Harmittaako kun plösöt

Anonyymi

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan tuossa outoa sekin, että kakkostyypin diabetes – joka on yleensä lähinnä itseaiheutettua – oikeuttaa tuohon ensimmäiseen ryhmään pääsyyn.

      Kyllä mä muuten nuo kategoriat kyllä ymmärrän.

      Mitäpä jos laitettaiskin rokotusjärjestys noiden kahden kategorian jälkeen painoihdeksin mukaan niin päin, että pienen painoindeksin (tai ns. normaalipainon) omaavat pääsisi ekana.
      Tulisiko Suomeen tänä keväänä terveysremonttitalkoot? Vaikka eipä tuo nopea laihduttaminen oikeastaan koskaan ole terveellistä, ellei nyt puhuta sairaalloisen lihavuuden ensihoidosta.

      • Anonyymi

        " Suurimmassa riskissä ovat ikääntyneet tyypin 1 ja tyypin 2 diabeetikot ja etenkin he, joilla on diabeteksen lisäksi jokin muu pitkäkestoinen sairaus.

        Seuraavassa ryhmässä ovat kaiken ikäiset diabeetikot, joilla on sydän- ja/tai munuaissairaus ja ne diabeetikot, joiden immuunivaste on heikentynyt (esimerkiksi lääkityksen, muun sairauden hoidon tai diabeteksen huonon hoitotasapainon vuoksi)."

        "Kaikkein epätodennäköisin vakava infektio on nuorilla ja työikäisillä diabeetikoilla, joilla ei ole diabeteksen lisäksi muita sairauksia."

        Eli diabeetikon ikä, hoitotasapaino, ja muut sairaudet vaikuttavat siis rokotusjärjestykseen.

        Usein nuoremmilla 1. tyypin diabeetikoilla on diabetes hallussa. Kun liitännäissairauksia kuten munuaisten vajaatoimintaa ym. tulee, se ei ole hallussa ja siirtyy 1. riskiryhmään.

        Mielenkiintoista listassa oli silti "Lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes". Tiedän paljon 2 tyypin diabeetikkoja, joita hoidetaan insuliinilla.


      • Anonyymi

        "Onhan tuossa outoa sekin, että kakkostyypin diabetes – joka on yleensä lähinnä itseaiheutettua – oikeuttaa tuohon ensimmäiseen ryhmään pääsyyn."

        Yleensä, ehkä... Tunnen yhden ikänsä hyväkuntoisena ja sutjakkaana pysyneen hiukan jo vanhemman herran, jolla on kakkostyypin diabetes. Perinnöllinen alttius.

        Jos nyt halutaan estää sairaanhoidon ruuhkautuminen/ täydellinen kaaos/ kaatuminen, ja varmistaa hoidon saanti sitä tarvitseville, järjestys on oikea, vakavan sairastumisen riski tapaukset ensin. Sairastumisen syiden selvittelyyn ei edes ole aikaa.

        Sun logiikalla vois tiputtaa yleisen terveyden- ja sairaanhoidon piiristä mm. tupakoitsijat ja alkoholin liikakäyttäjät? Tyhmyyksissään itseään telovat, kaatuilijat, liikenneonnettomuuksiin osasyylliset, tappeluihin osallistuneet..?

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan tuossa outoa sekin, että kakkostyypin diabetes – joka on yleensä lähinnä itseaiheutettua – oikeuttaa tuohon ensimmäiseen ryhmään pääsyyn."

        Yleensä, ehkä... Tunnen yhden ikänsä hyväkuntoisena ja sutjakkaana pysyneen hiukan jo vanhemman herran, jolla on kakkostyypin diabetes. Perinnöllinen alttius.

        Jos nyt halutaan estää sairaanhoidon ruuhkautuminen/ täydellinen kaaos/ kaatuminen, ja varmistaa hoidon saanti sitä tarvitseville, järjestys on oikea, vakavan sairastumisen riski tapaukset ensin. Sairastumisen syiden selvittelyyn ei edes ole aikaa.

        Sun logiikalla vois tiputtaa yleisen terveyden- ja sairaanhoidon piiristä mm. tupakoitsijat ja alkoholin liikakäyttäjät? Tyhmyyksissään itseään telovat, kaatuilijat, liikenneonnettomuuksiin osasyylliset, tappeluihin osallistuneet..?

        xLiner

        Sutjakkaallakin voi silti olla aivan väärä ruokavalio.

        Sanoin kyllä mielestäni aika selkeästi, että ymmärrän kyllä nuo priorisoinnit (vaikka jotain outouuta niisä voikin olla).


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Sutjakkaallakin voi silti olla aivan väärä ruokavalio.

        Sanoin kyllä mielestäni aika selkeästi, että ymmärrän kyllä nuo priorisoinnit (vaikka jotain outouuta niisä voikin olla).

        "Sutjakkaallakin voi silti olla aivan väärä ruokavalio."

        Ei tuolla tyypillä. Metsästää, kalastaa ja poimii metsästä sienet ja marjat. Varsinainen ikiliikkuja muutenkin. En mä lähtisi ekana syyttämään sairastunutta sairaudestaan. Harvemmin niille mitään voi, toisille tulee syöpäkin ja toisille ei.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Sutjakkaallakin voi silti olla aivan väärä ruokavalio."

        Ei tuolla tyypillä. Metsästää, kalastaa ja poimii metsästä sienet ja marjat. Varsinainen ikiliikkuja muutenkin. En mä lähtisi ekana syyttämään sairastunutta sairaudestaan. Harvemmin niille mitään voi, toisille tulee syöpäkin ja toisille ei.

        xLiner

        En minä häntä ekana alkanutkaan syyttämään, totesimpahan vain, että kakkostyypin diabetes on yleensä lähinnä itseaiheutettua. Väitätkö ettei yleensä olisi?

        Keuhkosyöpäkin on usein itseaiheutettua, mutta ei suinkaan aina.

        En myöskään ole ehdottanut, että itseaiheutetuista ongelmista kärsivät pitäisi tipauttaa julkisen terveydenhuollon ulkopuolelle, kuten selvästi väitit.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        En minä häntä ekana alkanutkaan syyttämään, totesimpahan vain, että kakkostyypin diabetes on yleensä lähinnä itseaiheutettua. Väitätkö ettei yleensä olisi?

        Keuhkosyöpäkin on usein itseaiheutettua, mutta ei suinkaan aina.

        En myöskään ole ehdottanut, että itseaiheutetuista ongelmista kärsivät pitäisi tipauttaa julkisen terveydenhuollon ulkopuolelle, kuten selvästi väitit.

        "Tekijöitä, jotka lisäävät todennäköisyyttä sairastua tyypin 2 diabetekseen:
        ylipaino, erityisesti keskivartalolihavuus (altistavista tekijöistä tärkein)
        aikaisemmin todettu glukoosiaineenvaihdunnan häiriö
        ikääntyminen
        raskausdiabetes
        diabeteksen esiintyminen suvussa
        vähäinen fyysinen aktiivisuus
        kohonnut verenpaine
        uniapnea
        valtimosairaus
        runsasrasvainen ja -sokerinen sekä vähäkuituinen ravinto
        runsas alkoholinkäyttö
        tupakointi tai nuuskan käyttö
        stressi"

        https://www.orion.fi/orionsydan/diabetes/ennaltaehkaisy/tyypin-2-diabeteksen-riskitekijat/

        Yleensä itse aiheutettua? Ylipainokaan ei aina ole itse aiheutettua. Kuten ei alkoholismikaan. se on sairaus. Ylipainon taustalta löytyy usein mt-ongelmia.

        Tai voidaanhan potilasta toki syytellä mistä vaan, katkaisi jalkansa tai verisuonen päästään..

        xLiner

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tekijöitä, jotka lisäävät todennäköisyyttä sairastua tyypin 2 diabetekseen:
        ylipaino, erityisesti keskivartalolihavuus (altistavista tekijöistä tärkein)
        aikaisemmin todettu glukoosiaineenvaihdunnan häiriö
        ikääntyminen
        raskausdiabetes
        diabeteksen esiintyminen suvussa
        vähäinen fyysinen aktiivisuus
        kohonnut verenpaine
        uniapnea
        valtimosairaus
        runsasrasvainen ja -sokerinen sekä vähäkuituinen ravinto
        runsas alkoholinkäyttö
        tupakointi tai nuuskan käyttö
        stressi"

        https://www.orion.fi/orionsydan/diabetes/ennaltaehkaisy/tyypin-2-diabeteksen-riskitekijat/

        Yleensä itse aiheutettua? Ylipainokaan ei aina ole itse aiheutettua. Kuten ei alkoholismikaan. se on sairaus. Ylipainon taustalta löytyy usein mt-ongelmia.

        Tai voidaanhan potilasta toki syytellä mistä vaan, katkaisi jalkansa tai verisuonen päästään..

        xLiner

        xLiner

        Voihan joku pitää ihmistä täysin tahdottomana otuksena, joka ei ole itse vastuussa mistään, koska vika on aina geeneissä.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Voihan joku pitää ihmistä täysin tahdottomana otuksena, joka ei ole itse vastuussa mistään, koska vika on aina geeneissä.

        ..tai kohtalossa, tai karmassa.. 😏

        xLiner


    • Anonyymi

      Ihan sama. Minuun ei mitään mikrosiruja pistellä.

      • Anonyymi

        Anoltako kuulit?


    • Anonyymi

      Ei haittaa koska olen HUS:lla töissä ja saan rokotuksen ennen teitä taviksia.

      • Anonyymi

        Eli olet HUS:lla töissä oleva plösö?


    • Anonyymi

      Rokotusjärjestys ei ole kiilaamista.
      Normaali ihminen ymmärtää, että riskiryhmät on jaoteltu riskin mukaan. Ne jotka voivat todennäköisemmin saada vakavan muodon koronasta, saavat rokotteen ensin. Niinkin yksinkertaista.

    • Anonyymi

      Minä olen menossa tänään lauantaina 06.02.2021 menossa ensimmäiseen rokotukseen. Kello 14.00 on aika perhelääkäri asemalla. Toinen piikki sitten 21.2.
      En asu Suomessa joten teidän jonoistanne en mitään tiedä. Täällä edetään vauhdilla ja hyvä niin.
      Olen myös sitä mieltä että ilman muuta ne henkilöt joilla on isoin riski saada vakava covid-infektio rokotetaan ensin. Onhan selvää, että sairaaloiden kuormitusta on pidettävä mahdollisimman pienenä, ja juuri nämä riskiryhmät sitä kuormitusta eniten lisäisivät. Ottakaa huomioon että priorisointiin on pakko ryhtyä jos tilanne lähtee käsistä, eli ne vähemmän kiireelliset potilaat saavat odottaa. Myöskään terveydenhuollon kapasiteetti muutenkaan ei valtavaa kuormaa kestä.
      Itsekkyys nousee heti ja minä minä minä-mentaliteetti. Mutta niinhän se on että oma pe-se lähinnä.

    • Anonyymi

      Pitäähän plösöt saada ensin rokotteen, että pääsevät kahvilaan rupattelemaan toisten pölösöjen kanssa ja pitämään siellä keskustelukerhoja vai ajattelitteko, että plösöt menee yökerhoon bilettämään.

      Kenenkään on turha tulla ölisemään rokotus pakosta ja velvollisuudesta ottaa rokote, koska eihän rokotetta saa sellaisetkaan plösöjä nuoremmat ja terveemmät, jotka rokotteen ottaisi heti, kun vaan saisi.

    • Anonyymi

      Käytä nyt järkees, hyvä ihminen. Plösöthän tukkis kaikki sairaalat heti, kun koronoissaan sinne kuskattaisiin ja tietty helikopterikyydillä vaijereissa roikkuen, kun ei muuten saada kuljetettua. Sitten ei enää ohkasempia joudettaisi hoitamaan ollenkaan, kun sairaalat on täynnä ja helikoptereistakin on polttoaineet loppuneet. Ja ajattele kansantaloudellisia menetyksiä ja inhimillisiä menetyksiä, kun ohkaisemmat kuolevat hoitojen puutteeseen. Ei ohkaisempien terveyttä saa vaarantaa. Siksi plösöt piikille heti nyt!

    • Anonyymi

      Rokotusjärjestys ei harmita yhtään. Tavisten vuoro tulee vuoden loppuun mennessä.

    • Anonyymi

      Ei harmita kun en aio ottaa mokomaa testaamatonta rokotetta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe