Palstakuulumisia?

Miten palstalaiset selvisivät talvesta? Joko on kevättä rinnassa? Kenen rinnassa roihuaa rakkaus ja kuka on siirtynyt suhdestatuksessa toisiin maisemiin?

Mitä kuuluu kenenkin siilin, varpusen, ketunpojan, hamsterin tai mikä elukka nyt kuka haluaakin olla elämään?

87

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vittua on saatu sano siili.

    • Anonyymi

      Oli sentään talvikin tänä vuonna. Viime vuonna oli vain pitkä syksy. No, kyllä talvesta selvis, mutta tää kevät on vähän hanurista. Kauhee väsy... ja liian kiire. Stressi puskee päälle. Töissä sählätään osaamattomien huiskijoitten kanssa rekkuloita.

      Treeni sentään kulkee ja sillä saa pään tyhjäksi työjutuista. Hyvä olokin siitä tulee, kunnes taas työkuvioissa hakataan yhteisymmärryksessä päätä seinään ja uskotellaan että homma toimii. Rikon huomenna sen illuusion.. 😬☠️

      xLiner

      • Nostat päättäjät seinälle? Hyvä sinä :-D

        Tuo-hyvin-meillä-menee-illuusio voi tulla kalliiksi. Joku sopiva virhe väärässä kohtaa ja jotain auttamattoman peruuttamatonta tapahtuu.

        Työntekijälle, asiakkaalle, tuotteelle...... lopulta yritys sen maksaa, mutta joku on se, joka kantaa seuraukset loppuelämän.

        Kannattaako tälläistä riskiä ottaa? Esim sairaalamaailmassa se on tuhoista - joku heittää henkensä. Ei siinä kenenkään päätä silitellä.

        Työntekijöiden riittävä valmentaminen ja perehdyttäminen tuo vaan entistä paremman yrityksen esiin.

        Sä tarviit lomaa. Sekin on, kun kiiressä ajetaan osaajat loppuuun. Toinen ääripää niistä riskitekijöistä.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Nostat päättäjät seinälle? Hyvä sinä :-D

        Tuo-hyvin-meillä-menee-illuusio voi tulla kalliiksi. Joku sopiva virhe väärässä kohtaa ja jotain auttamattoman peruuttamatonta tapahtuu.

        Työntekijälle, asiakkaalle, tuotteelle...... lopulta yritys sen maksaa, mutta joku on se, joka kantaa seuraukset loppuelämän.

        Kannattaako tälläistä riskiä ottaa? Esim sairaalamaailmassa se on tuhoista - joku heittää henkensä. Ei siinä kenenkään päätä silitellä.

        Työntekijöiden riittävä valmentaminen ja perehdyttäminen tuo vaan entistä paremman yrityksen esiin.

        Sä tarviit lomaa. Sekin on, kun kiiressä ajetaan osaajat loppuuun. Toinen ääripää niistä riskitekijöistä.

        "Sä tarviit lomaa. Sekin on, kun kiiressä ajetaan osaajat loppuuun. Toinen ääripää niistä riskitekijöistä."

        Aivan. Ja loma tekis hyvää!Mulla on varasuunnitelmat, jos aikovat kulkea laput silmillä 😎 Mutta katson tän nyt ensin, jos sais kuntoon...

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Sä tarviit lomaa. Sekin on, kun kiiressä ajetaan osaajat loppuuun. Toinen ääripää niistä riskitekijöistä."

        Aivan. Ja loma tekis hyvää!Mulla on varasuunnitelmat, jos aikovat kulkea laput silmillä 😎 Mutta katson tän nyt ensin, jos sais kuntoon...

        xLiner

        Varasuunnitelma kuulostaa hyvältä! Ittehän sitä on vastuussa viimeisessä kädessä jaksamisestaan. Ei kukaan toinen tunne sua paremmin.

        Tuli mieleen ajankohtainen ongelma tuolla sairaalamaailmassa. Koulutetut tehohoitajat lähtevät pois - väsyneinä. Ja uuden sellaisen kouluttaminen tehtäviin vie vähintäin sen kaksi vuotta. Että miksikö on väsynyttä henkilöstöä siellä missä töitä on? Ja sitten on niitä, jotka ei saa töitä kirveelläkään, vaikka halua olisi.

        Epäkohtia on, joihin ei oikein kenelläkään ole intressiä tarttua kiinni. Saada siis jotain oikeasti hyödyllistä aikaiseksi. Yritetään vaan . .. lakaista ongelmat maton alle.


      • Anonyymi

        Oletko siis sitä mieltä että töissä on osaamattomia sählääjiä ja olet yksi ainoista osaajista?
        Reklaaatiot tulevat testaamattomien prosessien tuloksena ja tuohon testaamiseen on otettu osatekijänä myös työntekijät. Tuollaiset jutut on yleensä helppo korjata. Testaa, mittaa, analysoi. Menetelmät tulee olla sellaisia ettei ole liikaa ihmisriippuvaisuutta laadun tekemisessä. Jos on, on ensimmäisenä mietittävä miten suoritteet voidaan standardoida. Kun olet se osaaja, voit tehdä sen helposti?!

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä että töissä on osaamattomia sählääjiä ja olet yksi ainoista osaajista?
        Reklaaatiot tulevat testaamattomien prosessien tuloksena ja tuohon testaamiseen on otettu osatekijänä myös työntekijät. Tuollaiset jutut on yleensä helppo korjata. Testaa, mittaa, analysoi. Menetelmät tulee olla sellaisia ettei ole liikaa ihmisriippuvaisuutta laadun tekemisessä. Jos on, on ensimmäisenä mietittävä miten suoritteet voidaan standardoida. Kun olet se osaaja, voit tehdä sen helposti?!

        AsianVierestä

        Lässynlässyn...Ihmisiä ei niin vaan muuteta. Teoria ja käytäntö ovat eri asioita.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lässynlässyn...Ihmisiä ei niin vaan muuteta. Teoria ja käytäntö ovat eri asioita.

        xLiner

        Hmm..tuo pätee ainakin sinun tapauksessa:)

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm..tuo pätee ainakin sinun tapauksessa:)

        AsianVierestä

        Meinaan olet melkoinen pessimisti toisten ihmisten suhteen mutta yritys koostuu ihmisistä.
        Hyviä he ovat.

        AsianVierestä


    • Mikään muu ei ole muuttunut syksystä mihinkään suuntaan, paitsi et vähenemisen sijasta valoisa aika pitenee.

      • Kipurintamalla ei siis helpotusta? *silittää Lauruskan päätä*

        Itt ainakin nautin keväästä, valosta, lämmöstä. Tuntuu kuin olisi hautautunut moneksi kuukaudeksi johonkin myrän koloon. Silmät ei meinaa kestää päivänvaloa. Mutta kevät ja kesä itsessään tuo aina toisenlaista ajankulua. Itse muutun niin sanotuksi "paremmaksi ihmiseksi"

        Mun ukko haluaisi lähteä pitkälle pyörämatkalle. Mietin mistä saisin niin paljon lomaa aikaan, että ehdittäin eräs järvimaisema kiertää. Mulle nyt riittäisi alkuun kuntoporraskävelykin ottaa vihdoin ohjelmistoon. Ja mennä kalaan, veneilemään. Tuossa se jolla jo keikkuu pihamaalla kunnostettavana.


      • elisakettu kirjoitti:

        Kipurintamalla ei siis helpotusta? *silittää Lauruskan päätä*

        Itt ainakin nautin keväästä, valosta, lämmöstä. Tuntuu kuin olisi hautautunut moneksi kuukaudeksi johonkin myrän koloon. Silmät ei meinaa kestää päivänvaloa. Mutta kevät ja kesä itsessään tuo aina toisenlaista ajankulua. Itse muutun niin sanotuksi "paremmaksi ihmiseksi"

        Mun ukko haluaisi lähteä pitkälle pyörämatkalle. Mietin mistä saisin niin paljon lomaa aikaan, että ehdittäin eräs järvimaisema kiertää. Mulle nyt riittäisi alkuun kuntoporraskävelykin ottaa vihdoin ohjelmistoon. Ja mennä kalaan, veneilemään. Tuossa se jolla jo keikkuu pihamaalla kunnostettavana.

        Ei ole sillä rintamalla muuta muutosta, kuin että sain kuntoutuksessa yhden keinon lievittää hieman niitä kipuja. Tänään käväsin murun kanssa lenkillä, perjantaina pilkillä. Muutoin ei mikään ole muuttunut.

        Kyllä kesä ja lämpimämmät kelit on mullakin odotuksissa, ja sitä kautta ehkä vähän paremmat päivät. Eilen oli vaan kaikki vuodenajat yhtenä päivänä, ja tänään on tosi upeesti paistanut aurinko. Mulla on kanssa sama ettei silmät oikein meinaa kestää auringonpaistetta, vaan ilman arskoja rupeen pärskimään jatkuvasti, kun häikäilemättä niin paljon. Ja se pärskiminen kun ei näinä aikoina ole järin suotavaa edes ulkoilmassa.

        Siinä onkin teille pohdittavaa mitä tehdä sen pyörämatkan suhteen. Paljonhan teillä on jo suunnitelmia. Kyllä ne lämpimämmät ilmat sieltä tulee, niin pääsette niitä toteuttamaan. Mikäpä sitä parempaa on helteisen kuumana kesäpäivänä, kuin mennä järven selälle kalaan ja samalla vilvoittelemaan.


      • Lauruska kirjoitti:

        Ei ole sillä rintamalla muuta muutosta, kuin että sain kuntoutuksessa yhden keinon lievittää hieman niitä kipuja. Tänään käväsin murun kanssa lenkillä, perjantaina pilkillä. Muutoin ei mikään ole muuttunut.

        Kyllä kesä ja lämpimämmät kelit on mullakin odotuksissa, ja sitä kautta ehkä vähän paremmat päivät. Eilen oli vaan kaikki vuodenajat yhtenä päivänä, ja tänään on tosi upeesti paistanut aurinko. Mulla on kanssa sama ettei silmät oikein meinaa kestää auringonpaistetta, vaan ilman arskoja rupeen pärskimään jatkuvasti, kun häikäilemättä niin paljon. Ja se pärskiminen kun ei näinä aikoina ole järin suotavaa edes ulkoilmassa.

        Siinä onkin teille pohdittavaa mitä tehdä sen pyörämatkan suhteen. Paljonhan teillä on jo suunnitelmia. Kyllä ne lämpimämmät ilmat sieltä tulee, niin pääsette niitä toteuttamaan. Mikäpä sitä parempaa on helteisen kuumana kesäpäivänä, kuin mennä järven selälle kalaan ja samalla vilvoittelemaan.

        Hyvä jos edes helpotusta... hermokivut on niin pirullisia ja vaikeita hoidettavia.

        Mä sain sen kaularangan kuntoon tai ainakin käsi nyt pelaa eikä kipu estä tekemästä. Mutta päivä alkaa jo heti herättyä jumpalla. Leikkaukseen ei tarvii nyt lähteä.

        itte olen hieman epäileväinen sen fillarimatkan suhteen. En ole ollut kuntopyöräaktiivi vuosiin, voi olla että persaus ei kestä sitä satulassa istumista. Katotaan nyt ekaksi lyhkäsempiä matkoja jos alkaisi taas kiinostamaan. Mutta ensin hoidettavia keväthommia pois alta, sain lomaa ja saatan erän pensaikon surmaamisen päätökseen. Jos aikaa jää, ehkä yhden talopohjan alustan lapioimisenkin ainakin alkuun. Ja olisi maalausta ja vaikka sun mitä suunnitelmissa. Kesäkuussa aloitan taas toisenlaiset duunit. Jos sitä sitten sinne kalaankiin. Ja erämaahan.


    • Anonyymi

      tästä tulee mummojen horinaketju

      • "Horina..." ???

        Höps, horinat sullon housuissas.

        Edelleenkään en ole tullut mummoksi, tiedoksi vaan. Mutta voinhan olla sulle varamummo, jos sulla ei ole omaa sellaista. Mitäs lapsukaisen elämään kuuluu?


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        "Horina..." ???

        Höps, horinat sullon housuissas.

        Edelleenkään en ole tullut mummoksi, tiedoksi vaan. Mutta voinhan olla sulle varamummo, jos sulla ei ole omaa sellaista. Mitäs lapsukaisen elämään kuuluu?

        Lopettakaa horina 🦃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lopettakaa horina 🦃

        En sanoisi leppoisaa keskustelua "horinaksi".

        Eli jatketaan.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        En sanoisi leppoisaa keskustelua "horinaksi".

        Eli jatketaan.

        Kaan kaak potpot.


      • Anonyymi

        Mummot eivät horise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummot eivät horise.

        -niin, oikeat mummot.


    • Mulle mittää guulu..

      • Täh?

        Noin lepsusta vastauksesta tulee mummon pullapalaveri.

        Etätöissä? Kintut ja muut kehonosat kunnossa? Elukat kunnossa? Kuis frouva voi, pitänyt hyvänä?

        Tarpeeksi kun mietit niin ei tarvii mummon lihasoppaa alkaa keittelemään. Kasvisvaihtoehtoa ei tänään ole. No on tuossa porkkanoita, kukkakaalia ja tuorekasviksiksia. Natustelet niitä sitten mietiskelyn lomassa.


      • elisakettu kirjoitti:

        Täh?

        Noin lepsusta vastauksesta tulee mummon pullapalaveri.

        Etätöissä? Kintut ja muut kehonosat kunnossa? Elukat kunnossa? Kuis frouva voi, pitänyt hyvänä?

        Tarpeeksi kun mietit niin ei tarvii mummon lihasoppaa alkaa keittelemään. Kasvisvaihtoehtoa ei tänään ole. No on tuossa porkkanoita, kukkakaalia ja tuorekasviksiksia. Natustelet niitä sitten mietiskelyn lomassa.

        Kaik on gunnossa ja ja.. ei myö ny vaa keksi mittää, paitti siansaksamurretta.. tai siansuomi..🤔


      • Anonyymi

        No nägyyks? 😁

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nägyyks? 😁

        xLiner

        No ei kyl juur näygää, mut aivastuttelee..

        On siis kevät, kuljen Hakaniemen rantaa,
        Tuuli se tuulee ja siitepölyy kantaa..
        Atshiih..
        Tarjosit vain Heinixiä,
        Minä panin peliin koko elämän..
        Atsiih..
        🤧


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No ei kyl juur näygää, mut aivastuttelee..

        On siis kevät, kuljen Hakaniemen rantaa,
        Tuuli se tuulee ja siitepölyy kantaa..
        Atshiih..
        Tarjosit vain Heinixiä,
        Minä panin peliin koko elämän..
        Atsiih..
        🤧

        Joo, sepä se.

        Oletko kokeillu hengittää märän maskin läpi? Ei se kovin somaa ole, mutta pysäyttää sekin niitä partikkeleita.

        En ole ottanut vielä allergialääkkeitä. Toukokuussa on kai pahimmillaan.


      • elisakettu kirjoitti:

        Joo, sepä se.

        Oletko kokeillu hengittää märän maskin läpi? Ei se kovin somaa ole, mutta pysäyttää sekin niitä partikkeleita.

        En ole ottanut vielä allergialääkkeitä. Toukokuussa on kai pahimmillaan.

        Sitä mäkin mietin että nyt ulkoillessa voi olla helpompaa.. Mä syön jo niitä. Leppä kukkii täysillä..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Sitä mäkin mietin että nyt ulkoillessa voi olla helpompaa.. Mä syön jo niitä. Leppä kukkii täysillä..

        Mjoo. Huomasin uudenmaan rajalla ollessa, oli vaikeampaa. Nyt itäsuunnassa helpompi. Mutta tuo huhtikuun loppu ja toukokuu tulee taas olemaan hankalampi, joka paikassa eri asteilla kukkii näitä mitä milloinkin.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        No ei kyl juur näygää, mut aivastuttelee..

        On siis kevät, kuljen Hakaniemen rantaa,
        Tuuli se tuulee ja siitepölyy kantaa..
        Atshiih..
        Tarjosit vain Heinixiä,
        Minä panin peliin koko elämän..
        Atsiih..
        🤧

        "Tuuli se tuulee ja siitepölyy kantaa..
        Atshiih.."

        Näillä mennään täälläkin.

        Sinä tarjosit vain Heinixiä,
        Minä panin peliin myös Nasolinia.
        Sittenkin
        Atshiih


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Joo, sepä se.

        Oletko kokeillu hengittää märän maskin läpi? Ei se kovin somaa ole, mutta pysäyttää sekin niitä partikkeleita.

        En ole ottanut vielä allergialääkkeitä. Toukokuussa on kai pahimmillaan.

        Riippuu mille allerginen.Minulla alkaa varhaiskeväällä aivastelu, silmien kirvely, kun lepän siitepöly saapuu Ruotsin etelärannikolle.

        Leppä, pähkinäpensas, koivu, heinät, pujo. Keväästä syyskuuhun siitepölyallergia. Kevät pahin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mille allerginen.Minulla alkaa varhaiskeväällä aivastelu, silmien kirvely, kun lepän siitepöly saapuu Ruotsin etelärannikolle.

        Leppä, pähkinäpensas, koivu, heinät, pujo. Keväästä syyskuuhun siitepölyallergia. Kevät pahin.

        Tuntuu että joka kevät vain aikaisemmin.. No mulla koivu on pahin..


    • Anonyymi
    • Talvi meni mennäkseen ja kesää jo odottelen. Nautin sinkkuudestani ja tapailen Pujottelijaa aikuismaisesti silloin tällöin. Status meillä kyllä pysyy sinkkuina ihan siksi kun vaan..

      Sinua ja mukavaa jutusteluasi on ollut pikkuisen ikävä.. olet mielestäni helmi.

      Kevät menee töissä ja ihan kotona olellessa. Rakastan omaa rauhaani ja pikkuista pesäkoloani. Palstailen yhä on-off tyylillä. Välillä enemmän ja toisinaan vähemmän. Vähän fiiliksen mukaan.

      Palsta on kuihtunut kuihtumistaan, jopa ihan silmissä. Mutta henki pihisee vielä palstassakin.
      Mutta kiva nähdä sinua palstalla...

      • Mulla on hieman kausiluontaista välillä tämä. Mutta kun talvi meni nököttäessä ruutujen, luurien ja mikkien äärellä niin ei hirveesti hotsittanut enää vapaa-ajalla sitä.

        Kiitos Pirppis, olet kultainen. Helmi olet sinäkin.

        Mitä, mitä? Eli teillä Pujiksen kanssa nyt on jonkinlainen tapailusuhde? Olen riemuissani. Pujis on yksi palstanallukoista, jonka olen suonut mielessäni tapaavan jotain hyvää ja itselleen sopivaa. Kiva uutinen tosiaan. Mä tykkään sun eräänlaisesta suoruudesta ja teeskentelemättömyydestä - et jää koristelemaan itseäsi minkään kermakakun alle näyttääksesi paremmalta tai jotain. Rehtiä meinikiä


      • elisakettu kirjoitti:

        Mulla on hieman kausiluontaista välillä tämä. Mutta kun talvi meni nököttäessä ruutujen, luurien ja mikkien äärellä niin ei hirveesti hotsittanut enää vapaa-ajalla sitä.

        Kiitos Pirppis, olet kultainen. Helmi olet sinäkin.

        Mitä, mitä? Eli teillä Pujiksen kanssa nyt on jonkinlainen tapailusuhde? Olen riemuissani. Pujis on yksi palstanallukoista, jonka olen suonut mielessäni tapaavan jotain hyvää ja itselleen sopivaa. Kiva uutinen tosiaan. Mä tykkään sun eräänlaisesta suoruudesta ja teeskentelemättömyydestä - et jää koristelemaan itseäsi minkään kermakakun alle näyttääksesi paremmalta tai jotain. Rehtiä meinikiä

        Joo, multa saa vaikka kasan paskaa jos sitä minulta tilaa.
        Tosin mieluummin otan posen kautta. Jos on jotakin hyvää sanottavaa, se pitää sanoa. Mutta valehdella ei saa.

        Pujis käy kylässä satunnaisesti.. tykkään hänestä. Ollaan viestitelty marraskuusta lähtien ja helmikuussa oli ekat treffit.

        Kyseessä ei ole mikään historian suurin rakkaustarina, mutta nautin hänen seurastaan kovin. Hän on upea ihminen.. aito ja rehellinen. Hän ansaitsee naisen rinnalleen.. paremman kuin minä olen. Paremman kuin minä pystyn olemaan.. mutta olen hyvä korvike. Jopa erinomainen jos sille päälle satun..

        No kai tää meidän yhtälö palvelee meitä molempia.. uskoisin.

        Kiva kun olet taas palstalla.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Joo, multa saa vaikka kasan paskaa jos sitä minulta tilaa.
        Tosin mieluummin otan posen kautta. Jos on jotakin hyvää sanottavaa, se pitää sanoa. Mutta valehdella ei saa.

        Pujis käy kylässä satunnaisesti.. tykkään hänestä. Ollaan viestitelty marraskuusta lähtien ja helmikuussa oli ekat treffit.

        Kyseessä ei ole mikään historian suurin rakkaustarina, mutta nautin hänen seurastaan kovin. Hän on upea ihminen.. aito ja rehellinen. Hän ansaitsee naisen rinnalleen.. paremman kuin minä olen. Paremman kuin minä pystyn olemaan.. mutta olen hyvä korvike. Jopa erinomainen jos sille päälle satun..

        No kai tää meidän yhtälö palvelee meitä molempia.. uskoisin.

        Kiva kun olet taas palstalla.

        Mullakin oli ensin alkuun palstamieheni kanssa tapailusuhde. Mutta tilanteet muuttuivat. En ole jäänyt harmittelemaan :) Eipä hänkään. Tunteet on tulleet ja syventyneet ajan kanssa. Voi luoja että nauran hepulina vieläkin ton kanssa.....

        Oikeesti, täähän tuntuu suorastaan virkistävälle poikkeukselle (sille, mitä nyt olen viime aikoina touhuillut).


      • elisakettu kirjoitti:

        Mullakin oli ensin alkuun palstamieheni kanssa tapailusuhde. Mutta tilanteet muuttuivat. En ole jäänyt harmittelemaan :) Eipä hänkään. Tunteet on tulleet ja syventyneet ajan kanssa. Voi luoja että nauran hepulina vieläkin ton kanssa.....

        Oikeesti, täähän tuntuu suorastaan virkistävälle poikkeukselle (sille, mitä nyt olen viime aikoina touhuillut).

        Olen saanut kuvan että sulla on tasapainoinen ja hyvä suhde. Nautinnollinen ja arvostava. Ja sen huomaa sun asenteesta että voit hyvin.

        Täysjärkisiä kun on joskus vaikeaa löytää, mutta sinä olet ehdottomasti sellainen.

        Ja kiva kun et tuomitse.. moni minua herkeesti tuomitsee erilaisuuteni takia. Tai alentaa .. Samapa tuo, mitäpä minä tuntemattomien mielipiteistä välittäisin. Olen mikä olen.. toisten mielestä virkistävä ja toisten ajatuksissa vain kuonaa sekä saastaa.

        No se mitä oikeasti olen, on poikkeava. Poikkean valtavirrasta ja se on tosi. Mutta niin olet sinäkin.. poikkeavan hyväntahtoinen. Ja siitä sinussa tykkään. Toki sinussa on särmää, enkä uskaltaisi mennä sinua suututtamaan...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Olen saanut kuvan että sulla on tasapainoinen ja hyvä suhde. Nautinnollinen ja arvostava. Ja sen huomaa sun asenteesta että voit hyvin.

        Täysjärkisiä kun on joskus vaikeaa löytää, mutta sinä olet ehdottomasti sellainen.

        Ja kiva kun et tuomitse.. moni minua herkeesti tuomitsee erilaisuuteni takia. Tai alentaa .. Samapa tuo, mitäpä minä tuntemattomien mielipiteistä välittäisin. Olen mikä olen.. toisten mielestä virkistävä ja toisten ajatuksissa vain kuonaa sekä saastaa.

        No se mitä oikeasti olen, on poikkeava. Poikkean valtavirrasta ja se on tosi. Mutta niin olet sinäkin.. poikkeavan hyväntahtoinen. Ja siitä sinussa tykkään. Toki sinussa on särmää, enkä uskaltaisi mennä sinua suututtamaan...

        Meidän suhde joo. On hyvä. Todellakin.

        Sanoisin että muutama kulmakivi siihen on: kunnioitus, kuunteleminen (ei siis olevinaan kuunteleminen mikä on tavallisempi parisuhdekommunikointi) ja osallistuminen. Muun muassa.

        En tiedä hyväntahtoisuudesta. Mutta luulisin, että kohtelen enemmän ihmisiä ihmisinä ei ominaisuuksiensa takia vaan siksi että jokaisella on oikeus tulla kuulluksi ja näkyväksi. Ja sen moni itseään siivistyneenäkin pitävä ihminen tahtoo unohtaa. Luokitellaan, erotellaan, väheksytään, syrjitään tai nostetaan jalustalle (omituisista syistä). Olen huomannut että moni ei pidä tästä "hyväntahtoisuudestani". Ikäänkuin se olisi uhka tai jotain.

        Mua kiinnostaa enemmän tuo mitä tarkoitat valtavirrasta poikkeavalla puhuessasi itsestäsi.


      • elisakettu kirjoitti:

        Meidän suhde joo. On hyvä. Todellakin.

        Sanoisin että muutama kulmakivi siihen on: kunnioitus, kuunteleminen (ei siis olevinaan kuunteleminen mikä on tavallisempi parisuhdekommunikointi) ja osallistuminen. Muun muassa.

        En tiedä hyväntahtoisuudesta. Mutta luulisin, että kohtelen enemmän ihmisiä ihmisinä ei ominaisuuksiensa takia vaan siksi että jokaisella on oikeus tulla kuulluksi ja näkyväksi. Ja sen moni itseään siivistyneenäkin pitävä ihminen tahtoo unohtaa. Luokitellaan, erotellaan, väheksytään, syrjitään tai nostetaan jalustalle (omituisista syistä). Olen huomannut että moni ei pidä tästä "hyväntahtoisuudestani". Ikäänkuin se olisi uhka tai jotain.

        Mua kiinnostaa enemmän tuo mitä tarkoitat valtavirrasta poikkeavalla puhuessasi itsestäsi.

        Juuri nuo jotka väheksyvät muita, oli sitten syyt väheksynnälle mitkä vain, pitävät uhkaavana lähes kaikkea omasta ajattelutavastaan poikkeavaa. Mielestäni se on vain eräänlaista luonteen heikkoutta.

        Hyväksyn toki erilaisuuden ja yritän jopa arvostaa kaikkia, myös niitä suppeamman näkökannan omaavia. Samaa on turha odottaa heiltä. Sinä olet uhka, sillä et sanojasi säästele, niin hyvässä kuin pahassakin. Olen lukenut palstalta kun olet ollut kimpaantunut ja se oli tiukkaa tavaraa. Jopa pelottavaa...

        Minä olen monella tapaa poikkeava.. ihan siksi kun .. elämä on..
        En esitä, siinä nyt on yksi, en häpeile, en tarvitse hyväksyntää, olen mikä olen ja minulta saa sitä mitä tilaa. Kuten sanoit itsekin, en kuorruta itseäni kaunistellakseni. Olen jo elämäni ehtoossa ja tiedostanut ettei minulla ole mitään enemmän hävittävää. Olen jo menettänyt kaiken, joten voin vain ottaa elämän sellaisena kuin se antaa ja repiä ilon siitä irti mitä saa. Siitä mitä annetaan...

        Poikkeavan minusta on tehnyt se että olen päästänyt irti, niin elämästä kuin itsestäni. Nyt vain seilaan tuulen ja virran vietävänä. Nautin maisemista.. kunnes kuolo korjaa.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juuri nuo jotka väheksyvät muita, oli sitten syyt väheksynnälle mitkä vain, pitävät uhkaavana lähes kaikkea omasta ajattelutavastaan poikkeavaa. Mielestäni se on vain eräänlaista luonteen heikkoutta.

        Hyväksyn toki erilaisuuden ja yritän jopa arvostaa kaikkia, myös niitä suppeamman näkökannan omaavia. Samaa on turha odottaa heiltä. Sinä olet uhka, sillä et sanojasi säästele, niin hyvässä kuin pahassakin. Olen lukenut palstalta kun olet ollut kimpaantunut ja se oli tiukkaa tavaraa. Jopa pelottavaa...

        Minä olen monella tapaa poikkeava.. ihan siksi kun .. elämä on..
        En esitä, siinä nyt on yksi, en häpeile, en tarvitse hyväksyntää, olen mikä olen ja minulta saa sitä mitä tilaa. Kuten sanoit itsekin, en kuorruta itseäni kaunistellakseni. Olen jo elämäni ehtoossa ja tiedostanut ettei minulla ole mitään enemmän hävittävää. Olen jo menettänyt kaiken, joten voin vain ottaa elämän sellaisena kuin se antaa ja repiä ilon siitä irti mitä saa. Siitä mitä annetaan...

        Poikkeavan minusta on tehnyt se että olen päästänyt irti, niin elämästä kuin itsestäni. Nyt vain seilaan tuulen ja virran vietävänä. Nautin maisemista.. kunnes kuolo korjaa.

        Ajelehditko?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajelehditko?

        Kyllä - olen tuuliajolla. Huominen on lahja, ajelehtien päivä kerrallaan. Joskus sataa ja joskus paistaa.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Kyllä - olen tuuliajolla. Huominen on lahja, ajelehtien päivä kerrallaan. Joskus sataa ja joskus paistaa.

        Ei hyvä juttu ollenkaan :(


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juuri nuo jotka väheksyvät muita, oli sitten syyt väheksynnälle mitkä vain, pitävät uhkaavana lähes kaikkea omasta ajattelutavastaan poikkeavaa. Mielestäni se on vain eräänlaista luonteen heikkoutta.

        Hyväksyn toki erilaisuuden ja yritän jopa arvostaa kaikkia, myös niitä suppeamman näkökannan omaavia. Samaa on turha odottaa heiltä. Sinä olet uhka, sillä et sanojasi säästele, niin hyvässä kuin pahassakin. Olen lukenut palstalta kun olet ollut kimpaantunut ja se oli tiukkaa tavaraa. Jopa pelottavaa...

        Minä olen monella tapaa poikkeava.. ihan siksi kun .. elämä on..
        En esitä, siinä nyt on yksi, en häpeile, en tarvitse hyväksyntää, olen mikä olen ja minulta saa sitä mitä tilaa. Kuten sanoit itsekin, en kuorruta itseäni kaunistellakseni. Olen jo elämäni ehtoossa ja tiedostanut ettei minulla ole mitään enemmän hävittävää. Olen jo menettänyt kaiken, joten voin vain ottaa elämän sellaisena kuin se antaa ja repiä ilon siitä irti mitä saa. Siitä mitä annetaan...

        Poikkeavan minusta on tehnyt se että olen päästänyt irti, niin elämästä kuin itsestäni. Nyt vain seilaan tuulen ja virran vietävänä. Nautin maisemista.. kunnes kuolo korjaa.

        Sulla on vaikuttava tapa kirjoittaa. En harrasta palstatapaamisia enää, mutta olisi eräänlainen kunnia tavata sinut irl.

        Tuo ehtoopuoli ja vastaanottaminen oli jotenkin surullistakin. Realismmia toki, mutta surullista. Ehkä itsekin hieman sillä kannalla - vuodet ovat opettaneet, että kaikenlaista tulee vastaan, tilasipa tai ei. Mutta kuitenkin yritän hieman tapella sitä vastaanottajan vastaan, että yritän joitakin seikkoja muuttaa edullisempaan suuntaan. Mutta kaikkeen ei enää rahkeet riitä. Väsy iskee. Taisteluväsymyskin, joskus.


      • elisakettu kirjoitti:

        Sulla on vaikuttava tapa kirjoittaa. En harrasta palstatapaamisia enää, mutta olisi eräänlainen kunnia tavata sinut irl.

        Tuo ehtoopuoli ja vastaanottaminen oli jotenkin surullistakin. Realismmia toki, mutta surullista. Ehkä itsekin hieman sillä kannalla - vuodet ovat opettaneet, että kaikenlaista tulee vastaan, tilasipa tai ei. Mutta kuitenkin yritän hieman tapella sitä vastaanottajan vastaan, että yritän joitakin seikkoja muuttaa edullisempaan suuntaan. Mutta kaikkeen ei enää rahkeet riitä. Väsy iskee. Taisteluväsymyskin, joskus.

        Jos on niin paljon elämisen arvoista että sen puolesta kannattaa yrittää. Ei pidä luovuttaa.. minä itse annoin jo periksi.. otan relasti sen mitä tuleman pitää. Kyllähän se söi naista - periksi antaminen ja luopuminen. Vitutti kun pientä eläintä. Mutta tajusin että katkeruudella ja vitutuksella eläminen olisi haaskuuta.

        Ja tajusin myös että unelmointi ja toiveet olisivat turhia. Joten ryhdyin realistiksi.

        Olet se sinäkin vaikuttava ja elämänkokemuksesi näkyy.. et todellakaan ole sinäkään päässyt helpolla tässä elämässäsi, vaikka en sinun elämääsi tunnekaan. Sinun kaltaiseksi tuleminen vaan vaatii paljon. Olet avarakatseinen.. ja kiltti. Tai sellaisen fiilingin saan sinusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvä juttu ollenkaan :(

        Hyvä mun on olla näin. Itsenäni ja tässä elämässä.. päivääkään en vaihtaisi pois, sillä elämäni on minut tälläiseksi luonut. Niin hyvällä kuin pahalla minut koulinut. Minä pidän itsestäni tälläisenä kun olen. Olen juuri sellainen kuin haluankin olla.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Jos on niin paljon elämisen arvoista että sen puolesta kannattaa yrittää. Ei pidä luovuttaa.. minä itse annoin jo periksi.. otan relasti sen mitä tuleman pitää. Kyllähän se söi naista - periksi antaminen ja luopuminen. Vitutti kun pientä eläintä. Mutta tajusin että katkeruudella ja vitutuksella eläminen olisi haaskuuta.

        Ja tajusin myös että unelmointi ja toiveet olisivat turhia. Joten ryhdyin realistiksi.

        Olet se sinäkin vaikuttava ja elämänkokemuksesi näkyy.. et todellakaan ole sinäkään päässyt helpolla tässä elämässäsi, vaikka en sinun elämääsi tunnekaan. Sinun kaltaiseksi tuleminen vaan vaatii paljon. Olet avarakatseinen.. ja kiltti. Tai sellaisen fiilingin saan sinusta.

        Sattuu ja tapahtuu - tiedät. Kaikki kokemamme muokkaa meitä. Joskus on vain itse päätettävä, minkä suunnan ottaa sille muutokselle. Eikä se aina tarkoita häviötä. Vaan itsensä voittamista - kovalla työllä.

        *hymähdys*

        Luulen silti että olemme keskeneräisiä loppuun asti. Samoja pieniä elisoita ja pirpanoita olemme, muuttuen ehkä hitusen. Mutta hyvin harvalla on myös muutoshalukkuutta.

        Jos yhdestä pahuudesta pääsee irti, voi toinen tulla tilalla. Sama haaveiden kanssa. Näitä - kumpaakaan - en ole hylännyt. Ne ovat vaan muuttaneet muotoaan.


      • elisakettu kirjoitti:

        Sattuu ja tapahtuu - tiedät. Kaikki kokemamme muokkaa meitä. Joskus on vain itse päätettävä, minkä suunnan ottaa sille muutokselle. Eikä se aina tarkoita häviötä. Vaan itsensä voittamista - kovalla työllä.

        *hymähdys*

        Luulen silti että olemme keskeneräisiä loppuun asti. Samoja pieniä elisoita ja pirpanoita olemme, muuttuen ehkä hitusen. Mutta hyvin harvalla on myös muutoshalukkuutta.

        Jos yhdestä pahuudesta pääsee irti, voi toinen tulla tilalla. Sama haaveiden kanssa. Näitä - kumpaakaan - en ole hylännyt. Ne ovat vaan muuttaneet muotoaan.

        Tykkään kun sulla on toi kipinä. Ihailtavaa. Sä käännät poseksi kovalla työllä ja "ajatuksen voimalla" ...

        No keskeneräisiä ollaan kaikki, ensimmäisestä henkäyksestä kuolinkorahdukseen.. siinä olet kyllä ihan oikeassa.

        No olisi kiva jäädä jubailemaan, mutta pitää mennä tutumaan. Kukonlaulun aikaan soipi kello jotta pyörähdän kierroksen oravanpyörässä - jos luoja suo.. heh.

        Pakko kuitenkin sanoa että olet ihannoitava ihminen. Kiitos ja hyvää yötä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tykkään kun sulla on toi kipinä. Ihailtavaa. Sä käännät poseksi kovalla työllä ja "ajatuksen voimalla" ...

        No keskeneräisiä ollaan kaikki, ensimmäisestä henkäyksestä kuolinkorahdukseen.. siinä olet kyllä ihan oikeassa.

        No olisi kiva jäädä jubailemaan, mutta pitää mennä tutumaan. Kukonlaulun aikaan soipi kello jotta pyörähdän kierroksen oravanpyörässä - jos luoja suo.. heh.

        Pakko kuitenkin sanoa että olet ihannoitava ihminen. Kiitos ja hyvää yötä.

        Kiitos itsellesi ja samat kauniit sanat. Nuku hyvin Pirpana.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Meidän suhde joo. On hyvä. Todellakin.

        Sanoisin että muutama kulmakivi siihen on: kunnioitus, kuunteleminen (ei siis olevinaan kuunteleminen mikä on tavallisempi parisuhdekommunikointi) ja osallistuminen. Muun muassa.

        En tiedä hyväntahtoisuudesta. Mutta luulisin, että kohtelen enemmän ihmisiä ihmisinä ei ominaisuuksiensa takia vaan siksi että jokaisella on oikeus tulla kuulluksi ja näkyväksi. Ja sen moni itseään siivistyneenäkin pitävä ihminen tahtoo unohtaa. Luokitellaan, erotellaan, väheksytään, syrjitään tai nostetaan jalustalle (omituisista syistä). Olen huomannut että moni ei pidä tästä "hyväntahtoisuudestani". Ikäänkuin se olisi uhka tai jotain.

        Mua kiinnostaa enemmän tuo mitä tarkoitat valtavirrasta poikkeavalla puhuessasi itsestäsi.

        "Mua kiinnostaa enemmän tuo mitä tarkoitat valtavirrasta poikkeavalla puhuessasi itsestäsi."

        Pirpana hakee vain seksiseuraa, poikkeaa sillä tavalla valtavirrasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mua kiinnostaa enemmän tuo mitä tarkoitat valtavirrasta poikkeavalla puhuessasi itsestäsi."

        Pirpana hakee vain seksiseuraa, poikkeaa sillä tavalla valtavirrasta.

        Luulen että hän tarkoitti paljon enemmän.

        Mitä tuleee seksiseuran hakemiseen, sitähän me useimmat kuitenkin haemme. Kuka milläkin tavoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mua kiinnostaa enemmän tuo mitä tarkoitat valtavirrasta poikkeavalla puhuessasi itsestäsi."

        Pirpana hakee vain seksiseuraa, poikkeaa sillä tavalla valtavirrasta.

        Totta tuokin.. tavallaan..


      • elisakettu kirjoitti:

        Luulen että hän tarkoitti paljon enemmän.

        Mitä tuleee seksiseuran hakemiseen, sitähän me useimmat kuitenkin haemme. Kuka milläkin tavoin.

        No oikeassa olet - olen poikkeava monitahoisesti. Mutta en toki ole sen parempi tai huonompi kuin kukaan muukaan.. vain erilainen.


    • Eipä uutta taivaanrannan alla täällä. Vähän on ikävä keväisin katukuvaan ilmestyviä käsikynkkäläisiä ja kainaloon kaivautujia.

      Fiiliksiä kyllä söpöilystä saa tästäkin kissavideosta. Puurr purr... Ai muurr muur pur? Kurr purr. Ja lips läps posket puhtaaks kaverilta. 😽

      https://youtu.be/z3U0udLH974

      • Sullahan tukka lyhentynyt ihan simona. Mullakin, mutta on vaan liki musta nyt. Ollaan kuin kaksi marjaa, purisevaa marjaa :)

        Äää. Älä näytä niitä kissavideoita. Ne on aivan liian ihania mulle. Olen hulluna kissoihin, mutta kun ei voi ottaa. Mulla tulee kauhee kissakuume aina wuppiksen kissasta esim. Ja sit yhen Petjan kissasta. Puhuttiin jopa koiran hankkimisesta. No sitten tultiin järkiimme. Hoidettava mikä hoidettava, eikä meidän elämäntyyli sovi välttis elukoille.


      • elisakettu kirjoitti:

        Sullahan tukka lyhentynyt ihan simona. Mullakin, mutta on vaan liki musta nyt. Ollaan kuin kaksi marjaa, purisevaa marjaa :)

        Äää. Älä näytä niitä kissavideoita. Ne on aivan liian ihania mulle. Olen hulluna kissoihin, mutta kun ei voi ottaa. Mulla tulee kauhee kissakuume aina wuppiksen kissasta esim. Ja sit yhen Petjan kissasta. Puhuttiin jopa koiran hankkimisesta. No sitten tultiin järkiimme. Hoidettava mikä hoidettava, eikä meidän elämäntyyli sovi välttis elukoille.

        On se ollut näin lyhyt jo vuoden nyt ainakin, toisenkin. Dodii, mulla on ihan oma väri, kuvassa näyttää pikkusen vaaleammalta kun irl, jostakin syystä. Taino kesäauringossa se on kyllä yhtä vaalea.

        Talvella vähän tummempi. :)

        Kisulit on söpöjä. Katselin pitkästä aikaa omien kisujen kuvia. En ole kyennyt katselemaan en kisujen enkä koirankaan kuvia oikein aiemmin. Oli rankkaa luopua niistä.

        Tippa silmässä eilenkin katselin, mutta se oli sellaista, olipa kiva kun olitte olemassa ja elämässä mukana.

        Harmi allergiat. :(

        Päänsärkyä sen verran, että heitän peiton korviin. Öitä. :)


      • J-a-n kirjoitti:

        On se ollut näin lyhyt jo vuoden nyt ainakin, toisenkin. Dodii, mulla on ihan oma väri, kuvassa näyttää pikkusen vaaleammalta kun irl, jostakin syystä. Taino kesäauringossa se on kyllä yhtä vaalea.

        Talvella vähän tummempi. :)

        Kisulit on söpöjä. Katselin pitkästä aikaa omien kisujen kuvia. En ole kyennyt katselemaan en kisujen enkä koirankaan kuvia oikein aiemmin. Oli rankkaa luopua niistä.

        Tippa silmässä eilenkin katselin, mutta se oli sellaista, olipa kiva kun olitte olemassa ja elämässä mukana.

        Harmi allergiat. :(

        Päänsärkyä sen verran, että heitän peiton korviin. Öitä. :)

        Öitä Ruusunen :)

        Mulla sama, kissojen kuvien suhteen. Me ollaan niin herkkikisiä.


      • elisakettu kirjoitti:

        Öitä Ruusunen :)

        Mulla sama, kissojen kuvien suhteen. Me ollaan niin herkkikisiä.

        Ruusunen. 😆

        Ryysynen, kuittaa.


    • Talavesta selevisin, hankee, perkele, havuja!

      Hiihtämässä kävin, suksilla, ei luistanu, asfaltilla, vettä sato. Perkele.

      Naapurin Esko, kelekalla, mehtää ajo, puihi välistä, ei puuhun, vaan mehtää, uraa tuli.

      Hilima-Uolevi, portailla liukastu, sanoin jo, toissa talavena, pitäs uuvet Kuomat, ostoo, kun Rovaniemellä, käätiin, osti, makkaroo osti.

      Rakkaas ei roihua, pakkasessa, jäätyy, niinkun Åkerman, ja kylänmies Seppo, avantoon Seppo jääty, verkot piti jiän alle, ei Seppo, perkele.

      Palo-laitos, tuuralla naputti, seppoa naputti, irti.

      Tuura jos jäihin, tippuu, niin piliki matikka.
      Matikka, naruun sijottuna, ympyrää pyörii, ja sitoo narun, tuuran varteen, sitoo.

      Sitten suapi, matikka soppoo, ja tuuran. Tuuralla matikkaa.

      Siiliä, oo näkyny, jiäty perkele. Varpusia nävy, varpus-Haukka, söi kaikki, söi.

      Jari-Anterolla, pojalla, Jarpalla, oli hamsteri, nuorena oli, kissa söi, uunin pankolla söi, Hilima-Uolevi huus, emäntä huus kovasti, perkele.

      Elämässäni, olen, perkele poro.
      Porot, ei syö hansteria, ne, kepattia syö. Ja sieniä, perkele.

      Liero-Iiro, toisiin, maisemiin siirty, tippu, perkele, katolta, taksi-Raimo löys, maasta löys, lumiukon,.

      Ei paljo porkkana naurata, olokee immeisiks, ei kaneiks, ne syö kepattia, ei makkara-pernunoita.

      Ädky, Ivalo

      • Tarina-Ädky oikein, kiitosta osallistumisesta.

        Joo, matikkasoppaa tuli talvella maisteltua, tosin ei itte pilikittynä.

        Porkkana on hyvää, eihän lihakaan maistu hyvältä ilman kasviksia. Son motto näin.


      • elisakettu kirjoitti:

        Tarina-Ädky oikein, kiitosta osallistumisesta.

        Joo, matikkasoppaa tuli talvella maisteltua, tosin ei itte pilikittynä.

        Porkkana on hyvää, eihän lihakaan maistu hyvältä ilman kasviksia. Son motto näin.

        Minä, näihin huvikseni, näihin osallistun.

        Talavi, kulukemista, haittaa, ja Hilima-Uolevin koti-hoito.

        Minä, näihin osallistun, koti,hoidon tuomalla, pehvletti-tieto koneella, litteen, on littee.

        Poika, tänne opetti, ja tunnukset, teki.

        Ikä, jo yheksää-kymmentä lähetyy, niin täällä ihmisiä, ei poroja.

        Sekavia, nämä keskustelut, ikämiehiä jo ollaan, poika kohta, 55 on, ikämies, siis, on.

        Poika, ei kaivinkonetta, aja, tietokonetekniikka mies on, perkele.

        Lapissa, ollaan, Ädky


      • Ädky kirjoitti:

        Minä, näihin huvikseni, näihin osallistun.

        Talavi, kulukemista, haittaa, ja Hilima-Uolevin koti-hoito.

        Minä, näihin osallistun, koti,hoidon tuomalla, pehvletti-tieto koneella, litteen, on littee.

        Poika, tänne opetti, ja tunnukset, teki.

        Ikä, jo yheksää-kymmentä lähetyy, niin täällä ihmisiä, ei poroja.

        Sekavia, nämä keskustelut, ikämiehiä jo ollaan, poika kohta, 55 on, ikämies, siis, on.

        Poika, ei kaivinkonetta, aja, tietokonetekniikka mies on, perkele.

        Lapissa, ollaan, Ädky

        Juu, ne pojjat kun haluaa itte valita sen ammattinsa. Pääasia että viihtyy, eikö?

        Onhan noita, tietokonenörttejä, tarpeeksi omastakin takaa. Mutta tekevät sitä, mihin mielivät. Mulla on ainakin tärkeätä, että pennut on onnellisia.


    • Joo, palavaa kiihkoa on täällä. Kauan haaveiltu punainen lavamaasturi on mun. ❤️

      Ja pikkuisen lämpiää toi keli, niin pääsee oikeen kaunottaren selkään, vähän jo kerkesin kaupungissa lenkkiä sillä heittämään.

      Kolmannelta murulta taitais joutaa karistaa ketjut. 😄

      • Onnea rakkauden johdosta ;-D Sä olet melkoinen naistenmies:) Mihkään muuttunut talven aikana.

        No et ainakaan ollut työpaikalla, ei näkyny (oliko se ma-ilta? Joo toka pääsiäispäivä) punaista lavamaasturia pihalla.


      • elisakettu kirjoitti:

        Onnea rakkauden johdosta ;-D Sä olet melkoinen naistenmies:) Mihkään muuttunut talven aikana.

        No et ainakaan ollut työpaikalla, ei näkyny (oliko se ma-ilta? Joo toka pääsiäispäivä) punaista lavamaasturia pihalla.

        Kannattaa haalia näitä neitosia ympärille, nämä osaa kehrätä kivasti...😬

        Joo, meillä on nyt vähän sellainen etätyövsihe menossa. Varmaan huomasit miks. 😀
        Tässä parhaillaan oman sohvan kulmassa painatan laikka punasena hommia. 😂

        Huomrnns meen kyllä tontille duuniin, mutta ihan muuta hommaa tiedossa. Lopummasta viikkoo pakenen kyllä maalle. Siellä alkaa metsätyöt. Käyn jo ehkä tiistaina katsoo vähän perään.

        Torstaina jos menis ja lämmittäis mökin. Vedetkin vois laittaa takas ja katsella, ettei mikään vuoda. Kellariin vähän ilmsnvaihtoa ja puimalaprojektia vois jatkaa. 😬👌


      • interlocutrice kirjoitti:

        Kannattaa haalia näitä neitosia ympärille, nämä osaa kehrätä kivasti...😬

        Joo, meillä on nyt vähän sellainen etätyövsihe menossa. Varmaan huomasit miks. 😀
        Tässä parhaillaan oman sohvan kulmassa painatan laikka punasena hommia. 😂

        Huomrnns meen kyllä tontille duuniin, mutta ihan muuta hommaa tiedossa. Lopummasta viikkoo pakenen kyllä maalle. Siellä alkaa metsätyöt. Käyn jo ehkä tiistaina katsoo vähän perään.

        Torstaina jos menis ja lämmittäis mökin. Vedetkin vois laittaa takas ja katsella, ettei mikään vuoda. Kellariin vähän ilmsnvaihtoa ja puimalaprojektia vois jatkaa. 😬👌

        Senkin nautiskelija:)

        Joo, hoksasinhan minä. Mutta tiiänpä minkänäkösen morsmaikun kanssa nyt oot liikenteessä. Kun siinä kahvikulmalla aina tulee pistäydyttyä.

        Ai, nyt alkaa metsähommat? Kelkalla ei taida enää päästä? (etkä laita enää känniajeluita :-D aijaahan tai väännän sut solmuun. Heikompia hirvittää.... ) Vedet varmaan voi jo aukaista. Tuskin enää putket jäätyy. Tai meillä ei ollut, mutta ilmaa oli ja kannatti ekat lastit lasketella saunan kautta saaviin. Mut jumalattoman upottava piha oli, ei tarvinnut talsastella juuri pihahommia, kun olisi jäänyt karmeita monttuja piha täyteen. Kokeillaan uudelleen parin viikon päästä. Lomailen huhtikuun lopun ja enimmän toukokuusta siellä. Niin oliko se silleen, että kunnostat vanhaa puimalaa toiseen tarkoitukseen? Sulla mahtuu traktori sinne. Juu, aivan, olen jo ihmetellyt missä sitä...


      • elisakettu kirjoitti:

        Senkin nautiskelija:)

        Joo, hoksasinhan minä. Mutta tiiänpä minkänäkösen morsmaikun kanssa nyt oot liikenteessä. Kun siinä kahvikulmalla aina tulee pistäydyttyä.

        Ai, nyt alkaa metsähommat? Kelkalla ei taida enää päästä? (etkä laita enää känniajeluita :-D aijaahan tai väännän sut solmuun. Heikompia hirvittää.... ) Vedet varmaan voi jo aukaista. Tuskin enää putket jäätyy. Tai meillä ei ollut, mutta ilmaa oli ja kannatti ekat lastit lasketella saunan kautta saaviin. Mut jumalattoman upottava piha oli, ei tarvinnut talsastella juuri pihahommia, kun olisi jäänyt karmeita monttuja piha täyteen. Kokeillaan uudelleen parin viikon päästä. Lomailen huhtikuun lopun ja enimmän toukokuusta siellä. Niin oliko se silleen, että kunnostat vanhaa puimalaa toiseen tarkoitukseen? Sulla mahtuu traktori sinne. Juu, aivan, olen jo ihmetellyt missä sitä...

        No hyvä. Ehkä joskus kesemmällä uskaltaudut poikkeamaankin, kun näät biilin. 😀

        Ei taida kelkalle olla lunta enää... ja metsäkoneet hoitaa nää hakkuut. Sitten korkeintaan latvukset käyn Intikalla pois.

        Joo, puimalaan pitää saada järjestystä. Yläpuoli on suht ok. Mutta alapuolella on kaikkee sälää. Siellä ois ensi talveksi poltettavaa vaikka kuinka ja latalan katosta tulee lisää. Pitänee ajaa ne kesän aikana kasaan ja peitellä. Sitten tasoittelua ja autonhuoltosillat rakennan sinne. Voi laskee öljyt näppärästi. Kaluston siirtoa ja järjestelyä, minkä nyt ehtii. 😄

        Ois vaikka sun mitä, mutta eipä yks ukko kaikkea kerkee. Kädestä suuhun-menetelmällä kolistellaan. 😃


      • interlocutrice kirjoitti:

        No hyvä. Ehkä joskus kesemmällä uskaltaudut poikkeamaankin, kun näät biilin. 😀

        Ei taida kelkalle olla lunta enää... ja metsäkoneet hoitaa nää hakkuut. Sitten korkeintaan latvukset käyn Intikalla pois.

        Joo, puimalaan pitää saada järjestystä. Yläpuoli on suht ok. Mutta alapuolella on kaikkee sälää. Siellä ois ensi talveksi poltettavaa vaikka kuinka ja latalan katosta tulee lisää. Pitänee ajaa ne kesän aikana kasaan ja peitellä. Sitten tasoittelua ja autonhuoltosillat rakennan sinne. Voi laskee öljyt näppärästi. Kaluston siirtoa ja järjestelyä, minkä nyt ehtii. 😄

        Ois vaikka sun mitä, mutta eipä yks ukko kaikkea kerkee. Kädestä suuhun-menetelmällä kolistellaan. 😃

        Musta on hienoa, että pidät paikkaa kunnossa. Arvostat sitä. Vaikka se on vaan se yks ukko, mutta teet millon kerkeet ja jaksat. Jos siitä stressin ottaa niin se hauskuus loppuu. Tai se tekemisen nautinto. Tiiänhän minä.....

        Mun piti oikeastaan mennä Jyväskylään ensi viikonlopuksi, saa nyt nähdä. Ajan ohi silloinkin. Mutta kesemmällä parempi. Jotenkin on nyt niin paljon suunnitelmia tullut tehtyä, että kohta ihmetellään jo uutta talvea ja minne hittoon se aika taas meni.


      • elisakettu kirjoitti:

        Musta on hienoa, että pidät paikkaa kunnossa. Arvostat sitä. Vaikka se on vaan se yks ukko, mutta teet millon kerkeet ja jaksat. Jos siitä stressin ottaa niin se hauskuus loppuu. Tai se tekemisen nautinto. Tiiänhän minä.....

        Mun piti oikeastaan mennä Jyväskylään ensi viikonlopuksi, saa nyt nähdä. Ajan ohi silloinkin. Mutta kesemmällä parempi. Jotenkin on nyt niin paljon suunnitelmia tullut tehtyä, että kohta ihmetellään jo uutta talvea ja minne hittoon se aika taas meni.

        No pikkuisen katselen mestaa jopa sillä silmällä pitäen, että pakenen sinne vielä kokonaan. 😄

        No onhan tää vähän sompailua. Jotenkin tämä vielä, että poitsu on tässä kokoajan, tuo painetta... ja tyttökin on nyt aika usein viikonloput...🤔
        Haastetta pistää... toisaalta sellaista se... 😀

        Ei nää mitkään tekemällä lopu. Ei voi tässä taloudessa ikinä sanoa, että ompas tylsää, mitähän tekis? 😁


      • interlocutrice kirjoitti:

        No pikkuisen katselen mestaa jopa sillä silmällä pitäen, että pakenen sinne vielä kokonaan. 😄

        No onhan tää vähän sompailua. Jotenkin tämä vielä, että poitsu on tässä kokoajan, tuo painetta... ja tyttökin on nyt aika usein viikonloput...🤔
        Haastetta pistää... toisaalta sellaista se... 😀

        Ei nää mitkään tekemällä lopu. Ei voi tässä taloudessa ikinä sanoa, että ompas tylsää, mitähän tekis? 😁

        Ne sun muksut on vaan lainassa, muista se. Jonain päivänä vielä ikävöit niitä. *silittää dexin päätä*

        Vaikka voihan se helpottaakin, sitä omaa elämää. En voi oikein kuvitella miten selviäisin huollettavista. Koiraakaan en voi ottaa. Jotenkin tuntuu, että mitä tylsempää tai vauhdikkaampaa, sen huonommin pystyn itsestänikään huolehtimaan. Tai ehkä se on vain sitä taisteluväsymistä. Viimeisiin vuosiin siis viittaan.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ne sun muksut on vaan lainassa, muista se. Jonain päivänä vielä ikävöit niitä. *silittää dexin päätä*

        Vaikka voihan se helpottaakin, sitä omaa elämää. En voi oikein kuvitella miten selviäisin huollettavista. Koiraakaan en voi ottaa. Jotenkin tuntuu, että mitä tylsempää tai vauhdikkaampaa, sen huonommin pystyn itsestänikään huolehtimaan. Tai ehkä se on vain sitä taisteluväsymistä. Viimeisiin vuosiin siis viittaan.

        No porukat hiipuu ja muksuilla on toisenlaisia tarpeita. Kaikki muuttuu ja itse ei meinaa pysyä mukana. 🙄

        Selkeä murrosvaihe elämässä menossa. Nyt pitää kaiken härdellin keskellä koittaa ottaa iisisti, ettei vaan pannu prakaa. 😬

        Mieli tekee näissä tilanteissa usein tepposen, että pitäis tehdä jotain tälle tilanteelle, mutta ei tälle mitään voi tehdä. Hampaat yhteen, korvat luimuun ja etiäpäin. 😀


      • interlocutrice kirjoitti:

        No porukat hiipuu ja muksuilla on toisenlaisia tarpeita. Kaikki muuttuu ja itse ei meinaa pysyä mukana. 🙄

        Selkeä murrosvaihe elämässä menossa. Nyt pitää kaiken härdellin keskellä koittaa ottaa iisisti, ettei vaan pannu prakaa. 😬

        Mieli tekee näissä tilanteissa usein tepposen, että pitäis tehdä jotain tälle tilanteelle, mutta ei tälle mitään voi tehdä. Hampaat yhteen, korvat luimuun ja etiäpäin. 😀

        Oiskin somaa, jos uuvahdat just nyt.

        Kuules broidi, ei korvat luimussa. Vaan korvat höröllä :)

        Sun on pakko alkaa repiä iloa noista jutuistasi, muuten se kallo tosiaan ratkee. Ja hyväksy se mahdollisuus, että pyydät fyysistä apua juttuihin, ota kaikki mahdolliset vaihtoehdot huomioon. Itte meinasin masentua tyystin tuossa alkutalvesta, kun luulin jo, ettei musta tule työkykyistä enää ikinä. Ja niiden perkeleen kipujen kanssa oli karmeaa.

        No se soppa oli syötävä ja tehtävä kaikki se minkä itse voi. Ja mietittävä vaihtoehtomuotoja. Korvaavaa tekemistä. Ja mitä voisi toteuttaa sitten, jos tämä juttu menee paskaksi jne.

        Tiedän että mulla menee ainakin toinen puoli vuotta kuntoutua siitä, minkä menetin viimeisen aikana. mutta se on vain puoli vuotta elämästä. Aikahan menee nopeasti, eikö?

        Siksi olen niiin iloinen keväästä, tulevasta keästä. Saa jotain uutta taas, erilaista. Kaivetaan kettu pesästään :)


      • elisakettu kirjoitti:

        Oiskin somaa, jos uuvahdat just nyt.

        Kuules broidi, ei korvat luimussa. Vaan korvat höröllä :)

        Sun on pakko alkaa repiä iloa noista jutuistasi, muuten se kallo tosiaan ratkee. Ja hyväksy se mahdollisuus, että pyydät fyysistä apua juttuihin, ota kaikki mahdolliset vaihtoehdot huomioon. Itte meinasin masentua tyystin tuossa alkutalvesta, kun luulin jo, ettei musta tule työkykyistä enää ikinä. Ja niiden perkeleen kipujen kanssa oli karmeaa.

        No se soppa oli syötävä ja tehtävä kaikki se minkä itse voi. Ja mietittävä vaihtoehtomuotoja. Korvaavaa tekemistä. Ja mitä voisi toteuttaa sitten, jos tämä juttu menee paskaksi jne.

        Tiedän että mulla menee ainakin toinen puoli vuotta kuntoutua siitä, minkä menetin viimeisen aikana. mutta se on vain puoli vuotta elämästä. Aikahan menee nopeasti, eikö?

        Siksi olen niiin iloinen keväästä, tulevasta keästä. Saa jotain uutta taas, erilaista. Kaivetaan kettu pesästään :)

        Sorppa. Tipahdin kuin punatulkku...

        No mistäs tähän hirmuisia apuja? Jostain varmaan ois luovuttava, mutta kaikki on löysässä hirressä.

        Ja tarkoitin, ettei tässä siis ihan hulluna paineta, vaan koetetaan pitää vaan kasassa nää pari paikkaa., Pikkuisen väliin helpotusta kumpaankin. Kyllä tää nytkähtää automaattisesti johonkin suuntaan vielä. 😀


    • Anonyymi

      Tässä ketjussa yksi ihminen kirjoittaa viittä nimimerkkiä ja keskustelee itsensä kanssa :)

      • Jännittävää :)

        Kuka tuo monilahjakkuus mahtaa olla?


    • Anonyymi

      Talvi oli jo toinen peräjälkeen oudompaa sorttia, hyvin vaihtelevia säitä ja se kunnon talviosuus kuitenki aika lyhyt. Nyt pitää kerätä voimia kesään, aika laiska olo. Vähän niinku tuolla puumalla.
      https://youtu.be/4FlpckCpzXI

      • Melkonen puuma:) Kehräävä sellainen.

        Mut veikkaan, että nukutettu äskettäin. Janoisuudesta arvelin.


    • Ihan hyvin talvi meni. Nyt on kevät ja tulee Faijan kanssa käytyä kaupunginsatamassa katsomassa vapaata vettä. Olen ollut jo viikkoja Faijan kuskina autolla, koska Faijan kortti on hyllyllä. Saa ehkä kohta takaisin, mutta siihen taitaa mennä viikkoja.

      NImimerkki muuttui FAITH.HOPE.LOVE:sta Usko.Toivo.Rakkaus muotoon, sillä lopetin aikaiseman nickini.

      Mitäs sinne kuuluu?

      • Hei, kiva kuulla että talvi meni hyvin. Itäisessä Suomessa taisi olla aikas tavalla lunta ja pakkasta.

        Pidät isällesi seuraa, hyvä. Kuis nuo sun opinnot? Juu, tunnistin rekkisi jostain ketjusta.

        Mulle kuuluu aika lailla parempaa (syksyyn, talveen nähden), jos ketjua olet silmäillyt. Nyt odotan innolla tulevaa kesää, toisenlaisia haasteita, kun talvi meni aikalailla kaularankavammasta toipumisessa. Monen kuukauden sairasloma, kuntoutus ja korvaava duuni vei veronsa. Olen ollut kuin pimeässä pesäkolossa piileskellyt myyrä, joka yrittää saada itseään hereille. Ehkä mä heräänkin tästä :)

        Palstalaiset tuntuu olevan aikalailla entisellään. Pääasia, että kenelläkään ei ikävempiä kuulu, toivon niin.


      • elisakettu kirjoitti:

        Hei, kiva kuulla että talvi meni hyvin. Itäisessä Suomessa taisi olla aikas tavalla lunta ja pakkasta.

        Pidät isällesi seuraa, hyvä. Kuis nuo sun opinnot? Juu, tunnistin rekkisi jostain ketjusta.

        Mulle kuuluu aika lailla parempaa (syksyyn, talveen nähden), jos ketjua olet silmäillyt. Nyt odotan innolla tulevaa kesää, toisenlaisia haasteita, kun talvi meni aikalailla kaularankavammasta toipumisessa. Monen kuukauden sairasloma, kuntoutus ja korvaava duuni vei veronsa. Olen ollut kuin pimeässä pesäkolossa piileskellyt myyrä, joka yrittää saada itseään hereille. Ehkä mä heräänkin tästä :)

        Palstalaiset tuntuu olevan aikalailla entisellään. Pääasia, että kenelläkään ei ikävempiä kuulu, toivon niin.

        elisakettu: "Pidät isällesi seuraa, hyvä. Kuis nuo sun opinnot? Juu, tunnistin rekkisi jostain ketjusta. "

        Joo, pidän nyt seuraa, kun opinnot voi suorittaa pitkälti etänä. Täytyy tunnustaa, että opinnoista olen kyllä nyt muutenkin hiljaisella vaihteella. Ehkä se kohta muuttuu, sillä isällä on aika ajotaidonopettajalle, joka arvioi Faijan kyvyn ajaa autoa. Mahdollisesti torstain testin jälkeen hän saa ajokortin takaisin? Sen jälkeen en ole pitkiä jaksoja Faijan luona seuraa pitämässä.

        Kiva kuulla, että taidat olla parempaan suuntaan menossa. Hyvää heräämistä kevääseen ja kesään myyrä ketulle! :)


    • Anonyymi

      Kyllä on ollut maailman paras vuosi takana, mut nyt tilanne pahenee, jos rajoituksia alkavat poistamaan ja kesällä sais tavata vapaammin sukulaisia ja tuttavia.
      Mä en halua tavata ketään, v*tuttaa tavata ketään varsinkaan sukulaisia, ei perse sentään.
      Mikään ei ole niin mukavaa, kuin nämä rajotukset ihmisten tapaamisten suhteen.
      Ettei tiedä, kuinka v*ttumainen yllätys on, kun pelaat tietokoneella ja yht'äkkiä kuuluu, kun pihaan ajaa auto ja kas, kas, jonkun tutun auto on tullut pihaan ja peli pahassa vaiheessa ja muutaman sekunnin kuluttua ovi rämähtää ja tuttu pölähtää sisälle ja alkaa reutomaan, että mitä täällä touhutaan ja tunkeutuu huoneeseen.
      En minä koskaan tunkeudu kenenkään makuuhuoneeseen, jos sieltä kuuluu ähkimistä ja vouhota, että mitä täällä oikein touhutaan.

      Jos ei olisi kokoontumis rajoituksia, niin olisin 2-3 kertaa viikossa jossain kokoontumis tapahtumassa, nyt ei ole tarvinut olla, mikä mukavuus, ei mene aikaa turhissa kokoontumisissa.
      Enpä taida enää mennä niihin kokoontumisiin, vaikka saisi mennä, kun on tottunut tähän yksin olemiseen, tästä on alkanut nauttia, ei tarvi mennä minnekään, eikä ole kukaan määränyt, että tule tänne ja sinne.

      t. Ätmi toteaa

    • Kevät nyt tekee vähän yksinäisemmäksi kun kuuntelee pariskuntien kesäsuunnitelmia. Itsellä oli pientä turhaa toivonkipinää sen jälkeen kun nainen oli laittanut supertykkäyksen ja kirjoiteltu muutama päivä Tinderissä. Sen verran kaikki tuntui olevn kohdallaan että ajattelin jo treffejä ehdottaa. Sitä ennen hän kuitenkin ilmoitti että hän nyt palaa takaisin eteläiseen osaan maata jossa asustaa. Oli ollut lomalla sukuloimassa ja kaipaili vain minusta, ja mahdollisesti muistakin miehistä, viestittelyseuraa kun sukukulumiset ei kiinnostaneet.

      Sain myös vinkin yhdestä sarjasta jonka aloitin. Se on sarja jota en viitsi lasten kanssa katsoa. Keski-ikäinen mies joka syö poppareita ja pyyhkii silmäkulmiaan paidanhelmaan katsoessaan sarjaa "rakkautta autismin kirjolla" ei ehkä ole se kaunein näky. Mutta ei levitetä tätä tietoa eteenpäin, luulevat vielä että setämiehiksi lokeroitavillakin on tunteet.
      Kuitenkin kaikkiaan on sellainen pieni positiivinen vire kun löysin uuden työpaikan. Ei mikään mediaseksikäs työ mutta tulee se rahallinen korvaus myös metallialan töistäkin.

      Ehkä hämmästyttävintä on nyt ollut se miten ahkerasti yritetään saada kuntavaaliehdokkaaksi. Ihan sama mitä mieltä olet tai mitä arvomailmaa edustat niin kaikki käy. Se on tämä suhteellinen vaalitapa joka sen ilmiön tekee.

      Pari kuukautta ollut täältä pois kun tuli tunne että näitä samoja ajatuksia on tänne kirjoitellut jo tarpeeksi. Ei ne näkemykset vieläkään ole muuttuneet mutta jos nyt keksisi uusia sanoja tai lauserakenteita niiden esilletuomiseen.

    • Anonyymi

      Olen hieman pohtinut uskaltaisiko runkkupaikat palvelun kautta yrittää ottaa yhteyttä kun täälläkin näytti kaksi paikkaa merkittynä lähellä olevan. Harvakseltaanhan noihin tulee mutta ehkä hyvällä tuurilla. Kunhan nyt ilmat lämpenee ja niin pois päin. Noh tuskin kuitenkaan. Olen neitsyt 32 v.

      • Anonyymi

        Haaveissanihan on ollut että perustan gloryholen johonkin latoon tmvs. Tulisiko 'asiakkaita' hih no eihän siitä tarvitse maksaa taisaahan sitä euron tai pari vaikka heittää johonkin kuppiin kattamaan kuluja, mitä siellä nyt tarviis?


    • Anonyymi

      Talvi sujui kaikin osin mallikkaasti, nyt odotellaan kesää ja sen rientoja. Siviilisääty on pysynyt muuttumattomana ja silläkin saralla kaikki hyvin eikä kaipuuta muutoksiin tai irtiottoihin.
      Hauskaa kevään jatkoa tutuille.

    • Kiitos kysymästä, hyvää kuuluu.
      Elämä on mallillaan ja tulevaisuus näyttää valoisalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe