Helppo tapa selvittää mekaanisen kellon huollontarvetta

Anonyymi

Laita kello sekunnilleen samaan aikaan matkapuhelimen tai tietokoneen kanssa.
Tarkista vuorokauden päästä paljonko jätättää/edistää 👌

10

74

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohjeet epäselvät. Aikamatkustin rinnakkaistodellisuuteen jossa ei ole koronaa. No, ei haittaa.

    • Anonyymi

      Eihän tuo kerro kuin millä tarkkuudella kello käy, pitäisi olla tiedossa miten kello on käynyt vaikkapa 3 vuotta sitten.
      Kello voi käydä ihan hyvin, vaikka käynti olisi suht hyvällä tarkkuudella ja kuivaneet öljy sisällä. Mittarilla saa selville enemmän ja mikä tärkein, kelloseppä avaa takakammen ja katsoo koneiston kunnon ja arvioi huollon tarpeen.

      • Anonyymi

        Voi mitata säännöllisesti ja kirjata heitot ylös exceliin.
        Mikrofoni tietokone ilmainen äänityssofta esim. Audacity korvaa mittarin. Ohjeet löytyvät tältäkin foorumilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi mitata säännöllisesti ja kirjata heitot ylös exceliin.
        Mikrofoni tietokone ilmainen äänityssofta esim. Audacity korvaa mittarin. Ohjeet löytyvät tältäkin foorumilta.

        Ja kuka viitsisi kytätä jatkuvasti pieniä eroja, varsinkin kun se ei kerro huollon tarpeesta. Kyllä sen suuremman heiton huomaa ihan ilman exceliä ja muita virityksiä.


    • Anonyymi

      time.is aikapalvelimelta saa oikean ajan noin 0,03 sek tarkkuudella. Tietokoneen oma kello voi heittää melkoisen paljon eikä kännykänkään kelloon ole luottamista. time.is on paras "tarkkuuskello" oikean ajan tarkistamiseen eikä maksa mitään. Ilmoittaa myös paljonko tietokoneen kello heittää oikeasta ajasta ja ilmoittaa ajan tarkkuusarvion (mittaa internetyhteyden nopeuden serveriltä koneeseen ja ottaa sen korjauksena huomioon).

      Itselläni on verrokkikellona GPS-pohjainen kello, jonka sisäinen tarkkuus on parinkymmenen mikrosekunnin luokkaa (miljoonasosasekuntia siis). GPS:n aikasignaalin tarkkuushan on sellaisenaan jotain 40 nanosekuntia eli miljardisosasekuntia. Tuo GPS -kellon käytännön näyttötarkkuus on huonoimmillaan 0,0017 sekuntia jäljessä johtuen näytön 600 Hz päivitysnopeudesta. Riittää kuitenkin hyvin silmämääräiseen tai videoon perustuvaan ajan vertailuun.

      • Anonyymi

        Kiitos viestistä , oikeanlaista paneutumista ajankulun seurantaan👌


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos viestistä , oikeanlaista paneutumista ajankulun seurantaan👌

        Juu, eipä sitä mihinkään ehtisikään jos kello heittää yli sekunnin. (nauruhymiö)
        Oikeasti, mekaanisen kellon sekunti osoitin ns. liukuu, mutta siinä on yleisesti 4-5 pysähdytä joka sekunnin välissä riippuen koneiston käyttötaajuudesta, eli tuskin kukaan pystyy synkkaamaan kelloaan mihinkään palveluun tai atomikelloon 0-1 sekunnin tarkkuudella ja sormen painalluksen ja koneiston viiveen takia melko hankalaa osua täysin kohdalleen. No ei sitä silmällä erota, tarvittaisiin oskiloskooppi tms.
        Mulla tuo time ilmoittaa 0,6 sek. viiveen, tuskin sekään pysyy kokoajan täysin samana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eipä sitä mihinkään ehtisikään jos kello heittää yli sekunnin. (nauruhymiö)
        Oikeasti, mekaanisen kellon sekunti osoitin ns. liukuu, mutta siinä on yleisesti 4-5 pysähdytä joka sekunnin välissä riippuen koneiston käyttötaajuudesta, eli tuskin kukaan pystyy synkkaamaan kelloaan mihinkään palveluun tai atomikelloon 0-1 sekunnin tarkkuudella ja sormen painalluksen ja koneiston viiveen takia melko hankalaa osua täysin kohdalleen. No ei sitä silmällä erota, tarvittaisiin oskiloskooppi tms.
        Mulla tuo time ilmoittaa 0,6 sek. viiveen, tuskin sekään pysyy kokoajan täysin samana?

        "Mulla tuo time ilmoittaa 0,6 sek. viiveen, tuskin sekään pysyy kokoajan täysin samana?"

        Ei ole koko ajan sama, Time.is mittaa viipeen aina startatessaan, voi olla, että se tarkistaa asian uudelleen aina välillä. Voihan sen jättä ikkunaan pörimään ja katsoo vaihtuuko viivelukema ja tarkkuusarvio päivän mittaan. Helppoa on tietysti vain päivittää yhteys ajoittain jos sadasosat huolettavat.

        Minä saan kyllä kelloni synkronoitua GPS -kellon kanssa vähintään 0,2 sekunnin tarkkuudella. Jos haluaa oikein pilikuntarkasti verrata, pitää kuvata kelloja videolla ja katsoa sitten yksittäisruuduista miten viisarit ja GPS -kellon lukemat vertautuvat. Niin pitkälle en ole vielä vajonnut, vaikka minulla on kaksi HAQ kelloa joitten heitto mitataan sekunteina vuodessa.

        Sitten vielä siitä sekuntiviisarin nykimisestä: niinhän ne mekaaniset kellot tekevät, kvartsikellot taas hyppäävät sekunnin välein, joka on helpompi verrata verokkiin. On minulla yksi sellainenkin rannekello, jossa sekuntiviisari liukuu täysin tasaisesti kuin aika ikään. Kyseessä on tietysti (Grand) Seikon Spring Drive koneisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eipä sitä mihinkään ehtisikään jos kello heittää yli sekunnin. (nauruhymiö)
        Oikeasti, mekaanisen kellon sekunti osoitin ns. liukuu, mutta siinä on yleisesti 4-5 pysähdytä joka sekunnin välissä riippuen koneiston käyttötaajuudesta, eli tuskin kukaan pystyy synkkaamaan kelloaan mihinkään palveluun tai atomikelloon 0-1 sekunnin tarkkuudella ja sormen painalluksen ja koneiston viiveen takia melko hankalaa osua täysin kohdalleen. No ei sitä silmällä erota, tarvittaisiin oskiloskooppi tms.
        Mulla tuo time ilmoittaa 0,6 sek. viiveen, tuskin sekään pysyy kokoajan täysin samana?

        Tässä vielä linkki sen GPS -pöytäkellon valmistajan sivulle: https://www.tindie.com/products/nsayer/gps-clock/

        Tilasin pelkän perusmodulin ja GPS -antennin, jossa noin 3 metrin piuha. Antenni on minulla magneetilla kiinni ulkona katon reunapellissä, saa hyvin signaalia. Virtalähteen ostin tietysti Suomesta, maksoi kympin verran. Kotelon värkkäsin itse puusta, tuo 3D tulostettu muoviloota on hirveän näköinen.

        Maksoi alveineen, tulleineen ja kuluineen noin 150€ virtalähde jostain motonettibiltemasta.


    • Anonyymi

      Vähän tarinat karkaa asiasta kun puhe oli huoltotarpeen arvioinnista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe