Miten laihtua

Anonyymi

Joo oon 15v tyttö, 156cm ja 64kg painava eli ylipainon puolella jo lapsesta saakka ja mä en laihdu TERVEELLISELLÄ tavalla mitenkään oon monesti yrittäny. Ja nyt yritän sit vaan olla syömättä mitään/tosi vähän niin missä olis 0 kaloria tai tosi tosi vähän? Kertokaa kaikkee hyödyllistä ja kuinka nopeasti laihtuis! Ihanne painoni olisi 55kg.
kiitos!

2

<50

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerro mikä sulle on terveellinen ruokavalio jos sillä et kerta ole laihtunut.Jos oot syömättä niin se kostautuu ahmimisena ja sitäkö sitten haluat.Oot nälkäkuurilla ja alat ahmimaan kun et kestä enää nälkää.

    • Anonyymi

      Komppaan edellistä vastaajaa. Oikeasti, nälkäkuureilla saadaan aikaan syömishäiriö ja entistä suurempi taipumus lihoa.

      Suosittelen, että pyydät lähetteen ravitsemusterapeutille. Juttele vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa asiasta. Todennäköisesti vastaanottoaikaa joutuu jonottamaan muutaman kuukauden. Sinulla on ihan hyvä peruste ravitsemusterapeutilla käyntiin.

      Älä stressaa asiasta tarpeettomasti. Stressi itsessäänkin on pahasta. Stressihormonit jarruttavat laihtumista.

      Mitä sinä juot? Helpoin tapa karsia kaikkein turhin energia ruokavaliosta on lopettaa kaikkien makeutettujen juomien juominen. Elimistö ei tunnista juotuja kaloreita energiaksi. Ei limppareita, ei mehua, ei energiajuomia, ei sokeroitua kaakaota jne. Jos juot runsaasti maitoa aterioilla, niin rajoita sekin vaikkapa lasilliseen.

      Toinen asia on pitää kiinni ruoka-ajoista. Syö ruoka-aikaan, älä ateria-aikojen välissä. Elimistö tottuu ennakoitavaan rytmiin. Eli syö aamiainen, lounas ja päivällinen. Tarvittaessa iltapala ja välipala tai pari. Jos tarvitset välipalaa, niin ota oma välipala mukaan. Kaupasta nälkäisenä ostetut eväät ovat usein energiapitoisempia ja epäterveellisempiä kuin omat. Jos olet tottunut syömään esim. TV:tä katsellessa, niin se pitäisi lopettaa. (Itse imeskelen joskus muutaman sokerittoman pastillin elokuvia katsellessa. Imeskeltynä riittävät yllättävän kauan.)

      Yritä olla santsaamatta, vaan syö lautasellinen ruokaa, ei enempää.

      Kun syöt säännöllisesti, jaksat myös liikkua. Jollet ole harrastanut liikuntaa, niin aloita vaikka kävelystä tai pyöräilystä. Ei sitäkään tarvitse hulluna tehdä, mutta päivittäin olisi hyvä liikkua. Kotona voi myös jumpata, netti ja kirjasto ovat täynnä erilaisia ohjeita. Parempi vähän kuin ei ollenkaan. Liikunnankin olisi oltava hauskaa, eikä vain laihdutuksen vuoksi tehtävää pakkopullaa. Painonhallinta tulee siinä sivussa.

      Kannattaa myös muistaa, että tärkeintä on tällä hetkellä se, että paino pysyy edes ennallaan, eikä ole suuntautunut ylöspäin. Eli voit onnitella itseäsi, jos onnistut estämään painon nousua lisää. Ole armelias itsellesi. Olet nuori, ja sinulla on koko elämä aikaa. Sinulla on ihan hyvät mahdollisuudet olla koko aikuiselämäsi normaalipainoinen. Hidas painonlasku tuottaa todennäköisesti pysyvimmän tuloksen. Nälkäkuuri vain sotkee aineenvaihduntasi sekä kehonkuvasi, eli aiheuttaa syömishäiriön, kuten bulimian tai ahmimishäiriön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ansiosidonnaisen porrastaminen olisi vain reilua

      Nykyisin sinnitellään töissä tasan minimiaika, jonka jälkeen heittäydytään ansiosidonnaiselle maksimiajaksi. Uudessa mallissa olisi oikeus sitä pidemp
      Maailman menoa
      246
      3599
    Aihe