Kuinka moni nainen uskoo tai haluu...

Anonyymi

olevansa perheen pää joka päättää asioista vähän kuin miehen yli.

41

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En usko käsitteeseen "perheen pää".

    • Anonyymi

      En ole luonteeltani sellainen että haluaisin päättää asioista, mutta aikoinaan liitossani oli vähän pakko olla, kun toinen ei sitä halunnut. Kun pyysin että yhdessä sovittaisiin niin vastaus oli, että päätä sinä

    • Anonyymi

      Ei ole ollut tarvetta. Vuosikymmenten aikana emme ole tehneet mitään vastoin tahtoani vaikka en ole sitä mitenkään vahvasti tuonut ilmikään.
      Mieheni on aina vastannut olemisestamme ja elämisestämme eikä minulla ole ollut siinä mitään moittimista.

    • Anonyymi

      Aika monessakn parisuhteessa miehet ovat sellaisia perässävedettäviä, että naiset päättää verhojen värin ja asumismuodon.

      • Anonyymi

        Miehenä minä olen kokenut olevani vastuussa perheeni kaikinpuolisesta hyvinvoinnista ja oleellinen osa sitä on paikkakunta missä milloinkin harrasta puutteen torjuntaa.
        Kansakoulupohjainen vaimoni kulki mukana kuten myös lapsemme.
        Asumismuoto määräytyi alkuvuosina paikkakuntien ja kulloisenkin työnantajan tarjoaman mukaan.

        Mikään sisustukseen liittyvä ei ole kiinnostanut minua koskaan. Vielä vanhoilla päivilläni vaimoni raahaa minut mukaan esimerkiksi katsomaan uutta sohvakalustoa vaikka tietää, etten minä ole siitä mitään mieltä muuta kuin sen, ettemme minun mielestäni tarvitse uutta mutta jos kerran haluat niin osta.

        Vaatetukseni osalta vaimo tietää vastenmielisyyteni rättikauppoihin. Jalkineita lukuun ottamatta hän ostaa käyttövaatteeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehenä minä olen kokenut olevani vastuussa perheeni kaikinpuolisesta hyvinvoinnista ja oleellinen osa sitä on paikkakunta missä milloinkin harrasta puutteen torjuntaa.
        Kansakoulupohjainen vaimoni kulki mukana kuten myös lapsemme.
        Asumismuoto määräytyi alkuvuosina paikkakuntien ja kulloisenkin työnantajan tarjoaman mukaan.

        Mikään sisustukseen liittyvä ei ole kiinnostanut minua koskaan. Vielä vanhoilla päivilläni vaimoni raahaa minut mukaan esimerkiksi katsomaan uutta sohvakalustoa vaikka tietää, etten minä ole siitä mitään mieltä muuta kuin sen, ettemme minun mielestäni tarvitse uutta mutta jos kerran haluat niin osta.

        Vaatetukseni osalta vaimo tietää vastenmielisyyteni rättikauppoihin. Jalkineita lukuun ottamatta hän ostaa käyttövaatteeni.

        Kansankoulu??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansankoulu??

        Miksi kysymysmerkki? Kansakoulu? 1948 syntyneet kävivät 8-luokkaista kansakoulua josta 4, 5 ja 6 luokilta oli mahollisuus pyrkiä keskikouluun jos sai luokanopettajan suosituksen. Pyrkimään päässeista noin 1/3 osa pääsi keskikouluun josta jokunen lensi ulos ennen aikojaan.
        Paikkakuntamme ainoassa keskikoulu / lukio yhdistelmässä keskikoulussa aloitti 4 luokkaa kussakin 40 oppilasta ja lukioon pääsi jatkamaan 40 oppilasta.
        Silloin yli 100000:n ikäluokasta kirjoitti ylioopilaaksi noin 5000.

        Amikseen pääsi pyrkimään kansakoulupohjalla ja sieltä valmistui motivoituneita, ammattinsa alkeet hyvin oppineita henkilöitä!

        Vaimoni oli minun laillani köyhän työläisperheen lapsi ja häneltä tyrmättiin ajatuskin jatko-opiskelusta edes kauppakoulussa.
        Keskikoilu oli jo maksullinen. Lukukausimaksut, oppimateriaali kokonaisuudessaan maksullista eikä ruokailua. Minu aikanani valmistui ruokala josta sapuska tuotiin luokkaan ämpärissä mutta vanhempani kieltäytyivät maksamasta sitä.
        Hain vapaaoppilas paikkaa ja sain sen myös mutta se koski vain lukukausimaksuja. Kaikki muu piti maksaa itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kysymysmerkki? Kansakoulu? 1948 syntyneet kävivät 8-luokkaista kansakoulua josta 4, 5 ja 6 luokilta oli mahollisuus pyrkiä keskikouluun jos sai luokanopettajan suosituksen. Pyrkimään päässeista noin 1/3 osa pääsi keskikouluun josta jokunen lensi ulos ennen aikojaan.
        Paikkakuntamme ainoassa keskikoulu / lukio yhdistelmässä keskikoulussa aloitti 4 luokkaa kussakin 40 oppilasta ja lukioon pääsi jatkamaan 40 oppilasta.
        Silloin yli 100000:n ikäluokasta kirjoitti ylioopilaaksi noin 5000.

        Amikseen pääsi pyrkimään kansakoulupohjalla ja sieltä valmistui motivoituneita, ammattinsa alkeet hyvin oppineita henkilöitä!

        Vaimoni oli minun laillani köyhän työläisperheen lapsi ja häneltä tyrmättiin ajatuskin jatko-opiskelusta edes kauppakoulussa.
        Keskikoilu oli jo maksullinen. Lukukausimaksut, oppimateriaali kokonaisuudessaan maksullista eikä ruokailua. Minu aikanani valmistui ruokala josta sapuska tuotiin luokkaan ämpärissä mutta vanhempani kieltäytyivät maksamasta sitä.
        Hain vapaaoppilas paikkaa ja sain sen myös mutta se koski vain lukukausimaksuja. Kaikki muu piti maksaa itse.

        Kauppakoulu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppakoulu?

        Nämä ikäloput eläkeläiset on käyny noita omituisia ”kiertokouluja”


    • Anonyymi

      Kiva kysymys :).
      Kun muutimme yhteen kannoimme sisään ensimmäisenä sängyn ja petivaatteet makuuhuoneeseen ja kiksautimme. Sen jälkeen kannoimme kaksi kassillista vaatteita, keittiön pöydän, 2 tuolia ja keitimme uudessa asunnossamme kaksilevyisellä sähköhellalla pannukahvit. Siinä kahvitellessa söimme minun leipomat lihapiirakat.

      Kun kahvit oli juotu, mies pisti lompakkonsa ja pankkikirjansa pöydälle ja sanoi hoidatko sinä tästä lähtien meidän molempien raha-asiat kun minulla tahtoo mennä tressin puolelle näiden kanssa. Oli näet nuorena kova huolehtimaan kaikista asioista.

      Siitä on nyt kohta tasan päivälleen 45 vuotta. Yhdessä ollaan yhä.
      Mies ei ole pankissa käynyt muuta kuin kerran yhden asuntolainapaperin allekirjoittamassa ja nyt pari vuotta sitten kun piti tämä henkilöllisyys käydä varmentamassa. Pankkikorttiaan käyttää silloin kun käy 10 viikon loton tekemässä. Minä olen hoitanut kaikki raha-asiat, eikä voi valittaa, hyvin on omaisuutta karttunut. Olemme molemmat käyneet koko ajan töissä, säästöön on jäänyt joka vuosi mukava summa. Ei ole tarvinnut puutteessa elää.

      Minä olen tehnyt päätöksen molempien omakotitalojen ostosta aikoinaan. Minä tein lopullisen päätöksen myös kesämökin hankinnasta. Mies on toki oman mielipiteensä sanonut hankintoihin. Se on hyvin pitkälle ollut se, että hyvältä kuulostaa noi sun suunnitelmat, tehdään niin.

      Meillä on mennyt todella hyvin. Ei silti koe, että minä olen perheen pää tai päättäisin asioita mitenkään mieheni yli tai ohi.
      Ihan tässä tasavertaisina puoliskoina ollaan tallustettu eteenpäin. Kummallakin on ollut hyvä olla, nautitaan elämästä yhdessä ja kivaa on.

      • Anonyymi

        Jotain samaa. Avioiduttuamme 1969 olimme molemmat töissä. Mieheni alkupalkka oli noin 3 x minun palkkani kokoaikaisessa myymälätyössä.
        Päädyimme nopeasti järjestelyyn jossa ainoa pankkitilimme oli minun nimissäni. Mieheni palkka meni sille. Miksi? Silloin sai talletuksille hieman korkoakin mutta korkotuotto verotettiin progressiivisesti joten järjestely oli puhtaasti taloudellinen.
        Koska työpaikkani oli keskustassa hoidin myös kaiken maksuliikenteen.

        Ryhtyessämme hankkimaan lapsia jäin kotiin 7:n vuoden ajaksi. Tuossa vaiheessa meillä oli yksi ainoa tili joka oli molempien käytössä. Käytännössä minä hoidin edelleenkin maksuliikenteen. Kuten myös sen jälkeen kun menin osa-aikatyöhön illoiksi.
        Tätä jatkui siihen saakka kun lopetimme töissä käymisen ja mieheni alkoi hoitamaan laskut netissä.
        Kahden eri pankin 4:ään tiliin on molemmilla käyttöoikeus.
        Kummallakin on 5000€:n luottokortti jota käytämme maksuaikakorttina ilman varsinaista luotto-osaa ja lasku menee yhdelle yhteisistä tileistämme.
        Minua ei kiinnosta perheemme tulon muodostus eikä miestäni kulurakenteemme.
        Silloinkaan kun rahaa ei ollut, niin se ei ollut riidan aihe vaan sen hetken olotila.
        Kun on ollut löysempää niin se ei ole merkinnyt sitä, että raahaa pitäisi käyttää pelkästään sen vuoksi, että sitä sattuu olemaan.

        Olemme toteuttaneet mieheni mielitekoja. Kesämökki 2 vuotta. Retkeilyvene 2 vuotta.
        Matkustelu on ollut eräs yhteisistä kiinnostuksemme kohteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain samaa. Avioiduttuamme 1969 olimme molemmat töissä. Mieheni alkupalkka oli noin 3 x minun palkkani kokoaikaisessa myymälätyössä.
        Päädyimme nopeasti järjestelyyn jossa ainoa pankkitilimme oli minun nimissäni. Mieheni palkka meni sille. Miksi? Silloin sai talletuksille hieman korkoakin mutta korkotuotto verotettiin progressiivisesti joten järjestely oli puhtaasti taloudellinen.
        Koska työpaikkani oli keskustassa hoidin myös kaiken maksuliikenteen.

        Ryhtyessämme hankkimaan lapsia jäin kotiin 7:n vuoden ajaksi. Tuossa vaiheessa meillä oli yksi ainoa tili joka oli molempien käytössä. Käytännössä minä hoidin edelleenkin maksuliikenteen. Kuten myös sen jälkeen kun menin osa-aikatyöhön illoiksi.
        Tätä jatkui siihen saakka kun lopetimme töissä käymisen ja mieheni alkoi hoitamaan laskut netissä.
        Kahden eri pankin 4:ään tiliin on molemmilla käyttöoikeus.
        Kummallakin on 5000€:n luottokortti jota käytämme maksuaikakorttina ilman varsinaista luotto-osaa ja lasku menee yhdelle yhteisistä tileistämme.
        Minua ei kiinnosta perheemme tulon muodostus eikä miestäni kulurakenteemme.
        Silloinkaan kun rahaa ei ollut, niin se ei ollut riidan aihe vaan sen hetken olotila.
        Kun on ollut löysempää niin se ei ole merkinnyt sitä, että raahaa pitäisi käyttää pelkästään sen vuoksi, että sitä sattuu olemaan.

        Olemme toteuttaneet mieheni mielitekoja. Kesämökki 2 vuotta. Retkeilyvene 2 vuotta.
        Matkustelu on ollut eräs yhteisistä kiinnostuksemme kohteista.

        Minäkin hoidan perheemme raha-asiat, koska olen pankissa töissä.


      • Anonyymi

        Pankkikirja??


    • Anonyymi

      Narsku haluaa hallita .naisen täytyy palvoa narskua. Narsku kokee kaiken hänen ylikävelyksi,jos nainen sanoo tai päättää jotakin. Narsku käy sotaa naisia vastaan,jatkuvaa paremmuuskilpailua. Jopa tv mainokset saa narskun raivoihin jos hänen mielestään niissä miestä alistetaan eikä ymmärrä niissä olevaa huumoria kuten juuri huumoria muutenkaan. Pingujäätelö mainoksessakaan hänen mielestään miestä alistetaan jne

    • Anonyymi

      Jos mies on aina vastaan niille, jotka tekevät minulle hyvää. Päätän yli. Hänelle ei uskalla suoda valtaa tai antaa otetta elämästään. Tuhoaa kaiken.

    • Anonyymi

      Vieläkö Suomesta juuri löytyy sellasia, jotka puhuu jostain perheen päästä? Toivottavasti ei nuoremmista ikäluokista ainakaan. On taas niin aikansa elänyt käsite. Omaa itseä koskevat asiat molemmat päättävät tietysti itse. Aina asioista voi tietysti keskustella, mutta lopullisen päätöksen tekee asianosainen itse. Yhteiset asiat, molempia tai perhettä koskevat asiat mietitään ja päätetään aina yhdessä. Näin minä sen ajattelen.

      • Anonyymi

        Varmaan löytyy, vaimoni päättää tietyistä asioista kysymättä multa koska ei ole kiinostusta puuttua ja minä teen joitakin päätöksiä samoilla kriteereillä. Ja vaimo se on joka usein sanoo tai tekee lopullisen päätöksen, oppi työpaikoillaan ns. Johtajuutta vaikka ei nyt pomo ollutkaan mutta vaativia työtehtäviä ja toimi perehdyttäjänä uusille. Kotonakin sitten koittanut ns. pomottaa jollakin lailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan löytyy, vaimoni päättää tietyistä asioista kysymättä multa koska ei ole kiinostusta puuttua ja minä teen joitakin päätöksiä samoilla kriteereillä. Ja vaimo se on joka usein sanoo tai tekee lopullisen päätöksen, oppi työpaikoillaan ns. Johtajuutta vaikka ei nyt pomo ollutkaan mutta vaativia työtehtäviä ja toimi perehdyttäjänä uusille. Kotonakin sitten koittanut ns. pomottaa jollakin lailla.

        Riippuu varmaan vähän näkökulmastakin. Ksi sekin on mahdollista, että vaikkapa vaimosi kokee, että sä et tee päätöstä ja hänen on pakko. Sä taas koet, että sun ei anneta tehdä päätöstä ja sua yritetään pomottaa.


      • Anonyymi

        Täällä on jotain ikäloppuja, kun puhuvat jostain raamatullisesta perheen päästä ja jostain kansakoulusta ja kiertokoulusta.


    • Anonyymi

      Minusta miehen on oltava MIES sen kaikessa myönteisessä merkityksessään.
      Mies kantaa vastuunsa ja omaa luonnollista karismaa tarvitsematta korostaa sitä.
      Mies ottaa huomioon kaikkien perheensä jäsenten tarpeet ja hyvinvoinnin.
      Miehen ei tarvitse sanella asioita eikä korostaa miehuuttaan koska se ilmenee hänen luontaisessa karismassaan.
      Mies on ehdottoman luotettava kaikissa suhteissa ja osoittaa myös luottamusta vaimonsa suhteen ilman tarvetta kontrolloida puolisonsa toimia.
      Tälläisen miehen kanssa olen ollut aviossa kymmeniä vuosia.

    • Anonyymi

      Kannattaa aina antaa naisen tehdä lopullinen päätös vaikka tekee kipeää Ei auta. Fiksumpi päättää.

      • Anonyymi

        Pitkän liiton Sallaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkän liiton Sallaisuus.

        Kuitti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitti

        Jokaiselle ansioidensa mukaan.
        Tämä tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaiselle ansioidensa mukaan.
        Tämä tähän.

        Hyvin sanottu jatkoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitti

        Tupla


    • Anonyymi

      Mä tykkään kun muija alistaa sängyssä mutta muuten ei saa ruveta kynnysmatoksi johon muija pyyhkii jalkansa.

      • Anonyymi

        Sama juttu. Olen kuvitellut, että ominointi makuuhuoneessa on jonkin laatuista arkielämän kompensatiota.
        Joskus osoittaa mieltään. Olin viikot töissä muualla ja maksettuani tehdasuuden eurooppalaisen auton yhteiseltä pankkitililtämme loihe vaimoni ähkäisemään ajaessani pihaan.
        Miks se on tuon värine? Ei sentään enempää. Tuon vielä mieskin sulattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu. Olen kuvitellut, että ominointi makuuhuoneessa on jonkin laatuista arkielämän kompensatiota.
        Joskus osoittaa mieltään. Olin viikot töissä muualla ja maksettuani tehdasuuden eurooppalaisen auton yhteiseltä pankkitililtämme loihe vaimoni ähkäisemään ajaessani pihaan.
        Miks se on tuon värine? Ei sentään enempää. Tuon vielä mieskin sulattaa.

        Loihe vaimo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loihe vaimo?

        Kalevalaista puheenpartta tuo lienee.


    • Anonyymi

      Minä päätän asiat. Asunnut yksin 22 vuotta! Joten helppoa sen puoleen päätökset tehdä itsenäisesti.

    • Anonyymi

      Miksi kenenkään pitää kävellä toisen yli suhteessa varsinkaan? Hierarkia-ajattelusi on naurettava.

      • Anonyymi

        Meillä tullahan toimehen kun toinen tekkee niin, kun mä sanon.


    • Anonyymi

      Nainen ja mies on tasavertaisia ja tekevät keskustellen päätökset yhdessä. Perheenpää tarkoittaa sitä, että mies suojelee ja puolustaa puolisoaan ja perhettään.

      • Anonyymi

        Miehelle on uskottu paljon. Harvasta miehestä on tuohon. Moni nainen varmasti mielellään antaa miehelle tuon perheenpään aseman, jos mies on oikealla ja positiivisella tavalla ymmärtänyt sen ja kykenee siihen tehtävään. Itse mielelläni antaisi miehen olla perheenpää, joka puolustaisi ja suojelee minua, parisuhdetta ja perhettä, näkisi meidät tasavertaisina kumppaneina, palvelisi "suurimpana" tai "päänä" puolisoaan ja perhettään. Sellaista miestä etsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehelle on uskottu paljon. Harvasta miehestä on tuohon. Moni nainen varmasti mielellään antaa miehelle tuon perheenpään aseman, jos mies on oikealla ja positiivisella tavalla ymmärtänyt sen ja kykenee siihen tehtävään. Itse mielelläni antaisi miehen olla perheenpää, joka puolustaisi ja suojelee minua, parisuhdetta ja perhettä, näkisi meidät tasavertaisina kumppaneina, palvelisi "suurimpana" tai "päänä" puolisoaan ja perhettään. Sellaista miestä etsin.

        P.S. Suurin on se, joka palvelee, ei se, joka käyttää valtaa väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehelle on uskottu paljon. Harvasta miehestä on tuohon. Moni nainen varmasti mielellään antaa miehelle tuon perheenpään aseman, jos mies on oikealla ja positiivisella tavalla ymmärtänyt sen ja kykenee siihen tehtävään. Itse mielelläni antaisi miehen olla perheenpää, joka puolustaisi ja suojelee minua, parisuhdetta ja perhettä, näkisi meidät tasavertaisina kumppaneina, palvelisi "suurimpana" tai "päänä" puolisoaan ja perhettään. Sellaista miestä etsin.

        En pidä itseäni "päänä" mutta minulle on selvää, että olen aina ollut päävastuussa perheeni kaikinpuolisesta hyvinvoinnista eikä vaimoni ole osoittanut merkkiäkään tuon asian kiistämiseksi.
        kaikki on ollut yhteistä. Niukkuus ja paremmat ajat. On ollut aidosti yhteiset kiinnostuksen kohteet. Saman tyyppinen käsitys lasten valmistelusta aikuisuuteen ja itsenäiseen elämään.
        Sama käsitys perheen talousasioien hoitamisesta.
        Molemmilla on täydellinen vapaus asioiden päättämiseen mutta myös vastuu ja käsitys konsensuksesta ilman "huutoäänestystä".
        Tietyissä asioissa vaimoni on suvainnut oikkujani ja halu tehdä kumppanin elämä miellyttäväksi on molemminpuolinen.
        On tunnustettava, että vaimoni on meistä joustavampi mutta silti tempperamenttinen.
        Nimerkki: Yli puoli vuosisataa.


    • Anonyymi

      Kyllä se on naisena pidettävä kaikki langat käsissään, tai tämän perheen pakka hajoaa jo ennen sinne motarille pääsyä eli ihan arjessa. Joten kyllä päätän asiat, kun miehestä ei siihen ole, varsinkaan koordinoidusti. Välillä annan sille illuusion tunteen, että voi muka vaikuttaa asioihin, mutta todellisuudessahan se hänen "päätäntävaltansa" on varsin näennäistä.

    • Anonyymi

      Ai että mielelläni antaisin sen perheenpää tittelin miehelle. Kaksi miestä on ollut,eikä kumpikaan siihen kyennyt.toinen runkkaili ja toinen vaati seksiä 24 kautta seiska. Siinä mulla perheenpäät. Pallit aivojen paikalla.🙊ei pahalla!

    • Anonyymi

      Kyllä meillä on nainen perheen pää, kun taloudessa asuu kaksi naista, ei ole mitään miehiä.

    • Anonyymi

      Naiset on yleensä se perheen yläpää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe