Voiko lastenvalvoja kehottaa nostamaan elatusmaksua?

Anonyymi

Menemme exän kanssa tekemään elatussopimuksen ja olemme päätyneet summaan 300€/kk.

Kysymys siis kuuluukin:

Onko lastenvalvojalla edes laillista oikeutta "väheksyä" tätä sopimusta ja vinkata exälle et voisit saada enemmänkin rahaa? Rikkooko lastenvalvoja jotain virkamiespykälää tässä?

Meinaan nauhoittaa tapahtuman(se on laillista) varmuuden vuoksi.

Tietääkö kukaan vastausta? faktaa tai linkkejä pöytään, kiitos fiksuille vastauksille ja vitut pelleille 🖕

22

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En osaa sanoa varmaksi, mutta kuvittelisin, että hänellä olisi jopa velvollisuus tarkistaa ne teidän laskelmat ja kertoa jos ovat jotenkin "pielessä". Ei hän kuitenkaan voi mitenkään velvottaa käyttämään mitään muuta kuin niitä teidän laskelmianne. Itse olen kirjoittanut lapseni isän kanssa paperit, joissa hän ei maksa mitään ja kyllä lastenvalvoja pariinkin kertaan kertoi mitä kaikkea muuta se käytännössä tarkoittaa. Olisi aika outoa, jos ei lastenvalvojalla olisi nimenomaan velvollisuus varmistaa, että molemmat ovat ihan täysillä tiedoilla allekirjoittamassa ja taatusti vapaaehtoisesti.

    • Anonyymi

      Lastenvalvojalla on tavallinen laskukaava elatusmaksuun. Jos se mitä sovitte olennaisesti eroaa laskukaavan tuloksesta tai hänestä näyttää muuten siltä, että tulos on kohtuuton, hän voi huomauttaa asiasta. Lastenvalvoja voi myös kieltäytyä vahvistamasta sopimusta, mutta sitä ei varmaan tehdä kevyesti, ja jos vanhemmat ovat sovussa, he saavat tahtonsa läpi ellei asiassa ole jotain aivan poikkeuksellista. Olen itse ollut neuvottelussa, jossa lastenvalvoja vahvasti suositteli, ettei toinen osapuoli maksaisi niin suurta elatusmaksua kuin halusi. Vanhemmat päättivät kuitenkin tahtonsa mukaan. Joskus näinkin päin.

      Ks. https://hel.fi/sote/toimipisteet-fi/aakkosittain/perho/lastenvalvojat/sopimukset

    • Anonyymi

      Kiitos hyvistä tulleista kommenteista. Minun mielestä on törkeää, että lastenvalvoja yrittää nostaa summaa. Mielestäni hän rikkoo virkamies velvoitettaan ja hänet voisi haastaa oikeuteen virkarikkomuksesta. Exäni kumminkin haluaa vain kelan minimit, ei siis ryöstää minua mutta itse haluisin siihen vähennyksiä lastenpidosta minun luona koska tällöinhän ne asuvat minulla ja minä ruokin ne. Olen kumminiin pieni tuloinen ja kovin velkainen.

      • Anonyymi

        Lastenvalvoja ajaa lasten etua sellaisena kuin sen näkee. On nimenomaan hänen velvollisuutensa kommentoida vanhempien aikeita ja tukea päätöksentekoa lasten edusta lähtien. Puuttuminen on siis velvollisuus eikä missään tapauksessa virkarike. (Ja varoitus: tuon sanan heitteleminen ja oikeusjutuilla uhkaaminen on tehokas tapa saada virkamieheltä huomattavasti kylmempää palvelua.)
        Laskukaavaan kuuluvat vähennykset elatusavussa sen mukaan kuinka paljon aikaa lapset viettävät etävanhemman luona. Tässä on muistaakseni neljä luokkaa: jos aika on 0-7 vrk kuukaudessa, vähennyksiä ei tule, jos yli, se alentaa etävanhemman elatusapua. Ylempiä haarukoita en muista, mutta laskukaavan löydät kyllä netistä.


      • Anonyymi

        Muuten, mitä velkoihin tulee: Elatusmaksut ovat ensisijaisia, eli jos velkasi ovat perinnässä, elatusmaksut maksetaan ensin ja sitten velat suojaosuuteen asti. (Eli täysin miinukselle sinun ei pitäisi voida jäädä.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten, mitä velkoihin tulee: Elatusmaksut ovat ensisijaisia, eli jos velkasi ovat perinnässä, elatusmaksut maksetaan ensin ja sitten velat suojaosuuteen asti. (Eli täysin miinukselle sinun ei pitäisi voida jäädä.)

        Tuollaiset maksut on tekosyy, lapsilla rahastaa. Pitäisi olla luonnostaan valmius kustantaa yhteisesti lasten kulut. Eikä pitäisi olla tuollaista kiristysmahkua. Meitin tilanteessa lapset ymmärsi tuon itse ja lähtivät hippulat vinkuen isin luo kun tajusivat mitä äiti heistä "tienaa" ja se raha ei heille tullut lähimainkaan. Vuosia siis maksut äidin oman elämän laittoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset maksut on tekosyy, lapsilla rahastaa. Pitäisi olla luonnostaan valmius kustantaa yhteisesti lasten kulut. Eikä pitäisi olla tuollaista kiristysmahkua. Meitin tilanteessa lapset ymmärsi tuon itse ja lähtivät hippulat vinkuen isin luo kun tajusivat mitä äiti heistä "tienaa" ja se raha ei heille tullut lähimainkaan. Vuosia siis maksut äidin oman elämän laittoon.

        Sitä valmiutta luonnostaan ei kuitenkaan usein ole ja vaikka olisi, vanhempien keskusteluyhteys voi olla niin tulehtunut, etteivät asiat silti toimi. Lisäksi sopimukseton tila mahdollistaisi kaikenlaista vallankäyttöä.
        "En soisi, että minun rahojani käytetään sarjakuviin."


      • Olet saanut paljon hyviä ja asiallisia vastauksia, mutta olet jo näköjään etukäteen päättänyt, että LV on roisto.

        "Minun mielestä on törkeää, että lastenvalvoja yrittää nostaa summaa. "
        Ei hän sitä yritä nostaa tai laskea. Hän valvoo lapsen etua ei sinun tai lasten äidin. Jos te kerran olette exäsi kanssa sopineet asiasta, niin sillä mennään. Taidat kuitenkin pelätä, että sopimanne summa on jotenkin liian pieni ja joudut maksamaan enemmän, jos exäsi kuulee asioiden oikean laidan.

        "Mielestäni hän rikkoo virkamies velvoitettaan ja hänet voisi haastaa oikeuteen virkarikkomuksesta."
        Kerrotko, mistä virkamiesvelvoitteesta on kyse? Onko hänellä velvoite olla ajamatta lapsen etua?

        "Exäni kumminkin haluaa vain kelan minimit, ei siis ryöstää minua"
        No sittenhän kaikki on hyvin. Ei LV pakota vaimoasi pyytämään enemmän.

        "itse haluisin siihen vähennyksiä lastenpidosta minun luona koska tällöinhän ne asuvat minulla ja minä ruokin ne. Olen kumminiin pieni tuloinen ja kovin velkainen."

        Molempien vanhempien tulot, menot ja lainat otetaan huomioon laskelmassa. Laskelmassa otetaan huomioon myös ne päivät, jolloin lapset ovat sinun luona elätettävänä.

        Joten pelko pois . Kyllä kaikki menee hyvin ja oikeudenmukaisesti.


    • Anonyymi

      Kerrotaanpa suoraan pöydän toiselta puolelta asiasta (olen toiminut aiemmin lastenvalvojana).

      Lastenvalvoja voi lapsen etua valvoessaan suositella korkeampaa tai matalampaa elatusapua kuin vanhemmat ovat keskenään sopineet. Käytännössä ei juuri koskaan suositella korkeampaa elatusapua "normaalitapauksissa", sillä vanhemmat usein tuntevat elatusapulaskelmat. Tietämättömiä toki neuvotaan, mutta silloin vanhemmilla ei yleensä olekaan mitään ehdotusta valmiina.

      Sen sijaan matalampaa elatusapua olen suositellut, sillä tapaavan vanhemmat kaikkia kuluja lapsen tapaamisiin liittyen ei ole aina osattu huomioon ottaa. On tärkeää, ettei elatusapua määrätä liian korkeaksi elatusvelvollisen maksukykyyn nähden.

      Korkeampaa elatusapua ehdotetaan vanhemmille silloin, kun heidän ehdottamansa elatusapu on alle lapsen elatustuen määrän ( nykyisin167,35 e/kk), jonka maksaa Kela. Tämän alittavaa elatusapua ei voida vahvistaa, ellei etävanhemmalla ole maksukyky heikentynyt esim. työttömyyden tms. syyn vuoksi. Normaali palkansaajalla on yleensä maksukykyä vähintään mainittuun elatusapuun, ellei elätettäviä lapsia sitten ole useita.

      • Anonyymi

        Meille vahvistettiin 0€-sopimus, jossa etävanhemman ei tarvitse maksaa elatusmaksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille vahvistettiin 0€-sopimus, jossa etävanhemman ei tarvitse maksaa elatusmaksuja.

        Sama pisti itelle tossa silmään. Kyllä meillekin vahvistettiin 0€ sopimus. Onko se jotenkin laiton sopimus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama pisti itelle tossa silmään. Kyllä meillekin vahvistettiin 0€ sopimus. Onko se jotenkin laiton sopimus?

        LV jatkaa: 0-sopimus ei ole laiton. Niitä kyllä vahvistetaan erityistapauksissa.


      • Anonyymi

        Siis olet aiemmin toiminut lastenvalvojana, etkä tiedä että myös alle elatustuen olevia sopimuksia voidaan vahvistaa ilman heikentynyttä maksukykyä?
        Vuoroasumisessa ei yleensä tarvita elatusapumaksuja (ellei ole suuret tuloerot).


    • Anonyymi

      ÖÖH.. oikeesti mitä... siis olette vasta menossa tekemään elatussopimusta!!
      Et ole vielä koko ihmistä tavannut ja alat täällä häntä jo syyttelemään ja vetämään oikeuteen!

      Ei ole sulla kaikki muumit mukissa. Uhkailet etukäteen, ei hyvää päivää.
      En yhtään ihmettele miks sun puoliso on halunnut erota.

    • Anonyymi

      Me teimme aikoinaan ns. 0€-sopimuksen exän kanssa, eli mitään ei makseta ja lapsi on ollut vko/vko. Silloin lastenvalvoja sanoi vain, että tällaisissa vko/vko sopimuksissa ei ole tapana maksaa elatusmaksuja, jos vanhemmat yhdessä kustantaa lapsen elämisen ja hankkii koteihin omat kamppeet. Tällaisessakin tapauksessa etävanhemman voi velvoittaa elatusapua maksamaan. Ei jäänyt kyllä yhtään huonoa kuvaa lastenvalvojasta, oli todella asiallinen. Tämä sattui Helsingissä.

      • Anonyymi

        Jos tekee nollasopimuksen, on todella syytä luottaa exäänsä, että kaikki kulut tulevat puoliksi maksetuksi. Vaikka lapset asuisivat puoliksi, niin monesti toinen vanhemmista ostaa esimerkiksi vaatteita ja monesti se on äiti.

        Toinen voi myös jäädä työttömäksi, niin, ettei voi käydä töissä ja ansaita entiseen malliin.

        Muutoksia sopimukseen voi tehdä vain toisen suostumuksella. Jos toinen vastustaa muutoksia, mennäänkin sitten oikeuteen. Tosin lähivanhemmalle oikeudenkäynti on ilmaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tekee nollasopimuksen, on todella syytä luottaa exäänsä, että kaikki kulut tulevat puoliksi maksetuksi. Vaikka lapset asuisivat puoliksi, niin monesti toinen vanhemmista ostaa esimerkiksi vaatteita ja monesti se on äiti.

        Toinen voi myös jäädä työttömäksi, niin, ettei voi käydä töissä ja ansaita entiseen malliin.

        Muutoksia sopimukseen voi tehdä vain toisen suostumuksella. Jos toinen vastustaa muutoksia, mennäänkin sitten oikeuteen. Tosin lähivanhemmalle oikeudenkäynti on ilmaista.

        En ole hän, jolle vastaa, vaan toinen nollasopimuksen tehnyt. Omalla kohdallani kyse todellakin on nollasopimuksesta. Toinen osapuoli ei maksa penniäkään. Olen meistä se parempituloinen, enkä ihan rehellisesti tarvitse hänen rahojaan yhtään mihinkään. Hän maksaa ne kulut, jotka lapsella hänen luona ollessaan on. Isä on tosin pojan kanssa ihan keskenään sopinut mm. polkupyörän ostamisesta jne. Isän maksaa myös heidän keskinäisi harrastuksiaan etc. Hän on myös pojan nimissä tilin, jolle laittaa rahaa säästöön. Nuo heidän keskinäiset juttunsa eivät kosketa minua millään tavalla. Siitä polkupyörästä esim. ei minulta edes kysytty. Isänsä oli vaan päättänyt, että nyt tarvitaan jo isompi pyörä ja mitäpä se minulle kuuluu jos ostavat.


    • Anonyymi

      voinee ehdotella jotain, ite asuin toisella paikkakunnalla, kun edellisen asuinkunnan lastenvalvojalta tuli elatusmaksuesitys, meni tämän uuden paikan lastenvalvojan puheille, ja hän sanoi, että et sä näin paljoo ala maksaan, kokeillaan kepillä jäätä, ja tarjotaan pienempi summa, näin tehtiin, ja läpi meni..

    • Anonyymi

      Vuorovanhemmuudessa myös 0-sopimus on mahdollinen. Täytyy muistaa että lapsilisät yleensä menevät lähivanhemman tilille, ne lähivanhempi voi käyttää lapsen elatukseen.
      Mikäli vahvistettu elatussopimus on liian alhainen on lähivanhemman helppo vaatia sen nostamista mikäli siihen on perusteet (lähivanhemmalle ei tule missään tapauksissa oikeudenläyntikuluja, ei vaikka häviäisi). Elatusapua ei saa enää laskettua mikäli lähi ei siihen suostu.
      Omalla kohdallani ositus oli tekemättä (ex halusi että vasta perinnöksi saamaani kesämökkiä ei oteta huomioon osituksessa). Kirjoitimme elatusapusopimuksen ”liian suurella” summalla koska halusin myös olla reilu exälleni. Kun elatusapusopimus oli vahvistettu, muuttui exäni mielipide ositukseen liittyen ja jouduin myymään kesämökin ja ositus meni 50/50.

    • Anonyymi

      Kannattaa nauhoittaa keskustelut joissa sovitaan asioista, onpahan kättäpidempää mikäli joutuu oikeuteen lähtemään.

    • Anonyymi

      Lastenvalvoja valvoo lasten etua. Jokainen tapaus on omanlaisensa, sen vuoksi tosiasiat pitäisi tarkastella mahdollisimman hyvin. Lastenvalvoja yleensä ajaa lähivanhemman etua koska katsoo sen helpoimmaksi keinoksi turvata lasten elatus. Kuitenkin oikeusministeriön ohje lasten kuluista voi poiketa paljonkin riippuen perheen tilanteesta, tällöin useasti käy niin että määrätty elatusapu aiheuttaa eätävanhemmalle huomattavasti suuremman osuuden lasten elatuksesta ja tämä taas aiheuttaa riitaa huoltajien välille joka taas ei ole lasten etu. Eli lastenvalvojien tulisi mielestäni aina pyrkiä tasapuolisiin sopimuksiin tällöin myös lasten etu turvataan.

      • Anonyymi

        Juu, Suomessa pääsee halvalla. Kaveri Jenkeissä maksaa 5.000$ /kk yhdestä lapsesta exälleen.

        Meillä sopimuksessa vain yksi ehto, että lapsi asuu vuoroviikoin vanhemmillaan. Tämä väljä sopimus tosin tarkoittaa, että vanhempien pitää pystyä hyvin sopimaan lapsen asioista ja hankinnoista. Elatusmaksu on 0€ meillä siis. Itse olen parempituloisena ostellut enemmän harrastuskamppeita, puhelimia, vaatteita ja maksanut mm. vakuutuksia. Lapsi siitä kärsii, jos aikuiset tappelee. Olen siis isä ja lähivanhempi nykyään. Mutta lastenvalvoja ei edes maininnut elatusmaksuista mitään, kun olimme itse päättäneet 0€.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe