Peitelläänkö Suomessa hoitovirheitä?

Anonyymi

Ainakin yhdysvalloissa virheiden sattuessa lääkärit valehtelevat potilaille, jättävät kertomatta asioita ja väärentävät tietoja minkä ehtivät! Tämä kaikki ettei vain haastettaisi oikeuteen ja menettäisi lääkärilupaansa.

Mitä lääkärille tapahtuu Suomessa kun hän tekee virheen? Vähän nuhtelua pomolta ja virheestä ilmoittaneen potilaan luukkuun tipahtaa kirje "Virhettä ei ole tapahtunut"

4

329

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei virhettä. Päinvastoin hyvin hoidettu!

• Anonyymi

USA:n hoitovirheistä tuli vähän aikaa sitten dokkari. Siellä lait on tehty suojaamaan tervettä yrittäjyyttä - eli käytännössä hoitovirheissä potilas tai omaiset eivät saa koskaan oikeutta.

Suomessakin jos sairastaa, niin ihmisen on oltava todella tarkkana oman hoitonsa suhteen. Aivan varmasti sattuu komplikaatioita, jotka vain lakaistaan maton alle. Jos potilas itse ei pysty puolustautumaan ja jos hänellä ei ole aktiivisia omaisia, niin kukaan ei ole nostamassa äläkkää. Ja aina se äläkän nostaminenkaan ei auta, vaikka selkeästi on tehty virhe.

Mielestäni eräs hoitovirhe on asenteellisuus, eli tutkimuksiin ja hoitoon ei pääse, vaivan syy katsotaan suoraan vaikkapa psyykkiseksi. Ei siitä mitään hoitovirhekannetta voi nostaa, koska mitään sairautta ei ole edes todettu. Iltapäivälehdissä varoitelleen jatkuvasti, millaisilla oireilla pitäisi hakeutua tutkimuksiin. Tosi asia on, että köyhä ei pääse edes hoitoketjun alkuun, kun ensin on päästävä vastaanotolle (epätodennäköistä, että pääsee) ja sen jälkeen vakuutettava lääkäri, että tarvitsee tutkimuksia (tämäkään tuskin onnistuu).

Tilanne tuskin tulee parantumaan heikossa asemassa olevan ihmisen suhteen.

• Anonyymi

Suomessa tapahtuviin hoitovirheisiin voi hakea korvauksia, mutta, ongelma on siinä, että kovin vaikea mitään korvauksia on saada.
      Kaikkein selkeimmät ja välittömästi todettavissa olevat virheet kenties korvataan herkemmin.

Vuosia sitten omalle kohdalleni sattui leikkauksen yhteydessä virhe.
      Lääkäri laittoi oman ilmoituksen virheestä, ja minä tietysti oman.

Tuli siitä pieni korvaus kivusta ja särystä, sekä kosmeettisesta haitasta.
      Edes sairaalalaskua ei korvattu kuin osin, kun väittivät, että olisin joutunut joka tapauksessa olemaan sairaalassa niin ja niin kauan.
      Todellisuudessa minulle tehdyn leikkauksen jälkeen ( jos se olisi mennyt hyvin ), olisin ollut sairaalassa yön tai kaksi.
      Olin siellä kaksi kuukautta.

Sairaala ei tapauksessa peitellyt virhettä, mutta potilasvakuutuskeskus käänsi kaiken, vähätellen vaikka mitä, ja vetosi milloin mihinkin ( jos niin, ja jos näin....).
      Tapauksen jälkeen, ja virheen seurauksena minulla on mennyt tuhansia euroja lääkäri- ja sairaalakuluihin, joista en mitään korvauksia saanut, vaikka alkuun yritin.

Kirjeenvaihtoa korvausten hakemisen takia jatkui useamman vuoden, mutta lopulta päätin luovuttaa, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. Ainoastaan jokakertainen pettymys ja paha mieli. Siltä osin ainakin säästy(i)n.
      Vaivat tosin tulevat jatkumaan lopun elämää.

Valehtelusta sen verran, että minulle ei ole lääkärit valehdelleet, mutta asioita on jätetty kertomatta.
      Sen sijaan, kun muutaman kerran olen joutunut kohtelusta valittamaan, niin lääkärit osaavat kyllä pomoilleen valehdella.
      Eikä varmaan ole vaikeaa arvata, uskotaanko potilasta vai lääkäriä, kun tilanteessa on sana sanaa vastaan.

• Anonyymi

MITÄPÄ LUULET?? Tuo Rogues Gallery ainakin meikän elämän pilasi. Toinen kinttu ikinä enää toimi. MINÄ olin väärässä ja lukeneet oikeassa. Terve se oli mutta varuksi ruuvasivat titaani levyillä kiinni. Kaippa se on joku trendi että vähän titaania pitää olla en tiedä? Miksi terveeseen jalkaa laittoivat? Noh kunhan eivät naulaa laita korvaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      180
      10936
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      87
      10399
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      233
      5841
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      180
      4654
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      131
      3146
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      171
      3135
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      39
      1943
    8. Mitä voisit miehenä tehdä?

Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä
      Ikävä
      298
      1528
    9. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      6
      1360
    10. Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!

Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi
      Tv-sarjat
      16
      1294
    Aihe