Köyhyyden takia itsari?

Anonyymi

Jäin mt ja neurologisten oireiden vuoksi eläkkeelle alle 30v...nyt mennyt yli 10 muutamalla satasella sitkutellessa kaikkien kulujen jälkeen ja loppua ei näy. Hallitus ei ymmärrä pieneläkeläisten asemaa.

19

61

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen kanssa jäänyt eläkkeelle jo alle kolmekymppisenä, ja pienellä eläkkeellä on kitkuteltava.

      Asumiskuluihin menee yli puolet tuloista, ja terveydenhoito syö ison siivun.
      Kaiken kaikkiaan elämiseen ei yhtään ylimääräistä jää, juuri ja juuri saa " voita " leivän päälle.

      Minulla ei kyllä ole kertaakaan tullut köyhyyden takia itsari mieleen, se ei ole ainakaan omasta mielestäni ratkaisu mihinkään.
      Toisaalta helpottaa edes se, kun olen aina joutunut tulemaan toimeen pienillä tuloilla, niin siihen on jollain tavalla tottunut.
      Omalla kohdallani kun ei ole sellaista tilannetta ollut, että olisi suuret tulot pudonneet yhtäkkiä pieniksi, se olisi ehkä paljon vaikeampi tilanne.

    • Anonyymi

      Oletko hakenut toimeentulotukea?Myös eläkeläisellä on mahdollisuus hakea toimeentulotukea.

      • Anonyymi

        En ole hakenut.
        Minulla on kuitenkin työeläkettä sen verran, etten saa toimeentulotukea.
        Asumistuki on ainoa, johon olen oikeutettu.

        Pärjään eläkkeelläni nipin napin, jos ei tule mitään ylimääräisiä kuluja. Tietty jo lääkäri- tai sairaalamaksut heilauttavat tasapainoa.
        Joskus minun on pakko myös kulkea taksilla, kun liikkuminen on vähän huonoa.
        Ja jos tai kun rahaa ei ole, niin monet menemiset jäävät menemättä.

        Pakko myöntää, että köyhyys vaikuttaa aika paljon sosiaaliseen elämään.
        Omalla kohdallani etenkin liikkumisen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole hakenut.
        Minulla on kuitenkin työeläkettä sen verran, etten saa toimeentulotukea.
        Asumistuki on ainoa, johon olen oikeutettu.

        Pärjään eläkkeelläni nipin napin, jos ei tule mitään ylimääräisiä kuluja. Tietty jo lääkäri- tai sairaalamaksut heilauttavat tasapainoa.
        Joskus minun on pakko myös kulkea taksilla, kun liikkuminen on vähän huonoa.
        Ja jos tai kun rahaa ei ole, niin monet menemiset jäävät menemättä.

        Pakko myöntää, että köyhyys vaikuttaa aika paljon sosiaaliseen elämään.
        Omalla kohdallani etenkin liikkumisen takia.

        Eikö takuueläkettäkään jää maksuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole hakenut.
        Minulla on kuitenkin työeläkettä sen verran, etten saa toimeentulotukea.
        Asumistuki on ainoa, johon olen oikeutettu.

        Pärjään eläkkeelläni nipin napin, jos ei tule mitään ylimääräisiä kuluja. Tietty jo lääkäri- tai sairaalamaksut heilauttavat tasapainoa.
        Joskus minun on pakko myös kulkea taksilla, kun liikkuminen on vähän huonoa.
        Ja jos tai kun rahaa ei ole, niin monet menemiset jäävät menemättä.

        Pakko myöntää, että köyhyys vaikuttaa aika paljon sosiaaliseen elämään.
        Omalla kohdallani etenkin liikkumisen takia.

        Jos elät niukin naukin toimeentulevilla rajoilla, niin sinun pitäisi silti yltää toimeentulotukeen silloin, kun sairasmenoja on. Toimeentulotuki ei riipu pelkästään tulosta, vaan myös siitä, mitkä ovat välttämättömät menot.

        Itse olen minimieläkkeellä mt-syillä, enkä köyhyyden takia itseäni tapa. Olen tosin hoitokielteinen, eli en myöskään lääkkeitä käytä. Ja etenkin nyt korona-aikaan vältän lääkäreitä kaikin puolin. Jokainen tekee oman valintansa sen suhteen, käyttääkö määrättyjä lääkkeitä. Hintoja nostetaan mielivaltaisesti, halvempia rinnakkaisvalmisteista vedetään markkinoilta ja Kela-korvauksia poistetaan. Moni jättää esim. veritulpan jälkeiset lääkehoidot ottamatta hinnan vuoksi. On uusi normaali, että ihmiset eivät syö määrättyjä lääkkeitä. On valinta joko 1) syödä lääkkeitä tai 2) syödä ruokaa. Itse syön mieluummin hyvin, ja kun tulee joku riittävän invalidisoiva vaiva, niin tapan itseni vasta sitten. Tai annan taudin tappaa luomusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö takuueläkettäkään jää maksuun?

        Käsittääkseni takuueläke täydentää kaikkein pienimpiä eläkkeitä, eli minimieläkkeet ovat niitä kaikkein pienimpiä, joista ei makseta edes veroja. Takuueläkettä ei makseta, jos on kunnolla työeläkekertymää.

        https://www.kela.fi/takuuelake

        Suuriin hoitomenoihin on mahdollista hakea myös Kelan hoitotukea.

        https://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö takuueläkettäkään jää maksuun?

        Työeläkeelä ei mahdolisuus sosiaali tukiin.Mutta sinulla on mahdolisuus käytää netti,kun tänne kirjotit.hae netistä oman paikkakuntasi ruoka kassi jako piste.Kuin pelastusarmejan päämaja yhteystiedot. 1 kerta kuukaudessa saa ajan sinne ja 1 kuukauden kuivamuonat. Hae diakonisalaitoksen yhteystiedot.jonkun verran jakavat ruokaa,kerta anoksia.Voi soitaa heille asiasta kuin asiasta ja olla nimetön,puhua ongelmat.Eivät rekisteriö sinua.Kirkon diakoni autta,tilaa aika.Vaikka et kirkoon kuulu.Hätä tilanne antaa kaupaan 20e osto lapun jos yksin asut.Enemän jos 2.jne.Kuin jos sulla ei kenkiä,osto lapun Prisma.Pääkaupunki on eri pisteissä sympis.Saat päälesi uudet vaateet sieltä ja leipä pussin mukaasi.Sosiali alan ihmisiä,opastavat neuvovat sinua elämäsi vaikessa kotiin.Kuten invaliidi säätiö.Luulisi samat asiat on muuallakin Kuin Itä-Helsinki ja koko pääkaupunki seutu?


    • Anonyymi

      Sulla ei varmaan työ-eläke kertymää? Saat kansaneläkeen ja takuu eläkeen päälle.Eläkeensaajn asumistuet.Sossusta anomalla huom! Sossu ei kela: maksusitomus sv lääkeet.julkisen sektorin maksut sairala plk ym.Joudut maksaaa siis vuokran sähkön,jää sinulle elämiseen rahaa kuukaudessa kuitenkin .Asumistuen jälkeen.Maksetuasi vuokra sähköö 700e.Jos et saa eläke et takuu eläke. Pärjättävä 500e,en tie paljon yli,Ravinto puhtaus,huvitus.puhelin netti matka kulut vaatetus.Joten parisataa jää elämiseen? onko sulla osamaksuja? Oma syys osamaksuja ei huomioida sossu/kela.Et tarvitse maksulisia netti kanavia.Muista aina harkinanvarainen toimeentulo tuki edeleen anotaan sossu 2021,Kela ei.Katsot netti ruoka-kassi jako pisteet.niissä pääkaupunki seisoo tunteja 1000 ihmistä säällä kuin sääkkä.menen oman paikakuntasi ruoka kassi jonoot.Saat siellä ystäviä,juttu seuraa.Suomi ei tarvii itseään tapaa eikä nähdä nälkää.Joituu vaan nostaa pefansa ylös soffa/peti ja hakee apua.

    • Anonyymi

      Mä maksan lääkkeistä 4,5 e koska lääkäri kirjoitti kelaa varten sairauskoodilla vaikeat psykoosit ja vaikeat mielenterveyden häiriöt.Koskaan ei ole ollut psykoosia mutta unilääkkeillä hoidetaan unettomuuden lisäksi psykoosia niin sain kelakorvauksen unilääkkeistä.Ahdistuneisuushäiriön takia eläkkeellä mutta ei se mun arkea haittaa.On hyvin paljon lääkäristä kiinni onko potilaan puolella.Ahdistuneisuushäiriöön ei ole ollut ikinä lääkitystä.En sellaista tartte kotona olemisessa.

    • Anonyymi

      Pelkällä takuueläkkeellä olen. Toimeentulo tukea en ole koskaan saanut,kun menee Kelan laskelmien mukaan aina hieman puolelle. Eniten ahdistaa,kun elämässä ei pysty tekemään tai toteuttamaan mitään,mitä muilla terveillä samanikäisillä on.

    • Anonyymi

      Virallinen köyhyysraja Suomessa netto n,1230€/kk Takuueläke 830€/kk ja siitä asumiset ja muut kulut niin käteen jää juuri hieman yli tttuen ylittävä summa. Tässä "hyvinvointi valtiossa" on aina jokin ihmisryhmä,mitä pidetään "löysässä hirressä" 90-luvun lamassa moni yrittäjä päätyi viimeiseen ratkaisuun tietäen, että lähtee kaikki ja tulevaisuuden toivo lähti.

      • Anonyymi

        Missä sun asumistuki on? Etkö saa sitä ollenkaan?


      • Anonyymi

        Tässä " hyvinvointi valtiossa " on myös niin, että toimeentulotuessa on kuntakohtaisia eroja.
        Joissain kunnissa saa täydentävää toimeentulotukea, vaikka ei olisi toimeentulotuen vakioasiakas.
        Mutta joissain kunnissa on kuuluttava säännöllisen toimeentulon piiriin, jotta on mahdollisuus myös täydentävään tukeen.


    • Anonyymi

      Globalismin perimmäisiä ajatuksia on arvostaa niitä, jotka omaksuvat globalismin pyhyyden, sekä niitä, jotka ovat töissä. Kun putoat siitä kelkasta, menetät ihmisarvosi. Sinun ainoa arvosi on olla olkiukkona EU-mielisille puolueille, jotka sanovat olevansa köyhän puolella. Sinun roolisi on vain olla suosion ja kannatuksen välikappaleena.

    • Anonyymi

      Muuta halvempaan kämppään?

      • Anonyymi

        Onkohan tuon halvempaan kämppään muuttamisen ehdottaja kenties Kelassa töissä ?

        Olen huomannut, että Kelassa kovin kärkkäästi kehottavat ihmisiä muuttamaan halvempaan asuntoon, ja monet siitä jopa ahdistuvat ja alkavat pelätä, että kohta ei asu enää missään.

        Aika moni varmaan muuttaisi halvempaan, jos sellaisia olisi helposti saatavilla.
        Joskus oon miettinyt Kelaakin, kun kerran ihmisiä " pelottelevat ", niin hankkisivat ihmisille sen halvemman kämpän.

        On niin helppo sanoa......


    • Anonyymi

      Alle 600€/kk asuntoja vaikea löytää kaupungeista ja,jos luottotiedot menneet niin voi se halvempikin asunto mennä haku tilanteessa toiselle. Kaupungin asuntoihin jonot pitkiä ja itse en ole saanut sieltä ikinä edes vastausta. Nyt vuokra tuon 600€ ja siitä asumistuen jälkeen maksan silti vielä 150€/kk vuokran omavastuun. Käyttörahaa kuukaudessa n,630€

    • Anonyymi

      ainahan vooit mennä töihin jos köyhyys ottaa pattiin . niin muutkin tekee .

    • Anonyymi

      Nykyään työmarkkinoilla on sijaa vain huippu tyypeille. Ongelmaisille tarjolla lähinnä ilmaisia työkokeiluja jotka ei tunnetusti johda mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe