Lueskelin tekniikka ja talous lehden juttua että dieselin mittauksista jää pois 90 pros määrä pienhiukkasista jotka ovat kuulema erittäin vaarallisia.
Nyt ne suunnitteli mittaustapaa pitkältä aikaväliltä jolloin tulisi se polttotapahtuma mukaan laskuihin niin päästöthän ovat jo iso tuolloin.
Voiko ne laittaa takautuvasti päästöjenmukaan laskua autoilijalle?
Voip olla että paalaamo kutsuu
60-90 % diesel hiukkasista jää huomaamatta
17
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ei riitä 90 %. Nyt on käytössä vain alkeellinen savutustesti. Siinä mitataan valon läpäisevyyttä ja mittayksikkö on näkyvyyden käänteistuku. Jos nokilekan perässään hinaamassa savupilvessä näkyvyys on 0,5 m, niin savutuslukema on 1/0,5 = 2,0. 10 m näkyvyydellä tulee lukemaksi 0,1. Ei nyt ihan raikasta ulkoilmaa tämäkään... Testi on niin lepsu, että siitä pääsee läpi, vaikka nokilekasta olisi hiukkassauodatin poistettu.
Savutustestissä mitataan käytännössä vain karkeita nokihiukkasia. Vaarallisimpia ovat pienimmät, jotka ovat suurinakin poitoisuuksina käytännössä näkymättömiä. Näitä pieniä voi olla alle 1 % hiukkasten massasta, joten suodattimen tehosta puhuttaessa on helppo keulia, että teho 99 %, kun suodatetaan karkeat pois. Mutta kappalemäärästä puhuttaessa tilanne kääntyy toisinpäin.
Pienistä hiukkasista kun puhutaan, niin mittayksikkö on lukumääräpitoisuus, kpl/cm³. Jep, kuutiosentissä eikä kuutiometrissä, kuten SI-yksiköissä mieluummin käytetään. Mutku lukumäärät voivat olla 10 000 kpl/cm³ niin kuutiometriä kohti ilmaistuna määrä olisikin 10 000 000 000 kpl. Siinä syy, miksi yksikkönä kpl/cm³.
Näitä ns. ultrapieniä hiukkasia syntyy erityisesti dieselmoottoreissa.
https://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-05-30_007.html?s=0
https://tekniikanmaailma.fi/diesel-autot-saastuttavat-bensa-autoja-enemman-toteaa-tuore-tutkimus-ja-syyttaa-eurooppaa-diesel-addiktiosta/
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d- Anonyymi
Taas näkyy kestotrolli olevan vauhdissa ja häpeäkseen toistelee jokseenkin kirjaimellisesti noita vanhoja tarinoita. Ja sitten kohta taas ärsyyntyy, kun vastineetkin pohjautuvat vastaavasti samoihin argumentteihin.
Sellaista se on ollut jo noin 15 vuotta . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas näkyy kestotrolli olevan vauhdissa ja häpeäkseen toistelee jokseenkin kirjaimellisesti noita vanhoja tarinoita. Ja sitten kohta taas ärsyyntyy, kun vastineetkin pohjautuvat vastaavasti samoihin argumentteihin.
Sellaista se on ollut jo noin 15 vuotta .Ruotsista diisseliltä tuoksuvia tuliaisia kymppitonnilla?
- Anonyymi
BTW nokilekojen tuottama noki on vaikeasti suodatettavissa. Dieselin pakokaasua/nokea käytetäänkin "myrkkynä", jolla saadaan iv-koneiden ilmansuodattimia testattua. Dieselpakokaasu nimittäin pilaa etenkin suodatinkuidun sähkövaraukseen perustuvat eletriteettisuodattimet nopeasti.
- Anonyymi
Miksi sitten täällä eräs on jankuttanut vuosia että diesel on erittäin puhdas?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten täällä eräs on jankuttanut vuosia että diesel on erittäin puhdas?
Kyllä sinäkin jankkaisit jos olisit ostanut 10 tonnin ruotsin tuliaisen joka tuoksahtaa diisseliltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten täällä eräs on jankuttanut vuosia että diesel on erittäin puhdas?
Taisi olla myös joku joka väittää toisaalta bensiiniautoa puhtaammaksi vaihtoehdoksi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten täällä eräs on jankuttanut vuosia että diesel on erittäin puhdas?
Diesel ei ole päästötön eikä ’puhdas’. Ei, mutta vähempipäästöinen kuin vastaava bensa-auto, kun auton ajonaikaiset kokonaispäästöt huomioidaan eikä vain niitä päästöjä, jotka ovat dieselien osalta isompia.
Bensa-auton päästöthän painottuvat vain eri päästöihin kuin dieselin, joskin dieselien päästötekniikan voimakas kehittyminen on johtanut tilanteen tasoittumiseen myös dieselille tyypillisten päästöjen osalta. Bensa-autojen pahimmat päästöt liittyvät kasvihuonepäöstöihin ja niiden vähentäminen on vaikeaa ellei jopa mahdotontakin käytännössä, oikeastaan vain pienentämällä moottorikokoa ja sitä kautta kulutusta se jossain mäörin onnistuu. Pikkumoottorillakin moottoritienopeudet kumoavat täysin muuten pienemmät päästöt, koska moottorin käydessä ’ylärajoilla’ kulutus on jo todella merkityävästi korkeampaa, isompien dieselautojen luokkaa.
Dieseleiden päästöt ovat usein esillä tiettyjen tahojen tuomina, kun taas bensa-autojen päästöistä vaietaan jokseenkin kokonaan. Ja lähes poikkeuksetta silloin esillä ovat vanhojen autojen päästöt, jotka tietysti ovatkin merkittävä lisä johtuen autokannan ikääntymisestä, jos taasen puhutaan uusista, euro6-autoista, niin tilannehan on ihan toinen. Euro6 tuli voimaan syksyllä 2014, jonka jälkeen valmistetut dieselit ovat päästöiltään vastaavien bensa-autojen tasoa muilta osin paitsi kasvihuonekaasujen osalta, jossa dieselit ovat edelleen noin 15-30% vähempipäästöisiä. Valtaosa liikenteessä olevista autoista on edelleen vanhempia kuin euro6-luokiteltuja.
Mikään polttomoottoriauto ei ole päästötön moottorin käydessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel ei ole päästötön eikä ’puhdas’. Ei, mutta vähempipäästöinen kuin vastaava bensa-auto, kun auton ajonaikaiset kokonaispäästöt huomioidaan eikä vain niitä päästöjä, jotka ovat dieselien osalta isompia.
Bensa-auton päästöthän painottuvat vain eri päästöihin kuin dieselin, joskin dieselien päästötekniikan voimakas kehittyminen on johtanut tilanteen tasoittumiseen myös dieselille tyypillisten päästöjen osalta. Bensa-autojen pahimmat päästöt liittyvät kasvihuonepäöstöihin ja niiden vähentäminen on vaikeaa ellei jopa mahdotontakin käytännössä, oikeastaan vain pienentämällä moottorikokoa ja sitä kautta kulutusta se jossain mäörin onnistuu. Pikkumoottorillakin moottoritienopeudet kumoavat täysin muuten pienemmät päästöt, koska moottorin käydessä ’ylärajoilla’ kulutus on jo todella merkityävästi korkeampaa, isompien dieselautojen luokkaa.
Dieseleiden päästöt ovat usein esillä tiettyjen tahojen tuomina, kun taas bensa-autojen päästöistä vaietaan jokseenkin kokonaan. Ja lähes poikkeuksetta silloin esillä ovat vanhojen autojen päästöt, jotka tietysti ovatkin merkittävä lisä johtuen autokannan ikääntymisestä, jos taasen puhutaan uusista, euro6-autoista, niin tilannehan on ihan toinen. Euro6 tuli voimaan syksyllä 2014, jonka jälkeen valmistetut dieselit ovat päästöiltään vastaavien bensa-autojen tasoa muilta osin paitsi kasvihuonekaasujen osalta, jossa dieselit ovat edelleen noin 15-30% vähempipäästöisiä. Valtaosa liikenteessä olevista autoista on edelleen vanhempia kuin euro6-luokiteltuja.
Mikään polttomoottoriauto ei ole päästötön moottorin käydessä.Sama mantra jatkuu..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi olla myös joku joka väittää toisaalta bensiiniautoa puhtaammaksi vaihtoehdoksi...
Onko ruotsin tuliainen ja saksasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama mantra jatkuu..
Niin jatkuu. Mitäpä sitä sitten siihen pätevää vastinettakaan muuttamaan. Näinhän se on jatkunut jo vuosia ja jatkunee edelleenkin vuosia eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin jatkuu. Mitäpä sitä sitten siihen pätevää vastinettakaan muuttamaan. Näinhän se on jatkunut jo vuosia ja jatkunee edelleenkin vuosia eteenpäin.
Jos kerran itsellesi niin usKottelet niin mikäs siinä. Mutta faktasta et pääse yli etkä ympäri ja se on jotain muuta kuin sepustuksesi😉
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kerran itsellesi niin usKottelet niin mikäs siinä. Mutta faktasta et pääse yli etkä ympäri ja se on jotain muuta kuin sepustuksesi😉
Totta. Nuo vastineet faktaa eikä niistä pääse yli eikä ympäri. Ne eivät tietysti saa tuota elämäntehtäväkseen dieseldemonisoinnin ottaneen uskomuksia muuttumaan. Näinhän se on aina fanaatikkojen kanssa, mikään fakta ei pure.
Aina löytyy, kun oikein penkoo ja valitsee perusteellisesti sopivia mielipiteitä ja lehtiartikkeleita, itselle ja omia uskomuksia tukevia tarinoita maailmalta. Ja kun sitten vielä joistain yksittäisistä väärinkäytöksistä ja muusta lakia rikkovista tempuista yleistyksiä koskemaan koko alaa, niin jopas sitten voikin olla tyytyväinen itseensä ja hykerrellä mielessäön taas kerran... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten täällä eräs on jankuttanut vuosia että diesel on erittäin puhdas?
Hiukkasia tulee myös bensa autoista ja niihinkin joudutaan asentamaan hiukkassuodattimet, siis uusissa on jo. Tulisijoihinkin tulee 2022 uudet päästörajoitukset, eli kaikesta polttamisesta tulee näitä pienhiukkasia ja se on faktaa.
Näitä diesel juttuja kirjoittaa ne, jotka luulevat hybridiensä olevan puhtaita.
Myös sähkön tuotannosta syntyy paljon pienhiukkasia... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Nuo vastineet faktaa eikä niistä pääse yli eikä ympäri. Ne eivät tietysti saa tuota elämäntehtäväkseen dieseldemonisoinnin ottaneen uskomuksia muuttumaan. Näinhän se on aina fanaatikkojen kanssa, mikään fakta ei pure.
Aina löytyy, kun oikein penkoo ja valitsee perusteellisesti sopivia mielipiteitä ja lehtiartikkeleita, itselle ja omia uskomuksia tukevia tarinoita maailmalta. Ja kun sitten vielä joistain yksittäisistä väärinkäytöksistä ja muusta lakia rikkovista tempuista yleistyksiä koskemaan koko alaa, niin jopas sitten voikin olla tyytyväinen itseensä ja hykerrellä mielessäön taas kerran...Tämä on juuri niin totta. Kirjoituksia ja tutkimuksia on netti täynnä, niin sieltä löytää mieleisensä hakemalla kyllä. Mitä te dieselin vihaajat täällä itkette, ei se niiden suosijoita vähennä.
- Anonyymi
On jollakin vaikeeta. Oletko yksinäinen. Tiesitkö että tuolla sinun lässytykselläsi täällä ei ole mitään merkitystä vaikka siihen meneekin paljon aikaa.
- Anonyymi
Yhy yhy, vässykät itkee! Ilman dieseliä vellihousuilla tulisi nälkä. Tuskinpa siellä metalli teollisuudessa ja kaivamisessa käytetään kovinkaan monta akkukaivuria ja dumpperia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849