Koulussa opittua

Anonyymi

Pitääkö paikkaansa että vaikeinta koodaamista edustaa pelien tekeminen ja helpointa taas tietokannat?

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu mm. siitä, millaisilla kriteereillä ja millaisesta joukosta vaikeinta valitaan. Ainakin vahvan tekoälyn koodaaminen on paljon vaikeampaa kuin kumpikaan vaihtoehtosi. Kukaan ei ole vielä onnistunut.

      • Anonyymi

        Jo muutama vuosikymmen sitten Japanissa rakennettiin tekoälytietokone, jonka älykkyys erilaisten testien perusteella mitattiin n. 7 vuotiaan lapsen tasoiseksi.


    • Anonyymi

      Pelit ovat ehdottomasti vaiken, tai ainakin yksi vaikeimmista ohjelmoinnin osa-alueista.

      Tietokannat riippuu vähän perspektiivistä, kun tietokanta ei ole vain yksinäinen itsenäisesti toimiva kokonaisuus, vaan lähinnä kokonaisprosessin ydin, jonka ympärille ohjelmoidaan hyvin, hyvin paljon muuta.

      Ohjelmoijan hommiin ei ole oikotietä.

      • Anonyymi

        Näin se on nähtävä, tietokanta voi olla yksi pieni osa itse peliä, jossa varastoidaan pelaajat ja heidän menestyminen pelissä. Erittäin asiantuntematonta vastakkain asettelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on nähtävä, tietokanta voi olla yksi pieni osa itse peliä, jossa varastoidaan pelaajat ja heidän menestyminen pelissä. Erittäin asiantuntematonta vastakkain asettelua.

        Kiitti tosi paljon, sai ongelman ratkaistua neuvosi avulla.. :=)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti tosi paljon, sai ongelman ratkaistua neuvosi avulla.. :=)

        Hyvä niin. Yksi hyvä esimerkki tällaisesta tietokannan soveltamisesta pelin ja hahmon etenemisessä ovat Fallout 3, Fallout New Vegas ja Fallout 4, joissa on juurikin tällainen tietokanta, että myös komentojonoeditori jolla sitä tietokantaa voi käsitellä monin eri tavoin.

        Monia muitakin pelejä on, mutta noissa kolmessa edellämainitusta siihten komentojonoeditoriin ja tietokantoihin on kaikista helponta päästä, ihan suoraan, koska se on rakennettu ominaisuutena mukaan näihin peleihin natiivisti...


    • Anonyymi

      Ei varmaan ole kyse vaikeudesta vaan työmäärästä.

      • Anonyymi

        Toisille pelien tekemisessä vaadittavat erityiset matemaattiset taidot ovat lastenleikkä, ja toisille taas hepreaa. Työmäärän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, jos osaa laskea. Jos ei osaa, niin sitten työmäärä voi kasvaa sellaiseksi että ei pomo kauaa moista "koodaria" viitsi katsella...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisille pelien tekemisessä vaadittavat erityiset matemaattiset taidot ovat lastenleikkä, ja toisille taas hepreaa. Työmäärän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, jos osaa laskea. Jos ei osaa, niin sitten työmäärä voi kasvaa sellaiseksi että ei pomo kauaa moista "koodaria" viitsi katsella...

        Ei siinä mitään erityisiä matemaattisia lahjakkuuksia tarvitse. Varsinkin jos käyttää valmista pelimoottoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään erityisiä matemaattisia lahjakkuuksia tarvitse. Varsinkin jos käyttää valmista pelimoottoria.

        Siinä taas todellinen "asianruntija" äänessä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas todellinen "asianruntija" äänessä...

        No kerro omin sanoin mihin sitä matemaattista erityislahjakkuutta tarvitaan peliohjelmoinnissa? Itsellä on kokemusta Unreal Enginestä esimerkiksi. Ei siinä tarvitse miettiä polygonien piirtämistä matriiseja käyttäen tai Pythagoraan lauseista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro omin sanoin mihin sitä matemaattista erityislahjakkuutta tarvitaan peliohjelmoinnissa? Itsellä on kokemusta Unreal Enginestä esimerkiksi. Ei siinä tarvitse miettiä polygonien piirtämistä matriiseja käyttäen tai Pythagoraan lauseista.

        Unreal Engine:en. On oltava matemaattisesti erityislahjakkaita ihmisiä toteuttamaan pelimoottori, jotta muut voivat sitten mahdollisesti päästä "peliohjelmoijaksi".

        Onnea valitsemallasi tiellä.

        Meillä oli kerran kesduunissa yksi teekkari, joka saunaillassa esitteli itse ohjelmoimiaan 3D malleja ja animaatiota. Kysyttiin, että miksi ei alkamut peliohjelmoijaksi, niin vastasi että pelifirmat täällä suomessa on niin surkeita että ei kiinnostanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unreal Engine:en. On oltava matemaattisesti erityislahjakkaita ihmisiä toteuttamaan pelimoottori, jotta muut voivat sitten mahdollisesti päästä "peliohjelmoijaksi".

        Onnea valitsemallasi tiellä.

        Meillä oli kerran kesduunissa yksi teekkari, joka saunaillassa esitteli itse ohjelmoimiaan 3D malleja ja animaatiota. Kysyttiin, että miksi ei alkamut peliohjelmoijaksi, niin vastasi että pelifirmat täällä suomessa on niin surkeita että ei kiinnostanut.

        Toisin sanoen et ymmärrä mitään peliohjelmoinnista. Sitäpaitsi 3d-malleja ei ohjelmoida. Niitä tuotetaan ohjelmilla esim Blender.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen et ymmärrä mitään peliohjelmoinnista. Sitäpaitsi 3d-malleja ei ohjelmoida. Niitä tuotetaan ohjelmilla esim Blender.

        Ja blender ollut kauankin olemassa? Kyllä täällä ainakin kuulutaan vielä siihen koulukuntaan, joka joutui toteuttamaan erilaisia 3d-objekteja c-koodina ja laskemaan itse transformaatiomatriisit ja elastio-vakiot fysiikkasimulaattorille pallon pomputtelemiseksi ruudulla. Ja näitä pyöriteltiin ihan vaan siksi, että ymmärrettäisiin paremmin taustalla olevaa matematiikkaa! Ei koskaan tullut mieleenkään lähteä mitään pelejä tekemään kun ovat vähän tylsän puolella omassa maailmankuvassa - en siis pelaa vaan fysiikka kiinnostaa ja sen mallintaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen et ymmärrä mitään peliohjelmoinnista. Sitäpaitsi 3d-malleja ei ohjelmoida. Niitä tuotetaan ohjelmilla esim Blender.

        Kuka on ohjelmoinut Blenderin?

        Kuka ohjelmoi hahmot ja niiden liikkeet peliin kaikissa eri tilanteissa, vai väitätkö että blenderillä tehdään joku jättimäinen 3-d elokuva joka sitten esitetään "pelinä"....?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja blender ollut kauankin olemassa? Kyllä täällä ainakin kuulutaan vielä siihen koulukuntaan, joka joutui toteuttamaan erilaisia 3d-objekteja c-koodina ja laskemaan itse transformaatiomatriisit ja elastio-vakiot fysiikkasimulaattorille pallon pomputtelemiseksi ruudulla. Ja näitä pyöriteltiin ihan vaan siksi, että ymmärrettäisiin paremmin taustalla olevaa matematiikkaa! Ei koskaan tullut mieleenkään lähteä mitään pelejä tekemään kun ovat vähän tylsän puolella omassa maailmankuvassa - en siis pelaa vaan fysiikka kiinnostaa ja sen mallintaminen.

        Joo, muistan itsekin ajan 90 -luvun puolivälistä kun kaikki nämä piti toteuttaa ja laskea itse, että ottaa huomioon milloin kappaleen sitä osaa ei piirretä lainkaan silloin kun se on joko kappeleen itsensä tai toisen takana/varjossa jne...

        Tuolloin tein myös käsikirjoituksen yhteen peliin, että myös koodasin erityisen grafiikkaeditorin, ja kävin esittelemässä nämä kahdelle kurssikaverilleni, ja pyysin heitä mukaan totetuttamaan sen pelin, joista toinen kiinnostui ja innostui, mutta se koko homma meni sitten mäkeen jonninjoutavan pilkunviilaamisen johdosta...


    • Anonyymi

      Pelien tekeminen on varmaan vaikeaa koska kaikenkarvaisia pelientekijöitä on pilvin pimein.

      • Anonyymi

        Lumen auraaminenkin on vaikeaa koska kaikenkarvaisia lumen auraajia on pilvin pimein.


      • Anonyymi

        Kiitti tosi paljon, sai ongelman ratkaistua neuvosi avulla. :=)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumen auraaminenkin on vaikeaa koska kaikenkarvaisia lumen auraajia on pilvin pimein.

        Lumenaurauspeli taitaa olla vielä tekemättä koska molemmat ovat kuulemma vaikeita.


    • Anonyymi

      uusien tutkimusten mukaan älykkyys ei ihmisellä nouse 5vuotiaan tasosta, vain tiedon määrä kasvaa. jos on tyhmä 5vuotiaana tyhmänä pysyy, ei siihen auta koulu tai vanhemmat. kirjaviisaus ei ole oikeaa älykyyttä, vain soveltava nolla tiedon päätelmä kyky on viisautta.

      • Anonyymi

        Ahaa... Eli siis opiskelu TKK:lla on aivan turhaa kun siellä ei opi soveltamaan...?

        Laitappa linkki tuollaiseen "tutkimukseen", kiitos!


    • Anonyymi

      En osaa luokitella mikä on helppoa ja mikä vaikeaa, mutta mielestäni kysymys ei ole oikein aseteltu, siksi koska myös tietokannat ovat hyvin tärkeä osa pelien ohjelmointia, ne eivät ole selkeästi erillään toisistaan.

      • Anonyymi

        Lisätäänpä vielä:

        Jos kysymys olisi ollut;

        Onko tilastoja keräävät pelit vaikeampia ohjelmoida kuin ne jotka eivät kerää tilastoa tietokantoihin, vastaisin; tietysti ovat helpompia, jäähän siinä yksi osa alue pois.

        Jos taas kysymys olisi koskenut pelejä, joihin ei liity tietokantoja, ja pelkän tietokannan teko, ilman sisältöä, vastaisin; Kumpikin voi olla helppo, ja kumpikin voi olla vaikea, se riippuu pelistä, ja tietokannasta.

        Entäpä jos ajatellaan, äärimmäisen yksinkertaista peliä ja äärimmäisen yksinkertaista tietokantaa, vieläkin se jäisi kaipaamaan tarkennusta kumpaankin, ennen kuin se helppous voitaisiin määritellä.

        Joten, kysymyksen asettelusta johtuen siihen ei voi tyhjentävää vastausta antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätäänpä vielä:

        Jos kysymys olisi ollut;

        Onko tilastoja keräävät pelit vaikeampia ohjelmoida kuin ne jotka eivät kerää tilastoa tietokantoihin, vastaisin; tietysti ovat helpompia, jäähän siinä yksi osa alue pois.

        Jos taas kysymys olisi koskenut pelejä, joihin ei liity tietokantoja, ja pelkän tietokannan teko, ilman sisältöä, vastaisin; Kumpikin voi olla helppo, ja kumpikin voi olla vaikea, se riippuu pelistä, ja tietokannasta.

        Entäpä jos ajatellaan, äärimmäisen yksinkertaista peliä ja äärimmäisen yksinkertaista tietokantaa, vieläkin se jäisi kaipaamaan tarkennusta kumpaankin, ennen kuin se helppous voitaisiin määritellä.

        Joten, kysymyksen asettelusta johtuen siihen ei voi tyhjentävää vastausta antaa.

        Lisätäänpä vielä:

        Olennaista tässä on se, ettei kysyjä määrittele, millä sitä helppoutta mitataan, käytetyllä ajalla, kirjoitetuilla merkeillä, teknisellä asiantuntemuksella, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätäänpä vielä:

        Olennaista tässä on se, ettei kysyjä määrittele, millä sitä helppoutta mitataan, käytetyllä ajalla, kirjoitetuilla merkeillä, teknisellä asiantuntemuksella, jne.

        Lisätäänpä vielä:

        Ajatellaanpa asiaan tekijän puolelta. Matti ja Maija Kainuun korvesta kesken taimenistutusta, pistetään tietokoneen eteen. Kumpikaan ei osaa edes käynnistää konetta. Ja mittariksi se kumpi valmistuu ensin peli vai tietokanta, oletan ettei kumpikaan valmistu tämän vuosituhannen puolella, ilman ulkopuolista apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätäänpä vielä:

        Ajatellaanpa asiaan tekijän puolelta. Matti ja Maija Kainuun korvesta kesken taimenistutusta, pistetään tietokoneen eteen. Kumpikaan ei osaa edes käynnistää konetta. Ja mittariksi se kumpi valmistuu ensin peli vai tietokanta, oletan ettei kumpikaan valmistu tämän vuosituhannen puolella, ilman ulkopuolista apua.

        Lisätäänpä vielä:

        Koska nyt on osoitettu, ettei kumpikaan valmistu järkevästi mittavassa ajassa, voidaan olettaa että molemmat saavat avukseen huippuosaajat kaikkeen mihin apua tarvitaan. Ja näin ollen saamme jotain aikaiseksi kohtuu ajassa. Mutta mutta, kuinka määritellään näiden tekeleiden paremmuus, jollei aikaa voida mittarina käyttää ulkopuolisten mukana olon vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätäänpä vielä:

        Koska nyt on osoitettu, ettei kumpikaan valmistu järkevästi mittavassa ajassa, voidaan olettaa että molemmat saavat avukseen huippuosaajat kaikkeen mihin apua tarvitaan. Ja näin ollen saamme jotain aikaiseksi kohtuu ajassa. Mutta mutta, kuinka määritellään näiden tekeleiden paremmuus, jollei aikaa voida mittarina käyttää ulkopuolisten mukana olon vuoksi.

        Lisätäänpä vielä:

        Etten lisää enää mitään, se oli tässä, päättele ihan itse, ei se väärin voi mennä, koska väärää vastausta kysymykseen ei ole olemassa.


    • Anonyymi

      Olen itse tehnyt 3D metsästyspelin Unityllä ja koodaamista oli hyvin vähän. Paljon haastavampi on mielestäni nykyinen työni jossa osallistun massiivisen tietojärjestelmän kehittämiseen.

      • Anonyymi

        Joo, itse ne on tehtäväkin että hyvä tulee.


    • Anonyymi

      PeliMOOTTORIN tekeminen, ei pelin, on erittäin haastavaa.

      • Anonyymi

        Vaikeinta on saada yhteensopivaa kevyttä bugitonta koodia.
        Peliin sitä usein tulee vaan hirveen paljon!

        Pelimootorita on paljon valmiinakin, jonka päälle voi pelin koodata.


    • Anonyymi

      LibreOfficessa työkalupalkin kuvakkeet menneet viivapiirroksiksi, onko mitään tehtävissä?

      Viivapiirros onkin yllättävän hankala taivuttaa, menee kieli solmuun kun yrittää tavata sen taivutuksia, taisi mennä kuitenkin oikein.

      • Anonyymi

        Ennen vanhaan pidettiin tärkeänä käyttöliittymän miellyttävää ulkonäköä, nykyään kaikki menee päin .ittua, Ubuntun joukoissa joku joka ei enää pyhitä ikkunan kehyksiä, ikkunaa koskeviin asetuksiin, vaan survoo sovelluksen käyttöön tarkoitettuja painikkeita niihin, ei sitten millään ole enää mitään väliä.

        Tulee mieleen yksi video jossa keskelle autokaistaa on pistetty sähköpylväs, olikohan se jossain venäjällä. Windowsin käyttöliittymä pilattiin totaalisesti, kaikilta mahdollisilta osiltaan. Miehet perustaa perheitä keskenään, naiset perustaa perheitä keskenään, huumeiden laillistamista kaavaillaan. Puttin raahaa rautaa rajalle, mihin hittoon tässä vielä päädytäänkään. Pitäskö olla huolissaan vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe