Epica vm 2007, ontuen kotiin moodissa (moottorin vikavalo mittaristossa)

Anonyymi

Ensimmäisen keran noin 6v sitten oli aikalailla samanlainen sää, jossain -8°C, ja sain ajaa noin 15 km kunns häiriövalo syttyi, veto katosi täysin, otti enintään siinä 1200 rpm jolla pääsin ontuen pysäkille. Sammutin moottorin, odotten muutaman minuutin ja käynnistin uudelleen, häiriövalo sammui ja kaikki toimi taas normaalisi.

Nyt kävi niin että aamusella käynnistin, joka oli selkeästi outo tapahtuma, avain starttiasennossa ei tapahtunut useaan sekuntiin yhtään mitään, ei rasahdustakaan, ja sitten moottori yskähti käyntiin. Akku on uudehko ja täydessä latinkissa. Moottori hyrräsi ehkä 5 min, sen aikaa kun loin lumen auton päältä, sitten sain ajaa noin 2 km kunnes moottorin häiriövalo syttyi. Sammutin mottorin, odotin pari minuuttia, käynnistin, mutta nyt ei häiriövalo sammunut. Joten ontuen/nilkuttaen/ryömien pääsin takaisin kotiparkkiin. Sitten autopalvelu roijjasi sen huoltoon, jossa nollasivat vikakoodin, ja "ajoivat" pitkän testilenkin (eli käyttivät sitä noin 2000 rpm:llä pihamaallaan parisen tuntia). Lasku oli jotain 90 eur taksimatkani hakemaan se, noin 27 eur, autopalvelu sentään meni vakuutuukseen.

Olen nyt yrittänyt etsiä että millainen vikakoodi"skanneri" pitäisi hankkia joka toimii tuossa 2007 Epicassa, ja jolla voi paitsi lukea niin nollata vikakoodit? Tai mitä muuta voisin tehdä? Tämä huolto ei osannut sanoa mikä on vikana, vaikka heillä on ne vikakoodit ylhäällä, ohjeeksi tuli että jos alkaa esiintymään useammin niin pitää viedä merkkihuoltoon (joka on alle ala-arvoisen tasoinen nykyisin). Ei viitsisi vielä romuttaakaan sitä kun mittarissa on vasta vähän yli 60 tkm.

20

1857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö kukaan viitsi auttaa? Aika laaja alue nuo vikakoodilaitteet.

    • Anonyymi

      Tuolla Chevroletti palstalla varmaan osaisivat auttaa. Sen verran harvinainen malli ettei täällä monellakaan taida olla kokemusta kyseisestä jenkkiautosta.

    • Anonyymi

      Niin mikä oli vika jos lukivat ja kuittasivat koodit??

      • Anonyymi

        Vikakoodi oli: "P0606 ESM1 pysyvä ohjainlaite".

        Tuon koodin lukemistyön vaiva maksoi 35 eur. Vian selvitys koeajo koodin nollaus puolestaan maksoi 47,5 eur. Tuolla summalla ehkä voi ostaa laitteen (tai kaksikin) jolla voisi itse sen koodin nollata, kun vaan tietäsi että mikä laite kannattaa ostaa.

        Vian selvitystyön tulos oli että: Ei mitään tietoa. Ja että koodi nollattiin eikä tullut takaisin. Ja sain ohjeeksi että jos tulee uudelleen niin pitää mennä merkkihuoltooon koska tällä korjaamoketkulla joka mainostaa huoltavansa ja korjaavansa kaikki autot, ei ole riittävää tietotaitoa/välinettä.

        Koeajo oli sitä että autoa käytettin noin 2000 rpm:llä sinä korjaamon pihalla pakkasessa toista tuntia tuntia, sen aikana auto ilmoittii että kaikkien pyhimmässä oli -6 astetta celsiusta. Sitten auto alkoi hälyyttämään että matala akkujännite, noin 1,5 h ajan. Sen jälkeen se olikin 16 asteessa ja siten 19 asteessa ja sitten ja akkujännite häly poistuis, akku sai siis rankaa kyytiä pikalaturista.

        Tuo "ontuen kotiin -moodi" (limp mode, limp home mode) on aika yleinen vitsi maailmalla tämän iikäluokan Chevrolet/Holden Epica kiesien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vikakoodi oli: "P0606 ESM1 pysyvä ohjainlaite".

        Tuon koodin lukemistyön vaiva maksoi 35 eur. Vian selvitys koeajo koodin nollaus puolestaan maksoi 47,5 eur. Tuolla summalla ehkä voi ostaa laitteen (tai kaksikin) jolla voisi itse sen koodin nollata, kun vaan tietäsi että mikä laite kannattaa ostaa.

        Vian selvitystyön tulos oli että: Ei mitään tietoa. Ja että koodi nollattiin eikä tullut takaisin. Ja sain ohjeeksi että jos tulee uudelleen niin pitää mennä merkkihuoltooon koska tällä korjaamoketkulla joka mainostaa huoltavansa ja korjaavansa kaikki autot, ei ole riittävää tietotaitoa/välinettä.

        Koeajo oli sitä että autoa käytettin noin 2000 rpm:llä sinä korjaamon pihalla pakkasessa toista tuntia tuntia, sen aikana auto ilmoittii että kaikkien pyhimmässä oli -6 astetta celsiusta. Sitten auto alkoi hälyyttämään että matala akkujännite, noin 1,5 h ajan. Sen jälkeen se olikin 16 asteessa ja siten 19 asteessa ja sitten ja akkujännite häly poistuis, akku sai siis rankaa kyytiä pikalaturista.

        Tuo "ontuen kotiin -moodi" (limp mode, limp home mode) on aika yleinen vitsi maailmalla tämän iikäluokan Chevrolet/Holden Epica kiesien kanssa.

        ESM1 taitaa olla sen mittaristoon syttyvän lampn nimi.

        Ja vikakoodi P0606 tarkoittaa että jossakin ohjauslaitteessa on vikaa. Ohjauslaite jossa vika on, voi olla esimerkiksi:

        -engine control module (ECM)
        -powertrain control module (PCM)
        -transmission control module (TCM)
        - body control module (BCM)
        -antilock brake system (ABSCM) module
        -the traction control system (TCSCM) module
        - the instrument panel control module (IPCM)
        -the anti theft module (ATM)

        tai sitten joku muu mahdollinen autossa oleva module

        Kun auton moottori ei kuitenkaan toimi kunnolla, vian tullessa, voisi ajatella vian piilevän jossakin moottorinohjauksessa.

        Itse tekisin seuraavaa:

        -moottorinohjausyksikön liittimet auki ja kontaktispraytä niihin
        -jos vika ilmenee vielä tuonkin jälkeen, sama operaatio kaikkiin moottorin antureiden liittimiin (lambdaa lukuunottamatta)
        -jos vika vieläkin ilmenee niin toisen moottorinohjausyksikön kokeilu ja/tai moottorin kaikkien antureiden vaihtaminen tai auto vaihtoon (moottorin johtosarjaa tuskin löytyy, joten sen vaihtaminen jää kokeilematta)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ESM1 taitaa olla sen mittaristoon syttyvän lampn nimi.

        Ja vikakoodi P0606 tarkoittaa että jossakin ohjauslaitteessa on vikaa. Ohjauslaite jossa vika on, voi olla esimerkiksi:

        -engine control module (ECM)
        -powertrain control module (PCM)
        -transmission control module (TCM)
        - body control module (BCM)
        -antilock brake system (ABSCM) module
        -the traction control system (TCSCM) module
        - the instrument panel control module (IPCM)
        -the anti theft module (ATM)

        tai sitten joku muu mahdollinen autossa oleva module

        Kun auton moottori ei kuitenkaan toimi kunnolla, vian tullessa, voisi ajatella vian piilevän jossakin moottorinohjauksessa.

        Itse tekisin seuraavaa:

        -moottorinohjausyksikön liittimet auki ja kontaktispraytä niihin
        -jos vika ilmenee vielä tuonkin jälkeen, sama operaatio kaikkiin moottorin antureiden liittimiin (lambdaa lukuunottamatta)
        -jos vika vieläkin ilmenee niin toisen moottorinohjausyksikön kokeilu ja/tai moottorin kaikkien antureiden vaihtaminen tai auto vaihtoon (moottorin johtosarjaa tuskin löytyy, joten sen vaihtaminen jää kokeilematta)

        Löysinkin sivun jossa kerrottiin yleisimmät syyt vikakoodiin P0606.

        Blown ECM/PCM fuse
        Bad ECM/PCM power supply relay
        A defective ECM/PCM
        Open or shorted wiring or connectors in the CAN harness
        Insecure control module ground strap or broken ground wire

        Eli, tuon perusteella en ehkä toimisikaan ihan niinkuin tuossa aiemmin sanoin. Ottaisin kyllä moottorinohjausyksikön liittimen auki ja anturien liittimet auki ja laittaisin niihin kontaktisprayta.

        Mutta sen jälkeen alkaisin katsomaan mitä reittiä se sähkö tulee ECM/PCM yksiköille ja jos siellä olisi mahdollisesti relevika. Noita sähkösyötön relevikoja löytyy ainakin muun merkisissä autoissa, joten ei se mahdoton olisi. Tuo että ei tapahdu hetkeen mitään kun avaimesta kääntää, viittaisi juurikin releongelmaan.

        Sulakevika se tuskin on, ellei sitten sulakkeella ole huono kontakti. Ja johtosarjavika tai viallinen yksikkö on myös aivan potentiaalinen vikakohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysinkin sivun jossa kerrottiin yleisimmät syyt vikakoodiin P0606.

        Blown ECM/PCM fuse
        Bad ECM/PCM power supply relay
        A defective ECM/PCM
        Open or shorted wiring or connectors in the CAN harness
        Insecure control module ground strap or broken ground wire

        Eli, tuon perusteella en ehkä toimisikaan ihan niinkuin tuossa aiemmin sanoin. Ottaisin kyllä moottorinohjausyksikön liittimen auki ja anturien liittimet auki ja laittaisin niihin kontaktisprayta.

        Mutta sen jälkeen alkaisin katsomaan mitä reittiä se sähkö tulee ECM/PCM yksiköille ja jos siellä olisi mahdollisesti relevika. Noita sähkösyötön relevikoja löytyy ainakin muun merkisissä autoissa, joten ei se mahdoton olisi. Tuo että ei tapahdu hetkeen mitään kun avaimesta kääntää, viittaisi juurikin releongelmaan.

        Sulakevika se tuskin on, ellei sitten sulakkeella ole huono kontakti. Ja johtosarjavika tai viallinen yksikkö on myös aivan potentiaalinen vikakohta.

        Tämmöisen löysin https://www.startmycar.com/chevrolet/epica/problems/check-engine-light jossa on ohje että pitää huoltaa "the throttle body" ja aika yksityiskohtaiset ohjeetkin on. Siihen se henkilö jolla ongelma oli, vastaa että hienoa, vika korjaantui.

        Käsittääkseni se koodi resetoituu myös jos akku on riittävän kauan irti (joka tuossa pitää tehdä) eli en pidä varmana että todella korjasi ongelman.

        Yksähdyskäynnistys toden totta viittaa relevikaan. Olen antanut laajan WD40 voitelun pinnallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämmöisen löysin https://www.startmycar.com/chevrolet/epica/problems/check-engine-light jossa on ohje että pitää huoltaa "the throttle body" ja aika yksityiskohtaiset ohjeetkin on. Siihen se henkilö jolla ongelma oli, vastaa että hienoa, vika korjaantui.

        Käsittääkseni se koodi resetoituu myös jos akku on riittävän kauan irti (joka tuossa pitää tehdä) eli en pidä varmana että todella korjasi ongelman.

        Yksähdyskäynnistys toden totta viittaa relevikaan. Olen antanut laajan WD40 voitelun pinnallisesti.

        No niin, ostin ensihätään: Art. 15-1300 (Basic, eli karvalakki malli) virhekoodien lukulaite, Ruåtsalaisesta sekatavarakaupasta, 29 eur vähän aikaa & bensaa. Se näyttää toimivan Epicassa ja mainoksena on että sammuttaa varoitusvalot, poistaa vikakoodit ja nollaa näytöt (mutta ei huolto-, ABS-, ja Airbag- valoja).

        On huojentunut olo, nettitiedon perusteeella se poistaa nilkuttaen kotiin -moodin ainakin vartiksi tai kahdeksi, mutta jos se koodi oli "aiheeton" niin sitten "lopullisesti".

        On selvästi edullisempi ratkaisu kuin noin 90 eur "korjaamolle" siitä vaivasta että ne vain nollaavat koodin, ja auto saa valohoitoa koko työpäivän, ja päivä ilman autoa, ja sitten taksimaksu noin 30 eur auton noutoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, ostin ensihätään: Art. 15-1300 (Basic, eli karvalakki malli) virhekoodien lukulaite, Ruåtsalaisesta sekatavarakaupasta, 29 eur vähän aikaa & bensaa. Se näyttää toimivan Epicassa ja mainoksena on että sammuttaa varoitusvalot, poistaa vikakoodit ja nollaa näytöt (mutta ei huolto-, ABS-, ja Airbag- valoja).

        On huojentunut olo, nettitiedon perusteeella se poistaa nilkuttaen kotiin -moodin ainakin vartiksi tai kahdeksi, mutta jos se koodi oli "aiheeton" niin sitten "lopullisesti".

        On selvästi edullisempi ratkaisu kuin noin 90 eur "korjaamolle" siitä vaivasta että ne vain nollaavat koodin, ja auto saa valohoitoa koko työpäivän, ja päivä ilman autoa, ja sitten taksimaksu noin 30 eur auton noutoon.

        No niin, tuo virhekoodien luku/nollauslaite on mielestäni varsin hyvä ostos, hintaan 29 eur. Siinä on lisäksi "Live Mode" joka näyttää paljon tietoa, muun muassa jännitteen (1mV resoluutiolla) joka on huomattavasti stabiilimpi kuin mitä näyttää tupakanssytkärivolttimittari johon vaikuttaa mm puhaltimen ja eri lämmittimien käyttö aika suuresti. Harmi vain että OBD2 liitin on aina virrallinen, eikä laitteessa ole on/off kytkintä, eli tätä lukijaa ei voi pitää jatkuvasti kiinni. Mitään virhekoodeja ei ollut nollattavaksi, joten laitoin hetkeksi hanskan moottorin ilmanottosuodatimen aukoon niin putkahti koodi P0401 ja sen koodin poisto onnistui laakista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysinkin sivun jossa kerrottiin yleisimmät syyt vikakoodiin P0606.

        Blown ECM/PCM fuse
        Bad ECM/PCM power supply relay
        A defective ECM/PCM
        Open or shorted wiring or connectors in the CAN harness
        Insecure control module ground strap or broken ground wire

        Eli, tuon perusteella en ehkä toimisikaan ihan niinkuin tuossa aiemmin sanoin. Ottaisin kyllä moottorinohjausyksikön liittimen auki ja anturien liittimet auki ja laittaisin niihin kontaktisprayta.

        Mutta sen jälkeen alkaisin katsomaan mitä reittiä se sähkö tulee ECM/PCM yksiköille ja jos siellä olisi mahdollisesti relevika. Noita sähkösyötön relevikoja löytyy ainakin muun merkisissä autoissa, joten ei se mahdoton olisi. Tuo että ei tapahdu hetkeen mitään kun avaimesta kääntää, viittaisi juurikin releongelmaan.

        Sulakevika se tuskin on, ellei sitten sulakkeella ole huono kontakti. Ja johtosarjavika tai viallinen yksikkö on myös aivan potentiaalinen vikakohta.

        Tänään nasahti taas vikakoodi. Keltainen mottori-ikonilta näyttävä rahastusvalo syttyi mittaristoon ja auto jälleen ontuen kotiin -moodissa. Mutta nytpä minulla on virhekoodien luku/nollauslaite.

        Koodi oli "engine control module" ja se oli "stored code" osioissa eikä ""pending code" osiossa. Tapahtuí samoin kuin kuukausi sitten, ilman lämpötila oli siinä -6°C, muutamien minuuttien jälkeen lähdöstä, tilanteessa jossa nopeus oli huomattavan alhainen (jotain 20 km/h tai alle). Selvästi satunnainen vika, mutta voi ärtyä tietynlaisesta olosuhteesta. Nyt ryhdyn etsimään missä se halvatun moottorinohjausyksikkö on, annan sille ensi töiksi perusteellisen WD-40 voitelun.

        Kylläpä olin perinjuurin tyytyväinen siitä, että hommasin tuon Art. 15-1300 vermeen, vain 29,90€. Onnuin bussipysäkille joka onneksi oli vain pitkän minuutin päässä, ja pääsin jatkamaan matkaa pysäkiltä noin minuutin päästä. Ilman tuota rimpulaa olisi ollut taas ainakin 175€ kustanuksia minulle (autokorjaamon valohoito taksimatkat ketutusta värjöttelyä) ja en tiedä mitä vakuutus korvaa "hinaus"palvelulle mutta varmaankaan se ei ole halpaa, viimeksi kiesi vinssattiin ison autonkuskausauton lavalle jolla se kipattiin autokorjaamolle.


    • Anonyymi

      ECM boksi paskana, juotokset huonoja tai kosteutta kertynyt , vaseliini käsittely piirilevylle ensihoidoksi!

      • Anonyymi

        en tiennyt että vaselini korjaa juotokset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en tiennyt että vaselini korjaa juotokset

        Hän joka ei tiedä kaikkea ei ole hölmö, mutta hän on joka kailottaa kaikelle kansalle että ei tiedä jotakin, on. Vaseliini tai WD-40 hoito saattaa:

        - korjata satunnaisesti esiintyvän vian jonka esim aiheuttaa fluxijäämät, jotka ovat hygroskooppista joten niistä voi aiheutua vuotovirtoja, sitä herkemmin mitä lähempänä kastepistettä laitteen lämpötila on.

        - muuttaa satunnaisesti oireilevan huonon juotosliitoksen pysyväiseksi.

        Kummatkin auttavat tässä tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän joka ei tiedä kaikkea ei ole hölmö, mutta hän on joka kailottaa kaikelle kansalle että ei tiedä jotakin, on. Vaseliini tai WD-40 hoito saattaa:

        - korjata satunnaisesti esiintyvän vian jonka esim aiheuttaa fluxijäämät, jotka ovat hygroskooppista joten niistä voi aiheutua vuotovirtoja, sitä herkemmin mitä lähempänä kastepistettä laitteen lämpötila on.

        - muuttaa satunnaisesti oireilevan huonon juotosliitoksen pysyväiseksi.

        Kummatkin auttavat tässä tilanteessa.

        Olan korjannut elektronisia laitteita vasta 38 vuotta eikä vielä ole vastaan tullut tuollaista vuotovirtatapausta.

        Huonoja juotoksia on kyllä tullut vastaan, mutta ne on korjaantuneet kaikki juottimella eikä vaseliinilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en tiennyt että vaselini korjaa juotokset

        Vaseliini ei johda sähköä, eikä se ei juota takaisin kiinni juotosliitoksia jotka ovat sähköisesti auki. Mutta vaseliini voi auttaa siten että:

        1) se aiheuttaa satunnaisesti kontaktin menettävän juotosliitoksen jäämään pysyvästi auki, jolloin vianhaku on hyvin helppoa.

        2) tilanteessa jossa piirilevyllä, esim jonkin komponentin karvojen välillä, on fluxijäämiä (jotka aina ovat hygroskooppisia eli niilllä on potentiaalinen mahdollisuus aiheuttaa niin suurta vuotovirtaa että laite toimii virheellisesti) vaseliini joko suojaa fluxijäämää kosteudelta jolloin satunnainen vika poistuu, tai se sulkee kosteuden niin että satunnaisesti kiusaava vika jää pysyväksi, jolloin vianhaku on hyvin helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaseliini ei johda sähköä, eikä se ei juota takaisin kiinni juotosliitoksia jotka ovat sähköisesti auki. Mutta vaseliini voi auttaa siten että:

        1) se aiheuttaa satunnaisesti kontaktin menettävän juotosliitoksen jäämään pysyvästi auki, jolloin vianhaku on hyvin helppoa.

        2) tilanteessa jossa piirilevyllä, esim jonkin komponentin karvojen välillä, on fluxijäämiä (jotka aina ovat hygroskooppisia eli niilllä on potentiaalinen mahdollisuus aiheuttaa niin suurta vuotovirtaa että laite toimii virheellisesti) vaseliini joko suojaa fluxijäämää kosteudelta jolloin satunnainen vika poistuu, tai se sulkee kosteuden niin että satunnaisesti kiusaava vika jää pysyväksi, jolloin vianhaku on hyvin helppoa.

        " Mutta vaseliini voi auttaa siten että:

        1) se aiheuttaa satunnaisesti kontaktin menettävän juotosliitoksen jäämään pysyvästi auki, jolloin vianhaku on hyvin helppoa."

        Voi toki. Onko se todennäköistä? Tuskin.

        " tilanteessa jossa piirilevyllä, esim jonkin komponentin karvojen välillä, on fluxijäämiä (jotka aina ovat hygroskooppisia eli niilllä on potentiaalinen mahdollisuus aiheuttaa niin suurta vuotovirtaa että laite toimii virheellisesti) vaseliini joko suojaa fluxijäämää kosteudelta jolloin satunnainen vika poistuu, tai se sulkee kosteuden niin että satunnaisesti kiusaava vika jää pysyväksi, jolloin vianhaku on hyvin helppoa."

        On toki mahdollisuus. Onko se kuitenkaan todennäköistä että piirikortilla olisi niin paljon kosteutta, että satunnainen jäämä keräisi niin paljon kosteutta että se alkaisi johtaa sähköä, ja olisi vielä sopivasti juuri sellaisessa kohdassa, että se aiheuttaisi jotakin?

        Tuskin kovin todennäköistä.

        Kuten sanoin, 38 vuotta korjannut laitteita eikä ole tuollaisia "saattaa olla että ehkä aiheuttaa jos oikein sopivasti tämä ja tämä asia toteutuu" ole vielä tullut kohdalle.

        Kuten sanoin, sinulle voi noita tulla vastaan päivittäin, mutta omissa korjauksissa ei ole vaseliineja tarvittu.


    • Anonyymi

      Eilen nasahti jälleen sama vikakoodi. Aina kokolailla samanlainen tilanne, koskeahko ja lauha ilma, muutama minuutti lähdön jälkeen, tilanteessa jossa nopeus oli juuri ennen huomattavasti hidastunut.

      Nyt pruuttasin huolellisen WD-40 voitelun ympäri konehuonetta, jopa sulake/rele -boxin sisälle. OBD2 verme art. 15-1300 , vain 29,90€, säästi taas ainakin vajaan 175 € sekä aimo satsin ketutusta, parin minuutin kuluttua olin taas liikenteessä.

      Jos vielä ilmenee, avaan sen boxin jonka luulen olevan moottorinohjausboxi, se on akun kyljessä, ja annan sille sisäisen WD-40 voitelun.

      Haluan ostaa Watrrikilonpurkin tai Kuplan tai Type 2:n tai minkä tahansa muun varmatoimisen auton, ilman mitään ylimääräistä elektroniikkaa. Vanha Mustang, TransAm tms kävisi myös.

      • Anonyymi

        No niin, eilen (taas samanlainen tilanne kuin aina) pääsin matkaan, joitain 4 km, tuli sama vikakoodi, sitten taas jokunen km ja taas tuli sama vikakoodi. Ketutti, oli pimeä, en viitsity tehdä WD-40 voitelua.

        Tänään oli valoisaa, tein lähtiessä WD-40 voitelun niille kahdelle möhkäleliittimelle jotka menevät alumiiniseen koteloon joka on akun vieressä, luulen että kotelossa on se "Engine Control Unit". Irrotin kummatkin liittimet ja pruuttasin WD-40:stä huolellisesti kaikkialle. Ja sitten, noin 6 min ajon jälkeen, nasahti taas sama vikakoodi.

        Kunpa tuo nyt jäisi vakaasti päälle, tai poistuisi, kumatkin kelpaisi. Tämmöinen ajoittaineen vika on vain rahareikä, satunnaisen vikakoodin takia vikakoodi vain nollataan huollossa sekä auto saa valohoitoa, ja lasku on ainakin satasia.

        Mitään Chevrolet:tä en suosittele, niissä on varmasti kaikissa sama rahastuskoodi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, eilen (taas samanlainen tilanne kuin aina) pääsin matkaan, joitain 4 km, tuli sama vikakoodi, sitten taas jokunen km ja taas tuli sama vikakoodi. Ketutti, oli pimeä, en viitsity tehdä WD-40 voitelua.

        Tänään oli valoisaa, tein lähtiessä WD-40 voitelun niille kahdelle möhkäleliittimelle jotka menevät alumiiniseen koteloon joka on akun vieressä, luulen että kotelossa on se "Engine Control Unit". Irrotin kummatkin liittimet ja pruuttasin WD-40:stä huolellisesti kaikkialle. Ja sitten, noin 6 min ajon jälkeen, nasahti taas sama vikakoodi.

        Kunpa tuo nyt jäisi vakaasti päälle, tai poistuisi, kumatkin kelpaisi. Tämmöinen ajoittaineen vika on vain rahareikä, satunnaisen vikakoodin takia vikakoodi vain nollataan huollossa sekä auto saa valohoitoa, ja lasku on ainakin satasia.

        Mitään Chevrolet:tä en suosittele, niissä on varmasti kaikissa sama rahastuskoodi.

        Tuota viestiäni seuraavana päivänä napsahti jälleen sama vikakoodi yhden kerran, sama tilanne ja aikalailla samanlainen sää kuin aina ennenkin. Ostin uuden WD-40 purkin ja spruuttailin perusteellisesti konehuoneessa kaikkien liittimien yms päälle. Ainoat joita en spruutanut "silmät ummessa" olivat laturi, hihna ja käynnistysmoottori.

        Nyt on ei ole napsantanut yhtäkään vikakoodia noin viikkoon, ja autolla on ajettu aiempaan verrattuna kaksinkertainen määrä lyhyehköjä matkoja päivässä, joka päivä. Vaikuttaa hyvältä, saapa nähdä miten etenee. Spruuttailuilla on ollut sellainenkin vaikutus että konehuone kehrää nyt pehmeässti, kuin uutena.

        Spruuttaillessa havaitsin että syylärillä on kaksi sähkötoimista tuuletinta joista toinen puhaltaa aika voimakkaasti akun tienoille, akku oli selvästi lämmennyt tuon ilmavirran ansiosta. Se on hyvä asia kylmällä säällä, mutta ei välttämättä kesäaikaan. Enpä ole koskaan aiemmin työntänyt käsiäni konehuoneeseen koneen käydessä.


    • Anonyymi

      Moi. Takaisinkutsu koski sitä paksua kaapelinivaskaa joka on moottorimuovisuojuksen alla, se oli liian tiukka kaapeliliitoksien osalta ja sitä pidennettiin takuuseen liittyykö viat jotenkin tähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe