Oletko masentunut

Depression oireet
Depressiosta puhutaan, kun henkilöllä on seuraavasta listasta vähintään neljä oiretta yhtäjaksoisesti kahden viikon ajan, ja yksi näistä oireista on jokin kolmesta ensimmäisestä.

Minulla ei ole yhtään näistä. Ehkä keskittymisessä olisi parantamista, mutta olen pannut sen mukavan elämän ja iän piikkiin.
Kopioin Iltalehdestä oireet.

1. Masentunut mieliala

2. Mielihyvän menetys

3. Uupumus

4. Itseluottamuksen tai itsearvostuksen puute

5. Kohtuuton itsekritiikki tai perusteeton syyllisyydentunne

6. Toistuvat kuolemaan tai itsetuhoon liittyvät ajatukset tai itsetuhoinen käytös

7. Päättämättömyyden tai keskittymiskyvyttömyyden tunne

8. Psykomotorinen hidastuminen tai kiihtyneisyys

9. Unihäiriö

10. Ruokahalun tai painon muutos

Kopioin Iltalehdestä oireet.

54

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tylsistynyt, turhautunut kun toiminta kyky keukoahtautuman takia rajouttui, oli monenlaisia suunnitelmia hankintojakin, aluksi vähän masentunut mutten enää, tyydyn siihen mitä on, on tulevaksi kesäsi vähän suunnitelmia.
      Hissukseen kun elelee niin pärjäillään, listassa luetellut negatiiviset luetellut ei oikein satu.
      Yksinäisyyteenkin tottuu varsin näin korona aikanakin, yksinäisyyttä oli ennen koronaakin.

    • Anonyymi

      Saanko kysyä miksi kysyt ? Oletko itse potenut masennusta ?

    • Kai siinä pitää ihmisellä olla jotain epäilyjä depressiostaan, että yleensä menee tutkimaan depression oireita.

      • Anonyymi

        Tuo ei ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa. Tykkään testeistä ja ohjeista. Nyt ILssä, näin häviää selkäkipusi. Katsoin liikkeet vaikka en pode selkäkipua. Tai Näin pidät painon/kolesterolin/diabeteksen hallinnassa. Kaikki nämä teen, vaikka vain kolesterolia hieman on.
        Aloituksessa ei vahvana mutta lievänä ja ajoittaisena ovat 5, 7 ja 9.
        5.sta esimerkki. Olin kuntosalilla. Saunan jälkeen tavarani olivat penkillä hajallaan, yhtenä näkyvästi valkohihnainen, kookas Leijona-kelloni, jossa paljon klitteriä. Kuivasin hiuksia nurkassa, puin ja lähdin. Kotona huomasin että kelloa ei ole. Soitin vaxille, ei löytynyt. Paikalla oli kaksi naista. Nyt mietin, putosiko kello itsestään penkin alle, otinko sen sittenkin ja putosi matkalla. Kaikki taskut ja pussukat olen kääntänyt. Toinen sanoisi kylmäsi, ne varasti sen. Ei auta kun lähteä ostamaan uutta kelloa, tuskin niin kaunista löydän, esim. valkoista aitonahkahihnaa ei ole juuri missään, viimeksi uusiessani löysin Hakaniemen hallin putiikista.


      • Anonyymi

        Oikealla tavalla uteliaat ihmiset tuppaavat ja tapaavat tutkia kaikenlaisia asioita ihan vain siksi, että pysyvät 'kartalla' tällä elämäksi kutsutulla polulla. Ne, jotka eivät tutki mitään, elävät umpiossa, johon ei tieto mahdu eikä sovi. - Nm. Tiedä enemmän, luulet vähemmän


    • Anonyymi

      Minun ei tarvitse etsiä testejä terveydentilani toteamiseen, tiedän kyllä muutenkin onko masennusta tai selkä kipeä.

      • Anonyymi

        Ei ole kokemusta masennuksesta, mutta puhutaan piilevästä masennuksesta. Ilmeisesti kaikki eivät huomaa sairastuneensa. Niinhän se on että uskoo olevansa vaivoistaan ajan tasalla, tiedä häntä sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kokemusta masennuksesta, mutta puhutaan piilevästä masennuksesta. Ilmeisesti kaikki eivät huomaa sairastuneensa. Niinhän se on että uskoo olevansa vaivoistaan ajan tasalla, tiedä häntä sitten.

        No niinhän se on.
        Jos lukee lääkärikirjaa, niin sen jälkeen ei tervettä päivää näe. Löytyy sairautta ja toista, jotka ovat "piilevinä". Kun alkaa itseään tarkkailemaan, niin eikö vain löydykin selvät taudin oireet, milloin minkäkin, kunhan vain tietää mitä oireita itsestään etsiä.

        Monikohan vetää ihan turhasti masennuslääkkeitäkin naamaansa tuollaisten testien perusteella, kun kirjaa huolestuneena allakkaan, että montako päivää tämäkin oire on nyt kestänyt.
        Sitten menee lääkärille kertomaan vakuuttavasti oireet, jotka on lukenut lääkärikirjasta tai iltalehdestä ja saa pillerit taskuunsa.

        Samanlaista tuo joittenkin ihmisten jatkuva koronatestissä hyppääminen ja aina vain näyttää negatiivista, kun jatkuvasti kerrotaan koronan alkuoireista, joita ei ole aivan vähän.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No niinhän se on.
        Jos lukee lääkärikirjaa, niin sen jälkeen ei tervettä päivää näe. Löytyy sairautta ja toista, jotka ovat "piilevinä". Kun alkaa itseään tarkkailemaan, niin eikö vain löydykin selvät taudin oireet, milloin minkäkin, kunhan vain tietää mitä oireita itsestään etsiä.

        Monikohan vetää ihan turhasti masennuslääkkeitäkin naamaansa tuollaisten testien perusteella, kun kirjaa huolestuneena allakkaan, että montako päivää tämäkin oire on nyt kestänyt.
        Sitten menee lääkärille kertomaan vakuuttavasti oireet, jotka on lukenut lääkärikirjasta tai iltalehdestä ja saa pillerit taskuunsa.

        Samanlaista tuo joittenkin ihmisten jatkuva koronatestissä hyppääminen ja aina vain näyttää negatiivista, kun jatkuvasti kerrotaan koronan alkuoireista, joita ei ole aivan vähän.

        Tellukka

        Taidat olla oikeassa, kuinka nämä muistisairaudetkin leviävät, kun jokaiseen "ahdistukseen" haetaan pillereitä ja niitähän riittää kaikille.

        En muista, että lapsuudessani oli ketään muistisairasta, muuten vain joku oli hieman "kylähullu", mutta ei siihenkään mitään pellereitä määrätty.

        Onhan tämä korona saanut jotkut "varpaileen", että jokainen räkä on sitä ja testeihin on mentävä, mutta hyvä vain, kunhan vain pysyisivät kotonaan, eikä tulisi rokotuksen saatuaan ihmistenilmoille.

        Kuinka minulle on jäänyt mieleen tieto, että tämä maski suojaa vain toisia, minun mahdolliselta tartunnalta, mutta ei minua, jos kohtaankin tartunnan saaneen korona asiakkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tellukka

        Taidat olla oikeassa, kuinka nämä muistisairaudetkin leviävät, kun jokaiseen "ahdistukseen" haetaan pillereitä ja niitähän riittää kaikille.

        En muista, että lapsuudessani oli ketään muistisairasta, muuten vain joku oli hieman "kylähullu", mutta ei siihenkään mitään pellereitä määrätty.

        Onhan tämä korona saanut jotkut "varpaileen", että jokainen räkä on sitä ja testeihin on mentävä, mutta hyvä vain, kunhan vain pysyisivät kotonaan, eikä tulisi rokotuksen saatuaan ihmistenilmoille.

        Kuinka minulle on jäänyt mieleen tieto, että tämä maski suojaa vain toisia, minun mahdolliselta tartunnalta, mutta ei minua, jos kohtaankin tartunnan saaneen korona asiakkaan?

        Kyllä hoitajat työssään käyttävät maskia ihan omaksi suojakseen(kin). - Nm. Älä usko kaikkea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tellukka

        Taidat olla oikeassa, kuinka nämä muistisairaudetkin leviävät, kun jokaiseen "ahdistukseen" haetaan pillereitä ja niitähän riittää kaikille.

        En muista, että lapsuudessani oli ketään muistisairasta, muuten vain joku oli hieman "kylähullu", mutta ei siihenkään mitään pellereitä määrätty.

        Onhan tämä korona saanut jotkut "varpaileen", että jokainen räkä on sitä ja testeihin on mentävä, mutta hyvä vain, kunhan vain pysyisivät kotonaan, eikä tulisi rokotuksen saatuaan ihmistenilmoille.

        Kuinka minulle on jäänyt mieleen tieto, että tämä maski suojaa vain toisia, minun mahdolliselta tartunnalta, mutta ei minua, jos kohtaankin tartunnan saaneen korona asiakkaan?

        Vanhuudenhöperöiksi heitä ennen sanottiin, nyt ovat muistisairaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuudenhöperöiksi heitä ennen sanottiin, nyt ovat muistisairaita.

        Eihän ennen edes tutkittu, kun muisti alkoi pettää, ei ollut nimiä jokaiselle muistioireelle, nyt on kaikelle omat diagnoosit.


    • Anonyymi

      Hesarissa on testi, osatko yhdyssanat. Sain 14stä kysymyksesta 10 oikein. Jutussa luki kuinka ihmiset ärsyyntyvät väärinkirjoittamisesta kohtuuttomasti. Mulle riittää että saan selvän mitä kirjoittaja tarkoittaa.

      • Se testi oli yllättävän vaikea.
        Olin kuvitellut että osaan suurin piirtein yhdyssanat, Kymmenen sain minäkin oikein.
        Aikansa kuluksi tulee täyteltyä testejä. Ei ka noita kukaan vakavissaan ota.


    • Jos tuntee itsensä ja omat mielensä liikkeet,
      osaa asettaa alakulonsa ja yläkulonsa oikeisiin mittasuhteisiin.

      Välillä ei huvita mikkään, sitä ei onneksi ole tuossa oirelistassa.

      Suomalaisilla on paljon sairaslomia ja työkyvyttömyyttä masennuksesta johtuen,
      tuon listan kun lukee, niin helposti löytää itselleen kolme sopivaa masennusoiretta
      ja ei muuta kuin lekuriin jne

      Mutta masennus on todella vakava paikka jos siihen todella sairastuu ja toisaalta on hyvä, että hyvissä ajoin saa oikean lääkityksen.

      • Masennus on pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus.
        Ei kukaan halua tulla masentuneeksi, se on sairaus muiden joukossa.


      • liekko kirjoitti:

        Masennus on pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus.
        Ei kukaan halua tulla masentuneeksi, se on sairaus muiden joukossa.

        Suomessakin liki kymmenen henkeä sairastuu päivittäin masennukseen.
        Usein kuulee puhuttavan masennuksesta vaikka kyse saattaa olla satunnaisesta ja luonnollisestakin masennusreaktiosta. Ei ihmisen elämä aina mene niin kuin on suunniteltu ja tulee pettymyksiä ja takapakkia, jo se saatetaan tulkita masennukseksi.

        Voisiko olla osin sukupolvikysymyskin, me iäkkäät ollaan ehditty jo tottua vastoinkäymisiin näinkin pitkän elämän aikana paremmin kuin nuoret, joille kaikki on tullut ehkä helpommin ja heti valmiina. Menetysten japettymysten jälkeen on usein ollut vain pakko jatkaa elämää ja etsiä uusia polkuja ja ehkä ajatella, että tämä on nyt minun uusi normaali. Siihen kuuluu tämä menetys tai murhe, sen kanssa nyt vain on elettävä, tekeekö se minut vahvemmaksi vai heikommaksi, sitä ei voi koskaa etukäteen tietää.
        Omat murheeni ja menetykseni ovat tehneet vahvemmaksi (tosin senkin huomasi vasta paljon myöhemmin), ainakin Vvastaanottamaan seuraavan murheen ja niitä odotellessa korostamaan ja etsimään elämän hyviä ja valoisia puolia, niitä aina on, vaikkei se joskus siltä tunnu.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Masennus on pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus.
        Ei kukaan halua tulla masentuneeksi, se on sairaus muiden joukossa.

        Ymmärrän sinua oikein hyvin. En ymmärrä kaikkia vastauksia....
        Toivota sinulle piristyviä mielialoja kevään tullessa ja kaikkea hyvää !
        Jumalan siunaustakin ja mielenrauhaa.


    • Anonyymi

      Mikähän mulla on, vai eikö mikään? Tuskin ihan depressio.
      Minuun saattavat ajoittain osua kohdat 7 ja 9.
      Joskus harmittaa mutta harvemmin masentaa.
      Sairaudet - sekä omat että lähipiirin - ovat tosiasia.
      Ne on vain hyväksyttävä osaksi elämää.

      Aikaansaamaton olen nykyisin, mutta olen pistänyt sen vanhenemisen piikkiin. Nyt ehkä vähän jo koronankin. Kun tuntuu ettei siitä päästä eroon vuosikausiin.

      Voi kun tulisi kevät nopeasti, ja kesä!

    • Masennusta on paljon jos on luottamista median juttuihin.

      Kun poikamme kuoli syöpään en meinannut millään päästä elämään kiinni sen jälkeen.
      Suru on nykyisinkinvähän pinnan alla tullakseen päälle voimalla jos jokin laukaisee sen.
      Ei minulla ole varsinaisesta masennuksesta kyse, suru ei tahdo helpottaa.
      Olen kuitenkin elämänhaluinen nykyisin.
      Surunkin kanssa oppii elämään kun on pakko.

      • Anonyymi

        Suru ei poistu eikä kukaan sen oletakaan poistuvan,
        mutta se voi vähän helpottaa ja sitä täytyy vaan kestää.
        Minulla on tunne, että ikääntyessä,
        viime aikoina, se on alkanut painaa enemmän päälle. Kaipaus on kipeä.
        Elämän rauhoittuessa, kun omakin toimintakyky heikkenee,
        jää myös enemmän aikaa ajatteluun ja ajatukset alkavat helposti kiertää muistoissa,
        jotka koskevat sydämeen.
        Ei koskaan enää ole huoleton olo.


      • Anonyymi

        Miksi te nälvijät tulette aloitukseen, kun ette halua aiheesta keskustella, vaan haluatte vain vitttuuuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi te nälvijät tulette aloitukseen, kun ette halua aiheesta keskustella, vaan haluatte vain vitttuuuilla.

        Huru-ukolla on ikä tehnyt tehtävänsä. Logiikka ei pelaa. Töksäyttelee mitä sattuu mihin ketjuun vain.


      • Mikä sua riipoo?
        Rullatuoli on hyvä olemassa sellaiselle joka sitä tarvitsee.
        Leveys on suhteellista, fyysistä ja psyykkistä yritystä :)


      • liekko kirjoitti:

        Mikä sua riipoo?
        Rullatuoli on hyvä olemassa sellaiselle joka sitä tarvitsee.
        Leveys on suhteellista, fyysistä ja psyykkistä yritystä :)

        No eikös hän just sellaista suositellutkin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No eikös hän just sellaista suositellutkin.

        Liekko kertoi surustaan poikansa kuoleman jälkeen, ei hän siihen yli-leveää "rullatuolia" tarvitse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi te nälvijät tulette aloitukseen, kun ette halua aiheesta keskustella, vaan haluatte vain vitttuuuilla.

        "Anonyymi"

        Noh.
        Kirjoittelen tuolista aina aloituksiin, jotka ovat lesken-tyyppisiä itku-virsiä.
        Sillee päästä-keksittyjä. :)
        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Noh.
        Kirjoittelen tuolista aina aloituksiin, jotka ovat lesken-tyyppisiä itku-virsiä.
        Sillee päästä-keksittyjä. :)
        H.

        Kun on kanttia pilkata lapsensa menettänyttä äitiä niin ei voi kun ihmetellä.
        Ei tänne kannata murheistaan kertoa, saa vain lokaa niskaansa.
        Suomi 24 huono maine ei ole ihan tuulesta temmattu. Tuollaiset kirjoittajat pitävät sitä yllä.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Noh.
        Kirjoittelen tuolista aina aloituksiin, jotka ovat lesken-tyyppisiä itku-virsiä.
        Sillee päästä-keksittyjä. :)
        H.

        Kun on kanttia pilkata lapsensa menettänyttä äitiä niin ei voi kun ihmetellä.
        Ei tänne kannata murheistaan kertoa, saa vain lokaa niskaansa.
        Suomi 24 huono maine ei ole ihan tuulesta temmattu. Tuollaiset kirjoittajat pitävät sitä yllä.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Noh.
        Kirjoittelen tuolista aina aloituksiin, jotka ovat lesken-tyyppisiä itku-virsiä.
        Sillee päästä-keksittyjä. :)
        H.

        Olet sydämetön ja ilkeä ihminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet sydämetön ja ilkeä ihminen.

        "Anonyymi"

        Noh.
        Tämä on kuitenkin ihan totta.
        Joten älä pilkkaa ihan sydämettömästi.

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Noh.
        Tämä on kuitenkin ihan totta.
        Joten älä pilkkaa ihan sydämettömästi.

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.

        Saat 70-vuotiaat näyttämään mielenvikaisilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saat 70-vuotiaat näyttämään mielenvikaisilta.

        "Anonyymi"

        Saattaa olla.
        Minä en voi asiaa vahvistaa.
        -
        Mutta toinen tosi juttu minusta:
        Olin Koulu-Kiusaajakin.
        Löin toisinaan Koulussa turpiinkin.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Noh.
        Tämä on kuitenkin ihan totta.
        Joten älä pilkkaa ihan sydämettömästi.

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.

        En pilkkaa, totean tosiasian.
        Ratsastat noilla vanhoilla jutuilla sisarestasi, muilla on tuoreempaa omakohtaista kokemusta, joten älä viitsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En pilkkaa, totean tosiasian.
        Ratsastat noilla vanhoilla jutuilla sisarestasi, muilla on tuoreempaa omakohtaista kokemusta, joten älä viitsi.

        "Anonyymi"

        Noh.
        Minä kirjoitan sinulle tuoreen.
        Tämä on tosin huu-haata, ei totta ollenkaan.
        Korkeintaan voi olla lähi-tulevaisuutta.
        -
        Voi kun tietäisitte miten minä masennuin eilen.
        Tapasin vanhan tätini.
        Täti itki lohduttomasti.
        No mikä nyt, kysäisin.
        Minun Chihuahuani söi rokotus-passini" yhy rääky!
        Taksi-kuski ei ottanut minua kyytiin, kun ei ollut sitä passia.
        Yhy!
        Jouduin palaamaan kotiini Metrolla!
        Ja nyt on nenäni alkanut vuotaa! Rääky!
        -
        Taatusti ei tätini pääse terkkariinkaan.
        Eivätkä Lääkärit vastaa puhelimeen.
        Sata varmaa on myös että KELA ja SOSSU lukitsevat ovensa tätini nenän edessä.
        Kun se Passi puuttuu.
        Eikä minulla ole aikaa alkaa omais-hoitajaksi!
        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Saattaa olla.
        Minä en voi asiaa vahvistaa.
        -
        Mutta toinen tosi juttu minusta:
        Olin Koulu-Kiusaajakin.
        Löin toisinaan Koulussa turpiinkin.

        H.

        Kas kummaa, seitsenkymppinen ukkeli hekumoi koulukiusaamisellaan ja heikompiensa lyömisellä.
        Nyt taitaa palsta olla ainoa paikka kiusaamiselle.
        Koskelan tapauskin tulee ymmärrettävämmäksi tämän valossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kas kummaa, seitsenkymppinen ukkeli hekumoi koulukiusaamisellaan ja heikompiensa lyömisellä.
        Nyt taitaa palsta olla ainoa paikka kiusaamiselle.
        Koskelan tapauskin tulee ymmärrettävämmäksi tämän valossa.

        "Anonyymi"

        Älä sure.
        Minä lopetin koulun 17v.
        Olen nyt 71v.
        Erin-omaisella eläkkeellä.
        Erin-omaisia veroja maksaen luusereille.
        Tunnen tehneeni kaiken oikein ja eläneeni elämäni loisteliaasti.

        Jos sinä et tunne.
        Olen pahoillani.
        Sinua kai ei sitten yritetty kiusata tarpeeksi.
        Tai et pystynyt panemaan miehekkäästi hanttiin.
        Et edes koulu-poika-aikanasi.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Älä sure.
        Minä lopetin koulun 17v.
        Olen nyt 71v.
        Erin-omaisella eläkkeellä.
        Erin-omaisia veroja maksaen luusereille.
        Tunnen tehneeni kaiken oikein ja eläneeni elämäni loisteliaasti.

        Jos sinä et tunne.
        Olen pahoillani.
        Sinua kai ei sitten yritetty kiusata tarpeeksi.
        Tai et pystynyt panemaan miehekkäästi hanttiin.
        Et edes koulu-poika-aikanasi.

        H.

        Ja perrssiinnuoleskelija peukuttaa äijäpahan tökeröitä juttuja, ala-arvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja perrssiinnuoleskelija peukuttaa äijäpahan tökeröitä juttuja, ala-arvoista.

        Tellukkahan se siinä.
        H. ei voi tehdä mitään väärää hänen mielestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kummaa, seitsenkymppinen ukkeli hekumoi koulukiusaamisellaan ja heikompiensa lyömisellä.
        Nyt taitaa palsta olla ainoa paikka kiusaamiselle.
        Koskelan tapauskin tulee ymmärrettävämmäksi tämän valossa.

        Hän on niin ylpeä itsestään. Kiusatun itsensä vika hänen mielestään.
        Kuinka hän on opettanut lapsensa jos hänellä sellaisia on, toivottavasti ei ole.

        https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000007822815.html


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hän on niin ylpeä itsestään. Kiusatun itsensä vika hänen mielestään.
        Kuinka hän on opettanut lapsensa jos hänellä sellaisia on, toivottavasti ei ole.

        https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000007822815.html

        Koulu-kiusaamisesta kirjoitetaan täällä paljon.
        Ainakaan toistaiseksi en usko että Tellukka on siihen syyllinen.
        Minä olen kyllä siihen syyllistynyt.
        Kiusaaminen on aina hyväksi.
        Etenkin Kanta-Suomalaiselle.
        Kiusaaminen kun kasvattaa Sisua.
        Hyvällä Sisulla yltää vaikka Planeetalle Mars.
        Laadukas osuma Nyrkillä vie vaikka mihin!
        Aikuisena riittää sitten vain henkinen tyrmäys.
        -
        Muistan kerran nuorena, kuinka kaverini kertoi mitä tapahtui kun hän meni kotiin Verisin Nenin.
        Isänsä sanoi:
        Juma..ta poika, nyt aletaan harjoittelemaan.
        Jotta opit milloin on viisainta lyödä takaisin.
        Mihin ja ketä.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Koulu-kiusaamisesta kirjoitetaan täällä paljon.
        Ainakaan toistaiseksi en usko että Tellukka on siihen syyllinen.
        Minä olen kyllä siihen syyllistynyt.
        Kiusaaminen on aina hyväksi.
        Etenkin Kanta-Suomalaiselle.
        Kiusaaminen kun kasvattaa Sisua.
        Hyvällä Sisulla yltää vaikka Planeetalle Mars.
        Laadukas osuma Nyrkillä vie vaikka mihin!
        Aikuisena riittää sitten vain henkinen tyrmäys.
        -
        Muistan kerran nuorena, kuinka kaverini kertoi mitä tapahtui kun hän meni kotiin Verisin Nenin.
        Isänsä sanoi:
        Juma..ta poika, nyt aletaan harjoittelemaan.
        Jotta opit milloin on viisainta lyödä takaisin.
        Mihin ja ketä.

        H.

        Nyt tellukka äkkii peukkuu laittaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tellukka äkkii peukkuu laittaan.

        Voinhan minä, kunhan ensin kirjoitat jotai peukuttamisen arvoista.


    • Anonyymi

      Poikani käytöksen vuoksi olen välillä niin masentunut, että ajattelen itsemurhaa. Tämä korona-aika ei ole tilannetta helpoksi tehnyt, kun ei voi tavata ihmisiä. Ennen koronaa saatoin purkaa tuntojani ystävälle kahvikupposen ääressä, nyt emme ole tavanneet viime kesän jälkeen, enkä puhelimessa viitsi alkaa tuntojani tilittämään. Ystäväni luulee varmaan, että olen sinut asioiden kanssa kun en niistä puhu, mutta kun ei asiat miksikään muutu, ei paha ja masennuskaan helpota. Useasti olen ajatellut että pitäisi hankkia jotain lääkettä joka helpottaisi masennusta, mutta en jaksa mennä lääkärille asioita tilittämään, eihän lääkettä pelkästään pyytämällä saa. Usein tulee tunne ettei jaksa, mutta minkäs teet kun kuolema ei tule vaikka kuinka toivoo.

      • Anonyymi

        Kannattaisi ehkä tilata lääkärivuoro...


      • Mitäs, jos menisitte lenkille, yhdessä ulos kävelemään. Yhdessä kävelessä tulee puhuttua ja kuunneltua molempien murheet. Puhuminen auttaa aina ja varsinkin ystävälle.

        Mikä mahtaa estää sen kuuposen ääressä rupettelun, kunhan pitää riittävän välimatkan.


      • Anonyymi
        maissiii kirjoitti:

        Mitäs, jos menisitte lenkille, yhdessä ulos kävelemään. Yhdessä kävelessä tulee puhuttua ja kuunneltua molempien murheet. Puhuminen auttaa aina ja varsinkin ystävälle.

        Mikä mahtaa estää sen kuuposen ääressä rupettelun, kunhan pitää riittävän välimatkan.

        Olemme molemmat riskiryhmää, emmekä välimatkan vuoksi voi tavata kulkematta julkisella liikenteellä ja sovimme loppukesästä ettemme altista itseämme turhaan koronalle esim. julkisessa liikenteessä, tavataan sitten kun tämä on ohi. Ulkopuolisten on niin kovin helppoa keksiä hyviä keinoja, kun eivät tiedä kokonaisuutta ja niihin vaikuttavia seikkoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olemme molemmat riskiryhmää, emmekä välimatkan vuoksi voi tavata kulkematta julkisella liikenteellä ja sovimme loppukesästä ettemme altista itseämme turhaan koronalle esim. julkisessa liikenteessä, tavataan sitten kun tämä on ohi. Ulkopuolisten on niin kovin helppoa keksiä hyviä keinoja, kun eivät tiedä kokonaisuutta ja niihin vaikuttavia seikkoja.

        Niinhän se on, harmillista, sitten on vain tyydyttävä tilanteeseen.

        Ei täällä muutamaan riviin pysty tai halua kertoa kaikkea, sehän on ihan selvä,
        halusin vain osallistua murheeseesi ja innokkaana neuvonanatajana en muuta osannut kirjoittaa, suo nyt anteeksi, kun metsään meni.

        On tosi hankalaa jos ei vuoteen ole löytynyt ratkaisua, miten kaksi riskiryhmäläistä voisi joskus tavata.


      • Anonyymi
        maissiii kirjoitti:

        Niinhän se on, harmillista, sitten on vain tyydyttävä tilanteeseen.

        Ei täällä muutamaan riviin pysty tai halua kertoa kaikkea, sehän on ihan selvä,
        halusin vain osallistua murheeseesi ja innokkaana neuvonanatajana en muuta osannut kirjoittaa, suo nyt anteeksi, kun metsään meni.

        On tosi hankalaa jos ei vuoteen ole löytynyt ratkaisua, miten kaksi riskiryhmäläistä voisi joskus tavata.

        Ennen sanottiin et keväällä, on masennusta. Oli sanontakin, et kevätvesien aikaan ihmiset sekoaa usein. Luin jutun valosta et se vaikuttaa mieleen, siis kun valo lisääntyy keväällä, menee sisäinen kello sekaisin ihmisellä. Sama tulee pitkistä lentomatkoista itään tai länteen. Oliskohan tuo syy, ja kun tottuu taas valoisaan iltaan, olo on hyvä.


    • Anonyymi

      Liekko on palstan parhain, asiallisin kirjoittaja, Hän on todella asiallisin kirjoittaja, joita mielenkiinnolla haluaa lukea. voi jokainen ottaa 0piksi hänen mallikkaista kirjoituksista.
      Kiitos että kirjoitat palstalle.
      L.

      • Kiitos <3
        Olen opettanut naisia ompelemaan muun muassa. Omaishoitajana olin yli kymmenen vuotta.


    • Anonyymi

      Oletko ollut nimim. Liekko terveydenhoitoalalla? On tullut vaan mieleen tosta sun kysymyksen asettelustasi.

    • Anonyymi

      "1. Masentunut mieliala
      2. Mielihyvän menetys
      3. Uupumus
      7. Päättämättömyyden tai keskittymiskyvyttömyyden tunne
      8. Psykomotorinen hidastuminen tai kiihtyneisyys
      9. Unihäiriö
      10. Ruokahalun tai painon muutos"

      Mulla on noi 7 ja kaikki tullut psykoosilääkityksen myötä ja nyt kärsiessä vieroitusoireista kun yritän lopettaa sitä.

      Mutta en silti koe itseäni masentuneeksi. Tiedän, että ne johtuu huonosta lääkkeestä, jota yritän lopettaa.

      Jos valittaisin noista psykiatrille ni se vaan määräis lisää lääkkeitä. Täytyy selvitä itse.

    • En ole itse masennusta kokenut, edes alakulo ei kanssani viihdy, kun korkeintaan tilapäisesti.
      Masennuksen lievä ensivaihe, vaikkakin aiheuttaa kärsimystä, ei vielä aiheuta toimintakyvyn laskua.
      Siksi sitä ei usein tunnista ja hoitoon hakeutuminen viivästyy.
      Masennuksesta kärsii vuosittain 5% suomalaisista.
      Joka 5:s suomalainen kärsii jostain mielenterveysongelmasta. Nyt, tämä korona-aika niitä varmasti vielä lisää.
      Joka neljäs sairauspoissaolo ja puolet työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu mielenterveysongelmista.
      Joten ei mikään pikkuasia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe