SYY TOTTELEMATTOMUUTEEN JA JUMALAN LAIN HALVEKSUMISEEN ON, ETTEMME AJATTELE, KUKA HERRA ON.

Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka olen johdattanut sinut ulos Egyptin maalta, orjuuden huoneesta.
( 2 Moos. 20: 2)

Älköön sinulla olko muita jumalia. Tämä on Herran oma johdanto hänen pyhään lakiinsa. Tässä Herra julistaa kuka hän on, ja millä perusteella hän voi käskeä ja tuomita. Minä olen Herra. Minä Herra, se on pyhän lain iankaikkisen arvon ja iäisesti sitovan voiman perustus. Minä olen Herra, minä olen Jahve, iäisesti oleva, kaikkien olentojen ja kaiken voiman alkulähde.

Mistä on ihminen tullut, hän, jonka on toteltava tätä lakia? Mikä on ihminen? Onhan hän hänen kättensä teko, olento, jonka hän on luonut. Eikö hänellä siis ole valta käskeä. Eikö hänellä ole oikeus rajoittaa ihmisen vapautta ja määrätä hänelle lakeja. Näin sanoo hän meille, ja ajatelkaamme tätä tarkoin.

Syy tottelemattomuuteen ja Jumalan lain halveksumiseen on, ettemme ajattele, kuka Herra on, hän, joka on lain antaja. Emme liioin muista mitä me olemme hänen edessään.

Jos me näkisimme ja tuntisimme kuka pyhässä laissa puhuu, niin varmaankin kernaammin riutuisimme ja kuolisimme, kuin rohkenisimme tehdä jotain hänen tahtoansa vastaan.

Emme sano, että meissä olisi voimaa synnin vastustamiseen. Ei, syntiinlankeemuksen jälkeen ei meissä sitä ole. Emme Jumalan käskyn voimalla pysty tekemään mitä tahdomme. Me riutuisimme ja kuolisimme, jos ei Jumala itse armahtaisi ja pelastaisi meitä.

Ajattele: hän, joka on luonut taivaan ja maan, hän, joka kaikki tyhjästä teki, hän, joka loi auringon, kuun, tähdet ja maan ja kaikki mitä siinä on, hän, kaikkein korkein, joka loi ihmisen omaksi kuvakseen, lapsekseen ja perillisekseen, hän antaa ihmiselle lain.

Ihminen sai taidon kuulla ja ymmärtää hänen tahtonsa. Kuinka uskaltaisimme vastustaa ja halveksia häntä! Miten suuresti on luontomme turmeltunut, kun emme edes käsitä tätä. Meidän tulisi muistaa, että olemme hänen käsissään. Sekä ajallinen että iankaikkinen menestymisemme riippuu hänestä.

Joka ainoa hengenvetomme, on hänen vallassaan. Ja Jumalalla on lukemattomia keinoja rangaistakseen niitä, jotka häntä vihoittavat. Toiselle hän lähettää pahan äkkikuoleman, toiselle kauhean taudin, mielenvikaisuuden, tahi lyö hän ihmisen sokeudella, niin että ihmisraukka uhkarohkeana syöksyy syntiin ja häpeään.

Luther sanoo: »Jumalalla on kaikkialla pauloja ja satimia niitä varten, jotka hänet hylkäävät, jotta he eivät pääsisi mihinkään häntä pakoon.» Ja hän voi myös syöstä sielumme ja ruumiimme helvettiin. Jos hän ei kuollessa ottaisi sieluraukkaamme turviinsa ja veisi sitä taivaaseen, niin ei se ikänä sinne tulisi. Kuinka uskaltaisimme häntä ylenkatsoa ja uhmailla.

Ajattele, miten sinun kävisi, jos hän ottaisi sinulta pois Pyhän Henkensä ja jättäisi sinut pimeyteen, lihan himojen ja perkeleen valtaan! Olkoot ne sanat silmäimme edessä koko elämämme ajan.

Nimi Jahve merkitsee iäti oleva, muuttumaton. Tämän nimen kautta Jumala tahtoo meille ilmoittaa, ettei täällä ajassa ainoakaan piirto eikä rahtu hänen laista muutu. Meidän on tarpeellista muistaa, ettei Jumalan pyhän lain perustuksena ole mikään satunnainen Jumalan tahto, vaan hänen oma olemuksensa.

Jos joku kysyy minkä takia meidän tulee olla pyhät, sanoo Jumala: »Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä> Ei Hän sano: »sillä minä tahdon niin», vaan hän sanoo: »sillä minä olen pyhä».

Kun siis pyhän lain perustuksena on Jumalan oma olemus, niin ymmärrämme, minkä takia se ei koskaan voi muuttua. Jos se muuttuisi, niin silloinhan olisi Jumala itse muuttunut. Siis se, mitä Jumala laissaan kieltää, ei ole ajassa eikä iankaikkisuudessa luvallista.

Epäjumalat, Jumalan nimen turhaan lausuminen, hänen sanansa ylenkatsominen, tahi lähimmäisen halveksuminen, kateus, viha, valhe, ne pysyvät aina syntinä.

Ei niitä voi turmeltuneen luontomme heikkoudenkaan tähden puolustaa, tahi vähäpätöisinä pitää. Ne ovat Jumalalle kauhistus. Sillä Jumalan laki sanoo sen sotivan hänen pyhää mieltänsä vastaan. Eikä hänen mielensä koskaan muutu. Tämän ilmaisee Herra sanoessaan: »Minä olen Jahve.»

( C. O. Rosenius)

39

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi sinä korostat israelilaisille annettuja käskyjä ja lakeja. Emme elä enää vanhassa liitossa. Se oli ja meni.

• -
        Lakia on saarnattava niille, jotka eivät tiedä tarvitsevansa syntien sovitusta Jeesuksessa Kristuksessa. Toisaalta lakia tarvitsevat ne, jotka eivät välitä Jumalasta mitään, toisaalta ne, jotka luulevat omalla vanhurskaudellaan kelpaavansa Jumalalle.

”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen ”(Apt 3:19-20).

”Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?”
        (Gal 3:1-3).

Evankeliumia on saarnattava kaikille niille, jotka ovat lain musertamia, toivottomia, pelokkaita, ahdistettuja ja syntiseksi itsensä tunnustavia. ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon” (Matt 11:28).

"Ja hän sanoi minulle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”. Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan”
        (2.kor 12:9).

( Otelainaus: Luterilainen.net - sivusto)

• Saviseutulainen kirjoitti:

-
        Lakia on saarnattava niille, jotka eivät tiedä tarvitsevansa syntien sovitusta Jeesuksessa Kristuksessa. Toisaalta lakia tarvitsevat ne, jotka eivät välitä Jumalasta mitään, toisaalta ne, jotka luulevat omalla vanhurskaudellaan kelpaavansa Jumalalle.

”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen ”(Apt 3:19-20).

”Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?”
        (Gal 3:1-3).

Evankeliumia on saarnattava kaikille niille, jotka ovat lain musertamia, toivottomia, pelokkaita, ahdistettuja ja syntiseksi itsensä tunnustavia. ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon” (Matt 11:28).

"Ja hän sanoi minulle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”. Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan”
        (2.kor 12:9).

( Otelainaus: Luterilainen.net - sivusto)

"Evankeliumi ei kumoa lain vaatimuksia
        Evankeliumi hyväksyy lain vaatimukset. Se ei kumoa lakia, vaan sanoo, että laki on täytetty. On tullut sijainen, joka on sen tehnyt. Lain täyttäjänä onkin itse Jumala, Jeesus todellisena Jumalana.
        Mutta lain täyttäjänä on myös ihminen, Jeesus todellisena ihmisenä. Jeesus eli täydellisen ihmiselämän, mutta ei itsensä vaan toisten tähden. Hän täytti moraalilain kaikki vaatimukset.
        Jeesus täytti myös uhrilain vaatimukset tulemalla syntiuhriksi ja kärsimällä lain määräämän rangaistuksen syyllisten puolesta. Näin evankeliumi on täytetty laki. Evankeliumi antaa kaiken ilmaiseksi kaikille muille paitsi yhdelle.
        Laki esittää Jeesuksen aina esikuvana, evankeliumi taas meidän sijaisenamme. Laki vaatii rakkautta, evankeliumi antaa rakkauden. Evankeliumin sisältö on Jeesus Kristus syntisen armahtajana."
        ( Olavi Peltola)

• Anonyymi

Pieni pikainen vilkaisu Paavallin kirjeisiin paljastaa, ettei hän saarnannut lakia ja evankeliumia vaan ainoastaan evankeliumia. Ja Jeesus kehotti lähetyskäskyssään julistamaan aiinoastaan evankeliumia, ei lakia ja evankeliumia.

• Anonyymi

7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
        ( Room. 7)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
        ( Room. 7)

s-seutulainen

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        ( Matt. 5:17)

"Lain kautta tulee synnintunto"

19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
        29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
        30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
        ( Room. 3)

-
        ( Room. 7)

-

Lain käs­kyt kir­kas­ta­vat Ju­ma­lan py­hää ja muut­tu­ma­ton­ta tah­toa. Epä­us­ko ja muut syn­nit saa­vat ker­ran lain kaut­ta tuo­mi­on­sa. Kos­ka ih­mi­nen on voi­ma­ton täyt­tä­mään lain vaa­ti­muk­sia, Ju­ma­lan täy­tyi lä­het­tää oma Poi­kan­sa tän­ne maa­il­maan ih­mi­sen hah­mos­sa. Näin Ju­ma­la tuo­mit­si ih­mi­ses­sä, omas­sa Po­jas­saan, ih­mis­ten syn­nit (Room. 8:3).
        Riip­pu­es­saan ris­til­lä Jee­suk­ses­ta tuli syyt­tö­mä­nä, mut­ta kuo­le­maan tuo­mit­tu­na, Ju­ma­lan ki­ro­a­ma. Pää­si­äi­sen ta­pah­tu­mat ker­to­vat sii­tä, mi­ten Ju­ma­lan Poi­ka kes­ti kil­voi­tuk­sen lop­puun as­ti: ”Se on täy­tet­ty.” Kris­tuk­sen so­vin­to­työ, lain täyt­tä­mi­nen ja ylös­nou­se­mus ovat us­kon­van­hurs­kau­den pe­rus­ta kai­kil­le niil­le, jot­ka us­ko­vat.
        ( Aimo Mikkonen/PÄIVÄMIES)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
        29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
        30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
        ( Room. 3)

-
        ( Room. 7)

-

Lain käs­kyt kir­kas­ta­vat Ju­ma­lan py­hää ja muut­tu­ma­ton­ta tah­toa. Epä­us­ko ja muut syn­nit saa­vat ker­ran lain kaut­ta tuo­mi­on­sa. Kos­ka ih­mi­nen on voi­ma­ton täyt­tä­mään lain vaa­ti­muk­sia, Ju­ma­lan täy­tyi lä­het­tää oma Poi­kan­sa tän­ne maa­il­maan ih­mi­sen hah­mos­sa. Näin Ju­ma­la tuo­mit­si ih­mi­ses­sä, omas­sa Po­jas­saan, ih­mis­ten syn­nit (Room. 8:3).
        Riip­pu­es­saan ris­til­lä Jee­suk­ses­ta tuli syyt­tö­mä­nä, mut­ta kuo­le­maan tuo­mit­tu­na, Ju­ma­lan ki­ro­a­ma. Pää­si­äi­sen ta­pah­tu­mat ker­to­vat sii­tä, mi­ten Ju­ma­lan Poi­ka kes­ti kil­voi­tuk­sen lop­puun as­ti: ”Se on täy­tet­ty.” Kris­tuk­sen so­vin­to­työ, lain täyt­tä­mi­nen ja ylös­nou­se­mus ovat us­kon­van­hurs­kau­den pe­rus­ta kai­kil­le niil­le, jot­ka us­ko­vat.

s-seutulainen

Nyt ymmärrän s-seutulaisen uskoa ja käsitystä. Hän on lesta. Siellä saa synnit anteeksi kättä nostamalla, saarnamies kuittaa ne.
        Lahkolaisella on omat harhaoppiset luulot joita hän palvoo kuten liikettäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ymmärrän s-seutulaisen uskoa ja käsitystä. Hän on lesta. Siellä saa synnit anteeksi kättä nostamalla, saarnamies kuittaa ne.
        Lahkolaisella on omat harhaoppiset luulot joita hän palvoo kuten liikettäkin.

En ole "lesta"!

En silti näe mitään väärää tuossa Aimo Mikkosen opetusotteessa.

mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
        ( 1 Tess. 5:21)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

( Room. 3)

-
        ( Room. 7)

-

s-seutulainen

>> Ju­ma­lan täy­tyi lä­het­tää oma Poi­kan­sa tän­ne maa­il­maan ih­mi­sen hah­mos­sa>>
        >>( Aimo Mikkonen/PÄIVÄMIES) s-seutulainen>>

>>Lain täyttäjänä onkin itse Jumala, Jeesus todellisena Jumalana.>>>>( Olavi Peltola)>>

tuossa otteissa olevien miesten kirjoittamien tarinoiden mukaan ovat saviseutulaisen oppi-isiä ja jumalia Mikkonen ja Peltola ...molemmat harhaoppisia..koska Jeesus on ihminen- Hän on aina ollut ja tulee olemaan aina. Eikä Jumala häntä mitenkään ole voinut lähettää luotaan, koska tuo on harhaoppia, koska Joh. 1-21 luvut ovat harhaoppia.

Rosenius kuuluu tuohon samaan harhaoppisten joukkoon. saviseutulainen jumalia nuo miehet ovat. Saksalainen teologi Martti Luther on myöskin saviseutulaisen jumala.

Jeesus on ihminen.
        Tässä on totuus, tämä riittää totuudeksi.
        1 Tim. 2:3-7
        3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
        5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
        6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
        7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu-minä puhun totta, en valhettele-pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

• 22 Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
        23 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.
        24 Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa.
        25 Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole,
        26 ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet.
        27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
        ( Ilm. 21)

• Anonyymi

Tuo Mariasta syntymien on ollut pakko jättää pois kirjoituksesta ja maan päälle tuloasia on kuitattu jakeessa 29, jossa Jeesus ilmestyy taivaasta maan päälle sadunhohtoiseen tapaan Johanneksen eteen, taivaallista avaruuspölyä vaatteistaan pudistellen, täysikasvuisena miehenä ”lihaan tulleena” jakeen 14 mukaisesti. Ja evankeliumin tärkeä asia messiaan, Jeesus-lapsen syntymä on ollut pakko poisjättää kirjoituksesta tuon tähden ettei Sana-satu-valheet paljastu.

• Täysin keinotekoisesti on laki irroitettu evankeliumista. Niitä ei voi eikä pidä irottaa toisistaan. Oli Lutherin omaa keksintöä, että laki on erotettava evankeliumista. Paavali saarnaa lakia. Hän sanoo, että laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Paavali sanoo, että emme uskollamme mitätöi lakia, vaan me vahvistamme lain (Room. 3:31).

• Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

Täysin keinotekoisesti on laki irroitettu evankeliumista. Niitä ei voi eikä pidä irottaa toisistaan. Oli Lutherin omaa keksintöä, että laki on erotettava evankeliumista. Paavali saarnaa lakia. Hän sanoo, että laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Paavali sanoo, että emme uskollamme mitätöi lakia, vaan me vahvistamme lain (Room. 3:31).

>>Paavali saarnaa lakia. Hän sanoo, että laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Paavali sanoo, että emme uskollamme mitätöi lakia, vaan me vahvistamme lain (Room. 3:31).<<

( Room. 3)

s-seutulainen

• Anonyymi

Johannes nimittää Jeesuksen Karitsaksi.
        Joh. 1: 29–34
        Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: ”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Hän on se, josta sanoin: ’Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.’ Minäkään en tuntenut häntä, mutta juuri sitä varten olen tullut kastamaan vedellä, että Israel saisi tietää, kuka hän on.”
        Johannes todisti: ”Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen. Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.’ Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.”

Totean, että tuossa on harhaoppisten oppiperusta. Tuossa Jeesus on nimitetty Jumalan Karitsaksi. Ja vielä todistetaankin että Jeesus on Jumala.

Totean, että Jumala ei ole Jeesukselle tuota Jumalan Karitsa-nimitystä antanut eikä Jumala ole häntä Jumalaksi tehnyt. Vaan Jeesus on ihminen, Herra ja kristus ( voideltu).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: ”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Hän on se, josta sanoin: ’Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.’ Minäkään en tuntenut häntä, mutta juuri sitä varten olen tullut kastamaan vedellä, että Israel saisi tietää, kuka hän on.”
        Johannes todisti: ”Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen. Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.’ Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.”

Totean, että tuossa on harhaoppisten oppiperusta. Tuossa Jeesus on nimitetty Jumalan Karitsaksi. Ja vielä todistetaankin että Jeesus on Jumala.

Totean, että Jumala ei ole Jeesukselle tuota Jumalan Karitsa-nimitystä antanut eikä Jumala ole häntä Jumalaksi tehnyt. Vaan Jeesus on ihminen, Herra ja kristus ( voideltu).

Aloituskommentiin on kirjoittu saviseutulaisen toimesta, että
        >>SYY TOTTELEMATTOMUUTEEN JA JUMALAN LAIN HALVEKSUMISEEN ON, ETTEMME AJATTELE, KUKA HERRA ON.>>

voisitko saviseutulainen ilmoittaa meille palstalaisille omat syysi (vaikutteet , motiivisi) omaan tottelemattomuutesi, kun et ajattele kuka on herra?

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
        ( 1 Joh. 2:22)

• 1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
        2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
        3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
        4 Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
        5 Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
        6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
        9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
        10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
        11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        ( Kol. 2)

• Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

Täysin keinotekoisesti on laki irroitettu evankeliumista. Niitä ei voi eikä pidä irottaa toisistaan. Oli Lutherin omaa keksintöä, että laki on erotettava evankeliumista. Paavali saarnaa lakia. Hän sanoo, että laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Paavali sanoo, että emme uskollamme mitätöi lakia, vaan me vahvistamme lain (Room. 3:31).

Lain mitätöi nimenomaan se, joka väittää, ettei ole ansainnut Lain julistamaa kuolemantuomiota omalle kohdalleen. Samalla tällainen Lain mitätöijä julistaa Lain julistaa epäpyhäksi, epävanhurskaaksi ja kelvottomaksi.

Lain vahvistaa ja julistaa pyhäksi, vanhurskaaksi ja hyväksi ainoastaan se, joka suostuu Lain langettamaan kuolemantuomioon ja havaitsee kuolleensa Lain kuolemaantuomitsemana yhdessä Kristuksen kanssa ristillä.

Niinpä ainoastaan se, joka vahvistaa Lain ja pitää sitä pyhänä, vanhurskaana ja hyvänä, havaitsee kuolleensa Lain kautta pois Laista yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa ja elävänsä nyt Jumalalle. Lain vaatima vanhurskaus on kuolemantuomion myötä saanut täyttymyksensä. (Room. 8.)

Kuolemantuomion kärsineen on mahdotonta palata sen lain piiriin, joka nimissä ja määräyksestä kuolemantuomio on pantu täytäntöön. Koskaan ei ole kuolemaantuomittujen ja teloitettujen tarvinnut vaivata enää päätään sillä lailla, joka sai heidät tuomita kuolemaan.

Sinä käännät noiden kahden jakeen vääärintulkinnallasi kaiken ylösalaisin. Siksi et ymmärrä yhtikäs mitään ao. JAKEISTA:

..synnin himot, jotka Toora herättää... synnin voima on Toora... Toora tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi... kun käskysana tuli, niin synti virkosi ja minä kuolin... käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi... kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta... Toora saa aikaan vihaa...
        ...Toora ei perustaudu uskoon... kaikki, jotka perustautuvat Tooran tekoihin, ovat kirouksen alaisia...ei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä Tooran kautta...jos vanhurskaus on saatavissa Tooran kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut...
        ...teidätkin on kuoletettu Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme irti Toorasta ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta kuollut pois Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran kirouksesta... Kristus on Tooran loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo...
        Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niin kuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: Tooran teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan Tooran vaatimien tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
        Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        Sillä KAIKKI, JOTKA PERUSTAUTUVAT TOORAN EDELLYTTÄMIIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna Toorassa, niin että hän sen tekee".

• Anonyymi kirjoitti:

Lain mitätöi nimenomaan se, joka väittää, ettei ole ansainnut Lain julistamaa kuolemantuomiota omalle kohdalleen. Samalla tällainen Lain mitätöijä julistaa Lain julistaa epäpyhäksi, epävanhurskaaksi ja kelvottomaksi.

Lain vahvistaa ja julistaa pyhäksi, vanhurskaaksi ja hyväksi ainoastaan se, joka suostuu Lain langettamaan kuolemantuomioon ja havaitsee kuolleensa Lain kuolemaantuomitsemana yhdessä Kristuksen kanssa ristillä.

Niinpä ainoastaan se, joka vahvistaa Lain ja pitää sitä pyhänä, vanhurskaana ja hyvänä, havaitsee kuolleensa Lain kautta pois Laista yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa ja elävänsä nyt Jumalalle. Lain vaatima vanhurskaus on kuolemantuomion myötä saanut täyttymyksensä. (Room. 8.)

Kuolemantuomion kärsineen on mahdotonta palata sen lain piiriin, joka nimissä ja määräyksestä kuolemantuomio on pantu täytäntöön. Koskaan ei ole kuolemaantuomittujen ja teloitettujen tarvinnut vaivata enää päätään sillä lailla, joka sai heidät tuomita kuolemaan.

Sinä käännät noiden kahden jakeen vääärintulkinnallasi kaiken ylösalaisin. Siksi et ymmärrä yhtikäs mitään ao. JAKEISTA:

..synnin himot, jotka Toora herättää... synnin voima on Toora... Toora tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi... kun käskysana tuli, niin synti virkosi ja minä kuolin... käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi... kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta... Toora saa aikaan vihaa...
        ...Toora ei perustaudu uskoon... kaikki, jotka perustautuvat Tooran tekoihin, ovat kirouksen alaisia...ei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä Tooran kautta...jos vanhurskaus on saatavissa Tooran kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut...
        ...teidätkin on kuoletettu Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme irti Toorasta ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta kuollut pois Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran kirouksesta... Kristus on Tooran loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo...
        Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niin kuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: Tooran teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan Tooran vaatimien tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
        Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        Sillä KAIKKI, JOTKA PERUSTAUTUVAT TOORAN EDELLYTTÄMIIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna Toorassa, niin että hän sen tekee".

Jos on paljon asiaa, kuuluukin sama teksti spämmätä moneen kertaan foorumille.

• Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

Jos on paljon asiaa, kuuluukin sama teksti spämmätä moneen kertaan foorumille.

Sinä itse louskutat tuota vesittämääsi lakihöpinääsi hieman muunnellen eri ketjuissa. Copypastella minä jahtaan sinua niin kauan kuin minua huvittaa. Ärsyttääkö? Cry me a river.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä itse louskutat tuota vesittämääsi lakihöpinääsi hieman muunnellen eri ketjuissa. Copypastella minä jahtaan sinua niin kauan kuin minua huvittaa. Ärsyttääkö? Cry me a river.

Sä voit copy pastettaa saman tekstin niin monta kertaa kuin sua huvittaa, se ei haittaa mua sitten pätkääkään.

• Anonyymi

Lain saarnat ovat osa evankeliumia.

Ps. 19:8

(19:9) Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.

• Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

Sä voit copy pastettaa saman tekstin niin monta kertaa kuin sua huvittaa, se ei haittaa mua sitten pätkääkään.

No sepä hyvä!

• Anonyymi

Pieni pikainen vilkaisu Paavalin kirjeisiin paljastaa, ettei hän saarnannut lakia ja evankeliumia vaan ainoastaan evankeliumia. Ja Jeesus kehotti lähetyskäskyssään julistamaan ainoastaan evankeliumia, ei lakia ja evankeliumia.

• Anonyymi

Laki on hyvä, Laki on Pyhä, ja evankeelinen.

1234567---

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laki on hyvä, Laki on Pyhä, ja evankeelinen.

1234567---

Etkö huomaa numerotrolli että laki oli lihan tekoja rajoittava laki. Se koski vain uppiniskaista aavikkokansaa jossa Mooses ei saanut järjestykseen tappajia, huorintekijöitä ja epäjumalan palvojia. Voi olla että Mooses itse keksi lait ja väitti ne Jumalan tekemiksi?
        Joka valtiossa on omat lait, Suomessa Suomen laki. Se ilmoittaa mitä saa tehdä ja mitä et.
        Ei täällä oikeusistuimissa tuomita ketään vanhan liiton lihallisen lain mukaan.

• Anonyymi

"Kymmenen käskyn lakia kutsutaan moraalilaiksi. Se on edelleen voimassa ja koskee sitovasti kaikkia ihmisiä. Vanhan testamentin rituaalista jumalanpalvelusta ja uhrikulttia koskevia sääntöjä ja ohjeita kutsutaan seremonialaiksi. Koska ne olivat vain varjo Kristuksesta, niiden lainvoimaisuus ja merkitys päättyi Kristuksen tultua. [Ne eivät siis ole enää lakina voimassa niin, että ihmisen tila Jumalan edessä riippuisi niiden noudattamisesta. Sen sijaan ne antavat meille yhä todistuksen Kristuksen uhrin voimasta ja merkityksestä."
        ( Otelainaus: Luterilainen.net)

-

1 Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.
        2 Sillä maja oli valmistettu niin, että siinä oli etumainen maja, jossa oli sekä lampunjalka että pöytä ja näkyleivät, ja sen nimi on "pyhä."
        3 Mutta toisen esiripun takana oli se maja, jonka nimi on "kaikkeinpyhin";
        4 siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut,
        5 ja arkin päällä kirkkauden kerubit varjostamassa armoistuinta. Mutta näistä nyt ei ole syytä puhua kustakin erikseen.
        6 Kun nyt kaikki on näin järjestetty, menevät papit joka aika etumaiseen majaan jumalanpalvelusta toimittamaan,
        7 mutta toiseen majaan menee ainoastaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa, ei ilman verta, jonka hän uhraa itsensä edestä ja kansan tahattomien syntien edestä.
        8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
        9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
        10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
        11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
        12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
        13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
        14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
        15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
        16 Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;
        17 sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.
        18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
        19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
        20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt."
        21 Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.
        22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
        23 On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.
        24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
        25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
        26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
        27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
        28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.
        ( Hebr. 9)

s-seutulainen

• Anonyymi

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka olen johdattanut sinut ulos Egyptin maalta, orjuuden huoneesta."

Ja sitten te aloitte kuitenkin pitää jeesusta jumalana vaikka noin selkeästi asia on ilmoitettu teille kuka on herra .

• Anonyymi

Pikemminkin päinvastoin. Jos vähänkin ajattelee mikä jumala on niin loppukin kunnioitus sitä örkkiä kohtaan häviää. Puffff....

• Anonyymi

Onpa raitis kirjoitus helluntaipalstalla, kiitos!

• Anonyymi

Hei,
      Aloituskommentiin on kirjoitettu saviseutulaisen toimesta, että
      >>SYY TOTTELEMATTOMUUTEEN JA JUMALAN LAIN HALVEKSUMISEEN ON, ETTEMME AJATTELE, KUKA HERRA ON.>>

voisitko saviseutulainen ilmoittaa meille palstalaisille omat syysi (vaikutteet , motiivisi) omaan tottelemattomuutesi, kun et ajattele kuka on herra?

• Anonyymi

"Yksi on Herra, yksi hän on. Suurempi muita, yksin hän on."

• Anonyymi

Uskonnollinen laulu.

• En halveksuu ollenkaan Laki . Minä pidän koko laki ,, noudatan koko laki ja olen täyttänyt koko Laki . Koska haluan Jeesuksen Kristuksen kuoleman kautta kun Hän täytti kko Laki tulla osallisena sen täyttämisen kautta ja pelastua .

Me pystytään vai Kristuksen oman Rakkauden Voiman kautta Rakastaa vihollinen joka on meidän Lähimmäinen . Siis >>

Gal. 5:14

Sillä kaikki laki on TÄYTETTY
      yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

• JOS EI YMMÄRRÄ ETTÄ lAKI ON HENGELLINEN JA TULIS SUORITTAA HENGELLISELLÄ TYÖKALULLA.

Silloin alkaa uskova omassa ylpeydessä missä liha kiehua himossa saada suorittaa omiin voimiin laki. Ja Kristus jää sivuseikkaaksi ja uskova valuu judaismiin ja ylpeydessä pakottavat toisia yrittää pitämään koko laki . Mutta kun uskova huomaa ettei pysty. Niin hän alkaa karsia pois epämielyttäviä kohtia laista,, että jää vain noin 365 jäljellä,, vaikka ei ole lupa karsia. Eikä tottelee Jumala joka käskee hänet pitämään koko Laki jos meinaa pelastua..

• Anonyymi

Jes.43:10 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jalkeeni toista tule. Jer.28:8 Ne profeetat, jotka ovat olleet ennen minua ja ennen sinua muinaisuudesta asti, ovat ennustaneet sotaa, onnettomuutta ja ruttoa monia maita ja suuria valtakuntia vastaan.

• Anonyymi

Jumalan käskyjen hylkääjät ovat hyljänneet Jumalan, kuten helluntailaiset, he seuraavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.

• Anonyymi

Tuon sinä olet kirjoittanut villitsevän hengen vaikutuksesta.

• Anonyymi

Mistä tottelemattomuudesta tai kenestä tottelemattomasta aloittaja puhuu?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      208
      4545
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      102
      3294
    3. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      88
      1797
    4. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      13
      1407
    5. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      18
      1346
    6. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1253
    7. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      256
      1180
    8. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      52
      1168
    9. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      10
      1141
    10. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      55
      1069
    Aihe