Aihe

Kaasu auto vai sähköauto

Anonyymi

Kuinka paljon maksaa sähköauton lataus, jos sillä ajaa 400 km. Kaasuauton ajo maksaa vajaa 20 euroa. Onko kokemuksia.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meikäläiselle sähkö maksaa 0,13 e/kWh ja tuo Leaf kuluttaa keskimäärin 18 kWh/100 km eli 2,34 e/100 km. Siitä tulee 9,36 e/400 km.

    • Anonyymi

      Kotona ladattuna eGolfilla 400km maksaa noin 7-11 euroa. Kesällä vähemmän, talvella enemmän.

      • Anonyymi

        Miten pitkään sillä pääsee kertalatauksella talvikelillä, kun joutuu käyttämään lämmitystäkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten pitkään sillä pääsee kertalatauksella talvikelillä, kun joutuu käyttämään lämmitystäkin?

        Aina on päästy perille ja takaisin. Pidemmillä matkoilla on joudutta lataamaan välillä mutta sitä tapahtuu aika harvakseltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina on päästy perille ja takaisin. Pidemmillä matkoilla on joudutta lataamaan välillä mutta sitä tapahtuu aika harvakseltaan.

        Kysymys kuului että miten pitkälle talvella kertalatauksella.
        Lisäkysymys: kauanko se lataus välillä kestää ? Joutuuko lounaan lisäksi myös viettämään kahvitunnin huoltsikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kuului että miten pitkälle talvella kertalatauksella.
        Lisäkysymys: kauanko se lataus välillä kestää ? Joutuuko lounaan lisäksi myös viettämään kahvitunnin huoltsikalla.

        Tasavirtaa pukkaavilla "superpika"latureilla tehot 50 kilowatista ylöspäin, joten puolessa tunnissa saa energiaa vähintään 100 km ajomatkaan talvella .... tai moottoritieajossa kesällä, jos ajetaan rajoituksen mukaan. Kesäisessä maantieköröttelyssä max. 80 km/h voi päästä liki 200 km ½ h tankkauksella.

        Tosin näitä kaikkein nopeimpia latureita ei joka oksalla kasva ja niissä voi olla sellainen juttu, että samaan laturiin saa kiinni 2 autoa, jollon latausteho puolittuu. Tai ei pääse lainkaan latauspaikalle ilman jonottamista. Näistä ei vielä puhuta, koska täyssähköautoja on alle 10 000. Jengi kuvittelee, että määrä kasvaa tosta noin vaan puoleen miljoonaan eikä se muuta tilannetta mitekään - aina löytyy latauspaikka huoltoasemalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasavirtaa pukkaavilla "superpika"latureilla tehot 50 kilowatista ylöspäin, joten puolessa tunnissa saa energiaa vähintään 100 km ajomatkaan talvella .... tai moottoritieajossa kesällä, jos ajetaan rajoituksen mukaan. Kesäisessä maantieköröttelyssä max. 80 km/h voi päästä liki 200 km ½ h tankkauksella.

        Tosin näitä kaikkein nopeimpia latureita ei joka oksalla kasva ja niissä voi olla sellainen juttu, että samaan laturiin saa kiinni 2 autoa, jollon latausteho puolittuu. Tai ei pääse lainkaan latauspaikalle ilman jonottamista. Näistä ei vielä puhuta, koska täyssähköautoja on alle 10 000. Jengi kuvittelee, että määrä kasvaa tosta noin vaan puoleen miljoonaan eikä se muuta tilannetta mitekään - aina löytyy latauspaikka huoltoasemalta.

        Tarkoittaa myös, että poistuttaessa yli 100 km päähän kotoa on aikalailla pakko "tankata" sähköauto välillä. No, kesällä kyllä pääsee vähän kauempana käymään, jos kihnuttaa moottoritielläkin rekan perässä. Näitähän riittää, Teslojakin näkyy moista harrastamassa.

        Jos akku pääsee tyhjiin, niin täyssähköauton tankkaus jostain töpselilaturista 1,6 kW teholla on ihan täysi vitsi. Kilometrejä kertyy talvella tyyliin 7 km/h = kävellen pääsee kotiin ihan yhtä nopeasti.

        Se tien päällä tankkaus ei sitten huippuhalpaa välttämättä olekaan.

        https://www.is.fi/autot/art-2000006640262.html

        Tulee mieleen yksi uskis, joka äsken selitti, ettei ole tarpeen kantaa mukanaan viittä tägia ja pitää puhelimessaan neljää erilaista äppiä voidakseen tankata sähköautoa tien päällä. Joo ei tarvi, paksu lompakko riittää ;-D

        BTW kaasuautoilussa jossain määrin samaa ongelmaa. Gasumin asemille kelpaa pankkikortti, mutta useimmat "villit" kaasunmyyjät vaativat ennakkorekisteröitymistä. Jää kyllä tekemättä, jos ei ihan moisen vieressä asu. Matka jatkuu bensalla, jos ei kaasua kohtuu vaivalla saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasavirtaa pukkaavilla "superpika"latureilla tehot 50 kilowatista ylöspäin, joten puolessa tunnissa saa energiaa vähintään 100 km ajomatkaan talvella .... tai moottoritieajossa kesällä, jos ajetaan rajoituksen mukaan. Kesäisessä maantieköröttelyssä max. 80 km/h voi päästä liki 200 km ½ h tankkauksella.

        Tosin näitä kaikkein nopeimpia latureita ei joka oksalla kasva ja niissä voi olla sellainen juttu, että samaan laturiin saa kiinni 2 autoa, jollon latausteho puolittuu. Tai ei pääse lainkaan latauspaikalle ilman jonottamista. Näistä ei vielä puhuta, koska täyssähköautoja on alle 10 000. Jengi kuvittelee, että määrä kasvaa tosta noin vaan puoleen miljoonaan eikä se muuta tilannetta mitekään - aina löytyy latauspaikka huoltoasemalta.

        "Jengi kuvittelee, että määrä kasvaa tosta noin vaan puoleen miljoonaan eikä se muuta tilannetta mitekään - aina löytyy latauspaikka huoltoasemalta."

        Miksi ihmeessä latauspaikka pitäisi löytyä huoltoasemalta? Siinä vaiheessa kun sähköautoja on 500 000 liikenteessä, on latauspisteitä tyrkyllä ihan eri tavalla kuin nyt. Siitä tulee monien yritysten elinehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jengi kuvittelee, että määrä kasvaa tosta noin vaan puoleen miljoonaan eikä se muuta tilannetta mitekään - aina löytyy latauspaikka huoltoasemalta."

        Miksi ihmeessä latauspaikka pitäisi löytyä huoltoasemalta? Siinä vaiheessa kun sähköautoja on 500 000 liikenteessä, on latauspisteitä tyrkyllä ihan eri tavalla kuin nyt. Siitä tulee monien yritysten elinehto.

        Kalikka osui, koira älähti.

        Joo, elinehto, Jonka sähköautoilijat haluavat maksattaa muilla. Luonnollisesti tyyliin kuuluu, että pitää karttaa niitä latauspaikkoja, joilla veloitetaan ajasta.

        Sitten kun ajasta ei veloiteta, auto on helppo "unohtaa" ilmaiseen parkkiin vaikka koko päiväksi. Tätä on jo näkynyt mm. työpaikkojen latauspisteillä.

        Hys hys vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kuului että miten pitkälle talvella kertalatauksella.
        Lisäkysymys: kauanko se lataus välillä kestää ? Joutuuko lounaan lisäksi myös viettämään kahvitunnin huoltsikalla.

        Vastaan että mulle noita latausta vaativia matkoja tulee niin harvoin että tuollaisten asioiden mittaaminen ei ole tullut edes mieleen.
        En ole niitä tyyppejä jotka hinaavat kelkkoja Luostolle pakkasessa. Jos olisin niin mulla olisi eri auto kuin eGolf.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan että mulle noita latausta vaativia matkoja tulee niin harvoin että tuollaisten asioiden mittaaminen ei ole tullut edes mieleen.
        En ole niitä tyyppejä jotka hinaavat kelkkoja Luostolle pakkasessa. Jos olisin niin mulla olisi eri auto kuin eGolf.

        Ne jotka jaksavat vääntää pikalatausasemista eivät ymmärrä mitään sähköautoilijan arjesta. Auto ladataan kotona hissukseen yön aikana. Pikalataus maksullisesta on aivan lillukanvarsia ja diipadaapaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kohujulkkis Maisa Torppa ja erosekoilu räjäytti somen: "Valehtelee viimeiseen asti" "Työtön äiti..."

      Maisa Torpan ja Mikko-rakkaan erospekulointi saa tunteet kuumenemaan: https://www.suomi24.fi/viihde/kohujulkkis-maisa-torppa-ja-erosekoilu-rajaytti-so
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      10028
    2. Kohusopassa keitetty Roope Salminen palaa itsevarmana julkisuuteen: "Olen erittäin hypeissä"

      Mitäs mieltä olet Roopen paluusta? https://www.suomi24.fi/viihde/kohusopassa-keitetty-roope-salminen-palaa-itsevarmana-julkisuuteen-olen-erittain-hype
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      4217