En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miksi auton pitäisi ajaa itsestään. Autotehtaat pyrkivät tekemään autoistaan helposti hallittavia ja mukavia ajopelejä, joilla on suorastaan mukava ajella mutkaisilla teillä. Useimmat ihmiset eivät koe pitkälläkään matkalla ajoa hyvällä autolla rasittavaksi, vaan se on heille erittäin suuri nautinto. Miksi imeessä nautintoa tarjoava asia halutaan väkisin saattaa tietokoneen tehtäväksi?
Nuoremmat automiehet haluavat aika usein pelehtiä myös naisten kanssa, ja useimmilla on tavoitteena päästä panemaankin, koska se on hyvin nautinnollista hommaa. Mitä silloin tapahtuisi, jos kaikki naiset opetettaisiinkin tyydyttämään itse itsensä niin hyvin, etteivät he enää kaipaisi innokasta sulhoa ollenkaan?
Miltä miehestä tuntuisi se, jos hän iskisi kapakasta kauniin naisen, mutta naisen asunnolle mennessä nainen taksissa ilmoittaisikin sen, että hän sitten tyydyttää itse itsensä, mutta taksimatkan mies saa kernaasti maksaa? Vaikka neito olisi kuinka kaunis hyvänsä, niin panemaan mies ei kuitenkaan pääsisi. Tämähän olisi aivan hullua, joten tällaista tulevaisuutta pitää tosimiesten kaikin voimin vastustaa.
Itseajava auto - täysin järjetön tavoite
62
50
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tuollaiset täysin automaattisest ajavat tule suomen teillä yleistymään tuskin koskaan tai ainakaan niin kauan kun täällä on lumiset ja loskaiset tiet talvella.
Nuo autot vaatii puhtaat tiet joissa on selkeät reuna ja keskitie merkinnät. Eikä nykyinen satelliittipaikannus-tarkkuus riitä pitämään autoa tiellä, ja tekoälyyn ei voi vielä täysin luottaa. Tesloilla sattunut kuolonkolareita kun kuskit irroittaneet kädet ratista vain muutamiksi sekunneiksi.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/kuolonkolari-vie-jalleen-teslan-oikeuteen-oliko-onnettomuus-kiinni-kahdesta-sekunnista/b0ee701a-8ad3-48fa-9ed0-82a31df0f30c- Anonyymi
"Ei tuollaiset täysin automaattisest ajavat tule suomen teillä yleistymään tuskin koskaan tai ainakaan niin kauan kun täällä on lumiset ja loskaiset tiet talvella."
Kummasti esimerkiksi Teslan FSD tuotekehitysversio on jo parin kuukauden ajan nähnyt kaistat vaikkapa hiekka- tai lumiteistä.
"Eikä nykyinen satelliittipaikannus-tarkkuus riitä pitämään autoa tiellä"
Ainakaan Teslan FSD ei tarvitse GPS:ää muuhun kuin navigointiin. Eli se osaa ajaa ilman GPS-signaalia tien muodon mukaan.
"tekoälyyn ei voi vielä täysin luottaa"
Samaa mieltä. Mutta se paranee jatkuvasti ja ehkäpä toimii paremmin kuin ihminen ei niin kovin kaukaisessa tulevaisuudessa. En silti, että FSD:tä (tai vastaavia) käyttäisin.
- Anonyymi
Kokeile ajaa moottoritiellä. Useamman kerran. Rupeaa aika pian maistumaan puulta. Etenkin pimeällä. Ja on ne maisemat aika pian katsottu puhki päivälläkin.
Mutkatiellä ajo on hauskaa, mutta moottoritiellä ottaisin mielelläni kädet irti ratista. Tällaisessa tilanteessa autonominen ajokin on suht helposti toteutettavissa, kun ei tarvi murehtia risteävää liikennettä, jalankulkijoita yms.
Kapea mökkitie sitten toista ääripäätä eli ei ihan lähiaikoina moisella ajella itsekseen, etenkään räntäsateessa tai sumussa (lidarit sun muut tilttaa).- Anonyymi
Ainoa, mitä moottoritiellä kaipaisi, olisi vakionopeussäädin (ja mielellään hyvin toteutettuna).
Omasta autosta tuo puuttuu, mutta saman perusmallin kalliimmassa rinnakkaismallissa sellainen ilmeisesti on, koska ohjauspyörässä on paikka vakionopeussäätimen säätöpanelille ja teknisestä käsikirjasta löytyy jopa tekninen kuvaus noiden nappien toimintaperiaatteesta !
Napit on toteutettu siten, että ohjauspyörään tulevien johtojen määrä on saatu minimoitua siten, että useat eri napit ohjaavat samoja johtimia, mutta siellä on tietyn arvoisia vastuksia kytketty siten, että kiinteässä osassa oleva vastaanotinyksikkö pystyy resistanssiarvosta päättelemään, mitä nappia painettiin. Itseasiassa sama johdinpari on jaettu vakionopeussäätimen nappien ja audiojärjestelmän kauko-ohjausnappien välillä.
Ohjauspyörän painikkeilla pystyy siis säätämään äänenvoimakkuutta ja vaihtamaan radiokanavaa.
En ole itse ajanut vakionopeussäätimellä varustettua autoa, mutta muualta luettuna: moni malli on toteutettu niin, ettei se edes oikeasti osaa pitää nopeutta täysin vakiona, vaan hidastuu ylämäessä ja nopeutuu loivassakin alamäessä.
Hyvän toteutuksen voisi varmaan tehdä niinkin, että jos edessä ei ole ketään, se pitää oikeasti nopeuden vakiona, mutta jos edessä on toinen ajoneuvo, se osaisi mukauttaa toimintaansa niin, ettei turvaväli mene liian pieneksi - tosin olisi hyvä, jos se tarkkailisi myös takanaolevaa ajoneuvoa, että osaisi minimoida peräänajoriskin molempiin suuntiin.
Lisäkysymys: Kieltääkö mikään määräys peruutuskameran käyttöä eteenpäin ajettaessa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa, mitä moottoritiellä kaipaisi, olisi vakionopeussäädin (ja mielellään hyvin toteutettuna).
Omasta autosta tuo puuttuu, mutta saman perusmallin kalliimmassa rinnakkaismallissa sellainen ilmeisesti on, koska ohjauspyörässä on paikka vakionopeussäätimen säätöpanelille ja teknisestä käsikirjasta löytyy jopa tekninen kuvaus noiden nappien toimintaperiaatteesta !
Napit on toteutettu siten, että ohjauspyörään tulevien johtojen määrä on saatu minimoitua siten, että useat eri napit ohjaavat samoja johtimia, mutta siellä on tietyn arvoisia vastuksia kytketty siten, että kiinteässä osassa oleva vastaanotinyksikkö pystyy resistanssiarvosta päättelemään, mitä nappia painettiin. Itseasiassa sama johdinpari on jaettu vakionopeussäätimen nappien ja audiojärjestelmän kauko-ohjausnappien välillä.
Ohjauspyörän painikkeilla pystyy siis säätämään äänenvoimakkuutta ja vaihtamaan radiokanavaa.
En ole itse ajanut vakionopeussäätimellä varustettua autoa, mutta muualta luettuna: moni malli on toteutettu niin, ettei se edes oikeasti osaa pitää nopeutta täysin vakiona, vaan hidastuu ylämäessä ja nopeutuu loivassakin alamäessä.
Hyvän toteutuksen voisi varmaan tehdä niinkin, että jos edessä ei ole ketään, se pitää oikeasti nopeuden vakiona, mutta jos edessä on toinen ajoneuvo, se osaisi mukauttaa toimintaansa niin, ettei turvaväli mene liian pieneksi - tosin olisi hyvä, jos se tarkkailisi myös takanaolevaa ajoneuvoa, että osaisi minimoida peräänajoriskin molempiin suuntiin.
Lisäkysymys: Kieltääkö mikään määräys peruutuskameran käyttöä eteenpäin ajettaessa ?Vakionopeussäädin on aivan turha varuste autoissa. 1991 ostin ensimmisen auton, jossa oli vakionopeussäädin, ja sen jälkeen kaikissa autoissani on ollut sellainen.
Koskaan en ole vakionopeussäädintä käyttänyt, sillä se vain lisää polttoaineenkulutusta, koska ylämäessä se paina liikaa kaasua ja alamäessä se ei anna auton kerätä ilmaista liike-energiaa. Kun vakionopeussäädin on käytössä, niin silloin tuntuu aivan siltä, että täysi aloittelija olisi ratissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa, mitä moottoritiellä kaipaisi, olisi vakionopeussäädin (ja mielellään hyvin toteutettuna).
Omasta autosta tuo puuttuu, mutta saman perusmallin kalliimmassa rinnakkaismallissa sellainen ilmeisesti on, koska ohjauspyörässä on paikka vakionopeussäätimen säätöpanelille ja teknisestä käsikirjasta löytyy jopa tekninen kuvaus noiden nappien toimintaperiaatteesta !
Napit on toteutettu siten, että ohjauspyörään tulevien johtojen määrä on saatu minimoitua siten, että useat eri napit ohjaavat samoja johtimia, mutta siellä on tietyn arvoisia vastuksia kytketty siten, että kiinteässä osassa oleva vastaanotinyksikkö pystyy resistanssiarvosta päättelemään, mitä nappia painettiin. Itseasiassa sama johdinpari on jaettu vakionopeussäätimen nappien ja audiojärjestelmän kauko-ohjausnappien välillä.
Ohjauspyörän painikkeilla pystyy siis säätämään äänenvoimakkuutta ja vaihtamaan radiokanavaa.
En ole itse ajanut vakionopeussäätimellä varustettua autoa, mutta muualta luettuna: moni malli on toteutettu niin, ettei se edes oikeasti osaa pitää nopeutta täysin vakiona, vaan hidastuu ylämäessä ja nopeutuu loivassakin alamäessä.
Hyvän toteutuksen voisi varmaan tehdä niinkin, että jos edessä ei ole ketään, se pitää oikeasti nopeuden vakiona, mutta jos edessä on toinen ajoneuvo, se osaisi mukauttaa toimintaansa niin, ettei turvaväli mene liian pieneksi - tosin olisi hyvä, jos se tarkkailisi myös takanaolevaa ajoneuvoa, että osaisi minimoida peräänajoriskin molempiin suuntiin.
Lisäkysymys: Kieltääkö mikään määräys peruutuskameran käyttöä eteenpäin ajettaessa ?Palataanko sitten asiaan, kun saat kokemuksia 2000-luvun autoista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palataanko sitten asiaan, kun saat kokemuksia 2000-luvun autoista?
"Palataanko sitten asiaan, kun saat kokemuksia 2000-luvun autoista" - tuo alkaa vaikuttaa jo ns. v*ttuiluvastaukselta.
Jopa vuonna 2000 ensirekisteröity auto on "2000-luvun auto". Itse ajan 2011 ensirekisteröidyllä autolla, eli 11 vuotta uudemmalla kuin tuo rajana oleva 2000.
Autossa siis ei ole vakionopeussäädintä, mutta saman perusmallin kalliimmassa rinnakkaismallissa on, ja siksipä ohjauspyörästä löytyy paikka vakionopeussäätimen napit sisältävälle modulille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palataanko sitten asiaan, kun saat kokemuksia 2000-luvun autoista?
Eipä taida olla Daciankaan tämän vuoden (2021) malleissa vakkaria ? Lisävarusteena sen saa mutta ei ole vakiovarusteena hinnat alkaen malleissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Palataanko sitten asiaan, kun saat kokemuksia 2000-luvun autoista" - tuo alkaa vaikuttaa jo ns. v*ttuiluvastaukselta.
Jopa vuonna 2000 ensirekisteröity auto on "2000-luvun auto". Itse ajan 2011 ensirekisteröidyllä autolla, eli 11 vuotta uudemmalla kuin tuo rajana oleva 2000.
Autossa siis ei ole vakionopeussäädintä, mutta saman perusmallin kalliimmassa rinnakkaismallissa on, ja siksipä ohjauspyörästä löytyy paikka vakionopeussäätimen napit sisältävälle modulille.Eli 90-luvun tekniikkaa esustavan auton on saanut ostettua vielä 2011.
Varmaan tämä perinteinen "ei hajoavia turhakkeita, kuten keskuslukitus tai ilmastointi"
Ja nyt harmittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakionopeussäädin on aivan turha varuste autoissa. 1991 ostin ensimmisen auton, jossa oli vakionopeussäädin, ja sen jälkeen kaikissa autoissani on ollut sellainen.
Koskaan en ole vakionopeussäädintä käyttänyt, sillä se vain lisää polttoaineenkulutusta, koska ylämäessä se paina liikaa kaasua ja alamäessä se ei anna auton kerätä ilmaista liike-energiaa. Kun vakionopeussäädin on käytössä, niin silloin tuntuu aivan siltä, että täysi aloittelija olisi ratissa."sillä se vain lisää polttoaineenkulutusta, koska ylämäessä se paina liikaa kaasua ja alamäessä se ei anna auton kerätä ilmaista liike-energiaa. "
Polttoaineenkulutuksen nousu johtuu ihan siitä, että vakionopeussäätimellä keskinopeus kasvaa.
Jos et tiedä että talodellisin tapa edetä, on juurikin se, että painetaan ylämäessä kaasua, kannattaa tutustua BSFC kuvaajiin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Consumption_map#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"sillä se vain lisää polttoaineenkulutusta, koska ylämäessä se paina liikaa kaasua ja alamäessä se ei anna auton kerätä ilmaista liike-energiaa. "
Polttoaineenkulutuksen nousu johtuu ihan siitä, että vakionopeussäätimellä keskinopeus kasvaa.
Jos et tiedä että talodellisin tapa edetä, on juurikin se, että painetaan ylämäessä kaasua, kannattaa tutustua BSFC kuvaajiin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Consumption_map#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg> Polttoaineenkulutuksen nousu johtuu ihan siitä, että vakionopeussäätimellä keskinopeus kasvaa.
Jep, käsikaasulla ajavat tunnistaa siitä, että 80-rajoitusalueella nopeus pumppaa 70-85 (keskinopeus noin 75-77) ja satasen alueella 80-95 (keskinopeus 82-85).
Mäkisessä maastossa vaihtelu kasvaa, kun ylämäessä nopeus hiipuu jopa 60 lukemiin, mutta alamäessä otetaan spurtti sataseen.
Käsikaasuttelija luulee, että keskari on (60 100)/2 = 80. Ei ole, koska ylämäen konttaamiseen 60 km/h menee paljon enemmän aikaa.
Jos autolla ajaa 50 km nopeudella 60 km/h ja sitten toiset 50 km/h nopeudella 100, niin aikaa menee 50 min 30 min ja keskinopeus on 100 km/1h 20 min = 75 km/h.
Vakionopeussäädin on tosiasiassa PI -säädin, joka pitää *keskinopeuden* asetetussa arvossa, vaikka hetkellinen nopeus vähän vaihteleekin. Siis 100 vakkariin = keskinopeus 100. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli 90-luvun tekniikkaa esustavan auton on saanut ostettua vielä 2011.
Varmaan tämä perinteinen "ei hajoavia turhakkeita, kuten keskuslukitus tai ilmastointi"
Ja nyt harmittaa.Auto tosiaan 2011 mallia. Vakionopeudensäädintä ei ole, mutta keskuslukitus ja ilmastointi on. Ja mikä parasta: Olen irrottanut akun pari kertaa autosähkötöiden tekemisen takia (esim. peruutuskameran asennus). Eipä tullut yhtään vikakoodia siitä, että auto on ollut esim. pari tuntia ilman sähköjä (kun akku on kytketty irti).
Se, että autoon ilmaantuu vikakoodeja vain siksi, että auto on hetken ilman sähköä, se on vain ja ainoastaan typerää suunnittelua !
Mietipä tilannetta:
Lähdet kuukaudeksi ulkomaanmatkalle, ja ajat Helsinki-Vantaan lentoaseman parkkialueelle itse, josta lentokenttäbussi kyyditsee sinut lentoasemalle.
Kun palaat kuukauden päästä lentokoneella Suomeen, niin entäpä, jos autosi akku olisikin tyhjä, koska keskuslukituksen kauko-ohjaimen tarkkailuyksikkö sekä varashälytin ovat tyhjentäneet akun matkasi aikana ? Kivaa ?
Tuon toki välttäisit irrottamalla akun kun olet pysäköinyt autosi ennen matkaa.
Mutta huonosti suunnitelluissa autoissa tuo temppu sitten aiheuttaa vikakoodeja !
Sopii myös kysyä: miksi autoradion kanavien muistissapysyminen vaatii akusta virtaa ?
Moderneissa mikrokontrollereissa (hinnat alkaen n. 1 € / kpl) on haihtumatonta (esim. EEPROM) muistia, joka siis pitää sisältönsä ilman sähköäkin. Miksiköhän autoradion suunnittelijat eivät osaa tai halua käyttää sellaista ?
Yhdellä kaverilla muuten on Opel. Siihen tuli yhtäkkiä vikakoodi kertoen ohjaustehostimen viasta, ja huolto asian korjaamiseksi maksoi n. 1000€.
Ohjaus ei kuitenkaan missään vaiheessa ollut normaalia raskaampaa.
Autoelektroniikasta on toki paljon hyötyäkin, esim. ABS -jarrut parantavat liikenneturvallisuutta, kun voi yllättävän ja mahdollisesti vaarallisen liikennetilanteen osuessa kohdalle sekä jarruttaa että samanaikaisesti ohjata. Ilman ABS -jarruja olevalla autollahan tehokkain jarrutus on lukkojarrutus, mutta sen aikana ei voi ohjata, ja siinö on muitakin haittoja, kuten:
1) renkaiden epätasainen kuluminen
ja
2) Jos erehtyy kääntämään rattia lukkojarrutuksen aikana, niin kun nostaa jalan pois jarrulta, auto voikin tehdä äkkikäännöksen odottamattoman rajusti.
ABS -jarrut ovat siis tervetullut ominaisuus liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Uuden auton ostaja voi toki tilata auton haluamillaan lisävarusteilla.
Mutta jos ostan käytetyn auton, niin silloin ei aina ole yhtä hyviä mahdollisuuksia valita juuri haluamansa lisävarusteet.
Jostain syystä autovalmistajat tykkäävät suunnitella mallistonsa siten, että esim. vakionopeudensäädin ja peruutuskamera ovat vain malliston kalliimmissa malleissa.
Tämä sitten aiheuttaa sen, että jollei halua maksaa autostaan huomattavasti kalliimpaa hintaa, niin sitten ajellaan ilman vakionopeudensäädintä, peruutuskameran sensijaan voi ostaa erikseenkin ja joko asentaa itse, tai jos aika/taidot ei riitä asentamiseen, niin moni autoalan liike toki asentaa sen mielellään kohtuullista korvausta vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Polttoaineenkulutuksen nousu johtuu ihan siitä, että vakionopeussäätimellä keskinopeus kasvaa.
Jep, käsikaasulla ajavat tunnistaa siitä, että 80-rajoitusalueella nopeus pumppaa 70-85 (keskinopeus noin 75-77) ja satasen alueella 80-95 (keskinopeus 82-85).
Mäkisessä maastossa vaihtelu kasvaa, kun ylämäessä nopeus hiipuu jopa 60 lukemiin, mutta alamäessä otetaan spurtti sataseen.
Käsikaasuttelija luulee, että keskari on (60 100)/2 = 80. Ei ole, koska ylämäen konttaamiseen 60 km/h menee paljon enemmän aikaa.
Jos autolla ajaa 50 km nopeudella 60 km/h ja sitten toiset 50 km/h nopeudella 100, niin aikaa menee 50 min 30 min ja keskinopeus on 100 km/1h 20 min = 75 km/h.
Vakionopeussäädin on tosiasiassa PI -säädin, joka pitää *keskinopeuden* asetetussa arvossa, vaikka hetkellinen nopeus vähän vaihteleekin. Siis 100 vakkariin = keskinopeus 100.Missä mopossa tippuu nopeus ylämäessa noin paljon, useimmissa ei käytännössä ollenkaan vaikkei lisäisi kaasua. Ainakin uudemmat vakionopeussäätimet osaa myös lisätä kaasua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto tosiaan 2011 mallia. Vakionopeudensäädintä ei ole, mutta keskuslukitus ja ilmastointi on. Ja mikä parasta: Olen irrottanut akun pari kertaa autosähkötöiden tekemisen takia (esim. peruutuskameran asennus). Eipä tullut yhtään vikakoodia siitä, että auto on ollut esim. pari tuntia ilman sähköjä (kun akku on kytketty irti).
Se, että autoon ilmaantuu vikakoodeja vain siksi, että auto on hetken ilman sähköä, se on vain ja ainoastaan typerää suunnittelua !
Mietipä tilannetta:
Lähdet kuukaudeksi ulkomaanmatkalle, ja ajat Helsinki-Vantaan lentoaseman parkkialueelle itse, josta lentokenttäbussi kyyditsee sinut lentoasemalle.
Kun palaat kuukauden päästä lentokoneella Suomeen, niin entäpä, jos autosi akku olisikin tyhjä, koska keskuslukituksen kauko-ohjaimen tarkkailuyksikkö sekä varashälytin ovat tyhjentäneet akun matkasi aikana ? Kivaa ?
Tuon toki välttäisit irrottamalla akun kun olet pysäköinyt autosi ennen matkaa.
Mutta huonosti suunnitelluissa autoissa tuo temppu sitten aiheuttaa vikakoodeja !
Sopii myös kysyä: miksi autoradion kanavien muistissapysyminen vaatii akusta virtaa ?
Moderneissa mikrokontrollereissa (hinnat alkaen n. 1 € / kpl) on haihtumatonta (esim. EEPROM) muistia, joka siis pitää sisältönsä ilman sähköäkin. Miksiköhän autoradion suunnittelijat eivät osaa tai halua käyttää sellaista ?
Yhdellä kaverilla muuten on Opel. Siihen tuli yhtäkkiä vikakoodi kertoen ohjaustehostimen viasta, ja huolto asian korjaamiseksi maksoi n. 1000€.
Ohjaus ei kuitenkaan missään vaiheessa ollut normaalia raskaampaa.
Autoelektroniikasta on toki paljon hyötyäkin, esim. ABS -jarrut parantavat liikenneturvallisuutta, kun voi yllättävän ja mahdollisesti vaarallisen liikennetilanteen osuessa kohdalle sekä jarruttaa että samanaikaisesti ohjata. Ilman ABS -jarruja olevalla autollahan tehokkain jarrutus on lukkojarrutus, mutta sen aikana ei voi ohjata, ja siinö on muitakin haittoja, kuten:
1) renkaiden epätasainen kuluminen
ja
2) Jos erehtyy kääntämään rattia lukkojarrutuksen aikana, niin kun nostaa jalan pois jarrulta, auto voikin tehdä äkkikäännöksen odottamattoman rajusti.
ABS -jarrut ovat siis tervetullut ominaisuus liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Uuden auton ostaja voi toki tilata auton haluamillaan lisävarusteilla.
Mutta jos ostan käytetyn auton, niin silloin ei aina ole yhtä hyviä mahdollisuuksia valita juuri haluamansa lisävarusteet.
Jostain syystä autovalmistajat tykkäävät suunnitella mallistonsa siten, että esim. vakionopeudensäädin ja peruutuskamera ovat vain malliston kalliimmissa malleissa.
Tämä sitten aiheuttaa sen, että jollei halua maksaa autostaan huomattavasti kalliimpaa hintaa, niin sitten ajellaan ilman vakionopeudensäädintä, peruutuskameran sensijaan voi ostaa erikseenkin ja joko asentaa itse, tai jos aika/taidot ei riitä asentamiseen, niin moni autoalan liike toki asentaa sen mielellään kohtuullista korvausta vastaan.Hyvä kuski osaa jarruttaa ja ohjata samaan aikaan abs:ää paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Polttoaineenkulutuksen nousu johtuu ihan siitä, että vakionopeussäätimellä keskinopeus kasvaa.
Jep, käsikaasulla ajavat tunnistaa siitä, että 80-rajoitusalueella nopeus pumppaa 70-85 (keskinopeus noin 75-77) ja satasen alueella 80-95 (keskinopeus 82-85).
Mäkisessä maastossa vaihtelu kasvaa, kun ylämäessä nopeus hiipuu jopa 60 lukemiin, mutta alamäessä otetaan spurtti sataseen.
Käsikaasuttelija luulee, että keskari on (60 100)/2 = 80. Ei ole, koska ylämäen konttaamiseen 60 km/h menee paljon enemmän aikaa.
Jos autolla ajaa 50 km nopeudella 60 km/h ja sitten toiset 50 km/h nopeudella 100, niin aikaa menee 50 min 30 min ja keskinopeus on 100 km/1h 20 min = 75 km/h.
Vakionopeussäädin on tosiasiassa PI -säädin, joka pitää *keskinopeuden* asetetussa arvossa, vaikka hetkellinen nopeus vähän vaihteleekin. Siis 100 vakkariin = keskinopeus 100.Jos ei ilman vakionopeudensäädintä pysty pitämään tasaisena niin kannattaa luopua ajokortista. Kuka tahansa joka osaa ajaa, osaa myös pitää ajonopeuden tasaisena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kuski osaa jarruttaa ja ohjata samaan aikaan abs:ää paremmin.
Eipä taida olla 90-luvun jälkeen myynnissä mitään autoja, joissa ei olisi vähintään abs:ää.
- Anonyymi
Pyrkiiköhän ne siihen, että autosta tulisi tulevaisuudessa "kodinkone", jolla liikkuminen ei enää vaatisi ajotutkintoa, kun se ajaisi itsestään? Eihän pyykkikoneen käyttöönkään vaadita tutkintoa...
En kyllä usko tällaisen toteutuvan lähivuosikymmeninä. Elektroniikan luotettavuus on pikemminkin laskusuunnassa kiinanpaskavalmistuksen takia... - Anonyymi
Ihan turhaa on itseajavista autoista vaahdota, sillä tekniset ongelmat tulevat liian suuriksi. Jos yhtä laivaa ei saada automaattiohjauksella kulkemaan suorassa kanavassa, niin miten ihmeessä auto saataisiin kulkemaan turvallisesti mutkaisella maantiellä, jossa on muutakin liikennettä. Puheet itseajavista autoista ovat siten täyttä haihattelua.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/67eb2618-3e03-40ef-8a62-76fa3e3df7c7- Anonyymi
Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova. Noissa isoissa rahtialuksissa ei ole kovin hyvät ominaisuudet ohjailuun sivuttaisvoimille.
itseaja auto on tärkeä kehityssuunta.
Liikenneonnettomuuden johtuu käytännössä vain ihmisen tekemistä virheistä. Monasti taustalla on asenne ongelma yhteispeliin. Tuota ei ole koneiden kesken.
Kun yhtälöstä eliminoidaan ihminen, vähenee riskti huomattavasti.
Sama kehityssuunta tulee väistämättä näkymään myös yleisesti tällä planeetalla. Jossain vaiheessa biloginen ihminen väistämättä sivuutetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova. Noissa isoissa rahtialuksissa ei ole kovin hyvät ominaisuudet ohjailuun sivuttaisvoimille.
itseaja auto on tärkeä kehityssuunta.
Liikenneonnettomuuden johtuu käytännössä vain ihmisen tekemistä virheistä. Monasti taustalla on asenne ongelma yhteispeliin. Tuota ei ole koneiden kesken.
Kun yhtälöstä eliminoidaan ihminen, vähenee riskti huomattavasti.
Sama kehityssuunta tulee väistämättä näkymään myös yleisesti tällä planeetalla. Jossain vaiheessa biloginen ihminen väistämättä sivuutetaan.Sanoo kommentoija joka on katsonut liikaa scifi leffoja. Tai jolla ei ole ajokorttia ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova. Noissa isoissa rahtialuksissa ei ole kovin hyvät ominaisuudet ohjailuun sivuttaisvoimille.
itseaja auto on tärkeä kehityssuunta.
Liikenneonnettomuuden johtuu käytännössä vain ihmisen tekemistä virheistä. Monasti taustalla on asenne ongelma yhteispeliin. Tuota ei ole koneiden kesken.
Kun yhtälöstä eliminoidaan ihminen, vähenee riskti huomattavasti.
Sama kehityssuunta tulee väistämättä näkymään myös yleisesti tällä planeetalla. Jossain vaiheessa biloginen ihminen väistämättä sivuutetaan.Sokea usko koneiden erehtymättömyyteen on pahimpia virheitä mitä voi tehdä. Itseajavat Teslat on jo tappaneet ihmisiä aiheuttamissaan onnettomuuksissa, joten teknologia ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan erehtymätön.
Tuollainen virheettömyyden ja erehtymättömyyden tavoittelu on ihan silkkaa utopiaa, ei tule tapahtumaan koskaan!
To err is human! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sokea usko koneiden erehtymättömyyteen on pahimpia virheitä mitä voi tehdä. Itseajavat Teslat on jo tappaneet ihmisiä aiheuttamissaan onnettomuuksissa, joten teknologia ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan erehtymätön.
Tuollainen virheettömyyden ja erehtymättömyyden tavoittelu on ihan silkkaa utopiaa, ei tule tapahtumaan koskaan!
To err is human!Autoja ajavat ihmiset tappavat myös ihmisiä. Kysymys lienee lähinnä siitä kumpi on turvallisempi.
Sitten joskus kun kone on turvallisempi, pistetään ihmiset eläkkeelle. Mutta sekään ei tarkoita, etteikö joku liikenteessä aina kuolisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo kommentoija joka on katsonut liikaa scifi leffoja. Tai jolla ei ole ajokorttia ?
Tuohon on paha vastata mitään järkevää.
Jos et pysty sanomaan mitään menemätä henkilökohaisuuksiin, kertoo sinusta jo kaiken riittävän.
Ihan vinkkinä että tutustu nyt vähän miten tekoäly toimii ja miten sitä käytetään. Tutustu myös kuinka nopeaa on ollut kehitys ja miten laksentatehon hinta on laskenut ja miten sen ennustetaan laskevan. Kyse on käytännössä vain laskentatehosta.
Jo pelkästään se että saataisiin kone vahtimaan ihmistä niin että ihminen noudattaisi sääntöjä, vähentäisi onnettomuuksia dramaattisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova. Noissa isoissa rahtialuksissa ei ole kovin hyvät ominaisuudet ohjailuun sivuttaisvoimille.
itseaja auto on tärkeä kehityssuunta.
Liikenneonnettomuuden johtuu käytännössä vain ihmisen tekemistä virheistä. Monasti taustalla on asenne ongelma yhteispeliin. Tuota ei ole koneiden kesken.
Kun yhtälöstä eliminoidaan ihminen, vähenee riskti huomattavasti.
Sama kehityssuunta tulee väistämättä näkymään myös yleisesti tällä planeetalla. Jossain vaiheessa biloginen ihminen väistämättä sivuutetaan.> Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova
Tulee kyllä mieleen, että olisi voinut olla tekninen vikakin (kone seis = ohjauskyky katoaa) tai kapteeni nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta.
Sai kyllä hienosti julkisuutta
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c935c877-17e5-479d-b91f-8a662e7212f3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova
Tulee kyllä mieleen, että olisi voinut olla tekninen vikakin (kone seis = ohjauskyky katoaa) tai kapteeni nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta.
Sai kyllä hienosti julkisuutta
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c935c877-17e5-479d-b91f-8a662e7212f3Uutisoitiin, että tuo sama laiva on ennenkin kolaroinut, mutta eihän laiva törttöile ilman kuljettajaa. Liekö ollut sama kapu kummallakin kerralla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon on paha vastata mitään järkevää.
Jos et pysty sanomaan mitään menemätä henkilökohaisuuksiin, kertoo sinusta jo kaiken riittävän.
Ihan vinkkinä että tutustu nyt vähän miten tekoäly toimii ja miten sitä käytetään. Tutustu myös kuinka nopeaa on ollut kehitys ja miten laksentatehon hinta on laskenut ja miten sen ennustetaan laskevan. Kyse on käytännössä vain laskentatehosta.
Jo pelkästään se että saataisiin kone vahtimaan ihmistä niin että ihminen noudattaisi sääntöjä, vähentäisi onnettomuuksia dramaattisesti.mutta liikenteess kuolee nykyään jo niin vähän ihmisiä, että paljon enemmän säästettäisiin ihmishenkiä, jos keskityttäisiin vaikkapa estämään jalankulkijoiden liukastumisia...
Nollatoleranssit on epärealistista utopiaa, sitä ei saavuteta vaikka pistettäisiin kaikki maailman rahat siihen tai kiristettäisiin sääntöjä niin että ihmiset kuolee jo pelkästään niiden takia, eihän mitään satu jos kukaan ei liiku minnekään, mutta liikkumattomuuskin tappaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova
Tulee kyllä mieleen, että olisi voinut olla tekninen vikakin (kone seis = ohjauskyky katoaa) tai kapteeni nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta.
Sai kyllä hienosti julkisuutta
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c935c877-17e5-479d-b91f-8a662e7212f3On täysin mahdollista, että some-julkisuutta tavoittellut kapteeni yritti piirtää Suezin kanavassa purjehtiessaan samanlaisen pippelikuvion kuin avomerellä ennen kanavaan ajamista. Kanavan leveys osoittautui kuitenkin tempulle liian pieneksi, ja hiekallehan alus silloin meni. SOME-julkisuutta tuli kuitenkin roppakaupalla lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta liikenteess kuolee nykyään jo niin vähän ihmisiä, että paljon enemmän säästettäisiin ihmishenkiä, jos keskityttäisiin vaikkapa estämään jalankulkijoiden liukastumisia...
Nollatoleranssit on epärealistista utopiaa, sitä ei saavuteta vaikka pistettäisiin kaikki maailman rahat siihen tai kiristettäisiin sääntöjä niin että ihmiset kuolee jo pelkästään niiden takia, eihän mitään satu jos kukaan ei liiku minnekään, mutta liikkumattomuuskin tappaa...Olet oikeassa.
Henkilöautoissa kuolee Suomessa vuosittain noin 120 henkeä.
Kaatuamis ja putoamisonnettomuuksissa kuolee 800 henkeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon on paha vastata mitään järkevää.
Jos et pysty sanomaan mitään menemätä henkilökohaisuuksiin, kertoo sinusta jo kaiken riittävän.
Ihan vinkkinä että tutustu nyt vähän miten tekoäly toimii ja miten sitä käytetään. Tutustu myös kuinka nopeaa on ollut kehitys ja miten laksentatehon hinta on laskenut ja miten sen ennustetaan laskevan. Kyse on käytännössä vain laskentatehosta.
Jo pelkästään se että saataisiin kone vahtimaan ihmistä niin että ihminen noudattaisi sääntöjä, vähentäisi onnettomuuksia dramaattisesti." tutustu nyt vähän miten tekoäly toimii ja miten sitä käytetään. Tutustu myös kuinka nopeaa on ollut kehitys ja miten laksentatehon hinta on laskenut ja miten sen ennustetaan laskevan. Kyse on käytännössä vain laskentatehosta."
No kun ei.
Laskentatehoa tosiaan on tullut lisää joka vuosi jopa kiitettävällä tahdilla.
Mutta kyse onkin ohjelmoinnista.
Mutta kuten "lentoturmatutkinta" -ohjelmakin osoittaa, niin lentokoneautomaation suunnittelijat ovat tehneet vakavia virheitä.
Sopii kysyä miksi! ko. suunnittelijoilla on varmasti huippukoulutus tehtäväänsä.
Mutta älykkyys ja koulutus ovat 2 ihan eri asiaa.
Otetaanpa esimerkkinä lentokoneen kallistuskulman (oikealle - vaakasuora- vasemmalle) käsittely:
Usein koneessa on 2-3 kallistuskulma-anturia, mutta todella typerä systeemi, jossa esim. kapteeni näkee tunnistimen 1 antaman tiedon näytöllään, perämies tunnistimen 3, ja koneen keskellä on ylimääräinen näyttö, jossa näkyy tunnistimen 2 antama tieto.
EI NÄIN !
Vaan näin:
Koneessa on 5 tunnistinta.
Jos kaikki 5 antavat likimäärin saman tuloksen, kaikki on OK.
Jos 4 antavat likimäärin saman tuloksen, kaikki on muuten OK, mutta tästä näkyy näytöllä huomautus, ja se kirjautuu huoltolokiin (mikä on lentokonemekaanikolle kehotus vaihtaa viallinen yksikkö).
Jos 3 antavat likimäärin saman tuloksen, näkyy näytöllä varoitus asiasta. Samalla lentäjällä on mahdollisuus vaihtaa näytölle joko oikeimmaksi arvioitu tulos tai moninäkymä, jossa näkyy usean tunnistimen tulokset tunnistimen järjestysnumeroineen.
Jos vain 2 antavat likimäärin saman tuloksen, tai jos jokainen tunnistin antaa eri tiedon, aktivoituu moninäkymä automaattisesti, ja näytölle tulee vikahälytys asiasta. Samalla autopilotti kytkeytyy pois toiminnasta ja tästä annetaan voimakkaasti kuuluva äänihälytys.
Näytöllä oleva tilarivi voi siis olla:
OK (kaikki 5 = likimain sama tulos)
Huomautus (4 kpl likimain sama tulos)
Varoitus (3 kpl likimain sama tulos)
Hälytys (Vain 2 kpl likimain sama tulos tai kaikki 5 eri tulos)
Hälytys annetaan sekä näytöllä että äänellä, ja hälytys myös kytkee autopilotin pois päältä.
Jos kallistuksen tunnistus olisi oikeasti toteutettu ylläkuvatulla tavalla, niin virheellisen kallistumatiedon aiheuttamat onnettomuudet olisivat äärimmäisen harvinaisia: Jo hälytys olisi tuossa systeemissä hyvin harvinainen tapahtuma (koska hälytys tulee, kun vähintään 3 tunnistinta on yhtäaikaa vikaantunut). Ja jos lentäjät reagoivat hälytykseen oikein, niin hälytyskään ei aiheuta onnettomuutta.
Kuvaamani systeemi, vaikka sinänsä onkin fiksu, ei vielä ole varsinaista tekoälyä.
Tekoäly kun tarkoittaa sitä, että oikein ohjelmoidun koneen pitäisi pystyä samaan kuin ihmisaivotkin.
Tosiasia: Täsmällisesti määriteltyyn matemaattis-loogiseen päättelyyn kone pystyy vähintään yhtä hyvin kuin ihminenkin (oikein ohjelmointuna).
Mutta niissä tehtävissä, joissa ihmisaivot tekevät jotain huomattavasiti vaativampaa kuin pelkän matemaattis-loogisen mallin seuraaminen, näissä tehtävissä tekoäly ei ole (eikä luultavasti tule koskaan olemaankaan) juurikaan alkua pidemmällä.
Siispä (autoihin sovellettuna):
Tekoäly voisi hyvinkin toteuttaa tarkan ja fiksun vakionopeussäätötoiminnon. (siis pitää periaatteessa aina vakionopeuden, paitsi myös seuraa turvaväliä sekä edessä että takana ja tarvittaessa poikkeaa vakionopeudesta, jos se on tarpeen uhkaavan törmäyksen välttämiseksi).
Mutta jo pelkästään oikean kaistan pitäminen on huomattavasti vaativampi tehtävä.
Pelkästään tiessä olevia kaistamaalauksia seuraamalla tekoäly ei tule koskaan tekemään kaistalla pysymistä luotettavasti ja oikein.
JOS tielle asennettaisiin aktiivista elektroniikkaa, jossa kaistamerkinnät ovat myös elektronisesti luettavassa muodossa, JA olisi olemassa taho, joka reaaliajassa huolehtii tiedon päivittämisestä esim. tietöiden ja liikennesuunnittelun tekemien muutosten mukaan siten, että elektronisesti luettava malli on aina oikein ja ajan tasalla, sitten voisi auto osata itse pitää oikean ajokaistan.
Edellyttäisi kuitenkin myös sitä, että kun tehdään tietöitä, niin systeemiä päivittää ja tietyötä koordinoi sama taho ja ottaisi vakavasti sen, että se malli oikeasti pidetään aina todellista tilannetta vastaavana, ilman viiveitä.
Teknisesti toki mahdollista, mutta kun ketjussa on mukana (virheitä tekevä) ihminen, niin tuskinpa tuohon ikinä päästään oikeasti.
Katsokaapa vain, miten vaikeaa yrityksille on oikeasti pitää nettisivunsa ajan tasalla, sekään ei tunnu millään onnistuvan (vaikka tehtävä on kertaluokkaa helpompi).
Itse kannattaisin tällaista lakia:
Jos yritys esitää nettisivullaan vääriä tai harhaanjohtavia tietoja, yritys joutuisi maksamaan valtiolle sakkoa 100 €/vuorokausi kuitenkin siten. että 14 vuorokauden kuluttua virheen havaitsemisesta, jos tietoa ei vieläkään ole korjattu, niin sakko nousisi arvoon 500 €/vuorokausi, ja kun virheen havaitsemisesta on kulunut 28 vuorokautta, niin sen jälkeen sakko olisi 1000 €/vuorokausi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekoitat asioita. kanaalissa laiva ajoi reunaan koska tuuli oli niin kova. Noissa isoissa rahtialuksissa ei ole kovin hyvät ominaisuudet ohjailuun sivuttaisvoimille.
itseaja auto on tärkeä kehityssuunta.
Liikenneonnettomuuden johtuu käytännössä vain ihmisen tekemistä virheistä. Monasti taustalla on asenne ongelma yhteispeliin. Tuota ei ole koneiden kesken.
Kun yhtälöstä eliminoidaan ihminen, vähenee riskti huomattavasti.
Sama kehityssuunta tulee väistämättä näkymään myös yleisesti tällä planeetalla. Jossain vaiheessa biloginen ihminen väistämättä sivuutetaan.Ei tuuli tuollaista massaa liikuttele, ei siellä mikään myrsky ollut ja laiva oli piirtänyt jo merelle kyrvän kuvan, tahallaan tai kännissä se on reunaan törmännyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon on paha vastata mitään järkevää.
Jos et pysty sanomaan mitään menemätä henkilökohaisuuksiin, kertoo sinusta jo kaiken riittävän.
Ihan vinkkinä että tutustu nyt vähän miten tekoäly toimii ja miten sitä käytetään. Tutustu myös kuinka nopeaa on ollut kehitys ja miten laksentatehon hinta on laskenut ja miten sen ennustetaan laskevan. Kyse on käytännössä vain laskentatehosta.
Jo pelkästään se että saataisiin kone vahtimaan ihmistä niin että ihminen noudattaisi sääntöjä, vähentäisi onnettomuuksia dramaattisesti.Ja antaa virheellisiä neuvoja joita jotkut sokeasti noudattaa. Äskenhän vasta Suomessakin tesla-kuski aiheutti onnettomuuden autoplilotilla kun ei noudattanut väistämissääntöjä.
- Anonyymi
Ehkä sellainen autonominen auto joskus onnistutaan kehittämään. Mutta silloin siinä tulee olemaan sadoittain kaikenlaisia antureita ja tunnistimia, satelliittiyhteyksiä ja muita härpäkkeitä. Tietokoneessa pyörii miljoonia rivejä koodia, joissa lasketaan kaikkia tietoja joita auto tarvitsee liikkuessaan. Ja sitten täytyy olla varajärjestelmä, joka ottaa auton haltuun, jos pääprosessori tilttaa. Ja satoja ihmisiä vääntämässä koodia, jokna perusteella ohjaustoiminnot suoritetaan. Ja auta armias, jos siellä on yhdellä rivillä väärä komento. Esimerkkinä pieni detalji: ohjauksen täytyy pystyä havainnoimaan ajotiellä hortoileva lapsi, kävelevä aikuinen, konttaava ihminen, maassa makaava ihminen, pyöräilijä, potkulautailija, puujaloilla kävelevä ihminen, ja mitä vielä . . .
Kysymys: tarvitaanko kaikkea tätä? Mieluummin vaikka pääväylille asfaltin alle ohjauskaapeli, jonka autot sivuteitltä tullessaan tunnistavat ja liittyvät sen ohjaukseen. Kun kääntyvät pois pääväylältä, niin tavallinen vanhanaikainen ohjaus otetaan taas käyttöön.- Anonyymi
Juu, robottiautot vaatii tuollaisen takuuvarman systeemin, tosin nekin voi vikaantua ja kovassa vauhdissa jälki tuhoisaa ellei ihminen ole valmiina tarttumaan ohjaksiin. Idioottivarmaa systeemiä taitaa olla mahdoton rakentaa kun junillekin tapahtuu onnettomuuksia.
- Anonyymi
Taitavat nämä itseajavat autot olla vielä vähän keskeneräisiä. Samaten niiden omistajat näyttävät olevan henkisesti keskenkasvuisia. On se melkoisen vaarallinen yhdistelmä muille tiellä liikkujille.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/519b7d90-b12a-4803-9806-45340a002e7c- Anonyymi
Eipä ole ihme, jos Amerikassa on näin törttöjä autoilijoita. Olihan siellä aika törttö presidenttikin, mutta onneksi hänestä päästiin viimein eroon.
- Anonyymi
"Taitavat nämä itseajavat autot olla vielä vähän keskeneräisiä. Samaten niiden omistajat näyttävät olevan henkisesti keskenkasvuisia."
Ei nyt anneta sen häiritä, ettei tuossa autossa edes ollut itseajavaa ominaisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole ihme, jos Amerikassa on näin törttöjä autoilijoita. Olihan siellä aika törttö presidenttikin, mutta onneksi hänestä päästiin viimein eroon.
Puhumattakaan Suomesta, onhan täällä tyhmä tyttöviisikko vallassa. Onneksi heistä päästään kohta eroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Taitavat nämä itseajavat autot olla vielä vähän keskeneräisiä. Samaten niiden omistajat näyttävät olevan henkisesti keskenkasvuisia."
Ei nyt anneta sen häiritä, ettei tuossa autossa edes ollut itseajavaa ominaisuutta.Eikä sen ettei Muskin puheisiin kannata luottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhumattakaan Suomesta, onhan täällä tyhmä tyttöviisikko vallassa. Onneksi heistä päästään kohta eroon.
Persu rukka et ymmärrä politiikasta tai mistään muustakaan mitään. No nyt pääset jo kuitenkin taajamabaariin päiväkännille, eli ole iloinen kun elämäsi palaa normaaliksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Taitavat nämä itseajavat autot olla vielä vähän keskeneräisiä. Samaten niiden omistajat näyttävät olevan henkisesti keskenkasvuisia."
Ei nyt anneta sen häiritä, ettei tuossa autossa edes ollut itseajavaa ominaisuutta.Eikö, mistä tiedät? Poliisin mukaan ketään ei kuntankaan ollut kuskin paikalla.
- Anonyymi
Samalla ehtii lankaamaan hammasvälejään. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d0867d6d-40a2-4031-ab3d-63d17f50572b
- Anonyymi
Thairuokalaan voi nykyään polkea filtsulla
https://www.is.fi/formula1/art-2000007929491.html
🇨🇵 paravion - Anonyymi
Ehkä vielä älyttömämpi ajatus olisi täysin autonominen vetyauto.
- Anonyymi
Onhan ne 40-50-luvuilla visioineet autoihin voimanlähteeksi ydinreaktoria... jokohan olisi kolareista levinnyt niin paljon maailmaan ydinsaastetta, että ihmiskunta olisi jo kuollut sukupuuttoon...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan ne 40-50-luvuilla visioineet autoihin voimanlähteeksi ydinreaktoria... jokohan olisi kolareista levinnyt niin paljon maailmaan ydinsaastetta, että ihmiskunta olisi jo kuollut sukupuuttoon...
Onhan putinalla olevinaan ydinkäyttöisiä ohjuksia, liekö yhtä luotettavia kuin savutkialuksensa.
- Anonyymi
Kiertoilmakeittimetkin on vaarallisia digi sisällöltään.
- Anonyymi
Sitähän ohjaa Tietokone, jolloin mikään ei voi mennä vikaan-vikaan-vikaan-vikaan...
- Anonyymi
Siksi itseajavissa autoissa on kaksi tietokonetta. Jos ne eivät ole samaa mieltä, on varmaan aika pysäyttää auto seuraavassa turvallisessa paikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi itseajavissa autoissa on kaksi tietokonetta. Jos ne eivät ole samaa mieltä, on varmaan aika pysäyttää auto seuraavassa turvallisessa paikassa.
Ja kumpikos niistä paskoista päättää, että auto pysäytetään tai missä se pysäytetään...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi itseajavissa autoissa on kaksi tietokonetta. Jos ne eivät ole samaa mieltä, on varmaan aika pysäyttää auto seuraavassa turvallisessa paikassa.
Mutta kiinalaisten kopioimat kondensaattorit, joista on unohtunut pois tietty tärkeä ainesosa, pettävätkin ja valvontajärjestelmä ei havaitse eroa tietokoneiden kesken ja niinpä itseajava auto murhaa paitsi sisällään kulkevat ihmiset, myös vastaantulevan auton ihmiset...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kiinalaisten kopioimat kondensaattorit, joista on unohtunut pois tietty tärkeä ainesosa, pettävätkin ja valvontajärjestelmä ei havaitse eroa tietokoneiden kesken ja niinpä itseajava auto murhaa paitsi sisällään kulkevat ihmiset, myös vastaantulevan auton ihmiset...
Nuokin pystyy kaappaamaan ja aiheuttamaan onnettomuuden, varmaan rakennettu haltuunotto etänä sisään jo valmiiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kiinalaisten kopioimat kondensaattorit, joista on unohtunut pois tietty tärkeä ainesosa, pettävätkin ja valvontajärjestelmä ei havaitse eroa tietokoneiden kesken ja niinpä itseajava auto murhaa paitsi sisällään kulkevat ihmiset, myös vastaantulevan auton ihmiset...
Kommunistisen järjestelmän työmoraali on alhainen, ei siis ihme että kiinasta on tullut ihan uskomatonta paskaa kunnollisten tuotteiden sijasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommunistisen järjestelmän työmoraali on alhainen, ei siis ihme että kiinasta on tullut ihan uskomatonta paskaa kunnollisten tuotteiden sijasta.
Lisää kiinanpaskaa:
https://www.stara.fi/2021/05/11/kiinalaisen-lasisillan-paneelit-hajosivat-ihminen-jai-kammottavasti-kiikkiin/
Minä jo arvelinkin, että näinköhän on kiinalaiset tehneet idioottivarmasti kestävän lasisillan, mutta ennakkoluuloni osoittautui jälleen oikeaksi, eivät olleet!
Emme tarvitse tuollaisia surmanloukkoja rakentelevan kansan tuotoksia, osasimme tehdä itse parempia tuotteita!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisää kiinanpaskaa:
https://www.stara.fi/2021/05/11/kiinalaisen-lasisillan-paneelit-hajosivat-ihminen-jai-kammottavasti-kiikkiin/
Minä jo arvelinkin, että näinköhän on kiinalaiset tehneet idioottivarmasti kestävän lasisillan, mutta ennakkoluuloni osoittautui jälleen oikeaksi, eivät olleet!
Emme tarvitse tuollaisia surmanloukkoja rakentelevan kansan tuotoksia, osasimme tehdä itse parempia tuotteita!!!Typeriähän nio ovat, alas näkee kun kurkkaa kaiteen yli, miksi pitäisi hajoavien lasien päällä kävellä.
- Anonyymi
On siinä se hyvä puoli, että monet rikkaat menettää rahansa kun nytkin roimasti yliarvostettu tesla joutuu maksamaan miljardien korvaukset onnettomuuksien uhreille ja omaisille.
- Anonyymi
Mistä oikein höpiset? En ole moisesta kuullut lainkaan, eikä ole googlekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä oikein höpiset? En ole moisesta kuullut lainkaan, eikä ole googlekaan.
Et vielä, sitten kun niitä onnettomuksia tulee paljon lisää ja vaikkapa muutama bussilastilinen kuolee kerralla.
- Anonyymi
Ihminen tekee enemmän virheitä kuin Teslojen nykyinenkään automatiikka.
Pitäisikö mennä siihen että jos ihminen tekee auton ratissa virheen, hän vastatkoon kaikista todellisista kuluista?
Lentoliikenne jo onkin koneiden varassa. Pilotit lähinnä hoitelee taxin ja selvitykset.- Anonyymi
Etkö vieläkään tiedä eroa lentoliikenteen ja maanteiden välillä. Tulisi aika kalliksi palkata lennonjohtajat valvomaan jokaista teslaa ja rakentaa niin valtavasti teitä olisi yhtä pitkät välimatkat eivätkä reitit risteäisi. Taivaalla on aika väljää ja silti automatiikka aiheuttaa onnettomuuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö vieläkään tiedä eroa lentoliikenteen ja maanteiden välillä. Tulisi aika kalliksi palkata lennonjohtajat valvomaan jokaista teslaa ja rakentaa niin valtavasti teitä olisi yhtä pitkät välimatkat eivätkä reitit risteäisi. Taivaalla on aika väljää ja silti automatiikka aiheuttaa onnettomuuksia.
SIksi onkin parempi että koneet alkaa hoitaa ajamisen. Niillä ei ole egon eikä väsymisen kanssa ongelmia.
Aikaa kyllä vielä menee ainakin 5 vuotta ehkä paljon enemmänkin. Ajamisessa ei kuitenkaan ole mitään sellaista mitä koneelle ei voisi opettaa kun prosessointitehokin kasvaa jatkuvasti.
- Anonyymi
Kun itseajavat autot ovat huomattavasti ihmisiä turvallisempia (ehkä n. 10x), niistä tulee pakollisia käyttää. Aivan kuten turvavöistä.
- Anonyymi
tulee siinä sitten kammottavat viimeiset hetket kun kone sekoaa, olet loukussa itseajavassa autossa joka kiihtyvällä vauhdilla kulkee vastaantulijan kaistalla, eikä hallintalaitteita edes ole joilla voisit kulun pysäyttää...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2062161Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681722Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä821538En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1471437- 481404
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1251121Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2201007- 173997
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja46828Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60794