Oma moka jos et huolla autoasi

Anonyymi

Turha mennä vinkumaan takuukorjauksia jos autoa ei ole huolletta asianmukaisesti. Tämä pätee kaikkiin automerkkeihin.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ff87c7e0-4258-4a33-b5ce-be6fe22e66cf

Kaikki autonvalmistajat kyllä hoitavat takuuasiat kun omistaja on hoitanut oman osuutensa. Valmistajilla ei ole vaihtoehtoa koska kuluttajalla on lain takaamat oikeudet ja valmistajat tietävät sen. Aina kun joku menee julkisteen parkumaan huonosta kohtelusta niin taustalla on oma typeryys ja huoltojen laiminlyönti. Jos on hoitanut oman pesänsä niin oikeus viimekädessä tuomitsee asian omistajan eduksi. Ei valmistajat lähde kokeilemaan asiaa jossa tietävät olevansa väärässä, oikeudenkäynnit ovat kalliita.

45

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sen takiako jakoketju loppuu ennen aikojaan jos ei merkkiliikkeessä huollata.. Heikko mikä heikko.. Sama ulina se on olut Volkkarinkin jakoketju ongelmassa.

      • Anonyymi

        Ilmeisestuossa ei ollut kyse siitä että huollot oli tehty muualla kuin Nissan-liikkeessä, koska jo aiemmin kuluttajasuoja on todennut että takuuaikanakin saa huollattaa autonsa muuallakin. Ratkaisevaa oli ilmeisesti ettei huoltoja ollut tuossa tehty ajallaan ja huolto-ohjelman mukaisesti. Ehkäpä auton omistaja nuukaili ja kun satatuhatta läheni ja olisi pitänyt tehdä iso huolto (jossa ehkä tuo nokkaketjun vika olisi huomattu) ja teettikin vain öljynvaihdon.


      • Anonyymi

        Ei sillä ole väliä miksi jakoketju tai auto rikkoutuu muuten. Jos takuuehtoja ei ole noudatettu niin takuu ja virhevastuu raukeaa. Näin on kaikkien tuotteiden ja valmistajien kohdalla.
        On lapsellista alkaa vinkumaan takuun perään kun on itse mokannut. Olkoon tämä kaikille opiksi kun tulee mieleen säästää huoltokuluissa.

        Ja joo. Ongelma tässä ei ollut se että ei käytetty merkkihuoltoa. Ongelma oli että ei oltu huollettu oikein.

        Huoltamaton kannattaa jättää tyhmien ongelmaksi. Yksikään fiksu ei sellaista osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole väliä miksi jakoketju tai auto rikkoutuu muuten. Jos takuuehtoja ei ole noudatettu niin takuu ja virhevastuu raukeaa. Näin on kaikkien tuotteiden ja valmistajien kohdalla.
        On lapsellista alkaa vinkumaan takuun perään kun on itse mokannut. Olkoon tämä kaikille opiksi kun tulee mieleen säästää huoltokuluissa.

        Ja joo. Ongelma tässä ei ollut se että ei käytetty merkkihuoltoa. Ongelma oli että ei oltu huollettu oikein.

        Huoltamaton kannattaa jättää tyhmien ongelmaksi. Yksikään fiksu ei sellaista osta.

        Mutta merkkihuollossa jos olisi huollatettu, niin ei olisi ollut mitään epäselvää. Pärnäsellä huollettuna, vaikka aikoinaan, olisi aina vääntöä tiedossa, näin se vaan menee oikeassa elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta merkkihuollossa jos olisi huollatettu, niin ei olisi ollut mitään epäselvää. Pärnäsellä huollettuna, vaikka aikoinaan, olisi aina vääntöä tiedossa, näin se vaan menee oikeassa elämässä.

        "Pärnäsellä huollettuna, vaikka aikoinaan, olisi aina vääntöä tiedossa, näin se vaan menee oikeassa elämässä."

        Voin omasta elämänkokemuksestani sanoa että puhut potaskaa. Merkkihuollon käyttö ei ole pakollista eikä vaikuta siihen onko takuu tai virhevastuu vimassa vai ei. Se on totta ettei kuka tahansa pärnainen käy vaan huoltofirman pitää pystyä noudattamaan valmistajan huolto-ohjeita, mutta merkkihuolto ei ole se kriteeri.
        Kuten sanottu, tämä on laissa määritelty asia eikä valmistajilla ole mitään tulkinnanvaraa tässä. Jos maahantuoja alkaa soveltamaan niin se hävää oikeudessa joka kerta ja jo ennen sitä kuluttaja-asiamies laittaa maahantuojan ruotuun.

        Olen itse vaihdattanut VW:n TSI:n jakopään seitsemän vuotta vanhaan autoon jota ei oltu käytetty kertaakaan merkkihuollossa vaan huollettu yleishuoltoliikkeessä. Ei tarvinnut kinata yhtään sekuntia asiasta kun leimat löytyivät huoltokirjasta.
        En usko että yksikään maahantuoja alkaa asiasta mussuttamaan koska tämä on niin selkeä lakiin perustuva asia.
        Tässä Nissaninkin tapauksessa ongelma oli se ettei huoltoja ollut tehty ajallaan eikä oikein. Silloin kun osa huolloista on jätetty tekemättä on sama missä ne vähät tehdyt huollot on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pärnäsellä huollettuna, vaikka aikoinaan, olisi aina vääntöä tiedossa, näin se vaan menee oikeassa elämässä."

        Voin omasta elämänkokemuksestani sanoa että puhut potaskaa. Merkkihuollon käyttö ei ole pakollista eikä vaikuta siihen onko takuu tai virhevastuu vimassa vai ei. Se on totta ettei kuka tahansa pärnainen käy vaan huoltofirman pitää pystyä noudattamaan valmistajan huolto-ohjeita, mutta merkkihuolto ei ole se kriteeri.
        Kuten sanottu, tämä on laissa määritelty asia eikä valmistajilla ole mitään tulkinnanvaraa tässä. Jos maahantuoja alkaa soveltamaan niin se hävää oikeudessa joka kerta ja jo ennen sitä kuluttaja-asiamies laittaa maahantuojan ruotuun.

        Olen itse vaihdattanut VW:n TSI:n jakopään seitsemän vuotta vanhaan autoon jota ei oltu käytetty kertaakaan merkkihuollossa vaan huollettu yleishuoltoliikkeessä. Ei tarvinnut kinata yhtään sekuntia asiasta kun leimat löytyivät huoltokirjasta.
        En usko että yksikään maahantuoja alkaa asiasta mussuttamaan koska tämä on niin selkeä lakiin perustuva asia.
        Tässä Nissaninkin tapauksessa ongelma oli se ettei huoltoja ollut tehty ajallaan eikä oikein. Silloin kun osa huolloista on jätetty tekemättä on sama missä ne vähät tehdyt huollot on tehty.

        Menikö se VW:n TSI:n jakopään vaihto takuuseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pärnäsellä huollettuna, vaikka aikoinaan, olisi aina vääntöä tiedossa, näin se vaan menee oikeassa elämässä."

        Voin omasta elämänkokemuksestani sanoa että puhut potaskaa. Merkkihuollon käyttö ei ole pakollista eikä vaikuta siihen onko takuu tai virhevastuu vimassa vai ei. Se on totta ettei kuka tahansa pärnainen käy vaan huoltofirman pitää pystyä noudattamaan valmistajan huolto-ohjeita, mutta merkkihuolto ei ole se kriteeri.
        Kuten sanottu, tämä on laissa määritelty asia eikä valmistajilla ole mitään tulkinnanvaraa tässä. Jos maahantuoja alkaa soveltamaan niin se hävää oikeudessa joka kerta ja jo ennen sitä kuluttaja-asiamies laittaa maahantuojan ruotuun.

        Olen itse vaihdattanut VW:n TSI:n jakopään seitsemän vuotta vanhaan autoon jota ei oltu käytetty kertaakaan merkkihuollossa vaan huollettu yleishuoltoliikkeessä. Ei tarvinnut kinata yhtään sekuntia asiasta kun leimat löytyivät huoltokirjasta.
        En usko että yksikään maahantuoja alkaa asiasta mussuttamaan koska tämä on niin selkeä lakiin perustuva asia.
        Tässä Nissaninkin tapauksessa ongelma oli se ettei huoltoja ollut tehty ajallaan eikä oikein. Silloin kun osa huolloista on jätetty tekemättä on sama missä ne vähät tehdyt huollot on tehty.

        Juu, ei ole pakollista, mutta voin sanoa omasta kokemuksestani, että jopa vieraan kaupungin merkkihuollon käyttäminen aiheutti pientä vääntöä ja e on varmaa Pärnäsen käyttäjien kanssa, että sitä vääntöä riittää ja pitää pystyä näyttämään, että firma on pätevä tekemään ja on tehnyt kaikki huollot ohjelman mukaan. Ei se hippohiihtoleima huoltokirjassa riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole väliä miksi jakoketju tai auto rikkoutuu muuten. Jos takuuehtoja ei ole noudatettu niin takuu ja virhevastuu raukeaa. Näin on kaikkien tuotteiden ja valmistajien kohdalla.
        On lapsellista alkaa vinkumaan takuun perään kun on itse mokannut. Olkoon tämä kaikille opiksi kun tulee mieleen säästää huoltokuluissa.

        Ja joo. Ongelma tässä ei ollut se että ei käytetty merkkihuoltoa. Ongelma oli että ei oltu huollettu oikein.

        Huoltamaton kannattaa jättää tyhmien ongelmaksi. Yksikään fiksu ei sellaista osta.

        "Huoltamaton kannattaa jättää tyhmien ongelmaksi. Yksikään fiksu ei sellaista osta."

        Ahaa.

        Itse ostin auton kolmanneksella sen käypäisestä hinnasta, kun oli jäänyt huollot tekemättä. Jakohihna oli mennyt lopulta poikki ja takajarrut oli jumissa, alustasta löytyi kaksi väljää niveltä.

        Ajan edelleenkin tuolla samalla autolla, 13 vuotta on jo menty. Paras auto mitä olen ostanut.

        Hintahan se ratkaisee kaupan hyvyyden eikä se, onko huoltokirjassa leimat vaiko ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei ole pakollista, mutta voin sanoa omasta kokemuksestani, että jopa vieraan kaupungin merkkihuollon käyttäminen aiheutti pientä vääntöä ja e on varmaa Pärnäsen käyttäjien kanssa, että sitä vääntöä riittää ja pitää pystyä näyttämään, että firma on pätevä tekemään ja on tehnyt kaikki huollot ohjelman mukaan. Ei se hippohiihtoleima huoltokirjassa riitä.

        "ja pitää pystyä näyttämään, että firma on pätevä tekemään ja on tehnyt kaikki huollot ohjelman mukaan."

        Se on sen pärnaisen korjaamon asia todistaa että se tekee asiat oikein. Ja siitä pitää autonomstajan ottaa selvää ennenkuin antaa autonsa pärnaiselle huollettavaksi. Sertifikaatit pitää pärnaisella olla, ei niitä voi jälkeenpäin alkaa keskustelemalla selvittämään.

        Eli. Huoltakaa autonna ja pitäkää huolta että huollon tekee valtuutettu paja. Ei tarvii olla merkkihuolto mutta sertifikaatit pitää olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huoltamaton kannattaa jättää tyhmien ongelmaksi. Yksikään fiksu ei sellaista osta."

        Ahaa.

        Itse ostin auton kolmanneksella sen käypäisestä hinnasta, kun oli jäänyt huollot tekemättä. Jakohihna oli mennyt lopulta poikki ja takajarrut oli jumissa, alustasta löytyi kaksi väljää niveltä.

        Ajan edelleenkin tuolla samalla autolla, 13 vuotta on jo menty. Paras auto mitä olen ostanut.

        Hintahan se ratkaisee kaupan hyvyyden eikä se, onko huoltokirjassa leimat vaiko ei.

        "Itse ostin auton kolmanneksella sen käypäisestä hinnasta, kun oli jäänyt huollot tekemättä. "

        Just näin. Autosta saa vain murto-osan sen käypäsestä hinnasta jos huollot jättää tekemättä. Lisäksi pitää löytää se joka on valmis ottamaan tuollaisen projektiauton riesakseen ja korjattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menikö se VW:n TSI:n jakopään vaihto takuuseen?

        Ei seitsemän vuotta vanhassa Volsussa ole enää mitään takuuta mutta lainmukainen virhevastuu on. Nokkaketjun pitää kestää enemmän kuin seitsemän vuotta ja siksi VW järjesti kampanjan jossa kaikki venyneet jakoketjut korjattiin 100% VW:n piikkiin.
        Itse asiassa sinne vaihdettiin vahvempi versio nokkaketjusta ja paljon muutakin osaa jotta alkuperäinen suunnitteluvirhe ei vaivaisi jatkossa.
        Sen jälkeen on käynyt ja kukkunut toiset seitsemän vuotta ilman ongelmia.


    • Anonyymi

      Ei pidä ostaa kaiken maailman rimpuloita. Minulla on ollut Corolla yli 20 vuotta, jakoketjua ei ole edes kuulosteltu. Se kestää kuulemma sen mitä moottorikin.

      • Anonyymi

        corolla on tietysti ihan hyvä peli jos:

        -ajomukavuus ja -ominaisuudet ei ole oleellisia
        -auton ruostuminen ei haittaa
        -ajaa vain vähän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        corolla on tietysti ihan hyvä peli jos:

        -ajomukavuus ja -ominaisuudet ei ole oleellisia
        -auton ruostuminen ei haittaa
        -ajaa vain vähän

        Ja muistaa huollattaa ahkerasti ettei takuut raukea, akkutakuu vaatii tahratonta merkkiliikkeen huoltokirjaa.


      • Anonyymi

        Mistä tiedät ettei ole kuulosteltu. Kyllä pätevä asentaja osaa erottaa käyntiäänestä mistä mikäkin erityinen ääni johtuu. Ei siinä tarvitse erityisesti kuulostella.


    • Anonyymi

      Jakoketjun tulee kestää moottorin elinikä. Kuluttajaa on tässä tapauksessa viilattu kunnolla linssiin.

      • Anonyymi

        Ja jos ketju katkeaa ja rikkoo moottorin vaikkapa 100tkm kohdalla, niin ketju kesti moottorin iän kesti elinikänsä, näin kerron minä Toyotan omapoika ja olen omistanut 25 uutta Toyotaa joilla olen ajanut jokaisella 250tkm ja ikää minulla on jo 20 vuotta.


      • Anonyymi

        "Jakoketjun tulee kestää moottorin elinikä. Kuluttajaa on tässä tapauksessa viilattu kunnolla linssiin."

        Kuluttaja on viilannut itse etseään linssiin kun on jättänyt auton huoltamatta. Vika ei ole kenessäkään muussa. Ei valmistajalla ole mitään velvollisuutta korjailla kuluttajan itse tekemiä mokia.
        Sillä kuinka kauan nokkaketjun kuuluisi kestää huoltamattomassakin autossa ei ole mitään tekemistä tässä tapauksessa. Kun takuuehtoja ei ole noudatettu niin kuluttaja on ottanut maksuvastuun ongelmista itselleen. Omaehtoisesti ja omasta aloitteestaan.

        Lapsellista alkaa itkemään ja syyttelemään muita omista valinnoistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jakoketjun tulee kestää moottorin elinikä. Kuluttajaa on tässä tapauksessa viilattu kunnolla linssiin."

        Kuluttaja on viilannut itse etseään linssiin kun on jättänyt auton huoltamatta. Vika ei ole kenessäkään muussa. Ei valmistajalla ole mitään velvollisuutta korjailla kuluttajan itse tekemiä mokia.
        Sillä kuinka kauan nokkaketjun kuuluisi kestää huoltamattomassakin autossa ei ole mitään tekemistä tässä tapauksessa. Kun takuuehtoja ei ole noudatettu niin kuluttaja on ottanut maksuvastuun ongelmista itselleen. Omaehtoisesti ja omasta aloitteestaan.

        Lapsellista alkaa itkemään ja syyttelemään muita omista valinnoistaan.

        "Lapsellista alkaa itkemään ja syyttelemään muita omista valinnoistaan."

        Kuka syytti ja ketä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lapsellista alkaa itkemään ja syyttelemään muita omista valinnoistaan."

        Kuka syytti ja ketä?

        No ainakin tuo artikkelin typerys joka oli jättänyt autonsa huoltamatta syytti valmistajaa auton rikkoutumisesta ja yritti maksattaa oman typeryytensä auton maahantuojalla.
        Laki on laki typeryksillekin.


      • Anonyymi

        > Jakoketjun tulee kestää moottorin elinikä. Kuluttajaa on tässä tapauksessa viilattu kunnolla linssiin.
        Jakoketjun pettäessä tulee ns täystuho, johon moottorin elinikä päättyy.


    • Anonyymi

      Long Life öljynvaihtovälit ovat myrkkyä jakoketjulle. Eli viivästelemällä moottoriöljyn, öljysuodattimen vaihdossa saa kyllä huippulaatuisetkin jakoketjut poikki ennen aikojaan. Myös huonolaatuinen moottoriöljykin kuluttaa jakoketjun vaihtokuntoon aika nopeasti. Jakoketjun kiristin yleensä toimii öljynpaineella joten huono moottoriöljy voi aiheuttaa ongelmia jakoketjun kiristimenkin toimintaan. Kolmantena kylmän moottorin huudattaminen lyhentää jakoketjun käyttöikää. Neljäntenä ajaminen liian vähäisellä öljyn määrällä ja se mittariston valo varoittaa ainoastaan alhaisesta öljynpaineesta, eikä alhaisesta öljynmäärästä. Eli ennen kuin mittaristoon mahdollisesti tulee varoitus alhaisesta öljynpaineesta, on autolla todennäköisesti ajettu jo useita kymmeniä kilometrejä alhaisella öljyn määrällä.

      • Anonyymi

        Höpöpoika, eli ystävämme Toyotan omapoika se taas yrittää kääntää asiaa ihan muualle ja toisaalle. Olet nolo ja kovin yksinkertainen poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöpoika, eli ystävämme Toyotan omapoika se taas yrittää kääntää asiaa ihan muualle ja toisaalle. Olet nolo ja kovin yksinkertainen poika.

        Ole sinä höpötero hiljaa kun et mitään autotekniikasta tiedä. Vastaamassasi viestissä ei ole mainittu mitään Toyotasta koska Toyota ei ole markkinoiden ainoa jakoketjuja käyttävä automerkki, enkä itse ole merkkiuskollinen millekään automerkille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöpoika, eli ystävämme Toyotan omapoika se taas yrittää kääntää asiaa ihan muualle ja toisaalle. Olet nolo ja kovin yksinkertainen poika.

        Ole sinä höpöttäjä hiljaa kun et mitään autotekniikasta tiedä. Vastaamassasi viestissä ei ole mainittu mitään Toyotasta koska Toyota ei ole markkinoiden ainoa jakoketjuja käyttävä automerkki, enkä itse ole merkkiuskollinen millekään automerkille.


    • Anonyymi

      #Tässä vaiheessa kuvioon astuu mukaan ostajan vastuu. Oliko autoilija huolehtinut autostaan asianmukaisesti?

      Ei ollut, sanoo kuluttajariitalautakunta ratkaisussaan. Vaikka lautakunnalla ei ole täyttä varmuutta vian aiheuttajasta, se uskoo laiminlyönnin auton huolloissa vaikuttaneen asiaan. Tehdyt huollot ovat myös todennäköisesti olleet puutteellisia.

      Lautakunnan mukaan ostajan saama tuote, tässä tapauksessa Nissan-merkkinen auto, oli ostettaessa juuri sellainen kuin pitikin. Myöskään autossa ilmennyt vika ei ole sen tyyppinen myyjän tai maahantuojan vastuulla oleva virhe, joka oikeuttaisi hyvitykseen.

      Moottorin korjauskustannukset, yli 2 100 euroa, jäivät kuluttajariitalautakunnan ratkaisun perusteella auton ostaneen miehen omalle kontolle."

      Tuossa on koko asian ydin. Jos lähtee hölmöilemään ja jättää auton huoltamatta niin silloin ITSE ottaa vastuun kaikista seuraamuksista.
      Koskee myös Toyotan koneita joissa on kansiongelmia niin dieseleissä kuin bensakoneissakin. Samoin hybridien akkutakuut raukeavat jos niitä ei käytä joka vuosi kalliissa marmorihuollossa.

    • Anonyymi

      Se on AINA valmistajan vika, jos auto ei kestä mainostettuja kilsoja, tai vuosimäärää!! 🤣

      • Anonyymi

        Mikä valmistaja on mainostanut autonsa kestävän tietyn määrän kilsoja tai vuosia?
        Mikä malli ja mitä mainoksessa luvattiin?


      • Anonyymi

        Mikä valmistaja on mainostanut autonsa kestävän tietyn määrän kilsoja tai vuosia?
        Mikä malli ja mitä mainoksessa luvattiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä valmistaja on mainostanut autonsa kestävän tietyn määrän kilsoja tai vuosia?
        Mikä malli ja mitä mainoksessa luvattiin?

        Kyllä normisti jakoketjun pitää kestää se 300 000 km. Sitähän sillä ketjulla haetaan hihnaan verrattuna. Kestävyyttä. Eihän sille ketjulle edes määritellä mitään vaihtorajaa kilometreissä tai vuosissa. Kun puhutaan yleisesti asiasta. Tässä tapauksessa öljynvaihtojen pitkittyminen vaikutti päätökseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä normisti jakoketjun pitää kestää se 300 000 km. Sitähän sillä ketjulla haetaan hihnaan verrattuna. Kestävyyttä. Eihän sille ketjulle edes määritellä mitään vaihtorajaa kilometreissä tai vuosissa. Kun puhutaan yleisesti asiasta. Tässä tapauksessa öljynvaihtojen pitkittyminen vaikutti päätökseen.

        Tästä kirjoituksesta voi lukea rivien välistä perustavanlaatuisen ajatusvirheen. Kuluttajaviranomainen tai laiki / oikeus ei ota mitenkään kantaa siihen kuinka kauan jakoketjun pitäisi kestää jos kuluttaja on laiminlyönyt valmistajan määrittelemän huolto-ohjelma.
        Silloin kun huolto-ohjelmaa ei noudateta niin silloin takuu eikä virhevastuu ole voimassa ja kuluttaja on ottanut vastuuleen kaikki vikojen korjauskustannukset. Johtuu se vika sitten valmistajan suunnitteluvirheestä tai huonosta tuurista tai yksilöviasta.

        Kun kuluttaja lipsuu takuuehdoista niin hän allekirjoittaa silloin kontraktin jossa hän sitoutuu maksamaan kaikki tuotteen viat siitä lähtien vaikka ne olisivat muutoin takuun tai virhevastuun alaisia vikoja.

        Tämä olisi hyvä ymmärtää kun tulee mieleen olla fiksu ja kulkea hieman omia polkuja kun säännöt ei koske normaalia älykkäämpää porukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä kirjoituksesta voi lukea rivien välistä perustavanlaatuisen ajatusvirheen. Kuluttajaviranomainen tai laiki / oikeus ei ota mitenkään kantaa siihen kuinka kauan jakoketjun pitäisi kestää jos kuluttaja on laiminlyönyt valmistajan määrittelemän huolto-ohjelma.
        Silloin kun huolto-ohjelmaa ei noudateta niin silloin takuu eikä virhevastuu ole voimassa ja kuluttaja on ottanut vastuuleen kaikki vikojen korjauskustannukset. Johtuu se vika sitten valmistajan suunnitteluvirheestä tai huonosta tuurista tai yksilöviasta.

        Kun kuluttaja lipsuu takuuehdoista niin hän allekirjoittaa silloin kontraktin jossa hän sitoutuu maksamaan kaikki tuotteen viat siitä lähtien vaikka ne olisivat muutoin takuun tai virhevastuun alaisia vikoja.

        Tämä olisi hyvä ymmärtää kun tulee mieleen olla fiksu ja kulkea hieman omia polkuja kun säännöt ei koske normaalia älykkäämpää porukkaa.

        "Tämä olisi hyvä ymmärtää kun tulee mieleen olla fiksu ja kulkea hieman omia polkuja kun säännöt ei koske normaalia älykkäämpää porukkaa."

        Miksi säännöt ei sinua koske? Oletko niiden yläpuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä kirjoituksesta voi lukea rivien välistä perustavanlaatuisen ajatusvirheen. Kuluttajaviranomainen tai laiki / oikeus ei ota mitenkään kantaa siihen kuinka kauan jakoketjun pitäisi kestää jos kuluttaja on laiminlyönyt valmistajan määrittelemän huolto-ohjelma.
        Silloin kun huolto-ohjelmaa ei noudateta niin silloin takuu eikä virhevastuu ole voimassa ja kuluttaja on ottanut vastuuleen kaikki vikojen korjauskustannukset. Johtuu se vika sitten valmistajan suunnitteluvirheestä tai huonosta tuurista tai yksilöviasta.

        Kun kuluttaja lipsuu takuuehdoista niin hän allekirjoittaa silloin kontraktin jossa hän sitoutuu maksamaan kaikki tuotteen viat siitä lähtien vaikka ne olisivat muutoin takuun tai virhevastuun alaisia vikoja.

        Tämä olisi hyvä ymmärtää kun tulee mieleen olla fiksu ja kulkea hieman omia polkuja kun säännöt ei koske normaalia älykkäämpää porukkaa.

        Kohtuuttoman hintaiset huollot ei innottele käyttämään huollossa ainakaan merkkiliikkeessä ja jos sitten takuu menee, niin ei se tarkoita että "sitoudun maksamaan auton kaikki viat".
        Tarpeeksi kallis vika, niin en maksa vaan auto menee purkaamolle joko varaosiksi tai paaliin romutustodistuksella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä olisi hyvä ymmärtää kun tulee mieleen olla fiksu ja kulkea hieman omia polkuja kun säännöt ei koske normaalia älykkäämpää porukkaa."

        Miksi säännöt ei sinua koske? Oletko niiden yläpuolella?

        Nyt olisi parantamisen varaa sekä luetun että sarkasmin ymmärtämisessä.

        Suomennan vähän pidemmän kaavan mukaan niin aukeaa sulleki tämä juttu:
        Nämä nillittäjät jotka itkevät kun takuu ei korvaa kun ovat itse asiansa ryssineet ovat niitä itsensä erityisasemaan luokittelevia. Ensin ollaan olevinaan fiksuja ja sitten hirveä älämölö ja itku kun laki sanoo että joutuvat itse kärsimään typeryytensä seuraukset.

        On aivan ok jättää huoltamatta kunhan muistaa sitten kantaa seuraamukset kun paska lävähtää tuulettimeen. Noloa on ensin jättää huoltamatta ja silti alkaa vaatimaan maahantuojaa korjaamaan auto.


    • Anonyymi

      Kannattaakohan enää polttomoottoriautoihin, ainakaan pienempiin ja vähäarvoisiin, alle kymppitonnin pikkuautoihin teettää enää kalliita merkkihuoltoja kun kohta niiden arvo romahtaa kuitenkin viherpiipertäjien juonittelujen takia...

      • Anonyymi

        Yleisesti voi sanoa, että huoltaa kannattaa ja viat korjauttaa ajallaan. Se on pienemmän riesan tie. Merkkillikettä ei tarvita, jos ei halua. Sekin kannattaa hyväksyä, että mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto. Sen suurempi todennäköisesti, että remppaakin tarvii. Mutta mitä sitten, kun autoa tarvii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti voi sanoa, että huoltaa kannattaa ja viat korjauttaa ajallaan. Se on pienemmän riesan tie. Merkkillikettä ei tarvita, jos ei halua. Sekin kannattaa hyväksyä, että mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto. Sen suurempi todennäköisesti, että remppaakin tarvii. Mutta mitä sitten, kun autoa tarvii.

        Eikös ne poliitikot ole uhkailleet, että syksyllä tapahtuu jotain rajua autoilun kustannuksille tai ainakin polttoaineen hinnalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne poliitikot ole uhkailleet, että syksyllä tapahtuu jotain rajua autoilun kustannuksille tai ainakin polttoaineen hinnalle...

        Öljy-yhtiöt nostaa raakaöljynhintaa nyt jatkuvasti. Siksi myös polttoaineet kipuaa euroissa. Markkinataloutta. Ei siinä hallituksella ole sananvaltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne poliitikot ole uhkailleet, että syksyllä tapahtuu jotain rajua autoilun kustannuksille tai ainakin polttoaineen hinnalle...

        Polttoainekustannus on keskivertoautoilijalle alle puolet autoilun kokonaiskustannuksista, joten.... vaikuttaahan se polttoaineenhinnannousu toki kuluihin mutta ei ihan niin radikaalisti kuin se duunari Masa haluaa ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne poliitikot ole uhkailleet, että syksyllä tapahtuu jotain rajua autoilun kustannuksille tai ainakin polttoaineen hinnalle...

        Ainahan polttoaineiden hintoja nostetaan ja autoilijat valittaa, mutta ajavat ja tankkaavat kuten ennenkin. Juuri tähän se perustuukin, valtio saa verotuloja lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoainekustannus on keskivertoautoilijalle alle puolet autoilun kokonaiskustannuksista, joten.... vaikuttaahan se polttoaineenhinnannousu toki kuluihin mutta ei ihan niin radikaalisti kuin se duunari Masa haluaa ymmärtää.

        Tyypillinen huijarin taktiikka esittää asia. Tuo tarkoittaa Suomeksi, että yksin polttoainekulut muodostavat miltei puolet autoilun kustannuksista. Jäljelle jäävät arvonalennus, huollot, katsastukset, ajoneuvovero, vakuutukset, ovat pieniä murusia kukin, mutta polttoaine siis nielaisee leijonanosan kokonaiskustannuksista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan polttoaineiden hintoja nostetaan ja autoilijat valittaa, mutta ajavat ja tankkaavat kuten ennenkin. Juuri tähän se perustuukin, valtio saa verotuloja lisää.

        Kyllä on vyötä kiristetty kaiken kallistumisen myötä tässä maassa jo niin pitkään, että ei tässä ole enää mitään mieltä.
        Porukka alkaa saamaan tarpeekseen ja luopuu autoilusta ja työssäkäynnistä kun ei sillä saa enää mitään käteen eikä pysty rakentamaan enää elämäänsä eteenpäin. Sama jäädä työttömäksi tukien varaan kun tyhjän saa ilman vaivaakin...

        Mitä se ainainen tinkiminen ja säästäminen vakkauttaa kun se johtaa vain jatkossa yhä suurempaan säästämisen tarpeeseen? Koskaan ei se säästäminen ja niuhottaminen lopu vaan se menee yhä pidemmälle ja pidemmälle, vieden mielekkyyden koko elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on vyötä kiristetty kaiken kallistumisen myötä tässä maassa jo niin pitkään, että ei tässä ole enää mitään mieltä.
        Porukka alkaa saamaan tarpeekseen ja luopuu autoilusta ja työssäkäynnistä kun ei sillä saa enää mitään käteen eikä pysty rakentamaan enää elämäänsä eteenpäin. Sama jäädä työttömäksi tukien varaan kun tyhjän saa ilman vaivaakin...

        Mitä se ainainen tinkiminen ja säästäminen vakkauttaa kun se johtaa vain jatkossa yhä suurempaan säästämisen tarpeeseen? Koskaan ei se säästäminen ja niuhottaminen lopu vaan se menee yhä pidemmälle ja pidemmälle, vieden mielekkyyden koko elämästä.

        Olet oikeassa. Muuta vaikka Australiaan. Lähteminen suomesta kun on sentään vielä vapaata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Muuta vaikka Australiaan. Lähteminen suomesta kun on sentään vielä vapaata.

        Niinpä niin, se lähteminen.
        Mutta Australiaan et sitten pääse kuin turistiviisumilla.
        Mikäli kuitenkin teet työtä pimeästi siellä, ei kulu pitkääkään aikaa, kunnes kärräävät
        sinut seuraavaan koneeseen.
        Työviisumit ovat kortilla, eikä niitä myönnetä niille, jotka pimeästi ovat siellä tehneet työtä.
        Kannattaisi katsella TV-ohjelmia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe