Onko ladattava sähköauto sittenkin vain välivaihe? Vetyautot ovella odottaa

Anonyymi

56

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ladattava hybridi on ehdottomassti välivaihe poislukien Toyotat, jotka kulkevat sähköisesti selvästi muita pidemmälle.
      Välivaiheeksi näyttää jäävän myös nykyiset täyssähköautot ainakin Pohjolassa, jossa niiden tekniikka on jo muutaman vuoden päästä sellaista, jota kukaan ei halua.

      • Anonyymi

        Eihän Toyotalla ole kuin pari ladattavaa hybridiä. Muut ovat bensa-autoja, osa sähköavustuksella, mutta latauskelvottomia.


    • Anonyymi

      toyota luki asiat oikein jo 20 vuotta sitten

      • Anonyymi

        Ja siihen se kehitys jäikin. Viime vuosituhannelle.


    • Anonyymi

      Vetyautot ohittaa sähköautot lukumäärissä joskus 20 vuoden päästä, ei sähkö tai hybridi autot tule mihinkään häviämään, myös polttomoottoriautoja tullaan valmistamaan iankaikkisesti. Se on eri asia missä ne markkinat on. Vetyautoihin liittyvät tekniset ja jakeluongelmat tullaan ratkaisemaan, se on jo todettu, että se on mahdollista nykyteknologialla, erillaisia kokeiluja jo vedyn siirtämiseksi ja varastoimiseksi tehdään kokoajan, käyttökelpoinen ja edullinen ratkaisu tullaan löytämään ihan varmasti, niin paljon kehitystyöhön jo panostetaan.

    • Anonyymi

      https://tekniikanmaailma.fi/v12-moottori-venalaiseen-tapaan-on-volga-jonka-keulalla-on-kolme-ladan-moottoria-y-muodostelmassa-emmeka-ole-koskaan-nahneet-vastaavaa/?shared=1138242-021d88da-500

      tollaset myyntiin

    • Anonyymi

      Vety ja power-to-x ovat rikkaiden kulkupeleille ja erikoiskäyttöä varten. Tavallinen kansa ei näillä tule ajamaan. Kun energiaa kuluu 3-4 kertainen määrä täyssähköautoon verrattuna, euroja palaa vastaavalla kertoimella.

    • Anonyymi

      eli siis rahat hukkaan jos pelkkä patteriauton hankkii?

      • Anonyymi

        Rahat hyvässä käytössä, kun ostaa vetypommiauton, jolla ei voi ajaa metriäkään, kun tankkausasemia ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahat hyvässä käytössä, kun ostaa vetypommiauton, jolla ei voi ajaa metriäkään, kun tankkausasemia ei ole?

        Kiinassa on jo vetyvaihe käynnissä-äkkiä se leviää tännekki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinassa on jo vetyvaihe käynnissä-äkkiä se leviää tännekki

        Kiinassa kerrottiin vetyvaiheen olevan käynnissä jo 15 vuotta sitten. Piti olla tulossa mm. vetykäyttöistä kaupunkibussia.

        Siellä osataan massavalmistus, joten vetyautoja luulisi olevan miljoonittain, jos idea olisi hyvä. Ei ole. Sähköbusseja siellä nykyään tehdään ja niitä on tuotu Suomeenkin.


    • Anonyymi

      harhaa akku auto?

    • Meidän kannattaa odottaa Jenkkejä. Heidän sähköverkkonsa on sen verran huono, ettei sinne voi ajatellakkaan sähköautoja ( latausinfra ).
      Viime päivien säät ovat osoittaneet Jenkkien sähköverkon kunnon.
      Joten odotellaan rauhassa Vetyautoa !

      • Anonyymi

        Sähköenergian varastointi vetynä on kuolleena syntynyt idea. Elektrolyysin hyötysuhde jotain 70 %, vedyn varastoinnista paineistettuna parin % häviö ja jos muunnos takaisin sähköksi sujuu voimalaitosmittakaavassa 70-90 % hyötysuhteella, on noin puolet energiasta hukattu.

        Yksinkertainen pumppuvoimalaitos pesee tämän räpellyksen sekä hinnassa että hyötysuhteessa.

        Jos taas vety käytetään autoissa, niin niiden polymeeripolttokennot enempi 40 % kuin voimalaitosvehkeiden >50 % hyötysuhteissa. 0,7 x 0,4 jakeluhäviöt päälle = energiasta hukataan 3/4 osaa.

        Vedyn käyttö sellaisenaan on liian hankalaa, joten vety pitää imeyttää johonkin materiaaliin tai hyödyntää hiilivetypolttoaineiden valmistuksessa.

        https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina

        Parin "sähköpolttoainetta" (tässä tapauksessa metaania) tuottavan laitoksen rakentamista Suomeen onkin kaavailtu. Metaani, sekä kaasumaisena että nesteytettynä on tulossa käyttöön myös raskaassa liikenteessä ja 18 uuden jakeluaseman rakentamiseen on juuri myönnettyätukea. Vetyhaihattelun aika sen sijaan oli ja meni. Jakeluasemat on epäonnistuneen kokeilun jälkeen purettu.


      • Anonyymi

        Joo, mennään vetyyn vaan. Ja näin saamme sähköä kulutettua kolminkertaisen määrän verrattuna mitä täyssähköautot kuluttavat samoilla kilometreillä!

        Vety on erittäin tuottava idea sähköntuottajille ja polttonesteiden (ja kaasujen) jakelijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mennään vetyyn vaan. Ja näin saamme sähköä kulutettua kolminkertaisen määrän verrattuna mitä täyssähköautot kuluttavat samoilla kilometreillä!

        Vety on erittäin tuottava idea sähköntuottajille ja polttonesteiden (ja kaasujen) jakelijoille.

        Vety on erittäin hankalasti varastoitava polttoaine. Siksi vetytalous ei tarkoita, että pelattaisiin puhtaan vedyn kanssa, vaan käytetäänkin vedystä ja hiilidioksidista valmistettua metaania.

        Toisin kuin vetyhössöttäjän, ehkä tyhmyyttään, valehtelevat, polttokennot pystyvät käyttämään metaania yms. hiilivetyjä polttoaineena. Paitsi ne halvat ja höytysuhteeltaan heikot polymeeripolttokennot, mitä autoissa käytetään.

        Tässä yhden kotimaisen polttokennovoimalaitoste kehittähän esite
        https://convion.fi/wp/wp-content/uploads/2019/11/Convion_Biogas-brochure_2019.pdf


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Vetyä voidaan periaatteessa varastoida 5,6 MJ/litra (HHV, ylempi lämpöarvo), jos se ahdetaan 700-kertaiseen ilmakehän paineeseen. Paineistaminen vie energiaa 2,1 % suhteessa vedyn energiasisältöön. Nestemäisenä vetyä saisi varastoitua 10 MJ/litra (HHV) -252,87 °C lämpötilassa. "

      5,6 MJ/l = 1,56 kWh/l. 50 l tankkiin mahtuu vetyä 77,8 kWh edestä, mutta tästä polttokenno saa muutettua sähköksi vain 40 % = 31,1 kWh. Jos energiankulutus on 18 kWh (sähköautojen tyypillinen arvo), niin 170 km pääsee tankillisella.

      Jos ja kun tankkausasemia on harvassa eikä vetypommiautoa voi mitenkään hätätankata tien päällä (vrt patteriauton töpselilataus), toimintasäteen pitäisi olla reilusti suurempi. Eli pitää laittaa mieluummin 200 l säiliö... sitten voi lyödä pöytään jotain 800 toimintasädelupauksia, kun körötellään pelkkää maantieajoa max 80 km/h. Mutta talvella ja moottoritieajossa siitä toimintasäteestä leikataan iso siivu pois.

      Kovan (700 bar) paineen vuoksi säiliöiden on pakko olla lieriömäisiä ja ne joudutaan uusimaan säännöllisesti, joten niiden kätkemin auton rakenteisiin sujuu heikommin kuin akkujen jemmaaminen alustaan.

      Lisäksi tarvitaan vielä se polttokenno, sähkömoottori, akut kulutuspiikkejä tasaamaan ja jokin systeemi hoitamaan polttokennon lämmitys ajokuntoon - sehän ei pakkasessa voi toimia, kun "pakokaasu" on vettä.

      Kuulostaa todellakin ratkaisulta, joka sopii mainiosti myös pieniin ja kohtuuhintaisiin autoihin...

      • Anonyymi

        Toivon hartaasti, että jokainen vedyn ihanuuksista höpöttäjä pakotetaan ostamaan vetyauto ja ajamaan sillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivon hartaasti, että jokainen vedyn ihanuuksista höpöttäjä pakotetaan ostamaan vetyauto ja ajamaan sillä.

        Minä taas toivon hartaasti, että sähkäri-intoilija pakotetaan muuttamaan keskelle korpea, ja latailemaan sitä sähkistänsä siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas toivon hartaasti, että sähkäri-intoilija pakotetaan muuttamaan keskelle korpea, ja latailemaan sitä sähkistänsä siellä.

        Aika harvassa alkaa sähköttömät asuintalot olla. Pientaloon lataspiste on kaikkein helpoin järjestää. Eihän kotipihasa pikalatausta tarvita.


    • Anonyymi

      näillä mennään

    • Anonyymi

      Ei vety koskaan tule henkilöautoihin, koska siinä ei ole mitään järkeä.

      Yhdestä vetyasemastakin saa tankattua päivässä ehkä 20 autoa. Jos saavut tankkaukseen juuri kun edellinen on tankannut, siinähän odottelet 30-60 minuuttia paineistuksia.

    • Anonyymi

      taitaa tojo vetää pitkän korren

      • Anonyymi

        Tojo on pelannut itsensä pussiin, muttei vielä kyennyt asiaa myöntämään.


    • Anonyymi

      on se

    • Anonyymi

      hieno tekniikka

      toyota

    • Anonyymi

      Kauempana tulevaisuudessa on huomattavasti kalliimpi Nexo, jonka saapuminen on kiinni vedyn jakelun käynnistämisestä. Polttokennotoiminen auto kun on tällä hetkellä käytävä tankkaamassa Ruotsissa joko Arlandassa tai Uumajassa.

      ote TM

      • Anonyymi

        Vedyn käytön arviodaan olevan 30-50 vuoden päässä tulevaisuudessa. Näin kehitys kehittyy. Samaa luvattiin 30 vuotta sitten.


    • Anonyymi

      lataus voi maksaa jopa 150e

      halpaa?

      • Anonyymi

        Ja litra vettä voi maksaa jopa 1000e. Mutta tuskinpa kukaan maksaa.


    • Anonyymi

      Toyota laski asiat oikein

    • Anonyymi

      huuhaa lataus

    • Anonyymi

      lienee vastaus kyllä

      toyota pitkin hampain toi ladattavat markkinoille

    • Anonyymi

      Vetyautot ovat ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta eipä niillä taida olla tulevaisuutta. Jäävät kuriositeeteiksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Turhaa hötkyillä,kun kohta pääsee marssiin kellumaan raketilla??🙃🙃🙃

    • Anonyymi

      Aika hitaasti vetyautot tulevat, ottaen huomioon, että ensimmäinen vedyllä liikkuva laite tehtiin 1800-luvulla, ja ensimmäiset sarjavalmisteiset vedyllä käyvät Gaz kuormurit 1942. Sen jälkeen on ollut pitkään hiljaisempaa.

      • Anonyymi

        Niin on täyssähköautoillakin ollut hiljaista sen keksimisen jälkeen tähän päivään mennessä, jos et ole sattunut huomaamaan......🤡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on täyssähköautoillakin ollut hiljaista sen keksimisen jälkeen tähän päivään mennessä, jos et ole sattunut huomaamaan......🤡

        Vetypelle teki taas kerran selväksi, ettei ole katsonut ikkunasta ulos viimeisten 10 vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetypelle teki taas kerran selväksi, ettei ole katsonut ikkunasta ulos viimeisten 10 vuoden aikana.

        Tosin em. on itsestäänselvää aina, kun puhutaan itäauto-tollolootan hehkuttajista. Kaikki tekniikka ja idea 90-luvulta lähtöisin ja sen jälkeen on tuotekehitysosastolla ollutkin vähän hiljaisempaa.


    • Anonyymi

      tuppaa käymään niin?

    • Anonyymi

      Täyssähköautot ovat jo voittaneet kisan. Ehkä vety tulee joskus 2050, jos koskaan.

      • Anonyymi

        Eiköhän tuohon vuosilukuun mennessä ole hylätty vetykin ja siirrytty johonkin helpompaan ja halvempaan. Akkutekniikka alkaa vetelemään jo viimeisiään liian kalliina rakenteena


    • Anonyymi

      kohta on suomessakin joka kaupungissa vetyasemat

    • Anonyymi

      ajamma dieselautolla ja sitten suoraan mirain rattiin

    • Anonyymi

      näin on

    • Anonyymi

      kallis vaihe kuluttajille

    • Anonyymi

      kehitys päätti nopeutua

    • Anonyymi

      Vety ja sen vaatima infra osoittautuivat aivan liian kalliiksi markkinavetoiselle yleistymiselle.

      Akkusähköautot ja niiden infran maksavat yksityiset ja sitä myötä viimeaikoina myös yritykset, jotka haluavat pitää sähköautoilevat asiakkaansa.

    • Anonyymi

      oliko jo useampi merkki joka aloittaa sarjatuotannon?

    • Anonyymi

      muuta

    • Anonyymi

      BMW ja vety tulee

      oliko toyota yhteistyö?

    • Anonyymi

      Jos yhtään ajattelee autoilun käytännöllisyyttä, niin nopea tankkaus täysin ylivoimainen etu hitaaseen lataukseen verrattuna

    • Anonyymi

      hienoa

    • Anonyymi

      näillä mennään

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe