kertokaas nyt käyttökokemuksia?
etelän viissaat
Kuinkas KITKARENKAAT toimii jääkeleissä?
86
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Tuleeko pökele pöksyyn nasta raaputtimilla?🤪🤪
- Anonyymi
kotona ootellaan kelien paranemista kuten bussit varikolla hahhahahahah
uutisissa oli juu - Anonyymi
tais kelien mukaan tulla mainos?
rahallako saatu kitkat ihmisten mieliin muka hyvänä talvirenkaana?
- Anonyymi
Hyvin.
- Anonyymi
Tuossa on aito käyttäjäkokemus ihan artikkelin loppupäässä. Nyt selviää ketä odottelee niitä kesäisiä kelejä ja millaisilla renkailla. https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000007820185.html
- Anonyymi
valehteli renkaista?
oliko rengasmyyjä? - Anonyymi
Kävelyvauhti ja kitkarenkaat sitähän se on , siellä on merssut jäässä ja kuski kuumissaan kun ei päässytkään ajamaan suurintasallittua jotain pääle. Nastarengastyypit vetelee kahapuolta ohi ja ovat ajoissa perillä. Tuulilasinlämmitin on keksitty jo kauan sitten mutta varmaan merssuun ei ole edes saatavana.?. Esim 1990 luvun Ford Transitissa se on vakiovaruste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävelyvauhti ja kitkarenkaat sitähän se on , siellä on merssut jäässä ja kuski kuumissaan kun ei päässytkään ajamaan suurintasallittua jotain pääle. Nastarengastyypit vetelee kahapuolta ohi ja ovat ajoissa perillä. Tuulilasinlämmitin on keksitty jo kauan sitten mutta varmaan merssuun ei ole edes saatavana.?. Esim 1990 luvun Ford Transitissa se on vakiovaruste.
Jyrsijää pelottaa luistella nastaluistimilla, mutta tätä ei kehdata myöntää ääneen.
Jyrsijä kaipaa lisää suolaa - koska nastajyrsimet on suunniteltu suolatuille teille. Mutta tätä ei kehdata myöntää ääneen. Pitää kehitellä satuja siitä, miten "minä vaan ajattelin kitkarenkailla ajavien turvallisuutta"
Vaan se todellisuus... Nastaa hankkeessa selvisi, että jyrsijöiden yleisin onnettomuustyyppi on peräänajo. Niinpäin, että jyrsijä törmää toiseen autoon. Myös jyrsijöiden kyky arvioida keliä ja renkaidensa kuntoa todettiin heikommaksi, mutta sehän ei yllätä, koska jyrsijöiden arkkityyppejä ovat juuri kortin saaneet, vähän ajavat ja vanhukset.
Jyrsimiä käytetään myös silloin kun ei ole varaa kunnon renkaisiin. Jolloin ajellaan niillä käytetyn ritsan takakontista löydetyillä hakkapeliittakakkosilla ja kehutaan, miten turvallisuus on maksimoitu, "koska testivoittajat".
Lopputulos näkyy tilastoissa
https://yle.fi/uutiset/3-10689503 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jyrsijää pelottaa luistella nastaluistimilla, mutta tätä ei kehdata myöntää ääneen.
Jyrsijä kaipaa lisää suolaa - koska nastajyrsimet on suunniteltu suolatuille teille. Mutta tätä ei kehdata myöntää ääneen. Pitää kehitellä satuja siitä, miten "minä vaan ajattelin kitkarenkailla ajavien turvallisuutta"
Vaan se todellisuus... Nastaa hankkeessa selvisi, että jyrsijöiden yleisin onnettomuustyyppi on peräänajo. Niinpäin, että jyrsijä törmää toiseen autoon. Myös jyrsijöiden kyky arvioida keliä ja renkaidensa kuntoa todettiin heikommaksi, mutta sehän ei yllätä, koska jyrsijöiden arkkityyppejä ovat juuri kortin saaneet, vähän ajavat ja vanhukset.
Jyrsimiä käytetään myös silloin kun ei ole varaa kunnon renkaisiin. Jolloin ajellaan niillä käytetyn ritsan takakontista löydetyillä hakkapeliittakakkosilla ja kehutaan, miten turvallisuus on maksimoitu, "koska testivoittajat".
Lopputulos näkyy tilastoissa
https://yle.fi/uutiset/3-10689503Kohta kaksi vuotta vanha juttu jo. Kaikki nastoihin liittyvät ongelmat on jo korjattu, eikä uusia enää ole!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohta kaksi vuotta vanha juttu jo. Kaikki nastoihin liittyvät ongelmat on jo korjattu, eikä uusia enää ole!
Aika heikko veto sinulta. Mutta vaihtoehdot vähissä.
Teillä jyrsijöillä on ollut tapana linkittää jotNain VTT höpöjuttuja 10 vuoden takaa. Uudemmista kun kehnommin enää löytyy mieleisiä juttuja mm. siitä, miten nastajyrsimet eivät lainkaan kuluta tietä jne.
Muualla maailmassa ei ikinä tuollaisia tuloksia ole saatu ja monessa maassa todettiin nastajyrsimien haitat hyötyjä suuremmiksi jo yli 30 vuotta sitten. Nastaa -tutkmushankkeessa VTT:n höpöjutut kumottiinkin, mikä näkyi olevat ao. mestrareille kova pala - muutaman kerran jupisivat julkisuudessa. Nyt kait pahimmat jäärät jo eläkkeellä ja tilastojen vääristely loppunut. Jolloin onkin totuus paljastunut - nastajyrsimet se vaarallisempi vaihtoehto on.
Ja huono vaihtoehto tieverkon kulumisen kannalta.
https://yle.fi/uutiset/3-8806710
Huonot testimenetelmät ohjaavat edelleen jyrsimien kehitystä väärään suuntaan - kuluttavat tieverkkoa enemmän kuin testit väittävät ja renkaan ominaisuudet voivat heikentyä nopeasti - testeissä kun testataan vain upouusia renkaita. Eikä ohjelmistoon edes kuulu nastajyrsimille haastava musta jää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohta kaksi vuotta vanha juttu jo. Kaikki nastoihin liittyvät ongelmat on jo korjattu, eikä uusia enää ole!
Siis asenteet korjattu !
Ei todellakaan ole vaan asenteet on vanhat ja siten ongelma.
- Anonyymi
keskustelua rohkeasti
- Anonyymi
Kitkarenga eli talvirengas toimii hienosti talvikelissä.
Kunnon testit tuli tehtyä loppuvuodesta 2016 . Silloin oli pakkasjakso joskus marras/joulukuun taitteessa. Välillä -10 °C pakkasta, vähän tuli luntakin, mutta pahimpana kaikesta - pariin kertaan nopea lauhtuminen parin asteen plus -kelille ja siihen päälle tihkusadetta tai sumua. Pakkasessa jäähtyneet tienpinnat vetävät tällöin jäähän.
Juuri pahimaan aikaan piti pyöriä pitkin poikin maan eteläosaa - myös pieniä (3 ja 4 numeroisia teitä). Listalla mm. Tampere, Lahti, mutta myös pikkupaikakuntia (Kankaanpää jne.)
Etukäteen hirvitti, koska juuri tällainen kelin lauhtuminen on myrkkyä nastajyrsimille. Mutta autossani olikin alla kitkarenkaat. Mutta nekin jo 4½ vuoden ikäiset ja kilometrejä nähneet. Liukasta oli, mutta se ei olosuhteisiin nähden yllättänyt eikä tullut kalsaripyykkiä. Oikeastaan yllätävän hyvin pärjäsi.
No, auto on vaihtunut ja tuli vaihteeksi hankittua käytetty. Sellaisen mukana tulee kummia vekottimia, kuten nastajyrsimet. Niillä on sopivasti nyt ikää 5 vuotta, mutta kilometrejä on autossa hieman vähemmän (vajaa 80 tkm) kuin kitkarenkain varustetussa vertailuparissa taannoin (reilu 90 tkm noiden jäätietestien aikaan).
Päällepäin nastajyrsimet vielä ihan hienossa kunnossa ts ei ole nastat hukassa eikä pinta puoliväliin kulunut. Mutta pito on hukassa. Moottoritielläkin tuntui välillä, että tuuli meinaa väkisin painaa auton pois tieltä... vaikka sää ei edes ollut tuulinen.
Tätä kyllä osasi odottaakin sekä iän että viime talven (monta kk jyystöä paljaalla asvaltilla) perusteella. Eilen oli jo moottoritiellä pirun liukasta eikä tilanne muuttunut "suolausta vähennetty" pikkuteilläkään. Tänään ei onneksi tarvi lähteä liikenteeseen.
Kitkarenkailla homma menee niinpäin, että pikkuteillä, mitä ei suolata, on parempi pito kuin valtaväylillä, mitä suolataan, mutta tien pinta ei pysy sulana liian kovan pakkasen tai tuulen tielle pyörittämän lumen (suoliuos ryytyy laimennuttuaan liikaa) vuoksi.
Siis - kitkarengas = oikeaan talvikeliin tehty rengas. Nastajyrsin = hyvin suolatuille teile. Ihan kuten TM yms. suosittaa.
Onneksi on nyt selvää, että 5 vuotiaat nastajyrsimet ovat loppu. Pääsee ostamaan ensi talveksi oikeat talvirenkaat. Kas kun tykkään ajella näitä pienempiä, suolaamattomia teitä.- Anonyymi
Satusetä äänessä. Katso nyt alle mitkä halppisnastarenkaat on kikottimesi alla ja nyt ajelet myös eri merkkisellä autolla. Ei voi vertailuja tehdä tällätavoin ja sit kertoa näitä totuuksia. Ihan pellen puuhaa, jonka tiesitkin jo kirjoittaessasi. Piti vaan päästä kirjoittelemaan täyttä potaskaa.
- Anonyymi
Kitkat toimii hyvin lapissa pakkasessa. Jäinen tie ei tunnu ollenkaan liukkaalle.
Kun jääkerroksesta tulee sileä ja paksu sekä hieman märkä (kuten luistelukenttä), niin kitkat on ihan onnettomat. Tähän tarvitaan nastat.
Toisaalta renkaat ja renkaiden ikä vaikuttaa myös. Olen ajanut 3v vanhoilla kitkoilla missä oli pito hyvin tallella. Toisaalta olen ajanut myös 5v vanhoilla nastoilla, mitkä olivat kovettuneet (=liukkaat) vaihtokuntoon.- Anonyymi
Nastarenkaiden pito hiipuu nopeammin, joten jo 4 vuotias voi olla hyvin liukas. Eli pitäisi vaihtaa 3-4 vuoden välein.
Kitkarenkailla hiipuminen hitaampaa ja käyttöaika näyttäisi olevan 4-5 vuotta. Tarkoittaa, että 4-5 vuotias kitkarengas pitää paremmin kuin samanikäinen nastarengas.
Tosin käyttötuntien/kilometrien tullessa täyteen, kitkarenkaan pito voi romahtaa varsin nopeasti. Tämä tuli eteen yhden auton kanssa... ja auto kun oli muutoinkin menossa vaihtoon, niin ao renkaat meni mukana. Sai sitten tämän auton käytettynä ostanut hyvän syyn kirota kitkarenkaat täysin kelvottomiksi. Vaikka niillä on silloin ollut ikää 6 vuotta ja kilometrejä 45 tkm.
Moottorilehti näitä on testaillutkin. Kitkarenkaalla ilmeisesti tunnit täynnä, kun kulutuspintaa enää 4 mm eli puolet alkuperäisestä. Nastarenkaalla loppu voi tulla paljon aiemminkin ja, mikä pahinta, renkaan pito voi olla täysin hukassa, vaikka päällisin puolin kaikki OK (nastat tallella, kulutuspintaa >6 mm). Tällaiset luistimet juuri nyt käytössä (ikää 5 vuotta ja alle 40 tkm). - Anonyymi
itellä nokian 10 ja hyvin mennään nelivedolla-ei kulu ikinä ja nastaulkonema iso
- Anonyymi
Hyvin ollaan pärjätty. Ojien välissä menty koko ajan, toisin kuin nuo saksalaiset nastarenkailla.....
- Anonyymi
Ajotaito on ratin ja penkin välillä.
- Anonyymi
Ei pidä pidä nykyään enää paikkaansa. Ratin ja penkin välissä kun ei ole mitään. Siis ainoastaan renkailla on tänä päivänä merkitystä.
- Anonyymi
Kiva kuulla jos tulee tutkimusta millä renkailla mentiin metsään...
- Anonyymi
Tämä heppu ainakin kertoi omista kokemuksistaan johtuen kitkoista pelkästään hyvää. On jutun lopussa.
https://www.is.fi/hs-espoo/art-2000007821391.html- Anonyymi
niin .pysyi tiellä kun ei ollut automatiikkaa-ajoiko 30 km/h?
- Anonyymi
Ei se auto nyt kovin kuumaksi tule jos suuntaa puhalluksen pelkästään tuulilasille.
Eikä se edes riitä, vaan välillä voi joutua pysähtymään ja raapimaan jäätä vähemmäksi.
Lasinpesuvedet loppuu ja sulat kuluvat piloille. On se alijäähtynyt ilkeätä kokea.
Mutta ei toimi jääkelillä nastatkaan ainakaan Nokialaisessa. Luistoa sivulle on tolkuttomasti ainakin ympyröissä eikä varovasti kiihdyttäessäkää pito ole kaksinen , kun ESP räksyttää.
Seuraavaksi täytyy varmaan ostaa kitkat, kun täällä etelärannikolla on melkein aina tiet paljaana ja todellisia jääkelejä äärimmäisen harvoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin .pysyi tiellä kun ei ollut automatiikkaa-ajoiko 30 km/h?
Missä kohtaa juttua sanottiin, että oli vauhtia 30km/h?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohtaa juttua sanottiin, että oli vauhtia 30km/h?
Pelokkaalla jyrsijällä on vilkas mielikuvitus. Se auttaa kestämään köyhyyttä ja sitä, että pitää ajella rippikouluikäisillä jyrsimillä, omaa ja muiden turvallisuutta vaarantaen.
- Anonyymi
mikä jysähti poliisin perään?
- Anonyymi
Jos tätä uutista tarkoitat, niin henkilöauto.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/78afe2ac-e071-4019-9f0e-f91d5c0187cf
- Anonyymi
juuriko kitkarenkaat auton alle jolla kuljetat lapsia?
- Anonyymi
Talvikeliin talvirenkaat.
Nastajyrsimet suolatuille teille.
- Anonyymi
vaaralliset?
- Anonyymi
Kyllä kitkoilla jotenkin pärjää, kun laittaa lumiketjut päälle. Silloin voisi luopua myös tiesuolasta, koska nastarenkailla ei suolausta tarvita. Kitkat tarvii ja pilataan luonto suolauksella. Kitkoille haittavero ja tientukkona olemisesta tallukkavero.
- Anonyymi
Sinä tiedät ja kaikki että suolaamisella ja kitkarenkailla ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.
Meillä päin on suolaamatonta tieosuutta aivan riittävästi todeta asia kuinka raskaskalusto pärjää ilman suolaa ja tiedät lisäksi sen että nastarenkailijan pitää keksiä mitä erinomaisempia perusteluja rengasvalinnalleen mutta kitkarenkailijan ei , hän vaan toteaa ne riittävän hyviksi renkaiksi ja sen muutaman liukkaankelin takia ei tarvitse pilata maantietä kuuttakuukautta jonka keskimääin innokkaimmat nastailijat jaksaa.
- Anonyymi
peltivakuutus kunnossa?
- Anonyymi
Yhden päivän takia ei kyllä kannata nasta paskoja edes harkita!!!
- Anonyymi
Täällä pääkaupunkiseudulla oli nelisen vuorokautta äärimäisen liukasta, liukastuin kaksi kertaa, se tapahtuu silmänräpäyksessä, onneksi ei tullut vammoja. Auto oli aamuisin jääkuorrutettu, kovaaa ja paksua jäätä. Minulla on ollut kitkarenkaat henkilöautossa (1660 kg kuski matkustajat romppeet) kesät talvet jo noin 10 vuotta, ei ollut mitään ongelmia, mutta huvia kylläkin kunhan ottaa traktorikontrollin pois päältä.
- Anonyymi
kuinka kävi?
- Anonyymi
kitkarenkaat toimii parhaiten jäätelökelillä...
- Anonyymi
En tiedä onko mulla nyt kitka- vai nastarenkaat. Kaikki nastat on kuitenkin irronneet ja nypitty pois katsastussetää silmällä pitäen. Kulutuspinnaltaan nippanappa lailliset n. 3 millimetriä. Renkaat eivät ole edes kumikenkien valmistajana tutuksi tulleelta firmalta.
Hyvin niillä on kuitenkin pärjännyt työmatka- ja arkiliikenteessä. Likipititilanteita ei ole ollut ja liikkeelle on aina päästy paikasta kuin paikasta. Kehä kolmosella ajelen pääsääntöisesti sitä vasenta kaistaa, kun se pari kymppiä alle rajoitusten tuntuu hätävarjelun liiottelulta. Ajattelin vielä kesän ajella noilla, jos ne vaan säilyvät ehjänä - Anonyymi
Kyllä ei ole mitään ongelmaa liukkaallakin pärjää siinä kuin nastoillakin, on asenne kysymys.
Viikonloppuna kävin kotopaikan mökkiperällä vaan lumitötä tekemässä kun eläkeläis ukkeli joka siellä mökillään asuu jutulle, ja tokaisi sitten kun näki renkaani että millä meinaat päästä täältä( pari kilsaa jäistä mökkitietä)pois kun on tuollaiset etelänvesikelien renkaat, eli kitkat.
Sanoin vaan että ihan samalla lailla kun tulinkin ja olen yli kymmenen vuotta ajanut kyseli vielä että onko minulla joku sopimus työnantajan kanssa ettei aina tarvitse mennä töihin jos sataa lunta tai on liukasta ?
Sanoin vaan että aina olen mennyt töihin ennen viittä ja joskus yöllä iltavuoroista takaisin aina olen päässyt ja töissäkin 35 vuotta käynyt aina volkkarilla ajanut ja koskaan ei ole tien päälle jäänyt mihinkään vikaan , Miten niin kysyin takaisin?
Ukkeli vaan hekotteli ja katseli kitkareenkaita pyöritellen päätään,,,eli niin syvissä asenteissa on vielä pitkätt rupeamat että ihmiset vaihtaisivat kitkoihin mieluummin ajetaan tiet ruvelle ja rikki, kunhan saa muutaman liukkaan kelin takian ajaa viisikuukautta nastoilla, eikös, olenko väärässä?- Anonyymi
Johan papat laittaa lokakuussa nastat alle ettei vaan liukastu. Ehkä se on hyväksi jossakin Saariselän tienoilla, mutta täällä etelärannikolla on oikeaa talvea vaan 2-3 kuuta.
Sellainen välikelin kitka olisi varmaan hyvä kompromissivaihtoehto, sillä nykyiset alla olevat Nokiat ovat selkeä pettymyt, made in russia laatua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan papat laittaa lokakuussa nastat alle ettei vaan liukastu. Ehkä se on hyväksi jossakin Saariselän tienoilla, mutta täällä etelärannikolla on oikeaa talvea vaan 2-3 kuuta.
Sellainen välikelin kitka olisi varmaan hyvä kompromissivaihtoehto, sillä nykyiset alla olevat Nokiat ovat selkeä pettymyt, made in russia laatua.Tosijyrsijät vaihtaa jyrsimet alle vasta kun on kolmatta päivää lumi maassa. Tätä ennen kehutaan, ettei mitään hätää.
Mutta keväällä on toinen ääni kellossa. Vähintään päätiet voi olla ihan kesäkelissä jo maaliskuun alusta alkaen, mutta vielä huhtikuun lopullakin valtaosa rapistelee 10 kelissä nastajyrsimillä. Lappiin menossa, yöllä voi olla pakkasta, takatalvi voi yllättää kuuluvat selitykset. Monella lipsuu vaihto toukokuun puoliväliin, jolloin on muutamana vuonna jo hellettäkin nähty. Eikä rapina kokonaan lopu ennen juhannusta.
Kummasti ne yöpakkaset ei yhtään pelota marraskuussa, mutta toukokuussa pelottaa senkin edestä.
- Anonyymi
Ennen se jääkeli ei ollut ongelma, minkä takia niitä talvirenkaista kaivettiin esille vaan se, ettei lumella oikein päässyt etenemään. Nykyään aurataan niin hyvin, ettei karkeaa kuviota oikein tarvitse, niin satunnainen jää tuntuu olevan se monille se henkinen ongelma. Eikä siihen auta edes se nykyauton hieno elektroniikka.
Olihan tuossa liukasta. Onneksi oli hyvät kitkarenkaat alla. Varovasti piti siltä ajella. Sellaiset 4 onnettomuutta sattui matkalle, kun tuollaiset 200 kilsaa ajelin noissa pahimmissa keleissä. Pahimmat kohdat olivat hieman yllättäen Helsingissä risteyksissä. Siellä meinasi tulla pari muutakin kolaria, mutta muiden varovaisuus pelasti onnettomat kuljettajat...
Kaipa tuolla olisi kokenut kuski nastoillakin pärjännyt. Niiden ongelma on lähinnä siinä, etteivät ne viesti tarpeeksi hyvin liukkaudesta. Ensimmäisen jarrutuksen jälkeen ehkä oppii, mutta se voi olla jo myöhäistä....- Anonyymi
tuttu rouva käytti kitkoja-renkaat jäi ei rouvaa
- Anonyymi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007849295.html
monessa autossa kitkat? - Anonyymi
ajankohtainen
- Anonyymi
Joo siellä niitä pääasiassa kitkarenkaisia oli eilenkin Turun väylällä läjässä muutama kymmen. Hyvää oli ollut pito, kunnes alkoi kajahdella.
- Anonyymi
eli hyvin toimii---
- Anonyymi
Eikös ole peilijäällä josssa on vettä päällä sentti erittäinkin tehokkaita ja hyviä?
- Anonyymi
Kitkapellet ei kasaa lunta ja jäätä vaan kasaavat autoja ja audeja. Olette te siellä etelässä tyhmää porukkaa.
- Anonyymi
20 vuotta kitkoilla 25 000 vuodessa ajaneena pitäydyn niissä.
Ymmärrän kyllä että ajotaidottomien pitää ja sen toki heille
suonkin, naularenkaita käyttää.- Anonyymi
Noin 300000 ajokilometriä nyt takan kitkarenkailla, kesät talvet. Ei suuria ongelmia, iso osa asioista ratkaistaan siinä ratin takana, vauhdit, turvavälit tms.
Kitkarenkaat ovat omimmillaan juuri jääkelillä, tosin niitä kelejä on eri harvoin. Kitkarengas ei tietenkään pidoltaan jäisellä alustalla nastarengasta vastaa mutta on ylivertainen kesärenkaaseen verrattuna. Sopivan sohjolumisella ja jos on jäätäkin alla, edes nastarengas ei ole mitenkään ihmeellinen toimija. Sama pätee nastakenkiin, ne ovat hyvät paljaalla jäällä mutta kun on vain muutamakin sentti lunta ja varsinkin sohjoista lunta, lumi tarttuu kenkien pohjiin sen verran että nasta ei enää yletä jäähän ja laitteista tuleekin luistimet. ja luistimet niistä tulee juuri silloin kun niihin sokeasti ja liikaa luotetaan ja se sama pätee nastarenkailla ajamiseen.
Siellä oli eilen teillä muutamiakin kolareita, tietääkseni lähes kaikilla henkilöautoilla kolaroineilla oli autoissaan nastarenkaat, missä vika...
- Anonyymi
Minkähän takia jääspeedway-moottoripyöräilijät eivät käytä kitkarenkaita jos ne ovat niin hyviä?
- Anonyymi
Taitaa olla niissä vehkeissä vähän erilainen nastanulkonema.
Eikä kisoja ajella 12 vuotiailla renkailla nyt muutenkaan. Köyhä nastajyrsijä ostaa tonnin ritsan ja löytää sen takakontista ikäloput jyrsimet, jotka luonnollisesti julistetaan turvallisuuden maksimoinniksi.
Ja seuraavassa lauseessa kaivataan enemmän suolaa... "en minä, mutta muiden turvallisuutta ajattelin..."
- Anonyymi
https://poliisi.fi/-/turunvaylan-ketjukolareissa-oli-osallisena-88-ajoneuvoa
kiva kuulla syitä - Anonyymi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007850123.html
iso maasturi ja kitkarenkaat? rytiseekö? - Anonyymi
https://www.verkkouutiset.fi/pelastuspaallikon-tyrmistys-kuski-kuvasi-aiheutti-toisen-ketjukolarin/
uudet autot ja kahelit ratissa juu - Anonyymi
Mitä vastaa etelän autoilijat?
- Anonyymi
Kitkoilla ajeltu jo yli 10 vuotta kelissä kuin kelissä. Ei järkeä ja ajotaitoa saa ostaa rengasliikkeistä.
- Anonyymi
lapsiperheen valinta?
- Anonyymi
Ei ainakaan keski-Suomessa tarvitse nastoja.
- Anonyymi
kirjoitatko ojan pohjalta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kirjoitatko ojan pohjalta?
Mistä niin päättelet?
- Anonyymi
osta vaimolle lahjaksi
- Anonyymi
perheen ykkösautoon oiva valinta
- Anonyymi
Ostahan mummolle ja vaarille lahjaksi kitkarenkaat
perintö joutuu - Anonyymi
https://autobild.fi/uutinen/goodyear-lanseeraa-uuden-nastarenkaan-jonka-jarrutussuorituskyky-jaalla-ja-lumella-seka-kasittely-lumella-on-ylivertainen-6.182.160240.b6a31b4e40
kummat laitat vaimon ja lasten autoon?- Anonyymi
Helppoahan se on nastajyrsimiä kehitellä, kun on saatu käyttöön testit, jotka jättävät kaikki haittapuolet huomioimatta JA autolehdet testaavat nastajyrsimiä vain upouusina. Vaikka hyvin tiedetään, miten nopeasti niiden pito heikkenee, kun jurnutetaan 1-2 talvea pääosin paljaalla asvaltilla.
Pieleen mennyt testaus? Uusimmat nastarenkaat kuluttavat tietä jopa vanhoja enemmän
https://yle.fi/uutiset/3-8806710
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia
- Anonyymi
- Anonyymi
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kitkarenkaiden-osuus-talvirenkaista-kasvussa/
kasvaako onnettomuus tilastot samaan tahtiin?- Anonyymi
Onnettomuudet vähenee, kun kitkarenkaat yleistyvät.
Taannoin kitkarenkaat saatiin näyttämään vaarallisilta, kun joku VTT:n fossilii teki tilastot jyrsimiä suosimaan
- jyrsimillä tapahtuneista onnettomuukista siivottiin pois ne, missä kuski oli kännissä tai renkaat kuluneet (puuttui liikaa nastoja tai kulutuspintaa liian vähän)
- toinen kategoria oli "nastaton rengas" eli sinne laitettiin oikeiden kitkarenkaiden joukkoon myös ns. keskieuroopan kitkat, kesärenkain ja nastansa menettänein jyrsimin liikkellä olleet
Kun kitkarenkaat ruvettiin tilastoimaan erikseen, totuus paljastui. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnettomuudet vähenee, kun kitkarenkaat yleistyvät.
Taannoin kitkarenkaat saatiin näyttämään vaarallisilta, kun joku VTT:n fossilii teki tilastot jyrsimiä suosimaan
- jyrsimillä tapahtuneista onnettomuukista siivottiin pois ne, missä kuski oli kännissä tai renkaat kuluneet (puuttui liikaa nastoja tai kulutuspintaa liian vähän)
- toinen kategoria oli "nastaton rengas" eli sinne laitettiin oikeiden kitkarenkaiden joukkoon myös ns. keskieuroopan kitkat, kesärenkain ja nastansa menettänein jyrsimin liikkellä olleet
Kun kitkarenkaat ruvettiin tilastoimaan erikseen, totuus paljastui.Ja siis se totuus oli
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
- Anonyymi
ja tilastot kertoo mitä
millä likuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu eniten? - Anonyymi
vaimolle sellaset niin saa ettiä uutta...
- Anonyymi
Hyvin tuo meidän emäntä on kitkarenkailla pärjännyt työmatkansa ja asiakaskäynnit päälle. On siinä muutamat kitkat vuosikymmenien aikana kuluneet. Saman vaimon kanssa tästä kohtapuolin eläkeelle siirrytään.
Vaimokin on tässä silloin tällöin ihmetellyt nastavouhottajien fanaattista asennetta muiden renkaisiin. - Anonyymi
Ne toimii jäällä kitkattomasti.
- Anonyymi
Aikalailla saa olla itsetuhoinen jos kitkoilla ajaa.
Terveydenhuollonkin pitäisi tuollaiseen puuttua. - Anonyymi
mitkä renkaat olleet nyt viimeaikoina alla kun rytisee eteläsuomea myöten kolareita?
- Anonyymi
vähän kuluu kitka niin tappavan tehokas on juu
- Anonyymi
liukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
- Anonyymi
ojaan taas
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1531646Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671606Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä681330En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311302- 441154
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102925Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60754Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42697Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156685