Tekniikka on jo olemassa ja on puhdasta energiaa sekä puhtaampaa kuin akkuautot.
Lataus/tankkaus/tankin täyttö on nopeaa. Ei tuntikausien odotamisia.
Jakeluketjut ÄKKIÄ kuntoon niin saadaan hyviä autoja
10
<50
Vastaukset
- Anonyymi
No, parantamisen varaa kieltämättä on, mutta onneksi ei tarvitse aloittaa nollasta. Gasumin webbisivuilta voi käydä ihmettelemässä nykyistä tankkausasemaverkkoa ja justiinsa on päättynyt tarjouskilpailu uusien tankkausasemien ja sähköautojen latausasemien rakentamisesta. Ilmeisesti maan itälaidallekin saadaan lähiaikoina tankkausasemia, mutta Oulun pohjoispuoli jää edelleen paitsioon.
Aika uusi juttu on myös 5000-12000 € hankintatuki kaasukäyttöisille kuorma-autoille.
Jep, nyt puhutaan tietysti realistisesta vetytalouden sovelluksesta eli metaanista. Tällä hetkellä tarjolla biokaasua maakaasua, mutta Suomeen on suunniteltu myös paria koelaitosta, jotka tuottaisivat metaania power-to-x periaatteella, esim. jonkin teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä hyödyntäen.
Pelkän vedyn käyttö on liian hankalaa. Siihen näkyy luottavan lähinnä huijarit (Nikolan "alamäkikuorma-auto") ja tolloloota, joka on ideaa lämmitellyt, kuten moni muukin, jo vuosikymmeniä sitten, mutta ei kykene sitä irti päästämään. Tollolootalla tietysti vaihtoehdot vähissä, kun on vain hypetystä vuosikymmenien takaa ja sähköautot yms. puuttuvat valikoimista. Tämän päivän mittapuulla 4 l/100 km normikulutukset ja 5-6 l/100 km todelliset ei enää niin kovin ihmeellisiä ole. Kaasuautot pärjäävät murto-osalla tuosta.
Koko maailmassa on vähemmän vety/polttokennoautoja kuin pelkästään Suomessa on metaanikäyttöisiä autoja. Siinä näkyy se pieni ero - jos vetyautoista käytetään ilmaisua "hyttysen kusi meressä", niin silloin liioitellaan.
Aika meni siis vety/polttokennoautoista ohi. Hankalasti käsiteltävä polttoaine ... siis vety sellaisenaan. Mutta tämähän kierretään hydyntämällä vety raaka-aineiden tuotannossa sekä hiilivetypolttoaineiden (metaani, nestemäiset polttoaineet) tuotannossa.... jolloin saadaan tuotettua polttoainetta nykyisellekin autokannalle. Vetytalous ei siis tarkoita, että olisi pakko pelkän vedyn kanssa askarrella. Tästäpä syystä ei ole Suomeen mielekästä alkaa tankkausasemaverkkoakaan rakentamaan. Ainokainen tankkausasema on purettu sen jälkeen, kun toinenkin maassamme oleva vetyauto siirrettiin museoon. Vetyautoja on siis Suomessa 2 (museossa) ja metaanikäyttöisiä eli 12000 liikenteessä.- Anonyymi
Hyväksytyt kaasuasemien rakentamisen tukihakemukset. Eikä nyt siis haihatella vedyn kanssa. Se oli kova juttu 20 vuotta sitten, mutta ajat muuttuvat
https://energiavirasto.fi/liikenteen-infratuki#paatokset - Anonyymi
Onko se Woikosken esittelyauto muka siirretty museoon? Itse epäilen että se oli liisattuna Huyndailta ja palautui maahantuojan kautta muualle jossa sillä on käyttöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se Woikosken esittelyauto muka siirretty museoon? Itse epäilen että se oli liisattuna Huyndailta ja palautui maahantuojan kautta muualle jossa sillä on käyttöä.
Taidat olla oikeassa.
Näköjään Miraikin kävi täällä pyöhtämässä. Tyylikkäästi hinausautokyydillä, koska toimintasäde ei kahdella välitankkauksella riittänyt 1000 km ajomatkaan
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
- Anonyymi
Polttoaine kuin polttoaine voi olla hyvinkin puhdasta, nyt on kuitenkin niin että aivan ratkaisevaa on miten korkealla hyötysuhteella ja millä keinoin sitä polttoainetta valmistetaan, siis miten paljon se kokonaisuus tarvitsee apuenergiaa ja paljonko mitäkin päästöjä sun muuta aiheuttaa. Autossa voi sähkömoottori toimia korkealla hyötysuhteella mutta jo akuston hyötysuhde pudottaa kokonaishyötysuhdetta ja jos sähkö on tuotettu esim. lauhdevoimaloissa niiden tyypillisellä noin max 40 % hyötysuhteella, sähkömoottori ei tilannetta pelasta! Mm. ydinvoimalat ovat lauhdevoimaloita.
- Anonyymi
Tojoteron epätoivoi on käsinkoskelteltavissa. Sähköntuotannon CO2 päästö nyt noin 130 g/kWh ja jos sähköauto kuluttaa 20 kWh/100 km, niin päästö 26 g/km..
Sähköntuotannon päästö on lisäksi koko ajan painunut alaspäin.
Vetypommiauto päästöt ovat suuremmat. Jos vety tuotetaan sähköllä, niin päästö on roimasti suurempi, koska energiaa hukkuu sekä elektrolyysissä että polttokennossa. Ainakin puolet menee hukkaan. 2/3 osaa tai jopa 3/4 osaa, jos vety pitää välillä nesteyttää varastointia tai kuljetusta varten. Sähköauton hyötysuhde kaikkiaan jotain 70 % eli vetypommiauton päästöt suunnilleen tuplat.
Silloin ollaan jo ihan biokaasun tasolla. Mutta biokaasulla on jo jakeluverkko olemassa ja biokaasukäyttöisiä autoja saa 2 yhden vetypommiauton hinnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tojoteron epätoivoi on käsinkoskelteltavissa. Sähköntuotannon CO2 päästö nyt noin 130 g/kWh ja jos sähköauto kuluttaa 20 kWh/100 km, niin päästö 26 g/km..
Sähköntuotannon päästö on lisäksi koko ajan painunut alaspäin.
Vetypommiauto päästöt ovat suuremmat. Jos vety tuotetaan sähköllä, niin päästö on roimasti suurempi, koska energiaa hukkuu sekä elektrolyysissä että polttokennossa. Ainakin puolet menee hukkaan. 2/3 osaa tai jopa 3/4 osaa, jos vety pitää välillä nesteyttää varastointia tai kuljetusta varten. Sähköauton hyötysuhde kaikkiaan jotain 70 % eli vetypommiauton päästöt suunnilleen tuplat.
Silloin ollaan jo ihan biokaasun tasolla. Mutta biokaasulla on jo jakeluverkko olemassa ja biokaasukäyttöisiä autoja saa 2 yhden vetypommiauton hinnalla.Korjaus: Teknavin arvion mukaan yhden vetypommiauton hinnalla saa 2 täyssähköautoa, 3 metaanikäyttöistä autoa tai 4 perusmallin bensakäyttöistä autoa.
- Anonyymi
Ja ne muut vaihtoehdot? Itsesyttyvä, latuaskelvoton, hypetys 5 l/100 km kulutuksella 117 g/km. 350 % suuremmat päästöt kuin sähköautolla. Ei jatkoon.
- Anonyymi
Ja todellinen kulutus 6,5l, ei Toyota pienemmällä mene kuin alamäkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todellinen kulutus 6,5l, ei Toyota pienemmällä mene kuin alamäkeen.
On tohjo saanut jo vuosituhannen vaihteessa kehitettyä sähköauton (RAV EV), jolla pääsi 150 km.
20 vuotta myöhemmin tohjo esitteli täyssähköauton (Lelux ux300e), jolla pääsee 200 km ja joka maksaa vain 60 000 €.
Tällä tahdilla tohjo esittelee 2050 sähköauton, jolla pääsee 250 km.
Ei ihme, että vety on se viimeinen oljenkorsi, mihin kehityksen kelkasta tippunut ripustaa toivonsa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit305659Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3093834TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.372966Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372919- 1642404
- 552066
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1221950Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:91624Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s51576Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi281549