Sotkudiagnoosi

Anonyymi

Onko muita, joiden epävakaa on löydetty liian myöhään? Mua hoidettiin pelkkänä bipona 20 vuotta lääkkeillä. Epävakaata ei ees voisi I hoitaa lääkkeillä. Nyt on 6 psyykenlääkettä päällekkäin. Kaikki lääkärit niitä lisännyt.

Koska lääkäri ei tienny mun taustoista. Ei ennen ku kerroin. Ei ollu ollu koskaan niistä puhetta. Nyt mulla on lähete terapiaan. Mietin usein, et miten paljo kaikki vois olla toisin jos oikee diagnoosi olis löytyny ja sen olis hoitanut. Tää epävakaa aiheuttaa mulle joka päiväistä haittaa. Mielialat heittelee ja tyhmyyksiä tulee tehtyä.

Onko muita, joiden epävakaata ei oo huomattu tai sotkettu johonki toiseen?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohan on vain normaalia mielenterveyspuolen "hoitoa"

      Arvotaan diagnooseja ja sitten käydään läpi kaikki sille diagnoosille tarkoitetut lääkkeet. Joillekin lääkkeille määrätään lääkkeitä, haittavaikutusten vähentämiseksi.

      Kun tuo homma on käyty läpi, arvotaan toinen diagnoosi jotta voidaan aloittaa "hoidot" alusta.

      Kun tarpeeksi kauan on mennyt ja tuota rulettia on pyöritetty, voidaan potilalle antaa eläkepaperit.

      Kannattaa siis miettiä että löydettiinkö nyt tämä uusi diagnoosi liian myöhään vai onko ongelmien takana jotakin muuta kuin diagnoosit joita mielenterveyspuoli ehdottelee.

    • Anonyymi

      Tajuttuani että lääkkeistä voi seurata pitkäkestoisiakin vieroitusoireita (joista yksi esim. unettomuus ja mielialojen heittely), ja vaikeitakin haittavaikutuksia (ahdistuksen lisääntymisestä akatisiaan ja tunteiden leikkautumiseen), niin en tiedä kuinka paljon luotan psykiatrisiin diagnooseihin. Ja sähköhoidosta esim. muistiongelmia mikä voi aiheuttaa myös pahan olon lisääntymistä. En yhtään ihmettele, jos osa ihmisistä sotkee noita omiin ongelmiinsa.

      Psykiatrinen hoito ei näe ollenkaan ongelmaksi sen, että potilas kokee lääkkeistä
      tai hoidoista samaan aikaan ongelmia tai vieroitusoireita, kun jo on heittelemässä erilaisia diagnooseja. Ja lääkkeiden haittoihinkin määrätään lääkkeitä. Ei se ihme ole, jos jotkut saattaa päätyä vuosikymmenen pahan olon kierteisiin. Minulla on kokemusta psyykenlääkkeiden laukaisemasta pahan olon kierteestä.

      Miten ihmiset yleensä voivat tietää mikä on heidän omaa pahaa oloaan ja mikä lääkkeiden aikaansaamaa kun on ylipäätään määrätty lääkkeitä tai etenkin niputettu iso kasa lääkkeitä päällekkäin?

      • Anonyymi

        Kysymys.
        "Miten ihmiset yleensä voivat tietää mikä on heidän omaa pahaa oloaan ja mikä lääkkeiden aikaansaamaa."

        Vastaus
        "Minulla on kokemusta psyykenlääkkeiden laukaisemasta pahan olon kierteestä."

        Silleen sarkastisesti kysyisin, että mistä sinä erotat oman pahan olon, ja lääkkeiden pahan olon? Kyllä se sama prosessi pitäisi tapahtua muillakin ihmisillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys.
        "Miten ihmiset yleensä voivat tietää mikä on heidän omaa pahaa oloaan ja mikä lääkkeiden aikaansaamaa."

        Vastaus
        "Minulla on kokemusta psyykenlääkkeiden laukaisemasta pahan olon kierteestä."

        Silleen sarkastisesti kysyisin, että mistä sinä erotat oman pahan olon, ja lääkkeiden pahan olon? Kyllä se sama prosessi pitäisi tapahtua muillakin ihmisillä.

        Ihmiset eivät välttämättä tunnista psyykenlääkkeiden haitallisia vaikutuksia itsessään. Ilmiötä on kuvannut esim. P.Breggin nimellä "medication spellbinding" tai "intoxication anosognosia."

        En itsekään tunnistanut käytön aikana, koska en kuullut haitoista tai vieroitusoireista (jotka todellakin ovat myös henkisen puolen oireita) enkä ymmärtänyt psyykenlääkkeiden toimintamekanismia tai mahdollisia haitallisia puolia pitkäaikaiskäytössä. Ymmärsin psyykenlääkkeiden toimintamekanismin väärin.

        Alitajunnassa tajusin ehkä joitakin haitallisia muutoksia itsessäni (joitakin enemmän kuin toisia) mutta ajatukseni siitä kuinka tarvin lääkkeitä sairauteeni sai minut aina jatkamaan lääkkeitä. Jälkikäteen ajatellen en edes tuntenut lääkkeitä kovin tehokkaiksi, ja joskus oli niin välinpitämätön olo että ihme kun en lääkkeitä seinään lopettanut vaan silkan apatian ja välinpitämättömyyden takia mitä lääkkeet teki kun niitä vuosia käytin. Kuvaisin suhdettani lääkkeisiin turhankin positiivisena jossa tuntui että muistin ainoastaan vahvasti sen alun positiivisen kokemuksen vaikka myöhempien vuosien käyttökokemus ei ollut enää samalla tavalla positiivinen vaan enemmänkin haittojen sävyttämä. Veikkaisin että varmaan on ihmisiä jotka oikeasti eivät voi hyvin mutta silti käyttävät lääkkeitä koska he käyttävät niitä sairautensa hoitoon (ehkä peläten että asiat muuttuu pahemmiksi jos lopettavat mikä on muuten ihan validi pelko kun miettii vieroitusoireiden aiheuttamaa oloa jo näin alkajaisiksi).

        Jälkikäteen lopettamisen jälkeen tajusin miten ne lääkkeet oli negatiivisellakin tavalla vaikuttanut itseeni ja tunne-elämääni. Niiden käyttämisen jälkeen piti tehdä vieroitus mikä oli paljon haastavampaa miten psykiatria oli minulle lääkkeet "myynyt". Jälkikäteen ajatellen on hankala tuntea ihmistä kuka oli se ihminen lääkittynä joka olin. Tunnen oudolla tavalla enemmän yhteyttä itseeni ennen lääkkeitä kuin lääkkeiden aikana kun lopetin lääkkeet vaikka käytin niitä vuosia.

        Valitettavasti ennen viimeistä irtaantumista olin vielä uskonut että psykiatrit tietävät mitä tekevät ja ottanut viimeisen rundin lääkkeitä mikä oli viimeinen opetus minulle siitä kuinka haitallisia ne voivat olla ja sain tuta opetuksen asiasta. Sain viimeisimmän vieroittautumisyrityksen ja sen jälkeen lisääntyneen pahan olon ja määrättyjen lääkkeiden jälkeen uusia diagnooseja joiden paikkaansapitävyyteen en enää jälkikäteen usko koska lääkkeistä puhjenneet olotilat olivat niin ikäviä. Oloni on paljon parempi kun pääsin tuosta kierteestä.

        Olen kyseenalaistanut hoidon kokemukseni jälkeen ja jos tällä ymmärryksellä olisin takaisin pisteessä A, milloin aloitin lääkkeet olisin jättänyt lääkkeet ottamatta. Lisäksi suhtaudun kyynisesti siihen jo ottaisinko joltain minut hetken tunteneelta ihmiseltä jotain nappeja lomakekyselyn pohjalta, ihan sama mikä hänen tittelinsä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset eivät välttämättä tunnista psyykenlääkkeiden haitallisia vaikutuksia itsessään. Ilmiötä on kuvannut esim. P.Breggin nimellä "medication spellbinding" tai "intoxication anosognosia."

        En itsekään tunnistanut käytön aikana, koska en kuullut haitoista tai vieroitusoireista (jotka todellakin ovat myös henkisen puolen oireita) enkä ymmärtänyt psyykenlääkkeiden toimintamekanismia tai mahdollisia haitallisia puolia pitkäaikaiskäytössä. Ymmärsin psyykenlääkkeiden toimintamekanismin väärin.

        Alitajunnassa tajusin ehkä joitakin haitallisia muutoksia itsessäni (joitakin enemmän kuin toisia) mutta ajatukseni siitä kuinka tarvin lääkkeitä sairauteeni sai minut aina jatkamaan lääkkeitä. Jälkikäteen ajatellen en edes tuntenut lääkkeitä kovin tehokkaiksi, ja joskus oli niin välinpitämätön olo että ihme kun en lääkkeitä seinään lopettanut vaan silkan apatian ja välinpitämättömyyden takia mitä lääkkeet teki kun niitä vuosia käytin. Kuvaisin suhdettani lääkkeisiin turhankin positiivisena jossa tuntui että muistin ainoastaan vahvasti sen alun positiivisen kokemuksen vaikka myöhempien vuosien käyttökokemus ei ollut enää samalla tavalla positiivinen vaan enemmänkin haittojen sävyttämä. Veikkaisin että varmaan on ihmisiä jotka oikeasti eivät voi hyvin mutta silti käyttävät lääkkeitä koska he käyttävät niitä sairautensa hoitoon (ehkä peläten että asiat muuttuu pahemmiksi jos lopettavat mikä on muuten ihan validi pelko kun miettii vieroitusoireiden aiheuttamaa oloa jo näin alkajaisiksi).

        Jälkikäteen lopettamisen jälkeen tajusin miten ne lääkkeet oli negatiivisellakin tavalla vaikuttanut itseeni ja tunne-elämääni. Niiden käyttämisen jälkeen piti tehdä vieroitus mikä oli paljon haastavampaa miten psykiatria oli minulle lääkkeet "myynyt". Jälkikäteen ajatellen on hankala tuntea ihmistä kuka oli se ihminen lääkittynä joka olin. Tunnen oudolla tavalla enemmän yhteyttä itseeni ennen lääkkeitä kuin lääkkeiden aikana kun lopetin lääkkeet vaikka käytin niitä vuosia.

        Valitettavasti ennen viimeistä irtaantumista olin vielä uskonut että psykiatrit tietävät mitä tekevät ja ottanut viimeisen rundin lääkkeitä mikä oli viimeinen opetus minulle siitä kuinka haitallisia ne voivat olla ja sain tuta opetuksen asiasta. Sain viimeisimmän vieroittautumisyrityksen ja sen jälkeen lisääntyneen pahan olon ja määrättyjen lääkkeiden jälkeen uusia diagnooseja joiden paikkaansapitävyyteen en enää jälkikäteen usko koska lääkkeistä puhjenneet olotilat olivat niin ikäviä. Oloni on paljon parempi kun pääsin tuosta kierteestä.

        Olen kyseenalaistanut hoidon kokemukseni jälkeen ja jos tällä ymmärryksellä olisin takaisin pisteessä A, milloin aloitin lääkkeet olisin jättänyt lääkkeet ottamatta. Lisäksi suhtaudun kyynisesti siihen jo ottaisinko joltain minut hetken tunteneelta ihmiseltä jotain nappeja lomakekyselyn pohjalta, ihan sama mikä hänen tittelinsä on.

        Mutta tiedostan että kaikkien lääkekokemukset eivät ole näin huonoja. Ja jotkut kokevat apua psykiatrian tässä sinulle diagnoosi ota meiltä nappi (okei on toki muitakin hoitokeinoja mukana) hoidosta, jossa hoitosuosituksesta löytyy apu elämänongelmiin. Oma kokemus on kyllä että kyseisestä hoidosta voi tulla vuosien saatossa lääkeriippuvuuden ja haittojen sävyttämä polku jossa kokemukset haitoista voi aiheuttaa ihan omantyyppisiä kärsimyksen kokemuksia, joita sitten usein psykiatriassa tulkitaan vain "tässä sinulle diagnoosi ota meiltä nappi"-lasien läpi ja tarjolle on vain tätä samaa loputtomasti. Lopussa ehkä mahdollisesti todellisuudessa hoidetaan myös nappien käytön ja pitkäaikaisen käytön ongelmia mutta sitähän psykiatria ei myönnä.

        Ehkä joillekin jotka eivät parane psykiatrisella hoidolla syystä tai toisesta voi joskus parantaa se että löytyykin se oikea diagnoosi ja oikea nappi tai terapia tai mitä lie. Mitä nyt sitten hoitosuosituksista löytyykään sen kyseisen häiriön kohdalle mikä ihmiselle on annettu. Mielestäni usko oikean lääkkeen voimaan on oikeasti vähän häiriintyneen suuressa roolissa hoidossa psykiatriassa ja usko siihen kuinka tuossa tehdään eksaktia lääketiedettä :)

        Olen myös nähnyt sen, kuinka epätarkkaa hutilointia psykiatrinen diagnosointi voi olla ja miten eri psykiatrista riippuen voi vaihdella se minkälainen diagnoosi tulee. Se myös lisää luottamuspulaani psykiatriaa kohtaan.


    • Anonyymi

      Kuule monilla täällä mielialat vaihtelee ja tyhmyyksiä tulee tehtyä. Nykyään se on epävakautta , ennen sanottiin kusipäiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe