Vastauksia kysymyksiin - sitten tauko

Anonyymi

Täällä on useissa ketjuissa esitetty kysymyksiä joihin annan vastaukset kootusti tässä. Sitten on syytä pitää tauko. Olen saanut ymmärtää että eräissä paikoissa hermo on jo kireällä eikä totuuden ylenpalttinen esilläpito yhdellä kertaa ole kuulemma suotavaa. Palaamme asiaan vuoden kuluttua OB:n 10-vuotisjuhlien merkeissä. Totuus ei pala tulessakaan eikä kukaan voi viedä totuudenpuhujalta sananvapautta. Sitten niihin kysymyksiin:

1. Kenen syy oli alkuajan OB-markkinointiyhteenliittymän ja siinä toimineiden pienyritysten välirikko? Vastaus: Paronien syy. Perustelu: Kun OB aloitti, se oli käytännössä varaton ja kaikki toiminta lepäsi siinä mukana olevien pienyritysten varassa - eritoten Tilausliikenne Lauri Mötön ja Atro Vuolteen mutta myös muut olivat tosi tärkeitä markkinointiyhteenlittymälle. Paronien kiusanteko iski erityisesti näihin yrityksiin, erityisesti heidän saamiinsa reittilupiin, ei niinkään "päällystakki"-OB:hen itseensä (LAL:n ex-pj:n pilkkanimi OB:sta). Tuhoa saatiinkin aikaan, monella tavalla. Yksi firma meni konkkaan, pari muuta menettivät matkustajansa ja ennen kaikkea luottonsa tulevaisuuteen: eihän tuolloin kukaan voinut luottaa toimintaansa siihen, että lopulta kaikki paronien kiusantekovalitukset kaatuisivat ja luvat säilyisivät. Tämä epävarmuus esti käytännössä kaikkien pienyritysten investoinnit, liikenne näivettyi, matkustajia oli liian vähän ja eräskin joutui ajamaan lopuksi pikavuoroja Ford Escortilla. Tämä kaikki heijastui tietysti markkinointiyhteenliittymä-OB:henkin ja paronit olivat saamassa selkävoittoa.

Mutta Mötön ja Helken onnistui vakuuttaa Souter, jonka turvin toiminta jatkui. Mutta Souter halusi, että OB muuttuu itsenäiseksi liikennöijäksi ja pienfirmat eivät hänelle käyneet. Tämän seurauksena OB-"päällystakki" lakkasi suojaamasta piekkuyrityksiä eikä niille jäänyt mitään sijaa paronien paineistamilla markkinoilla ilman "päällystakin" suojaa. Tämän takia monet syyttävät OB:ta. Mutta mikä olisi ollut vaihtoehto? Jos Souterin kaltaista ratkaisua ei olisi löytynyt, lopputulos olisi ollut pienfirmojen kannalta sama mutta lisäksi koko OB olisi kaatunut. Mikä tietysti olikin paronien tavoite. Niinpä: paronit ajoivat OB:n selkä seinää vasten ja siksi OB:n ja pikkufirmojen välit katkesivat. On syytä huomata että jopa Mötön oma firma Tilausliikenne Lauri Möttö heivattiin OB:sta sivuun eli kaikkia pikkuliikennöitsijöitä kohdeltiin yhtä karusti paronien pakottamassa markkinatilanteessa.

2. Onko paikkallisliikenteessä pakko olla julkista rahaa ja toimintaa mukana? Vastaus: On, mutta on huomattava että viranomaisvetoinen paikallisliikenne on YHDISTELMÄ julkista ja yksityistä kilpailutuksen kautta. Ja juuri tämän kombinaation vuoksi kokoomusvetoinen Jyrki Kataisen hallitus vasemmistoliittolaisen liikenneministerin Merja Kyllösen vetämänä pääsi sopuun mallista. Julkista puolta valvoo demokratia, yksityistä puolta markkina ja viranomainen. Perustelu: lähiliikenne on perustarve ja siksi sen on oltava halpaa. Ja se ei voi olla halpaa pelkästään markkinaehtoisessa mallissa. Otetaanpa esimerkki Kangasalta: köyhä joutuu käymään asioimassa Tampereella Verotoimistossa, käyttää harvoin bussia, joutuu matkustamaan kertamaksulla. Vielä vuonna 2014 monopolimallissa tuo matka olisi kustantanut n. 5 eur Paunulle ja n. 2 eur TKL:lle. Palatessa kelpasi vielä TKL:n vaihto-oikeus, Paunulla sellaista ei ollut joten yhyteishinta ko. asiointimatkalle olisi n. 12 eur. Nykyisessä Nysse-liikenteessä koko matka rahalla maksettuna maksaisi n. 5 euroa 90 minuutin vaihto-oikeuden turvin. Säästöä 7 euroa. Monelle köyhälle tämä tarkoittaa monen päivän ruokarahaa.

3. Mikä on Valkeakosken Liikenteen tulevaisuudennäkymä? Vastaus: Toiveikkaan väkevä. Perustelu: Minun tehtäväni ei ole kertoa toisen firman suunnitelmista, mutta sanottakoon sen verran että VL ei tule katoamaan Valkeakosken ja Tampereen väliltäkään minnekään ja samalla sen kaukoliikenne alkaa kukoistaa väkevän OB-yhteistyön ja parin muun oivan idean myötä jos vain korona ei pilaa suunnitelmia. Tulette yllättymään (jos korona suo). Muistakaa minun sanani.

4. Loppuun KIITOKSET:

(A) Lauri Helkelle (kok) joukkoliikenteen ajattelutavan mullistamisesta sekä raiteilla että kumipyörillä. 2000-luvun ehdoton joukkoliikeennepioneeri jossa yhtymäkohta jopa suuresti arvostamaani 1900-luvun pioneeri Väinö Paunuun. Molemmat herrat ymmärsivät jotain perin yksinkertaista omina aikoinaan, jota kilpailijat eivät olleet älynneet. Paunu tajusi, että joukkoliikenne tarvitsee säännöllisen aikataulun jolla ajetaan. Helke ymmärsi, että joukkoliikenne tarvitsee joukot joita kuljetetaan.

(B) Merja Kyllöselle (vas) joka vapautti bussimarkkinan monopoleista ja varmisti toimintaedellytykset matkustajille edulliselle ja hyvätasoiselle paikallisliikenteelle. Kun paronit painostivat ja uhkailivat Kyllöstä, kävin itsekin kirjeenvaihtoa ministerin kanssa. Arvostin suuresti sitä, että Kyllönen vastaili minulle itse henkilökohtaisesti ja kertoi bussimarkkinan vapauttamisprojektista

48

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1. Ns. paronit eivät päätä eivätkä päättäneet liikenneluvista, vaan viranomainen.
      Valituksia tehtiin, koska muutamat linjaluvat joita oli myönnetty/haettu olivat viranomaisen itsensä antamien tietojen vastaisia.
      Ns.paronit eivät siis tuottaneet vahinkoa uusille tulokkaille.

      3.Valkeakosken Liikenne on vakavarainen yritys, joka selviää mikäli osaa asennoitua uudehkoon tilanteeseen oikein. Tällä hetkellä näyttää huonolta ja se on ottanut skorpionin selkäänsä joen ylitykseen. Kaikkihan me tiedämme miten siinä käy.

    • Anonyymi

      Ei mitään sellaista uutta, jota et vielä olisi sanonut useaan kertaan. Pidetään taukoa ja odotellaan sitä OB:n 10-vuotisjuhlaa. Sehän ei ole millään tavoin OB:n käsissä, vaan täysin Herran hallussa. Toisin sanoen asian ratkaisevat korona-tilanteen selättäminen tai mahdollinen pitkittyminen samoin kuin Koiviston kirstunvartijan hellämielisyys itkevää puna-pöksyä kohtaan ja näiden seikkojen lisäksi Nordea-rahoituksen suhtautuminen tilanteeseen. OB on tässäkin vain lakki kourassa vinkuva toimija, jonka on sopeuduttava siihen mitä muut päättävät.

      Historiikissasi ohitat sujuvasti OB:n aikaisemmat läheltä piti -tilanteet. Alkuvaiheen ongelmista tosin kerroit ylimalkaisesti hieman kuitenkin värikynää käyttäen. Mihin unohdit Jyväskylän tapahtumat? Jos joku ei muista, OB teki Jyväskylän paikallisliikenteestä tarjouksen johon ei pystynyt vastaamaan. Se oli selkä seinää vasten, koska ei olisi saanut kalustoa eikä henkilökuntaa ja myös toimitilat olivat puutteelliset. Tämä ei ole omaa kuvitteluani, vaan joka sana on lainattu silloin OB:n johtajiston lähipiiriin kuuluneelta henkilöltä. Hän sanoi, että jatko oli hiuskarvan varassa. Koivisto ja ilmeisesti myös Souter pelastivat tälläkin kertaa. Siitä on syntynyt mittava kiitollisuuden velka em. toimijoille.

      Miksi olet useaan kertaan vetänyt Valkeakosken Liikenteen mukaan? Sillähän ei ole mitään osuutta OB:n alkuvaiheen tapahtumiin. Valkeakosken Liikenne on törmännyt lähinnä sosialismin rattaisiin ja hakee nyt toimintaa uusilta alueilta. Samoin ihmettelen, miksi Kangasala on paikkakuntana koko ajan esillä. Tilannehan on joka paikkakunnalla erilainen. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta suotavaa olisi, että myös täällä nimettömänä yritettäisiin pysyä totuudessa.

      • Anonyymi

        Ei VL ole enää katkera monopolinsa menetyksestä. Siellä on avattu uusi ovi Helken viitoittaman toimintamallin mukaan ja uusi into on päällä. VL on oiva esimerkki siitä, että vaikka yhden oven sulkeutuminen ensin kirpaisee, niin sitten uusi aukeaa. Ja sen takaa löytyykin vanhaa monopolimaisemaa paljon vehreämmät laitumet.

        Helke tarjosi neuvojaan 2011 Paunullekin, mutta Paunulla kieltäydyttiin avaamasta uutta ovea. Se jopa lukittiin ja avain heitettiin kankkulan kaivoon. Syntyi Onnibus. Mahtaakohan Masia vieläkin ketuttaa kun ei kuunnellut Lauria? Paunu olisi nyt itse monella reitillä menestyjä eikä OB:ta olisi syntynyt lainkaan!


      • Anonyymi

        Olen saanut uutta lisätietoa ns. paskantamisjournalismista Vainion bussissa. Tapaus ei liity itseensä Onnibusiin suoraan mutta kiertoteitse mahdollisesti.

        Olen saanut tietooni, että silloisella Tampereen Teknillisellä Yliopistolla (nyk. Tampereen yliopiston Hervannan kampus) oli järjestetty joukkoliikennealan seminaari jossa oli ollut mukana myös Matkahuollon edustaja. Itse tilaisuus sujui aika yllätyksettömästi, mutta jälkikäteen kahvipöytäkeskusteluissa erityisesti opiskelijoiden keskuudessa alkoi syntyä epäilyksiä liittyen siihen, mitä seminaarissa oli sanottu. Tuolloinhan kartelli jutun tutkinta oli kesken mutta tiedossa että sellaista epäillään.

        Olen saanut tietää että tamperelaisopiskelijat olivat olleet tuolloin yhteydessä muutamaan paroniin. He olivat kyselleet paroneilta kartellitutkinnasta ja Onnibusin kohtelusta ja aiemmasta korkeasta bussilippujen hintatasosta. He olisivat halunneet tehdä jutun tamperelaiseen ylioppilaslehteen. Eräs merkittävä paroni oli sähköpostilla* todennut että hänellä "ei ole mitään tarvetta vastailla opiskelijoiden kysymyksiin" ja kieltänyt lisäksi kuvaamisen tiloissaan.

        Tästä repesi jonkinmoinen kiukku opiskelijoiden keskuudessa. Hehän ovat yksi joukkoliikenteen suurimmista käyttäjäryhmistä ja ihmettelivät miten yhtäkkiä normaalihintaiset bussiliput tulivat halvemmiksi kuin siihen saakka Matkahuollon -50% opiskelijoiden alennusliput. Opiskelijat ovat yleensä niitä penaalin terävimpiä kyniä joten kyllä he heti tajusivat että aiemmassa hintatasossa oli ollut jotain pahasti pielessä.

        Samaan aikaan OB mainosti itseään tehokkaasti yliopistolla. Samalla tuli ilmi myös realiteetteja bussialan senhetkisestä tulehtuneesta tilanteesta. Opiskelijat olivat pettyneitä ja sana levisi opiskelijapiireissä kaikkialle, Helsinkiinkin. On mahdollista että siellä paikalliset opiskelijat sitten tekivät jutun johon paroneilta ei enää lupia kyselty. Siis sen kakkajutun. Ainakin se ilmestyi piakkoin sen jälkeen kun tamperelaisopiskelijat oli tyrmätty paronien taholta.

        Itse Onnibussilla ei siis ole yhteyttä ko. juttuun.

        * Olen itse nähnyt ko. sähköpostin mutta en halua kertoa tässä ko. paronin nimeä.


      • Anonyymi

        Souter osti Onnibusin Mötön ja Helken taidokkaan neuvottelun myötä. Senhetkinen murros Suomen bussimarkkinassa oli Souterille otollinen. Souter myi OB:n Koiviston Autolle ja sai voittoa. Tuohan on Souterin normaali menettely muuallakin Euroopassa. Ostaa, laittaa kuntoon ja myy hetken päästä voitolla pois. Näin oli Onnibusinkin tapauksessa.

        Kun KA osti OB:n, se oli voitollinen yritys. Mutta suurin syy, että KA osti sen, oli OB:n vahva maanlaajuinen brändi sekä kaupan päälle tuleva visionääri Helke. OB:n brändin varaan on hyvä rakentaa myös koronanjälkeistä kaukobussibisnestä. Ja kaupan päälle Helke laittaa Satakunnan Liikenteen huippukuntoon.

        Onnibus oli hyvä kauppa sekä Souterille että Koiviston Autolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Souter osti Onnibusin Mötön ja Helken taidokkaan neuvottelun myötä. Senhetkinen murros Suomen bussimarkkinassa oli Souterille otollinen. Souter myi OB:n Koiviston Autolle ja sai voittoa. Tuohan on Souterin normaali menettely muuallakin Euroopassa. Ostaa, laittaa kuntoon ja myy hetken päästä voitolla pois. Näin oli Onnibusinkin tapauksessa.

        Kun KA osti OB:n, se oli voitollinen yritys. Mutta suurin syy, että KA osti sen, oli OB:n vahva maanlaajuinen brändi sekä kaupan päälle tuleva visionääri Helke. OB:n brändin varaan on hyvä rakentaa myös koronanjälkeistä kaukobussibisnestä. Ja kaupan päälle Helke laittaa Satakunnan Liikenteen huippukuntoon.

        Onnibus oli hyvä kauppa sekä Souterille että Koiviston Autolle.

        "Ja kaupan päälle Helke laittaa Satakunnan Liikenteen huippukuntoon."

        Tuo tehtävä on mahdoton. Turku-Pori-, Pori-Vaasa- ja Pori-Helsinki-reiteillä on käytännössä kaksi kilpailevaa liikenneyhtiötä, Onnibus.com ja Satakunnan Liikenne.
        Ainoastaan Turku-Säkylä-Eura-Harjavalta-Pori-reitin pikkukylien matkustajat eivät voi mitenkään pitää pinnalla SL:ää, joten yhtiön tulevaisuus on vain pärjäämisessä yhteiskunnan ostoliikenteen kilpailutuksissa, joissa kilpailukyky on osoittautunut heikoksi.
        Messias ei voi päättää asiakkaiden puolesta, kuka matkustaa OB:llä ja kuka SL:llä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen saanut uutta lisätietoa ns. paskantamisjournalismista Vainion bussissa. Tapaus ei liity itseensä Onnibusiin suoraan mutta kiertoteitse mahdollisesti.

        Olen saanut tietooni, että silloisella Tampereen Teknillisellä Yliopistolla (nyk. Tampereen yliopiston Hervannan kampus) oli järjestetty joukkoliikennealan seminaari jossa oli ollut mukana myös Matkahuollon edustaja. Itse tilaisuus sujui aika yllätyksettömästi, mutta jälkikäteen kahvipöytäkeskusteluissa erityisesti opiskelijoiden keskuudessa alkoi syntyä epäilyksiä liittyen siihen, mitä seminaarissa oli sanottu. Tuolloinhan kartelli jutun tutkinta oli kesken mutta tiedossa että sellaista epäillään.

        Olen saanut tietää että tamperelaisopiskelijat olivat olleet tuolloin yhteydessä muutamaan paroniin. He olivat kyselleet paroneilta kartellitutkinnasta ja Onnibusin kohtelusta ja aiemmasta korkeasta bussilippujen hintatasosta. He olisivat halunneet tehdä jutun tamperelaiseen ylioppilaslehteen. Eräs merkittävä paroni oli sähköpostilla* todennut että hänellä "ei ole mitään tarvetta vastailla opiskelijoiden kysymyksiin" ja kieltänyt lisäksi kuvaamisen tiloissaan.

        Tästä repesi jonkinmoinen kiukku opiskelijoiden keskuudessa. Hehän ovat yksi joukkoliikenteen suurimmista käyttäjäryhmistä ja ihmettelivät miten yhtäkkiä normaalihintaiset bussiliput tulivat halvemmiksi kuin siihen saakka Matkahuollon -50% opiskelijoiden alennusliput. Opiskelijat ovat yleensä niitä penaalin terävimpiä kyniä joten kyllä he heti tajusivat että aiemmassa hintatasossa oli ollut jotain pahasti pielessä.

        Samaan aikaan OB mainosti itseään tehokkaasti yliopistolla. Samalla tuli ilmi myös realiteetteja bussialan senhetkisestä tulehtuneesta tilanteesta. Opiskelijat olivat pettyneitä ja sana levisi opiskelijapiireissä kaikkialle, Helsinkiinkin. On mahdollista että siellä paikalliset opiskelijat sitten tekivät jutun johon paroneilta ei enää lupia kyselty. Siis sen kakkajutun. Ainakin se ilmestyi piakkoin sen jälkeen kun tamperelaisopiskelijat oli tyrmätty paronien taholta.

        Itse Onnibussilla ei siis ole yhteyttä ko. juttuun.

        * Olen itse nähnyt ko. sähköpostin mutta en halua kertoa tässä ko. paronin nimeä.

        Onnibussilla ei siis yhteyttä paskomisjuttuun... uskokoon ken tahtoo. En tiedä onko tuollaista seminaaria ollut olemassa vai onko se mielikuvituksen tuotetta, mutta onnibussilaisten toimesta paskominen on alulle laitettu. Sen oivaltamiseen ei tarvita kovinkaan korkeaa älykkyysosamäärää. Toisaalta hyvä kun myöntävät asian, tämä nimittäin antaa oivallisen totuudenmukaisen kuvan ob-laisten arvoista ja ajatusmaailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Souter osti Onnibusin Mötön ja Helken taidokkaan neuvottelun myötä. Senhetkinen murros Suomen bussimarkkinassa oli Souterille otollinen. Souter myi OB:n Koiviston Autolle ja sai voittoa. Tuohan on Souterin normaali menettely muuallakin Euroopassa. Ostaa, laittaa kuntoon ja myy hetken päästä voitolla pois. Näin oli Onnibusinkin tapauksessa.

        Kun KA osti OB:n, se oli voitollinen yritys. Mutta suurin syy, että KA osti sen, oli OB:n vahva maanlaajuinen brändi sekä kaupan päälle tuleva visionääri Helke. OB:n brändin varaan on hyvä rakentaa myös koronanjälkeistä kaukobussibisnestä. Ja kaupan päälle Helke laittaa Satakunnan Liikenteen huippukuntoon.

        Onnibus oli hyvä kauppa sekä Souterille että Koiviston Autolle.

        Olet jo viikkoja sitten luvannut ob:n taloustiedot tuolta ajalta. Missä viipyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnibussilla ei siis yhteyttä paskomisjuttuun... uskokoon ken tahtoo. En tiedä onko tuollaista seminaaria ollut olemassa vai onko se mielikuvituksen tuotetta, mutta onnibussilaisten toimesta paskominen on alulle laitettu. Sen oivaltamiseen ei tarvita kovinkaan korkeaa älykkyysosamäärää. Toisaalta hyvä kun myöntävät asian, tämä nimittäin antaa oivallisen totuudenmukaisen kuvan ob-laisten arvoista ja ajatusmaailmasta.

        Minä voin kertoa että tamperelaisopiskelijoiden haastattelusta kieltäytyjä oli liittopomo Matti Vainio.

        Onko sattumaa että heti perään juuri hänen autonsa valikoitui helsinkiläisopiskelijoiden kakkaprotestin kohteeksi?

        Onnibussilla ei silti tarvitse olla mitään tekemistä asian kanssa. Tuohon aikaan Matkahuolto oli kirosana opiskelijoiden keskuudessa ja Onnibus suursuosikki.

        Tempaus saattoi olla täysin spontaani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä voin kertoa että tamperelaisopiskelijoiden haastattelusta kieltäytyjä oli liittopomo Matti Vainio.

        Onko sattumaa että heti perään juuri hänen autonsa valikoitui helsinkiläisopiskelijoiden kakkaprotestin kohteeksi?

        Onnibussilla ei silti tarvitse olla mitään tekemistä asian kanssa. Tuohon aikaan Matkahuolto oli kirosana opiskelijoiden keskuudessa ja Onnibus suursuosikki.

        Tempaus saattoi olla täysin spontaani.

        Minä voisin kertoa hieman toisenlaisen tarinan. Onnibussin aloittamisen aikoihin kummityttöni kulki Tampereelta Jyväskylään opiskelemaan. Onnibussin aloittaessa hän ja monet kaverinsa hehkuttivat ob:n halpuutta. Kerroin hänelle muutamia tosiasioita ob:n taustavoimista ja sen vaikutuksista koko joukkoliikennejärjestelmään. Lisäksi lupasin joulurahana sen erotuksen minkä hän "häviäisi" matkakuluissa kulkiessaan oikealla bussilla. Oppi meni hyvin perille ja hän käytti sen jälkeen Paunua, Savonlinjaa ja Pohjola Matkaa. Hän kertoi ob:n salatuista puolista myös kavereilleen ja sai myös monet heistä vaihtamaan yhtiötä. Minä puolestani palkitsin hänet kunnon joulurahalla, vaikka hän sanoi ettei matkat olleet mukavuuteen ja hyviin tiloihin verrattuna edes kalliita. Totuus voitti tälläkin kertaa propagandan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja kaupan päälle Helke laittaa Satakunnan Liikenteen huippukuntoon."

        Tuo tehtävä on mahdoton. Turku-Pori-, Pori-Vaasa- ja Pori-Helsinki-reiteillä on käytännössä kaksi kilpailevaa liikenneyhtiötä, Onnibus.com ja Satakunnan Liikenne.
        Ainoastaan Turku-Säkylä-Eura-Harjavalta-Pori-reitin pikkukylien matkustajat eivät voi mitenkään pitää pinnalla SL:ää, joten yhtiön tulevaisuus on vain pärjäämisessä yhteiskunnan ostoliikenteen kilpailutuksissa, joissa kilpailukyky on osoittautunut heikoksi.
        Messias ei voi päättää asiakkaiden puolesta, kuka matkustaa OB:llä ja kuka SL:llä.

        Osuit naulan kantaan. Ensisijaisesti SL tulee keskittymään Satakunnan lähiliikenteeseen. Huhut kertovat että Länskän lisäksi eräs toinenkin iso dinosaurus olisi pyrkimässä apajille. Mutta ei tule onnistumaan. Lauri antaa dinosauruksille kilpailutuksissa näpeille ja on pian Satakunnan kingi.


      • Anonyymi

        Lue hyvä mies Uutispupua (Valkeakosken Liikenteen tiedotuslehti). Siinä on paljon infoa tulevasta. VL:n Pupu ja OB:n Onni-Hirvi tekevät yhteistyötä. Pupu ja Hirvi = Lyömätön Duo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit naulan kantaan. Ensisijaisesti SL tulee keskittymään Satakunnan lähiliikenteeseen. Huhut kertovat että Länskän lisäksi eräs toinenkin iso dinosaurus olisi pyrkimässä apajille. Mutta ei tule onnistumaan. Lauri antaa dinosauruksille kilpailutuksissa näpeille ja on pian Satakunnan kingi.

        Pieni ongelma tulee olemaan Porissa. Siellä on kaupungilla oma yhtiö ja punaisena kaupunkina Pori tuskin luovuttaa liikennettään muille kuin omalle yhtiölleen. Tämä ei taida olla aivan lakien mukaista, mutta eihän vasemmisto ole ennenkään laista välittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue hyvä mies Uutispupua (Valkeakosken Liikenteen tiedotuslehti). Siinä on paljon infoa tulevasta. VL:n Pupu ja OB:n Onni-Hirvi tekevät yhteistyötä. Pupu ja Hirvi = Lyömätön Duo.

        Mikä on Uutispupu ja mistä sellaisen saa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni ongelma tulee olemaan Porissa. Siellä on kaupungilla oma yhtiö ja punaisena kaupunkina Pori tuskin luovuttaa liikennettään muille kuin omalle yhtiölleen. Tämä ei taida olla aivan lakien mukaista, mutta eihän vasemmisto ole ennenkään laista välittänyt.

        Mikä oman firman käytöstä laitonta tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet jo viikkoja sitten luvannut ob:n taloustiedot tuolta ajalta. Missä viipyy?

        OB:n 2018 tilinpäätöksen mukaan yhtiön voitto oli 770 000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit naulan kantaan. Ensisijaisesti SL tulee keskittymään Satakunnan lähiliikenteeseen. Huhut kertovat että Länskän lisäksi eräs toinenkin iso dinosaurus olisi pyrkimässä apajille. Mutta ei tule onnistumaan. Lauri antaa dinosauruksille kilpailutuksissa näpeille ja on pian Satakunnan kingi.

        "Osuit naulan kantaan. Ensisijaisesti SL tulee keskittymään Satakunnan lähiliikenteeseen. Huhut kertovat että Länskän lisäksi eräs toinenkin iso dinosaurus olisi pyrkimässä apajille. Mutta ei tule onnistumaan. Lauri antaa dinosauruksille kilpailutuksissa näpeille ja on pian Satakunnan kingi."

        Eipä ole näköpiirissä näillä kulmilla heti voitettavaa messiaalla.


      • Anonyymi

        Kirjoitin illalla tähän Jyväskylän juttuun pitkän kirjoituksen, joka ilmeisesti sisälsi liian kitkerää totuutta että joku paroni tai myötäjuoksijansa poistatti sen. On todella epäreilua että kysellään asioiden perään ja sitten poistatetaan vastaukset kun ne ei miellytä. Tekstiä en enää uudelleen kirjoita, totean vain lyhyesti että ainoa varsinainen ongelma OB:lle Jyväskylässä oli heille siirtymässä olevan Jyväskylän Liikenteen henkilökunnan vikurointi ja paronien harjoittama mustamaalaus. Tämä ongelma olisi ehkä aiheuttanut liikenteen aloitukseen ongelmia, ei mitään ylitsepääsemätöntä kuitenkaan.

        Tuolloin OB oli jo liikennöinyt Nysseä Tampereella Tahmela-Janka -linjalla menestyksekkäästi uusilla busseilla, sisältä kirkkaanpunaisilla ja katolla Suomen liput liehuen. Sama olisi tehty Jyväskylässä mutta juuri noihin aikoihin Souter oli tulossa mukaan ja yhtiö alkoi keskittyä pelkästään kaukoliikenteeseen. Sen vuoksi Jyväskylän ja Tampereen paikallisliikenne myytiin Koiviston Autolle. Koiviston Auto ei huonoja sopimuksia olisi ostanut. Tämä minua ihmetyttää. Täällä viljellään sellaista humpuukia että Souter ja Norrlin olisivat täysiä idiotteeja (meriitit kuitenkin osoittvat ihan toista!) ja "pelastelisivat" surkeaa Onnibusia ja sen "onnenonkijapunapöksyä" milloin mistäkin suosta pelkkää ääliömäisyyttään. Kyllä siihen on selvät ja hyvät syyt, miksi Souter ja Norrlin kiinnostuivat Onnibusista. Onnibusin potentiaali oli ja on valtava.

        Samalla minun on ihmeteltävä paronien myötäjuoksijoiden ajatusta, että yrittäjän uralla - varsinkin alussa - olevat ongelmat olisi jokin yrittäjän huonouden merkki. Herrajumala, OIKEASSA yritystoiminnassa on aina riskejä ja ongelmia, yrittäjän hyvyys ratkaistaan siinä, kuinka hän selättää ne. Möttö ja Helke olivat todella osaavia, kun saivat sellaiset suurnimet kuin Brian Souter ja Antti Norrlin kiinnostumaan yrityksestään! Ja saivat luotua Suomen tunnetuimman kaukoliikennebrändin. Jollain monopolipumpulissa helppoa "yrittäjä"elämää eläneellä paronilla voikin olla sellainen ura" yrittäjänä" (lue: julkisen sektorin jatkeena) että mitään ongelmia ei ikinä ole. Mutta heti kun monopolipumpulointi loppuu, niin ongelmia tuleekin ja sitten firmat ovat heti pulassa kuten paronit nyt, kun mitään ymmärrystä oikeasta yrittäjyydestä ei ole.

        Tänä korona-aikana hiihtokeskukset ovat tehneet ennätystulosta, esimerkiksi Himos, kun kaikki haluavat ulkoilla kun se on turvallista korona-aikanakin. Mitä teki Paunu? Jätti tamperelaisten hiihtolomaviikonkin bussikuljetukset Himokselle tekemättä. Onneksi Onnibus paikkasi: laskettelijoita oli busseissa (ja on ollut pitkin talvea, OB:n Himos-matkojahan on koko ajan hiihtolomien ulkopuolellakin), vaikka joutuivat kävelemään n. kilometrin Jyväskyläntien varresta Himokselle (Paunuhan kuljetti laskijat Himoksen pihaan saakka). Jos Masi olisi ollut todellinen YRITTÄJÄ, hän olisi edes lomaviikolla vaikka ITSE ajanut tamperelaislaskettelijat Himokselle ja tuonut illalla takaisin ja tehnyt päivän bussissa töitä etänä. Kun OB oli alkutaipaleellaan ja talous tiukkaa, OIKEAT yrittäjät Möttö ja Helke ajoivat itsekin busseja pää märkänä. Minäkin matkustin molempien kyydissä ja erinomaisia bussinkuljettajia olivat sekä Pekka että Lauri. YLISTYS heille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on Uutispupu ja mistä sellaisen saa?

        Se on Valkeakosken Liikenteen tiedotuslehti. Saamani tiedon mukaan sitä ei saa tällä hetkellä muuta kuin VL:n busseista. Eli ei muuta kuin ostamaan lippu VL:n vuoroille OB:n verkkokaupasta, maski naamalle ja bussiin lukemaan Uutispupua. Jokainen ostettu lippu on YLISTYS Valkeakosken Liikenteelle ja Onnibusille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni ongelma tulee olemaan Porissa. Siellä on kaupungilla oma yhtiö ja punaisena kaupunkina Pori tuskin luovuttaa liikennettään muille kuin omalle yhtiölleen. Tämä ei taida olla aivan lakien mukaista, mutta eihän vasemmisto ole ennenkään laista välittänyt.

        Eiköhän se mene paremminkin niin päin että paronit ne eivät laeista ole välittäneet. Ovat muutenkin jääneet kovin yksin asiassaan. Tukea ei tule sen enempää kokoomuksen kuin vasemmistonkaan suunnalta. Matkustajat ovat hylänneet ja yleinen mielipide on että monopolit on /cstä. Vain paronit itse ja heidän palkollisensa ja jotkut tuttavat enää pitävät kiinni menneen maailman käytänteistä.

        Nimenomaan Porissa liikennettä avataan kilpailulle mutta Porin Linjat tietysti jätetään vahvaksi toimijaksi rinnalle kuten esim. TKL on jätetty Tampereella. Historia on opettanut että kaikenlaisia kartellinikkareita voi aina ilmestyä jotka alkaisivat kiristää viranomaisilta kalliita sopimuksia tai muuten bussiliikenne loppuisi kokonaan. Tämä ei onnistu jos viranomaisella on aina mahdollisuus suorittaa tuotanto sitten kunnallisella toimijalla kuten Porin Linjat tai TKL. Ettei muuten tässä olisi yksi syy HSL:n poikkeuksellisen korkeaan lippuhintatasoon verrattuna esim. Nysseen? Helsingissähän HKL:n osuus liikenteestä (ratikat) on liian vähäinen mikä mahdollistaa kalliimpien tarjousten läpimenemisen HSL-alueella?

        Mutta tarkoitin laajemminkin Satakunnan lähiliikenteellä myös vakiovuoroja maakunnan alueella. Nythän ei enää eletä monopolissa joten näitäkin linjoja kilpailutetaan muutaman vuoden välein.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se mene paremminkin niin päin että paronit ne eivät laeista ole välittäneet. Ovat muutenkin jääneet kovin yksin asiassaan. Tukea ei tule sen enempää kokoomuksen kuin vasemmistonkaan suunnalta. Matkustajat ovat hylänneet ja yleinen mielipide on että monopolit on /cstä. Vain paronit itse ja heidän palkollisensa ja jotkut tuttavat enää pitävät kiinni menneen maailman käytänteistä.

        Nimenomaan Porissa liikennettä avataan kilpailulle mutta Porin Linjat tietysti jätetään vahvaksi toimijaksi rinnalle kuten esim. TKL on jätetty Tampereella. Historia on opettanut että kaikenlaisia kartellinikkareita voi aina ilmestyä jotka alkaisivat kiristää viranomaisilta kalliita sopimuksia tai muuten bussiliikenne loppuisi kokonaan. Tämä ei onnistu jos viranomaisella on aina mahdollisuus suorittaa tuotanto sitten kunnallisella toimijalla kuten Porin Linjat tai TKL. Ettei muuten tässä olisi yksi syy HSL:n poikkeuksellisen korkeaan lippuhintatasoon verrattuna esim. Nysseen? Helsingissähän HKL:n osuus liikenteestä (ratikat) on liian vähäinen mikä mahdollistaa kalliimpien tarjousten läpimenemisen HSL-alueella?

        Mutta tarkoitin laajemminkin Satakunnan lähiliikenteellä myös vakiovuoroja maakunnan alueella. Nythän ei enää eletä monopolissa joten näitäkin linjoja kilpailutetaan muutaman vuoden välein.

        Oli taas mielipiteitä, jotka eivät perustuneet minkäänlaiseen tietoon vaan enemmänkin mutu-ajatteluun. En lähde virheitä oikomaan, mutta hsl-alueen korkeampi kulurakenne johtuu valtaosaltaan muuta maata suuremmasta raideliikenteen määrästä, mikä kasvattaa kustannusrakennetta. Hsl on kuuluisa myös byrokratiastaan, millä on vaikutusta hinnoitteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli taas mielipiteitä, jotka eivät perustuneet minkäänlaiseen tietoon vaan enemmänkin mutu-ajatteluun. En lähde virheitä oikomaan, mutta hsl-alueen korkeampi kulurakenne johtuu valtaosaltaan muuta maata suuremmasta raideliikenteen määrästä, mikä kasvattaa kustannusrakennetta. Hsl on kuuluisa myös byrokratiastaan, millä on vaikutusta hinnoitteluun.

        Nämä mielipiteet perustuivat nimenomaan usealta taholta saatuihin TIETOIHIN. Kylläkin kaupunkilaisjärki tukee niitä myös. Tampereella keskeinen syy pitää kaupungin oma TKL pelissä vahvana mukana, on juuri kustannustason hallitsemattoman nousun estäminen. Nykyäänhän TKL ajaa runsaasti myös Tampereen kaupungin ulkopuolista seutuliikennettä, joka vielä 2014 oli tarkoin varjeltua monopoliparonien pyhää maata.

        Mitä tulee HSL:n lippujen korkeisiin hintoihin, heitin arvion. Onko suurempi raideliikenteen osuus osasyy vai ei - mitä väliä sillä on? BUSSIliikenteen edullisuudelle on ihan selkeä uhka se, että HKL ei enää ole bussiliikenteessä tuottaja.

        Raideliikenteestä vielä sen verran että se on kyllä todellisuudessa jopa kustannuksia laskeva tekijä PER MATKUSTAJA. Harvoin näet (normaaliaikana) tyhjänä kulkevaa lähijunaa. Sen sijaan tyhjänä kulkevia busseja näkyy (normaaliaikanakin) joka puolella ja paljon, jopa Espoon keskuksen alueella! D-vyöhykkeestä puhumattakaan. Raideliikenne on varmasti halvempaa per matkustaja kuin bussiliikenne HSL-alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin illalla tähän Jyväskylän juttuun pitkän kirjoituksen, joka ilmeisesti sisälsi liian kitkerää totuutta että joku paroni tai myötäjuoksijansa poistatti sen. On todella epäreilua että kysellään asioiden perään ja sitten poistatetaan vastaukset kun ne ei miellytä. Tekstiä en enää uudelleen kirjoita, totean vain lyhyesti että ainoa varsinainen ongelma OB:lle Jyväskylässä oli heille siirtymässä olevan Jyväskylän Liikenteen henkilökunnan vikurointi ja paronien harjoittama mustamaalaus. Tämä ongelma olisi ehkä aiheuttanut liikenteen aloitukseen ongelmia, ei mitään ylitsepääsemätöntä kuitenkaan.

        Tuolloin OB oli jo liikennöinyt Nysseä Tampereella Tahmela-Janka -linjalla menestyksekkäästi uusilla busseilla, sisältä kirkkaanpunaisilla ja katolla Suomen liput liehuen. Sama olisi tehty Jyväskylässä mutta juuri noihin aikoihin Souter oli tulossa mukaan ja yhtiö alkoi keskittyä pelkästään kaukoliikenteeseen. Sen vuoksi Jyväskylän ja Tampereen paikallisliikenne myytiin Koiviston Autolle. Koiviston Auto ei huonoja sopimuksia olisi ostanut. Tämä minua ihmetyttää. Täällä viljellään sellaista humpuukia että Souter ja Norrlin olisivat täysiä idiotteeja (meriitit kuitenkin osoittvat ihan toista!) ja "pelastelisivat" surkeaa Onnibusia ja sen "onnenonkijapunapöksyä" milloin mistäkin suosta pelkkää ääliömäisyyttään. Kyllä siihen on selvät ja hyvät syyt, miksi Souter ja Norrlin kiinnostuivat Onnibusista. Onnibusin potentiaali oli ja on valtava.

        Samalla minun on ihmeteltävä paronien myötäjuoksijoiden ajatusta, että yrittäjän uralla - varsinkin alussa - olevat ongelmat olisi jokin yrittäjän huonouden merkki. Herrajumala, OIKEASSA yritystoiminnassa on aina riskejä ja ongelmia, yrittäjän hyvyys ratkaistaan siinä, kuinka hän selättää ne. Möttö ja Helke olivat todella osaavia, kun saivat sellaiset suurnimet kuin Brian Souter ja Antti Norrlin kiinnostumaan yrityksestään! Ja saivat luotua Suomen tunnetuimman kaukoliikennebrändin. Jollain monopolipumpulissa helppoa "yrittäjä"elämää eläneellä paronilla voikin olla sellainen ura" yrittäjänä" (lue: julkisen sektorin jatkeena) että mitään ongelmia ei ikinä ole. Mutta heti kun monopolipumpulointi loppuu, niin ongelmia tuleekin ja sitten firmat ovat heti pulassa kuten paronit nyt, kun mitään ymmärrystä oikeasta yrittäjyydestä ei ole.

        Tänä korona-aikana hiihtokeskukset ovat tehneet ennätystulosta, esimerkiksi Himos, kun kaikki haluavat ulkoilla kun se on turvallista korona-aikanakin. Mitä teki Paunu? Jätti tamperelaisten hiihtolomaviikonkin bussikuljetukset Himokselle tekemättä. Onneksi Onnibus paikkasi: laskettelijoita oli busseissa (ja on ollut pitkin talvea, OB:n Himos-matkojahan on koko ajan hiihtolomien ulkopuolellakin), vaikka joutuivat kävelemään n. kilometrin Jyväskyläntien varresta Himokselle (Paunuhan kuljetti laskijat Himoksen pihaan saakka). Jos Masi olisi ollut todellinen YRITTÄJÄ, hän olisi edes lomaviikolla vaikka ITSE ajanut tamperelaislaskettelijat Himokselle ja tuonut illalla takaisin ja tehnyt päivän bussissa töitä etänä. Kun OB oli alkutaipaleellaan ja talous tiukkaa, OIKEAT yrittäjät Möttö ja Helke ajoivat itsekin busseja pää märkänä. Minäkin matkustin molempien kyydissä ja erinomaisia bussinkuljettajia olivat sekä Pekka että Lauri. YLISTYS heille!

        Jyväskylän tapauksessa ob:n tarjous oli yli 5 % halvempi kuin paikallisen kilpailijan. Tämä on todella paljon pienten marginaalien toimialalla sekä huomioiden sen, että paikallisella yrittäjällä oli valmis infra, henkilökunta ja suuri osa kalustoa. Ob:n liikenteen aloitus ei olisi onnistunut mitenkään, ei ainakaan aikataulussa. Tämä totuus on kuultu heidän omalta edustajaltaan.

        Varmasti jokaisella yrittäjällä on ala- ja ylämäkiä, niin uusilla kuin vanhoillakin. Yrittäjän pitää toimia juuri niin kuin sanoitkin, eli selättää ongelmat. Ob:n kohdatessa ongelmia se on ensimmäisenä syyttelemässä muita ongelmistaan ja masinoi mittavia herjauskampanjoita kilpailijoista. Tälläkin hetkellä korona on suurin syy ahdinkoon, mutta ob:n sisäpiiri purkaa ahdistustaan jakamalla herjakirjoituksia muista yrityksistä ja yrittäjistä. En tiedä mitään muuta tämän kokoluokan yritystä, jossa jopa tj itse osallistuu näihin kampanjoihin. Se on yksi suurin syy, miksi ob:n maine toimialan sisällä on erittäin huono ja miksi onnibussilaisista ei pidetä. Tämän huomaa hyvin mm. linja-autoasemilla, missä ob:n kuljettajat ovat omissa porukoissaan ja muiden yritysten kuljettajat keskenään sulassa sovussa.

        Himoksen kuljetusten en usko olevan tällä hetkellä kannattavaa toimintaa kenellekään. Laskettelijat yleensäkin suosivat omaa autoa ja tällä hetkellä vielä suuremmalla syyllä vältetään joukkoliikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OB:n 2018 tilinpäätöksen mukaan yhtiön voitto oli 770 000 euroa.

        Yhden vuoden "voitto" ei kerro mitään todellisesta tilanteesta. Tarvitaan vähän muitakin lukuja ja mielellään pidemmältä ajalta. Tämä mainitsemasi luku saattaa hyvinkin olla kirjanpidollinen voitto, joka saatiin mm. autojen huoltoja ja korjauksia lykkäämällä sekä kuljettajien työaikojen venyttäminen harmaalle alueelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä mielipiteet perustuivat nimenomaan usealta taholta saatuihin TIETOIHIN. Kylläkin kaupunkilaisjärki tukee niitä myös. Tampereella keskeinen syy pitää kaupungin oma TKL pelissä vahvana mukana, on juuri kustannustason hallitsemattoman nousun estäminen. Nykyäänhän TKL ajaa runsaasti myös Tampereen kaupungin ulkopuolista seutuliikennettä, joka vielä 2014 oli tarkoin varjeltua monopoliparonien pyhää maata.

        Mitä tulee HSL:n lippujen korkeisiin hintoihin, heitin arvion. Onko suurempi raideliikenteen osuus osasyy vai ei - mitä väliä sillä on? BUSSIliikenteen edullisuudelle on ihan selkeä uhka se, että HKL ei enää ole bussiliikenteessä tuottaja.

        Raideliikenteestä vielä sen verran että se on kyllä todellisuudessa jopa kustannuksia laskeva tekijä PER MATKUSTAJA. Harvoin näet (normaaliaikana) tyhjänä kulkevaa lähijunaa. Sen sijaan tyhjänä kulkevia busseja näkyy (normaaliaikanakin) joka puolella ja paljon, jopa Espoon keskuksen alueella! D-vyöhykkeestä puhumattakaan. Raideliikenne on varmasti halvempaa per matkustaja kuin bussiliikenne HSL-alueella.

        Raideliikenne saattaa olla kustannuksiltaan edullista per matkustaja, jos matkustajia on riittävän paljon. Suomessa tämä toteutuu erittäin harvassa kohteessa, tuskin missään jos lasketaan totuudenmukaisesti kaikki kulut mukaan. Olisikohan havaintosi junien suuremmista matkustajamääristä seurausta siitä, että junareitit yleensä kulkevat siellä missä matkustajavirrat ovat suurimmat? Tyhjät bussit taas johtuvat pääosin sosialisoidusta liikenteestä, jonka toteuttamista ohjaa politiikka ja ideologia järkeä enemmän. Näyttää siis kivalta ajattaa peräkkäin tyhjiä busseja, kun ei tarvitse itse välittää kuluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raideliikenne saattaa olla kustannuksiltaan edullista per matkustaja, jos matkustajia on riittävän paljon. Suomessa tämä toteutuu erittäin harvassa kohteessa, tuskin missään jos lasketaan totuudenmukaisesti kaikki kulut mukaan. Olisikohan havaintosi junien suuremmista matkustajamääristä seurausta siitä, että junareitit yleensä kulkevat siellä missä matkustajavirrat ovat suurimmat? Tyhjät bussit taas johtuvat pääosin sosialisoidusta liikenteestä, jonka toteuttamista ohjaa politiikka ja ideologia järkeä enemmän. Näyttää siis kivalta ajattaa peräkkäin tyhjiä busseja, kun ei tarvitse itse välittää kuluista.

        Minä sanoisin että tyhjien bussien ajattaminen ei näytä kivalta. Ymmärsin toki ettei sinustakaan. Tässä olemme samoilla linjoilla. Mielestäni bussien vuorotiheyttä hiljaisina aikoina tulisi supistaa HSL-alueella. (Mutta tämä koskee siis normaaliaikaa, ei koronan takia tyhjentyneitä busseja.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylän tapauksessa ob:n tarjous oli yli 5 % halvempi kuin paikallisen kilpailijan. Tämä on todella paljon pienten marginaalien toimialalla sekä huomioiden sen, että paikallisella yrittäjällä oli valmis infra, henkilökunta ja suuri osa kalustoa. Ob:n liikenteen aloitus ei olisi onnistunut mitenkään, ei ainakaan aikataulussa. Tämä totuus on kuultu heidän omalta edustajaltaan.

        Varmasti jokaisella yrittäjällä on ala- ja ylämäkiä, niin uusilla kuin vanhoillakin. Yrittäjän pitää toimia juuri niin kuin sanoitkin, eli selättää ongelmat. Ob:n kohdatessa ongelmia se on ensimmäisenä syyttelemässä muita ongelmistaan ja masinoi mittavia herjauskampanjoita kilpailijoista. Tälläkin hetkellä korona on suurin syy ahdinkoon, mutta ob:n sisäpiiri purkaa ahdistustaan jakamalla herjakirjoituksia muista yrityksistä ja yrittäjistä. En tiedä mitään muuta tämän kokoluokan yritystä, jossa jopa tj itse osallistuu näihin kampanjoihin. Se on yksi suurin syy, miksi ob:n maine toimialan sisällä on erittäin huono ja miksi onnibussilaisista ei pidetä. Tämän huomaa hyvin mm. linja-autoasemilla, missä ob:n kuljettajat ovat omissa porukoissaan ja muiden yritysten kuljettajat keskenään sulassa sovussa.

        Himoksen kuljetusten en usko olevan tällä hetkellä kannattavaa toimintaa kenellekään. Laskettelijat yleensäkin suosivat omaa autoa ja tällä hetkellä vielä suuremmalla syyllä vältetään joukkoliikennettä.

        Olen koittanut monesti sanoa että ilma ei alalla puhdistu ennen kuin paronit pyytävät kartelliaan ja kaikkea tekemäänsä kiusaa OB:ta (ja muita uusia yrittäjiä) vastaan anteeksi. Paitsi paronien eläköitymisen tai konkurssien kautta.

        Itse asiassa on väheksyvää puhua edes "kiusata". Kyse oli murhayrityksestä jolla OB yritettiin täysin tosissaan tappaa heti kehtoonsa. Samalla se olisi toiminut rajuna esimerkkinä kaikille muille potentiaalisille yrittäjille: paronien reviireille ei ole tulemista.

        Onneksi Onnibus oli paroneja fiksumpi ja selvisi hengissä. Nyt maksellaan takaisin. Potut pottuina tai anteeksipyyntö. Ilman sitä armoa ei anneta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen koittanut monesti sanoa että ilma ei alalla puhdistu ennen kuin paronit pyytävät kartelliaan ja kaikkea tekemäänsä kiusaa OB:ta (ja muita uusia yrittäjiä) vastaan anteeksi. Paitsi paronien eläköitymisen tai konkurssien kautta.

        Itse asiassa on väheksyvää puhua edes "kiusata". Kyse oli murhayrityksestä jolla OB yritettiin täysin tosissaan tappaa heti kehtoonsa. Samalla se olisi toiminut rajuna esimerkkinä kaikille muille potentiaalisille yrittäjille: paronien reviireille ei ole tulemista.

        Onneksi Onnibus oli paroneja fiksumpi ja selvisi hengissä. Nyt maksellaan takaisin. Potut pottuina tai anteeksipyyntö. Ilman sitä armoa ei anneta.

        Kyllä uho on edelleen kova, vaikka pikkulapsikin ymmärtää, ettei ob pysyisi päivääkään pystyssä ilman Koiviston tukea.

        Alalle on tullut kymmeniä uusia yrityksiä ja ne toimivat sulassa sovussa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vanhojen yritysten kanssa, myös kuljettajat mahtuvat samaan kahvipöytään. Miksi tämä ei ole mahdollista ob:n porukan kanssa? Olisiko niin, että etsit syyllisiä aivan väärästä suunnasta? Mahtaako ob:n tj:n suun pieksentä ja johtajalle täysin vieras käytös vaikuttaa asiaan? Entä mikä osuus on toisten autoihin paskomisilla ja muilla ala-arvoisilla törkyjutuilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylän tapauksessa ob:n tarjous oli yli 5 % halvempi kuin paikallisen kilpailijan. Tämä on todella paljon pienten marginaalien toimialalla sekä huomioiden sen, että paikallisella yrittäjällä oli valmis infra, henkilökunta ja suuri osa kalustoa. Ob:n liikenteen aloitus ei olisi onnistunut mitenkään, ei ainakaan aikataulussa. Tämä totuus on kuultu heidän omalta edustajaltaan.

        Varmasti jokaisella yrittäjällä on ala- ja ylämäkiä, niin uusilla kuin vanhoillakin. Yrittäjän pitää toimia juuri niin kuin sanoitkin, eli selättää ongelmat. Ob:n kohdatessa ongelmia se on ensimmäisenä syyttelemässä muita ongelmistaan ja masinoi mittavia herjauskampanjoita kilpailijoista. Tälläkin hetkellä korona on suurin syy ahdinkoon, mutta ob:n sisäpiiri purkaa ahdistustaan jakamalla herjakirjoituksia muista yrityksistä ja yrittäjistä. En tiedä mitään muuta tämän kokoluokan yritystä, jossa jopa tj itse osallistuu näihin kampanjoihin. Se on yksi suurin syy, miksi ob:n maine toimialan sisällä on erittäin huono ja miksi onnibussilaisista ei pidetä. Tämän huomaa hyvin mm. linja-autoasemilla, missä ob:n kuljettajat ovat omissa porukoissaan ja muiden yritysten kuljettajat keskenään sulassa sovussa.

        Himoksen kuljetusten en usko olevan tällä hetkellä kannattavaa toimintaa kenellekään. Laskettelijat yleensäkin suosivat omaa autoa ja tällä hetkellä vielä suuremmalla syyllä vältetään joukkoliikennettä.

        "Tämän huomaa hyvin mm. linja-autoasemilla, missä ob:n kuljettajat ovat omissa porukoissaan ja muiden yritysten kuljettajat keskenään sulassa sovussa."

        No mutta. Tuo käytöshän alkoi heti 1.1.2012 linja-auto asemilla. Ja syy oli vain se että Onnibus oli tehnyt majesteettirikoksen eli tarjonnut liikennettä Tampere-Pori -reitille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä uho on edelleen kova, vaikka pikkulapsikin ymmärtää, ettei ob pysyisi päivääkään pystyssä ilman Koiviston tukea.

        Alalle on tullut kymmeniä uusia yrityksiä ja ne toimivat sulassa sovussa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vanhojen yritysten kanssa, myös kuljettajat mahtuvat samaan kahvipöytään. Miksi tämä ei ole mahdollista ob:n porukan kanssa? Olisiko niin, että etsit syyllisiä aivan väärästä suunnasta? Mahtaako ob:n tj:n suun pieksentä ja johtajalle täysin vieras käytös vaikuttaa asiaan? Entä mikä osuus on toisten autoihin paskomisilla ja muilla ala-arvoisilla törkyjutuilla?

        "Kyllä uho on edelleen kova, vaikka pikkulapsikin ymmärtää, ettei ob pysyisi päivääkään pystyssä ilman Koiviston tukea."

        Huomasitko että Onnibus on nykyään hyvin pitkälle sama asia kuin Koiviston kaukoliikenne? Ja että päätöksiä liikenteestä ei tee yksin Onnibusin väki?

        Kyllä koko kaukoliikennestrategia on Koiviston johdon siunaama. Vähän sama kuin sanoisit että Koivisto ei pysyisi päivääkään pystyssä ilman Koiviston tukea. Ihan totta toki. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän huomaa hyvin mm. linja-autoasemilla, missä ob:n kuljettajat ovat omissa porukoissaan ja muiden yritysten kuljettajat keskenään sulassa sovussa."

        No mutta. Tuo käytöshän alkoi heti 1.1.2012 linja-auto asemilla. Ja syy oli vain se että Onnibus oli tehnyt majesteettirikoksen eli tarjonnut liikennettä Tampere-Pori -reitille.

        Et taida nähdä punaisten lasiesi läpi mitä palvomasi OB on tehnyt ja tekee?
        Esim. Helsinki-Turku linjalla, kun Nanobus perusti siihen muutaman uuden vuoron, niin välittömästi OB romahdutti hintansa Nanobusin vuorojen edestä ja takaa.
        Eli pyrkii ajamaan konkurssiin kaikki samalle reitille tulijat.
        Eikä Nanobusin pojat varmastikaan ole paroneja.
        Ja niin kauan kuin VL, Vuorela ja muutama muu pysyvät ruodussa ja tekevät kuten OB käskee, he saavat ajella noita täyttölinjoja. Heti kun alkavat ajatella itsenäisesti, lähtölaskenta alkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä uho on edelleen kova, vaikka pikkulapsikin ymmärtää, ettei ob pysyisi päivääkään pystyssä ilman Koiviston tukea."

        Huomasitko että Onnibus on nykyään hyvin pitkälle sama asia kuin Koiviston kaukoliikenne? Ja että päätöksiä liikenteestä ei tee yksin Onnibusin väki?

        Kyllä koko kaukoliikennestrategia on Koiviston johdon siunaama. Vähän sama kuin sanoisit että Koivisto ei pysyisi päivääkään pystyssä ilman Koiviston tukea. Ihan totta toki. :)

        Onibus.com joka liikennöi 2-kerrosautoilla, on oma yhtiönsä. Tämän tukeminen Koiviston kassasta tuntuu järjettömältä, kun katsotaan autojen matkustajamääriä. Koiviston muilla yksiköillä on monenlaista liiketoimintaa, joten niiden tapauksessa kaukoliikenteen ajaminen on osa kokonaisuutta. Nämä muut yksiköt saavat osan tuloista mm. rahdista, joten liikennöinti on taloudellisesti paremmalla pohjalla kuin 2-kerrosautoilla ajettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän huomaa hyvin mm. linja-autoasemilla, missä ob:n kuljettajat ovat omissa porukoissaan ja muiden yritysten kuljettajat keskenään sulassa sovussa."

        No mutta. Tuo käytöshän alkoi heti 1.1.2012 linja-auto asemilla. Ja syy oli vain se että Onnibus oli tehnyt majesteettirikoksen eli tarjonnut liikennettä Tampere-Pori -reitille.

        Osaatko vielä selittää, miksi muiden uusien tulokkaiden kuljettajat pääosin mahtuvat samaan kahvipöytään, mutta ob-laiset loistavat poissaolollaan? Olisiko mahdollisesti niin, että valtaosa uusista tulokkaista osaa käyttäytyä eikä heidän tarvitse hävetä oman johtajansa edesottamuksia kuten ob:n kuljettajat joutuvat häpeämään. Toisaalta olen huomannut, että on ob:n kuljettajissakin paljon fiksua ainesta. Monet heistä ovat julkisesti pahoitelleet tj:n toimia ja sanomisia ja kertovat häpeävänsä omasta puolestaan niitä. Tästä huomaa, että ei Suuri Johtaja ole onnistunut manipuloimaan läheskään kaikkia alaisiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue hyvä mies Uutispupua (Valkeakosken Liikenteen tiedotuslehti). Siinä on paljon infoa tulevasta. VL:n Pupu ja OB:n Onni-Hirvi tekevät yhteistyötä. Pupu ja Hirvi = Lyömätön Duo.

        Tätä lukiessa tulee väistämättä mieleen, että ob:n ydinporukka ottaa huomioon nykyisen ob:n mahdollisen kaatumisen ja etsii jo kiihkeästi uusia loisimiskohteita. He ovat alkuajoista viisastuneet ja ovat päätyneet hyvämaineisiin yrityksiin kuten Valkeakosken Liikenne. Toivoa sopii, että VL:n ja muidenkin paljon lupaavien houkutusyritysten kohteeksi joutuneiden yritysten johto näkee metsän puilta ja ymmärtää pysyä poissa näiden herrojen kelkasta. Loinen, tai käenpoika, miten näitä kukin haluaakin kutsua, tekee yhteistyötä ainoastaan niin pitkään kuin siitä on hyötyä. Sen jälkeen yhteistyö loppuu välittömästi. Moni sinisilmäinen liikennöitsijä on tämän kokenut viimeisten vuosien aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä lukiessa tulee väistämättä mieleen, että ob:n ydinporukka ottaa huomioon nykyisen ob:n mahdollisen kaatumisen ja etsii jo kiihkeästi uusia loisimiskohteita. He ovat alkuajoista viisastuneet ja ovat päätyneet hyvämaineisiin yrityksiin kuten Valkeakosken Liikenne. Toivoa sopii, että VL:n ja muidenkin paljon lupaavien houkutusyritysten kohteeksi joutuneiden yritysten johto näkee metsän puilta ja ymmärtää pysyä poissa näiden herrojen kelkasta. Loinen, tai käenpoika, miten näitä kukin haluaakin kutsua, tekee yhteistyötä ainoastaan niin pitkään kuin siitä on hyötyä. Sen jälkeen yhteistyö loppuu välittömästi. Moni sinisilmäinen liikennöitsijä on tämän kokenut viimeisten vuosien aikana.

        Siellä VL:ssä on tulevaisuus. Tarvitaan ehkä liikennetoimintajohtaja, aikataulusuunnittelujohtaja, henkilöstöjohtaja, yhteiskuntasuhdejohtaja.
        Siellä on joukkoliikenneasiantuntijoilla suuri tulevaisuus.
        Tietysti johtajilla pitää olla päällikön tittelillä olevia alaisiakin, muuten organisaatio on jollakin tapaa "vajaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä lukiessa tulee väistämättä mieleen, että ob:n ydinporukka ottaa huomioon nykyisen ob:n mahdollisen kaatumisen ja etsii jo kiihkeästi uusia loisimiskohteita. He ovat alkuajoista viisastuneet ja ovat päätyneet hyvämaineisiin yrityksiin kuten Valkeakosken Liikenne. Toivoa sopii, että VL:n ja muidenkin paljon lupaavien houkutusyritysten kohteeksi joutuneiden yritysten johto näkee metsän puilta ja ymmärtää pysyä poissa näiden herrojen kelkasta. Loinen, tai käenpoika, miten näitä kukin haluaakin kutsua, tekee yhteistyötä ainoastaan niin pitkään kuin siitä on hyötyä. Sen jälkeen yhteistyö loppuu välittömästi. Moni sinisilmäinen liikennöitsijä on tämän kokenut viimeisten vuosien aikana.

        Mielikuvitus laukkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä lukiessa tulee väistämättä mieleen, että ob:n ydinporukka ottaa huomioon nykyisen ob:n mahdollisen kaatumisen ja etsii jo kiihkeästi uusia loisimiskohteita. He ovat alkuajoista viisastuneet ja ovat päätyneet hyvämaineisiin yrityksiin kuten Valkeakosken Liikenne. Toivoa sopii, että VL:n ja muidenkin paljon lupaavien houkutusyritysten kohteeksi joutuneiden yritysten johto näkee metsän puilta ja ymmärtää pysyä poissa näiden herrojen kelkasta. Loinen, tai käenpoika, miten näitä kukin haluaakin kutsua, tekee yhteistyötä ainoastaan niin pitkään kuin siitä on hyötyä. Sen jälkeen yhteistyö loppuu välittömästi. Moni sinisilmäinen liikennöitsijä on tämän kokenut viimeisten vuosien aikana.

        Loinen mitävnr on paron kuskit ne loisii työttönyyskorvaksilla kun niitten pomot on kädettömniä eikä ossaa kun vaa lomauttaa ja sit riekuttaa js joku pystyy pitkään liikennettä yllä


    • Anonyymi

      Kerhotalolla on taas ahkeroitu ja yritetty tsempata lähinnä omaa porukkaa näillä päättömillä kirjoituksilla. Onnibussin ahdinko syvenee päivä päivältä. Tänään Kampissa iltapäivällä parhaaseen matkustusaikaan ob:n röttelöihin nousi yleisesti alle 10 matkustajaa ns. hyvilläkin reiteillä. Jokainen tajuaa, että tällainen ei voi pitkään jatkua. Kerhotalolla pelätään nyt tosissaan, että rahoitus järjenvastaiselle toiminnalle lopetetaan. Tämän pelon seurauksena julkaistaan näitä kirjoitelmia, joilla yritetään kohentaa omaa olotilaa samoin kuin luoda uskoa hännystelijöiden joukoissa.

    • Anonyymi

      Hehkutat ylistävin sanoin Kataisen hallitusta. Yleinen mielipide on, että Kataisen hallitus sekä nykyinen hallitus ovat vuosituhannen ylivoimaisesti huonoimmat. En tarkoita nyt pelkästään joukkoliikennepolitiikkaa, vaan talouspolitiikkaa yleisestikin. Tälläkin viikolla on uutisoitu Suomen olevan matkalla banaanivaltioksi. Talousoppineiden mukaan kehitys alkoi juurikin Kataisen hallituksen kaudella ja sen toimien seurauksena. Julkinen talous elää lähes täysin velkarahalla, mutta tällainen kupla puhkeaa aina jossakin vaiheessa. Tällä hetkellä lainaraha on halpaa, mikä viivästyttää saneeraustoimia. Silloin, kun saneeraus pakon edessä alkaa, ovat lääkkeet kovempia kuin jos saneeraustoimet olisi tehty ajoissa. Kun nyt ollaan joukkoliikenne-aiheisten kirjoitusten parissa, voit olla varma, että viranomaisvetoisen liikenteen löyhäkätinen rahoitus tulee varmuudella olemaan yksi säästökohde. Tällä sektorilla työtä on paljon, mutta toisaalta säästökohteita on helppo löytää. Lopuksi voidaan todeta, että kokoomus puolueena on etääntynyt todella kauaksi yrittäjä-myönteisestä puolueesta, joka se aikoinaan mainosti olevansa. Tällä hetkellä se on lähinnä julkisen hallinnon suojatyöpaikkalaisten sateenvarjo, jonka omillekin jäsenille nämä verovaroin kustannetut suojatyöpaikat kelpaavat samoin kuin vasemmistollekin.

      • Anonyymi

        Ymmärränkö oikein että sinulle pääasia on että julkinen sektori ei ole mukana joukkoliikenteessä (tuskin missään muussakaan). Kiihkokapitalisti?

        Totuus on että yksityisessä monopolissa yhdistyvät sosialismin ja kapitalismin huonoimmat puolet: tehottomuus ja lähes rajoittamaton ahneus. Sen pahempaa ei olekaan kuin aiemmin bussimarkkinassa olleet yksityiset monopolit.

        Marinin hallitukselle mitattiin juuri korkeat tyytyväisyysluvut. Se siitä yleisestä käsityksestä. Mitä tulee esim. velkaantumiseen nyt korona-aikana niin Suomi ei "pärjää" velanotossa lähellekään monille muille länsimaille.

        Kataisen hallitus oli hyvä hallitus vaikka vaikeuksia matkalla riittikin. Suurin syy vaikeuksiin oli perussuomalaisten vaaleissa saama suuri kannatus mutta silti vastuuton oppositioon meuhkaamaan luikkiminen jolloin hallituksessa oli paljon muita puolueita ja eduskunnassa vain niukka enemmistö. Tämä oli hankala tilanne hallitukselle. Hyvin silti selvittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärränkö oikein että sinulle pääasia on että julkinen sektori ei ole mukana joukkoliikenteessä (tuskin missään muussakaan). Kiihkokapitalisti?

        Totuus on että yksityisessä monopolissa yhdistyvät sosialismin ja kapitalismin huonoimmat puolet: tehottomuus ja lähes rajoittamaton ahneus. Sen pahempaa ei olekaan kuin aiemmin bussimarkkinassa olleet yksityiset monopolit.

        Marinin hallitukselle mitattiin juuri korkeat tyytyväisyysluvut. Se siitä yleisestä käsityksestä. Mitä tulee esim. velkaantumiseen nyt korona-aikana niin Suomi ei "pärjää" velanotossa lähellekään monille muille länsimaille.

        Kataisen hallitus oli hyvä hallitus vaikka vaikeuksia matkalla riittikin. Suurin syy vaikeuksiin oli perussuomalaisten vaaleissa saama suuri kannatus mutta silti vastuuton oppositioon meuhkaamaan luikkiminen jolloin hallituksessa oli paljon muita puolueita ja eduskunnassa vain niukka enemmistö. Tämä oli hankala tilanne hallitukselle. Hyvin silti selvittiin.

        Minä en sinänsä vastusta julkista sektoria, jos se toimisi veronmaksajien parhaaksi. Suomessa julkinen sektori on ottanut monia sellaisia tehtäviä hoitaakseen, jotka yksityinen puoli hoitaisi paremmin ja kustannustehokkaammin. Joukkoliikenteen lisäksi mieleen tulee ainakin liikennöintiin liittyvät toiminnot jätteenkuljetus ja sairaankuljetus. Näistäkin suuri osa on viime vuosina sosialisoitu ja yhteiskunnan tuki on kasvanut samoin kuin joukkoliikenteessäkin. Yleensä sosialisoinnin yhteydessä muodostetaan julkinen monopoli. Tämä on se, mitä minä vastustan. Jos julkinen toiminta olisi niin laadukasta ja hyvää kuin sinun mielestäsi, niin miksi tarvitaan lailla suojattuja monopoleja? Sosialisoinnin seurauksena syntyy byrokraattisia hallintohimmeleitä, jonka suojatyöpaikoille nimitetään poliittisia hyvä veli -verkoston ystäviä useasti jäsenkirjan eikä pätevyyden perusteella. Tämä on toinen asia mitä ankarasti vastustan.

        Mitä tulee puheena olleiden hallitusten toimiin, uskon ennemmin talousviisaita kuin sinun tietyn väristen lasien värittämiä omia mielipiteitä. Totta on, että muutamilla länsimailla on velkaa enemmän kuin Suomella, mutta niillä saattaa myös olla tulevina vuosina enemmän velanmaksukykyä kuin Suomella. Ilman taloustieteen opintojakin jokaiselle on selvää, että meno ei voi julkisella puolella kovin pitkään tällaisena jatkua. Kataisen hallitus oli katastrofi alusta alkaen. Sen tietää Jyrki itsekin ja on siksi pysynyt poissa julkisuudesta, ja hyvä niin. Nykyinen hallitus saa jonkinlaisia pisteitä, kun korona vie tilaa asiakysymyksiltä. Totuus tämänkin hallituksen suosiosta tulee esiin lähikuukausina ja silloin luvut tulevat olemaan samaa luokkaa Kataisen surkean hallituksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en sinänsä vastusta julkista sektoria, jos se toimisi veronmaksajien parhaaksi. Suomessa julkinen sektori on ottanut monia sellaisia tehtäviä hoitaakseen, jotka yksityinen puoli hoitaisi paremmin ja kustannustehokkaammin. Joukkoliikenteen lisäksi mieleen tulee ainakin liikennöintiin liittyvät toiminnot jätteenkuljetus ja sairaankuljetus. Näistäkin suuri osa on viime vuosina sosialisoitu ja yhteiskunnan tuki on kasvanut samoin kuin joukkoliikenteessäkin. Yleensä sosialisoinnin yhteydessä muodostetaan julkinen monopoli. Tämä on se, mitä minä vastustan. Jos julkinen toiminta olisi niin laadukasta ja hyvää kuin sinun mielestäsi, niin miksi tarvitaan lailla suojattuja monopoleja? Sosialisoinnin seurauksena syntyy byrokraattisia hallintohimmeleitä, jonka suojatyöpaikoille nimitetään poliittisia hyvä veli -verkoston ystäviä useasti jäsenkirjan eikä pätevyyden perusteella. Tämä on toinen asia mitä ankarasti vastustan.

        Mitä tulee puheena olleiden hallitusten toimiin, uskon ennemmin talousviisaita kuin sinun tietyn väristen lasien värittämiä omia mielipiteitä. Totta on, että muutamilla länsimailla on velkaa enemmän kuin Suomella, mutta niillä saattaa myös olla tulevina vuosina enemmän velanmaksukykyä kuin Suomella. Ilman taloustieteen opintojakin jokaiselle on selvää, että meno ei voi julkisella puolella kovin pitkään tällaisena jatkua. Kataisen hallitus oli katastrofi alusta alkaen. Sen tietää Jyrki itsekin ja on siksi pysynyt poissa julkisuudesta, ja hyvä niin. Nykyinen hallitus saa jonkinlaisia pisteitä, kun korona vie tilaa asiakysymyksiltä. Totuus tämänkin hallituksen suosiosta tulee esiin lähikuukausina ja silloin luvut tulevat olemaan samaa luokkaa Kataisen surkean hallituksen kanssa.

        Katainen on nykyään Sitran yliasiamies. Sitä ennen EU-komission varapj. Sitä ennen Suomen pääministeri. Sitä ennen Suomen valtiovarainministeri. Ei hän ole mihinkään kadonnut. Talousosaamista roppakaupalla.

        Minkähänlaiset "natsat" sinulla on, kun katsot olevan varaa Kataista haukkua julkisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en sinänsä vastusta julkista sektoria, jos se toimisi veronmaksajien parhaaksi. Suomessa julkinen sektori on ottanut monia sellaisia tehtäviä hoitaakseen, jotka yksityinen puoli hoitaisi paremmin ja kustannustehokkaammin. Joukkoliikenteen lisäksi mieleen tulee ainakin liikennöintiin liittyvät toiminnot jätteenkuljetus ja sairaankuljetus. Näistäkin suuri osa on viime vuosina sosialisoitu ja yhteiskunnan tuki on kasvanut samoin kuin joukkoliikenteessäkin. Yleensä sosialisoinnin yhteydessä muodostetaan julkinen monopoli. Tämä on se, mitä minä vastustan. Jos julkinen toiminta olisi niin laadukasta ja hyvää kuin sinun mielestäsi, niin miksi tarvitaan lailla suojattuja monopoleja? Sosialisoinnin seurauksena syntyy byrokraattisia hallintohimmeleitä, jonka suojatyöpaikoille nimitetään poliittisia hyvä veli -verkoston ystäviä useasti jäsenkirjan eikä pätevyyden perusteella. Tämä on toinen asia mitä ankarasti vastustan.

        Mitä tulee puheena olleiden hallitusten toimiin, uskon ennemmin talousviisaita kuin sinun tietyn väristen lasien värittämiä omia mielipiteitä. Totta on, että muutamilla länsimailla on velkaa enemmän kuin Suomella, mutta niillä saattaa myös olla tulevina vuosina enemmän velanmaksukykyä kuin Suomella. Ilman taloustieteen opintojakin jokaiselle on selvää, että meno ei voi julkisella puolella kovin pitkään tällaisena jatkua. Kataisen hallitus oli katastrofi alusta alkaen. Sen tietää Jyrki itsekin ja on siksi pysynyt poissa julkisuudesta, ja hyvä niin. Nykyinen hallitus saa jonkinlaisia pisteitä, kun korona vie tilaa asiakysymyksiltä. Totuus tämänkin hallituksen suosiosta tulee esiin lähikuukausina ja silloin luvut tulevat olemaan samaa luokkaa Kataisen surkean hallituksen kanssa.

        "talousviisaita"

        Tuota, voisitko mainita vaikkapa kolme "talousviisasta", joilta ei ymmärrystä löydy
        nykyisen hallituksen talouspolitiikalle?

        Minä mainitsen sen jälkeen kolme muuta "talousviisasta", joilta ymmärrystä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katainen on nykyään Sitran yliasiamies. Sitä ennen EU-komission varapj. Sitä ennen Suomen pääministeri. Sitä ennen Suomen valtiovarainministeri. Ei hän ole mihinkään kadonnut. Talousosaamista roppakaupalla.

        Minkähänlaiset "natsat" sinulla on, kun katsot olevan varaa Kataista haukkua julkisesti?

        Minä en arvostellut Kataista itseään, vaan hänen hallitustaan. Kataisella on varmasti paljon kykyjä ja hyviä ominaisuuksia, mutta epäonnistuneen hallitustaipaleen jälkeen hänestä on kuultu aika vähän. Nämä mainitsemasi "työpaikat" ovat juuri niitä, joita annetaan poliittisesti ansioituneille kavereille. Silloin ei aina valita parasta vaan sopiva.

        Minulla ei ole talouspoliittisia natsoja, mutta perustan mielipiteeni talousoppineiden ulostuloihin, jotka lähes poikkeuksetta ovat olleet erittäin kriittisiä niin Kataisen hallituksen kuin nykyisenkin hallituksen talouspolitiikan suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "talousviisaita"

        Tuota, voisitko mainita vaikkapa kolme "talousviisasta", joilta ei ymmärrystä löydy
        nykyisen hallituksen talouspolitiikalle?

        Minä mainitsen sen jälkeen kolme muuta "talousviisasta", joilta ymmärrystä löytyy.

        Ensimmäisinä mieleen tulee tällä viikolla esillä ollut Johnny Åkerholm ja hieman tuonnempaa Vesa Vihriälä ja Anni Huhtala (VATT). Kaksi viimeistä ovat olleet huolissaan juuri julkisen sektorin tilanteesta, Åkerholmin huoli kohdistui koko maamme talouden tulevaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en arvostellut Kataista itseään, vaan hänen hallitustaan. Kataisella on varmasti paljon kykyjä ja hyviä ominaisuuksia, mutta epäonnistuneen hallitustaipaleen jälkeen hänestä on kuultu aika vähän. Nämä mainitsemasi "työpaikat" ovat juuri niitä, joita annetaan poliittisesti ansioituneille kavereille. Silloin ei aina valita parasta vaan sopiva.

        Minulla ei ole talouspoliittisia natsoja, mutta perustan mielipiteeni talousoppineiden ulostuloihin, jotka lähes poikkeuksetta ovat olleet erittäin kriittisiä niin Kataisen hallituksen kuin nykyisenkin hallituksen talouspolitiikan suhteen.

        Kohta 2 ja 4

        Voisit harkita poliitikon uraa; puhut paljon hienoina vertailuna muusta kuin itse työelämän ytimestä ja näin keskustelua johdetaan harhaan.

        Tämä on oikeasti huippuhyvä jakso joukkoliikenteessä seurattavaksi kaikkine mausteineen. Itse olen tykännyt kovasti ja harkitsen tekeväni tarjousta "mennään bussilla" televiosarjasta kotimaiseen levitykseen. Sarjasta löytyisi niin perestoikaa kuin Greenspania

        Tästä löytyisi niin kotimaista politiikkaa, mutta vähintäänkin J.R vs Cliff Barnes


    • Anonyymi

      Varokaa paroonit ja sulttaanit ja keisarit ja muutkin. Kun pupun ja hirven kartelli alkaa jylläämään niin siinä viedään kaikkia kuin kuoriämpäriä. Sen jälkeen on vain pupuhirvikartelli ja kaikki muut joutuu lopettamaan. Jopa VR junavuoronsa. Siitä tulee joukkoliikenteen suurin mullistus sitten pyörän keksimisen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      426
      9185
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      247
      6527
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2325
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      2196
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1697
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      184
      1288
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1273
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      989
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      964
    Aihe