Vetyauto on jo täällä

Anonyymi

26

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä en usko tuota! Minä olen jämähtänyt lataussähköautoni kanssa kivikaudelle!!!

    • Anonyymi

      Eiköhän palata asiaan sitten, kun Suomestakin löytyy tankkausasemia. En viitsisi käydä Ruotsissa tai Baltiassa tankilla. SItäpaitsi, MIrai on liki 5 metrisenä turhan suuri, ilmeisesti suunniteltu USA:n markkinoille.. Hyundailla on sopivamman kokoinen tarjolla.

      • Anonyymi

        Vuoteen 2025 mennessä suunnitelmissa on rakentaa Suomeen 12 vedynjakeluasemaa. Osa tulee mahdollisesti olemaan liikuteltavaa mallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoteen 2025 mennessä suunnitelmissa on rakentaa Suomeen 12 vedynjakeluasemaa. Osa tulee mahdollisesti olemaan liikuteltavaa mallia.

        Saksassa vuoteen 2025 mennessä pitäisisi suunnitelmien mukaan olla 400 vedynjakeluasemaa. Suomi on aika jälkijunassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoteen 2025 mennessä suunnitelmissa on rakentaa Suomeen 12 vedynjakeluasemaa. Osa tulee mahdollisesti olemaan liikuteltavaa mallia.

        Esimerkiksi Tanskassa on jo nyt 15 vetyasemaa ja vuonna niitä on suunnitelman mukaan 185. Siihen verrattuna Suomi on aika takapajula.
        Tosin syy tähän löytyy ihan Suomen hallituksen politiikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Tanskassa on jo nyt 15 vetyasemaa ja vuonna niitä on suunnitelman mukaan 185. Siihen verrattuna Suomi on aika takapajula.
        Tosin syy tähän löytyy ihan Suomen hallituksen politiikasta.

        Aijaijaijkun on makeaa tylyttää vetypelleä.

        Tanskassa on 6 vetypommiasemaa toiminnassa
        https://h2.live/en

        Paineistettua metaania (CNG) jakavia asemia on 17
        https://www.ngva.eu/stations-map/

        Saksassa vetypommiasemia on 91, CNG asemia on 817 ja nesteytettyä metaania jakavia (LNG) 55. Saksassa julistettiin 2019 keväällä, että vetypommiasemia olisi jo 115 vuoden 2020 lopussa. Hieman on tahti hyytynyt sen jälkeen, kun Norjassa räjähti vetypommiasema ja jenkeissä tuotantolaitos.

        Ruotsissa on 4 vetypommiasemaa ja 201 24 metaaniasemaa.

        Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun vetypelle laskee metaanikäyttöiset autot vetyautoiksi ja metaanin jakeluasemat vetypommiasemiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aijaijaijkun on makeaa tylyttää vetypelleä.

        Tanskassa on 6 vetypommiasemaa toiminnassa
        https://h2.live/en

        Paineistettua metaania (CNG) jakavia asemia on 17
        https://www.ngva.eu/stations-map/

        Saksassa vetypommiasemia on 91, CNG asemia on 817 ja nesteytettyä metaania jakavia (LNG) 55. Saksassa julistettiin 2019 keväällä, että vetypommiasemia olisi jo 115 vuoden 2020 lopussa. Hieman on tahti hyytynyt sen jälkeen, kun Norjassa räjähti vetypommiasema ja jenkeissä tuotantolaitos.

        Ruotsissa on 4 vetypommiasemaa ja 201 24 metaaniasemaa.

        Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun vetypelle laskee metaanikäyttöiset autot vetyautoiksi ja metaanin jakeluasemat vetypommiasemiksi.

        Höpöhöpö. On yleisessä tiedossa että varsinkin tuo H2.live ei ole ajantasaista tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aijaijaijkun on makeaa tylyttää vetypelleä.

        Tanskassa on 6 vetypommiasemaa toiminnassa
        https://h2.live/en

        Paineistettua metaania (CNG) jakavia asemia on 17
        https://www.ngva.eu/stations-map/

        Saksassa vetypommiasemia on 91, CNG asemia on 817 ja nesteytettyä metaania jakavia (LNG) 55. Saksassa julistettiin 2019 keväällä, että vetypommiasemia olisi jo 115 vuoden 2020 lopussa. Hieman on tahti hyytynyt sen jälkeen, kun Norjassa räjähti vetypommiasema ja jenkeissä tuotantolaitos.

        Ruotsissa on 4 vetypommiasemaa ja 201 24 metaaniasemaa.

        Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun vetypelle laskee metaanikäyttöiset autot vetyautoiksi ja metaanin jakeluasemat vetypommiasemiksi.

        Sitten tulee taloudellinen kannattavuus.
        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Vetypommiaseman rakentaminen maksaa miljoonan tai kaksi. Millä ihmeellä kulutu katetaan, jos asemalla pystyy teoriassakin tankkaamaan vain muutama kymmenen autoa päivässä?

        Tosin ruuhaa ei tule. Saksan vetyautokanta kasvoi 200-> vuonna 2019. Vuoden 2020 tilastoja ei ole julkistettu - ovat varmaan niin masentavia tavoitteisiin (20 000 auton myynti/vuosi) verrattuina.

        Jos Saksassa nyt on reilu 1000 vetypommiautoa ja 91 vetypommiasemaa, niin yhtä asemaa kohti on keskimäärin 11 autoa. Tankkauksia tulee suunnilleen 1 kpl päivässä. Kata siinä sitten 1-2 M€ investointi, käyttökulut ja polttoaineen hankinta.

        Vedyn myyntihinta lie noin kympin per kilo. Energiasisältöön suhteutettuna hinta on tällöin 0,25 €/kg

        Biokaasu maksaa 1,40 €/kg ja energiasisältöön suhteutettuna 0,10 €/kg.

        Biokaasunkin saa muutettua sähköksi 50-60 % hyötysuhteella kombivoimalassa tai polttokennossa
        https://convion.fi/products/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten tulee taloudellinen kannattavuus.
        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Vetypommiaseman rakentaminen maksaa miljoonan tai kaksi. Millä ihmeellä kulutu katetaan, jos asemalla pystyy teoriassakin tankkaamaan vain muutama kymmenen autoa päivässä?

        Tosin ruuhaa ei tule. Saksan vetyautokanta kasvoi 200-> vuonna 2019. Vuoden 2020 tilastoja ei ole julkistettu - ovat varmaan niin masentavia tavoitteisiin (20 000 auton myynti/vuosi) verrattuina.

        Jos Saksassa nyt on reilu 1000 vetypommiautoa ja 91 vetypommiasemaa, niin yhtä asemaa kohti on keskimäärin 11 autoa. Tankkauksia tulee suunnilleen 1 kpl päivässä. Kata siinä sitten 1-2 M€ investointi, käyttökulut ja polttoaineen hankinta.

        Vedyn myyntihinta lie noin kympin per kilo. Energiasisältöön suhteutettuna hinta on tällöin 0,25 €/kg

        Biokaasu maksaa 1,40 €/kg ja energiasisältöön suhteutettuna 0,10 €/kg.

        Biokaasunkin saa muutettua sähköksi 50-60 % hyötysuhteella kombivoimalassa tai polttokennossa
        https://convion.fi/products/

        > Saksan vetyautokanta kasvoi 200->600 vuonna 2019.
        ^ puute korjattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten tulee taloudellinen kannattavuus.
        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Vetypommiaseman rakentaminen maksaa miljoonan tai kaksi. Millä ihmeellä kulutu katetaan, jos asemalla pystyy teoriassakin tankkaamaan vain muutama kymmenen autoa päivässä?

        Tosin ruuhaa ei tule. Saksan vetyautokanta kasvoi 200-> vuonna 2019. Vuoden 2020 tilastoja ei ole julkistettu - ovat varmaan niin masentavia tavoitteisiin (20 000 auton myynti/vuosi) verrattuina.

        Jos Saksassa nyt on reilu 1000 vetypommiautoa ja 91 vetypommiasemaa, niin yhtä asemaa kohti on keskimäärin 11 autoa. Tankkauksia tulee suunnilleen 1 kpl päivässä. Kata siinä sitten 1-2 M€ investointi, käyttökulut ja polttoaineen hankinta.

        Vedyn myyntihinta lie noin kympin per kilo. Energiasisältöön suhteutettuna hinta on tällöin 0,25 €/kg

        Biokaasu maksaa 1,40 €/kg ja energiasisältöön suhteutettuna 0,10 €/kg.

        Biokaasunkin saa muutettua sähköksi 50-60 % hyötysuhteella kombivoimalassa tai polttokennossa
        https://convion.fi/products/

        Tänään mikään onnistu. Vety siis 40 kWh/kg ja 0,25 €/kWh
        Biokaasu= metaani 13,6 kWh/kg ja 0,10 €/kWh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. On yleisessä tiedossa että varsinkin tuo H2.live ei ole ajantasaista tietoa.

        Eli vetypelle on nyt nähnyt unessa, että asemia on 10-kertainen määrä.

        Uskottavaa sen jälkeen, kun vetypelle julisti mm. kaikki HSL käyttämät maakaasubussit vetybusseiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vetypelle on nyt nähnyt unessa, että asemia on 10-kertainen määrä.

        Uskottavaa sen jälkeen, kun vetypelle julisti mm. kaikki HSL käyttämät maakaasubussit vetybusseiksi.

        Kovaa uhoa vuodelta 2018
        https://www.ieafuelcell.com/fileadmin/publications/2019-04_AFC_TCP_survey_status_FCEV_2018.pdf

        Vetypommiautoja silloin koko maailmassa 12900. Vrt metaanikäyttöisiä autoja pelkästään Ruotsissa yli 55000 tai Suomessa nyt 14000.

        Hienosti lyötyy niin Tanskasta kuin muualtakin vetypommiautoilun kasvuennusteita, missä kappaleen tarkkuudella raportoidaan autojen ennustettuja määriä, ajoneuvotyypeittäin ja jopa merkeittään. Tyyliin vuonna 2018 myydään 500 autoa.

        Jep jep, 500 autoa. Yleensä tilastoinneissa yksikkö on tuhat ja autokannasta puhuttaessa miljoona.

        Kovaa uhoa löytyy myös vuodelta 2019, mutta 2020 tilastot loistavat poissaolollaan. Taisi pannukakku lässähtää eikä tätä haluta kertoa julkisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoteen 2025 mennessä suunnitelmissa on rakentaa Suomeen 12 vedynjakeluasemaa. Osa tulee mahdollisesti olemaan liikuteltavaa mallia.

        Eiköhän ne ole kaikki siirtolavalla olevia tankkeja jotka voidaan romuttaa kun hetkellinen vetybuumi on ohi. Ei kannata sijoittaa liian suuria summia lyhytaikaiseen tarpeeseen (polttokennoautot siirtyvät käyttämään muuta polttoainetta kuin vety). Vetyautoja ei tulla kuitenkaan myymään edes senkään vertaa kuin kaasuautoja.


    • Anonyymi

      Ei ole täällä, ei yhden yhtä Toyotan vetyautoa. Ainoa ajossa oleva vetyauto Suomessa on Woikosken käytössä oleva Huyndai.

    • Anonyymi

      Toki, toki! On aivan yhdentekevää millä käyttövoimalla puutarhatontun seurana pihassakoristeena seisova tojo liikkuisi jos sillä ajettaisiin.

    • Anonyymi

      Vety on mielenkiintoinen idea, harmi että se on taloudellisesti mahdoton henkilöautoihin.

      • Anonyymi

        Taluodellisesti mahdoton ja kovin vaarallinen
        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        https://www.hydrogenfuelnews.com/massive-explosion-at-us-hydrogen-fuel-cell-plant-damages-60-homes/8539672/

        Saasteitakin tuottaa paljon enemmän kuin Opel Amperan (=sama auto kuin Chevrolet Volt) kaltainen lataushybridi. Täyssähköautoista nyt puhumattakaan.

        Jopa maakaasukäyttöinen auto on hieman vähäpäästöisempi. Luonnollisesti biokaasu pesee vetyautot 6-0.

        https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis

        https://insideevs.com/features/456305/german-lobbyist-government-fuel-cell-support/

        https://theconversation.com/hydrogen-cars-wont-overtake-electric-vehicles-because-theyre-hampered-by-the-laws-of-science-139899


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, niin varmaan "pesee"....

        https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/649a3ae3-a025-42b0-800e-5d938dcac38c

        Vetypommiautoilla ei ole tankkauspisteitä.

        Biokaasua saa nyt 52 asemalta varapolttoaineena bensa. Vedyn hinta lie n. kympin kilo, kulutus kilo/100 km.

        Biokaasua kuluu 4-5 kg/100 km, hinta 1,40 €/kg. Halvemmat polttoainekulut, monta kymppitonnia halvempi auto, pienemmät CO2 päästöt...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetypommiautoilla ei ole tankkauspisteitä.

        Biokaasua saa nyt 52 asemalta varapolttoaineena bensa. Vedyn hinta lie n. kympin kilo, kulutus kilo/100 km.

        Biokaasua kuluu 4-5 kg/100 km, hinta 1,40 €/kg. Halvemmat polttoainekulut, monta kymppitonnia halvempi auto, pienemmät CO2 päästöt...

        "pienemmät CO2 päästöt"...

        Ymmärrätköhän lainkaan lukemaasi asiasisältöä? Vetyauton päästöt on pyöreä nolla, ja ilma on autosta tullessa puhtaampaa, kuin sinne menevä ilma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pienemmät CO2 päästöt"...

        Ymmärrätköhän lainkaan lukemaasi asiasisältöä? Vetyauton päästöt on pyöreä nolla, ja ilma on autosta tullessa puhtaampaa, kuin sinne menevä ilma.

        Vetypommiauto valehdellaan päästöttämäksi, vaikka vety valmistetaan fossiilisesta maakaasusta. Mikä onkin se päästöjen kannalta parempi vaihtoehto.

        Eniten vetypommiautoista hössötetään Saksassa, Japanissa ja USA:ssa. Kaikkien näiden sähköntuotanto on saastuttavaa. Sekä Saksan että Japanin ominaispäästöt lähes 500 g/kWh vuonna 2017. Japanin tavoitteena on laskea päästöt 370 g/kWh tasolle vuoteen 2030 mennessä.

        Vetykilon valmistamiseen elektrolyysillä kuluu 55 kWh energiaa ja vetypommiauto kuluttaa noin kilon/100 km.

        Jos sähköntuotannon päästö on 370 g/kWh, vetypommiauto aiheuttaa 204 g/km CO2 päästön. Vetypommiauto saastuttaa jopa vähän enemmän, kuin maakaasukäyttöinen polttomoottoriauto. Kunnon lataushybridi (esim. Chevrolet Volt/Opel Ampera), biokaasuauto tai täyssähköauto ovat vähäpäästöisemmät.

        https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pienemmät CO2 päästöt"...

        Ymmärrätköhän lainkaan lukemaasi asiasisältöä? Vetyauton päästöt on pyöreä nolla, ja ilma on autosta tullessa puhtaampaa, kuin sinne menevä ilma.

        Biokaasunkin päästöt ovat nimellisesti 0 g/km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biokaasunkin päästöt ovat nimellisesti 0 g/km.

        Mutta biokaasu on reilusti vetyä halvempaa ja autoja saa 2 yhden vetypommiauton hinnalla.

        Lisäksi biokaasun tuotantolaitokset eivät räjähtele tavan takaa, kuten vedyn tuotantolaitokset.

        https://www.hazardexonthenet.net/article/177803/Explosion-at-hydrogen-fuel-plant-in-US-damages-around-60-buildings.aspx

        https://qz.com/1641276/a-hydrogen-fueling-station-explodes-in-norways-baerum/

        https://www.greencarreports.com/news/1124908_northern-california-fuel-cell-drivers-still-left-dry-since-june-explosion

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A


    • Anonyymi

      Täydet pisteet vetyautolle.

      • Anonyymi

        Jota ei voi edes käyttää Suomessa.


    • Anonyymi

      Kyllä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe