Vuokratyö ja työttömyyskorvaus

Anonyymi

Rakennusalan vuokratöitä yleensä tehdään pelkällä puitesopimuksella, eli yksittäinen keikka ei ole määräaikanen saati toistaiseksi voimassaoleva, vaan pelkästään suullisesti sovittu. Voi kestää pitkäänkin, mutta voi myös loppua milloin vain. Mitä siis työkkäriin ilmoitetaan kun työkeikka vuokrafirmalla loppuu, ja tuleeko ongelmia? Voiko vaan ilmoittaa että mulla oli tuonne pelkkä puitesoppari, ja nyt hommat loppuivat? Olen joskus lyhyitä pätkiä tehnyt rakennusalan vuokratyötä, ja muutaman kerran jäänyt työttömäksi, mutta en ole koskaan jäänyt työttömäksi suoraan vuokratöistä. Määräaikaisen työsuhteen loppuessa voi lähettää työkkäriin kopion työsopimuksesta jossa käy ilmi työn loppumispäivä, mutta miten menetellä vuokrakeikan loppuessa, kun yleensä yksittäistä keikkaa koskevaa sopimusta ei edes ole?

3

1596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Puitesopimus ei ole työsopimus. Tuo sopimus- ja työsuhdekuvio ei todellakaan mene nyt kaikkien sääntöjen mukaisesti. Mutta se on sitten tarina erikseen. Jos sinun kanssa sovitaan töistä vain suullisesti, on työnantajan toimitettava sinulle silti kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista. Voit pyytää ainakin sen, jos et saa sopimusta. (Sinuna pyytäisin kyllä kirjallisen sopimuksenkin.) Pyydä lisäksi töiden loputtua vuokrafirmalta työtodistus. Niillä luulisi selviävän työkkärin kanssa.

• Anonyymi

Se työtodistus on se mitä eniten kaivataan kun työttömäksi ilmottaudutaan. Siinä pitää näkyä työsuhteen kesto ja ennenkaikkea työsuhteen päättymisen syy, olipa se sitten määräaikaisen työsuhteen päättyminen, työsuhteen irtisanominen/purkaminen tai jokin muu. Työsuhteet ovat joko määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia, se "puitesopimus" voidaan myös määritellä määräaikaiseksi vaikka siinä ei suoraan määritelläkään viimeistä työpäivää. Määritellään etukäteen kuitenkin miksi (esim. projektin päättyminen tai vastaava) työsuhde tulee joskus päättymään.

Palkkatodistusta tarvitaan sitten ansiosidonnaista päivärahan laskentaa varten.

• Anonyymi

Kiitos vastauksista. Millaisia kokemuksia muilla on, kirjoittavatko yleensä vuokrafirmat raksatöissä määräaikaisen sopparin keikan alkaessa? Itsellä on kokemusta vain yhdestä vuokrafirmasta muutaman vuoden takaa, ja siellä kirjoitettiin pelkkä puitesoppari, keikat sovittiin suullisesti. Toiseenkin firmaan olen kirjoittanut puitesopparin tässä lähiaikoina, mutta sieltä ei ole toistaiseksi tarjottu keikkaa. Olen käsittänyt, että isotkin rakennusalan vuokrafirmat menevät usein pelkällä puitesopparilla suullisesti sovitulla keikalla. Tällaista työsuhdemuotoa laki ei oikein tunne. Oikeastihan vuokrafirmojen pitäisi lain mukaan vakinaistaa se määrä työntekijöitä minkä he normaalisti ympäri vuoden työllistävät, määräaikaisia tai keikkalaisia saa ottaa vain erikseen perustellun tarpeen mukaan, esim. sesonkihommiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4588
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3632
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2910
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2394
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2056
    Aihe