akun jännite näyttää olevan erittäin huono varaustilan kuvaaja.
Ladatessa akkua verkkovirtalaturilla (12V, 5A) laturi näytti ennen latauksen alkua 12,0 V, latauksen käynnistyttyä nousi heti n. 14,5 V tasolle, ja vajaan parin tunnin latauksen jälkeen 14,6 V, MUTTA auton kauko-ohjaimella ovien lukitus -> jännite putosi 13,3 volttiin, josta nousi muutaman sekunnin jälkeen takaisin arvoon 14,6 V.
Autossa siis 60 Ah EFB -akku.
60 Ah akun kapasiteettiin nähden oven keskuslukitusmekanismin kulutus ovia avattaess / lukittaessa on mitättömän pieni.
Se, että tästä huolimatta oven lukituskomento heilauttaa hetkellisesti akun jännitettä yli voltin, kertoo siitä, että (toisin kuin esim. NiCD, NiMH tai Li-Ion -akuilla) auton akussa jännite on varsin "heiluva" eli ei siis ole vakaa, ja suhteellisen pienikin kulutus vaikuttaa akkujännitteeseen (ainakin latauksen aikana) paljon.
12,0 V kertoo normaalisti varsin alhaisesta varaustasosta. Se on kuitenkin mitattu, kun auto on ulkona parkkipaikalla, ja ulkolämpötila -6,8 °C.
Samalla selvisi, että laturin talviojhelmaa kannattaa käyttää, sillä normaaliohjelmalla laturi olisi saavuttanut 14,4V arvon lähes välittömästi latauksen käynnistyttyä, jolloin lataus olisi päättynyt samantien !
ko. verkkovirtalaturi siis lataa akun normaaliohjelmalla 14,4 V jännitteeseen, mutta talviohjelmalla 14,7 V jännitteeseen.
Tällä siis pyritään kompensoimaan sitä, että pakkasella akku käyttäytyy eri tavalla kuin lämpimässä.
Joskus mittasin auton oman laturin (siis bensiinimoottorin käydessä) nostavan jännitteen n. 14,46 V tasolle, mutta tuolloin pakkasta oli vain 1-2 astetta.
EFB -akku, jännite vs. varaustila ?
2
1735
Vastaukset
- Anonyymi
Kuinka paljon UUSI efb akku näyttää voltteja jos se on ladattu täyteen irtonaisena ja annettu olla vaikka 4 tuntia irti latauksesta tasaten voltteja? Siis irtonaisena, ei autossa kiinni jolloin minimaalista kulutusta vaikka auto parkissa ja ovet lukossa.
Volteilla ei kapasiteettia välttämättä pystytä kertomaan luotettavasti, mutta kuitenkin suuntaa antavasti. Omassa autossani 6 vuotta vanha efb akku näyttää voltteja noin 11,6v -10c hyvin usein kun lähtee yön jälkeen aamulla liikenteeseen. Kun autolla ajaa ja sammuttaa moottorin niin näyttää hetken noin 13v tippuen sinne 12v tasolle yleensä minuutissa. Tässä mietin että pitääkö akku jo vaihtaa ennakoivasti ennen seuraavaa talvea vaikka selvää wouwaamista ei ole starttimoottori vielä pitänyt vaikka hieman kankeutta onkin -20c startissa. Pelkään että vuoden päästä talvella alkaa jo wouwaamaan -20c starteissa ja mielummin vaihtaisin akun ajoissa syksyllä kuin sitten kylmässä säässä tammikuussa. - Anonyymi
Nissan Qashqai 2021 EFB akku heti ajon jälkeen 12,2V , ja käynnistystä ennen -15C on lepojännite 11,5V. Kesällä lepojännite 12,1V, auton käydessä 14,2V ... 14,35V. Sytkärissä on koko ajan sama akkujännite, myös auto sammuneena. Auto toimii aivan Ok, mutta akun lepojännite on yllättävän matala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692174
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1012003- 771622
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en411450- 751420
- 101337
- 311314
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?501205Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.621180Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?281169