Vuokratyö ja työttömyyskorvaus

Anonyymi

Rakennusalan vuokratöitä yleensä tehdään pelkällä puitesopimuksella, eli yksittäinen keikka ei ole määräaikanen saati toistaiseksi voimassaoleva, vaan pelkästään suullisesti sovittu. Voi kestää pitkäänkin, mutta voi myös loppua milloin vain. Mitä siis työkkäriin ilmoitetaan kun työkeikka vuokrafirmalla loppuu, ja tuleeko ongelmia? Voiko vaan ilmoittaa että mulla oli tuonne pelkkä puitesoppari, ja nyt hommat loppuivat? Olen joskus lyhyitä pätkiä tehnyt rakennusalan vuokratyötä, ja muutaman kerran jäänyt työttömäksi, mutta en ole koskaan jäänyt työttömäksi suoraan vuokratöistä. Määräaikaisen työsuhteen loppuessa voi lähettää työkkäriin kopion työsopimuksesta jossa käy ilmi työn loppumispäivä, mutta miten menetellä vuokrakeikan loppuessa, kun yleensä yksittäistä keikkaa koskevaa sopimusta ei edes ole?

3

1427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Puitesopimus ei ole työsopimus. Tuo sopimus- ja työsuhdekuvio ei todellakaan mene nyt kaikkien sääntöjen mukaisesti. Mutta se on sitten tarina erikseen. Jos sinun kanssa sovitaan töistä vain suullisesti, on työnantajan toimitettava sinulle silti kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista. Voit pyytää ainakin sen, jos et saa sopimusta. (Sinuna pyytäisin kyllä kirjallisen sopimuksenkin.) Pyydä lisäksi töiden loputtua vuokrafirmalta työtodistus. Niillä luulisi selviävän työkkärin kanssa.

• Anonyymi

Se työtodistus on se mitä eniten kaivataan kun työttömäksi ilmottaudutaan. Siinä pitää näkyä työsuhteen kesto ja ennenkaikkea työsuhteen päättymisen syy, olipa se sitten määräaikaisen työsuhteen päättyminen, työsuhteen irtisanominen/purkaminen tai jokin muu. Työsuhteet ovat joko määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia, se "puitesopimus" voidaan myös määritellä määräaikaiseksi vaikka siinä ei suoraan määritelläkään viimeistä työpäivää. Määritellään etukäteen kuitenkin miksi (esim. projektin päättyminen tai vastaava) työsuhde tulee joskus päättymään.

Palkkatodistusta tarvitaan sitten ansiosidonnaista päivärahan laskentaa varten.

• Anonyymi

Kiitos vastauksista. Millaisia kokemuksia muilla on, kirjoittavatko yleensä vuokrafirmat raksatöissä määräaikaisen sopparin keikan alkaessa? Itsellä on kokemusta vain yhdestä vuokrafirmasta muutaman vuoden takaa, ja siellä kirjoitettiin pelkkä puitesoppari, keikat sovittiin suullisesti. Toiseenkin firmaan olen kirjoittanut puitesopparin tässä lähiaikoina, mutta sieltä ei ole toistaiseksi tarjottu keikkaa. Olen käsittänyt, että isotkin rakennusalan vuokrafirmat menevät usein pelkällä puitesopparilla suullisesti sovitulla keikalla. Tällaista työsuhdemuotoa laki ei oikein tunne. Oikeastihan vuokrafirmojen pitäisi lain mukaan vakinaistaa se määrä työntekijöitä minkä he normaalisti ympäri vuoden työllistävät, määräaikaisia tai keikkalaisia saa ottaa vain erikseen perustellun tarpeen mukaan, esim. sesonkihommiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe