Kysymys kirjanoppineille

Anonyymi

Luin noin 70 v sitten perheraamatusta lauseen:
"...kirottu olkoon se mies, joka ei kiimaista eläintä auta"
Missähän kohti tämä lause oli? Olen nyt lukenut Raamattua aika pitkälle enkä löytänyt. Kuka osaisi osoittaa Raamatunkohdan? Minulla onainakin 2 yli satavuotiasta Raamattua ja joku uudempi. Vertailisin tuota kohtaa...

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se oli mielikuvituksessasi.

      • Anonyymi

        Ei ollut. Ihan itse luin ja ihmettelin. Minulla on se sama Raamattu itselläni, mutta turhan työläs alkaa lukeemaan uudestaan. Vähän vanhempaa olen lukenut puoliväliin, mutta ei vielä tullut kohdalle.


    • Anonyymi

      Mikähän kumma se saakaan ihmisiä laittamaan nettipalstoille näitä näköjään milloin minkäkinlaisia Raamattuun mukamas sisältyviä "kiimaisen auttamis" -aloituksia kerta toisensa jälkeen? Siitä varmaan puhe, mistä puute?
      Nykyään kun on näitä hakukoneita, myös Raamatun hakukoneita, niin helppohan se olisi itsekin selvittää, ettei tällaista sieltä hakemallakaan löydy.

      No mutta tässäpä kuitenkin lohdutuksesi sitkeille kyselijöille yhdestä kohtaa Mooseksen kirjoja muutama sellainen kirous, jotka sieltä on löydettävissä:

      "'Kirottu on jokainen, joka veistämällä tai valamalla valmistaa jumalankuvan tai teettää itselleen sellaisen kuvan ja palvoo sitä salassa, sillä se on Herralle iljetys.'
      "'Kirottu on jokainen, joka ei kunnioita isäänsä ja äitiänsä.'
      "'Kirottu on jokainen, joka siirtää rajamerkkejä.' "'Kirottu on jokainen, joka johtaa sokean harhaan.'
      "'Kirottu on jokainen, joka riistää muukalaiselta, orvolta tai leskeltä hänen oikeutensa.'
      "'Kirottu on jokainen, joka makaa isänsä vaimon kanssa, sillä hän häpäisee isänsä.'
      "'Kirottu on jokainen, joka sekaantuu eläimeen.' "'Kirottu on jokainen, joka makaa sisarensa tai sisarpuolensa kanssa.'
      "'Kirottu on jokainen, joka makaa anoppinsa kanssa.'
      "'Kirottu on jokainen, joka murhaa toisen ihmisen, vaikka teko ei tulisikaan ilmi.'
      "'Kirottu on jokainen, joka maksusta surmaa syyttömän ihmisen.'
      "'Kirottu on jokainen, joka ei tunnusta tämän lain käskyjä eikä elä niiden mukaisesti.'
      (5. Moos. 27:15-26)

    • Anonyymi

      Eipä sitten ollutkaan apua kirjanoppineista. Onneksi minulla on tallessa tuo sama lapsuudenaikainen Raamattu. Pitää alkaa lukemaan, vaikka millään en ehtisi...

      • Sanaa "kiimaista" ei löydy vuoden 1776 Bibliasta, ei vuosien 1933/38 Raamatusta eikä myöskään vuoden 1992 uudesta Raamatun suomennoksesta.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      116
      2546
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      450
      2258
    3. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      102
      1668
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      72
      1553
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      40
      1200
    6. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      83
      1155
    7. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      61
      1150
    8. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1145
    9. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      192
      1092
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      92
      1056
    Aihe