Jos vaikka pitkästä aikaa aloittaisi ruokaketjun. En ainakaan itse ole sellaista useampaan viikkoon nähnyt ja tuossa oli kaipailtu arkisia ja mukavia keskustelunaiheita. Minusta ruoka on mukava aihe. Mitäpäs sinkut ovat ajatelleet tänään syödä. Kokkailetteko, syöttekö eilistä vai einestä? Tuleeko teidän muuten usein kokattua? Kaipailetteko joskus ruokaseuraa?
Itse ajattelin tänään tehdä makkarakastiketta. Ei ole tullut tehtyä sitä tosi pitkään aikaan. Siihen kylkeen keitetyt perunat ja vihersalaatti. Siitä syö sitten muutaman päivän. Jos sitten viikonloppuna kokkaisi seuraavan kerran. Itse tulee aina kokattua useammalle päivälle kerralla. Muksu tosin välillä natisee, kun syödään samaa useampana päivänä. Joskus tuleekin sitten kokattua joku muukin ruoka, vaikka toista olisi vielä jäljellä ja laitettua loppuja pakkaseen. Lisäksi pitäis leipoa tollanen hapatettu juurileipä. Tai se on oikeastaan jo valmiina jääkaapissa, odottamassa paistamista. Tein taikinan eilen ja se on rauhassa kohonnut tuolla jääkaapissa. Tuollainen tulee yleensä tehtyä ainakin kerran viikkoon.
Itse kaipailen välillä aikuista ruokaseuraa. Kyllähän tuo viisivuotiaskin on mukavaa seuraa, mutta meidän keskustelunaiheet ei aina ihan natsaa yhteen 😛. Aika usein tuleekin pyydettyä tuota omaa äitiä syömään. Musta on ihan kiva kokata välillä kunnon ateria ja tiedän, että äitini vihaa kokkailua. Ei nyt joka viikonloppu, mutta kyllä mä kerran kuussa pyrin ruokkimaan mummunkin hyvin. Nyt se just tossa puheli, että haluaisi karjalanpaistia. Sillä oli lihatkin valmiiksi ostettuna, että ei kai se auta kun tehdä.
-möhköfantti-
Mitä ruoaksi?
35
98
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä ruoka palstan aktivointiaiheena toimii...
No mä juuri tein jauhelihapullia ja perunamuusia, kermakastikkeella.
Jauhelihaa 800 g, pari munaa, kermaviiliä, ranskalaista sipulikeittoa pari pussia ja korppujouhoa lihapullataikinaan. Pyörittelin pulliksi pellille ja 10 min 200 asteessa, käänsin ja toinen 10 min.
Perunaa noin 1,5 kg ja kulutusmaitoa, suolaa ja oivariinia jonkinverran.
Kermakastikkeen ostin pussina. Iidi tehdä ja kyllä maistuu.
Poika tulee koulusta iltasella nälkäisenä niin häviää eväät äkkiä. 😄- Anonyymi
Kuulostaa siltä, että varmasti maistuu. Katoais taatusti meilläkin lautaselta. Se on uskomatonta miten paljon noinkin pieneen ihmiseen (5v) mahtuu ruokaa. Poika on hoikka kun mikä ja syö enemmän kun minä.
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että varmasti maistuu. Katoais taatusti meilläkin lautaselta. Se on uskomatonta miten paljon noinkin pieneen ihmiseen (5v) mahtuu ruokaa. Poika on hoikka kun mikä ja syö enemmän kun minä.
No tää miltei 18 vuotias ei näkkärillä kulje. 😀
Urheilee ja on liki 180 cm pitkä. Syö kolme kertaa päivässä. 😂
Ja ei tuo polonen tiedä koskeeko mahaan vai selkään, niin on luikku vielä. 😃
- Anonyymi
kasvis-vuoka 3l.. yhdelle riittää 3-4pv. perunaa, porkkanaa, ruusukaalia, paprikaa.. paloina, siivuina, viipaleina. sikinsokin sekoittaen juustoraasteen ja mausteiden kanssa.. Paseerattua tomaattia 1pkt nesteeksi..päälle korppujauhopeti ja öljyä tasaisesti ohuena nauhana korppujauhon päälle. uuniin n. 175c ja alle tunti.
- Anonyymi
Kuulostaa ruoalta, josta meillä äiti tykkäis ja lapsi ei niinkään. Kyllä meillä tosin kaikki uppoaa, mutta toiset ruoat vaan paremmin kuin toiset. Ite varmaan siirtysiin lakto-ovo-vegetaariseen ruokaan, jos muksua ei olis. Lapsen kanssa vaan koen sen ruokavalion koostamisen liian hankalaksi ja on kai se päiväkodissa ja koulussa helpompi, kun kaikki uppoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa ruoalta, josta meillä äiti tykkäis ja lapsi ei niinkään. Kyllä meillä tosin kaikki uppoaa, mutta toiset ruoat vaan paremmin kuin toiset. Ite varmaan siirtysiin lakto-ovo-vegetaariseen ruokaan, jos muksua ei olis. Lapsen kanssa vaan koen sen ruokavalion koostamisen liian hankalaksi ja on kai se päiväkodissa ja koulussa helpompi, kun kaikki uppoaa.
joo...lapset on omanlaisiaan.
Itselle ruoka on oltava edullista mutta kuitenkin ravinnollisesti oikeanlaista.
Tuolla on uunissa marinoitu broileri kypsymässä. Tunti viellä ja kystä kkyllä, kylkeen tulee keitettyä riisiä ja tuoresalaattia. Taino fetasalaatti, nuorimmalta muksulta vaan fetat jätetään pois, kun ei tykkää juustoista.
Ruokaseurana on useinmiten noi mun kaksi lasta. Kumppani harvemmin on kotona sellaiseen aikaa, kun ruokaillaan. Toki pyrin ajoittamaan ruoan niin, että ehtisi hänkin yhdessä syömään, vaan usein se on niin että joutuisi odottamaan liian myöhään. Mikäs minä voin odotella tai olla vaikka päivän ilman ruokaakin, mutta lapsille olen pyrkinyt järjestämään säännöllisesti välipalat ja ruoat. Kasvun ja hyvinvoinnin takaamiseksi.
Jos on tehty isompi satsi ruokaa, sitä syödään seuraavanakin päivänä kerran vielä taikka menee kumppanille evääksi töihin mukaan. Syötyä kuitenkin tulee pois. Mutta pyrin tekemään joka päivä uuden lämpöisen ruoan kerran tai kaksi, riippuu onko vapaata vai syökö muksut koulussa/hoidossa ja jos ruoka on maistunut, voihan sitä kahteen kertaan samana päivänä samaakin sapuskaa syödä. Jos he syö siellä hyvin, niin sitten pärjätään välipaloilla ja yhdellä kello 17 ruoalla. :)
Tänään nyt syödään aiemmin, mitä yleensä arkena lämmin ruoka.
Huomenna on ipanoille kotiin tultua välipalaksi joko vohveleita tai lettuja. Lämmin ruoka on jauhelikastiketta ja muusi/keitetyt perunat, kummanka nyt arvelen maittavan., höyrytettyjä kasviksia. Välipala sitten taas voisi olla iltasella vielä joku hedelmäinen ja iltapalaksi menee usein voileipää ja maitoa tai vettä ja porkkanaa/paprikaa/omenaa tms. Maito ei oikein aina maita.Joo ja aamupalaksi usein vetävät mysliä turkkilaisella joghurtilla, viilin, muroja tai leipää/näkkäriä, maitoa ja marjoja. Näiden yhdistelmää ja hedelmiä tai taas sitä mieluista porkkanaa ja tomaattia, paprikaa. Puuroista vain vispipuuro maistuu. Muut on kuulemma paskaa ja oksettaa. :D
Joten en pakota syömään paskaa.SheHe kirjoitti:
Joo ja aamupalaksi usein vetävät mysliä turkkilaisella joghurtilla, viilin, muroja tai leipää/näkkäriä, maitoa ja marjoja. Näiden yhdistelmää ja hedelmiä tai taas sitä mieluista porkkanaa ja tomaattia, paprikaa. Puuroista vain vispipuuro maistuu. Muut on kuulemma paskaa ja oksettaa. :D
Joten en pakota syömään paskaa.Ja joo ruma kielenkäyttö on minulta opittua. Tunnustan. 🙄
- Anonyymi
SheHe kirjoitti:
Ja joo ruma kielenkäyttö on minulta opittua. Tunnustan. 🙄
No, sitä sattuu. Mä olen ite lapselleni välillä vähän turhankin suora näissä asioissa. Olen sanonut ihan suoraa, että äitille on ihan sama, kun äiti ei noille rumille sanoille ihan hirveen suurta painoa pistä. Sen sijaan ihmisten ilmoilla ei rumia sanoja sanota, kun ihmiset ei siitä tykkää. Poika kysyi, että miksi. Sanoin, että kah ku en tiiä, mutta et vaan sano. Hyvin on toiminut 😅.
Anonyymi kirjoitti:
No, sitä sattuu. Mä olen ite lapselleni välillä vähän turhankin suora näissä asioissa. Olen sanonut ihan suoraa, että äitille on ihan sama, kun äiti ei noille rumille sanoille ihan hirveen suurta painoa pistä. Sen sijaan ihmisten ilmoilla ei rumia sanoja sanota, kun ihmiset ei siitä tykkää. Poika kysyi, että miksi. Sanoin, että kah ku en tiiä, mutta et vaan sano. Hyvin on toiminut 😅.
Sanojahan ne vaan on ja mitä enempi kieltää saattaa kahta kauheemmin innostaa kiroilemaan. Mä ite sanon hyvin herkästi kotiolosuhteissa kirosanoja, oppiihan ne sen perässä.
Oon kyllä kans sanonut, että ihmisten kuullen pyritään puhuu nätimmin. 🥴- Anonyymi
SheHe kirjoitti:
Sanojahan ne vaan on ja mitä enempi kieltää saattaa kahta kauheemmin innostaa kiroilemaan. Mä ite sanon hyvin herkästi kotiolosuhteissa kirosanoja, oppiihan ne sen perässä.
Oon kyllä kans sanonut, että ihmisten kuullen pyritään puhuu nätimmin. 🥴Ja mä jotenkin koen, että ainakin meillä suora puhe toimii parhaiten. Se toimii itteenikin muksuna parhaiten. Isä sano suoraan, että ei häntä kiinnosta, mutta muiden ihmisten edessä pitää käyttäytyä. Äiti yritti enempi "hienostella" ja olla ku kiroilu olis ihan itessään muka ollu paha juttu. No eihän se uskottavaa ollu, kun äiti itekin kiroili. Mä en todellakaan siis viitsi edes vaivautua esittämään. Meillä on paljon asioita, jotka on luvan kanssa ok kotona, mutta päiväkodissa pitää tehdä toisin.
Anonyymi kirjoitti:
Ja mä jotenkin koen, että ainakin meillä suora puhe toimii parhaiten. Se toimii itteenikin muksuna parhaiten. Isä sano suoraan, että ei häntä kiinnosta, mutta muiden ihmisten edessä pitää käyttäytyä. Äiti yritti enempi "hienostella" ja olla ku kiroilu olis ihan itessään muka ollu paha juttu. No eihän se uskottavaa ollu, kun äiti itekin kiroili. Mä en todellakaan siis viitsi edes vaivautua esittämään. Meillä on paljon asioita, jotka on luvan kanssa ok kotona, mutta päiväkodissa pitää tehdä toisin.
Kuulostaa kuule tutulle. Meillä sama juttu. Äiti jokusen kerran uhkaili saippualla pestä suun, mutta lopetti sitten kun huomas etten mä ole siitä moksiskaan. Joo suoraan on paras puhua.
Realiteetit hyvä oppia tiedostamaan.
Koulussa ja päiväkodissa just pitää vähän huomioida muitakin. Ja ei toi isompi ole muutenkaan kova kieleltään, säyseä ja kiltti auttavainen ja rauhallinen. Pienempi on tulta ja tapouraa, kuroaa ja antaa köniin isommillekin jos meinaa joutua tallotuksi.
Tulee olee vahva ja omapäinen.
- Anonyymi
Kotikokin muusi ja lihapullat. Poikkeuksellisesti liharuokaa, kun sain alennuksella.
- Anonyymi
Itekin harvemmin nykyään liharuokia kokkailen. Vaikka nyt tähän tän päivän esimerkkiin sattukin kaks liharuokaa (makkarat kun ei olleet vegaanisia). Maitotuotteita, lähinnä jogurttia ja juustoja, meillä kuluu ja kananmunia käytän, mutta lihaa on tullut vähennettyä vielä entisestään. Aiemminkaan en ole ollu puhasen lihan suuri ystävä, mutta nyt on vähentyny myös siipikarja. Kalaakin tulee ravitsemuksellisesti syödä liian vähän. Kalasta kyllä ihan tykkään, mutta sen kilohinnat on kyllä monesti ihan suhteettoman korkeita. Ei vaan tee mieli maksaa niin tolkuttomasti, vaikka ei olis rahastakaan kiinni.
- Anonyymi
Täytyy miettiä eilen jäi hk sinisen lenkin puolikas tein sen uunissa mutta en jaksanutkaan syödä kumpaakin eli laitoin jääkaappiin eli miettii kai se vielä syötävää on eli jos pilppois sen ja tekis munakkaan tai sit tekis purkki hernekeittoa taikka piti tehdä jauhelihaa ja riisiä mutta se ei nyt maistu ja taitaa jauhelihasta mennä huomenna viimeinen myyntipäivä mahtaako jauheliha munakas olla hyvää tai syötävää en tiedä onko jauheliha enään huomenna syötävää kun vanhenee onkohan jo pilalla
- Anonyymi
Jotenkin tekis mieli kalapuikkoja ja mummon muusia mut ei huvita lähteä kauppaan
- Anonyymi
No kai nyt eilisen uunilenkki vielä tänään syötävää on. Eri juttu jos olisit pöydälle jättänyt.
Jos se jauhelihakin sulla on kokoajan jääkaapissa ollu, niin eihän se miksikään vielä ole menny. Jos siinä on huomenna viimenen myyntipäivä, niin sillonhan sen vois vielä huomenna kaupastaki ostaa. Itellä ei oo mitään ongelmaa kokata hyvin kylmässä pidetystä jauhelihasta vielä pari päivää viimesen myyntipäivän jälkeenki. Eri juttu jos ei ole ollu riittävän kylmässä. Tai jos sulta löytyy vähän jauhoja, niin tee jauhelihapannari. Meillä oikeen tujusti maustettu jauhelihapannari on välillä perjantaiherkku. Perjantaisin ku ei itellä yleensä kiinnosta kokata mitään "hankalaa". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kai nyt eilisen uunilenkki vielä tänään syötävää on. Eri juttu jos olisit pöydälle jättänyt.
Jos se jauhelihakin sulla on kokoajan jääkaapissa ollu, niin eihän se miksikään vielä ole menny. Jos siinä on huomenna viimenen myyntipäivä, niin sillonhan sen vois vielä huomenna kaupastaki ostaa. Itellä ei oo mitään ongelmaa kokata hyvin kylmässä pidetystä jauhelihasta vielä pari päivää viimesen myyntipäivän jälkeenki. Eri juttu jos ei ole ollu riittävän kylmässä. Tai jos sulta löytyy vähän jauhoja, niin tee jauhelihapannari. Meillä oikeen tujusti maustettu jauhelihapannari on välillä perjantaiherkku. Perjantaisin ku ei itellä yleensä kiinnosta kokata mitään "hankalaa".No juuri lämmitin hernekeittopurkin ja nyt saa jäähtyä ja iltapalaksi aion tehdä makkara munakkaan no jääkaapissa ollut mutta jospa onkin jo pilaantunut mutta eikö jauheliha mätäne nopeasti kyllä se jääkaapissa on ollut koko ajan ja itse en ostaisi jauhelihaa kaupasta jos on päivä kaksi aikaa jäljellä ja en ole maistanutkaan jauheliha pannaria ihan hyvä vinkki kiitos
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No juuri lämmitin hernekeittopurkin ja nyt saa jäähtyä ja iltapalaksi aion tehdä makkara munakkaan no jääkaapissa ollut mutta jospa onkin jo pilaantunut mutta eikö jauheliha mätäne nopeasti kyllä se jääkaapissa on ollut koko ajan ja itse en ostaisi jauhelihaa kaupasta jos on päivä kaksi aikaa jäljellä ja en ole maistanutkaan jauheliha pannaria ihan hyvä vinkki kiitos
Niin täytyy ajatella mitä tekee ettei tulis tiskiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No juuri lämmitin hernekeittopurkin ja nyt saa jäähtyä ja iltapalaksi aion tehdä makkara munakkaan no jääkaapissa ollut mutta jospa onkin jo pilaantunut mutta eikö jauheliha mätäne nopeasti kyllä se jääkaapissa on ollut koko ajan ja itse en ostaisi jauhelihaa kaupasta jos on päivä kaksi aikaa jäljellä ja en ole maistanutkaan jauheliha pannaria ihan hyvä vinkki kiitos
No ei sitä jauhelihaa saisi kaupassa myydä sellaseen päivään saakka, jollon ois jo riski " mädäntymiselle". Meillä noi päivämäärät on määritelty niin varmanpäälle, että taatusti on vielä viimesenä myyntipäivänä käyttökunnossa. Ainoa riski jos on säilytetty liian lämpimässä.
- Anonyymi
Itselläni paisuvat herneet juurikin nyt huomista hernekeittoa varten.
Löysin erään hyvän ravintolan mikä osaa tehdä ranskalaisia, lähistöllä vielä, kun tilasin makkaraperunat testiksi, eli ns. taksarin, olipa herkulliset ranskalaiset sekä makkaranpalatkin hyvää laatua, pizzojen pohjakin oli aika hyvä :) Tein tän ohjeen mukaisesti minestronekeittoa, paitsi jätin ne eläimen palaset pois..
https://www.soppa365.fi/reseptit/liha-arjen-nopeat-pastat-ja-risotot-keitot/minestronekeitto- Anonyymi
Laita vaan kuule pekonikuutioita, niin jo tulee maukkaampaa.
Sitä on sellaista pekonimaustetta nykyään, että kasvistensyöjät voi sitä kokeilla.
Tulee pekonin maku, muttei ole pekonia.
https://www.poppamies.fi/pekonisuola/
On vegaaninen tuote, ei sisällä mitään eläinperäistä. Anonyymi kirjoitti:
Laita vaan kuule pekonikuutioita, niin jo tulee maukkaampaa.
Sitä on sellaista pekonimaustetta nykyään, että kasvistensyöjät voi sitä kokeilla.
Tulee pekonin maku, muttei ole pekonia.
https://www.poppamies.fi/pekonisuola/
On vegaaninen tuote, ei sisällä mitään eläinperäistä.Korvan taakse laitan..
* rops, rops*
Entäs umami? Kaupasta aina loppu.- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Korvan taakse laitan..
* rops, rops*
Entäs umami? Kaupasta aina loppu.Noista aiemmin mainituista en tiiä, mutta ravintohiivahiutaleista saa ainaki tosi hyvää juustoista ja umamista makua.
Anonyymi kirjoitti:
Noista aiemmin mainituista en tiiä, mutta ravintohiivahiutaleista saa ainaki tosi hyvää juustoista ja umamista makua.
Mä oon kuullu niistä, mutten ole kokeillut..
Ropsautetaan sekin korvan taakse..( alkaa kohta korvat höröttää)
https://foodin.fi/tuote/ravintohiivahiutale-b12-100g/
Pitsan päälle mä oon laittanu tätä..
https://ilo.fi/products/ilo-vegaanin-pizzamuru-175g/- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Mä oon kuullu niistä, mutten ole kokeillut..
Ropsautetaan sekin korvan taakse..( alkaa kohta korvat höröttää)
https://foodin.fi/tuote/ravintohiivahiutale-b12-100g/
Pitsan päälle mä oon laittanu tätä..
https://ilo.fi/products/ilo-vegaanin-pizzamuru-175g/"Pitsan päälle mä oon laittanu tätä..
https://ilo.fi/products/ilo-vegaanin-pizzamuru-175g/ "
Palmuöljy nostaa heti itelläni niskavillat pystyyn, mutta kaipa tuo oikeasti on vastuullista. Anonyymi kirjoitti:
"Pitsan päälle mä oon laittanu tätä..
https://ilo.fi/products/ilo-vegaanin-pizzamuru-175g/ "
Palmuöljy nostaa heti itelläni niskavillat pystyyn, mutta kaipa tuo oikeasti on vastuullista.Sitä on yllättävän monessa tuotteessa.. ☹
- Anonyymi
Keittoruoat on hyviä ja niitä kun tekee kattilallisen, niin siitä saa syödä 5 kertaa, kun lämmittää vaan pienemmässä kattilassa tai mikrossa.
Keiton maku vaan paranee, kun seisoo.
Toissaviikolla tein kampsupaisti keittoa eli sellaisesta veripaltusta.
Luulin, että pakastimessa oleva makkara on mustaa makkaraa, mutta olikin veripalttua.
Siitä tulikin erinomaisen maukas keitto, kun perunaa, porkkanaa, palsternakkaa ja mausteita lisäsi.
Viime viikolla tein krakovan makkarasta keittoa, johon tuli tomaattia ja tomaattipyrettä.
Makkarakeitto maistui aluksi oudolle tomaativersiona, mutta kun makuun tottui, niin olikin erittäin hyvää!
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/mausteinen-makkarakeitto- Anonyymi
Jos on oikeen perinteistä Lapin kapsua, eli poronverta ja ohrajauhoja jne. niin siitä ainakin tulee hyvää keittoa. Se on sellasta paljon kiinteempää, kun perinteinen vetipalttu ja valmistetaanki keittämällä. Siitä on muuten ihan tolkuttoman kauan, kun olen ite tehny kampsuja. Joskus teininä isän kanssa. Syönyt olen kyllä myöhemminkin. Joskus sillon, kun isä oli vielä kokkauskunnossa.
- Anonyymi
Huomenna teen pizzaa taas tällä reseptillä, joka on helppo ja maukas.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/18342959-8ddd-43af-b3a9-9411ac1a5d00?utm_campaign=kiintea_iltalehti_uutisboksi_201808&utm_medium=almainternal&utm_source=telkku.com - Anonyymi
Minä tein jauhetusta broilerinlihasta kastiketta spaghettikastikkeen tapaan. Paljon valkosipulia. Söin sen kanssa kikherneitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713