Muuttunut äitisuhde

Anonyymi

Tekee mieli avautua niin teen nyt sen vaikka täällä.

Oon parikymppinen nuori nainen, muutin vajaa pari vuotta sitten pois lapsuudenkodistani toiselle paikkakunnalle parin tunnin ajomatkan päähän.
Minulla on aina ollut hyvät välit vanhempiini etenkin äitiini (pahimpina teiniaikoina ei niin hyvät kun olin suht ongelmatapaus, jatkuvasti sai olla minusta huolissaan ja itse vihoittelin turhasta..). Mutta siis läheiset välit muutoin. Ollaan tehty älyttömän paljon kaikkea aina yhessä, yhteiset shoppailureissut, sarjat, matkat jne koko kotona asumiseni ajan. Äitini on huolehtivaisuuden perikuva ja kouluaikojen kavereideni keskuudessa äitiäni pidettiin kaikkien "varaäitinä" ihan vain siksi, että hän oli perinteinen unelmien "pullantuoksuinen äiti" myöskin kavereilleni, jotka tulivat kylään koulusta meille. Hän oli aina kotosalla ottamassa meitä lapsia koulusta vastaan, kysymässä kuulumiset kaikilta, välipalat valmiina katettuna jne.
Teinivuosina en osannut yhtään arvostaa hänen huolehtivaisuuttaan. Muistan edelleen sen raivon, kun aina kun olin jossain niin jatkuvasti tuli viestiä ja kysymyksiä missä olen ja kenenkin kanssa. Minun tekemisistäni ja asioistani oltiin (luonnollisesti) todella kiinnostuneita. Haluttiin tietää miten jokainen päivä aina sujui. "Mites on mennyt tänään? Onko jotain mistä haluat jutella?Onko kaikki asiat hyvin kaveririntamalla jne.." olivat kysymyksiä jota kysyttiin vähintään kerran päivään.

Kun muutin kotoa pois 2019, se oli vanhemmilleni tietenkin iso asia, mutta he siis olivat todella kannustavia ja tapansa mukaan auttoivat muutossa ja kaikessa. Kaikki rullasi hyvin. Viestiä laiteltiin enemmän tai vähemmän päivittäin. Pikkuhiljaa viestit ja soitot alkoi tasaseen tahtiin vähenemään, joka on siis toki aivan luonnollista kun muutto ei ole enää niin tuore asia.
Viime aikoina minua on alkanut hieman harmittamaan, että yhteydenpito on oikeasti todella vähäistä, siihen verrattuna millaista se oli ennen ja millaiseksi sen olin kuvitellut, kun muutin. Nykyään saattaa mennä parikin viikkoa, kun en kuule vanhemmistani mitään. Luen vain somesta, jota he päivittävät. Olen nykyään ystävieni keskuudessa se, joka on kaikista vähiten yhteydessä vamhempiinsa. Ja se jos mikä on vaikea kuvitella, minun sekä ystävieni.

Ja kyse ei todellakaan ole siitä, että vanhempani nyt vain olisivat sellaista sorttia jotka eivät niin kännykkäelämää elä. Päinvastoin. Heillä on myöskin todella laaja ystäväverkosto, etenkin äitini on yhteydessä/näkee ystäviään lähes päivittäin. Hän päivittää aktiivisesti somea, monesti hehkuttaen ystävien tärkeyttä ja intohimotyötään. Hänen sosiaalinen elämänsä on todella aktiivista, miljoona kertaa aktiivisempaa kuin minun parikymppisen nuoren. Hän on itse sanonut elävänsä nyt ehdottomasti elämänsä parasta aikaa.

Olen onnellinen että vanhemmillani menee noin hyvin, mutta koen itse tulleeni jollain tapaa hieman hylätyksi. Olen ainakin todella yksinäinen. Ennen tuntui, että vanhempiani kiinnosti asiani, mutta nykyään tuntuu että he eivät "muista" minua. He todellakin välittävät ja rakastavat, mutta minulla on olo että asiani eivät enää kiinnosta heitä lähellekään samassa mittakaavassa kuin ennen. He tietävät, että minulla ei ole edes ystäviä täällä kaupungissa, jossa asun.

Voi kumpa nämä tilanteet olisivat olleet toisinpäin tai edes tasaisemmin teinivuosinani. Silloin kun en voinut sietää jatkuvia kyselyitä, sitä tulvi kokoajan. Monta kertaa päivässä. Ja nykyään, kun olen rauhottunut ja yksinäinen, niin pari kertaa kuukaudessa minulta ehditään kysyä miten menee. Olisimpa silloin osannut arvostaa kyselyitä, en osannut arvata että sitä ei jatku ainiaan. Tämä on hyvin hämmentävä tunne itselleni, en voi käsittää että todella toivon viestiä vanhemmiltani. Empä olisi tätä arvannut.

Ja ymmärrän siis täysin, että tottakai suhde vanhempiin muuttuu, kun minustakin kasvaa aikuinen. Sen kuulukin muuttua. Ei jokapäivä tarvitse soittaa tai viestitellä, todellakaan. Mutta edes kerta pari viikkoon olisi kiva edes pari sanaa whatsappissa vaihtaa. En itse koe olevani mitenkään epätavallisesesti kiinni vanhemmissani, tai että tämä tunteeni olisi jotenkin outo. En toki tiedä.
Itsenäistyin jo varhain teini iässä ja olen aina ollut muutenkin omatoiminen tyyppi. Tämä tilanne vain jotenkin masentaa, en koe että olemassaolollani olisi enää niin suurta merkitystä vanhemmilleni kuin ennen. Muutos entiseen on niin radikaali ja todellakin ennalta-odottamaton.


Saa jakaa omia kokemuksia tai jotain.. en tiedä teki vain mieli avautua. Kiva jos joku jaksoi lukea tämän romaanin :)

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin intternetin anonyymiteetin suomin "terapointi" valtuuksin, sanoisin että molemmat, sekä teinivuosiesi, että nykyinen tilanteesi on osa sitä kasvu ja itsenäistymisprosessia, jota kai jatkuu sen lopun ikää.

      ITselläni oli vähän samantyylistä, tosin vanhemmillani kesti pidempään päästää irti. Oma muuttoni taisi tulla kuitenkin heille hieman yllätyksenä.

      Ja olihan se sitten aikanaan outoa huomata kuinka lopulta oma vanha huone muuttuikin työhuoneeksi, joka oli selkeää konkretiaa muutoksesta.

      Sellasia täkyjä laittaisin, että vanhemmat eivät koskaan voi olla kavereita, joten mene hanki niitä tavalla tai toisella uudelta paikkakunnalta. Koulut harrastukset yms.

      Olet myös aikuinen, eli saat ihan hyvin kysyä heiltä mitä heille kuuluu. Soita vaikka joka sunnuntai aamu joku videopuhelu, ja kysele heidän vointeja ja kuulumisia. Sillä kristallipallostani näen, että vaikka he elävät elämäsi parasta aikaa niin, tulee aika jolloin he tarvitsevat apuasi. Toisin sanoen, yritä nauttia tietoisesti vapaudestasi ja elä oman elämäsi parasta aikaa.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta.

        Itseasiassa omakin muuttoni tuli todella yllätyksenä vanhemmilleni (siis taisin kertoa asiasta viikkoa/kahta ennen, sillä itsellenikin tuli suht yllätyksenä). Yllätyin aika paljon jo siitä kuinka nopeasti he "pääsivät siitä yli". Jo muutaman kuukauden jälkeen alkoi yhteydenpito harvenemaan rutkasti. On tietenkin hyvä, että muuttoni ei ollut heille liian vaikeaa, mutta en uskonut sen olevan ihan näin läpihuutojuttukaan. Etenkin kun oli jo kokemusta, siitä kun "asuin" eksäni kanssa epävirallisesti ennen muuttoani ja saatoin olla siellä viikkoja putkeen ja silloin kyllä yhteydenpitoa oli väh kerran päivään.

        Tiedän myös tuon että voisin kyllä itsekin enemmän olla se aloitteellinen yhteydenpitäjä. Se tuntuu vain jotenkin vähän vaikealta, ei muuten, mutta en halua että minulle laitetaan viestiä vain siksi kun pyydän. En halua että äidilleni tulee tunne, että hänen täytyy kiireisen elämänsä keskellä merkitä kalenteriinsa muistutuksia, milloin laittaisi minulle viestiä. Haluaisin sen tapahtuvan ihan spontaanisti.

        Olen kyllä viime aikoina soittanut useamman kerran äidilleni, mutta lähes joka kerta puhelin on joko varattu/äitini vastaa ja sanoo olevansa jossakin kiireisenä menossa/töissä. Jos haluaisin äidilleni soittaa, pitäisi melkein kysyä hänen kalenteristaan kuvaa, jotta osaan soittaa aikaan jolloin hänellä ei ole merkitty mitään. Se kyllä tuntuisi vähän oudolta ja rajoitetulta.


    • Anonyymi

      Hei kuule ap, sillä puhelimella voi soittaakin!
      Lopeta viestittely ja soita!

      Mikä kumma siinä on vikana ettet uskalla soittaa noin hyvälle äidille ja isällesi ja kysyä mitä kuuluu kertoilla omista kuulumisistasi ja sanoa suoraan, että oot vähän yksinäinen kun ei uusia kavereita olekaan löytynyt sellasessa tahdissa kuin mitä alun alkaen ajattelit. Ei se sen vaikeempaa oo, etsit numeron puhelimesi muistista ja painat vihreetä luuria.

      Se puhelin toimii soittovälineenä myös sun entisiin ystäviisi päin.
      Sillä voi soittaa mummolle, vaarille, sedille, tädeille, kummille, serkuille, ihan kuule kaikille joilla oma puhelinluuri löytyy. Ei se korona tartu puhelimen puheen välityksellä.

      Mua ärsyttää tää nykykulttuuri. Ei osata muuta kuin lähettää viestiä. Mieti nyt itsekin, jos kommunikaatio on pelkkää "teksti-whatsupp-sun muu kasvoton viestittelyä". Vaikka lisäät kuinka monta hymiötä ja peukkua niin ei se ole sama asia kun kuunnella toisen ihmisen ääntä ja puhetta.

      Soita, juttele, käy kotonasi, ole siellä yö tai pari, kutsu vanhempasi luoksesi syömään, sovi tapaamisia heidän kanssaan, ottakaa tavaksi vaikka sunnuntailounas kerran kuukaudessa, sovi tapaamisia ystäviesi kanssa ihan silleen puhelimeen puhumalla.

    • Anonyymi

      Ai sanoitkin, että äitisi on kiireinen. Seuraavan kerran kun äitisi sanoo olevansa kiireinen, kysy koska olet kotona, niin soitan sinulle silloin. Näin helppoo puhuminen on.
      Ja onhan sinulla isä, vai onko? Mikä sua estää soittamasta hänelle?

      • Anonyymi

        En ole isäni kanssa niin läheinen, että oltaisiin koskaan soiteltu tai edes viestitelty muuten vain, vaikka hän hyvä isä onkin. Äitini kanssa minulla on aina ollut se läheinen suhde, ja me olemme paljon kahdestaan tehneet.

        Ja kyllä minä itsekkin enemmän suosin soittamista, äidilläni ei tahdo vain olla aikaa juurikaan. Yleensä soitan, ja hän vastaa itse viestillä kiireidensä keskellä.

        Ystäviini pidänkin yhteyttä soittamalla, ääniviesteillä ja tekstiviesteillä, sekä nään silloin kun olen vanhalla paikkakunnallani käymässä. Silti koen itseni yksinäiseksi, ei yhteydenpito puhelimitse ole sama asia kuin näkeminen.

        Ei avautumiseni syynä ollutkaan se, että kaipaisin vain itse rohkeutta soittaa, ei, vaan se että tuntuu että koko äiti-tytär suhde on muuttunut äitini osalta. Ennen hän oli kiinnostuneempi asioistani kuin nykyään.


    • Anonyymi

      Hei! Onneksi olkoon, että sinulla on hyvät suhteet vanhempiisi. Kaikki eivät ole yhtä onnellisia. Itselleni tuli ajatus, että yritä vain sitkeästi saada aikaan jokin soittamisen rutiini. Eli tavallaan totuta äitisikin siihen, että haluat puhua vaikka kerran viikossa tietyn ajan. Pakkohan hänellä on jossain vaiheessa olla kalenterissa vähän väljempää.

      Tilanne muuten muuttuu taas uudestaan ajan myötä. Vanhempasi ikääntyvät ja eläköityvät ja sinä keski-ikäistyt. Siinä vaiheessa todennäköisesti äitisi alkaa taas arvostaa entistä enemmän yhteydenpitoa - jopa sen verran, että se alkaa häiritsemään sinua. Siinä vaiheessa itselläsi voi olla ura kuumimmillaan ja yhtä aikaa teini-ikäisiä lapsia...

      Mutta tämän hetkiseen elämääsi. Sinun pitäisi keksiä joku tapa saada oikeita ystävyyssuhteita itsellesi. Nyt on tosin korona-aika, mikä vaikeuttaa tapaamisia. Ymmärrän hyvin tuntemuksesi. Olen itse sairaseläkkeellä oleva keski-ikäinen nainen, enkä ole koskaan ennen tuntenut itseäni näin yksinäiseksi. Parhaillani mietin, miten saan luotua sellaista ihmissuhdeverkostoa, etten olisi loppuelämääni yksin. Sukua minulla ei juurikaan ole. Muutama ystävä, joita en pääse tapaamaan eristyksen vuoksi.

      Jostain lehtiartikkelista luin juuri eläkkeelle jääneestä naisesta, joka oli leski. Hän mietti yksinäisyyttään, ja soitti lopulta johonkin muistaakseni SPR:n yksinäisille tarkoitettuun numeroon. Hän sai ystävän sitä kautta. Sinäkin voisit selvitellä vastaavia vaihtoehtoja. Voisit olla sekä ystävyyttä saavana että antavana osapuolena. Voisit vaikka "adoptoida" jonkun mummon itsellesi. Tapaaminen todennäköisesti palvelisi teidän molempien tarpeita. Hyvin eri ikäiset ihmisetkin voivat tuottaa toisilleen seuraa ja iloa. Seurakuntien diakoniatyön kautta voi myös kysyä, onko heillä jotain ehdotuksia tarjolla. Ole rohkea, ja toimi! Muutama tunti viikossa vaikkapa vapaaehtoistyötä ei ole elämästäsi pois, päin vastoin! Se enemmän voimauttaa kuin vie aikaa.

    • Anonyymi

      Ehkä he haluaisivat sinun itsenäistyvän ja yrittävän tulla itsenäisesti toimeen

      • Anonyymi

        Minusta kyllä kuulostaa siltä että ap on kyllä jo itsenäistynyt, kerta asuu yksinänsä muualla paikkakunnallakin ja sitä ennenkin viettänyt suht itsenäistä elämää.

        Eikä omasta mielestäni halu soitella ja pitää vanhempiin yhteyttä silloin tällöin, esimerkiksi kerta pari viikkoon kuulosta mitenkään epätavalliselta. Monet parikymppiset soittelevat jokainen päivä vanhemmilleen tai jopa näkevät. Osa asuu lapsuudenkotonakin vielä.

        Kuulostaa siltä että ap on ehkä vain nyt yksinäinen, kaipaisi kenties kaveria ketä nähdä nykyiselläkin paikkakunnallaan. Sen kyllä voin tekstistäsi poimia, että vanhempasi todellakin välittävät sinusta. Yhteydenpidon vähentyminen hetkellisesti voi oikeasti johtua heidän kiireistään, tai voihan myös olla että vanhampasi luulevat, että et kaipaakkaan heidän soittelujaan päivittäin. Jos et teininäkään siitä tykännyt, ja sen tiesivät myös vanhempasi, voi olla että he eivät osaa arvatakaan, että nykyisin jopa kaipaat sitä. Voi olla, että he luulevat, että sinulla on vielä tyyppillinen "minä kyllä pärjään omillani, muutan mahdollisimman kauas vanhemmistani" -vaihe päällä, joka on monella aikuistuvalla, kova tarve todistella muille sekä itselleen pärjäävänsä. Sekin on hyvin luonnollista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe