Litium ja koboltti loppuvat? Öljyä kyllä riittää.

Anonyymi

Sähköautojen akut tulevat kallistumaan, kerrottiin uutisissa.

Vaihtoehtoina on pienentää akkukapasiteettia tai antaa sähköauton hinnan karata nykyistäkin kalliimmaksi.

Onneksi öljyä riittää, sen kuin pumpataan vain. :)

37

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Edistyksellisten ja vähäpäästöisten itselataavien hybridi-Tojotien myynti tulee siis jatkossakin vain nousemaan. Muutaman vuoden päästä käytetyt hybridi-Tojotat voivat olla kovissa hinnoissa, joten autonvaihto on tojotisteille entistäkin helpompaa ja halvempaa.

• Anonyymi

Siinä se itsestäänlataava tupruttaa pakokaasuja, joiden päästöistä joutuu maksamaan isot verot tulevaisuudessa.

• Anonyymi

Tojotan hinta on sina kova, kun ajattelee mitä tuolla kovalla rahalla saa !

• Anonyymi

Litiumia riittää vain 8 miljardiin autoon nykyisistä esiintymistä. Enemmänkin löytyy, jos tarve vaatii. Kobolttia ei juuri tarvita, sille löytyy vaihtoehtoja.

Joten en olisi kovin huolissani.

• Anonyymi

Tojohönön jutuista huolestuminen olisi typerintä mitä ihminen voi tehdä. Ne kaverit elävät omassa todellisuudessaan. Ajavat 90-luvun fossiilipolttlmilla ja uneksivat vedystä.
        Melkoinen paradoksi kun heiltä puuttuu jotain 60-70 vuotta kokonaan siitä välistä. Vielä hauskempaa on se että elämme juuri sitä vaihetta jossa tuon 90-luvun fossiilipolttimia aletaan karsimaan pois liikenteestä isoilla veroilla ja vedystä ei näy edes pilkahdusta tulevaisuudessa.
        Milloin töjonhönön mielen kupla särkyy kokonaan.
        Ehkäpä tojon tulevat sähköautot tuovat heille mukanaan mahdollisuuden määritellä uuden todrllisuuden joka olisi suhtkoht lähellä 2020-luvun oikeaa maailmaa. Uskon kuitenkin että he haluavat jättää selvän hajuraon oman maailmansa ja todellisuuden väliin aivan vain tavan vuoksi. Ehkä harhat solid state akusta Corollassa olisi sopivan hörhö juttu josta voisi kirjoittaa jotain soopaa päivittäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tojohönön jutuista huolestuminen olisi typerintä mitä ihminen voi tehdä. Ne kaverit elävät omassa todellisuudessaan. Ajavat 90-luvun fossiilipolttlmilla ja uneksivat vedystä.
        Melkoinen paradoksi kun heiltä puuttuu jotain 60-70 vuotta kokonaan siitä välistä. Vielä hauskempaa on se että elämme juuri sitä vaihetta jossa tuon 90-luvun fossiilipolttimia aletaan karsimaan pois liikenteestä isoilla veroilla ja vedystä ei näy edes pilkahdusta tulevaisuudessa.
        Milloin töjonhönön mielen kupla särkyy kokonaan.
        Ehkäpä tojon tulevat sähköautot tuovat heille mukanaan mahdollisuuden määritellä uuden todrllisuuden joka olisi suhtkoht lähellä 2020-luvun oikeaa maailmaa. Uskon kuitenkin että he haluavat jättää selvän hajuraon oman maailmansa ja todellisuuden väliin aivan vain tavan vuoksi. Ehkä harhat solid state akusta Corollassa olisi sopivan hörhö juttu josta voisi kirjoittaa jotain soopaa päivittäin.

Isossa kuvassa Tojottimen kaltaiset hybridit on edelleen tärkeitä pari vuosikymmentä ihan uusissakin autoissa.

Minä olen ajanut Tojon hybridillä 80% pelkällä sähköllä viime kesästä asti ja bensan kulutus on ollut alle 1.3L/100km. Kuinka paljon sinun perheesi on sähköllä ajanut puolen vuoden sisään?

En oikein ymmärrä näitä jotka mesoaa että itselataava on menneen ajan juttuja vaikka itse ajavat autolla missä ei ole sähkömoottoria voimalinjassa ollenkaan. Omat valinnat ei näillä näytä ollenkaan olevan linjassa puheiden kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isossa kuvassa Tojottimen kaltaiset hybridit on edelleen tärkeitä pari vuosikymmentä ihan uusissakin autoissa.

Minä olen ajanut Tojon hybridillä 80% pelkällä sähköllä viime kesästä asti ja bensan kulutus on ollut alle 1.3L/100km. Kuinka paljon sinun perheesi on sähköllä ajanut puolen vuoden sisään?

En oikein ymmärrä näitä jotka mesoaa että itselataava on menneen ajan juttuja vaikka itse ajavat autolla missä ei ole sähkömoottoria voimalinjassa ollenkaan. Omat valinnat ei näillä näytä ollenkaan olevan linjassa puheiden kanssa.

"Kuinka paljon sinun perheesi on sähköllä ajanut puolen vuoden sisään?"

100%.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Isossa kuvassa Tojottimen kaltaiset hybridit on edelleen tärkeitä pari vuosikymmentä ihan uusissakin autoissa."

Latauskelvottomat ovat muiden 100% fossiilipolttimien joukossa eli ne ovat jo saattohoidossa. Kun niiden vousittaiset käyttökulut ovat voimakkaassa nousussa niin niiden uuskauppa tyrehtyy niiden surkean jälleenmyyntiarvon takia. Polttiksista vain biokaasu ja biodiesel jäävät eloon uusien autojen markkinoille.

Viime kuussa jo yksi kolmasosa ostetuista autoista oli ladattavia autoja ja osuus kasvaa voimakkaasti koko ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, kun voi pokerilla valehdella vaikka kuinka paljon. Itselataavalla ei ikinä pääse noin pienellä bensan kulutuksella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Isossa kuvassa Tojottimen kaltaiset hybridit on edelleen tärkeitä pari vuosikymmentä ihan uusissakin autoissa."

Latauskelvottomat ovat muiden 100% fossiilipolttimien joukossa eli ne ovat jo saattohoidossa. Kun niiden vousittaiset käyttökulut ovat voimakkaassa nousussa niin niiden uuskauppa tyrehtyy niiden surkean jälleenmyyntiarvon takia. Polttiksista vain biokaasu ja biodiesel jäävät eloon uusien autojen markkinoille.

Viime kuussa jo yksi kolmasosa ostetuista autoista oli ladattavia autoja ja osuus kasvaa voimakkaasti koko ajan.

On ihan luonnollista, että yksi kolmasosa myydyistä autoista on ladattavia hybridiautoja, sillä ne kaikki ovat työsuhdeautoja. Työsuhdeautojen osuus on nimittäin yksi kolmasosa kaikista uusista autoista.

Firmat haluavat antaa itsestään ekologisen kuvan, joten siksi ne ostavat työntekijöilleen ladattavia hybridiautoja. Latauksen hankaluuden vuoksi työntekijän ajavat kuitenkin näillä autoilla bensalla, koska työnantaja maksaa polttoaineen. Omia rahojaan käyttävät yksityisen kansalaiset ostavat itselleen itselataavia hybridi Tojotia, koska ne ovat kaikkein taloudellisimpia, jos itse joutuu maksamaan kaikki viulut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kuinka paljon sinun perheesi on sähköllä ajanut puolen vuoden sisään?"

100%.

Mikä sähköauto sinulla on ja onko taloudessa muita autoja?

entä sinun sukulaiset ja naapurit?

Kyllä se vaan on niin että mesoajista ehkä parilla on sähkäri ja loput nyt vaan mesoaa koska eivät muuta osaa ja haluavat purkaa pahaa oloaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sähköauto sinulla on ja onko taloudessa muita autoja?

entä sinun sukulaiset ja naapurit?

Kyllä se vaan on niin että mesoajista ehkä parilla on sähkäri ja loput nyt vaan mesoaa koska eivät muuta osaa ja haluavat purkaa pahaa oloaan.

"Mikä sähköauto sinulla on ja onko taloudessa muita autoja?"

Tesla Model 3 LR AWD. Ei ole juuri nyt muita autoja, vaikka tilaa olisi kyllä ladata kahta muutakin (OKT).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On ihan luonnollista, että yksi kolmasosa myydyistä autoista on ladattavia hybridiautoja, sillä ne kaikki ovat työsuhdeautoja. Työsuhdeautojen osuus on nimittäin yksi kolmasosa kaikista uusista autoista.

Firmat haluavat antaa itsestään ekologisen kuvan, joten siksi ne ostavat työntekijöilleen ladattavia hybridiautoja. Latauksen hankaluuden vuoksi työntekijän ajavat kuitenkin näillä autoilla bensalla, koska työnantaja maksaa polttoaineen. Omia rahojaan käyttävät yksityisen kansalaiset ostavat itselleen itselataavia hybridi Tojotia, koska ne ovat kaikkein taloudellisimpia, jos itse joutuu maksamaan kaikki viulut.

"Omia rahojaan käyttävät yksityisen kansalaiset ostavat itselleen itselataavia hybridi Tojotia, koska ne ovat kaikkein taloudellisimpia, jos itse joutuu maksamaan kaikki viulut."

Sellaisen jälleenmyyntiarvo tippuu lähivuosina kuin vanhan lehmän häntä. Ei kiitos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älähän valehtele

• Anonyymi

Vähän faktaa fiktion oheen.
      https://etn.fi/index.php/13-news/11027-riittaako-litium-sahkoautojen-akkuihin

Maailman realistisesti käytettävissä olevan Litium varannot on 100M tonnia.

"Yhdestä litiumtonnista riittää näin materiaalia noin 80 sähköauton akustoon. 100 miljoonan tonnin litiumreservit riittävät nykykapasiteetein ja valmistusmenetelmin noin 8 miljardiin sähköautoon. "

Kierrättämällä voisi siis jokaisella maapallon ihmisellä olla litiumakkuinen sähköauto. Korvaavia tekniikotiakin kehitetään koko ajan.
      Tässä esimerkki mitä pienessä Suomessakin kehitetään.
      https://etn.fi/index.php/13-news/11970-suomalaisprosessi-keraa-litiuminkin-talteen

• Anonyymi

"Vähän faktaa fiktion oheen."

Luuletko että tojohönö välittää faktoista? Se on sama kuin yrittäisi parantaa alkoholistin kertomalla hänelle että juominen on epäterveellistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vähän faktaa fiktion oheen."

Luuletko että tojohönö välittää faktoista? Se on sama kuin yrittäisi parantaa alkoholistin kertomalla hänelle että juominen on epäterveellistä.

Kuka on tojohönö? Jos se on Toyotalla ajava niin sitten minäkin olen sellainen vaikka kirjoitinkin tuon yllä olevan "Vähän faktaa fiktion oheen." tekstin.

En oikein ymmärrä tuota ihmisten luokittelua sen perusteella minkä merkkisellä autolla ajavat. Miten se liittyy mihinkään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka on tojohönö? Jos se on Toyotalla ajava niin sitten minäkin olen sellainen vaikka kirjoitinkin tuon yllä olevan "Vähän faktaa fiktion oheen." tekstin.

En oikein ymmärrä tuota ihmisten luokittelua sen perusteella minkä merkkisellä autolla ajavat. Miten se liittyy mihinkään?

Ei tojohönöksi pääse pelkästään ajamalla tojolla. Tunnen monta Tojolla ajavaa tolkun ihmistä. Tojohönö on tyyppi joka kirjoittelee Tojosta aivan päättömiä tarinoita tälle palstalle. Ei ole mitään varmuutta siitä että hän ajaisi Tojolla tai millään muullakaan autolla. Todennäköisesti ei millään.

• Anonyymi

Hauskoja nämä Toyotan omapojan ikuiset yritykset kääntää Toyotan sätökset jotenkin järkeviksi, vaikka millaisilla epätoivoisilla valheilla ja jutuilla. Ja mikä hauskinta, Toyota on lähdössä myös tuohon sähköauton valmistukseen täysillä mukaan kunhan oppivat ensin ja/tai saavat ostettua lisää niitä muilta valmistajilta.

• Anonyymi

Mikä muuten olisi Toyotaa parempi, vaikkapa RAV4 plugaria jokasuhteessa parempi auto?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä muuten olisi Toyotaa parempi, vaikkapa RAV4 plugaria jokasuhteessa parempi auto?

Tuskin jokasuhteessa, mutta kokonaisuudessaan parempia autoja on paljonkin. Esimerkiksi pidän ID.4:sta selkeästi parempana autona kuin plugari RAVia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tesla Model Y.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No entäs volvon täyssähköauto?

• Anonyymi

Ehkä öljyä riittää, vaikka jo 1970-luvulla uhkailtiin, että öljy loppuu. Niin tai näin, fossiilisista polttoaineista tulee päästöjä, jotka tuhoavat ilmakehää.

• Anonyymi

Kongossa on kuulemma muhkeat esiintymät, joita rosvot himoitsevat!

• Anonyymi

Eikös ne siellä Otaniemessä kehitä jotain Suola-akkua. ?? Suola ei kai ihan heti lopu. Ja jos loppuu, niin eimuuta ku ruoka-kaupasta lissää hakemaan.

• Anonyymi

Ongelma ei ole öljyn riittäminen vaan ilmakehän co2 pitoisuuden jatkuva kasvu.
      Asiasta on paljon dokumentaatiota ja Netflixistä löytyy myös videoita.

Öljy on peräisin tuhansia vuosia maan alle jääneista puista ja kasveista ajalta jolloin ei vielä ollut lahottajasieniä tai bakteereja. Kuolleet ksvit siis vain jäi maahan ja uutta kasvoi päälle kunnes mullistusten yhteydessä kasvisto jäi maan alle puristuksiin.

Tuola aikaa ennen maan ilmakehä muistutti Venusta. Hurja määrä hiilidioksidia ja täysin elinkelvoton ihmiselle. Tuo aikakausi jolloin kasvit vain kasvoi eikä maatuneet ei palaa ja jos maan alta öljy ja hiili poltetaan, ilmakehän co2 pitoisuus nousee lähelle muinaisia aikoja jolloin maasta tulee täysin elinkelvoton kaikelle elämälle.

Tätä ennen tapahtuu suuri ilmastollisia muutoksia johtuen meristä. Jo nyt merien isot virtaukset on muuttuneet j ajatko seuraa. Merivirrat on yksi syy nykyiselle ilmastolle. Jos merivirrat muuttuu paljon, osa maailmaa muuttuu aavikoksi ja toisaalla sataa tauotta. Co2 myös estää lämpösäteilyn poistumisen maapallolta mikä tarkoitaa että maan lämpötila nousee ja nousee. Suomessa se ei lyhyessä juoksussa haittaa mutta isossa kuvassa tarkoittaa että päiväntasaajan maista ihmiset tulee tänne kysymättä siihenlupaa.

EI OLE kyse siitä loppuuko litium vaan siitä että co2 päästöjä pitää pienentää tai eläminen loppuu tällä planeetalla. Litium akut on yksi väliaikaisratkaisu jolla mennään niin pitkään kunnes uutta ja parempaa on olemassa. Ihan samalla tavalla hännättömät hybridit mitkä vähentää päästöjä on ratkaius mikä auttaa mutta on vain yksi askel selviytymisen tiellä.

• Anonyymi

Toivottavasti lapsityökin loppuu coboltyikaivoksilla

• Anonyymi

Koboltin käyttö autojen akuissa on loppumaisillaan kokonaan. Tosin mietityttää mistähän nämä lapset nyt elantonsa repivät?

• Anonyymi

Älä huoli. Itserakas Elon "Einstein" Musk tuottaa koboltit Marsista.

• Anonyymi

Musk tekee päivässä enemmän ihmiskunnan hyväksi kuin sinä elinikänäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai tekee vai, kerro toki mitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se ei tee narsistisista luonteenpiirteistä yhtään viehättävämpiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se ei tee narsistisista luonteenpiirteistä yhtään viehättävämpiä.

Iso vaalivoitto tulossa Persuille.
        Suomen onneksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Iso vaalivoitto tulossa Persuille.
        Suomen onneksi.

Onko Elon Musk persu?

• Anonyymi

Sähköautoihin tulee vain 100 litran suolahappoallas, johon ne kupari- ja sinkkitangot upotetaan, kun lähdetään ajelulle. Niin yksinkertaista ja nerokasta sähköautoilun tulevaisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      359
      1938
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1597
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1423
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1330
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1193
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      917
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      107
      889
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      762
    Aihe