Luumu ummetus ym. vinkit

Anonyymi

Auttaako luumut ummetukseen ja miten kaikista parhaiten?

Netissä ohje, että 6-7 luumua liotetaan veteen, mutta kuinka pitkään pitää olla liossa ja huoneenlämmössä vai jääkaapissa?

Juodaanko pelkkä neste vai syödäänkö luumutkin? Ja miten nopeasti auttaa?

Kuinka nopeasti muutenkin auttaa kuitujen lisääminen vatsan toimintaan? Puhutaanko parista päivästä vai pitääkö syödä pidempään jotta tuloksen näkee? Eli jos edellisenä päivänä söisi paljon kuitua niin näkyykö vaikutua jo heti seuraavana aamuna?

Kuituja tulee vähän syötyä ja aika pitkälti ruoka sisältää pelkkää leipää. Ja jos kuituja syö enemmän päivässä tulee illasta hirveä vatsakipu ja kaasuja. Pierut ei haittaa, mutta vatsakipu ei ole kiva.

Ainakin sanotaan, että kuituja pitäisi aloitella vähitellen, että ei tule vatsakipua/kaasuja.

Olen myös 5 päivänä ottanut diasporal magnesium jauheen, en tiedä onko hyötyä vai pitääkö sitäkin syödä pidempään, että näkee vaikutuksen?

Joka päivä ulostetta tulee 1-3x/päivässä, mutta saattaa tulla vain vähän kerrallaan. Normi väristä on, muoto vaihtelee. Ei verta yms.

7

5331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luumut 5-6 kpl laitetaan likoamaan veteen yli yön. Aamulla tyhjään vatsaan juodaan liotusvesi ja syödään luumut. Joillakin tehoaa hyvin, joillakin ei. Yksilöllistä.
      Itse olen harsin hyväksi havainnut Fruits&Fibres pureskelupalat.
      Täysin luonnollisia ja sopii myös vegaaneille.
      En tiedä millä nimellä Suomessa, jokin Hedelmät&Kuitu tai jokin vastaava. Apteekissa osaavat neuvoa.
      Yksi pala pureskellaan illalla ja juodaan iso lasi vettä. Itsellä toimii todella aamulla! Joskus olen käyttänyt puoli palaa ja sekin auttanut.
      Mitä pelkän kuidun lisäämiseen tulee, sen kanssa pitää olla varovainen. Liika kuitu lisää ummetusta. On muistettava myös juoda paljon!

    • Anonyymi

      En käytä ummetuksen vuoksi vaan muuten vaan, mutta syön kuivattuja luumuja ihan puuron seassa tai smoothiessa. Monesti nykyiset kuivatut luumut ovat niin meheviä, että eivät erityistä liotusta kaipaa.

      Jos käytät lisäkuituja, niin juo myös riittävästi nesteitä. Kuidut eivät auta ummetukseen, jos olet kuiva. Ja osa kuiduista sitoo itseensä lisää vettä suolistossa.

      Tavallisista kaupoista voi löytyä esim. leseitä tai lesesekoituksia (tehty erilaisista viljakasveista). Psylliumkuitua löytyy myös. Nettikaupoissa on myös erilaisia kuituseoksia myynnissä.

      Nuorena laitoin joskus likoamaan kokonaisia pellavansiemeniä. Ne tekivät sellaisen hyytelö, jonka nielin siltään. Kohtuullisen inhottavaa, mutta sen tottumuksella alas saa. Nykyään voi olla vaikeaa löytää kokonaisia pellavansiemeniä kaupasta. Itse käytin ko. systeemiä nimenomaan silloin, kun vatsa toimi, muttei riittävän hyvin.

    • Anonyymi

      Sekoitan joka ilta kippoon
      - 3 rkl vehnänlesettä (Prisma),
      - rasvatonta piimää tai vettä
      - kylmäpur. oliviöljyä/rypsiöljyä tai muuta öljyä 1 rkl.
      - pari kertaa viikossa kokonaisia pellavansiemeniä (Prisma)
      Löysä sekoitus, koska lese turvotessaan imee nesteen. Aamulla syön sen, ei mitään herkkua mutta ei järkkyäkään. Lisään joku ilta muutaman luumun makeutta antamaan. Olen aina pantannut, luulen että johtuu stressaavasta luonteesta, koska muuten olen terve. Yksi tai kaksi annosta ei tee nopeasti mitään, perustuu säännölliseen käyttöön. Päärynä on minulle sellaista, joka toimii jo seuraavana päivänä. Oikein nopeasti toimii vain riisiiniöljy ja vesiruisku, mutta niihin en alkaisi.

    • Anonyymi

      paska lentää... kun pureskelee pussillinen Zylitol purkkaa ja juo 1.5 litraa pepsi max:ia päälle. Tuohon päälle voi sitten muutaman luumun vetää.
      Saa istua paskalla koko illan...

    • Anonyymi

      2-3:kin luumua vrk:ssa voi riittää tai ehkä aamuin illoin.

    • Anonyymi

      Ummetusta ollut ainakin 25 v. Syy lienee epätavallisen pitkä ja mutkikas paksusuoli.
      Aamulla ensimmäiseksi pari rukiista makkaravoileipää.
      Ensin auttoi teelusikallinen vehnänleseitä.
      Nyt yön yli liotetut 9 luumua (taisi olla lääkäri Heikkilä, joka televisiossa sanoi 9 luumun olevan yläraja) ja liotusvesi juotuna. Lisäksi tarvitaan aamupuuro, jossa puolet kauranleseitä ja toinen puoli kaurahiutaleita vedessä keitettynä.

      Päälle vielä seos, jossa puolitoista ruokalusikallista kauranleseitä ja sama määrä vehnänleseitä plus vähän jotakin hedelmämysliä ja ne vedellä imeytettyinä.
      Tämä satsi vielä kahden aterian lopuksi samana päivänä ja vettä on juotava puolitoista litraa vuorokaudessa.

      Nyttemmin vähän jäytelee mahassa. Miten jatkossa? Paksusuolta lyhennettävä? En vitsaile, ikä 82 v..

    • Anonyymi

      Ei kellään kokemusta pitkäaikaisesta leseiden käytöstä jälkiruokana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      630
      22599
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      134
      22193
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      120
      12052
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      395
      9887
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      272
      6985
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      25
      5861
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      152
      3104
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      2385
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      68
      1834
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1641
    Aihe