Vuokratyö ja työttömyyskorvaus

Anonyymi

Rakennusalan vuokratöitä yleensä tehdään pelkällä puitesopimuksella, eli yksittäinen keikka ei ole määräaikanen saati toistaiseksi voimassaoleva, vaan pelkästään suullisesti sovittu. Voi kestää pitkäänkin, mutta voi myös loppua milloin vain. Mitä siis työkkäriin ilmoitetaan kun työkeikka vuokrafirmalla loppuu, ja tuleeko ongelmia? Voiko vaan ilmoittaa että mulla oli tuonne pelkkä puitesoppari, ja nyt hommat loppuivat? Olen joskus lyhyitä pätkiä tehnyt rakennusalan vuokratyötä, ja muutaman kerran jäänyt työttömäksi, mutta en ole koskaan jäänyt työttömäksi suoraan vuokratöistä. Määräaikaisen työsuhteen loppuessa voi lähettää työkkäriin kopion työsopimuksesta jossa käy ilmi työn loppumispäivä, mutta miten menetellä vuokrakeikan loppuessa, kun yleensä yksittäistä keikkaa koskevaa sopimusta ei edes ole?

3

1605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Puitesopimus ei ole työsopimus. Tuo sopimus- ja työsuhdekuvio ei todellakaan mene nyt kaikkien sääntöjen mukaisesti. Mutta se on sitten tarina erikseen. Jos sinun kanssa sovitaan töistä vain suullisesti, on työnantajan toimitettava sinulle silti kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista. Voit pyytää ainakin sen, jos et saa sopimusta. (Sinuna pyytäisin kyllä kirjallisen sopimuksenkin.) Pyydä lisäksi töiden loputtua vuokrafirmalta työtodistus. Niillä luulisi selviävän työkkärin kanssa.

• Anonyymi

Se työtodistus on se mitä eniten kaivataan kun työttömäksi ilmottaudutaan. Siinä pitää näkyä työsuhteen kesto ja ennenkaikkea työsuhteen päättymisen syy, olipa se sitten määräaikaisen työsuhteen päättyminen, työsuhteen irtisanominen/purkaminen tai jokin muu. Työsuhteet ovat joko määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia, se "puitesopimus" voidaan myös määritellä määräaikaiseksi vaikka siinä ei suoraan määritelläkään viimeistä työpäivää. Määritellään etukäteen kuitenkin miksi (esim. projektin päättyminen tai vastaava) työsuhde tulee joskus päättymään.

Palkkatodistusta tarvitaan sitten ansiosidonnaista päivärahan laskentaa varten.

• Anonyymi

Kiitos vastauksista. Millaisia kokemuksia muilla on, kirjoittavatko yleensä vuokrafirmat raksatöissä määräaikaisen sopparin keikan alkaessa? Itsellä on kokemusta vain yhdestä vuokrafirmasta muutaman vuoden takaa, ja siellä kirjoitettiin pelkkä puitesoppari, keikat sovittiin suullisesti. Toiseenkin firmaan olen kirjoittanut puitesopparin tässä lähiaikoina, mutta sieltä ei ole toistaiseksi tarjottu keikkaa. Olen käsittänyt, että isotkin rakennusalan vuokrafirmat menevät usein pelkällä puitesopparilla suullisesti sovitulla keikalla. Tällaista työsuhdemuotoa laki ei oikein tunne. Oikeastihan vuokrafirmojen pitäisi lain mukaan vakinaistaa se määrä työntekijöitä minkä he normaalisti ympäri vuoden työllistävät, määräaikaisia tai keikkalaisia saa ottaa vain erikseen perustellun tarpeen mukaan, esim. sesonkihommiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4652
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1957
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1630
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      134
      1202
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1121
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      926
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      848
    Aihe