Alin laihdutuskalorimäärä,painonhallinta

Anonyymi

Netistä löytyi tämä tieto että laihduttajan alin kalorimäärä on päivässä 1200 kaloria.Siinä sanotaan että sen verran pitää vähintään syödä että' saa tarpeeksi ravintoa.
Kokemukseni mukaan 1500 kaloriakin on liian pieni määrä.Oikea määrä ON vähintään 2000 -3000 kaloria lievästi ylipainoisellakin.
LIIAN PIENELLÄ KALORIMÄÄRÄLLÄ JOUTUU OLEMAAN NÄLÄSSÄ

https://keventajat.fi/terveys/miksi-1200-kcal-osa-2/

Tarkastelin nyt ruokapäiväkirjaa miten laihduin joulukuussa 2020 Olin syönyt alkukuusta 2 viikkoa 2000 kal välillä 2 päivää 3000 kaloria sitten 2 viikkoa 2500 -3000 kaloria välillä 3 päivää 4000 kaloria
TULOS
Paino noussut 1 kilo mutta kehon rasvakerros pienentynyt eli pihtimittaustulos pienentynyt 6 milliä 18 mm/12 mm.(jo 2 milliä näkyy huomattavan paljon)

MITEN LAIHTUMINEN ON TAPAHTUNUT
Keskiraskasta työtä 8 tuntia päivässä 3 tuntia hyötyliikuntaa kuten kauppapyöräilyä,ruuan valmistusta,pyykin pesua yms

JOS ei ole työssä täytyy työ vaihtoehtoisesti korvata liikunnalla.Mikään lyhytkestoinen 2 den tunnin suoritus ei riitä JOS sitten istuu tai makaa sohvalla koko loppupäivän.
Liikuntatunteja pitää tulla yhtä paljon kuin työssäkin.Itse olen nyt pyöräillyt 4,5- 5 tuntia päivässä (KOSKA en ole nyt työssä)mikä on vastannut varsin hyvin työpäivän liikuntaa.Liikunnan pystyy tekemään kahdessa erässäkin harrastamalla erillaisia lajeja kuten porrasnousua hiihtoa yms
(keho käyttää tehokkaasti kehon omia rasvoja energian lähteenä pitkäkestoisissa liikuntasuorituksissa.Toisinsanoen syö sen verran mitä elimistön toiminta tarvitsee munuaiset maksa,keuhkot yms ,ja keho käyttää sitten energiaksi kehon omia rasvoja )

Näin tehtynä SAA syödä hyvin ja ei tarvitse kärsiä OLLENKAAN nälkää laihdutuksen aikana.

PAINONHALLINTA
Painon saa pysymään samassa laihdutuksen jälkeen kun VÄHENTÄÄ 80% ruokavaliosta kaikki lihottavimmat tuotteet kuten viljatuotteet pullat ja leivät,rasva,sokeri,maitotuotteet

-mitään pullamössöjä EI kannata alkaa syömään laihdutuksen jälkeen koska laihduttaminen on TODELLISUUDESSA erittäin isotöistä

Pienillä kaloreilla kyllä laihtuu.MUTTA paino tulee yleensä takaisin kun taas isoilla kaloreilla ja suuremmalla liikuntamäärällä tehty laihdutus on pysyvää.

Paino ei kerro kaikkea
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005151099.html

Tähän tulee varmasti se sama pikkulapi kommentoimaan kakun syönnistä.
JOS TÄHÄN JOKU KOMMENTOI SE EN OLE MINÄ

63

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja lupaan ETTEN ENÄÄ ikinä kirjoita tänne.

      • Anonyymi

        Tuota ei usko Veijokaan!!


      • Anonyymi

        Taidat olla LIHAVA LÄSKI


      • Anonyymi

        "En yleensä usko sekasotkuja enkä satuja.
        tietoa haluavalle:
        [email protected]"

        Sanan yleensä käyttäminen tuossa, tarkoittaa sitä, että joissakin tapauksissa uskot sekasotkuihin ja satuihin.

        Tämähän saa esittämäsi teoriat energian katoamisesta suolistossa, ihan uuteen valoon.


      • Anonyymi

        Toivotaan että aloittaja saa kehon kuntoon kesäksi , niin paljon oli tietoa.
        Minä en kyllä ole oikeastaan yhdessäkään asiassa samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Sinä et taida olla penaalin terävin kynä.

    • Anonyymi

      Kokojyväviljat yhdistetään hyvään terveyteen. Jos liikkuu paljon, on myös lihasten uudistumisen kannalta eduksi syödä terveellisesti.

      Karkeilla, limuilla, vanukkailla ja kakulla ei kasvateta lihasta. Olen huomannut, että kokojyväviljatuotteet ovat erinomainen kuidun ja hyvä kasviproteiinin lähde. Ruis, kaura sekä kokojyvävehnä ovat paljon liikkuvalle ykkösvaihtoehto. Myös riisi ja varsinkin tumma riisi sopii, vaikka proteiinipitoisuus on hieman alhaisempi.

      Ainakin puurona, leipänä ja pastana viljat ovat hyvä valinta paljon liikkuvalle tavikselle, toki myös urheilijalle. Rasvattomaan maitoon keitetty kaurapuuro sekä hapankorput ja näkkileipä ja vastaavat kuivatuotteet ovat paljon liikkuvalle laihduttajalle loistava valinta.

      Karkit, limut, vanukkaat, voi, kerma, kakku ja valkoinen mössöjauhotuote pois kokonaan. Eikö niin?

      • Anonyymi

        Ei ole leipä tuotteet laihduttajan ruokaa. Niissä paljon kaloreita ja suolaa sekä hiilihydraattia ja sokeria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole leipä tuotteet laihduttajan ruokaa. Niissä paljon kaloreita ja suolaa sekä hiilihydraattia ja sokeria.

        Leipätuotteet ovat laihduttajan ruokaa kasvisten kera. Kokojyvänä ja täysjyvänä, valkoinen höttö pois. Ja aamu- tai iltapalaksi reilu annos puuroa.


      • Anonyymi

        "Kokojyväviljat yhdistetään hyvään terveyteen."

        Keliakiassa ensinkään ei edistä terveyttä. Kaikki leipä on vehnää johon sekoitettu nimeksi muita jauhoja. Luin jostain kirjasta että vehnän gluteeni vahingoittaa soluja ja altistaa syövälle ja autoimmuunisairauksille. Viljasta myrkkyjä kasviensuojelun vuoksikin. Pellot myrkytetään joka vuosi. Moni viljat jättänyt on saanut terveyden takaisin. Ennen vilja oli eri kuin nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokojyväviljat yhdistetään hyvään terveyteen."

        Keliakiassa ensinkään ei edistä terveyttä. Kaikki leipä on vehnää johon sekoitettu nimeksi muita jauhoja. Luin jostain kirjasta että vehnän gluteeni vahingoittaa soluja ja altistaa syövälle ja autoimmuunisairauksille. Viljasta myrkkyjä kasviensuojelun vuoksikin. Pellot myrkytetään joka vuosi. Moni viljat jättänyt on saanut terveyden takaisin. Ennen vilja oli eri kuin nyt.

        Olipa siinä tarpeettoman virheellinen tai valheellinen ja tarkoitushakuinen teksti!

        > Kaikki leipä on vehnää johon sekoitettu nimeksi muita jauhoja.

        Valhe tai lukemattoman ihmisen virhe! Kauraleivät, näkkileipä, hapankorppu, jälkiuunileipä jne jne eivät sisällä lainkaan vehnää. Leipä voi sisältää vehnää, mutta nyt emme puhu sekaleivistä tai höttöleivistä.

        Täysjyvävehnä on myös hyvä.

        > Luin jostain kirjasta että vehnän gluteeni vahingoittaa soluja ja altistaa syövälle ja autoimmuunisairauksille.

        Vai luit sinä tuollaista! Annapa meille muille tuo sama luettavaksi.

        > Viljasta myrkkyjä kasviensuojelun vuoksikin.

        Jaa. Annapa tuosta yksi tai usempi vertaisarvioitu tutkimus linkkeineen.

        > Pellot myrkytetään joka vuosi.

        Ja mitä sitten? Lähes kaikkea viljaa saa ekologisena luomuna.

        Elukoille annetaan rehuja ja kasviksille "myrkkyjä", sillä muuten ihmiskunta kuolisi nälkään.

        > Moni viljat jättänyt on saanut terveyden takaisin.

        Tuossa oli ainoa totta oleva asia tuon henkilön tarinassa! Viljat eivät sovi kaikille, kuten eivät sovi kaikki marjat, hedelmät, pähkinät tai siemenetkään. Ihminen voi olla allerginen myös lateksille, pölylle, heinälle, kukille, sienille, mikrobeille, antibiooteille, formaldehydille jne jne.

        Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteivätkö muut ihmiset voisi käyttää viljaa.

        > Ennen vilja oli eri kuin nyt.

        Kerro lisää tuosta. Et taida puhua geenimuuntelusta vaan omasta ajatusharhastasi ja pahasta päähänpinttymästä.


      • Anonyymi

        "Ainakin puurona, leipänä ja pastana viljat ovat hyvä valinta paljon liikkuvalle tavikselle, toki myös urheilijalle. Rasvattomaan maitoon keitetty kaurapuuro sekä hapankorput ja näkkileipä ja vastaavat kuivatuotteet ovat paljon liikkuvalle laihduttajalle loistava valinta."

        Luulin että yrität kertoa laihduttamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin puurona, leipänä ja pastana viljat ovat hyvä valinta paljon liikkuvalle tavikselle, toki myös urheilijalle. Rasvattomaan maitoon keitetty kaurapuuro sekä hapankorput ja näkkileipä ja vastaavat kuivatuotteet ovat paljon liikkuvalle laihduttajalle loistava valinta."

        Luulin että yrität kertoa laihduttamisesta.

        Luulo ei ole tiedon väärti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulo ei ole tiedon väärti.

        Kysypä asiaa Veijolta. Sähköpostilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysypä asiaa Veijolta. Sähköpostilla.

        "Kysypä asiaa Veijolta. Sähköpostilla."

        [email protected]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole leipä tuotteet laihduttajan ruokaa. Niissä paljon kaloreita ja suolaa sekä hiilihydraattia ja sokeria.

        Samoin, kaikki vilja pitää ekana jättää pois.

        Toiseksi voisin sanoa, harva pystyy laihduttamaan liikunnalla, sen mitä tunnissa kuluttaa, sen minuutissa väsyneenä syö.

        Lisäksi, kyllä niiden lihasten kuuluu kuihtua. Satakiloisen voimia ei mitenkään voi olla 70 kiloisella.
        Jos 70 kiloisella olisi 100 kiloisen voimat, hänhän voittaisi omassa 70 kg painisarjassa kevyesti vastustajan.
        Jopa sydän pienenee laihtuessa ja sopeutuu uuteen kehoon. Siitä suurien laihduttajien rytmihäiriöt johtuu. Terveellistä ei ole kuin max 30 kg laihdutus vuodessa-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa siinä tarpeettoman virheellinen tai valheellinen ja tarkoitushakuinen teksti!

        > Kaikki leipä on vehnää johon sekoitettu nimeksi muita jauhoja.

        Valhe tai lukemattoman ihmisen virhe! Kauraleivät, näkkileipä, hapankorppu, jälkiuunileipä jne jne eivät sisällä lainkaan vehnää. Leipä voi sisältää vehnää, mutta nyt emme puhu sekaleivistä tai höttöleivistä.

        Täysjyvävehnä on myös hyvä.

        > Luin jostain kirjasta että vehnän gluteeni vahingoittaa soluja ja altistaa syövälle ja autoimmuunisairauksille.

        Vai luit sinä tuollaista! Annapa meille muille tuo sama luettavaksi.

        > Viljasta myrkkyjä kasviensuojelun vuoksikin.

        Jaa. Annapa tuosta yksi tai usempi vertaisarvioitu tutkimus linkkeineen.

        > Pellot myrkytetään joka vuosi.

        Ja mitä sitten? Lähes kaikkea viljaa saa ekologisena luomuna.

        Elukoille annetaan rehuja ja kasviksille "myrkkyjä", sillä muuten ihmiskunta kuolisi nälkään.

        > Moni viljat jättänyt on saanut terveyden takaisin.

        Tuossa oli ainoa totta oleva asia tuon henkilön tarinassa! Viljat eivät sovi kaikille, kuten eivät sovi kaikki marjat, hedelmät, pähkinät tai siemenetkään. Ihminen voi olla allerginen myös lateksille, pölylle, heinälle, kukille, sienille, mikrobeille, antibiooteille, formaldehydille jne jne.

        Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteivätkö muut ihmiset voisi käyttää viljaa.

        > Ennen vilja oli eri kuin nyt.

        Kerro lisää tuosta. Et taida puhua geenimuuntelusta vaan omasta ajatusharhastasi ja pahasta päähänpinttymästä.

        "> Luin jostain kirjasta että vehnän gluteeni vahingoittaa soluja ja altistaa syövälle ja autoimmuunisairauksille.

        Vai luit sinä tuollaista! Annapa meille muille tuo sama luettavaksi.

        > Viljasta myrkkyjä kasviensuojelun vuoksikin.

        Jaa. Annapa tuosta yksi tai usempi vertaisarvioitu tutkimus linkkeineen.""""



        KYLLÄ TUO ensimmäinen kirjoitta ja oli oikeassa. Laita Googleen niin löydät helpolla faktat.
        Mutta sitä on vain syötävä viljaa, jos ja kun on nuoruuden kodissa oppinut.
        Ruokailutavat opitaan kodissa.
        Kyllä suomalaisessa viljassa on myrkkyjä, ei täällä kasva nopeasti vilja eikä perunat, ilman lisäpotkua. Ja kuka uskoo täydelliseen luomuruokaan , minä en.


    • Anonyymi

      "Netistä löytyi tämä tieto että laihduttajan alin kalorimäärä on päivässä 1200 kaloria.Siinä sanotaan että sen verran pitää vähintään syödä että' saa tarpeeksi ravintoa.
      Kokemukseni mukaan 1500 kaloriakin on liian pieni määrä"

      Meinaatko siis että sinun "kokemus" on informatiivisempi ja pitäisi paikkansa ennemmin kuin lääkärin tieteelliset perustelut?
      😆

      Tämä on kyllä hauska palsta.

      • Anonyymi

        1500 kalorilla mansikkakakun määrä jää LIIAN alhaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1500 kalorilla mansikkakakun määrä jää LIIAN alhaiseksi.

        Tuo en ollut MINÄ.Avaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo en ollut MINÄ.Avaaja.

        Eihän siinä NIIN kukaan väittänytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä NIIN kukaan väittänytkään.

        Tytöt ovat taas ahdistuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tytöt ovat taas ahdistuneita.

        Sinä et taida tykätä tytöistä. Oletko itse mies vaiko nainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä NIIN kukaan väittänytkään.

        JOS TÄHÄN JOKU KOMMENTOI SE EN OLE MINÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et taida tykätä tytöistä. Oletko itse mies vaiko nainen?

        Minä olen itse välillä hyvinkin ahdistunut nainen, enkä siedä teissä muissa nähdä itseäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä NIIN kukaan väittänytkään.

        Halusin vaan varmistaa muille että se en ollut minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOS TÄHÄN JOKU KOMMENTOI SE EN OLE MINÄ.

        MINÄ en TÄTÄ kirjoittanut, halusin vain varmistaa etten MINÄ ole MINÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINÄ en TÄTÄ kirjoittanut, halusin vain varmistaa etten MINÄ ole MINÄ.

        Sen kirjoitin MINÄ.Avaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kirjoitin MINÄ.Avaaja.

        Kuten huomaa tänne voi kirjoitella matalalla kynnyksellä mitä piilotajunnasta sattuu pulpahtamaan.


      • Anonyymi

        Jos syöt vain vähän,niin keho käyttää enimmäkseen elimistön toimintaan energiaksi kehon rasvoja.
        ja kun syöt enemmän keho käyttää energiaksi SYÖTYÄ ruokaa JA polttaa liikuntasuorituksen aikana kehosta rasvaa.
        Siinä on suuri ero 1500 kaloriakaan ei riitä elimistön ylläpitäviin toimintoihin.Olo on SIIS huomattavasti parempi jos keho saa laihdutuksen aikana tarpeeksi ravintoa.

        En tiedä ymmärsitkö nytkään tätä asiaa,mutta olen ainakin yrittänyt selittää mistä johtuu erittäin huono nälkiintynyt olo laihdutuskuurin aikana.Eli syö enemmän,ja liiku PALJON niin saat hyvää oloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten huomaa tänne voi kirjoitella matalalla kynnyksellä mitä piilotajunnasta sattuu pulpahtamaan.

        Juu huomasin että piilotajuntasi pulpautti tuollaisen


      • Anonyymi

        Niin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOS TÄHÄN JOKU KOMMENTOI SE EN OLE MINÄ.

        Taidat olla LIHAVA LÄSKI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1500 kalorilla mansikkakakun määrä jää LIIAN alhaiseksi.

        Taidat olla LIHAVA LÄSKI


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lukematta juttua olisiko kyseessä perusaineenvaihdunta. Se lienee ainoa taso, jota ei ole syytä alittaa. Kyllä jollakin 1200 kilokaloria voi olla ihan sopiva taso.


      • Anonyymi

        "Älä koskaan syö alle 1500 kilokaloria päivässä sanoo pöperöproffa Patrik Borg."

        Eikö kertonut että kaloriteoria ei toimi luullulla tavalla ihmiselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä koskaan syö alle 1500 kilokaloria päivässä sanoo pöperöproffa Patrik Borg."

        Eikö kertonut että kaloriteoria ei toimi luullulla tavalla ihmiselle?

        Mikä siinä kaloriteoriassa sitten on vikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä kaloriteoriassa sitten on vikana?

        Kuulemma ihmisen aineenvaihdunnassa energiaa katoaa sen jälkeen kun on laittanut sähköpostia ruotsalaiselle insinöörille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä kaloriteoriassa sitten on vikana?

        "Mikä siinä kaloriteoriassa sitten on vikana?"

        Dr Ludwig: ”Jos syöt aitoa ruokaa oikean
        määrän niin kehosi hoitaa kyllä itse loput”

        Nyt on sitten korkea aika saattaa kaloriteoria lopullisesti
        hautaan. (jollet nyt jo ole tehnyt sitä) ja alkaa kohdistamaan
        ajatukset siihen millä on todellista merkitystä laihdutuksessa:
        syömäsi ruoan laatu.

        Ongelmana lihottavassa ruoassa ei ole se että saat
        liikaa kaloreita, sanoo professori Ludvig (yksi maailman johtavia
        ravintoasiantuntijoita painonhallinnassa). Ongelmana on se nippu
        kehon omia reagointeja jotka edistävät rasvan kertymistä ja saavat
        aikaan sen että syöt liikaa. Prosessoitu hiilihydraattirikas ruoka
        kuten chipsit, limsat, keksit ja jopa valkoinen riisi, muuttuvat pian
        sokeriksi elimistössäsi ja nostavat hormoonin. Insuliini, tasoa


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä siinä kaloriteoriassa sitten on vikana?"

        Dr Ludwig: ”Jos syöt aitoa ruokaa oikean
        määrän niin kehosi hoitaa kyllä itse loput”

        Nyt on sitten korkea aika saattaa kaloriteoria lopullisesti
        hautaan. (jollet nyt jo ole tehnyt sitä) ja alkaa kohdistamaan
        ajatukset siihen millä on todellista merkitystä laihdutuksessa:
        syömäsi ruoan laatu.

        Ongelmana lihottavassa ruoassa ei ole se että saat
        liikaa kaloreita, sanoo professori Ludvig (yksi maailman johtavia
        ravintoasiantuntijoita painonhallinnassa). Ongelmana on se nippu
        kehon omia reagointeja jotka edistävät rasvan kertymistä ja saavat
        aikaan sen että syöt liikaa. Prosessoitu hiilihydraattirikas ruoka
        kuten chipsit, limsat, keksit ja jopa valkoinen riisi, muuttuvat pian
        sokeriksi elimistössäsi ja nostavat hormoonin. Insuliini, tasoa

        Ludwig kannattaa hedelmien ja täysjyväviljan syöntiä. Asiasta voi lukea esimerkiksi tästä artikkelista:'Dr. David Ludwig clears up carbohydrate confusion'.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ludwig kannattaa hedelmien ja täysjyväviljan syöntiä. Asiasta voi lukea esimerkiksi tästä artikkelista:'Dr. David Ludwig clears up carbohydrate confusion'.

        Tuohan on sitten hyvä pohja rakentaa muuta ruokavaliota.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ludwig kannattaa hedelmien ja täysjyväviljan syöntiä. Asiasta voi lukea esimerkiksi tästä artikkelista:'Dr. David Ludwig clears up carbohydrate confusion'.

        Luulin, että Dr David Ludwig on joku huru-ukko, mutta hänestä olikin juttua Laatikaisen sivulla ja nimi on tuttu tiedemaailmassa.

        https://suomenravitsemustieteenyhdistys.fi/tutkimustuloksia-insuliini-energiansaanti/

        ”Valtaosa ravitsemustietelijöistä varmaankin allekirjoittaa väitteen, että lihavuus on erittäin monitekijäinen (kompleksi), ympäristö- ja yhteiskunnallisista tekijöistä johtuva tila.

        Tälle näkemykselle vastakkainen hypoteesi on, että aterioiden hiilihydraattien aiheuttama insuliinin eritys on keskeisimpiä, jos ei keskeisin, lihavuuden aiheuttaja. Tieteellisessä kirjallisuudessa mallista käytetään nimeä carbohydrate-insulin model of obesity (CIM). Mallin vankkumaton puolesta puhuja on muun muassa amerikkalainen tutkijalääkäri David Ludwig; hän on käynyt tieteellistä väittelyä mallin oikeellisuudesta vuosia esimerkiksi lihavuustutkija Kevin Hallin kanssa.”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luulin, että Dr David Ludwig on joku huru-ukko, mutta hänestä olikin juttua Laatikaisen sivulla ja nimi on tuttu tiedemaailmassa.

        https://suomenravitsemustieteenyhdistys.fi/tutkimustuloksia-insuliini-energiansaanti/

        ”Valtaosa ravitsemustietelijöistä varmaankin allekirjoittaa väitteen, että lihavuus on erittäin monitekijäinen (kompleksi), ympäristö- ja yhteiskunnallisista tekijöistä johtuva tila.

        Tälle näkemykselle vastakkainen hypoteesi on, että aterioiden hiilihydraattien aiheuttama insuliinin eritys on keskeisimpiä, jos ei keskeisin, lihavuuden aiheuttaja. Tieteellisessä kirjallisuudessa mallista käytetään nimeä carbohydrate-insulin model of obesity (CIM). Mallin vankkumaton puolesta puhuja on muun muassa amerikkalainen tutkijalääkäri David Ludwig; hän on käynyt tieteellistä väittelyä mallin oikeellisuudesta vuosia esimerkiksi lihavuustutkija Kevin Hallin kanssa.”

        Itse kyllä uskon Ludwigiä. Insuliinillakin saattaa olla asian kanssa tekemistä mutta ruoka on nykyään aivan liian pitkälle jalostettua.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse kyllä uskon Ludwigiä. Insuliinillakin saattaa olla asian kanssa tekemistä mutta ruoka on nykyään aivan liian pitkälle jalostettua.

        Se minua ihmetyttää tuossa Veijon tulkinnassa Ludwigin sanomisista, on se, ettei Ldwig väitä kaloriteoriaa vääräksi.

        Mutta näköjään sen voi aika vapaalla ajatuksenkululla noinkin tulkita.

        Ja se hiilihydraatti = sokeria tulkinta, ai hyvänen aika.

        Mutta eikös se diabetes tuhoa hiussuonia, nehän ruokkivat myös aivotoimintaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se minua ihmetyttää tuossa Veijon tulkinnassa Ludwigin sanomisista, on se, ettei Ldwig väitä kaloriteoriaa vääräksi.

        Mutta näköjään sen voi aika vapaalla ajatuksenkululla noinkin tulkita.

        Ja se hiilihydraatti = sokeria tulkinta, ai hyvänen aika.

        Mutta eikös se diabetes tuhoa hiussuonia, nehän ruokkivat myös aivotoimintaa.

        Ludwig ei ole ääliö kuten osa sianrasvakarppaajista ja tietää kyllä ihmisillä tehdyistä mittauksista joilla kaloriteoria on varmistettu.

        Itse en usko sinällänsä siihen, että insuliini lihottaisi. Sen liikakäyttö kyllä lihottaa. Sen sijaan uskon että liian prosessoitu ruoka on sekä epäterveellistä että lihottavaa. Eniten laittaisin syyllisyyttä sokerille, toki moni on lihottanut itsensä myös rasvaisella lihalla ja makkaralla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ludwig ei ole ääliö kuten osa sianrasvakarppaajista ja tietää kyllä ihmisillä tehdyistä mittauksista joilla kaloriteoria on varmistettu.

        Itse en usko sinällänsä siihen, että insuliini lihottaisi. Sen liikakäyttö kyllä lihottaa. Sen sijaan uskon että liian prosessoitu ruoka on sekä epäterveellistä että lihottavaa. Eniten laittaisin syyllisyyttä sokerille, toki moni on lihottanut itsensä myös rasvaisella lihalla ja makkaralla.

        Samahan se on mistä se energia tulee, jos sitä on enemmän kuin kulutusta niin alkaa lihoamaan.

        Olen pitänyt jo vuosia ruokapäiväkirjaa ja laskenut kuukausikohtaisia eneriamääriä ja niiden jakaumia. Itselläni syöminen muuttuu erittäin paljon vuodenaikojen mukaan.

        Tuosta materiaalista kun otan kuukauden jolloin olen syönyt keskimäärin vähiten ja sitten kuukauden jolloin olen syönyt keskimäärin eniten ja vertaan niitä:

        -hiilihydraatin määrä nousee suurienergisessä kuukaudessa 60%
        -rasvan määrä nousee 37%
        -proteiinin määrä nousee 12%

        Energiamääriksi muutettuna:

        -hiilihydraattien energiamäärä nousee 2336 kJ
        -rasvan energiamäärä nousee 925 kJ
        -proteiinin energiamäärä nousee 176 kJ

        Tuon perusteella syyttäisin omassa painonhallinnassani eniten hiilihydraatteja painonnoususta, joka tapahtuu loka-huhtikuun välisenä aikana.

        En väitä että kaikilla menee samalla lailla tuo, itselleni talven pimeys tuo huonovointisuutta jota sitten saa hetkellisesti korjattua syömällä hiilihydraattipitoisia asioita: pulla, karkki, jäätelö ym.

        Tuosta itsensä tutkimisesta ruokapäiväkirjan avulla ei ole ollut ainakaan haittaa. En olisi hahmottanut muuten, että eneriamäärät jotka syön, noudattaa auringosta saadun UV:n määrää. Olen myös huomannut että jos käyn keskellä talvea Kanarialla, se muuttaa energiamäärää noin kolmeksi viikoksi, kunnes palautuu siihen "normaaliin".

        No, tämmöstä pohdintaa. Ei välttämättä auta ketään, mutta tällaisia tuloksia olen itse saanut.


      • Anonyymi

        Kun niin paljon tässä vuosien varrella on tuon Ludwigin sanomisia tänne siteerattu niin päätin googlettaa:

        -Ludwig ja caloric theory, 0 tärppiä
        -Ludwig ja kaloriteoria, 2 tärppiä, molemmat suomi24:stä
        -dr ludwig hautaan, 2 tärppiä, toinen ruotsalaiselta "terveyssivulta" ja toinen suomi24:stä
        -dr ludwig grave, 0 tärppiä

        Luulisi että noinkin tunnetun miehen sanomisia olisi enemmänkin netissä mutta aina nuo oletetut lainaukset näyttää päätyvän saman henkilön sanomisiksi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse kyllä uskon Ludwigiä. Insuliinillakin saattaa olla asian kanssa tekemistä mutta ruoka on nykyään aivan liian pitkälle jalostettua.

        Ludwigin teoria on kyllä aika ekstriimi. Valtaosa ravitsemustieteilijöistä uskoo, ettei löydy yhtä syytä lihavuusepidemiaan. Tuossa tuoreessa Kevin Hallin tutkimuksessa Ludwigin teorian paikkansapitävyydelle ei löytynyt vahvistusta, vaikka sitä nimenomaan etsittiin. Voi Ludwigin väite silti pitää paikkansa.

        https://suomenravitsemustieteenyhdistys.fi/tutkimustuloksia-insuliini-energiansaanti/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ludwigin teoria on kyllä aika ekstriimi. Valtaosa ravitsemustieteilijöistä uskoo, ettei löydy yhtä syytä lihavuusepidemiaan. Tuossa tuoreessa Kevin Hallin tutkimuksessa Ludwigin teorian paikkansapitävyydelle ei löytynyt vahvistusta, vaikka sitä nimenomaan etsittiin. Voi Ludwigin väite silti pitää paikkansa.

        https://suomenravitsemustieteenyhdistys.fi/tutkimustuloksia-insuliini-energiansaanti/

        Minusta Ludwig on oikeassa siinä että ruoka on aivan liian jalostettua nykyään. Pienen insuliinivasteen hiilihydraatit ovat yleensä niitä parempia hiilihydraatteja.


    • Anonyymi

      Tulihan se pikkulapsi tänne kommentoimaan,niinkuin alussa sanoin.

      • Anonyymi

        Missä hän on nyt kommentoinut? Oletko sinä nyt sinä, vai joku muu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä hän on nyt kommentoinut? Oletko sinä nyt sinä, vai joku muu?

        Minä olen mansikkakakku joka veivaa fillaria 5:si tuntia päivässä.

        MINÄ en sitten kirjoittanut tätä enkä aio tänne enää kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen mansikkakakku joka veivaa fillaria 5:si tuntia päivässä.

        MINÄ en sitten kirjoittanut tätä enkä aio tänne enää kirjoittaa.

        Tämä kommentti osui niin hyvin tyypin kipupisteeseen että laittoi varmaan 5 haistatteluviestiä jotka kaikki poistettiin, luonnollisesti.

        Eihän tuon parempaa palautetta voi saada, kun tietää että on osunut tunteiden syvimpään keskukseen.


    • Anonyymi

      Minä en enään koskaan kirjoita tänne muuta.Sanon vaan että ruuan PITÄÄ OLLA HYVÄÄ,viljat pitää jättää pois ja pyöräillä tai hiihtää pitää 4 stä 6 teen tuntiin päivässä.Turha syödä PAHAA ruokaa jos 1200 kaloria katoaa HYVIN pyöräillessä.

      Jos joku vielä puhuu täällä mansikkakakusta,niin se en ole minä vaan joku muu lihava läski.Minä painan 65 ntä viisi kiloa ja joskus kuluu 5000 kaloria viljan aiheuttamana ylipainona.Liikkujan paras ruoka valmistetaan sika nauta jauhelihasta ja kahviksi mustaa kahvia.

      • Anonyymi

        Taidat olla lihava läski


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla lihava läski

        Painan 65 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painan 65 kg.

        Läskihan onkin joskus vain korvien välissä. Esim 42 kiloa painava voi pitää itseään läskinä ja laihduttaa ja kuntoilee pakonomaisesti koska hän ei näe peilistä todelllista kuvaansa.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läskihan onkin joskus vain korvien välissä. Esim 42 kiloa painava voi pitää itseään läskinä ja laihduttaa ja kuntoilee pakonomaisesti koska hän ei näe peilistä todelllista kuvaansa.

        T kn

        Kysymys onkin nyt siitä että ruuan pitää olla HYVÄÄ.Jos syö vain hyvää ruokaa eikä PAHAA ruokaa,kaloreita voi tulla vuorokaudessa jopa yli 5000 tta.Siinä lihoaa 30 ntä kilogrammaa puolessa vuodessa ellei kulutus ole pyöräilyn tai hiihdon toimesta suurta.Sen vuoksi on erittäin tärkeätä liikkua 4 tai 6 tuntia päivässä ja nyt keli on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla lihava läski

        Sorry,lähetin 10en kertaa saman.


    • Anonyymi

      "LIIAN PIENELLÄ KALORIMÄÄRÄLLÄ JOUTUU OLEMAAN NÄLÄSSÄ"
      -- Mɪɴᴀ̈ ᴀɪɴᴀᴋɪɴ ᴏʟᴇɴ ᴛᴏᴛᴛᴜɴᴜᴛ ᴘɪᴇɴᴇᴇɴ ᴋᴀʟᴏʀɪᴍᴀ̈ᴀ̈ʀᴀ̈ᴀ̈ɴ ᴠɪɪᴋᴏssᴀ. Lᴀɪʜᴅᴜɴ ᴇɴsɪɴ ₂﹣₃ ᴋɢ ᴊᴀ sɪᴛᴛᴇɴ ₁ ᴋɢ ᴠɪɪᴋᴏssᴀ.

      "Näin tehtynä SAA syödä hyvin ja ei tarvitse kärsiä OLLENKAAN nälkää laihdutuksen aikana."
      -- Lᴀɪʜᴅᴜᴛᴜs ᴠɪᴇ ᴀɪᴋᴀᴀ ᴊᴀ ᴘɪᴛᴋᴀ̈ʟʟᴀ̈ ᴀᴊᴀʟʟᴀ ᴋᴇʜᴏ ᴍᴇɴᴇᴇɴ ʜᴜᴏɴᴏᴏɴ ᴋᴜɴᴛᴏᴏɴ.


      "Pienillä kaloreilla kyllä laihtuu.MUTTA paino tulee yleensä takaisin kun taas isoilla kaloreilla ja suuremmalla liikuntamäärällä tehty laihdutus on pysyvää."
      -- Kᴜɴ ᴏɴ ʟᴀɪʜᴛᴜɴᴜᴛ ᴘᴜᴏʟᴇᴛ ᴛᴀʀᴘᴇᴇsᴛᴀ﹐ ᴠᴏɪ ɴᴏsᴛᴀᴀ ᴋᴀʟᴏʀɪᴍᴀ̈ᴀ̈ʀᴀ̈ᴀ̈. Hᴀʀᴠᴀ ᴋʏʟʟᴀ̈ ᴏᴘᴘɪɪ ʟᴀɪʜᴅᴜᴛᴜsᴀɪᴋᴀɴᴀ ᴏɪᴋᴇᴀᴛ ʀᴜᴏᴋᴀɪʟᴜᴛᴀᴠᴀᴛ.

      Jᴀ ᴏᴍɪᴀ ᴋᴏᴋᴇᴍᴜᴋsɪᴀ. Lᴀɪʜᴅᴜᴛᴛᴀᴍɪɴᴇɴ ᴏʟɪ ʜᴇʟᴘᴘᴏᴀ ₃₀ᴠ﹐ sᴀᴍᴀᴀ ᴠɪᴇʟᴀ̈ ₅₀ᴠ. Mᴜᴛᴛᴀ ₆₀ᴠ ᴊᴀ ᴠᴀʀsɪɴᴋɪɴ ₇₈ᴠ sᴇ ᴏɴ ᴠᴀɪᴋᴇᴀᴀ. Sᴇɴ ᴀʟᴏɪᴛᴜsᴍᴏᴛɪᴠᴀᴀᴛɪᴏɴ sᴀᴀᴍɪɴᴇɴ ᴋᴇsᴛᴀ̈ᴀ̈ ᴠᴜᴏsɪᴀ.

      Mᴜɴ ᴏɴ ᴀɪɴᴀ ᴛᴜʟʟᴜᴛ ᴛᴀᴋᴀɪsɪɴ﹐ ᴍᴜᴛᴛᴀ ᴏʟᴇɴ ᴀʟᴏɪᴛᴛᴀɴᴜᴛ ᴛᴀᴀs ʟᴀɪʜᴅᴜᴛᴜᴋsᴇɴ ᴋᴜɴ ᴏɴ ᴛᴜʟʟᴜᴛ ₅﹣₈ ᴋɢ.

      • Anonyymi

        "Nyt on sitten korkea aika saattaa kaloriteoria lopullisesti
        hautaan. (jollet nyt jo ole tehnyt sitä) ja alkaa kohdistamaan
        ajatukset siihen millä on todellista merkitystä laihdutuksessa:
        syömäsi ruoan laatu."

        DR Ludvig, kansainvälisesti tunnettu ja tunnustettu tutkija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt on sitten korkea aika saattaa kaloriteoria lopullisesti
        hautaan. (jollet nyt jo ole tehnyt sitä) ja alkaa kohdistamaan
        ajatukset siihen millä on todellista merkitystä laihdutuksessa:
        syömäsi ruoan laatu."

        DR Ludvig, kansainvälisesti tunnettu ja tunnustettu tutkija.

        Tuo lainaus oli siis Veijon tekstistä, ei Ludwigin.


    Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe