Mitä voi tarkoittaa, jos käsien suonet pullottavat?
Pullistuneet käsisuonet ovat useimmiten kosmeettinen haitta, mutta toisinaan niiden taustalla voi olla sairaus.
Monen käsisuonet ovat näkyvästi koholla, mutta suonien pullistuminen ei itsessään ole vaarallista.
Useimmiten pullistelevien suonien syynä ovat
*geenit,
*iän tuoma ihon oheneminen,
*verisuonten paksuuntuminen tai
*alipainon aiheuttaman rasvakerroksen puutteen vuoksi pinnassa olevat suonet.
Lämpimissä maissa asuvien käsisuonet saattavat myös pullottaa sen vuoksi, että kroppa yrittää viilentää itseään pumppaamalla verta voimakkaammalla tahdilla.
Myös liikunnan aiheuttama verenpaineen kohoaminen saattaa aiheuttaa hetkellistä pullotusta käsien suoniin, mutta erityisesti painonnostajilla suonet voivat jäädä pullottamaan pysyvästikin.
Voi olla muutakin
Toisinaan verisuonten pullistuminen saattaa kuitenkin liittyä myös muihin terveyspulmiin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi verisuonitulehdus vaskuliitti, joka ilmenee useimmiten muun tulehduksen, onnettomuuden tai autoimmuunisairauden yhteydessä.
Myös käsissä harvinaisempi, mutta silti mahdollinen, veritulpasta johtuva syvä laskimotulehdus voi oireilla käsissä pullistelevina suonina.
Toisinaan tulppa saattaa lähteä suonistossa liikkeelle edeten keuhkoihin, jonka seurauksena voi muodostua vaarallinen keuhkoveritulppa.
Pullottavien käsisuonten hoitoon ei ole olemassa yksinkertaisia kotikonsteja, mutta mikäli vaiva on kosmeettinen, on voi siitä päästä eroon kauneuskirurgisilla toimenpiteillä. Mikäli pullotus johtuu verisuonitulehduksesta tai veritulpasta, hoitaa lääkäri sitä parhailla vaivan hoitoon sopivilla keinoilla.
Mutta koska on syytä huoleen? Mikäli käsisuonesi siis alkavat pullottaa yllättäen ja tunnet käsissäsi kipua tai turvotusta, on asian syy parasta tarkastaa lääkärissä.
Medical News Today
Käsisuonien pullotus
12
1893
Vastaukset
- Anonyymi
Vanhuus ja laihuus
Lahtinen - Anonyymi
Varmaankin johtuu sydämen kiihtyvästä toiminnasta eli pu8mppaa verta suoniin, on vain terveyden merkki että pumppu pelaqa :D
- Anonyymi
Ei se haittaa, kunhan hiukset ei harota kuin vapaa-ajattelijalla.
No vaskuliitin oireita jos löytyy, niin syytä kipaista lääkäriin asap.
Reumaliiton sivuilta kopsattuna.
"Vaskuliittiin liittyy usein yleisoireita kuten kuumeilua ja laihtumista. Erilaisia ihottumia esiintyy ainakin pienten ja joidenkin keskikokoisten suonten vaskuliiteissa. Tyypillisiä oireita ovat myös lihas- ja nivelvaivat, ääreishermoston toiminnanhäiriöt, nenäverenvuoto, veriyskä ja verivirtsaisuus sekä vatsakivut."
Vaarallista jättää huomioimatta.
Mutta siis kyllähän hyvin kuivakka kroppa eli rasvaton, alipaino, ikääntyminen, fyysinen käsillä tehtävä työkin voi tuota saada aikaan. Miehillä yleisempää.- Anonyymi
Jos suonet ovat jatkuvasti pullollaan niin kipin kapin mittauttamaan kolestroli arvot.
Kaverillani oli isot suonet jatkuvasti pinnassa ja siitähän se johtuu että rasva ja kalkki kerääntyvät verisuonten seinämiin.
Kaverilta alle kolmekymppisenä leikattiin suonikohjut ja alkoi syömään veren ohennus yms lääkkeitä.Juu, se että on hoikka ja urheilee ei estä myöskään sydän- ja verisuonitautien olemassaoloa. Mäkin olen suurimman osan elämästäni ollut hoikka jopa laiha silti on ollut korkeat verenpaineet, kova syke.
Vaikka olen rehkinyt fyysisesti ja kuntoillutkin omilla äärirajoillani. Osaa ne kertymät ja paineet hoikkiin ja kuntoileviinkin iskeä. Joskin hyvä, että heiluu ettei vielä lihomalla oahenna asiaa.
Mut sitten lihava voi olla terveempi, kun hoikka. Ei oonihan yksioikosia nää jututkaan. Vaikka oletetaan, no oothan sä kovassa kunnossa noin hoikkakin. Lihaskin näyttää rasvattomalla isolta vaikkei se iso oliskaan.
- Anonyymi
Olen treenannut ja mun käsivarsien verisuonet pullottaa....
- Anonyymi
Heroiinisti eli heroiinin tai lsd tai mitä huumeita suonensisäisesti käytetään
- Anonyymi
Niin ei todella haittaa paljoa jos käsivarsien verisuonet pullottaa...
- Anonyymi
Se on Blue Blood, sinistä verta jos pullottaa joskus, eikä luuseriveristä eli jos on siniset silmät ja tumma tukka heh.
- Anonyymi
Yritin kommentoida tätä valeuutista huumorilla, huumori ei kuitenkaan ole sallittua, koska valeuutiset ovat vakava asia.
- Anonyymi
Mul kun oli näi et kivekset(ne on jalkojen välissä) elää aivan omaa elämää. Kyllä. Herralle kunnia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1492023Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3051727- 931567
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001210Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois781193- 671150
- 251061
- 481007
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73956- 45937