Hermovaurio alaviisurinpoistosta

hammaspeikkoko

Olen ilmeisesti saanut jonkinasteisen hermovaurion viisaudenhampaan leikkauksesta, koska leuka on vieläkin puutunut (4 päivää leikkauksesta)
Onko teillä kokemusta tällaisesta? Onko hermo palautunut ennalleen? Vai onko leuka huuli tunnoton
loppuiän?

18

4883

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odota, älä hermostu

      ikenestä. Se oli tiukasti luussa kiinni. Eilen oli kulunut viikko leikkauksesta.

      Poski on vielä turvoksissa ja mustelmat ovat moniväriset. Ompeleet poistetaan maanantaina.

      Ehkä oli vastaavan kokoinen operaatio kuin sinulle tehty? Minun tapauksessa tämä on käsittääkseni normaali paranemisvauhti.

    • ...

      Joskus leikkauksellisen viisuripoiston jälkeen voi esiintyä tunnottomuutta jopa puoli vuotta.

    • minnamaria

      Yleensä kai hermovauriot paranee itsestään, mutta paranemisvauhti on hidas, joten ei kannata huolestua liian aikaisin. Joskus voi käydä niin, ettei tunto koskaan palaa täydellisesti. Hyvä merkki on, jos tuntuu pistelyä tai muita outoja tuntemuksia. Soita poiston tehneelle lääkärille ja kysy hänen mielipidetään asiasta!

      • aaliyah_1983

        mulla on nyt 6 päivää ollut tunto pois viisurileikkauksen jälkeen vasemalta puolelta. oon soitellu hammaslääkärille ja käynytkin siellä, ilmeisesti ne on vaurioittaneet jotain hermoja, mutta sanoivat että tunnon pitäisi palailla muutaman viikon kuluessa..

        mä en oo mitenkään vahingoniloinen, mutta on ihana tietää että en oo ainoa, jolle on tehty jokin "virhe" leikkauksessa.. kyllä tänäänkin on vähän tullu itkeskeltyä, ei oo yhtään meinaan mukavan oloista tää puutuminen..


      • hammaspeikkoko
        aaliyah_1983 kirjoitti:

        mulla on nyt 6 päivää ollut tunto pois viisurileikkauksen jälkeen vasemalta puolelta. oon soitellu hammaslääkärille ja käynytkin siellä, ilmeisesti ne on vaurioittaneet jotain hermoja, mutta sanoivat että tunnon pitäisi palailla muutaman viikon kuluessa..

        mä en oo mitenkään vahingoniloinen, mutta on ihana tietää että en oo ainoa, jolle on tehty jokin "virhe" leikkauksessa.. kyllä tänäänkin on vähän tullu itkeskeltyä, ei oo yhtään meinaan mukavan oloista tää puutuminen..

        Minulla nyt 8 päivää viisurinleikkauksesta ja tunto on palannut vähän. Eli leuka on kipeä. Onko sinullakin puolet leuasta ja osa huulta tunnoton?
        Plus hampaat toiselta puolelta?
        Muutama kuukausi menee kuulemma, että palaa takaisin tunto. Ainakin osittain..


      • aaliyah_1983
        hammaspeikkoko kirjoitti:

        Minulla nyt 8 päivää viisurinleikkauksesta ja tunto on palannut vähän. Eli leuka on kipeä. Onko sinullakin puolet leuasta ja osa huulta tunnoton?
        Plus hampaat toiselta puolelta?
        Muutama kuukausi menee kuulemma, että palaa takaisin tunto. Ainakin osittain..

        mulla ei oo itseasiassa huuli tai ulkopuolelta naama puutunut, mutta kieli on vasemmalta puolelta täysin tunnoton, ja makuaistikin on mennyt, niin ja hampaat on kanssa puutuneet vasemmalta alapuolelta.. sanoiko se lääkäri sulle mitään, kuinka nopeasti palautuisi edes osittainen tunto?


      • hammaspeikkoko
        aaliyah_1983 kirjoitti:

        mulla ei oo itseasiassa huuli tai ulkopuolelta naama puutunut, mutta kieli on vasemmalta puolelta täysin tunnoton, ja makuaistikin on mennyt, niin ja hampaat on kanssa puutuneet vasemmalta alapuolelta.. sanoiko se lääkäri sulle mitään, kuinka nopeasti palautuisi edes osittainen tunto?

        Nyt on sitten kuitenkin kulunut jo 9 päivää ja tunto vieläkin osittain pois. Minulla on tunto-ongelma hampaissa (niihinkin on jo osittain palannut), kieli
        on normaali ja sitten on tämä huuli-leuka-ongelma.
        Tunto on kuitenkin osittain palannut ja uskon, että tulee jossain vaiheessa täysin takaisin.
        Hammaslääkäri sanoi, että voi mennä muutama kuukausi, ennenkuin tunto täysin palaa.
        Mutta osittain tosiaan palaa varmaan sinullakin muutamien päivien sisällä. Minulla oireilee kipuna tuo leuka ja huuli..


      • aaliyah_1983
        hammaspeikkoko kirjoitti:

        Nyt on sitten kuitenkin kulunut jo 9 päivää ja tunto vieläkin osittain pois. Minulla on tunto-ongelma hampaissa (niihinkin on jo osittain palannut), kieli
        on normaali ja sitten on tämä huuli-leuka-ongelma.
        Tunto on kuitenkin osittain palannut ja uskon, että tulee jossain vaiheessa täysin takaisin.
        Hammaslääkäri sanoi, että voi mennä muutama kuukausi, ennenkuin tunto täysin palaa.
        Mutta osittain tosiaan palaa varmaan sinullakin muutamien päivien sisällä. Minulla oireilee kipuna tuo leuka ja huuli..

        oletko sä tehnyt ilmoitusta johonkin? mun käskettiin pyytämään hammashoitolasta omat hoitotiedot, ja toimittaan ne eteenpäin jollekkin sosiaaliviranomaiselle =) (en tiiä tarkemmin vielä kelle) mahdollisten korvausten takia. nimittäin jos tunto ei koskaan palaa, sit siittä pitäis saada korvaukset, kun on tehnyt ilmoituksen..


      • .......
        aaliyah_1983 kirjoitti:

        oletko sä tehnyt ilmoitusta johonkin? mun käskettiin pyytämään hammashoitolasta omat hoitotiedot, ja toimittaan ne eteenpäin jollekkin sosiaaliviranomaiselle =) (en tiiä tarkemmin vielä kelle) mahdollisten korvausten takia. nimittäin jos tunto ei koskaan palaa, sit siittä pitäis saada korvaukset, kun on tehnyt ilmoituksen..

        Englanninkielistä tietoa löytyy paljon netistä, kun kirjoittaa googleen hakusanaksi esim. 'wisdom tooth' 'nerve damage'. Muita hakusanoja: 'inferior alveolar nerve' (se hermo, joka tuo tunnun mm. alahuuleen) sekä 'lingual nerve' (tuo tunnon mm. kieleen).


      • hammaspeikkoko
        aaliyah_1983 kirjoitti:

        oletko sä tehnyt ilmoitusta johonkin? mun käskettiin pyytämään hammashoitolasta omat hoitotiedot, ja toimittaan ne eteenpäin jollekkin sosiaaliviranomaiselle =) (en tiiä tarkemmin vielä kelle) mahdollisten korvausten takia. nimittäin jos tunto ei koskaan palaa, sit siittä pitäis saada korvaukset, kun on tehnyt ilmoituksen..

        Minulla tunto on selvästi kovasti yrittämässä palata, joten en ole ilmoitellut mihinkään.
        Luulen, että minun tapauksessani hermovaurio olisi joka tapauksessa tullut, olisi viisuri poistettu tänään tai huomenna.
        Toki sinun kannattaa laittaa korvausvaade, jos olet menettänyt tunnon kielestäsi. Toivon todella, että saat tunnon takaisin. Kannattaa olla kärsivällinen,
        tunnon takaisin tulo saattaa kestää kuukausia.
        Ihmettelen sitä, miksi leuka on niin kipeä...??
        Siitä päättelisin, että tunto on palaamassa, jopa hampaisiin.


    • neltsukka

      Moi.. Luettekohan te kirjoittaneet tätä enää kun aikaa on kulunut jo yheksän vuotta..Olisi kiinnostanut tietää palasiko teille tunto koskaan? Itsellä on nyt 6päivää oikean puolen ylä- ja alaviisaudenhampaiden leikkauksesta. Mulla on oikea puoli ala hampaista, puolet alahuulesta (oikea puoli) ja leuka hieman edestä ihan puuduksissa. Ikään kuin puudutus ei olisi lakannut vielä. Soitin tänään hammaslääkärille ja vastaanottohoitaja sanoi että voi johtua hermovauriosta. Leikannut kirurgi on paikalla vasta ensi viikon perjantaina (nyt on torstai) ja silloin voin hänelle soittaa. Kysyin vastaanottohoitajalta että jääkö tämä tällaiseksi vai palaako tunto niin vastasi että sitä ei tiedä, joillakin palaa joillakin ei. :(

    • hoitovirhe korvaus

      Harmillisia tuollaiset hoitovirheet, mutta onneksi niistä saa korvauksia.

      • korvausta saanut

        Minulta kirurgi katkaisi linguaalihermon, sain korvauksia 10 000,00 euroa.


    • Nyt kävi näin

      V. 2009 poistettiin viimeinen viisuri alaleuasta oikealta. Lähti helposti, puudutuksessa ei ongelmia. Kuitenkin keskilinjasta oikealle kieli sekä suupohja hampaiden sisäpuolelta (limakalvo ja ikenet) jäivät lopullisesti puutuneeksi. Oire helpotti jonkin verran ensimmäisen puolen vuoden aikana, mutta vaurio jäi pysyväksi. Vaikeuttaa puhumista ja osittain myös kipuilee jos puhuu paljon. Potilasvakuutuskeskus ei korvannut, perusteena oli että olisi ollut suurempi riski jättää viisuri suuhun.

    • jsisks

      Hoitovirhehän toi on, sääliksi käy, loppuelämän vaiva.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta kirjoitellaan nyt siitä huolimatta. Minulta leikattiin kaksi päivää sitten alaviisuri. Puudutus ja operaatio meni itsessään hyvin tai en ainakaan havainnut, että hermoon oltaisiin osuttu tms. Nyt kuitenkin puolet alahuulesta, ikenet sen takaa ja puolet leuasta täysin tunnottomat. Tiedän että pitäisi olla kärsivällinen, mutta väkisinkin mietityttää, että mikä meni vikaan ja jääkö tästä pitkäaikainen tai jopa pysyvä riesa. Ei ole mukavaa 😰 hammashoitola ei nyt viikonloppuna ole auki, mutta soitan sinne huomenna, vaikka 99% varmuudella minut operoinut kirurgi ei ole paikalla, kun käy siellä harvakseltaan..

      • Anonyymi

        Miten tässä kävi?


    • Anonyymi

      Onneksi en antanut poistaa omia, ei mitään vaivaa ole ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe