Roskaruoan syömisestä ("herkuttelusta") kysyttävää

Anonyymi

Haluaisin lopettaa kokonaan roskaruokien syömisen. En yksinkertaisesti pysty hillitsemään itseäni, jos saan eteeni esimerkiksi sipsiä, kakkua, jäätelöä, keksejä, karkkeja, jne. Vaikka ostaisin minipussin sipsiä ja syön sen, niin koko loppupäivä menee kituuttaessa ja itseään soimatessa, että mikset ostanut isompaa pussia! Myöhemmin illalla löydän itseni kaupasta ostamassa sipsiä lisää...

Miksi sanotaan, että herkuista luopuminen viittaa syömishäiriöön? Että ei ole normaalia, jos ei välillä saa herkutella? Miksi se ei ole normaalia?

Esimerkiksi sata vuotta sitten ihmiset eivät todellakaan voineet ostaa megasipsipusseja ja irtokarkkisäkkejä kotiinsa. Eivät ihmiset voivotelleet, että jäävät nyt jostain paitsi, koska karkkihammasta kolottaa.

Huomasin, että päällimmäinen tunne, mikä valtaa mieleni on juuri se, että jäisin jostain paitsi, jos en saa sipsiä/karkkia/suklaata/pullaa/jäätelöä, jne. Tämä tunne ajaa minut syömään näitä "ruokia". Jäljelle jää huono olo ja suurempi lukema vaa'an mittarissa...

Olin kokeillut ehdotonta roskaruokalakkoa kaksi viikkoa ja se auttoi. Eka viikko oli hirvein, mutta sen jälkeen helpotti.

Kävin kaverin synttäreillä, jossa oli tarjolla pelkkää prosessoitua mättöruokaa ja siitä alkoi se sama kierre, että janosin lisää prosessoitua mättöruokaa.

Haluaisin yrittää uudelleen, mutta ahdistaa, että teen väärin, jos kiellän kaikki "herkut". Sairastunko syömishäiriöön, jos lopetan sipsin/karkin/suklaan, yms, syömisen?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AP tässä vielä. Epäilen, että aivoni ovat äärimmäisen herkät koukuttumaan suolaisista, rasvaisista ja sokerisista herkuista. Onhan se tutkittu juttu, että sipsiteollisuus pyrkii tekemään sipseistään mahdollisimman koukuttavia säätelemällä niiden "ravintoaineet "oikeisiin mittasuhteisiin. Siksi pohdin, että kaltaiselleni ihmiselle totaalikieltäytyminen tällaisista herkuista on ainoa oikea toimiva tapa.

      Mutta voinko sairastua tästä syömishäiriöön?

      Olen kyllä laihduttamassa, mutta söisin suunnilleen 1800 kcal päivässä ja laihtuisin 200-300g viikossa.

      • Anonyymi

        Kyllä koukutetaan herkuilla ja sipseillä yms ja minäkin olen koukussa ja koukkuun tarttuva.

        Olen päättänyt, että en lisää sokeria, en osta makeisia en keksejä enkä vehnäjauhotutteita. Jos tarjotaan ,voin ottaa. En osta- ehdoton ei.

        Kaloreita en laske. Tiedän toki, että rasvaa ja sokeria ja valkoisia jauhoja tulee välttää.

        Vaihdoin lautasen 16 senttiseen ja otin haarukan ja veitsen käyttöön. Olin vuosikausia syönyt isolta 23 senttiseltä lautaselta ja haarukalla mättänyt ruokaa. Ero on huomattava; ruoka näyttää lautasella täyttävän koko lautasen ja sen syömiseen menee lähes puolta kauemmin. Ruokajuomana vesi ja sitäkin vain kohtuudella. Muutoin juon vettä kolmisen litraa päivässä, hyvää vettä. Pyrin silmämääräisesti, että ruoka annos on noin 4 dl.
        Ruokarytmin olenvaihtanut itselleni sopivaksi: aamupuuro, kahvi ja jotain, lämmin lounasruoka, helppo päivällinen ja lopuksi hedelmä ennen yötä. Minulla toimii. Useampi ruokakerta oli jatkuvaa syömistä eikä sopinut minulle.
        Näköjään syön terveellisesti, kun paino putoaa, vaikka kaloreita tai ruoka aineita en tarkastele.

        Annosten koolla on väliä.

        Jos ylipainoiselta syön normaalipainoisen kuluttaman verran, niin ylipainon aiheuttaman kulutuksen verran laihdun. Näin näyttää käyvän. Ja paino ei tipu koko aikaa kun keho opettelee tähän muutokseen sykäyksittäin. Sen tietää hyvin, kun rasva lähtee, niin vessa reissut tihenee.

        Tsemppiä opetteluun!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe