Aihe

Jarrujen sulattaminen?

Anonyymi

Kävin tyhmänä naisena pesemässä eilen autoni ja nyt on luonnollisesti jarrut jäässä :( Ruoskin tästä itseäni jo tarpeeksi, joten kiitos moitteita en lisää tarvitse, ainoastaan osaavien neuvoja! Aamulla kumpikaan takarengas ei pyörinyt kun "nytkyttelin" autoa pihassa edestakaisin. Välillä googlailin ohjeita ja "kytkinpommi" toimi kuskin puolen renkaaseen ja se lähti pyörimään. Eli nostin kierrokset 3000:een, pakki päälle ja kytkin reippaasti ylös. Oikean puoleinen takarengas ei kuitenkaan lähtenyt pyörimään. Yritin potkiskellakin sitä, mutta en saa siihen tarpeeksi voimaa. Minulla olisi mahdollisuus kokeilla sulattamista kuumailmapuhaltimella, mutta mihin se pitäisi tarkalleen ottaen suunnata? En saa kyllä itse rengasta irti tuossa pihassa, eli onnistuisiko se iostakin vanteiden välistä? Autossa on alumiinivanteet. Lämpimällä vedellä sulattamista en ole vielä kokeillut, sillä jarruthan jäätyvät sitten kai uudelleen kun en saa autoa mihinkään lämpimään sen jälkeen. Onko apuja, mitä kannattaisi kokeilla?

14

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ....niin ja tähän kysymykseen toki löytyy netistä vastauksia pilvin pimein, mutta en löytänyt tarkempaa ohjetta mihin tuolla kuumailmapuhaltimella uskaltaa osoitella :/

    • Anonyymi

      Opelissa jäätyy pakkasella käsijarru. Sitä ei siis kannata silloin käyttää. Autosi pitäisi saada lämpöiseen parkkihalliin joksikin aikaa.

      • Anonyymi

        Sellaista ei valitettavasti ole missään lähimaillakaan :( Käsijarruhan mulla oli toki myös yön päällä, tyhmö kun olen. Kertooko tuo mun kuvailema ongelma siitä, että jäässä on nimenomaan käsijarru vai mahdollisesti tuo oikean puoleinen takajarru? Eli kannattaako kuumailmapuhalinta/vettä edes kokeilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista ei valitettavasti ole missään lähimaillakaan :( Käsijarruhan mulla oli toki myös yön päällä, tyhmö kun olen. Kertooko tuo mun kuvailema ongelma siitä, että jäässä on nimenomaan käsijarru vai mahdollisesti tuo oikean puoleinen takajarru? Eli kannattaako kuumailmapuhalinta/vettä edes kokeilla?

        Jarrupalat/kengät voivat kyllä jäätyä kiinni levyyn/rumpuun, mutta yleensä ne "poksahtamaan" auki ihan sillä, että kampeaa autoa liikkeelle. Myös jarrupolkimen survominen voi vähän auttaa (hieman liikettä palikoihin).

        Sitkeä jumitus viittaa ennemmin siihen, että on käsijarrun vaijerit jumissa. Eli päässyt vettä vaijerin kuoren sisään. Vaihtoon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrupalat/kengät voivat kyllä jäätyä kiinni levyyn/rumpuun, mutta yleensä ne "poksahtamaan" auki ihan sillä, että kampeaa autoa liikkeelle. Myös jarrupolkimen survominen voi vähän auttaa (hieman liikettä palikoihin).

        Sitkeä jumitus viittaa ennemmin siihen, että on käsijarrun vaijerit jumissa. Eli päässyt vettä vaijerin kuoren sisään. Vaihtoon...

        Tuskinpa se vaijeri on jäässä vaan käsijarrun jarrukengät, käyttöjarru uudemmissa lähes aina levyjarru. Pitäisi liikkua naputtelemalla vaijerin kiinnityskohtaankin, eri suuntaan kuin mitä vaijeri liikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa se vaijeri on jäässä vaan käsijarrun jarrukengät, käyttöjarru uudemmissa lähes aina levyjarru. Pitäisi liikkua naputtelemalla vaijerin kiinnityskohtaankin, eri suuntaan kuin mitä vaijeri liikuttaa.

        Ehjä vaijeri ei jäädy, mutta wanhan ja risaisen sisään voi päästä vettä.

        Levyjarru + erillinen rumpujarru käsijarrun tarpeisiin tuntuu sekin harvinaistuneen. Eli levyjarruun on lisätty mekanismi, joka vaijerin voimalla puristaa palat kiinni levyyn.

        Ainakin se hyvä puoli on, ettei näin toteutettu levyjarru tunnu jäätyvän kovin tiukasti. Noita rumpuja kehuttiin, ettei jäädy helposti, koska rakenne on suljetumpi, mutta sitten kun jäätyi, niin oli paljon tiukemmassa. Pahimmillaan kevytperäinen etuveto lähti sujuvasti liikkeelle molemmat takapyörät lukossa. Ohjattavuus vain hiukan kärsi ;-D

        Tuommoista sai sitten suurella hartaudella nytkytellä ees taas ennen kuin jarrut antautuivat.


    • Anonyymi

      Onko autossa levy- vai rumpujarrut takana?
      No olipa kummat tahansa, niin itse osoittelisin kuumailmapuhallinta vanteiden puolien välistä sinne vanteen takana olevaan jarrulevyyn, -satulaan tai rumpujarrun kyseessä ollen jarrurumpuun. Ei kannata kumminkaan yhteen kohtaan pistemäisesti posottaa kuumaa ilmaa vaan vähän liikuttelee, että lämpö leviäisi tasaisemmin.
      Jos yltää, niin jarrujen takapuolellekin voisi lämpöä tarjoilla.

      Ensin tietysti kannattaa varmistaa että jarrun mahdollisesti vapautuessa, auto ei pääse liikkumaan! Vaihde päälle tai jokin pönkkä pyörien eteen ja taakse.

      Jos käsijarruvaijeri on jäässä, voi sitäkin lämmitellä kuumailmapuhaltimella, mutta sen kuori on todennäköisesti muovia tai kumia, joten varo kuumentamasta liikaa sitä, jolloin voi sulaa jään lisäksi ne kuoretkin...

    • Anonyymi

      Kiitos molemmille! Osoittelin kuumailmapuhaltimella vähän sinne tänne vanteiden välistä ja vielä hiustenkuivaajalla siihen oletettuun vaijeriin (en uskaltanut sulattaa sitä puhaltimella). Ihan vähän uskalsin roiskaista sinne myös lämmintä vettä :D Rengas lähti kuin lähtikin pyörimään! Toivottavasti sama ei ole edessä huomenna aamulla kun sinne sitä vettä nyt taas meni...opinpa ainakin jotain talvella pesusta!

      • Anonyymi

        Jos sait pyörän liikkeelle, olisit ajanut sen johonkin lämpimään parkkihalliin sulamaan ja kuivumaan kunnolla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sait pyörän liikkeelle, olisit ajanut sen johonkin lämpimään parkkihalliin sulamaan ja kuivumaan kunnolla!

        Asun keskellä metsää eikä parkkihalleja ihan lähimailla ole :/ Aamulla oli kuitenkin iloinen yllätys kun kaikki renkaat pyöri iloisesti :)


      • Anonyymi

        Jarrulevy kuumenee kun jarruttaa oikein kunnolla välillä. Useampi kunnon jarrutus tekee välillä hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrulevy kuumenee kun jarruttaa oikein kunnolla välillä. Useampi kunnon jarrutus tekee välillä hyvää.

        Etujarrulevyt on yleensä jäähdytettyjä jotka tuskin Suomen talvessa kovin paljoa lämpiävät, ja takajarrujen teho on yleensä alennettu etteivät lukkiutuisi ennen etupyöriä, käsittääkseni näin on myös abs-jarruilla. Etujarrut ovat päävastuussa ja takajarrut vain vähäisenä apuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etujarrulevyt on yleensä jäähdytettyjä jotka tuskin Suomen talvessa kovin paljoa lämpiävät, ja takajarrujen teho on yleensä alennettu etteivät lukkiutuisi ennen etupyöriä, käsittääkseni näin on myös abs-jarruilla. Etujarrut ovat päävastuussa ja takajarrut vain vähäisenä apuna.

        Taskulaskin käteen ja tyhmyys pois!


    • Anonyymi

      Eiköhän jarrutkin sula viimeistään pillillä, rautaahan nekin vaan on...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomeen julistettu poikkeustila

      Ulkonaliikkumiskielto pikapuoliin.
      Maailman menoa
      356
      8132
    2. Maisa ja Mikko eroaa!

      https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-ja-mikko-rakas-hakivat-avioeroa-erikoinen-erosotku/1158170 Mitäs tähän sanotte? Mä en voi muuta kuin naura
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      6534
    3. Hallitus sekaisin kuin seinäkello, olis kuitenkin pitänyt ottaa se Nyrkki

      Yle: Toisen asteen rajoitukset saavat hallituksen rivit rakoilemaan. "Nuorisojärjestöt vaativat koronanyrkkiä: Onko tilanne kenenkään hallussa?" Ris
      Maailman menoa
      339
      5947
    4. Helsingin Itäkeskuksessa maskipakko, valvotaanko sitä?

      Itiksessä on nyt maskipakko mutta valvotaanko sitä mitenkään? https://www.itis.fi/fi/ajankohtaista/kauppakeskuksessa-maskipakko
      Maailman menoa
      241
      4168
    5. Korona-altistuminen joogasalilla ja puutteelliset tiedot

      "Ylilääkäri Jarno Rieppo kertoo, että tartuntaketjujen jäljitys on kesken eikä kaikkia mahdollisesti altistuneita ole vielä tavoitettu puutteellisten
      Iisalmi
      84
      2003