Aihe

Vaunun veto DSG-vaihteistolla ?

Anonyymi

Se tiettävästi dieselin yhteydessä oleva 6-vaihteinen on kestävämpi, mutta kysymys kuuluukin että miten kestää se 7-vaihteinen vaunun vetoa .

17

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täältä et järkeviä vastauksia tule saamaan. Katso liikenteessä mitä niiden vaunujen edessä menee, kyllä siellä monesti on skoda tai vw, Tiguan tai Kodiaq.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kysymykseen ei tullut vielä yhtään vastausta, vaan kerrottiin ihan muuta.
      Kyse on siis siitä 7-vaihteisesta DSG-vaihteistosta, minkä suurimmaksi sallituksi vääntökestoksi on määritelty 250 Nm. Kestääkö tuo siis vaunun vetoa ??

      • Anonyymi

        Onko se märällä vai kuivalla kytkimellä ?
        En lähtisi kuivaversiolla mihinkään vetohommaan, no ehkä peräkärryä vielä vetäisin. Märkäkytkimelliset kyllä kestää, niissäkin on muistettava että laatikko on kaksoiskytkin, eli kuskin pitää vähän miettiä mitä tekee. Ei voi luistatella ja ryömittää ihan huolettomasti kuten momenninmuuntimella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se märällä vai kuivalla kytkimellä ?
        En lähtisi kuivaversiolla mihinkään vetohommaan, no ehkä peräkärryä vielä vetäisin. Märkäkytkimelliset kyllä kestää, niissäkin on muistettava että laatikko on kaksoiskytkin, eli kuskin pitää vähän miettiä mitä tekee. Ei voi luistatella ja ryömittää ihan huolettomasti kuten momenninmuuntimella

        Niin, momentinmuunninvaihteisto on se oikea automaatti.
        DSG taas on mokatroniikan ohjaama manuaalivaihteisto, missä on nopeasti kuluvat kaksoismassavauhtipyörät sekä uusimista vaativat kytkimet, joita ohjaa reistaileva ja erittäin monimutkainen mekatroniikka eli sähköisesti ohjattava venttiilijärjestelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se märällä vai kuivalla kytkimellä ?
        En lähtisi kuivaversiolla mihinkään vetohommaan, no ehkä peräkärryä vielä vetäisin. Märkäkytkimelliset kyllä kestää, niissäkin on muistettava että laatikko on kaksoiskytkin, eli kuskin pitää vähän miettiä mitä tekee. Ei voi luistatella ja ryömittää ihan huolettomasti kuten momenninmuuntimella

        Se vanhempi 7-vaihteinen on kuivakytkinmalli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, momentinmuunninvaihteisto on se oikea automaatti.
        DSG taas on mokatroniikan ohjaama manuaalivaihteisto, missä on nopeasti kuluvat kaksoismassavauhtipyörät sekä uusimista vaativat kytkimet, joita ohjaa reistaileva ja erittäin monimutkainen mekatroniikka eli sähköisesti ohjattava venttiilijärjestelmä.

        2011 mallinen, meillä uudesta lähtien ollut 2,0 l bensasuperb, jossa 6-lovinen DSG. Kutakuinkin 200 tkm mittarissa ja vaihteisto pelaa kuin uutena. Enpä allekekirjoittaisi nopeasti kulumisesta ja reistailemisesta mitään...
        Hyvin on pelannut Skoda muutenkin. Ainoat viat olleet kertaalleen uusitut sytytyspuolat, sekä 180 tkm lukemilla vaihdetut bensaruiskut. Muuten menty ihan perushuolloilla, laatikon öljyt vaihdettu 60 tkm välein. Tuo 60 tkm on juttu, jonka suosittelen muistamaan ja muistuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2011 mallinen, meillä uudesta lähtien ollut 2,0 l bensasuperb, jossa 6-lovinen DSG. Kutakuinkin 200 tkm mittarissa ja vaihteisto pelaa kuin uutena. Enpä allekekirjoittaisi nopeasti kulumisesta ja reistailemisesta mitään...
        Hyvin on pelannut Skoda muutenkin. Ainoat viat olleet kertaalleen uusitut sytytyspuolat, sekä 180 tkm lukemilla vaihdetut bensaruiskut. Muuten menty ihan perushuolloilla, laatikon öljyt vaihdettu 60 tkm välein. Tuo 60 tkm on juttu, jonka suosittelen muistamaan ja muistuttamaan.

        Pitänee vielä lisätä: Vaunun vetämistä bensasuperbilla lompakko ei kestänyt. Normaalisti vaihtelevilla 80-100 nopeuksilla kulutus on luokkaa 7,5 l/100 km.
        1500 kg / 250 cm leveä vaunu perään, niin kulutus pompsahti lukemiin 17-18 l/100 km. Muuten vaunun vetämisessä ei olisi ollut mitään ongelmaa 😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitänee vielä lisätä: Vaunun vetämistä bensasuperbilla lompakko ei kestänyt. Normaalisti vaihtelevilla 80-100 nopeuksilla kulutus on luokkaa 7,5 l/100 km.
        1500 kg / 250 cm leveä vaunu perään, niin kulutus pompsahti lukemiin 17-18 l/100 km. Muuten vaunun vetämisessä ei olisi ollut mitään ongelmaa 😍

        Ihmeellisen paljon tuli vaunun kanssa kulutuslisäystä. Oma Tojon 2,2 i +aut söi melkoisesti bensaa eli 8 l/100 km, mutta vaunu perässä vain sen 13-14 litraa, sillä se jaksoi hyvin vetää pääosan matkasta suurimmalla vaihteella eli nelosella. Se on kyllä totta että vetohommissa 4 vaihdetta on vähän kun vaihteiden erot on suuret ja joku 5-vaihteinen olisi mukavampi.
        Mutta kun vaihdoin dieseliin , niin matka-ajo 6 l/100 km ja vaunulla 11,5 litraa.


    • Anonyymi

      Auton ohjekirjassa ja siinä klassisessa rekisteriotteessa kerrotaan mitä autolla voi ja saa vetää, eiköhän se kerro tarpeeksi.

      • Anonyymi

        Voihan kuplavolkkarillakin vetää vaunua, mutta kuinka kauan se sitä kestää ?


    • Anonyymi

      Miksi ne 7-vaihteisen omistajat ei vastaile ?

      • Anonyymi

        Kestää ne kuivakytkimellä varustetut 7-vaihteiset litrasetki peräkärryn tai vaunun vetoa kunhan ajelee varovasti ja huoltaa desgiä säännöllisesti. Vääntöähän Tsi:ssä on enemmän kuin monessa vaparikoneessa, joten kyllä ne on tehty ajamista eikä seisottamista varten.

        Jos on paljon on vaunu vetoa niin kannattaa siis useammin huoltaa ja vaihtaa öljyt vaihteistoon. (..Kuivakytkin dsg-vaihteissakin on vaihteistoöljy)
        https://oilpoint.fi/hinnastot/automaattihinnasto#pricelist


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää ne kuivakytkimellä varustetut 7-vaihteiset litrasetki peräkärryn tai vaunun vetoa kunhan ajelee varovasti ja huoltaa desgiä säännöllisesti. Vääntöähän Tsi:ssä on enemmän kuin monessa vaparikoneessa, joten kyllä ne on tehty ajamista eikä seisottamista varten.

        Jos on paljon on vaunu vetoa niin kannattaa siis useammin huoltaa ja vaihtaa öljyt vaihteistoon. (..Kuivakytkin dsg-vaihteissakin on vaihteistoöljy)
        https://oilpoint.fi/hinnastot/automaattihinnasto#pricelist

        Jenkki kevytkuorma-autolla kun vetelen vaunua, niin automaatti hoitaa homman luotettavasti, kuitenkin vaunu paino lähemmäs 3000kg. Onhan ne tietysti ihan eri vehkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää ne kuivakytkimellä varustetut 7-vaihteiset litrasetki peräkärryn tai vaunun vetoa kunhan ajelee varovasti ja huoltaa desgiä säännöllisesti. Vääntöähän Tsi:ssä on enemmän kuin monessa vaparikoneessa, joten kyllä ne on tehty ajamista eikä seisottamista varten.

        Jos on paljon on vaunu vetoa niin kannattaa siis useammin huoltaa ja vaihtaa öljyt vaihteistoon. (..Kuivakytkin dsg-vaihteissakin on vaihteistoöljy)
        https://oilpoint.fi/hinnastot/automaattihinnasto#pricelist

        Tämä lienee se DQ200 kuivakytkinversio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkki kevytkuorma-autolla kun vetelen vaunua, niin automaatti hoitaa homman luotettavasti, kuitenkin vaunu paino lähemmäs 3000kg. Onhan ne tietysti ihan eri vehkeitä.

        Millä koneella tuo Jenkki veturi on ?


    • Anonyymi

      Minun Fiiu on 3.l kone ja ropottivaihteet Elnakissa ja pakettiautonhytti. Liikutaan ainoastaan suvella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleille ei pitäisi nauraa mutta nyt naurattaa

      Norjan johtava koronakieltäjä sairastui koronaan ja kuoli https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbbd4cec-3688-4113-9424-bbd5d9c5a3c8
      Maailman menoa
      372
      8144
    2. Maisa sairaalassa

      https://aijaa.com/JHObE3 Nonni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      7267
    3. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      3478