Sormipaikat raamatusta, miten suhtautuisit?

Anonyymi

Olen kysynyt Herralta eräästä hengellisestä asiasta, että voisinko ryhtyä siihen. Sormipaikat raamatusta kerta toisensa jälkeen ovat pelottavia ja varoittavia kun kysyn tätä asiaa.

Kuitenkin muut seikat puoltaisi että ottaisin haasteen vastaan.

Mitä tuumaatte, luotaisitteko sormipaikkoihin?

21

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Älä luota sormipaikkoihin!
      Jos Jumala haluaa sinulle antaa tekstin, se tulee kuitenkin. Et voi pelata noppapeliä tulevaisuudestasi.

Muistan itse kerran saaneeni rohkaisevan tekstin, kun avasin raamattuni. Olin joutunut asumuseroon, asuin vanhassa lahonneessa mökissä, oli kylmä ja elämä aika kurjaa. Samalla en halunnut eroa, se oli vaimoni ajatus.

Raamatun avatessani silmäni osuivat tekstiin Heb. 6:9 "Mutta teistä, rakkaat, uskomme sitä, mikä on parempaa, ja mikä koituu teille pelastukseksi..."
      Ymmärsin että Jumala piti huolta meidänkin asioistamme.

Joku vuosi myöhemmin olimme jälleen yhdessä, ja olemme olleet sen jälkeen jo viisitoista vuotta.

• Jos tulee sormeen pipi niin kyllä minä siihen laastarin laitan paikaksi.

• Anonyymi

Nuo "sormipaikat" ja "mannalaput" ovat epäraitista helluntailaisuutta. Ne perustuvat kiinalaisiin tai muihin pakanallisiin taikakeinoihin, esim. kiinal. "onnenkeksit" tai I Ching-ennustuskirja.

Suomalaisetkin lähetyssaarnaajat "hengellistivät" tuon buddhalaisen okkultismin, mutta okkultismia se on ja okkultismina pysyy.

Aikoinaan eräällä hellareiden yhteisöllä mulla oli huonekaverina vanhempi nainen, joka aina joka aamu sekoitteli mannalappukippoaan ja sanoi imelästi: "Katsotaanpa, mitä hyvää Herra meille tänään tahtoo antaa..."

Vaikka mannalaput sisältävät "raamatunjakeita", Jumala ei toimi tuolla tavoin. On myöskin Raamatun sanan häpäisyä etsiä sieltä "sormipaikkoja", tottakai sieltä tulee jokin jae esiin, se ON Jumalan omaa sanaa, mutta se ei ole mikään erityisviesti, ennustus / enne Jumalalta.

Ainakaan kristittyjen Jumala ei ole Buddha, kuten hellareilla milloin mikäkin henkivalta heitä / teitä ohjailee.

• Anonyymi

luterilaset eivät mannalappuja nostele, heille kun vain kolme kohtaa Raamatussa on s ejota toistellaan, ei siihen lappuja tarvita.

ne paikat on täällä tarjolla kaiken aikaa jos on silmät auki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luterilaset eivät mannalappuja nostele, heille kun vain kolme kohtaa Raamatussa on s ejota toistellaan, ei siihen lappuja tarvita.

ne paikat on täällä tarjolla kaiken aikaa jos on silmät auki.

Mitkä ovat nuo kolme ainoaa kohtaa Raamatussa, joita luterilaiset sinun väitteesi mukaan toistelevat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitkä ovat nuo kolme ainoaa kohtaa Raamatussa, joita luterilaiset sinun väitteesi mukaan toistelevat?

Parham, Parham ja kolmas on Parham.

• Unohda sormipaikat. Se on Saatanan eksytystä. Kerran olin kuolemanpelossa. En nyt käy yksityiskohtiin, mutta pelotti todella paljon ja oli paha olla. En ollut nukkunut pitkään aikaan. Avasin kädet täristen Raamatun, ja sieltä pomppasi silmieni esiin kultareunuksin tämä jae: "Mutta ylipapit päättivät tappaa Lasaruksenkin" (Joh. 12:10) Ajattelin, että Lasarus tarkoittaa tietenkin Lauria, ja tämä kertoo, että luterilaisen kirkon papit tahtovat tappaa minut. Iski psykoosin ja sain lopulta apua. Mutta tämä todisti mulle, että hädän hetkellä viimeinen keino on turvautua sormipaikkoihin. Kannattaa tehdä itselle lista jakeista, jotka auttavat hädän hetkellä ja tallentaa se tietokoneella ja puhelimeen. Kerää siis jakeita, joista uskot olevan apua hädän hetkellä. Koskaa sitten kun paska osuu tuulettimeen, on liian myöhäistä löytää Raamatusta mitään lohdullista. Tässä muutama jae mun tiedostosta:

ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.
      Ilmestyskirja 21:4 FB38

Rauhassa minä käyn levolle ja nukun, sillä sinä, Herra, yksin annat minun turvassa asua.
      Psalmit 4:9 FB38

Hän antaa väsyneelle väkeä ja voimattomalle voimaa yltäkyllin. Nuorukaiset väsyvät ja nääntyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat; mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.
      Jesaja 40:29‭-‬31 FB38

Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa. Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.
      Psalmit 34:17‭-‬18 FINPR

Hän parantaa ne, joilla on särkynyt sydän, ja sitoo heidän haavansa.
      Psalmit 147:3 FINRK

Hän pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, ei surua, ei parkua eikä tuskaa, sillä kaikki entinen on mennyt.
      Ilmestyskirja 21:4 FINRK

Niin Herra on sorretun linna, linna ahdingon aikoina. Ja sinuun turvaavat ne, jotka sinun nimesi tuntevat; sillä sinä et hylkää niitä, jotka sinua etsivät, Herra.
      Psalmit 9:9‭-‬10 FINPR

Sinä olet minun suojani, sinä varjelet minut hädästä, sinä ympäröitset minut pelastuksen riemulla.
      Psalmit 32:7 FINPR

Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva. Sentähden emme pelkää, vaikka maa järkkyisi ja vuoret meren pohjaan vajoaisivat, vaikka sen vedet pauhaisivat ja kuohuisivat ja vuoret vapisisivat sen raivosta.
      Psalmit 46:1‭-‬3 FINPR

Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä.
      Jesaja 41:10 FINPR

Ja Herra itse käy sinun edelläsi, hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua eikä hylkää sinua; älä pelkää äläkä arkaile.
      5. Mooseksen kirja 31:8 FINPR

Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta. Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun vapahtajasi: minä annan sinun lunnaiksesi Egyptin, sinun sijastasi Etiopian ja Seban.
      Jesaja 43:1‭-‬3 FINPR

heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen
      1. Pietari 5:7 FINPR

Jotka kyynelin kylvävät, ne riemuiten leikkaavat.
      Ps. 126:5

• Anonyymi

Sananl.16:33 Helmassa puhdistellen arpa heitetään, mutta Herralta tulee aina sen ratkaisu.

• Anonyymi
        UUSI

Luottaisitko Jumalaan.

• Anonyymi

En luottaisi.

• Anonyymi

MITÄ TE OIKEIN KOMMENTOITTE?

LUKEKAA ÄÄNEEN?

TE . ETTE. LUOTA.? JUMALAN SANAAN?

miettikää hieman. ei ajatuksella vaan sydämellä.

Jumalan rauhaa teille <3

• Anonyymi

Raamattua tulee tulkita asiayhteyksineen.
      ---------------
      ".....Luettelemme tässä yhteydessä kuusi yleisimmin esiintyvää Raamatun yirheellistä tulkintatapaa. Esityksemme koskee niin narratiivisia kertomuksia kuin muitakin Raamatun kirjallisuuden lajeja.

1. Allegorisointi. Tekstiä käsitellään vertauksenomaisena opetuksena jostakin tekstille täysin vieraasta asiasta sen si jaan, että keskityttäisiin tekstin selkeän merkityksen tutkimiseen. Raamattu sisältää allegorisia jaksoja (esim. Hesekiel 23 ja osa Ilmestyskirjaa), mutta mikään näistä allegorioista ei ole narratiivinen kertomus.

2. Tekstiyhteydestä irrottaminen. Historialliseen ja kirjalliseen yhteyteen ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota, vaan keskitytään pieniin tekstikatkelmiin. Tällä tekniikalla on mahdollista saada mikä tahansa Raamatun jae merkitsemään mitä tahansa.

3. Valikointi muistuttaa tekstiyhteydestä irrottamista. Tekstistä poimitaan tiettyjä sanoja tai lauseita, mutta tekstiyhteys jätetään kokonaan huomiotta. Sen sijaan että yritettäisiin tasapainottaa keskenään eri tekstikatkelmia, toisia kohtia korostetaan toisten kustannuksella ja tekstiyhteydet unohdetaan täysin.

4. Väärässä yhdistelemisessä samassa kappaleessa esiintyviä, mutta yhteenkuulumattomia lauseita liitetään toisiinsa ja
      muodostetaan tällä tavalla uusia merkityksiä. Aärimmäinen esimerkki tällaisesta on Psalmista 23 tehty tulkinta,
      jonka mukaan pahimmat viholliset löytyvät pikemminkin seurakunnasta kuin sen ulkopuolelta. Tämä tulkinta peustuu seuraavanlaiseen päättelyyn: koska Daavid kerran asuu Herran huoneessa (jae 6) ja koska Jumala kattaa hänelle pöydän hänen vihollistensa silmien eteen, vihollisten on oltava Jumalan huoneessa, sillä missäpä muualla Jumala Daavidille pöydän kattaisi kuin siellä.

5. Uudelleen määritteleminen. Kun tekstin selkeä merkitys jättää kuulijat  kylmäksi eikä näytä tuottavan mitään välitöntä hengellistä vaikutusta, tai kun teksti sanoo jotakin, mikä saattaisi loukata kuulijoita, syntyy kiusaus määritellä tekstin merkitys uudelleen. Esimerkiksi seuraavien Jeesuksen sanojen merkitystä pehmennetään usein: "Mutta te rikkaat — voi teitä! [ — — — ] Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää!" (Luuk 6:24, 26). Ensimmäinen lausuma muutetaan vaikkapa muotoon: "Voi teitä, jotka rakastatte rahaa niin paljon, että olette sen tähden kieltäneet uskonne Jumalaan" ja toinen: "Voi teitä, jotka olette ryhtyneet ateisteiksi saadaksenne osaksenne jumalattomien suosion." Näin pehmennettyinä Jeesuksen sanat eivät enää uhkaa tulkinnan esittäjää eikä hänen kuulijoitaan.

6. Auktoriteettiaseman antaminen kaanonin ulkopuolisille lähteille. Monet ovat vakuuttuneita siitä, että jokin tietty kaanoniin kuulumaton kirjallinen lähde, joka yleensä sisältää joukon oppeja tai "erityisiä" ilmoituksia Raamatun merkityksestä, pystyy avaamaan kaikki Raamatun mysteerit. Tämä on tyypillistä monille pienille uskonlahkoille. Niissä Raamattuun yleensä suhtaudutaan kuin se olisi suuri arvoitusten valtameri, jonka selittämiseen tarvitaan erityistä tietoa…”

“..Ehkä kaikkein hyödyllisin ja käyttökelpoisin yksittäinen neuvo, jonka voimme narratiivisten kertomusten tulkinnasta antaa, kuuluu näin: älä lue niitä "apinointimielellä". Mikään Raamatun kertomus ei käsittele juuri sinun elämäntilanteitasi. Kertomus Joosefista on kertomus Joosefista ja suunnitelmista, jotka Jumala hänen välityksellään toteutti — se ei kerro suoraan, mitä sinun pitäisi tehdä. Kertomus Ruutista kertoo Jumalan suojelusta ja siunauksesta Ruutin ja betlehemiläisten elämässä — ei sinun elämässäsi. Näistä kertomuksista voi oppia paljon, mutta ei ole syytä olettaa, että Jumala odottaisi sinun käyttäytyvän samalla tavalla kuin niissä esiintyvät henkilöt tai että sinulle pitäisi  tapahtua samanlaisia asioita kuin heille. Palaamme tähän aiheeseen vielä luvussa 6.

Raamatun henkilöt ovat joskus hyviä, joskus pahoja. Joskus he toimivat viisaasti, joskus taas tyhmästi. Joskus heitä rankaistaan, joskus heitä taas armahdetaan. Joskus heillä menee hyvin, joskus he taas ovat surkeassa jamassa. Jumala haluaa opettaa meille jotakin kaikkien näiden kertomusten kautta, mutta meidän ei odoteta toimivan samoin kuin niiden henkilöt — eikä meillä itse asiassa ole siihen lupaakaan.Sen sijaan meidän tulee olla kuuliaisia siinä, mitä Jumala Raamatussa suoraan käskee meidän tehdä. Narratiiviset kertomukset ovat kallisarvoisia juuri siksi, että ne niin elävästi kertovat Jumalan asioihin puuttumisista, havainnollistavat hänen periaatteitaan ja Jumalan palvelijan kutsumusta. Ne opettavat meille paljon olematta silti systemaattista eettistä opetusta. Sitäkin Raamatusta löytyy, mutta ei narratiivisista kertomuksista. Raamatun monimuotoisuus ja vivahteikkuus eivät ole mikään taakka, vaan juuri ne tekevät Raamatusta ehtymättömän siunausten lähteen…”

Edellinen lainausta kirjasta: Kirjojen kirja - Avaimia Raamatun tulkintaan--Gordon D. Fee - Stuart Gouglas.-- Perussanoma 1996 -- Aikamedia 2014 ( sivuilta 125-128)

• Anonyymi

"..Teksti ei voi merkitä mitään sellaista, mitä se ei alunperin merkinnyt. Tekstin alkuperäinen merkitys on sen varsinainen, todellinen merkitys. Raamatun tekstin tulkintaa ei voi aloittaa siitä, mitä teksti merkitsee "tässä ja nyt", koska Raamatun tekstien alkuperäinen merkitys on ainoa kriteeri, jonka perusteella voimme arvioida sen nykyaikaan suuntaavien tulkintojen oikeellisuutta."

"Epäsuorasti ilmaistut merkitykset on ilmaistu tekstissä - niitä ei vain ole ilmaistu suoraan. Kaikki voivat ja kaikkien pitäisi ymmärtää, mitä
        tekstissä ilmaistaan epäsuorasti. Jos joku ei pysty selittämään vakuuttavasti muille, miksi ajattelee, että tekstissä on sanottu jokin tietty asia epäsuorasti, sitä tuskin on siinä tapauksessa sanottu ollenkaan. "

"..Erityisen varovainen on oltava, ellei kyseisen tekstin ole koskaan ymmärretty tarkoittavan mitään sellaista, mitä sen nyt väitetään tarkoittavan. Vastaavanlaisista salamerkityksistä ovat syntyneet kaikki lukemattomat lahkot ja harhaopit, joita maailmasta löytyy..."

".. Meitä kiinnostaa, mitä Raamattu tahtoo sanoa meille henkilökohtaisesti ja on oikein olla siitä kiinnostunut. Meillä ei kuitenkaan ole oikeutta pakottaa sitä sanomaan, mitä haluamme sen sanovan, ja väittää Pyhän Hengen inspiroineen tämän tulkinnan. On turha odottaa Pyhän Hengen inspiroivan tulkintoja, jotka poikkeavat siitä, mitä teksti alunperin tarkoitti. Sitä vastoin hän on altis auttamaan meitä tekstin alkuperäisen merkityksen ymmärtämisessä ja sen johdonmukaisessa soveltamisessa elämäämme!"

Edellä mainitut tekstit lainauksina Kirjasta: Kirjojen kirja--Gordon D. Fee, Douglas Stuart---Kustantaja: Aikamedia Oy

• Anonyymi

1980-luvulla levisi tämä villitys, peukalopaikoiksi niitä silloin kutsuttiin. Samanlaista höpöä kuin mannalaput, joita vedetään kulhosta sattumanvaraisesti, tai kiinalais-pakanalliset onnenkeksit. Raamattu ei ole mikään taikakirja, josta löytyy ihmeenomaisesti arpomalla sopiva elämänohje juuri tähän päivään. Sitä Raamattua luetaan rukoilemalla, keskittyneesti, johdonmukaisesti ja asiaankuuluvalla hartaudella, eikä arvota siellä osia kuin napsittaisiin ranskanperunoita pussukasta.

• Anonyymi

“..Miksi niin monet löytävät Raamatun kertomuksista merkityksiä, jotka eivät tosiasiassa niihin sisälly? Miksi etsitään vahvistusta omille mielipiteille sen sijaan, että kysyttäisiin, mitä Jumala tahtoo sanoa?

Pohjimmainen syy lienee intohimoinen kaipaus saada tietoa, jota voisi suoraan soveltaa omaan elämään, toinen syy taas kärsimättömyys (haluan vastaukset nyt ja mieluiten tästä kirjasta, tästä luvusta ja jakeesta, jota parhaillaan luen)

ja kolmas itsekeskeisyys (koko Raamattu on kirjoitettu ohjeeksi juuri minua varten).Raamattu sisältää kaiken sen ohjauksen, mitä kristitty elämässään tarvitsee ja on siksi valtava voiman lähde,) Se ei kuitenkaan sisällä vastauksia aivan kaikkiin henkilökohtaisiin kysymyksiin, eikä sen koko sisältö ole löydettävissä jokaisen kirjan jokaisesta luvusta! Kärsimättömyys avaa ovet monenlaisille virhetulkinnoille..."

Edellinen lainausta kirjasta: Kirjojen kirja - Avaimia Raamatun tulkintaan--Gordon D. Fee - Stuart Gouglas.-- Perussanoma 1996 -- Aikamedia 2014

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

“..Miksi niin monet löytävät Raamatun kertomuksista merkityksiä, jotka eivät tosiasiassa niihin sisälly? Miksi etsitään vahvistusta omille mielipiteille sen sijaan, että kysyttäisiin, mitä Jumala tahtoo sanoa?

Pohjimmainen syy lienee intohimoinen kaipaus saada tietoa, jota voisi suoraan soveltaa omaan elämään, toinen syy taas kärsimättömyys (haluan vastaukset nyt ja mieluiten tästä kirjasta, tästä luvusta ja jakeesta, jota parhaillaan luen)

ja kolmas itsekeskeisyys (koko Raamattu on kirjoitettu ohjeeksi juuri minua varten).Raamattu sisältää kaiken sen ohjauksen, mitä kristitty elämässään tarvitsee ja on siksi valtava voiman lähde,) Se ei kuitenkaan sisällä vastauksia aivan kaikkiin henkilökohtaisiin kysymyksiin, eikä sen koko sisältö ole löydettävissä jokaisen kirjan jokaisesta luvusta! Kärsimättömyys avaa ovet monenlaisille virhetulkinnoille..."

Edellinen lainausta kirjasta: Kirjojen kirja - Avaimia Raamatun tulkintaan--Gordon D. Fee - Stuart Gouglas.-- Perussanoma 1996 -- Aikamedia 2014

"mannalaput" on niin pieniä ettei niillä taida saada takkaakaan saa sytytetyksi. ?

"Ennustus lappuja" ei pyhitä edes se että niissä on Raamatun lauseita. Itse perkelekin sanoi Jeesukselle Raamatun lauseita kiusatessaan Häntä.

Manna lapuilla Raamattu alennetaan ennustelu kirjaksi joka on pakanallista pimeyttä.Raamattu on Jumalan Sanaa . Jumala ilmoittaa itsensä Sanassaan.

Terve Raamatun lukeminen huomioi asiayhteydet. lause koostuu sanoista, kappale koostuu lauseista. Kirje , Kirja koostuu kappaleista. (Raamattu koostuu kirjoista, kirjeistä)

Asiayhteys taustoineen. Miksi kirjoitettiin, kenelle kirjoitettiin, millaisisssa olosuhteissa kirjoitettiin. Mitkä oli kulttuuri taustat ? Jne. Em. on Eksegeesin harjoittamista. Jonka jälkeen tulee Raamatun tulkinoppi "Hermeneutiikka". Mikäli eksegeesi jätetään tekemättä, niin tekstin tulkintakin voi mennä metsään. Ja sen seurauksena tulee väärä sovellus ,eli käytäntöön pano ! Historiassa on tästä ikäviä esimerkkejä.

• Jos sormeen tulee haava niin kai siihen saa laastarin laittaa.

• Anonyymi
      UUSI

Muistanpa, kun opiskelin nuorena eräässä raamattuopistossa. Siellä oli rukouskammio, jossa oli astia täynnä opiskelijoiden tekemiä mannalappuja. Ihmettelin ja olin peloissanikin, kun osassa niistä oli täysin käsittämättömiä ihmisten ylle langetettuja kirouksia, kuolemanuhkauksia ja mystisiä loitsuja. Vasta myöhemmin tajusin, että opistolla oli tapana ottaa sinne talkootöihin alkoholisteja ja mielisairaita. Joku heistä oli väsännyt houreissaan sairaita mannalappuja. Uskonnollisissa piireissä liikkuu paljon harhaisia sairaita.

• Anonyymi
      UUSI

Nehän ovat mitä ihaninta suolapalaa sielun ravinnoksi, kun sisältä vähän huikkoo!

• Anonyymi
      UUSI

Ne sormipaikat ovat kyllä vähän kummallisia.
      Mutta jos ei muualta saa ohjeita niin ymmärrän, että monet niitä ottavat. Minäkin aikoinaan otin seitsemänä vuotena tietyssä tilanteessa ja aina sain saman paikan. Siinä kai vaikuttaa sekin, tekeekö sen uskossa vai epäuskossa.

• Anonyymi
      UUSI

Vieläkö ihmiset uskoo näihin. Lapsena leikittiin tällaista. Kysyttiin kysymys, pantiin silmät kiinni, ja tökättiin vastausta sormella. Naurettiin mahat kippurassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7219
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3821
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3420
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2552
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      2356
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2342
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2236
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2149
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1878
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      40
      1799
    Aihe