Kn:n ruokarippituoli, tunnustukset osa 2

Anonyymi

Ajattelin silloin tällöin käydä rippituolissa, jos joku muukin ruokasyntinen saisi helpotusta täydellisten ihmisten maailmassa luoviessaan - et ole yksin ;-]

Tänään laitoin taas kaikki ruokapäiväkirjaan sillä olen epäillyt että homma riistäytyy muuten käsistä näin pääsiäisen jälkeen kun alkaakin tottua herkkujen olemassa oloon ja niitä on tullut ostettua kotiin. Tuli syötyä keksiä ja viikonloppuna sitten sorruin juustonaksuihin. Onneksi pieni pussi, ettei sen pahempaa käynyt. Ei edes maistunut niin hyvältä kuin kuvittelin. On tullut syötyä sitä sun tätä joka ei kuulu terveellisiin tapoihin. Pizzaa (ei kukkisversiota), joten vehnäjauhoa ja hiilaria on saatu useassa muodossa. Viiniä ei ole tullut juotua mutta parit light lonkerot on kyllä mennyt. Pari päärynääkin söin. Jos vertaa entiseen elämääni ja sen ravitsemuskriteereihin niin "terveellinen" pääsiäinen ja kevään alku siis. Pizzapäivänä tosin ei juurikaan tullut muuta syötyä joten mitään merkittävää kalorikatastrofia ei päässyt muodostumaan.

Tänään epäilin että olen täysin tuomittu kadotukseen, sillä lounasruokani käsitti kaksi Fazerin sinistä pötkyä repun uumenista, eikä muuta. Tilanteeseen on finanssipoliittinen selitys ja hätätila, joka ratkesi kotiin tultua. Onneksi ei tarvitse ilmeisesti ruoskiakaan itseään sen enempää sillä huomaan päivän energian jääneen 925 kcal:iin. Voisi vielä kuitulisät ottaa jugurtissa ja mehukeitossa. Kuidut jäi todellakin alhaisiksi.

Aamulla söin kananmuna-kauraleipä-pannari-kahvi -aamupalan. Lounaaksi siis nuo suklaat ja illalliseksi linssikeittoa. Harmittaa, kun ei vieläkään kauppias ole hankkinut punaisia linssejä. Joutui tekemään keiton vihreistä ja niiden kypsyminen on hitaampaa ja ne aiheuttaa myös enemmän ilmavaivoja, ovat selvästi huonommin sulavia kuin punaiset.

Näillä taas, ilmoja pidellessä ja parempaa odotellessa.

T kn

32

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heippa, T kn, 💙, kivaa, jos jaksat kirjoitella ainakin silloin tällöin.
      Itse en enää uskalla jatkaa palstaani. Hermostuin ja menin aivan sekaisin kaikista hyvistä neuvoista, jotka toisaalta olivat tarpeen.
      Käyn läpi nyt niitä ohjeita senioreille, en 30-vuotiaille.LOL
      Tapaan kyllä olla hyvässä kunnossa syksyn tullessa. Siksi olen jatkanut...

      Minäkin tapaan syödä niitä punaisia linssejä, kun on vähän aikaa.
      Mutta pidän enemmän vihreistä.

      Minä retkahdin syömään silliä, perunaa, leipää, porkkanaa jne.
      Olo on sen mukainen. Riisi paisuttaa minua samalla tavalla kuin peruna, vehnäjäuho. Niin, ja mämmiä! Kun sitä kerrankin sai! Pari päivää valtavat kcal ja olen paisunut kuin mammam sekaleipä.

      Nyt alan järkevämpään terveydenhoitoon, mutta en tule tänne kuin jättämään puumerkkini.

      Voi oikein hyvin ja nautitaan alkaneesta keväästä!

      My 🤗

      • Anonyymi

        Huomenta!

        Kiva kun olet vielä kuitenkin täällä. Miten olet nukkunut? Ei muiden kommenteista antaa mielenrauhan mennä, mutta asiantuntijoiden neuvot kyllä on ihan järjellisiä, niitä voi lukea suoraan netistä hakemalla. Jos itse nukun huonosti, on tunne kuin olisi parin promillen krapulassa eikä toimi kyllä aivot mitenkään, saati että keho jaksaisi.

        Mullahan oli järkyttäviä oireita tässä 3-4v sitten, mm öisiä paniikkikohtauksia ja nukkuminen ei onnistunut juuri mitenkään. Selvisi ferritiinimittauksissa (varastorauta on eri asia kuin hemoglobiini) että minulla on raudanpuutos, kiitos lankeaa ihotautilääkärille, joka ymmärsi tutkituttaa D-vitamiini- ja ferritiinitasot.

        Ilmeni myös muita pahoja oireita, kuten sydämen rytmihäiriöitä (osin siitä unen puutteesta johtuen) joille ei löytynyt selitystä, mutta jotka rautakuurin kuluessa poistui. Mm. minulta lähti hiuksia niin että jäljellä oli enää 1/3 hiuksista. :((( Oli kauheaa kun kokeilin kaikki kalliit tökötit ja vitamiinit että saisi pitää hiukset eikä mikään auttanut. Viikon kuluttua rautakuurin aloittamisesta paniikkioireet hävisi ja sain nukuttua. Hiuksetkin alkoi kasvaa takaisin ja muistaakseni kuukauden kuluttua raudan aloittamisesta (200mg rautaa per päivä) oli jo paksu villa peittämässä päänahkaa. Olen kertoillut näistä asioista täällä vuosi sitten aloittamissani "päiväkirjoissa" kun aloitin ketogeenisen ruokavaliokokeilun.

        Ferritiinin taso on varsinkin naisilla alhainen, ja todennäköinen syy moneen epämääräiseen vaivaan jos ei syö rautapitoista ruokaa ja lihaa jne. Voitko käydä missään ferritiinimittauksissa? Täällä yksityisellä labrassa voi mittauttaa ja maksaa 20e, jos ei saa lääkärin lähetettä. Rankka laihdutus ikääntyessä on oikeasti sydämelle pahaksi ja jos siihen on vielä heikko varastorauta niin se on tosi paha kombo.

        Proteiini on ikääntyessä lihaskadon kannalta todella tärkeä, mitä noissa sinulle annetuisssa teksteissäkin lukee. Sinähän liikut paljon niin sehän on tosi hyvä juttu kunnon ja lihasten säilyttämisen kannalta kunhan saat proteiinia riittävästi.

        Tuleekohan sinullekin siitä "paksu" olo kun maha on täynnä? Eli ne kalorit ei ole niin "valtavat" kuin tuntuu. Ei ainakaan paino oikeasti nouse päivässä mihinkään, mutta jos on tottunut olemaan nestepitoisella ravinnolla niin olo voi tuntua täydeltä kuidun vuoksi, kun suolistossa on jotain? Samoin neste pöhöttää kun syö runsashiilarisempaa ruokaa. Nesteet kyllä lähtee kun liikkuu ja rajoittaa päivän kuluessa hiilareita. Itsellä on tätä samaa ja tuntuu hetkellisesti siltä että on ahminut kauheasti vaikka olisi nauttinut vain 300 kcal aamiaisen. Kalorit onkin sitten aika hyvällä tasolla kun tarkistaaa kuten taas eilen kävi. Joku suklaakin aiheuttaa heti kamalan synnintunnon, vaikkei oikeasti ole syytä. Niin hyvin on ruoalla syyllistäminen mennyt perille. :D Mutta me ei syödä muiden ihmisten takia vaan itsemme.

        Keho vaan tottuu nopeasti siihen mitä saa. Muistan kun iäkäs ystäväni, joka painoi 41 kiloa sairaalaan letkuruokintaan joutuessaan kertoi myöhemmin kotiin päästessään että on "lihonut" niin ettei vaatteet mahdu päälle. Hänet oli sairaalassa saatu lihotettua peräti 58 kiloon, ja tunsi että on "lihonut liikaa". Kehonkuva vääristyy niin ja lihasten katoaminen ja sairaalassa makaaminen heikentää. Hänellekin määrättiin painoharjoittelua. Ikävä kyllä hän menehtyi.

        Laitatko saamiasi kaloreita Fineliin vaikka tai seuraat muuten? Eihän yksi pottukaan sisällä paljon energiaa, saati porkkana. Annoskokoja ja hiilihydraatteja voi tietty pienentää kunhan saa kaiken tarvitsemansa. Riisiä en itsekään syö, se on niin hiilaripitoista ja ravintoköyhää ja jos haluan tehdä esim jotain intialaista kastiketta niin kukkakaalista saa "riisin" kun raastaa kaalin ja paahtaa sitä pannulla sipulisilpun kanssa. Saa siinä päivän kasviskiintiötäkin kasvatettua.

        Onhan se tasapainon pitäminen väliin työlästä tässä herkkujen täyttämässä maailmassa mutta kun herkuttelee niin voi kompensoida muutaman päivän taas vähemmillä energioilla. Pitäisi olla kiitollinenkin tästä yltäkylläisyydestä.

        Linssikeitto on kyllä paras ruokakeksintö pitkään aikaan. Se on ihan ääriterveellinen kaikin puolin mm proteiinin ja raudan takia sen lisäksi että on herkullista ja halpaa. Siitä tulee valtavan täyteläinen ruokakokemus. Eilen tein siis vihreistä linsseistä, sipulista, valkosipulista, tomaattimurskasta (1kg), kookoskermasta ja tuoreesta korianterista. Korianteria aina koko nippu keiton päälle lopuksi. Mausteina chilipippuri, kurkuma, garam masala, curry, jeera ja tällä kertaa laitoin vähemmän suolaa kun lisäsin kasvisliemivalmistetta. Annoksen (2,5dl) hinnaksi tuli tällä kertaa vähän alle 30 snt, kun en ostanut tarvikkeita Lidlistä. Lidlin tuotteilla hinta olisi vielä alhaisempi.

        Kirjoita vaan edelleenkin vaikka tähän minun ketjuun jos et halua omia avata. :)

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta!

        Kiva kun olet vielä kuitenkin täällä. Miten olet nukkunut? Ei muiden kommenteista antaa mielenrauhan mennä, mutta asiantuntijoiden neuvot kyllä on ihan järjellisiä, niitä voi lukea suoraan netistä hakemalla. Jos itse nukun huonosti, on tunne kuin olisi parin promillen krapulassa eikä toimi kyllä aivot mitenkään, saati että keho jaksaisi.

        Mullahan oli järkyttäviä oireita tässä 3-4v sitten, mm öisiä paniikkikohtauksia ja nukkuminen ei onnistunut juuri mitenkään. Selvisi ferritiinimittauksissa (varastorauta on eri asia kuin hemoglobiini) että minulla on raudanpuutos, kiitos lankeaa ihotautilääkärille, joka ymmärsi tutkituttaa D-vitamiini- ja ferritiinitasot.

        Ilmeni myös muita pahoja oireita, kuten sydämen rytmihäiriöitä (osin siitä unen puutteesta johtuen) joille ei löytynyt selitystä, mutta jotka rautakuurin kuluessa poistui. Mm. minulta lähti hiuksia niin että jäljellä oli enää 1/3 hiuksista. :((( Oli kauheaa kun kokeilin kaikki kalliit tökötit ja vitamiinit että saisi pitää hiukset eikä mikään auttanut. Viikon kuluttua rautakuurin aloittamisesta paniikkioireet hävisi ja sain nukuttua. Hiuksetkin alkoi kasvaa takaisin ja muistaakseni kuukauden kuluttua raudan aloittamisesta (200mg rautaa per päivä) oli jo paksu villa peittämässä päänahkaa. Olen kertoillut näistä asioista täällä vuosi sitten aloittamissani "päiväkirjoissa" kun aloitin ketogeenisen ruokavaliokokeilun.

        Ferritiinin taso on varsinkin naisilla alhainen, ja todennäköinen syy moneen epämääräiseen vaivaan jos ei syö rautapitoista ruokaa ja lihaa jne. Voitko käydä missään ferritiinimittauksissa? Täällä yksityisellä labrassa voi mittauttaa ja maksaa 20e, jos ei saa lääkärin lähetettä. Rankka laihdutus ikääntyessä on oikeasti sydämelle pahaksi ja jos siihen on vielä heikko varastorauta niin se on tosi paha kombo.

        Proteiini on ikääntyessä lihaskadon kannalta todella tärkeä, mitä noissa sinulle annetuisssa teksteissäkin lukee. Sinähän liikut paljon niin sehän on tosi hyvä juttu kunnon ja lihasten säilyttämisen kannalta kunhan saat proteiinia riittävästi.

        Tuleekohan sinullekin siitä "paksu" olo kun maha on täynnä? Eli ne kalorit ei ole niin "valtavat" kuin tuntuu. Ei ainakaan paino oikeasti nouse päivässä mihinkään, mutta jos on tottunut olemaan nestepitoisella ravinnolla niin olo voi tuntua täydeltä kuidun vuoksi, kun suolistossa on jotain? Samoin neste pöhöttää kun syö runsashiilarisempaa ruokaa. Nesteet kyllä lähtee kun liikkuu ja rajoittaa päivän kuluessa hiilareita. Itsellä on tätä samaa ja tuntuu hetkellisesti siltä että on ahminut kauheasti vaikka olisi nauttinut vain 300 kcal aamiaisen. Kalorit onkin sitten aika hyvällä tasolla kun tarkistaaa kuten taas eilen kävi. Joku suklaakin aiheuttaa heti kamalan synnintunnon, vaikkei oikeasti ole syytä. Niin hyvin on ruoalla syyllistäminen mennyt perille. :D Mutta me ei syödä muiden ihmisten takia vaan itsemme.

        Keho vaan tottuu nopeasti siihen mitä saa. Muistan kun iäkäs ystäväni, joka painoi 41 kiloa sairaalaan letkuruokintaan joutuessaan kertoi myöhemmin kotiin päästessään että on "lihonut" niin ettei vaatteet mahdu päälle. Hänet oli sairaalassa saatu lihotettua peräti 58 kiloon, ja tunsi että on "lihonut liikaa". Kehonkuva vääristyy niin ja lihasten katoaminen ja sairaalassa makaaminen heikentää. Hänellekin määrättiin painoharjoittelua. Ikävä kyllä hän menehtyi.

        Laitatko saamiasi kaloreita Fineliin vaikka tai seuraat muuten? Eihän yksi pottukaan sisällä paljon energiaa, saati porkkana. Annoskokoja ja hiilihydraatteja voi tietty pienentää kunhan saa kaiken tarvitsemansa. Riisiä en itsekään syö, se on niin hiilaripitoista ja ravintoköyhää ja jos haluan tehdä esim jotain intialaista kastiketta niin kukkakaalista saa "riisin" kun raastaa kaalin ja paahtaa sitä pannulla sipulisilpun kanssa. Saa siinä päivän kasviskiintiötäkin kasvatettua.

        Onhan se tasapainon pitäminen väliin työlästä tässä herkkujen täyttämässä maailmassa mutta kun herkuttelee niin voi kompensoida muutaman päivän taas vähemmillä energioilla. Pitäisi olla kiitollinenkin tästä yltäkylläisyydestä.

        Linssikeitto on kyllä paras ruokakeksintö pitkään aikaan. Se on ihan ääriterveellinen kaikin puolin mm proteiinin ja raudan takia sen lisäksi että on herkullista ja halpaa. Siitä tulee valtavan täyteläinen ruokakokemus. Eilen tein siis vihreistä linsseistä, sipulista, valkosipulista, tomaattimurskasta (1kg), kookoskermasta ja tuoreesta korianterista. Korianteria aina koko nippu keiton päälle lopuksi. Mausteina chilipippuri, kurkuma, garam masala, curry, jeera ja tällä kertaa laitoin vähemmän suolaa kun lisäsin kasvisliemivalmistetta. Annoksen (2,5dl) hinnaksi tuli tällä kertaa vähän alle 30 snt, kun en ostanut tarvikkeita Lidlistä. Lidlin tuotteilla hinta olisi vielä alhaisempi.

        Kirjoita vaan edelleenkin vaikka tähän minun ketjuun jos et halua omia avata. :)

        T kn

        Kiitti tästä vuodatuksestasi! On kuin omaa päiväkirjaani lukisi!
        Sinulla vain on toimintaa asiain korjaamiseksi ja siksi sinun "ajatuksesi kelpaavat" kuin kefiiriä joisi! 🤣
        Paljon asiaa, mutta kun pääsin tuohon 58kg, niin ihokarvat nousivat pystyyn ja sain kauhun ahdistusta! Siihenkö tukevaan painoon tämän normaali luustoisen keski-ikäisen, 😆 muikkelin tulisi jättää se kehon trimmaus!? 🙄
        Katsos, kun olin mielestäni tullut lepsuksi, jos nostan syyspainon 56kg.

        Mutta kyllä kaikki samat oireet aina sydämen kivuista asti sitten on.
        Minulla kun on vielä maantinvärinen, suomalainen silkinhienot hiukset ja kun ne jää kampaan, niin itku tulee.
        Pakko pitää ne hartioille ulottuvana, että saa nekerättyä ylös lisukkeiden kanssa. Joskus käytän kokoperuukkia, sellaista nuoruuden malliin leikattua tietenkin! Muutkin kuin syöpähoitoa läpikäyvät voivat tarvita hiuslisäkettä.

        Minulla on ymmärrettävästä alhainen rautapitoisuus, mutta hankin 2 pulloa tosi hyvää rautalääkettä kaappiin. Otan ne nyt käyttöön.
        On se kumma, että sitä alakuloa ja masennusta ilmenee lisääntyvissä muodoissa. Juuri se, reipas kävely saa kehon omat endorfiinit vai mitkä morfiinit toimintaan. Pari viikkoa ja sitä on kuin uusi ihminen.
        Kehokin tulee ihan toiseen malliin.
        Uutisissa on siitä puhuttu vähää väliä. Kaikilla eibole samoja mahdollisuuksia käydä edes ulkona. Monissa Euroopan maissa oli oltava kotiarestissa vain ruokaa ja lääkkeitä hakeakseen. Lasten kanssa tulisi hulluksi vähemmästäkin.

        Liedeltä tulee hyvät tuoksut vihreistä linsseistä.
        Lopuksi raakaa sipulia niin paljon kuin sielu sietää ja persiljaa, rautaa, sillä ei se mikään hernemauste ole. Vielä saa mämmiä jemmasta.

        Täällä tulee olemaan muutama tunti päivässä 10° viikonlopun jälkeen.
        Mutta ei nouse edes 15° ja Suomessa oli välillä lämpimämpää kuin täällä.

        Joku mainitsi, että kahvi lihottaa, mutta minä jaksan paljon enemmän juotuani kaurakermakahvia ja sen jälkeen sitten ateriat, kun veto on poissa.
        Ja niin se on, että syönnin jälkeen on väsynyt, eikä eväänsä kykene väräyttämään. Sänkyyn pitkäkseen, kun ei pystyssä pysy.
        Siksi en syötyäni yleensä jaksa lenkille, vaan juotuani kahvin.
        Naputtelen nyt sitä juodessani tätä ja menen sitten rannalle kumivälineitten kanssa. Muuten jäykistyy istualleen, eikä sellaista voi edes polttohaudata. 😁

        Mutta ajattele, miten hyvin sentään vielä hoidan asiani ja olen aktiivi vapaaehtoisessa toiminnassa muiden eukkojen kanssa.
        En siksi pitänyt terveydenhoitoani mitenkään hälyttävänä.
        Iltapäivällä taas kantamaan korteni yhteiskunnan kekoon, kun tässä nauttii eläkettä, niin eihän sitä nyt työtä tekemättä leipäänsä saa syödä!

        Oletko sinä keski-ikäinen terävästä älystä päätellen?
        Tulin tänne katsomaan sen hauskan hiihtäjän intoilua ja mittailua.
        Luulin häntä pappuraksi, sillä vain eläkeläisillä on aikaa olla ladulla niin paljon. Mutta hän olikin eliittiurheilija ja nainen!
        Sanon vain, että hän on löytänyt ihanteellisen tavan purkaa ärsyyntymistään. 🤭
        Ei ole mikään pirttihirmu tuolla toiminnalla.

        Jatketaan nyt harjoituksia ja ollaan tyytyväisiä pikku edistymisistä.
        Every day counts! 🎉

        My 🤗


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti tästä vuodatuksestasi! On kuin omaa päiväkirjaani lukisi!
        Sinulla vain on toimintaa asiain korjaamiseksi ja siksi sinun "ajatuksesi kelpaavat" kuin kefiiriä joisi! 🤣
        Paljon asiaa, mutta kun pääsin tuohon 58kg, niin ihokarvat nousivat pystyyn ja sain kauhun ahdistusta! Siihenkö tukevaan painoon tämän normaali luustoisen keski-ikäisen, 😆 muikkelin tulisi jättää se kehon trimmaus!? 🙄
        Katsos, kun olin mielestäni tullut lepsuksi, jos nostan syyspainon 56kg.

        Mutta kyllä kaikki samat oireet aina sydämen kivuista asti sitten on.
        Minulla kun on vielä maantinvärinen, suomalainen silkinhienot hiukset ja kun ne jää kampaan, niin itku tulee.
        Pakko pitää ne hartioille ulottuvana, että saa nekerättyä ylös lisukkeiden kanssa. Joskus käytän kokoperuukkia, sellaista nuoruuden malliin leikattua tietenkin! Muutkin kuin syöpähoitoa läpikäyvät voivat tarvita hiuslisäkettä.

        Minulla on ymmärrettävästä alhainen rautapitoisuus, mutta hankin 2 pulloa tosi hyvää rautalääkettä kaappiin. Otan ne nyt käyttöön.
        On se kumma, että sitä alakuloa ja masennusta ilmenee lisääntyvissä muodoissa. Juuri se, reipas kävely saa kehon omat endorfiinit vai mitkä morfiinit toimintaan. Pari viikkoa ja sitä on kuin uusi ihminen.
        Kehokin tulee ihan toiseen malliin.
        Uutisissa on siitä puhuttu vähää väliä. Kaikilla eibole samoja mahdollisuuksia käydä edes ulkona. Monissa Euroopan maissa oli oltava kotiarestissa vain ruokaa ja lääkkeitä hakeakseen. Lasten kanssa tulisi hulluksi vähemmästäkin.

        Liedeltä tulee hyvät tuoksut vihreistä linsseistä.
        Lopuksi raakaa sipulia niin paljon kuin sielu sietää ja persiljaa, rautaa, sillä ei se mikään hernemauste ole. Vielä saa mämmiä jemmasta.

        Täällä tulee olemaan muutama tunti päivässä 10° viikonlopun jälkeen.
        Mutta ei nouse edes 15° ja Suomessa oli välillä lämpimämpää kuin täällä.

        Joku mainitsi, että kahvi lihottaa, mutta minä jaksan paljon enemmän juotuani kaurakermakahvia ja sen jälkeen sitten ateriat, kun veto on poissa.
        Ja niin se on, että syönnin jälkeen on väsynyt, eikä eväänsä kykene väräyttämään. Sänkyyn pitkäkseen, kun ei pystyssä pysy.
        Siksi en syötyäni yleensä jaksa lenkille, vaan juotuani kahvin.
        Naputtelen nyt sitä juodessani tätä ja menen sitten rannalle kumivälineitten kanssa. Muuten jäykistyy istualleen, eikä sellaista voi edes polttohaudata. 😁

        Mutta ajattele, miten hyvin sentään vielä hoidan asiani ja olen aktiivi vapaaehtoisessa toiminnassa muiden eukkojen kanssa.
        En siksi pitänyt terveydenhoitoani mitenkään hälyttävänä.
        Iltapäivällä taas kantamaan korteni yhteiskunnan kekoon, kun tässä nauttii eläkettä, niin eihän sitä nyt työtä tekemättä leipäänsä saa syödä!

        Oletko sinä keski-ikäinen terävästä älystä päätellen?
        Tulin tänne katsomaan sen hauskan hiihtäjän intoilua ja mittailua.
        Luulin häntä pappuraksi, sillä vain eläkeläisillä on aikaa olla ladulla niin paljon. Mutta hän olikin eliittiurheilija ja nainen!
        Sanon vain, että hän on löytänyt ihanteellisen tavan purkaa ärsyyntymistään. 🤭
        Ei ole mikään pirttihirmu tuolla toiminnalla.

        Jatketaan nyt harjoituksia ja ollaan tyytyväisiä pikku edistymisistä.
        Every day counts! 🎉

        My 🤗

        Hei vastasin sinulle mutta kommentti on poistettu :-]

        Täällä ei ole ehkä sopivaa mainita mansikkakakkua...eikä sitä että kaikki ei ole sitä mitä sanoo olevansa. Mutta sehän on ihan tavallista virtuaalitodellisuudessa.

        Takana 4 km lenkki. Otti voimille. Piti ihan torkut ottaa päälle.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei vastasin sinulle mutta kommentti on poistettu :-]

        Täällä ei ole ehkä sopivaa mainita mansikkakakkua...eikä sitä että kaikki ei ole sitä mitä sanoo olevansa. Mutta sehän on ihan tavallista virtuaalitodellisuudessa.

        Takana 4 km lenkki. Otti voimille. Piti ihan torkut ottaa päälle.

        T kn

        Antti Heikkiläkin otti ja täytti 75 vuotta. Skål suurelle persoonalle!


    • Anonyymi

      Sorruin kotimatkalla pakastepizzaan, koska oli hirveä nälkä käveltyäni. Vanha ja väijyvä hiilaririippuvuus alkaa taas nostaa päätään kunnolla ja pistää aivokemiaa sekaisin. Taitaa se porttiteoria ainakin minun kohdalla pitää paikkansa. :-] Juustonaksut johtaa meikäläisen mieron tielle ja lisäaineet ja arominvahventeet saa himoitsemaan lisää roskaa. Taitaapi olla sitten ketoilukausi tulossa, jos tämä ei muuten asetu. Pitää ihan komentaa itseään. Nyt on Fineli taas suureksi hyödyksi.

      Oikein mauton muuten pizza oli, ja siitä laskin kaloreita tulevaksi n. 800. Aamupala oli terveellinen ja normaali eikä tämmöinen poikkeama näkynyt Finelissäkään vertailuarviossa kovin suurena pudotuksena. Olo on vaan vetämätön. Tähän mennessä kaloreita on kuitenkin kertynyt jo tuo minulle tavanomainen 1250 joten en syö tänään mitään, saa suoletkin toipua tästä. Eivät kyllä tykkää vehnäjauhosta eikä lisäainemoskasta (kuten aivot) mitä napaan meni. Kuitua voisi vielä laittaa vielä menemään annoksen. Sports Trackerin mukaan kaloreita kului kävelyreissulla 320. Ettei tosiaan tuo pizza (tosi pienikokoinen) nyt maata kaada mutta huolestuttaa tämä kehitys aterioiden laadun suhteen. Mutta jaksaminen on vaan nyt jostain syystä heikkoa. Tälläkin hetkellä mieli askartelee hedelmien parissa, ja tekisi mieli kovasti päärynöitä.

      Lisänä otin rautaa, Deetä ja Ceetä, kuten normaalistikin. Huomiseksi on varhaiskaalta, joka on aivan ihanaa salaattina ja paistettuna. Huomenna on uusi päivä, sanottiin eräässä klassikkoelokuvassakin viimeisenä repliikkinä.

      Huomenna pitää ottaa iso askel johonkin ihan toiseen suuntaan. Tämmöistä yksinpuhelua taas. Saa kommentoidakin.

      T kn

      • Anonyymi

        Terveiset rannalta ja voikukka ja nokkosviljelyksiltä. Ovat hyvää vauhtia kasvamassa ja viikonloppuna saa uutta.
        Sain kuin sainkin linssimuhennosta ja huomiseksi annos valmiina.
        En ole vielä saanut sitä rapeaa uutta kaalia, josta pidän valtavasti,
        mutta sain uutta selleriä ja se on aivan makeaa.
        Kuitu on tärkeää ja syön sitä kcal laskematta.
        Sitten hapankaalia ja hiukkaperunasalaattia sen kanssa.
        Vihannesten sanotaan kuluttavan energiaa sulaessaan.

        Tänään sain tunnin kävelyn auringossa ja sitten puhdasta ruokaa.
        Sen vaikutus on heti, että sokerin mieliteko häviää.
        Olen siivonnut aika hyvin vinttiä. Se on kesämökkini.
        Ompelen siellä ja opiskelen vaihteeksi.

        Onko sinulla koo ajan työt työpaikalla vai voitko tehdä etäistyötä?
        Kun työstä tulee hirveällä nälällä, niin lssken sen psyykkisistä syistä johtuvaksi monella. On ahkeroinut monin tavoin ja onko saanut huomioita ja kiitosta siitä, että mehot on kierretty viime pisaraaan?
        Harvoin, mutta jos saisi tunnustusta ja vaikka pienen palkinnon, niin työntekijät saisivat iloa ja voimaa enempään toimintaan.

        Millä tavoin palkitdet itsesi suoritettuasi jotain tähdellistä?
        Olen päättänyt palkita itseni paapottamalla kehoani jollain tavalla.
        Nyt se on kuivaharjausta ja öljyhierontaa ja vyöhyketerapiaa.

        Vielä aurinko helottaa ja haluan iltakävelylle.
        Puiden lehdykät ovat jo isoilla hiirenkorvilla; tämä on ihanaa aikaa!

        My 🤗


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveiset rannalta ja voikukka ja nokkosviljelyksiltä. Ovat hyvää vauhtia kasvamassa ja viikonloppuna saa uutta.
        Sain kuin sainkin linssimuhennosta ja huomiseksi annos valmiina.
        En ole vielä saanut sitä rapeaa uutta kaalia, josta pidän valtavasti,
        mutta sain uutta selleriä ja se on aivan makeaa.
        Kuitu on tärkeää ja syön sitä kcal laskematta.
        Sitten hapankaalia ja hiukkaperunasalaattia sen kanssa.
        Vihannesten sanotaan kuluttavan energiaa sulaessaan.

        Tänään sain tunnin kävelyn auringossa ja sitten puhdasta ruokaa.
        Sen vaikutus on heti, että sokerin mieliteko häviää.
        Olen siivonnut aika hyvin vinttiä. Se on kesämökkini.
        Ompelen siellä ja opiskelen vaihteeksi.

        Onko sinulla koo ajan työt työpaikalla vai voitko tehdä etäistyötä?
        Kun työstä tulee hirveällä nälällä, niin lssken sen psyykkisistä syistä johtuvaksi monella. On ahkeroinut monin tavoin ja onko saanut huomioita ja kiitosta siitä, että mehot on kierretty viime pisaraaan?
        Harvoin, mutta jos saisi tunnustusta ja vaikka pienen palkinnon, niin työntekijät saisivat iloa ja voimaa enempään toimintaan.

        Millä tavoin palkitdet itsesi suoritettuasi jotain tähdellistä?
        Olen päättänyt palkita itseni paapottamalla kehoani jollain tavalla.
        Nyt se on kuivaharjausta ja öljyhierontaa ja vyöhyketerapiaa.

        Vielä aurinko helottaa ja haluan iltakävelylle.
        Puiden lehdykät ovat jo isoilla hiirenkorvilla; tämä on ihanaa aikaa!

        My 🤗

        Moikka,

        kiitos kuvauksistasi. Minulla ainoat keinot korona-aikana itseni palkitsemiseen tai mielenkohennukseen on oikeastaan saunominen omassa saunassa (ja jos vielä saa päälle lonkerot), se hyvä ruoka (valitettavasti) ja juoma viikonloppuisin. Ketutukseen pitää jotain saada, mutta onneksi nämä synnit on vielä pieniä. En tiedä miten tässä käy jos ei rajoituksia aleta purkaa. Koronat kun hellittäisi niin niitä keinoja olisi enemmän. Leffaa, uimahallia, kuntosalia, tapaamista kavereiden kanssa ja ilonpitoa, reissaamista. Normaalia elämää.

        Kohta pääsen tuonne kylmään veteen, kunhan ilmat vähän lämpiää että pystyy käymään jäävedessä ilman saunaa ja viitsii pukea rannalla ja kävellä kotiin. Kun on tässä pitkä aika siitä kun on käynyt kylmäuinnilla niin kroppaa on pitänyt yrittää hoitaa pelkällä jääkylmällä suihkulla saunassa istumisen lomaan. Silläkin jotenkin sinnitelty. Kevättä kohti mennään ja kohtahan ne on kesäuinnitkin käsillä. Kun pääsee luontoon niin se on aina tosi terapeuttista.

        Teen keikkatyötä. Sen enempää en halua avata, jos et pahastu. ;-)

        T kn


    • Anonyymi

      Tänään taas jokin menun muuttaminen käsillä. Kaappi on tyhjänä vanhoista aineksista niin pitää miettiä että mitä söisi seuraavaksi. Vähän menee aina samaa rataa arkena syömiset.

      Aamupala meni munan ja kalkkunan tahtiin, yksi leivänviipale ja itsejauhettua kahvia. Lounaaksi viisi kalkkunanakkia ja kevyttä perunasalaattia ja hapankaalta. Illalliseksi teen varhaiskaalista ja tuorekurkusta salaattia, laitan sekaan paistettua kanajauhista, satay-kastiketta ja shiratakia. Tulee lämmin salaatti.

      Kävin eilen kylmäuinnilla kun oli 17 astetta lämmintä niin ei saunaa tarvinnut. Vesi oli kyllä kylmää ja jäätä oli vielä hiukan rannalla ja pieniä jäälauttoja uiskenteli vedessä Horkka oli koko illan ja luinkin, että se lihasvärinä kuluttaa energiaa yhtä lailla kuijn portaiden nousu. :D Tuon päälle neljä kilometriä kävelyä, kaksi rantaan, kakski takaisin.

      T kn

    • Anonyymi

      Muistin, että minullahan omakin ketju.

      Tänään söin
      Aamupalalla 2 kauraleipäviipaletta a´ 32g. Kalkkunaleikkelettä, yksi munan ja kahvia litra. Voita leiville teelusikallinen.

      Lounas linssikeittoa ja yksi kauraleipäsiivu 32g

      Välipala päärynä 310g (valtava jätti) ja pieni kahvi

      Illallinen shirataki, sataykastike, kanajauhista, parsakaalta. varhaiskaalta ja tuorekurkkua, sipulia.
      -------
      Tarkistin päärynän GI:n ja se oli 30 ja merkattu vihreällä värillä kuten matalan GI:n tuotteet on Montignacin tuotehaussa.

      Ihan mukavaa vaihtelua oli syödä päärynää, kun on vältellyt vuoden hedelmiä. Se on ihan herkkua eikä kaipaa mitään makeaa kyllä lisäksi. Tällä hetkellä ei tunnu puuttuvan mitään, vaan on olo kuin ei olisi mitenkään rajoittunut ruokavalion kanssa.

      Linssikeittoon en varmaan ikinä kyllästy. En löydä mistään kaupasta Fibrexiä.

      • Anonyymi

        Oikeesti aamupalalla 1 litra kahvia. Se on ihan älytön määrä juoda kerralla. Mulla ei mene edes hanavettä litraa kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeesti aamupalalla 1 litra kahvia. Se on ihan älytön määrä juoda kerralla. Mulla ei mene edes hanavettä litraa kerralla.

        Ehkä olis pitänyt laittaa sitaatteihin "litra". Kyllä mulla menee joskus litrakin. Puoli litraa on vasta kaksi kuppia minun mitoilla. :)) Muuten en juuri kahvia juo, tänään oli pakko ottaa kupillinen päivällä kun väsytti niin.

        T kn


    • Anonyymi

      Lopeta tonttuililusi sokerin kanssa. Samoin myös sillä kehuminen on typerää laihdutussivulla.

      • Anonyymi

        Ööh...missä on "kehuttu" sokerin syönnillä ja onko se mielestäsi tabu täällä?

        Tuolle joka ihmetteli kahvin juomista "kerralla" piti tarkentaa että en kaada kahvia kurkkuun kaikkea kerralla, kuten en vettäkään kyllä. Vaan ihan palan painikkeena syönnin ohessa.

        Vähempikin riittäisi kyllä, yksi kupillinenkin ja riippuu paljonko on aikaa aamulla mutta himonsa kaikilla. Viikonloppuna menee enempi kun tulee litkittyä siinä aamutoimien yhteydessä puoleen päivään. Kahvilla on kuulemma maksaa hoitava vaikutus ja se ehkäisee D2:n puhkeamista, eli terveysjuoma. ;-]

        Ennen sama kahvimäärä jakautui ilmeisesti koko päivälle kun tuli juotua aamukahvi, aamupäiväkahvi, lounaan jälkeen, iltapäiväkahvi ja iltakahvi. Taitaa olla kuitenkin niin että kahvinjuominen on vähentynyt. Ei määräänsä enempää mene kerralla. Iltakahvi on ollut poissa kuvioista jo 25 v.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööh...missä on "kehuttu" sokerin syönnillä ja onko se mielestäsi tabu täällä?

        Tuolle joka ihmetteli kahvin juomista "kerralla" piti tarkentaa että en kaada kahvia kurkkuun kaikkea kerralla, kuten en vettäkään kyllä. Vaan ihan palan painikkeena syönnin ohessa.

        Vähempikin riittäisi kyllä, yksi kupillinenkin ja riippuu paljonko on aikaa aamulla mutta himonsa kaikilla. Viikonloppuna menee enempi kun tulee litkittyä siinä aamutoimien yhteydessä puoleen päivään. Kahvilla on kuulemma maksaa hoitava vaikutus ja se ehkäisee D2:n puhkeamista, eli terveysjuoma. ;-]

        Ennen sama kahvimäärä jakautui ilmeisesti koko päivälle kun tuli juotua aamukahvi, aamupäiväkahvi, lounaan jälkeen, iltapäiväkahvi ja iltakahvi. Taitaa olla kuitenkin niin että kahvinjuominen on vähentynyt. Ei määräänsä enempää mene kerralla. Iltakahvi on ollut poissa kuvioista jo 25 v.

        T kn

        En ole ikinä juonut kahvia ja maksa-arvot aina normaalit siitä huolimatta. Myöskään diabetestä ei ole ollut vaikka en ole juonut kahvia koskaan. En usko että maksani menee pilalle vaikka en juo kahvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä juonut kahvia ja maksa-arvot aina normaalit siitä huolimatta. Myöskään diabetestä ei ole ollut vaikka en ole juonut kahvia koskaan. En usko että maksani menee pilalle vaikka en juo kahvia.

        Kahvi onkin lähinnä nautintoaine. :-)
        Mutta siitä mukava että se edistää hyvinvointia.

        Pelkästään kahvin varassa ei terveys tietenkään ole. Ei asiat ole noin mustavalkoisia.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahvi onkin lähinnä nautintoaine. :-)
        Mutta siitä mukava että se edistää hyvinvointia.

        Pelkästään kahvin varassa ei terveys tietenkään ole. Ei asiat ole noin mustavalkoisia.

        T kn

        ” Harva se viikko saamme lukea kahvin terveysvaikutuksista yhtä ja toista. Välillä kahvi on terveellistä ja välillä lisää jopa ennen aikaisen kuoleman vaaraa. Tuloksien suunta riippuu siitä mitä (sairautta) on satutttu tutkimaan ja millaisella tutkimusmenetelmällä. ”

        https://www.pronutritionist.net/2016/06/valtavan-1277-tutkimusta-kasittaneen-analyysin-tulokset-kahvista/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Harva se viikko saamme lukea kahvin terveysvaikutuksista yhtä ja toista. Välillä kahvi on terveellistä ja välillä lisää jopa ennen aikaisen kuoleman vaaraa. Tuloksien suunta riippuu siitä mitä (sairautta) on satutttu tutkimaan ja millaisella tutkimusmenetelmällä. ”

        https://www.pronutritionist.net/2016/06/valtavan-1277-tutkimusta-kasittaneen-analyysin-tulokset-kahvista/

        Joo ja tuokin on jo monta vuotta vanhaa tietoa
        :-D

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja tuokin on jo monta vuotta vanhaa tietoa
        :-D

        T kn

        Itse asiassa Laatikainen referoi tutkimuskoostetta, joka käsitti 1277 kahvitutkimusta. En usko että kuva on muuttunut suuresti viiden viime vuoden aikana. Ja vaikka 1278:s tutkimus kertoisikin muuta, kokonaiskuva on kuitenkin kokonaiskuva, eikä uudempi tutkimus tee vanhempaa tutkimusta vanhentuneeksi. Tutkimus ei myöskään ole parempi, jos se uudempi kuin jokin toinen. Kahvi on sen verran ajaton juoma.


      • Anonyymi

        "Ööh...missä on "kehuttu" sokerin syönnillä ja onko se mielestäsi tabu täällä?"

        mm.

        On tullut syötyä sitä sun tätä joka ei kuulu terveellisiin tapoihin. Pizzaa (ei kukkisversiota), joten vehnäjauhoa ja hiilaria on saatu useassa muodossa. Viiniä ei ole tullut juotua mutta parit light lonkerot on kyllä mennyt. Pari päärynääkin söin.

        Hyvä kun samassa kirjoituksessa kiellät ja myönnät.


    • Anonyymi

      Kylläpä on mainio ja energinen ja kipeä olo kun pääsi eilen pitkästä aikaa uimaan ja vesijumppaamaan kunnolla kuntoradalla. Ihanat kelit on vaikkei minulle kelillä ole merkitystä kylmäuinnin kannalta. Mikä vain käy, ja minäkin käyn ympäri vuoden avovedessä uimassa. Se on suurin energian ja hyvän mielen nostattaja. Iloista on myös että koronarajoituksia on höllennetty muutenkin.

      Aamupalana munaa, kauraleipää ja kahvia.

      Tänään ostin viiliä jogurtin sijaan. Tulilla on myös uusi linssikeittokattilallinen. Olen syönyt jäätelöä ja juonut lonkeroa mutta koettanut pitää määrät alhaisina ja esim jäätelön käsittelen ruokavaliossa yhtenä ateriana. Näin ei päivän syöty energia nouse korkealle. Pyrin ostamaan jäätelönä vain Lohiloa, mutta pari kertaa on mennyt muutakin.

      T kn

      • Anonyymi

        Siinä lonkerossa on myös kaloreita mutta et pidä lonkeroa ateriana kuten jäätelöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä lonkerossa on myös kaloreita mutta et pidä lonkeroa ateriana kuten jäätelöä.

        Tosi vähän on, ja hiilareita ei nimeksikään. Kyllä minä lonkeron kalorit ja hiilarit lasken mukaan päivän energioihin. Hyvin mahtuu. Yksi lonkero on 100 kcal. Hiilaria 0-5 g.

        T kn


    • Anonyymi

      Onko lonkerossa vitamiineja ja hivenaineita?

      • Anonyymi

        Pitäisikö olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö olla?

        No ei mutta tuli 100 kcal turhia kaloreita.Jäätelössä on sentään kalsiumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei mutta tuli 100 kcal turhia kaloreita.Jäätelössä on sentään kalsiumia.

        Mulla on semmonen periaate että elämästä saa myös nauttia. Elämä on lyhyt eli miten vain. Me tehdään asioita kuten laihdutamme ja syömme itsemme takia, ei muita varten tai itsetarkoituksena. Minulla noin 80% terveellinen ruokavalio, jossa lasken ravinteet, syön hiilaritietoisesti ja loput otan vähän löysemmin. Siihen löysään kuuluu lähinnä viini (vain ruokajuomana), lonkero (saunajuoma), vähäsokerinen jäätelö ja suklaa. Jäätelö ja suklaa kerran viikossa ja mahdollisimman hyvälaatuista. Viiniä max kerran viikossa. Lonkeroa max 1-2 viikossa jonka korvaan välillä tonicilla. Mitään karkkeja ja kakkuja en syö kuin pari kertaa vuodessa jos on jonkun juhla, silloinkin vain vähän.

        Minulla on terveet elämäntavat, en tupakoi, liikun luonnossa, ja kuntoilen, kylmäuin ja nukun hyvin. Hyvä mieli on yhtä tärkeää kuin hyvä fyysinen kunto ja nämä riippuu suuresti toisistaan. Näillä koetan pärjätä elämäni loppuun oli se sitten jonkun mielestä väärin tai ei.

        Näillä viikonloppua kohti. :-)))

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on semmonen periaate että elämästä saa myös nauttia. Elämä on lyhyt eli miten vain. Me tehdään asioita kuten laihdutamme ja syömme itsemme takia, ei muita varten tai itsetarkoituksena. Minulla noin 80% terveellinen ruokavalio, jossa lasken ravinteet, syön hiilaritietoisesti ja loput otan vähän löysemmin. Siihen löysään kuuluu lähinnä viini (vain ruokajuomana), lonkero (saunajuoma), vähäsokerinen jäätelö ja suklaa. Jäätelö ja suklaa kerran viikossa ja mahdollisimman hyvälaatuista. Viiniä max kerran viikossa. Lonkeroa max 1-2 viikossa jonka korvaan välillä tonicilla. Mitään karkkeja ja kakkuja en syö kuin pari kertaa vuodessa jos on jonkun juhla, silloinkin vain vähän.

        Minulla on terveet elämäntavat, en tupakoi, liikun luonnossa, ja kuntoilen, kylmäuin ja nukun hyvin. Hyvä mieli on yhtä tärkeää kuin hyvä fyysinen kunto ja nämä riippuu suuresti toisistaan. Näillä koetan pärjätä elämäni loppuun oli se sitten jonkun mielestä väärin tai ei.

        Näillä viikonloppua kohti. :-)))

        T kn

        Itse en juo alkoholia.Ilman alkoholiakin voi nauttia elämästä.Minäkään en tupakoi.Mutta jos tykkää alkoholista niin juoda toki sitä voi. Itse pärjään ilmankin.


    • Anonyymi

      Lauantai:

      Aamiainen broilerileikkele, munaa ja kahvia. Tomaattia ja kurkkua.

      Lounas:
      Shiratakia, wokkivihanneksia, kanaa ja satay-kastiketta. Toinen puoli lautasesta kurkku, jäävuorisalaatti ja sipuli -sekoitus. Punaviini. Jälkiruoaksi Nicks-jäätelöä.

      Jää ehkä illallinen syömättä koska eilinen kävely ja uinti (pitkään vedessä) sekä sauna vei niin mehut etten ole selvinnyt vieläkään. Ei voinut yöllä nukkua kun oli elimistö niin kuumana. Olin yöllä alasti pihalla jäähdyttelemässä, mutta kylmässä suihkussa ja pään kastelu kylmässä vedessä auttoi. Lämmön säätely menee vähän sekaisin kylmän takia ja energiaa palaa.

      Eli aikainen nukkumaan meno kunhan sykkeet tasaantuu. Ikä alkaa vaikuttaa että rasittuu vähemmästä ja palautuminen kestää. Halvat humalat kylmässä vedessä saa. Nousukänni pari vuorokautta.

      T kn

    • Anonyymi

      Se on morjensta.

      Laitan tänne jotain mieleen tulevaa, vaikkei minun jutut ole oikeastaan mitään vhh:ta tai ketoa, käy kaikkeen hiilarinsäätöaiheisiin. Ostin jauhista halvalla ja oli liikaa munia niin tuli nostalgiapläjäys tehdä lihamakaroniaatikkoa.

      Tajusin ettei mulla ole korppujauhoja eikä parmesania, tai mitään juustoa ylipäätään, mitä olis voinut käyttää kuorrutuksen. Kokeilin käyttää kauralesettä em. asemasta. Oli tosi onnistunut "korvike", yllättävää. Tuli hyvä ja rapea, ruskistunut kuori laatikkoon. Voi sanoa jopa että ihan hakkasi korppujauhot. Eikä tullut energiaa kovin paljon, ainakaan mitä juustosta olis tullut.

      Muistakaahan juoda paljon, vettä siis. Muutenhan meillä suomalaisilla on nesteytys hyvin juhannuksen aikaan hallussa. Mulla on jatkuvasti 1,5 l vesipullo pakastimessa jäätymässä. Siitä mukava ottaa mukaan kuumaan kun jää sulaa sopivasti juotavaksi ja on vielä 6 h jälkeenkin jääkylmää ja jääpallo vielä pullon pohjalla. Laitan eletkrolyyttijauhetta mukaan helteellä. Ei tarvi termoksia jne. Kauppareissullakin toimii kylmäkallena ja kylmäpakkauksena iholla.

      Näillä ajatuksilla toivottelen Hyvää Juhannusta!

      T kn

      • Puuilossa saa edullista Elektrolyyttijauheita. On kylläkin tarkoitettu hevosille mutta ajattelin kokeilla. Taisi kyllä sisältää myös glukoosia eli on enemmänkin urheilujuomatiivistettä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe