Ex-aviopuoliso ei suostu luopumaan tilini omistajuudesta

Anonyymi

Avioerosta on yli vuosi, mutta ex-aviomieheni on edelleen pankkitilini toisena omistajana, vaikka osituksessa sovittiin selkeästi, että omistajuus toisen perustamaan tiliin lakkaa. Minä poistatin välittömästi itseni hänen tilinsä omistajuudesta, mutta hän ei ole tehnyt samaa minun perustamani ja nykyisen käyttötilini kohdalla.

Eksälläni ei ole korttia tiliin, mutta hänellä on mahdollisuus kirjautua sinne halutessaan tekemään esim. rahansiirtoja, ja hänen nimensä kummittelee turhautumiseeni asti edelleen toisena tiliomistajana joka kerta kun loggaan verkkopankkiin. Pankin mukaan minulla ei ole oikeutta viedä häneltä omistajuutta, hänen tulee tehdä se itse. Erosta on jo yli vuosi, mutta hänellä ei ole aikaa asioida pankin kanssa, ja hän käskee mielummin sulkemaan tilini, ja perustamaan uuden.

Mielestäni tämä on ihan periaatekysymys: minulla pitäisi olla sekä osituksen mukainen että moraalinen oikeus jatkaa tilini käyttöä ilman että hän on omistajana tai ajaa minut sulkemaan tilini. Se että hän poistaisi omistajuutensa on muutenkin pienempi vaiva, kuin se että minä joudun vaihtamaan tilinumeroni kaikkialle kuten KELA:n, Paypaliin, järjestelemään korttiasiat ja ilmoittamaan tarvittaville tahoille tilimuutoksesta. Ja jos unohdan yhdenkin asian, vanhalle tililleni vahingossa menevät rahat menevät eksälleni, enkä edes saa välttämättä edes tietää siitä.

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa. Minulla ei ole varaa ostaa lakipalvelua, olen selvittänyt tätä jo väsymiseen asti hänen puolestaan pankin kanssa, ja olen jo pyytänyt häntä tekemään tämän niin monta kertaa jo että olen nyt uupunut.

17

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysy neuvoa käräjäoikeudelta.

    • Anonyymi

      Voitko tyhjentää tilin ja jättää sinne 20 euroa?
      Sitten avaat vain omalla nimelläsi uuden tilin ja vaihdat tilinumeron kaikkiin suoralaskuihin yms.

      • Anonyymi

        Et tainnut lukea koko postausta? Kannattaisiko?


    • Anonyymi

      Oletpa tyhmä ihminen .Jos tili on sinun voit lopettaa sen toisen älykkäämmän ihmisen käyttöoikeuden.

    • Anonyymi

      Itse ottaisin tässä vaiheessa yhteyttä YK:n yleiskokoukseen ja vaatisin sitä kautta turvallisuusneuvoston puuttumaan tilanteeseen.

    • Anonyymi

      Kiusa se on pienikin kiusa. Mitä ihmeellisimmillä tavoilla ihmiset erojen jälkeen keksivät asioita kiusaakseen toista. T. Kokemusasiantuntija

    • Anonyymi

      Tili on sinun nimissä. Olette avioeron yhteydessä kirjallisesti sopineet, että käyttöoikeus toisen tiliin päättyy. Ota kännykällä kuva tästä sopimuksesta ja pistä se menemään pankkiin. Jos pankki ei suostu poistamaan eksääsi tilisi takaa, nosta kaikki rahasi pois ja vaihda hyvä ihminen pankkia.

    • Anonyymi

      Aloittaja tässä. En voi poistaa toisen tiliomistajuutta, jos se on kerran annettu minun tiliini. Ymmärrän kyllä että voin avata itselleni uuden tilin milloin vain. Pointti vain on se, että eksä nöyrryyttää ja pompottaa vielä eron jälkeenkin hyvin kyseenalaisella tavalla, ja inhottaa kun pitää toisen kiusanteon ja laiskuuden takia muuttaa omia pankkiasioitaan.

      • Anonyymi

        Tänä on pitkälti mielipidekysymys. Itse vastaavassa tilanteessa kokisin, etten antaisi toisen pitää moista vipua itseeni. Olisin hankkinut tilin, siirtänyt rahani ja poistanut itseltäni ko. tilin käyttöoikeuden heti, kun eka huomautus ei tuottaisi tulosta. En katselis noin lapsellisia vallankäyttöyrityksiä yhtään kauempaa. Noin rehellisesti sanoen, itsehän sinä tällä hetkellä sen vallan hänelle annat.


      • Anonyymi

        Ei mies sua nöyryytä vaan sinä itse. Sinä olet tosi tyhmä kun annat exän käydä mielin määrin sun tilillä. Itse olisin hoitanut asian kuntoon kahdessa päivässä pankin kanssa. Sinä olet vetkutellut asian kanssa vuosia! Syy on täysin sun oman laiskuuden.

        Kai sä nyt sen verran kuitenkin olet saanut aikaan, että olet toimittanut pankille sen allekirjoituksilla varustetun lomakkeen josta tämä käyttöoikeuden poistumine toistenne tileihin näkyy?

        Jos sulla on virallinen avioero molempien allekirjoittama kirjallinen todistus siitä, että kummallakaan ei ole enää oikeutta toistenne pankkitileihin, niin on se kumma, jos pankki ei muka kykene estämään sun exän pääsyä sun pankkitilin tietoihin ja rahoihisi.

        Tee reklamaatio finanssivalvontaan pankin toimesta, jos miestä ei saada pois sun tililtä heti!
        Onhan se ilmiselvä pankkirikos, jos pankki jo vuoden on antanut vieraan tyypin käydä sun henk.koht. pankkitilillä vaikka tällä ihmisellä ei ole -enää- minkäänlaista oikeutta.
        On sun ittes ja pankin tehtävä pitää sun pankkitilin käyttöoikeudet kunnossa.


      • Anonyymi

        Avaat vain uuden tilin ja siirrät kaikki rahasi sinne. Katselkoon exä tyhjää tiliä jos haluaa, muuta hän ei pysty.


    • Anonyymi

      Kunnalta löytyy maksutonta oikeusapua. Ole yhteydessä sinne.

      Yleensä noissa tilanteissa kannattaisi kuitenkin niellä ylpeytensä ja tehdä asiat niin, että mahdollisimman vähän joudut tekemisiin enää eksäsi kanssa.

      • Anonyymi

        Tässä asiassa pankki on oikeassa, joten oikeusapu ei voi todeta muuta.

        Kun on sovittu ositussopimuksessa, että tilinkäyttö päättyy, se ei anna oikeutta poistaa tilinomistajalle toista tilinomistajaa yhteiseltä tililtä. Kysymys on nimenomaan yhteisestä tilistä ja siten siis yhteisestä omaisuudesta.

        Ainut tapa niskuroivaa ex-puolisoa kohtaan olisi ollut sopimussakko, joka olisi pitänyt sopia ositussopimuksessa siltä varalta, että jompikumpi ei noudata tehtyä sopimusta. Tätä sakkoa voisi vaatia tuomioistuimessa maksettavaksi, jollei exä poista oikeutta tiliin. Sakko voisi olla määrältään juokseva, eli niin kauan kuin sopimusta ei noudateta, nuskuroija maksaa esim. 100 euroa viikossa sakkoa tms.


    • Anonyymi

      Kannattaako moinen pelkän periaatteen vuoksi? Itse ainakaan en noin kauaa katselis tollasta toimintaa. Kyllä tuohonkin varmaan jonkun oikeuden päätöksen voi hakea, mutta, se vie aikaa. Jos todellakaan et halua vain avata uutta tiliä (joka siis olis todella helppo tehdä) vaan tahdot periaatteellisesti tosta taistella, niin yhteys asianajajaan. Sieltä ne mahdollisuudet selviävät. Kannattaa myös pistää sinne miehen suuntaan viestiä, että hankin nyt lakiapua tilanteen ratkasemiseen. Et siis uhkaile, vaan ihan vain ilmotat hänelle.

    • Anonyymi

      Tyhjennä tili tasan 0 euroon ja poista omat käyttöoikeutesi siitä.

      • Anonyymi

        juuri noin. Tai sinne ( halutessasi) 10 euro..
        Avaa vaikka toisessa pankissa uusi tili jota vain sinä käytät.

        Ei aivokirurgiaa!


      • Anonyymi

        Ei kannata poistaa omaa käyttöoiekutta, vaan tyhjentää tili ja jos exä maksaa sinne vahingossa jotakin niin nostaa se itselle. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1425
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      94
      994
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      840
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      750
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe