Vegaaniruokavalio, päänsärky

Anonyymi

Olin muutaman vuoden lakto-ovovegetaristi, mutta vaihdoin jokunen aika sitten täysin vegaaniksi. Vähän siirtymän jälkeen aloin kärsiä kovasta päänsärystä. Syön monipuolista ruokaa ja päivittäin monivitamiinitabletin (sis. myös D-vitamiinin), B12 vitamiinilisän, ja kalsium-ja rautatabletit. Verenpaineeni on ollut aina hyvä, tasolla 110/60, mutta joskus yläpaineetkin ovat humahtaneet alle sadan, jolloin olen kärsinyt päänsärystä, huimauksesta, jopa menettänyt hetkellisesti tajuni. Nyt ei ole kyse alhaisesta verenpaineesta, koska olen tarkkaillut paineita ja ne ovat pysyneet aisoissa. Voiko päänsärky johtua vegaaniruokavaliosta?

3

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keskimäärin vegaaneilla ja kasvissyöjilläkin varmasti verenpaineet ovat alhaisemmat kuin sekasyöjillä. Kuitenkin kasvis- tai vegaaniruokakin voi olla kovin monenlaista salaatinlehdistä sipsikaljaan.

      Olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, ja vegaanikin siitä yli 20 vuotta. Verenpaineet ovat välillä stressitilanteissa olleet hyvinkin korkeita. Viime vuosina etenkin kesäisin verenpaineet ovat välillä laskeneet hyvinkin alas. Tosin lapsuudessani ei ollut kuumia kesiä, enkä ole koskaan sietänyt hyvin kuumuutta.

      Rautaa ei pitäisi syödä vain varmuuden vuoksi. Siitä voi saada myrkytyksen. Rautaa syödään joko todettuun puutokseen, tai korkeintaan yhden kuurin vuodessa, ei koko ajan. Moni asia haittaa raudan imeytymistä. Jos otat raudan ja kalsiumin yhtä aikaa, niin ei imeydy. B12-vitamiiniakaan ei tarvitse syödä jatkuvasti, ainakaan jos käyttää vahvaa valmistetta. B12-vitamiin varastoituu, ja moni valmiste sisältää sitä suurina pitoisuuksina. Eli kuuriluonteisuus riittää, etenkin jos monivitamiini sisältää B12-vitamiinia.

      Et sanonut ikääsi, etkä painoasi. Jos ihmisellä on tajunnan menetyksiä, olisi parempi varata lääkäriaika syyn selvittämiseksi. Jos itse uskot syynä olevan vegaaniruokavalio, niin voit kokeilla palaamista entiseen ruokavalioon. En usko, että syynä voisi olla vegaaniruokavalio itsessään. Lyhyessä ajassa mikään puutostauti ei ilmene. Ainoa vaihtoehto voi olla, että koetat syödä yltiöpäisen terveellisesti, ja olet alipainoinen. Verenpaineen saa nousemaan suolan syönnillä, ja siksi se monella on korka. Myös paino seuraa varsin hyvin verenpainetta. Lihoessa verenpaine nousee ja laihtuessa laskee. Hyvin alhaisilla paineilla oleva ihminen syö todennäköisesti niukasti tai askeettisesti ja on todennäköisesti laiha.

      Olen muuten pitänyt satunnaisesti paastopäiviä, enkä silloinkaan ole kärsinyt pyörrytyksestä. Pienestä päänsärystä kylläkin. Tosin ikäiseni nainen kärsii ikänäöstä, joten pään saa kipeäksi näyttöä tuijottamalla, ja paastopäivinä pysyn varmuuden vuoksi tavallista enemmän kotona. Eli netin äärellä.

    • Anonyymi

      Luin jostain aikakausilehdestä naisesta, joka sai tajunnanmenetyskohtauksia. Päivystyksestä aina lähetettiin vain kotiin. Lopulta tehtiin pitkäaikainen seurantatutkimus, ja löytyi sydämen rytmihäiriö eli johtumishäiriö, jossa sydän pysähtyi hetkeksi, mutta onneksi se oli joka kerran käynnistynyt aina uudelleen. Rytmihäiriöitä voi olla vaikeaa saada kiinni, mutta siinä on yksi vaihtoehto. Eli tajunnan menetykset pitäisi tutkia. Taustalla voi olla vakava terveysuhka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1455
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1032
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      763
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe