Terveyskeskus hammaslääkäri valitus

Anonyymi

Kävin 2019 syksynä terveyskeskuksessa hammaslääkärillä tarkistuksessa ja löysi 8 reikää. Olin yllättynyt, miten voi olla näin paljon reikiä. Oireita ei ollut kuin oikealla puolella ajoittain vihlasua jotain oikein hapanta paljon syödessä. Aika varattiin 2019 syksyllä tarkistuksessa. Tuli korona ja aikaa siirrettiin aina uudestaan ja lopulta sain itse soiteltaessa ajan syksylle 2020. Lääkäri alkoi paikkaamaan oireettomia hampaita kolme kpl vasemmalta ylhäältä. En siinä hoksannut vastustaa ja luulin, että se on ok. Nyt ollut paikkauksesta asti jomotusta paikatuissa hampaissa ja paikkauksesta alkoi sykkeen tunne korvissa makuullaan, enemmän vasemmalla puolella. Voiko tästä valittaa johonkin vai onko tämä normaalia? Eniten haittaa tämä jyskytys/jomotus hampaassa ja mietin, että poistatan paikatut hampaat. Vaihdoin paikkakuntaa heti 2020 syksyllä paikkauksen jälkeen ja uudessa tk:ssa olen käynyt vaivan kanssa ja eivät ole huomanneet mitään ihmeellistä hampaissa.

19

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä valittaminen auta mitään. Nyt on tärkeintä selvitellä uuden hammaslääkärin kanssa mistä nuo jomotukset johtuu.

      • Anonyymi

        noh, onneksi on 3vk päästä tarkastus. Tykytys alkoi selvästi paikkauksen jälkeen. Ehkä liian lähelle hermoa porattu. Aijon kyllä ehdottaa hampaiden poistoa. En usko, että uusi paikkaus auttaa ja juurihoidot ovat mielestäni turhia. Ovat onneksi poskihampaita joten kosmeettista ongelmaa ei tule ja eiköhän syömiseenkin totu kun ikenet paranee.


      • Anonyymi

        joo sama juttu 1000 euroa jo mennyt ja lisää menossa...eli mistä uusi osaava hammalääkäriasema kun oralin kanssa ei homma toiminut...


    • Anonyymi

      Niin no, vaikuttaa, että pitkän odotusajan aikana hampaiden reiät ovat kasvaneet suuremmiksi ja siksi myös paikatessa on pitänyt mennä syvemmälle. Tästä voi olla jälkioireilua. Kaikilla eivät reiät oireile mitenkään edes siinä vaiheessa, kun ovat jo lähellä ydintä. Tämän vuoksi hammaslääkärin tekemä tutkimus (ja röntgenkuvat aika ajoin) ovat välttämättömiä, itse ei reikiä siis aina havaitse, vasta kun on tilanne liian pitkällä.
      Oireilun syy on tietysti pyrittävä selvittämään. Purenta kannattaa tarkistaa jne.
      Korjattavissa olevia hampaita ei tietenkään kannata poistaa. Erityisesti poskihampaat ovat purennalle tärkeitä ja niiden poistaminen johtaa vääjäämättä purennan muutoksiin. Tästä sitten aiheutuu haittaa tai sitten ei.

      • Anonyymi

        Miksi röntgenkuvia ei otettu jos ne on viimeksi otettu vuosi takaperin?


      • Anonyymi

        Miksi röntgenkuvia ei otettu jos röntgen kuvat otettu viimeksi vuosi takaperin?


    • Anonyymi

      Kokemusta tästä.
      TK Hl teki juurihoidon. Hän sanoi täyttäessään onkaloa: tässä on jotain mutta mä laitan kuitenkin täytteen. Kohta alkoi outo tunne ja laitoin hänelle meilin. Hän siirsi meilin perusturvalautakunnan johtajalle. Tämä vastasi tosi ikävästi,´ turha tulla valittamaan´ ja töissä oli sen verran kiirettä että jätin sikseen ja Oralin iensairaus-hl hoiti muka asian lääkkeellä ja ientaskupuhdistuksella. Kalliiksi tuli. Taas tuli jonkin ajan päästä oudostii kohta kipeäksi. Nyt oli tulehdus, mätäpussi ja oli hiljaa tuhonnut leukaluuta. Tässä istun yhtä hammasta vailla ja odotan implanttia. Luuhun tuhoutuneen tilalle pitää laittaa keinoluuta. Odottaa n. 3000 euron työ.
      Laita paikanneelle hammaslääkärille meili, heille ei ole omaa puhelinta, joten soittaa ei voi. Pidä pintas paremmin kuin minä ja valita niin kauan että korjaavat. Uskon että onnistuu, paikat poistetaan, kuopat tarkistetaan ja puhdistetaan ja paikataan uudestaan. Jos eivät suostu, valita Valviraan. Asiaa ei kannata pitkittää, vaikka ei toki luu muutamassa viikossa tuhoudu, kuukausissa kyllä. Voimia taistoon!

      • Anonyymi

        Lisään vielä että jutustani vaikuttaa kuin kaikki olisi tapahtunyt hiljattain. Välissä on pitkiä aikoja, jolloin hoidin suuvedellä ja jollain lääkkeellä ja tilanne aina helpotti. Aina hammas vaikutti oudolta ja oli jotenkin arka vaikkei erityisen kipeä. Siksi en enää voi valittaa kumpaankaan paikkaan. Nyt tiedän ettei olisi kannattanut pitkittää vaan mennä heti takaisin korjauttamaan tilanne tai mitä sitten olisi tehtykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä että jutustani vaikuttaa kuin kaikki olisi tapahtunyt hiljattain. Välissä on pitkiä aikoja, jolloin hoidin suuvedellä ja jollain lääkkeellä ja tilanne aina helpotti. Aina hammas vaikutti oudolta ja oli jotenkin arka vaikkei erityisen kipeä. Siksi en enää voi valittaa kumpaankaan paikkaan. Nyt tiedän ettei olisi kannattanut pitkittää vaan mennä heti takaisin korjauttamaan tilanne tai mitä sitten olisi tehtykään.

        Siis olisiko hammas pitänyt heti vetää irti kun oli tulehtunut ja juurihoito oli turha? vai mikä meni pieleen?


      • Anonyymi

        Ok, ikävä juttu. Itse käyn 3vk päästä tk tarkastuksessa ja sen jälkeen menen yksityiselle ja kysyn sieltä mielipidettä mistä kireä tunne paikatuissa hampaissa johtuu. Kuvat on kyllä otettu ja niissä ei ilmeisesti ollut mitään erikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis olisiko hammas pitänyt heti vetää irti kun oli tulehtunut ja juurihoito oli turha? vai mikä meni pieleen?

        Ei olisi pitänyt vetää irti. Hammas ei ollut tulehtunut ennen juurihoitoa, siinä oli iso reikä. Hl päätteli että kannattaa tehdä juurihoito ennen paikkausta.
        Hl teki juurihoidon huolimattomasti. Kun laittoi paikkaa, huomasi että jotain outoa on. Nyt jälkeenpäin ymmärtäen siellä on ollut bakteereita. Siinä vaiheessa olisi pitänyt puhdistaa uudestaan kanava, josta juuri oli poistettu, odottaa jonkin aikaa väliaikeisella paikalla ja laittaa varsinainen paikka myöhemmin, kun kanava olisi ollut täysin parantunut ja puhdas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, ikävä juttu. Itse käyn 3vk päästä tk tarkastuksessa ja sen jälkeen menen yksityiselle ja kysyn sieltä mielipidettä mistä kireä tunne paikatuissa hampaissa johtuu. Kuvat on kyllä otettu ja niissä ei ilmeisesti ollut mitään erikoista.

        Minullakin tämä hammas kuvattiin viimeksi 2 vuotta sitten, ei ollut mitään. Kuva oli yhden pinnan kuva (en tiedä oikeaa ilmaisua). Oudolta tuntuvasta hampaasta pitää ottaa "moniulotteinen kuva" eli ymmärtäisin viralliseksi nimeksi Panoraamakuva.
        Eli kysy hl:ltä, kannattaako ottaa sellainen. Yksityisillä, pikkubutiikin hammaslääkäreillä ei Panoraama- laitetta yleensä ole, se on vain isommissa hl-keskuksissa, sellaiseen minä menen huomenna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis olisiko hammas pitänyt heti vetää irti kun oli tulehtunut ja juurihoito oli turha? vai mikä meni pieleen?

        Samaa mietin itsekin (alla pitkä stoori ORAL-hoidoista joissa ei valmista millään..)
        eli 3. hammas ois ehkä pitänyt vedettää pois myös heti kun viereinenkin hammas koska KYSin piti tehdä hätäleikkaus hammaskoloon, niin tottakai se 3. viereinenkin juuri sain tartunnan...no nyt kärsin taas tuskista juurihoidon takia jo koko toukokuun.

        Niin nuorna lapsena juurihoitojakin kokeneena EN muista näin tuskaisia hetkiä koskaan kokeneeni


    • Anonyymi

      Se on maailman parasta, kun itse kehuu toverien kanssa.

      • Anonyymi

        Minulla oli myös sietämättömät kivut vasemman yläleuan ja takaraivon alueilla. Vuosienkaan tutkimusten tuloksena ei kummempaa löytynyt. Vain esitykset, että paljon on kipuja joita ei saada selville, ja nämä on niin vaikeita asioita! Siis pillereitä, pillereitä ja hierontaa!

        Vuosien ja vuosien ns. asiantuntijoiden vast.otoilla kulkemisien jälkeen, viimein suurten sattumusten seurauksena selvisi, että hammashan oli HALKI!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli myös sietämättömät kivut vasemman yläleuan ja takaraivon alueilla. Vuosienkaan tutkimusten tuloksena ei kummempaa löytynyt. Vain esitykset, että paljon on kipuja joita ei saada selville, ja nämä on niin vaikeita asioita! Siis pillereitä, pillereitä ja hierontaa!

        Vuosien ja vuosien ns. asiantuntijoiden vast.otoilla kulkemisien jälkeen, viimein suurten sattumusten seurauksena selvisi, että hammashan oli HALKI!

        Mielenkiinnosta kysyn oliko siinä amalgaamipaikka. IL:ssä oli kirjoitus että amalgaami laajenee ajan kuluessa ja saattaa halkaista hampaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli myös sietämättömät kivut vasemman yläleuan ja takaraivon alueilla. Vuosienkaan tutkimusten tuloksena ei kummempaa löytynyt. Vain esitykset, että paljon on kipuja joita ei saada selville, ja nämä on niin vaikeita asioita! Siis pillereitä, pillereitä ja hierontaa!

        Vuosien ja vuosien ns. asiantuntijoiden vast.otoilla kulkemisien jälkeen, viimein suurten sattumusten seurauksena selvisi, että hammashan oli HALKI!

        Mulla kävi ORALilla hampaan poiston yhteydessä että häämmaslääkäri rikkoi viereisen hampaan toki paikkas mutta alkoi pitkä prosessi josta seuras viereisen hampaan poistokin ja KYSissä hätäleikkaus kun ies tulehtui ORALin hampaanpoisto-operaatioissa

        Niin oli hampaiden osalta kivuton kun menin ORALille ja kun lähdin 5 kk jälkeen 2 hammast vähemmäpä ja 3. juurihoito piti aloittaa ja "ORAL sattumaa" että viereiset hampaat?!
        Niin tuskia edelleenkin...

        Olkaa tarkkoina, ihmisiä ne hammaslääkäritkin, tekee virheitä ja ovat osaamattomia vaikka kuinka ns ikä kokemus meriittiä...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko ORAL valituskokemuksia?

      Mulla taas Oral illa kävi kurjasti kun menin poistattaan (siis ei kipuja missää hampaasssa) ahtaan hammasvälin takia yhden takahampaan vasemmalta niin kuiskas kävikään, nyt yli 5kk päästä poden rajua hammastuskaa 2 hammasta poistettuna Oralilla ja välissä KYSistä hätäapuleikkaus su-aamuna kosvissa tuskissa kun "jostakin" Oralilla hampaan poiston yhteydessä olis päässyt tulehdus ja kuuri Amorion 3 x vrk parisen viikkoa?!!

      Huh ja nyt 3. viereinen hammas käsittelyssä mutta lopetin ORalilla kesken jo ja menin julkiselle TKho ja juurihoito aloitettu

      Siinäpä ihmettelemistä ja eihän ORAL myönnä mitään virhettä vaan koko 5 kk prosessin mun hammaskaluston vika: ?!!

      Onko keillä kokemuksia Kuopiossa HYVISTÄ HAMMASLÄÄKÄREISTÄ, esim hammaskulma -yritys on ainakin en vaan ole käynyt?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      520
      13077
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8494
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      40
      7839
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      354
      2546
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2414
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1987
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      23
      1626
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1530
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1353
    Aihe