Yli 50v turha hakea työtä

Anonyymi

Kyllä suomeessa ikärasismi on maailman huippua ei yli 50v kannata hakea töitä. olen tämän testannut, kun jäin 50v työnteon jälkeen eläkkeelle. testain ikärsimin lähetin hkemuksia joissa oli väärä ikä aina kun oli alle 50v tuli kutsu haastatteluun ,. Jos oli 50 tai yli ei tulut kutsua mihinkään

20

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä ota itseesi mukava on huilata kotona. Minä jäisin mielelläni kotiin jo M. 51.

    • Anonyymi

      Valitettavasti noin on. Olen kuitenkin ollut koko ajan työelämässä ja onnistunut saamaan uuden kokemustakin vastaavan paikan vielä 53- ja lähes 59-vuotiaana. Paljon hakemuksia se vaati. Moni työnantaja saattaa vieläkin luulla, että jos ihminen joutuu jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle, joutuu viimeinen työnantaja maksamaan kalliit kulut. Näin ei kuitenkaan enää ole ollut pitkään aikaan, ja esim. nykyinen työnantajani suosii erilaisista taustoista tulevia työntekijöitä ja viime vuosina on palkattu selvästi enemmän yli 50-vuotiaitakin. Oma esimieheni on maininnut useasti, miten nopeasti olen päässyt (vaativiin toimihenkilö)tehtäviin käsiksi, että varmaan kokemus on auttanut. Totta kai! Nyt on rekrytoitu yksi alle 50 v. henkilö, jolla ei oikeastaan kokemusta vastaavista tehtävistä, ja kauhuissani kuuntelen, miten hän on ihan ”ulkona”. Asennetta oppimiseen hänellä on, mutta kun työkokemus on erilaisista tehtävistä eri toimialalla, vie se aikaa.

    • Anonyymi

      Miksi ihminen etsii töitä kun on yli 50v.?
      Kyllä 18v. ikäiset voisi tehdä niitä töitä niin pääsisivät velkaantumaan heti nuorena koko elämän ajaksi!
      Velallahan elätetään kolmansia osapuolia ei kait niitä tapeta sukupuuttoon, mitä?

      • Anonyymi

        Olen ollut liian vanha kaikkiin töihin - myös hanttihommiin - 16-vuotiaasta alkaen, en vasta 50-vuotiaasta alkaen.


    • Anonyymi

      Viimeksi kun hain yhtä paikkaa, oli rekrytoija hyvin kiinnostuneen oloinen, kun kerroin kokemuksestani. Sanoin vaan, että minulla on pitkä kokemus, mutta en kertonut ikääni. Mutta eipä sieltä sitten enää hakemuksen jälkeen mitään kuulunut, kun ikä kävi ilmi (pakko laittaa sähköiseen hakemukseen). Olen varma, että kokemuksellani vastaavista tehtävistä, olisin pärjännyt hyvin. Voihan olla, että valitsivat vieläkin pätevämmän, mutta eiköhän se jäänyt iästä kiinni. Olen täysin terve ja fyysiseltä kunnoltani parempi kuin moni minua 10-15 vuotta nuorempi. Valmis ja kykenevä oppimaan uutta.

      Miten niitä työuria sitten pidennetään Suomessa muuta kuin hoitoalalla, kun ei enää kelpaa työnantajille.

    • Anonyymi

      Kyllä minulle pisti työkkäri 3 kuukauden työttömyyden jälkeen työhönosoituksen yli 50-vuotiaana.

    • Anonyymi

      Miten sellaiseen rasismiin olet päässyt? Itse laitoin hakemukseeni iän ylimmäksi ja tuli kutsu yli viis-kymmisenä.

      • Anonyymi

        Mulle on tarjottu paskaduunia, ja ajattelin sen olevan parempi vaihtoehto kuin työttömyys.
        No menin työhön mikä oli hanttihommaa urakkatahdilla ja todella surkea liksa vuokrafirman kautta.

        Lopulta otin loparit ja sen jälkeen en ole enää vaivautunut hakemaan mitään työtä, kun on vain tuollaista tarjolla tai sitten ikityöttömyys, valitsin ikityöttömyyden kun tuota pätikkää on jo ennestään enkä tarvitse kahvirahoja enkä halua olla hyväksikäytettynä idioottina ja pelinappulana jonkun kusettajan armoilla.

        Terveisiä vaan kokoomus ja kepu mulkuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle on tarjottu paskaduunia, ja ajattelin sen olevan parempi vaihtoehto kuin työttömyys.
        No menin työhön mikä oli hanttihommaa urakkatahdilla ja todella surkea liksa vuokrafirman kautta.

        Lopulta otin loparit ja sen jälkeen en ole enää vaivautunut hakemaan mitään työtä, kun on vain tuollaista tarjolla tai sitten ikityöttömyys, valitsin ikityöttömyyden kun tuota pätikkää on jo ennestään enkä tarvitse kahvirahoja enkä halua olla hyväksikäytettynä idioottina ja pelinappulana jonkun kusettajan armoilla.

        Terveisiä vaan kokoomus ja kepu mulkuille.

        Kyllähän ne työnantajat aina kaikenlaista haluaa, mutta ei sitä ole mikään pakko toteuttaa. Itse teen ainakin ihan tyytyväisenä hommia omaan rauhalliseen tahtiin. Joskus saattaa lopputili tulla mutta entä sitten. Siirtyy vain seuraavaan mulkkulandiaan ja jatkaa hommia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle on tarjottu paskaduunia, ja ajattelin sen olevan parempi vaihtoehto kuin työttömyys.
        No menin työhön mikä oli hanttihommaa urakkatahdilla ja todella surkea liksa vuokrafirman kautta.

        Lopulta otin loparit ja sen jälkeen en ole enää vaivautunut hakemaan mitään työtä, kun on vain tuollaista tarjolla tai sitten ikityöttömyys, valitsin ikityöttömyyden kun tuota pätikkää on jo ennestään enkä tarvitse kahvirahoja enkä halua olla hyväksikäytettynä idioottina ja pelinappulana jonkun kusettajan armoilla.

        Terveisiä vaan kokoomus ja kepu mulkuille.

        Noinhan se käytännössä on. Jos tulee vähällä rahalla toimeen tai talous on vakaalla pohjalla, 50 vuosilla ikityöttömyyskin on terveellisempi vaihtoehto kuin paskaduunia pikkurahalla ja widuilua kuunnellen.

        Seuraavan parin vuosikymmenen aikana tulemme huomaamaan, että "vanhusten" työttömyys ja vähäosaisuus yleistyy entisestään. Nykyisten kolmekymppisten eläkeikä on lähempänä 70 ikävuotta. Kuitenkin jo viisikymppisinä hekin alkavat olla työnantajien silmissä huru-ukkoja/akkoja, joille mieluusti tarjotaan yt-kenkää. Uudellekoulutus-työttömyys-koulutus-työttömyys -vaihe tulee heidän kohdallaan kestämään jopa pari vuosikymmentä. Eläkeikää voidaan nostaa nuijaa kopsauttamalla, mutta työelämän asenteisiin on vaikeampi puuttua.


    • Anonyymi

      Kyllä yli 50-vuotiaiden on hyvä olla jo oloneuvoksina. Aikansa kutakin.

      • Anonyymi

        Hallituksen mielestä asia on päinvastoin. Sen takia eläkeikääkin on nostettu ja seuraavaksi mietitään, kuinka työnantajat saadaan palkkaamaan yli 55-vuotiaita.

        Mutta itse olen samaa mieltä, että yli 50-vuotiaana pitäisi jo saada lähteä pois työelämästä, varsinkin vuorotöistä ja kokoaikaisista töistä. Se säästäisi varmasti mielenterveys- ja sairaanhoitokustannuksissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen mielestä asia on päinvastoin. Sen takia eläkeikääkin on nostettu ja seuraavaksi mietitään, kuinka työnantajat saadaan palkkaamaan yli 55-vuotiaita.

        Mutta itse olen samaa mieltä, että yli 50-vuotiaana pitäisi jo saada lähteä pois työelämästä, varsinkin vuorotöistä ja kokoaikaisista töistä. Se säästäisi varmasti mielenterveys- ja sairaanhoitokustannuksissakin.

        Onhan se vanhemmalla iällä toki helppoa vaan istua. Päättää sellaisista asioista, joista oma kokemus oikeasta FYYSISESTÄ työstä rajoittuu sinne parikymppisenä tehtyihin kesäduuneihin, kuten pätkiin kaupan kassallaoloon tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen mielestä asia on päinvastoin. Sen takia eläkeikääkin on nostettu ja seuraavaksi mietitään, kuinka työnantajat saadaan palkkaamaan yli 55-vuotiaita.

        Mutta itse olen samaa mieltä, että yli 50-vuotiaana pitäisi jo saada lähteä pois työelämästä, varsinkin vuorotöistä ja kokoaikaisista töistä. Se säästäisi varmasti mielenterveys- ja sairaanhoitokustannuksissakin.

        Työssä jaksaminen riippuu tosiaan myös työoloista, ei pelkästään siitä, noudattaako 55-vuotias työntekijä terveitä elämäntapoja.

        Vuorotöitä tehdään monenlaisilla työehtosopimuksilla, joista osa on työntekijän kannalta täysiä pommeja. Työnhakijat eivät tiedä näistä, eikä haittatekijöistä kerrota ennakkoon. Työvuoron pituus voi vaihdella muutamasta 12 tuntiin. Vuorot voivat olla myös moniosaisia. Vuorojen väliin jäävä lepoaika on liian lyhyt nopeallekin nukahtajalle. Palkka, ylityö-, ym. korvaukset, vapaapäivien kertyminen eivät vastaa kaupunkilegendoissa kerrottua.

        Työilmapiiri ei ole vähäpätöinen asia sekään. Johtajat kyllä puhuvat aiheesta ja sanovat naamat maireina, että meillä on kaikki loistavasti. Näiden vakiokommenttien alle peittyy usein ruma, jopa raadollinen todellisuus, joka saa ihmiset keinolla tai toisella poistumaan työelämästä ennen vanhuuseläkeikää.


    • Anonyymi

      En yli 50v enää suostuisi mihinkään pas..a duuneihin , eikö teillä ole parempaa tekemistä , mulla ainakin on viimeiset 20v. mukavasti mennyt lomaillessa ja harrasteissa ja kaiken oman ylläpitämis-ja huolto hommissa . massitkin riittäny ihan ok kunhan pysyy kohtuudessa ja jättää isommat hankinnat tekemättä , onneksi ne on aikoinaan jo tullut hankittua. Huomannut kuin moni ikänsä painaa sorvin ääressä ja vanhempana kun pitäisi nauttia saavutuksistaan tulee ikä ja terveys vastaan , kannattaa elää nyt ja tässä , huomenna voi olla myöhästä.

      • Anonyymi

        Tuohon malliin ajattelen. Ei tiedä, koska läheisensä menettää. Asunto on maksussa. Jos tästä muutto tulee, menen vuokralle ja saan kai asumistukea. Pitää tässä kyllä jotain uusiakin, ehkä katto muutaman vuoden sisään ja joskus kodinkoneita ja kulkupelejä.

        Jotain pätkää olen tehnyt ja olen virallisesti opiskelija. Opintosuorituksia tosin en ole saanut tehtyä korona-aikaan. Kun opinto-oikeus loppuu, marssin työkkäriin ja saan kai päivärahaa 500 ja sitten toivon mukaan lisäpäiviä. Sitten saan kai vaatimattoman eläkkeen.


    • Anonyymi

      Valtion ja kunnan virat menee suhteilla ja sukulaisille . Varmaan olisi töitä yli 50 vuotiaille kunhan tekisi ilmaiseksi.
      Monia suututtaa kun tarjoavat jotain ruokarahaa jolla töitä pitäisi tehdä. Silloin jos ei ehdot miellytä on parasta kieltäytyä tämä Suomi on kallis maa asua ja elää.

      • Anonyymi

        Julkinen puoli on edelleen suhmuroinnin koti, vaikka toistellaan, että Suomi on maailman vähiten korruptoitunut maa.

        Sukulaisuus-, seksi- ja muut suhteet, sopivan puolueen jäsenyys, sukkela suu ja kerkeä kieli ´kertovat yhteistyökyvystä´ eli edistävät työpaikan saamista enemmän kuin mitkään muut tekijät.


    • Anonyymi

      Luojan kiitos olen työ-eläke.yksistään jo korona kun alkoi,ajatelin luojan kiitos eläkeellä.

    • Anonyymi

      ikääntyneen työttömän työllistyminen ei ole ihan helppoa. Yli 50 v työttömän työllistyminen vuoden aikana on 25-30 prosentin luokkaa. Jos menee pahasti pitkäaikaistyöttömyyden puolelle (yli 12 kk työttömänä) niin varsin harva siitä sakista enää työllistyy. Työstä uuteen työhön työllistyminen sen sijaan onnistuu kyllä vanhemmallakin iällä. Totuus kuitenkin on. Työttömyydestä työllistyminen ei ole helppoa ikääntyneelle. Yli 60 vuotias työtön ei kiinnosta firmoja. Kuka nyt hidasta pappaa ja mummoa palkkaisi jos nuoriakin on tarjolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe