Microfonin käyttö?

siipiveikko

Monesti täällä on tullut puheeksi microfonitekniikka ja niksit sen käytössä.
Olen ollut siinä luulossa että sinne vaan lauletaan mutta onko mulla jäänyt jotain huomaamatta ja voiko sen käytöllä saada jotain muutosta aikaan laulussa ja miten?En ole kauaakaan toki harrastanut joten olisin neuvoista kiitollinen. Haluan oppia uutta ja monillakin on varmasti tietoa asiasta.Varmaan muitakin kiinnostaisi

13

6227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JOu JOu

toki mikki tekniikka vaikuttaa kokonaisuuteen kun puhutaan laulusuorituksesta, mutta ei se huonosta suorituksesta tee loistavaa.
      nykyään uleisesti on käytössä kahta eri mikrofoni tyyppiä. Dynaamiset- ja kondensaattori mikit. karaokessa käytetään dynaamisia mikkejä. Näiden mikkejen ominaisuuksiin kuuluu alaäänien korostus lähietäisyydeltä. eli mitä lähempänä mikki on sitä basso voittoisempi sun soundi on. mitä kauempana sitä ohuemmaksi ääni muuttuu.
      itse sanoisin että karaoke meisingeissä kannattaisi laulaa mikkiin noin 2-3cm etäisyydeltä.
      myös oma äänen käytö edelleenkin vaikuttaa asiaan. jos laulat hiljaa niin rajat tulee nopeasti vastaan ja mikki alkaa kiertäämään. jo ennenmmin kuin suora ulina alkaa niin mikki luo ääneesi pientä metallista suondia ja puurouttaa musiikkia. eli mikkiin kannattaa laulaa reippaalla äänellä. ei piipittää eikä huutaa.
      silloin kun korotetaan äänenvoimakkuutta siellä palleassa niin olisi suotavaa että mikkiä vedetään hieman kauemmaksi. äänen korotus saattaa tulla yllättävän kovalla paineella ulos kaiuttimista jos mikkiä ei liikuteta. siinä oli jotain =)

• siipiveikko

olen kokemuksesta kuvitellutkin. Jostain joskus kuulin jonkun vanhan muusikon haastattelusta että ennen juuri näin tehtiin että matalat äänet laulettiin läheltä ja korkeat kauenpaa. Olen myös huomannut että lähellä pitäminen jotenkin tekee ääneen sointia. Laulanut olen toki aina mutta karaokeen hurahdin vasta pari vuotta sitten veljeni harrastuksen myötä. Hommattuani karaokevehkeet olen huomannut kyllä että ääneen on tullut voimaa ja jotenkin siitä jo on ehkä tullut kuunneltavaakin.En toki julkisissa paikoissa ole ollut useinkaan äänessä. Harjoittelen kyllä 1-2tuntia päivässä.
        Olen myös kokeillut erilaisia microfoneja ja kyllä niistä eroja löytyy. Juuri sain koelaulettavaksi Audix f50. mielestäni sitä joskus täällä kehuttiin hyväksi mikiksi.

• jippo11970
        siipiveikko kirjoitti:

olen kokemuksesta kuvitellutkin. Jostain joskus kuulin jonkun vanhan muusikon haastattelusta että ennen juuri näin tehtiin että matalat äänet laulettiin läheltä ja korkeat kauenpaa. Olen myös huomannut että lähellä pitäminen jotenkin tekee ääneen sointia. Laulanut olen toki aina mutta karaokeen hurahdin vasta pari vuotta sitten veljeni harrastuksen myötä. Hommattuani karaokevehkeet olen huomannut kyllä että ääneen on tullut voimaa ja jotenkin siitä jo on ehkä tullut kuunneltavaakin.En toki julkisissa paikoissa ole ollut useinkaan äänessä. Harjoittelen kyllä 1-2tuntia päivässä.
        Olen myös kokeillut erilaisia microfoneja ja kyllä niistä eroja löytyy. Juuri sain koelaulettavaksi Audix f50. mielestäni sitä joskus täällä kehuttiin hyväksi mikiksi.

Jou Jou antoi tuossa aika hyvin jo tietoa tuohon kysymykseesi joten ei siihen lisäämistä.Tosin on oikein kun olet asiasta kiinnostunut se on tosi paljon jo se, Muutkin laulajat voisi ottaa asian yhtä vakavasti koska se helpottaa hirveesti vetäjien työtä kun on perusasiat hallussa on meinaan hirveetä työskennellä kun mikki työnnetään "kurkkuun" asti ja siihen huudetaan se ei ole enää laulamista samoin jos mikki peitetään käsien väliin niin, Että se ei "hengitä" yhtään tälläiset "laulajat" voisivat mennä "heinolan hevi festivaaleille" laulamaan.Mukavaa jatkoa sinulle niin kuin myös muille laulajille ja opetelkaa ihmeessä perusasiat (laulamisen pitää olla kaunista kuultavaa eikä rääkymistä.)

• jaho63

Joujou:n varsin ansiokkaisiin kommenteihin pieni korjaus! Mikrofonien alapään korostus on pikemminkin päin vastoin! Enemminkin asiaa vaikuttaa mikin suuntakuvio joista superhertta/hypercardiodi on se joka korostaa ja taas hertta/cardiodi ei... noin periaatteessa! Tosin mikkivalmistaja voi halutessaan rakentaa mikkiinsä (tai ainakin yrittää) tiettyjä ominaisuuksia :-)

Sit viel ikään kuin yleisemmin
        Etäisyydestä sen verran että lähellä on hyvä(mutta irti... itse en ainakaan "nuoleskelisi" satojen ihmisten räkimää mikkiä YÄK!), jos yrittää viedä sitä mikkiä kauemmas tulkinnan mukaan homma on tuhoon tuomittu, kyllä siinä vetäjän on vaan oltava hereillä ja sormi liu'ulla(eikä tupakilla tai jossain) ja hiukan jarrutella jos tulkintaan alkaa tulla odottamatonta voimaa!! Älkääkä alkako tarjoamaan hommaan kompuraa... se autaa vähän, mutta se pitäisi säätää jokaiselle laulajalle erikseen!!!! Siitä mikin kauemmas viemisestä... Suomessa ei ole ammattilaisissakaan kuin kourallinen joka homman OIKEASTI osaa!!!

• aihe

Vai mikrofonin käytöstä, mieliaihe aina keikoillakin. Elikä pieniä yksinkertaisia neuvoja.

- Pidä kunnolla mikrofonin varresta kiinni
      - älä missään tapauksessa peitä tai haudo mikrofonin päätä
      - suuntaa mikrofoni aina suoraan suuhun ( ei poskeen eikä kurkkuun tms)
      - pidä mikrofoni suorassa ei pystyssä
      - pidä välimatkaa suuhun reilu 5 cm (huom JouJou). Ja muista kun tulee kohta jossa lauletaan korkeelta ja kovaa, voi mikrofonia viedä vähän kauemmaksikin suusta.

Elikä tuo välimatkaa ihan sen takia, että mikrofonin voi silloin säätää paremmin ja käyttää myös niitä herkkyyksiä mitä laitteet suo voi käyttää, ja tietysti välimatkaa ettei kaikki pöpöt lentelisi huulilta huulille. Valitettavan monessa paikassa mikrofonien puhdistus kun on mitä on.

Ja mikrofonin suunnasta ja pään peittämisestä sen verran että, mikrofoneissa on erilaisia kuviointeja, jotka määrääväät ilmavirran kulun. Useimmat ns tavallisista mikrofoneista päästävät ilman läpi koko verkon osuudelta, joten väärä asento tai pään peittäminen vaikuttaa soundiin heti. syntyy kiertoa, huminaa, vinkumista, bassot katoaa, diskantit on missä sattuu ja ääni kuullostaa kuin haudan takaa tulevalta.

Lyhyesti näin lempiaiheesta

• JOu JOu

ihan asiaa! tuo 5cm tuntuu kyllä kovin kovin pitkältä matkalta. Ei tietenkään sille joka homman osaa hoitaa mutta noin puolet illasta saa yleensä taistella kiertorajoilla kun jollakin on tuo reilu 5cm mikki irti suusta. todella monet laulavat liian hiljaa kun hieman ujostuttaa. eli melkein kuiskataan. itse kyllä laulaessani käytän suurin piirtein tuota 5cm väliä.

Tähän on nyt pakko heittää yks pirulainen mukaan.
        Silloin tällöin laulaamaan tuleva ihminen ihan ensitöikseen ilmoittaa, että "mulla on sitten tosi kova ääni." Loppujen lopuksi joudun tiputtamaan musiikin voimakkuutta ja pitää mikin täysillä että edes jotain piipitystä saisin kuulumaan. toinen kategoria on ilmoitukset malliin mulla on tosi korkea tai matala ääni. yleensä nuo kommentit ovat lähestulkoon aina ollut vääriä =)

• siipiveikko
        JOu JOu kirjoitti:

ihan asiaa! tuo 5cm tuntuu kyllä kovin kovin pitkältä matkalta. Ei tietenkään sille joka homman osaa hoitaa mutta noin puolet illasta saa yleensä taistella kiertorajoilla kun jollakin on tuo reilu 5cm mikki irti suusta. todella monet laulavat liian hiljaa kun hieman ujostuttaa. eli melkein kuiskataan. itse kyllä laulaessani käytän suurin piirtein tuota 5cm väliä.

Tähän on nyt pakko heittää yks pirulainen mukaan.
        Silloin tällöin laulaamaan tuleva ihminen ihan ensitöikseen ilmoittaa, että "mulla on sitten tosi kova ääni." Loppujen lopuksi joudun tiputtamaan musiikin voimakkuutta ja pitää mikin täysillä että edes jotain piipitystä saisin kuulumaan. toinen kategoria on ilmoitukset malliin mulla on tosi korkea tai matala ääni. yleensä nuo kommentit ovat lähestulkoon aina ollut vääriä =)

vastauksista. Jotain aina oppii kun ymmärtää kysellä.
        Illalla lauleskelin ja yritin laulaa öiset kitarat-olen sitä ennenkin yrittänyt mutta siinä kyllä äänivarat loppuu vaikka alennan -4. Kuinkahan moni karaokelaulaja pystyy laulamaan tämän puhtaasti? Veikkaisin että taitaa harvassa olla.

• JOu JOu
        siipiveikko kirjoitti:

vastauksista. Jotain aina oppii kun ymmärtää kysellä.
        Illalla lauleskelin ja yritin laulaa öiset kitarat-olen sitä ennenkin yrittänyt mutta siinä kyllä äänivarat loppuu vaikka alennan -4. Kuinkahan moni karaokelaulaja pystyy laulamaan tämän puhtaasti? Veikkaisin että taitaa harvassa olla.

pitääpä kokeilla kun tulee ensi kerralla vastaan tuo kappale. oletko yrittänyt laulaa tätä kappaletta oktaavia alempaa? eli älä laske säveltä ja laula alarekisteristä. jos menee liian alas niin nosta parilla =)
        et menetä mitään jos kokeilet

• nostat
        JOu JOu kirjoitti:

pitääpä kokeilla kun tulee ensi kerralla vastaan tuo kappale. oletko yrittänyt laulaa tätä kappaletta oktaavia alempaa? eli älä laske säveltä ja laula alarekisteristä. jos menee liian alas niin nosta parilla =)
        et menetä mitään jos kokeilet

todellakin vähintään tuon kaksi askelta kun laulat. Veikkaan että helpottaa heti. Turha yrittää laulaa kurkkusuorana, äänihän siinä menee

• siipiveikko
        nostat kirjoitti:

todellakin vähintään tuon kaksi askelta kun laulat. Veikkaan että helpottaa heti. Turha yrittää laulaa kurkkusuorana, äänihän siinä menee

levyttämä kappalehan se on ja kyllä siinä menee paikoin niin matalalle ääni ettei sitä pysty oktaavia alempaa laulamaan. Melplayn levyllähän se on. kannattaa kokeilla niin oppii arvostamaan Olavin Virran ääntä- toki en uskokkaan että täällä laulajapiireissä hänen ääntään väheksytäänkään.Todellinen kuningas oli.

• hyvinkin
        siipiveikko kirjoitti:

levyttämä kappalehan se on ja kyllä siinä menee paikoin niin matalalle ääni ettei sitä pysty oktaavia alempaa laulamaan. Melplayn levyllähän se on. kannattaa kokeilla niin oppii arvostamaan Olavin Virran ääntä- toki en uskokkaan että täällä laulajapiireissä hänen ääntään väheksytäänkään.Todellinen kuningas oli.

On erittäin valitettavaa jos et ole finnkaraoke versiona kyseisiä tangoja kuullut.

Mielestäni huomattavasti parempia.

• siipiveikko
        hyvinkin kirjoitti:

On erittäin valitettavaa jos et ole finnkaraoke versiona kyseisiä tangoja kuullut.

Mielestäni huomattavasti parempia.

levyjä mulla pääasiassa onkin n 40m kpl. mutta niissä en ole tavannut sitä kappaletta.Muutamia puuttuu kyllä.
        Yksi melin levy jossa vain O virran laulamia kappaleita.

• wtx

en tiedä miten laulumikki puhdistetaan, onko teillä tietoa ? mutta teknikkona kokeilin seuraavaa: kierrä hattuosa auki ja laita lasipurkkiin johon vettä 70% ja isopropyylialkoholia 30% (apteekki) vatkaa ja liottele ja pyöritä lasipurkissa niinku pesukone, vesi haihtuu ja myös alkoholi kun kuivaa huomeenlämmössä 1 vrk, mutta ei kannata mitään saipuua tolua etc tai joutuu huuhtelee seuraavat 360päivää jotta ei jää mitään saipuuaa joka vaikutta soundiin....onks mileipieteitä ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      181
      4334
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      73
      4211
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      60
      2329
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      58
      2281
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2184
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1836
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      28
      1487
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1298
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      117
      1248
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1159
    Aihe