Hammasproteesi ylös

Anonyymi

Mulla tulee tilanne että ylhäältä lähtee varmaan loput hampaat. Oikein hyvällä tuurilla sinne jää yksi tai kaksi koska yksi tai kaksi ovat kokonaisia. Hammaslääkärin tarkistus on kahden viikon päästä niin sitten sen näkee mikä on tuomio.

Kuitenkin mua on alkanut jännittää se että miten voi olla varma että proteesi pysyy kiinni eikä lonksu kun olen lukenut että taitaa olla valmistajasta kiinni.

Toki haluisin kiinteän prosessin mutta maksaa ja pitäisi varmaa 10 vuotta säästää että saisi. Ei taida montaa eri vaijtoehtoa olla noiden kahden lisäksi. Jos mulla jää 2 omaa hammasta suuhun ylös niin ne ovat yksi etuhammqs ja toinen on poskihammas.

Sekin jos ylhäältä kaikki lähtee pois niin joudu toki opettelemaan puhumaan pitkään siten etten sano S kirjainta.

Ei ole kiva jos maksaa proteesista joka ei sitten pysy hyvin kiinni ja lonksuu ym. Niin siinä tapauksessa olisin mielummin ilman ylähampaita koska jos proteesi tahtoo irtoilla suussa niin en uskalla kenellekkään kasvotusten jutella ym. Sekä se että mun alahampaat eivät ole kaikista valkoisimmmat ja ehdottomasti haluaisin että proteesi on valkoisempi kuin alahampaat. Tämä nyt oli enemmän tämmöinen vuodatus ja kuten sanoin alussa niin ensimmäinen tarkastus on vasta edessä missä sitten selviää jatko ja vaihtoehdot ja hinnat ja niiden pohjalta sitten teen sen päätöksen että miten haluan tehdä. ;)

8

1218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu siitä, miten hampaat näkyvät puhessasi. Jos sillai revität että ylä-ja alahampaat on esillä, niin silloin väriero näkyy. Muuten ei huomaa, ei ero kuitenkaan hirveän paljon erilainen kannata olla. Ei tämän päivän hampaat minnekään lonksu, ylähampaa pysyy hyvin ja niillä on hyvä syödä. Olen itse vähän samaa sunnittelemassa, joten olen tuttavilta kysellyt kokemuksia ja nettiä selaillut.
      Kunnallinen on edullisin. Hinta tonnin paikkeilla. Jos olet varaton, niin siitä kannattaa jutella kun tilaa aikaa, neuvovat eteenpäin.

      • Anonyymi

        Kiinteä proteesi tarkoittaa että proteesi asennetaan implanttien varaan. Kysy ensin hammaslääkäriltä, sairastatko parodontiittiä. Jos sairastat, niitä ei kannata laittaa, ei kestä hammasluu. Jos ikenet ovat terveet, silloin kiinteä proteesi onnistuu. En löytänyt netistä hintaa, enkä ole muualta etsinyt kun itse en sitä voi laittaa, on osassa luustoa parodontiitti.


      • Anonyymi

        Minulla oli ylhäällä vain edessä muutama hammas ja kun toinen etuhammas katkesi juurta myöten, oli helppo ratkaisu poistattaa loputkin ja laittaa kokoproteesi ylös. Ratkaisin tuon operaation menemällä yksityiselle jossa loput hampaat poistettiin kerralla sedaatiossa ja suuhun laitettiin heti ennakkoon valmistettu proteesi. En siis ollut hetkeäkään ilman hampaita ja onnistuihan tuo noinkin. Kivutkaan eivät olleet mahdottomia ja pehmeää ruokaa piti syödä vain vähän aikaa. Korjaava pohjauskin tehtiin vasta n. 9 kk myöhemmin. Kalliiksihan tuo tuli mutta sedaation vuoksi ei tarvinnut kärsiä useita hampaanpoisto-operaatioita.

        Kunnallisella puolella proteesin teettäminen tulee hieman halvemmaksi, sillä hammaslääkärin työt (hampaiden poistot, mallien teko ja proteesin sovitukset) ovat edullisempia. Proteesi on kuitenkin saman hintainen kuin yksityispuolen kautta teetettynä, vain mahdollinen kilpailutus voi laskea hintaa.

        Minulla ainakin proteesi on pysynyt hyvin paikallaan, ei tarvitse pelätä että se tipahtaisi paikaltaan syödessä tai puhuessa. Puheeseenkaan se ei oikeastaan vaikuttanut alussakaan ja kun proteesiin tottuu, puhe on täysin selvää.

        Jos nuo 1-2 hammasta on taktisesti hyvässä kohdassa tukemassa proteesia, voidaan tehdä osaproteesi joka pysynee vielä paremmin paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli ylhäällä vain edessä muutama hammas ja kun toinen etuhammas katkesi juurta myöten, oli helppo ratkaisu poistattaa loputkin ja laittaa kokoproteesi ylös. Ratkaisin tuon operaation menemällä yksityiselle jossa loput hampaat poistettiin kerralla sedaatiossa ja suuhun laitettiin heti ennakkoon valmistettu proteesi. En siis ollut hetkeäkään ilman hampaita ja onnistuihan tuo noinkin. Kivutkaan eivät olleet mahdottomia ja pehmeää ruokaa piti syödä vain vähän aikaa. Korjaava pohjauskin tehtiin vasta n. 9 kk myöhemmin. Kalliiksihan tuo tuli mutta sedaation vuoksi ei tarvinnut kärsiä useita hampaanpoisto-operaatioita.

        Kunnallisella puolella proteesin teettäminen tulee hieman halvemmaksi, sillä hammaslääkärin työt (hampaiden poistot, mallien teko ja proteesin sovitukset) ovat edullisempia. Proteesi on kuitenkin saman hintainen kuin yksityispuolen kautta teetettynä, vain mahdollinen kilpailutus voi laskea hintaa.

        Minulla ainakin proteesi on pysynyt hyvin paikallaan, ei tarvitse pelätä että se tipahtaisi paikaltaan syödessä tai puhuessa. Puheeseenkaan se ei oikeastaan vaikuttanut alussakaan ja kun proteesiin tottuu, puhe on täysin selvää.

        Jos nuo 1-2 hammasta on taktisesti hyvässä kohdassa tukemassa proteesia, voidaan tehdä osaproteesi joka pysynee vielä paremmin paikallaan.

        Voisitko kuitenkin kertoa, paljonko proteesi yksityisellä maksoi. Olen tämä joka ei voi laittaa kiinteää implantti-proteesia. 19.03.2021 20:48


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko kuitenkin kertoa, paljonko proteesi yksityisellä maksoi. Olen tämä joka ei voi laittaa kiinteää implantti-proteesia. 19.03.2021 20:48

        Tuosta operaatiostani on aikaa kolme vuotta ja silloin hammaslääkärin lasku oli vähän päälle 800 euroa, proteesi maksoi 1000 euroa. Proteesin olisi ehkä saanut jostain muualta hiukan halvemmalla, mutta tässä tapauksessa teknikon vastaanotto oli hammaslääkärin yhteydessä joten oli vaivatonta käydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta operaatiostani on aikaa kolme vuotta ja silloin hammaslääkärin lasku oli vähän päälle 800 euroa, proteesi maksoi 1000 euroa. Proteesin olisi ehkä saanut jostain muualta hiukan halvemmalla, mutta tässä tapauksessa teknikon vastaanotto oli hammaslääkärin yhteydessä joten oli vaivatonta käydä.

        Kiitos!


    • Anonyymi

      Sitäkin pohdin että proteesi jos ei ole valkoisempi ja näkyy puhuessa niiin en silloinkaan kehtaa puhua eli jos haluaisin valkoisemat niin sitten voisin myöhemmin jos mahdollista alahampaita kokeilla saada valkoisemmiksi hammaslääkärissä jollain keinolla.

      • Anonyymi

        Noh kuinkas meni? Itsellä se tilanne että poistot tehty ylhäältä pari kk sitten ja proteesi valmis parin viikon päästä. Valitsin itsekkin hieman vaaleammat ylös ja alahampaita ideana tarvittaessa hieman vaalentaa.. Pari kk tässä meni ilman ylä-leegoja mutta kannatti odottaa että ien parantui ja vetäytyi hieman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe