https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-id-3-viikon-tyomatkat-akkuja-lataamatta-kuinkas-sitten-kavikaan/
ei oikein kiinnosta-miten olis sitten ne -30 pakkaset ja ajamisen hinta?
Onko tämä vaivatonta autoilua?
58
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Lataus kerran viikossa riittää talvellakin. Hinnaksi noilla kulutuksilla tulee noin 3 euroa per 100km eli noin 1/4 bensaan verrattuna.
- Anonyymi
Uuden auton arvo laskee noin euron/tunti. Joten, kyllä, kannattaa käyttää muutama tunti sen lasketteluun ja todisteluun, miten säästää vaikkapa euron per 100 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uuden auton arvo laskee noin euron/tunti. Joten, kyllä, kannattaa käyttää muutama tunti sen lasketteluun ja todisteluun, miten säästää vaikkapa euron per 100 km.
Kyllä, mutta kaikki eivät halua ajaa tonnin pommeilla. Jos on päättänyt käyttää x euroa auton hankintaan ja sillä summalla voi hankkia joko sähkiksen tai polttiksen niin tuo vertailulaskelma on täysin validi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta kaikki eivät halua ajaa tonnin pommeilla. Jos on päättänyt käyttää x euroa auton hankintaan ja sillä summalla voi hankkia joko sähkiksen tai polttiksen niin tuo vertailulaskelma on täysin validi.
> Kyllä, mutta kaikki eivät halua ajaa tonnin pommeilla.
Jees, jos persus kestää uuden auton arvonaleneman, niin sitten voi ajella uudella. Mutta tässä kohtaa ei enää ole mitään tolkkua laskeskella polttoainekuluja parin desimaalin tarkkuudella, kun ne ovat vain 10-20 % kokonaiskuluista.
Jos kokonaiskuluja haluaa tosissaan tiputtaa, pitää valita halvempi auto. Siis halvempi tai käytetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Kyllä, mutta kaikki eivät halua ajaa tonnin pommeilla.
Jees, jos persus kestää uuden auton arvonaleneman, niin sitten voi ajella uudella. Mutta tässä kohtaa ei enää ole mitään tolkkua laskeskella polttoainekuluja parin desimaalin tarkkuudella, kun ne ovat vain 10-20 % kokonaiskuluista.
Jos kokonaiskuluja haluaa tosissaan tiputtaa, pitää valita halvempi auto. Siis halvempi tai käytetty.Jos sillä sähkiksellä ajaa esim. 100 tkm niin säästö polttoainekuluissa tuolta matkalta on luokkaa 6000-8000 euroa. Toki autoiluun liittyy muitakin kuluja, mutta kyllä tuossa ihan merkittävästä euromääräisestä säästöstä on kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sillä sähkiksellä ajaa esim. 100 tkm niin säästö polttoainekuluissa tuolta matkalta on luokkaa 6000-8000 euroa. Toki autoiluun liittyy muitakin kuluja, mutta kyllä tuossa ihan merkittävästä euromääräisestä säästöstä on kyse.
Tuossa vaiheessa olet lähes kuolettanut sähköauton hankintakulut. Voit toki verrata laadukkaampaa polttomoottori autoa ja säästöbudjetilla valmistettua sähköautoa pienellä akulla, mutta sillä huijaat vain itseäsi. Ero suurella akustolla venähtää helposti 10000 ja pahimmillaan jopa 15000 euroon. Itsellä menee jo tuohon 100tkm ajoon 7 vuotta ja se on pisin aika mitä olen pitänyt mitään autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa vaiheessa olet lähes kuolettanut sähköauton hankintakulut. Voit toki verrata laadukkaampaa polttomoottori autoa ja säästöbudjetilla valmistettua sähköautoa pienellä akulla, mutta sillä huijaat vain itseäsi. Ero suurella akustolla venähtää helposti 10000 ja pahimmillaan jopa 15000 euroon. Itsellä menee jo tuohon 100tkm ajoon 7 vuotta ja se on pisin aika mitä olen pitänyt mitään autoa.
Riippuu ihan mitkä ne vertailukohdat ovat, en nyt pitäisi esimerkiksi Nissan Leafin reilun 27 tonnin hintaa mitenkään kovana vastaavan kokoluokan polttomoottorimalleihin verrattuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu ihan mitkä ne vertailukohdat ovat, en nyt pitäisi esimerkiksi Nissan Leafin reilun 27 tonnin hintaa mitenkään kovana vastaavan kokoluokan polttomoottorimalleihin verrattuna.
Mutta kun se hinta on 40 000 € 60 kWh akulla. Siinä on edes vähän ajokapasiteettiä kehä kolmosen ulkopuolellekin. Laadultaan auto on perushalpajapsi, mitä on saanut iät ja ajat bensaversiona noin 25000 euron kokonaishintaan.
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu ihan mitkä ne vertailukohdat ovat, en nyt pitäisi esimerkiksi Nissan Leafin reilun 27 tonnin hintaa mitenkään kovana vastaavan kokoluokan polttomoottorimalleihin verrattuna.
Leaf maksaa uutena alkaen 32 000 ja vähänkin varusteltuna 35 000€. Qasqai alkaen 24 000€
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Leaf maksaa uutena alkaen 32 000 ja vähänkin varusteltuna 35 000€. Qasqai alkaen 24 000€
Aivan. Nuo halvemmat tarjoukset koskevat varastoon jääneitä 2019 malleja. Eihän se autoa pahenna, mutta sitä vaihtaessasi autoa kohdellaan 2019 mallina ja maksetaan sen mukaista hyvityshintaa, vaikka olisit sen ottanut käyttöön 2021. Nissanin mallistossa Juke ja perus-Leaf ovat hyvin vertailukelpoiset ja niiden välinen hintaero paljastaa karusti sähköauton hankintakustannuksen kun verrataan omenoita omenoihin eikä satsumiin. Mahdollinen rahoitus lisää korkokulut kirittäväksi ajoskustannuksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Nuo halvemmat tarjoukset koskevat varastoon jääneitä 2019 malleja. Eihän se autoa pahenna, mutta sitä vaihtaessasi autoa kohdellaan 2019 mallina ja maksetaan sen mukaista hyvityshintaa, vaikka olisit sen ottanut käyttöön 2021. Nissanin mallistossa Juke ja perus-Leaf ovat hyvin vertailukelpoiset ja niiden välinen hintaero paljastaa karusti sähköauton hankintakustannuksen kun verrataan omenoita omenoihin eikä satsumiin. Mahdollinen rahoitus lisää korkokulut kirittäväksi ajoskustannuksissa.
Vertailukohdissa ei tietysti ole sitä yhtä ainoaa oikeaa totuutta, mutta Juke automaattina on alkaen noin 24 tonnia, eli kolmisen tonnia hintaeroa Leafiin. Leaf on kuitenkin hieman isompi, sen suorituskyky on parempi jne. Eikä tuon kolmen tonnin hintaeron säästämiseen polttoainekuluissa tarvitse kovin kummoista ajomäärää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta kaikki eivät halua ajaa tonnin pommeilla. Jos on päättänyt käyttää x euroa auton hankintaan ja sillä summalla voi hankkia joko sähkiksen tai polttiksen niin tuo vertailulaskelma on täysin validi.
Ei vaan voi hankkia samalla summalla. Juuri viime viikolla kirjoitettiin että sähköauto maksaa 1,5 - 1,8 kertaa enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan voi hankkia samalla summalla. Juuri viime viikolla kirjoitettiin että sähköauto maksaa 1,5 - 1,8 kertaa enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto.
Pyöreästi 65000 eurolla saa sähköauton jossa neliveto ja 460 hevosvoimaa. Jos tuo kaava pitää paikkaansa niin vastaavan poltttomoottoriauton saa alle 40 000 eurolla, miltähän merkiltä tuollaisen voi tilata?
- Anonyymi
Volkkari ja korjaamo kuuluvat jokaiseen päivään. VW-konsernin pukkaama laatu on hyvin tasaista noin vuodesta 1997 lähtien. Pre 97 tehdyt olivat vielä kutakuinkin normaalisti kestäviä.
Uusi VW on harrasteauto varakkaalle eläkeläiselle, vapaaherralle tai muulle sellaisella, jolla sekä aikaa, että rahaa. Varikkokäynnit maksetaan rahalla oli takuuta jäljellä tai ei. Pitkä asiakassuhde tuo huojennuksia varikkomaksuihin, jos osaa vaatia ja tietää kampanatunnukset. Huonolaatuiseksi todetut ja kampanjoissa vaihdetut osat myydään muutamaa vuotta myöhemmin kuluttajille alkuperäöisinä varaosina VW-hintaan.- Anonyymi
Kiitos sinulle. Kerrot aina totuuden ja faktan. Olet idolini Toyotan omapoika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos sinulle. Kerrot aina totuuden ja faktan. Olet idolini Toyotan omapoika.
Tuskin tuo moottorilehden juttu oli mikään Toyotan oman pojan kertoma.....
- Anonyymi
Olihan "testi".
Tietysti autoa ladataan useammin, eikä kukaan hae rajoja oikeassa elämässä.
Ihan sama kun jättäisi tankkauksen viimetippaan joka kerta ja jännittäisi pääseekö tankille asti joka kerta.- Anonyymi
Niin, meneehän siihen laturiin kytkemiseen huonolla tuurilla aikaa jopa 30s. Kyllä tuon ajansäästön vuoksi kannattaa olla lataamatta ja veikkailla riittääkö virta vai ei.
- Anonyymi
Tuollainen voi tulla eteen esimerkiksi kerrostaloasukkaalla jolla ei ole mahdollista ladata autoa kotona latauspaikan puuttumisen vuoksi. Lataus tapahtuisi esimerkiksi työpaikalla ja jossain asiointikäynnillä, eikä aina täyteen saakka.
Mutta todennäköisesti sähköauto on pahasti vähemmistössä kaupunkioloissa kerrostaloasukkaalla, siellä on mentävä hybridillä ja "bensalatauksella". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen voi tulla eteen esimerkiksi kerrostaloasukkaalla jolla ei ole mahdollista ladata autoa kotona latauspaikan puuttumisen vuoksi. Lataus tapahtuisi esimerkiksi työpaikalla ja jossain asiointikäynnillä, eikä aina täyteen saakka.
Mutta todennäköisesti sähköauto on pahasti vähemmistössä kaupunkioloissa kerrostaloasukkaalla, siellä on mentävä hybridillä ja "bensalatauksella".Periaatteessa totta, mutta tuskin kukaan hankkii sähköautoa, jollei ole esimerkiksi kotona tai töissä vakiolatauspaikkaa.
Eli onhan tuokin testi, mutta ei mitenkään todennäköinen skenaario todellisessa elämässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen voi tulla eteen esimerkiksi kerrostaloasukkaalla jolla ei ole mahdollista ladata autoa kotona latauspaikan puuttumisen vuoksi. Lataus tapahtuisi esimerkiksi työpaikalla ja jossain asiointikäynnillä, eikä aina täyteen saakka.
Mutta todennäköisesti sähköauto on pahasti vähemmistössä kaupunkioloissa kerrostaloasukkaalla, siellä on mentävä hybridillä ja "bensalatauksella".Tosin lataushybridi toimii vielä täyssähköautoakin heikommin, jos ei ole latausmahdollisuutta kotipihassa. "tankki" riittää vain yhden päivän ajoihin.
Täyssähkärillä voi ajella nurkka-ajoja monta päivää sen jälkeen, kun auto on tankattu työpaikalla.
- Anonyymi
Pirkka folkkari vaatii lämpöisen tallin ja latauksen kellon ympäri, niin pääsee sinne missä pippuri kasvaa!!😭😂😅🤣
- Anonyymi
Luvattu kulutus 15-16kWh/100, todellinen kulutus talvella 35kWh luokkaa....
Tuohan tarkoittaa että ID3 toimintamatka ei talvella ole edes puolet luvatusta. Sähköautot talvella täysin kelvottomia.- Anonyymi
Juuri TM mittasi että ID.3:n sähkönkulutus -11 asteen pakkasilla on vain 21 kWh/100km eli ID.3:lla pääsee tuossa lämpötilassa 370km yhdellä latauksella. Lisäkilsoja saa 125kW laturista noin 300km Puolessa tunnissa.
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01175904/graafi_sahkonkulutus-kylmassa_png.png
Tämä tarkoittaa sitä että pakkasella ID.3:lla ajaa Helsingistä Ouluun yhdellä 30-45 min. ruokatauolla Jyväskylässä.
En sanoisi kovin kelvottomaksi suoritukseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri TM mittasi että ID.3:n sähkönkulutus -11 asteen pakkasilla on vain 21 kWh/100km eli ID.3:lla pääsee tuossa lämpötilassa 370km yhdellä latauksella. Lisäkilsoja saa 125kW laturista noin 300km Puolessa tunnissa.
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01175904/graafi_sahkonkulutus-kylmassa_png.png
Tämä tarkoittaa sitä että pakkasella ID.3:lla ajaa Helsingistä Ouluun yhdellä 30-45 min. ruokatauolla Jyväskylässä.
En sanoisi kovin kelvottomaksi suoritukseksi.Kuten ilmoitettu toimintamatka, nuo ilmoitetut latausajatkaan eivät ole lähelläkään totuutta. Jos ilmoitettu on 300km/30min, totuus on lähempänä 300km/1h30min. Kiva siinä sitten pitää 1h30min kusitaukoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten ilmoitettu toimintamatka, nuo ilmoitetut latausajatkaan eivät ole lähelläkään totuutta. Jos ilmoitettu on 300km/30min, totuus on lähempänä 300km/1h30min. Kiva siinä sitten pitää 1h30min kusitaukoa.
Kyllä ID.3 ottaa 125 kW aivan mitatusti. 30-45 min tarkoittaa 65-77kwh joka riittää hienosti Jyväskylästä Ouluun tai Helsinkiin. Siinä ajassa on jopa vähän varoja.
Ei taida taas oikein pojuilla kasetti kestää totuutta vaan joutuun pakenemaan mielikuvitusmaailmaan ja valehteluun.
Katsopa tuosta videosta miten ID.3 imee sähköä juuri speksin mukaan 125kW.
https://youtu.be/2GyhfFJXYXM
- Anonyymi
Onneks on pätäkkää sen verran ettei tarvihe notkua missään ostareissa tuntikausia norkoilemassa latausta. Gasoa maijasta 60 litraa tankkiin, jonottamatta, ja 2:ssa minuutissa leili täynnä ja taas mennään 1000 km että heilahtaa.
- Anonyymi
Mikäs siinä jos tykkää tuollaisesta.
Jos harrastaa 1.000km ajotaipaleita esim kerran viikossa niin silloin perse kärsii vuodessa noin 3.000 euron edestä verrattuna sähköllä ajamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs siinä jos tykkää tuollaisesta.
Jos harrastaa 1.000km ajotaipaleita esim kerran viikossa niin silloin perse kärsii vuodessa noin 3.000 euron edestä verrattuna sähköllä ajamiseen.Ei niitä rahoja kuitenkaan mukaansa saa, turha säästää ja kärsiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs siinä jos tykkää tuollaisesta.
Jos harrastaa 1.000km ajotaipaleita esim kerran viikossa niin silloin perse kärsii vuodessa noin 3.000 euron edestä verrattuna sähköllä ajamiseen.Ei niitä sähkiksillä harjoiteta, ja kolme tonnia vuosi on tuolla ajotyylillä pikkurahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs siinä jos tykkää tuollaisesta.
Jos harrastaa 1.000km ajotaipaleita esim kerran viikossa niin silloin perse kärsii vuodessa noin 3.000 euron edestä verrattuna sähköllä ajamiseen.Ei niitä 1000km tarvitse viikossa ajaa. Jos ajaa vaikka 100km viikossa niin seuraavan kerran täytyy käydä maijalla 2,5 kk päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä 1000km tarvitse viikossa ajaa. Jos ajaa vaikka 100km viikossa niin seuraavan kerran täytyy käydä maijalla 2,5 kk päästä.
Kun ajaa sähköautolla100km viikossa tai päivässä niin ei tarvitse koskaan käydä bensiksellä tai missään muuallakaan lataamassa. Kotialatus on ainoa mitä tarvitsee.
Ja 100km maksaa yhden neljäsosan bensaan verrattuna. Vielä parempi on jos ajaa täysin ilmaiseksi verovapaalla työsuhdesähköllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ajaa sähköautolla100km viikossa tai päivässä niin ei tarvitse koskaan käydä bensiksellä tai missään muuallakaan lataamassa. Kotialatus on ainoa mitä tarvitsee.
Ja 100km maksaa yhden neljäsosan bensaan verrattuna. Vielä parempi on jos ajaa täysin ilmaiseksi verovapaalla työsuhdesähköllä.Tarvii vaan sählätä kaapelien kanssa koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvii vaan sählätä kaapelien kanssa koko ajan.
Moni sählää niiden kaapeleiden kanssa muutenkin puolet vuodesta (lohko/sisätilalämmittimen kytkentä).
Meneehän siihen kaapelin kytkentään ja irrotukseen huonolla tuurilla jopa 30s. Jos tuon 30s käyttämällä saa polttoainekustannukset pienennettyä neljäsosaan niin aika harvassa hommassa pääsee yhtä hyvälle tuntipalkalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvii vaan sählätä kaapelien kanssa koko ajan.
"Tarvii vaan sählätä kaapelien kanssa koko ajan."
Jos koko ajan on kerran 2 viikossa tuollaisilla ajomäärillä... onpa kamalaa.
- Anonyymi
ainakin loppuu VWaudiseatskoda DSG ja öljynsyöntiviat
mutta mitä tulee tilalle? - Anonyymi
Hehheh, korona jo osoitti miten riskialtista sähköautoilu on. Ellei ole kotilatausta niin tulee suru puseroon jos ostohelvetit ja työpaikat lyödään kokonaan kiinni.
- Anonyymi
Kotilataus on sähköautoilun ykkösjuttu. Oli koronaa tai ei. Tietysti vielä parempi on ajaa täysin ilmaiseksi verovapaalla työsuhdesähköllä.
- Anonyymi
Sähköauto on yhtä turha vehje kuin älykello. Älykelloonkin kyllästyy kahdessa viikossa kun se täytyy muistaa laittaa joka yöksi lataukseen. Ja kun et muista, näet seuraavana aamuna vain mustan näytön.
- Anonyymi
Sähköauton latausväli on 300-500 km kun polttiksen tankkausväli on 700-1.000 km.
Eli suomalainen perustavis lataa autonsa noin kolme-neljä kertaa kuussa. Erona polttikseen on se että lataus tehdään kotona ja vain 1/4 bensan hinnalla. Melko vaivatonta hommaa ja kustannustehokasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton latausväli on 300-500 km kun polttiksen tankkausväli on 700-1.000 km.
Eli suomalainen perustavis lataa autonsa noin kolme-neljä kertaa kuussa. Erona polttikseen on se että lataus tehdään kotona ja vain 1/4 bensan hinnalla. Melko vaivatonta hommaa ja kustannustehokasta.ai''
ja autolehdet kertoo että E autoilu kalleinta?
misssä on ristiriita ammattilaisten mittauksissa ja kansan tarinoissa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ai''
ja autolehdet kertoo että E autoilu kalleinta?
misssä on ristiriita ammattilaisten mittauksissa ja kansan tarinoissa?Jotenkinhan sitä täytyy virheinvestointiaan sähköautoon yrittää perustella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ai''
ja autolehdet kertoo että E autoilu kalleinta?
misssä on ristiriita ammattilaisten mittauksissa ja kansan tarinoissa?Katso sähkön hinta sähkösopimuksestasi,ei tarvitse arvailla.
Sähköauto kuluttaa sähköä 15-25 kWh satasta kohden joten kilometrikustannusten laskeminen on todella helppoa.
Esimerkiksi 22kW K-Lataus maksaa 2 centtiä minuutti. 15-25 kWh = 100km maksaa siis 0.80-1.4 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ai''
ja autolehdet kertoo että E autoilu kalleinta?
misssä on ristiriita ammattilaisten mittauksissa ja kansan tarinoissa?"ja autolehdet kertoo että E autoilu kalleinta?
misssä on ristiriita ammattilaisten mittauksissa ja kansan tarinoissa?"
Minkä helvetin takia tarvitsee jotain autolehtiä, kun voi itse naputella aivan kaikki kulut Exceliin ja laskea itse? Tällä hetkellä 30 tkm vuodessa taitaa olla rajapyykki. Jos sitä enemmän ajaa, kannattaa jo nyt ottaa täyssähköauto, mikäli se tietenkin muuten sopii. Eli on kotilataus.
Autolehdillä on oma lehmä ojassa, koska polttismainokset dominoivat. Jos lehti ei puhu polttomoottoreista hyvää, ei mainostajien huumorintaju kauan riitä ja lehti menee konkkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso sähkön hinta sähkösopimuksestasi,ei tarvitse arvailla.
Sähköauto kuluttaa sähköä 15-25 kWh satasta kohden joten kilometrikustannusten laskeminen on todella helppoa.
Esimerkiksi 22kW K-Lataus maksaa 2 centtiä minuutti. 15-25 kWh = 100km maksaa siis 0.80-1.4 euroa.Mutta tuuppaako se K-latauksen laturi koko latausajan 22 kW? Jos latausteho onkin pienempi (esimerkiksi pakkasta), mutta maksu aikaperusteinen, lataus maksaakin enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso sähkön hinta sähkösopimuksestasi,ei tarvitse arvailla.
Sähköauto kuluttaa sähköä 15-25 kWh satasta kohden joten kilometrikustannusten laskeminen on todella helppoa.
Esimerkiksi 22kW K-Lataus maksaa 2 centtiä minuutti. 15-25 kWh = 100km maksaa siis 0.80-1.4 euroa.Seuraavaksi voitkin selvittää kuinka monesta sähköautosta löytyy sisäinen 22 kW:n AC-laturi, jotta noihin laskemiisi kustannuksiin olisi edes teoriassa mahdollista päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ja autolehdet kertoo että E autoilu kalleinta?
misssä on ristiriita ammattilaisten mittauksissa ja kansan tarinoissa?"
Minkä helvetin takia tarvitsee jotain autolehtiä, kun voi itse naputella aivan kaikki kulut Exceliin ja laskea itse? Tällä hetkellä 30 tkm vuodessa taitaa olla rajapyykki. Jos sitä enemmän ajaa, kannattaa jo nyt ottaa täyssähköauto, mikäli se tietenkin muuten sopii. Eli on kotilataus.
Autolehdillä on oma lehmä ojassa, koska polttismainokset dominoivat. Jos lehti ei puhu polttomoottoreista hyvää, ei mainostajien huumorintaju kauan riitä ja lehti menee konkkaan.Keskiarvohan on 18 tkm Suomessa, mediaanista ei harmainta aavistusta. Omat ajot menevät normaalisti 10-15 tkm väliin ja koronavuonna mittariin tuli vain 7 tkm. Keskikulutus 2010 jälkeen on ollut 6 litran pinnassa, vaikka ajaminen on voimakkaasti taajamapainotteista.
- Anonyymi
ei tuommosta huolipesää kukaan järki ihminen halua kylmään suomeen
- Anonyymi
Sähköauto on teknisesti kertaluokkaa yksinkertaisempi laite kuin polttis. Ja kertaluokkaa halvempi ajaa.
Polttiksiin takertuvat nauravat itselleen 10 vuoden päästä. Polttis on 2030 samassa asemassa kuin lankapuhelin nyt. Pelkkä vitsi.
- Anonyymi
Alkuvuodesta ostimme Hyundai Kona sähköauton, lataan sen autotallissa Accelev 11kW latauslaitteella voimvirrasta.
Yön aikana lataa täyteen ja kun työmatka on suuntaan 20km niin viikon ajelee yhdellä akun latauksella. Eipä huvittaisi enään mennä polttoaineen perässä aina huoltoasemalla tankkaamaan, kun nyt se käy kätevästi kotona. - Anonyymi
VWmoktar kerkii vetää monet perskeikka naurut kun lomille painaa
- Anonyymi
VWmoktar... ei mitään hajua mitä tuo on tarkoittavinaan? Ei ainakaan suomea ole. Googlella kun koittaa, vaikuttaisi olevan mauritanialainen nimi?
- Anonyymi
hehehehhevw
- Anonyymi
onhan VW sakki tottunut odotteluun ennenkin kun pajalla autot ja öljyä lisätään
- Anonyymi
Hyötyliikuntaa tanssia hilipatihippaa kaapelien kanssa auton ympärillä monta kertaa päivässä.
- Anonyymi
vw vielä romahtaa jos testausta tehdään taas asikkailla
meistä moni hylkää konsernin autot jo vanhojen kokemusten perusteella
sitä kutsutaan luottamuksen menetykseksi
t. kuusi konserniin vit.uuntunutta - Anonyymi
vw meni autoilun keskiaikaan
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843987
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353011Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992243Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?311978Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271791- 311780
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell611720Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271547Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91507- 281491