https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d79b761d-c9fc-44aa-b7ab-45643525f3d0
siinä se on taas oikea tieto
Onko ladattava sähköauto sittenkin vain välivaihe? Vetyautot ovella odottaa
56
121
Vastaukset
- Anonyymi
Ladattava hybridi on ehdottomassti välivaihe poislukien Toyotat, jotka kulkevat sähköisesti selvästi muita pidemmälle.
Välivaiheeksi näyttää jäävän myös nykyiset täyssähköautot ainakin Pohjolassa, jossa niiden tekniikka on jo muutaman vuoden päästä sellaista, jota kukaan ei halua.- Anonyymi
Eihän Toyotalla ole kuin pari ladattavaa hybridiä. Muut ovat bensa-autoja, osa sähköavustuksella, mutta latauskelvottomia.
- Anonyymi
toyota luki asiat oikein jo 20 vuotta sitten
- Anonyymi
Ja siihen se kehitys jäikin. Viime vuosituhannelle.
- Anonyymi
Vetyautot ohittaa sähköautot lukumäärissä joskus 20 vuoden päästä, ei sähkö tai hybridi autot tule mihinkään häviämään, myös polttomoottoriautoja tullaan valmistamaan iankaikkisesti. Se on eri asia missä ne markkinat on. Vetyautoihin liittyvät tekniset ja jakeluongelmat tullaan ratkaisemaan, se on jo todettu, että se on mahdollista nykyteknologialla, erillaisia kokeiluja jo vedyn siirtämiseksi ja varastoimiseksi tehdään kokoajan, käyttökelpoinen ja edullinen ratkaisu tullaan löytämään ihan varmasti, niin paljon kehitystyöhön jo panostetaan.
- Anonyymi
Vety ja power-to-x ovat rikkaiden kulkupeleille ja erikoiskäyttöä varten. Tavallinen kansa ei näillä tule ajamaan. Kun energiaa kuluu 3-4 kertainen määrä täyssähköautoon verrattuna, euroja palaa vastaavalla kertoimella.
- Anonyymi
eli siis rahat hukkaan jos pelkkä patteriauton hankkii?
- Anonyymi
Rahat hyvässä käytössä, kun ostaa vetypommiauton, jolla ei voi ajaa metriäkään, kun tankkausasemia ei ole?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rahat hyvässä käytössä, kun ostaa vetypommiauton, jolla ei voi ajaa metriäkään, kun tankkausasemia ei ole?
Kiinassa on jo vetyvaihe käynnissä-äkkiä se leviää tännekki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinassa on jo vetyvaihe käynnissä-äkkiä se leviää tännekki
Kiinassa kerrottiin vetyvaiheen olevan käynnissä jo 15 vuotta sitten. Piti olla tulossa mm. vetykäyttöistä kaupunkibussia.
Siellä osataan massavalmistus, joten vetyautoja luulisi olevan miljoonittain, jos idea olisi hyvä. Ei ole. Sähköbusseja siellä nykyään tehdään ja niitä on tuotu Suomeenkin.
- Anonyymi
harhaa akku auto?
Meidän kannattaa odottaa Jenkkejä. Heidän sähköverkkonsa on sen verran huono, ettei sinne voi ajatellakkaan sähköautoja ( latausinfra ).
Viime päivien säät ovat osoittaneet Jenkkien sähköverkon kunnon.
Joten odotellaan rauhassa Vetyautoa !- Anonyymi
Sähköenergian varastointi vetynä on kuolleena syntynyt idea. Elektrolyysin hyötysuhde jotain 70 %, vedyn varastoinnista paineistettuna parin % häviö ja jos muunnos takaisin sähköksi sujuu voimalaitosmittakaavassa 70-90 % hyötysuhteella, on noin puolet energiasta hukattu.
Yksinkertainen pumppuvoimalaitos pesee tämän räpellyksen sekä hinnassa että hyötysuhteessa.
Jos taas vety käytetään autoissa, niin niiden polymeeripolttokennot enempi 40 % kuin voimalaitosvehkeiden >50 % hyötysuhteissa. 0,7 x 0,4 jakeluhäviöt päälle = energiasta hukataan 3/4 osaa.
Vedyn käyttö sellaisenaan on liian hankalaa, joten vety pitää imeyttää johonkin materiaaliin tai hyödyntää hiilivetypolttoaineiden valmistuksessa.
https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina
Parin "sähköpolttoainetta" (tässä tapauksessa metaania) tuottavan laitoksen rakentamista Suomeen onkin kaavailtu. Metaani, sekä kaasumaisena että nesteytettynä on tulossa käyttöön myös raskaassa liikenteessä ja 18 uuden jakeluaseman rakentamiseen on juuri myönnettyätukea. Vetyhaihattelun aika sen sijaan oli ja meni. Jakeluasemat on epäonnistuneen kokeilun jälkeen purettu. - Anonyymi
Joo, mennään vetyyn vaan. Ja näin saamme sähköä kulutettua kolminkertaisen määrän verrattuna mitä täyssähköautot kuluttavat samoilla kilometreillä!
Vety on erittäin tuottava idea sähköntuottajille ja polttonesteiden (ja kaasujen) jakelijoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mennään vetyyn vaan. Ja näin saamme sähköä kulutettua kolminkertaisen määrän verrattuna mitä täyssähköautot kuluttavat samoilla kilometreillä!
Vety on erittäin tuottava idea sähköntuottajille ja polttonesteiden (ja kaasujen) jakelijoille.Vety on erittäin hankalasti varastoitava polttoaine. Siksi vetytalous ei tarkoita, että pelattaisiin puhtaan vedyn kanssa, vaan käytetäänkin vedystä ja hiilidioksidista valmistettua metaania.
Toisin kuin vetyhössöttäjän, ehkä tyhmyyttään, valehtelevat, polttokennot pystyvät käyttämään metaania yms. hiilivetyjä polttoaineena. Paitsi ne halvat ja höytysuhteeltaan heikot polymeeripolttokennot, mitä autoissa käytetään.
Tässä yhden kotimaisen polttokennovoimalaitoste kehittähän esite
https://convion.fi/wp/wp-content/uploads/2019/11/Convion_Biogas-brochure_2019.pdf
- Anonyymi
Toimittaja mennyt erään aikansa eläneeseen ideaan takertuneen itäautovalmistajan vedätykseen.
Saksassa kohkattiin vetyautoista 2 vuotta sitten, mutta puheen asteelle on jäänyt.
https://www.cleanenergywire.org/news/little-demand-fuel-cell-cars-germany
https://insideevs.com/features/456305/german-lobbyist-government-fuel-cell-support/ - Anonyymi
"Vetyä voidaan periaatteessa varastoida 5,6 MJ/litra (HHV, ylempi lämpöarvo), jos se ahdetaan 700-kertaiseen ilmakehän paineeseen. Paineistaminen vie energiaa 2,1 % suhteessa vedyn energiasisältöön. Nestemäisenä vetyä saisi varastoitua 10 MJ/litra (HHV) -252,87 °C lämpötilassa. "
5,6 MJ/l = 1,56 kWh/l. 50 l tankkiin mahtuu vetyä 77,8 kWh edestä, mutta tästä polttokenno saa muutettua sähköksi vain 40 % = 31,1 kWh. Jos energiankulutus on 18 kWh (sähköautojen tyypillinen arvo), niin 170 km pääsee tankillisella.
Jos ja kun tankkausasemia on harvassa eikä vetypommiautoa voi mitenkään hätätankata tien päällä (vrt patteriauton töpselilataus), toimintasäteen pitäisi olla reilusti suurempi. Eli pitää laittaa mieluummin 200 l säiliö... sitten voi lyödä pöytään jotain 800 toimintasädelupauksia, kun körötellään pelkkää maantieajoa max 80 km/h. Mutta talvella ja moottoritieajossa siitä toimintasäteestä leikataan iso siivu pois.
Kovan (700 bar) paineen vuoksi säiliöiden on pakko olla lieriömäisiä ja ne joudutaan uusimaan säännöllisesti, joten niiden kätkemin auton rakenteisiin sujuu heikommin kuin akkujen jemmaaminen alustaan.
Lisäksi tarvitaan vielä se polttokenno, sähkömoottori, akut kulutuspiikkejä tasaamaan ja jokin systeemi hoitamaan polttokennon lämmitys ajokuntoon - sehän ei pakkasessa voi toimia, kun "pakokaasu" on vettä.
Kuulostaa todellakin ratkaisulta, joka sopii mainiosti myös pieniin ja kohtuuhintaisiin autoihin...- Anonyymi
Toivon hartaasti, että jokainen vedyn ihanuuksista höpöttäjä pakotetaan ostamaan vetyauto ja ajamaan sillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivon hartaasti, että jokainen vedyn ihanuuksista höpöttäjä pakotetaan ostamaan vetyauto ja ajamaan sillä.
Minä taas toivon hartaasti, että sähkäri-intoilija pakotetaan muuttamaan keskelle korpea, ja latailemaan sitä sähkistänsä siellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas toivon hartaasti, että sähkäri-intoilija pakotetaan muuttamaan keskelle korpea, ja latailemaan sitä sähkistänsä siellä.
Aika harvassa alkaa sähköttömät asuintalot olla. Pientaloon lataspiste on kaikkein helpoin järjestää. Eihän kotipihasa pikalatausta tarvita.
- Anonyymi
näillä mennään
- Anonyymi
Ei vety koskaan tule henkilöautoihin, koska siinä ei ole mitään järkeä.
Yhdestä vetyasemastakin saa tankattua päivässä ehkä 20 autoa. Jos saavut tankkaukseen juuri kun edellinen on tankannut, siinähän odottelet 30-60 minuuttia paineistuksia. - Anonyymi
taitaa tojo vetää pitkän korren
- Anonyymi
Tojo on pelannut itsensä pussiin, muttei vielä kyennyt asiaa myöntämään.
- Anonyymi
on se
- Anonyymi
hieno tekniikka
toyota - Anonyymi
Kauempana tulevaisuudessa on huomattavasti kalliimpi Nexo, jonka saapuminen on kiinni vedyn jakelun käynnistämisestä. Polttokennotoiminen auto kun on tällä hetkellä käytävä tankkaamassa Ruotsissa joko Arlandassa tai Uumajassa.
ote TM- Anonyymi
Vedyn käytön arviodaan olevan 30-50 vuoden päässä tulevaisuudessa. Näin kehitys kehittyy. Samaa luvattiin 30 vuotta sitten.
- Anonyymi
lataus voi maksaa jopa 150e
halpaa?- Anonyymi
Ja litra vettä voi maksaa jopa 1000e. Mutta tuskinpa kukaan maksaa.
- Anonyymi
Toyota laski asiat oikein
- Anonyymi
huuhaa lataus
- Anonyymi
lienee vastaus kyllä
toyota pitkin hampain toi ladattavat markkinoille - Anonyymi
Vetyautot ovat ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta eipä niillä taida olla tulevaisuutta. Jäävät kuriositeeteiksi.
- Anonyymi
https://moottori.fi/liikenne/jutut/kuka-maksaa-sahkoautojen-latauspaikat-huoltamoalaa-kuumottaa/
eikö olis helpompi siirtyä vetyasemiin suoraan? - Anonyymi
Turhaa hötkyillä,kun kohta pääsee marssiin kellumaan raketilla??🙃🙃🙃
- Anonyymi
Aika hitaasti vetyautot tulevat, ottaen huomioon, että ensimmäinen vedyllä liikkuva laite tehtiin 1800-luvulla, ja ensimmäiset sarjavalmisteiset vedyllä käyvät Gaz kuormurit 1942. Sen jälkeen on ollut pitkään hiljaisempaa.
- Anonyymi
Niin on täyssähköautoillakin ollut hiljaista sen keksimisen jälkeen tähän päivään mennessä, jos et ole sattunut huomaamaan......🤡
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on täyssähköautoillakin ollut hiljaista sen keksimisen jälkeen tähän päivään mennessä, jos et ole sattunut huomaamaan......🤡
Vetypelle teki taas kerran selväksi, ettei ole katsonut ikkunasta ulos viimeisten 10 vuoden aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetypelle teki taas kerran selväksi, ettei ole katsonut ikkunasta ulos viimeisten 10 vuoden aikana.
Tosin em. on itsestäänselvää aina, kun puhutaan itäauto-tollolootan hehkuttajista. Kaikki tekniikka ja idea 90-luvulta lähtöisin ja sen jälkeen on tuotekehitysosastolla ollutkin vähän hiljaisempaa.
- Anonyymi
tuppaa käymään niin?
- Anonyymi
Täyssähköautot ovat jo voittaneet kisan. Ehkä vety tulee joskus 2050, jos koskaan.
- Anonyymi
Eiköhän tuohon vuosilukuun mennessä ole hylätty vetykin ja siirrytty johonkin helpompaan ja halvempaan. Akkutekniikka alkaa vetelemään jo viimeisiään liian kalliina rakenteena
- Anonyymi
kohta on suomessakin joka kaupungissa vetyasemat
- Anonyymi
ajamma dieselautolla ja sitten suoraan mirain rattiin
- Anonyymi
näin on
- Anonyymi
kallis vaihe kuluttajille
- Anonyymi
kehitys päätti nopeutua
- Anonyymi
Vety ja sen vaatima infra osoittautuivat aivan liian kalliiksi markkinavetoiselle yleistymiselle.
Akkusähköautot ja niiden infran maksavat yksityiset ja sitä myötä viimeaikoina myös yritykset, jotka haluavat pitää sähköautoilevat asiakkaansa. - Anonyymi
oliko jo useampi merkki joka aloittaa sarjatuotannon?
- Anonyymi
muuta
- Anonyymi
BMW ja vety tulee
oliko toyota yhteistyö? - Anonyymi
Jos yhtään ajattelee autoilun käytännöllisyyttä, niin nopea tankkaus täysin ylivoimainen etu hitaaseen lataukseen verrattuna
- Anonyymi
hienoa
- Anonyymi
näillä mennään
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082