Tyhmä kysymys mutta onko takavetoista autoa jotenkin vaikeampi ajaa, jos on aina ajanut etuvetoista autoa. Tai mitä pitää huomioida. Kumpi on parempi ajaa pitemmän päälle.
Miten takavetoinen auto eroaa etuvetoisesta ajettaessa?
43
2732
Vastaukset
- Anonyymi
Normiajossa ei ole mitään merkitystä, onko auto etu- vai takavetoinen. Liukkaalla kelillä vetävien pyörien luistaessa saattaa yllättää tottumattoman, kun perä luisuu sivulle.
- Anonyymi
ja höpsis pöpsis
bmw on paras koska se on takavetoinen
nuorella miehellä aina sen verran refleksit toimii että yhden yliohjautuvuustilanteen ottaa ohjauksella kiinni satasen nopeudessa - Anonyymi
Se on juuri noin. Etuvetoista on vähemmän kokeneen helpompi hallita liukkaissa olosuhteissa.
- Anonyymi
Jos pistät kaasua niin että vetävät pyörät lähtee sutimaan, niin siinä missä etuvetoisella alkaa keula painumaan ojaan, lähtee takavetoisella perä sivulle, eli esim. suoralla tiellä johtuen tien kallistuksesta reunaan päin. Tai vastaavasti mutkassa tai risteyksessä kääntyessä, etuvetoinen puskee suoraan, takavetoinen heittää perää sivulle. Toki se takavetoinen siitä pyörähtää ympärikin jos luiston antaa vaan jatkua, samoin kuin etuvetoinen painuu lopulta jonnekin ojaan tms. jos ei pitoa saa palautettua.
Luistojen hallitseminen vaatii jonkin verran harjoittelua, olipa veto kummassa päässä tahansa. Toisaalta nykyautoissa kai on jo luistonestot sun muut systeemit jotka ilmeisesti vähentää noita luistotilanteita. Tai tekee niistä entistäkin yllättävämpiä?
Itse ajoin ensimmäiset vuodet takavedolla, ja sen jälkeen ensimmäiset liukkaat etuvedolla oli välillä yhtä helvettiä, kun auto tuntui käyttäytyvän väärin. Tietenkin vielä tyypillinen "talvi yllätti" tilanne, eli kesärenkaatkin alla.- Anonyymi
Minäkin aloitin takavetoisilla, ja talvella olin varsinainen rallitaituri näyttävien luistojen kanssa.
Sitten kun vaihdon etuvetoiseen, tajusin että voi ajaa ihan ilman luistojakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin aloitin takavetoisilla, ja talvella olin varsinainen rallitaituri näyttävien luistojen kanssa.
Sitten kun vaihdon etuvetoiseen, tajusin että voi ajaa ihan ilman luistojakin.Ajaminen ilman sladia on vässyköiden puuhaa !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajaminen ilman sladia on vässyköiden puuhaa !
No sitten ole vässykkä, ei siinä mitään.
Paljon paremmin on etuvetoisella pärjännyt kuin sillä "lähteekö käsistä vai mitä tapahtuu" takavedolla.
Onhan se erilainen, joten aluksi voi sanoa sen olevan vaikeampi ajaa. Varsinkin liukkaalla.
Toisaalta se on myös helpompi. Kuivalla kiihdyttäessä myös paljon parempi. Etuvetoisella kun lähtee liikennevaloista, saa välillä pitää ihan tosissaan ruorista kiinni, ettei laiva seilaa ties minne. Takavetoinen kulkee eleettömästi eteenpäin (paitsi jos pito lähtee, sitten loppuu eleettömyys).
Kaiken kaikkiaan takavetoinen on loogisempi ja parempi... Mutta erilainen.- Anonyymi
Aika marginaalinen ongelma tuo että liikennevaloista lähtiessä ratti vetelee sinne ja tänne.
Anonyymi kirjoitti:
Aika marginaalinen ongelma tuo että liikennevaloista lähtiessä ratti vetelee sinne ja tänne.
Ehkä sinulle. Minä pidän siitä, että auto ei vetele...
Mutta onhan takavetoinen parempi esimerkiksi mutkissakin. Kääntyy paljon helpommin, eikä lähde talvellakaan puskemaan. Kaistaa vaihtaessa talvella pienet loskavallit menevät eleettömästi, siinä missä etuvetoinen lähtee vikuroimaan, jne.
Huonompiakin puolia on, mutta suurimman osan niistä hoitaa tämän vuosituhannen autoissa ajonvakautus. Ainut oikeasti isompi ongelma on peruuttaminen ylämäkee, jota pitää joskus kaupungeissa pysäköidessä ja parksita lähtiessä harrastaa. Ei välttämättä ole talvella ihan mahdollista.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ehkä sinulle. Minä pidän siitä, että auto ei vetele...
Mutta onhan takavetoinen parempi esimerkiksi mutkissakin. Kääntyy paljon helpommin, eikä lähde talvellakaan puskemaan. Kaistaa vaihtaessa talvella pienet loskavallit menevät eleettömästi, siinä missä etuvetoinen lähtee vikuroimaan, jne.
Huonompiakin puolia on, mutta suurimman osan niistä hoitaa tämän vuosituhannen autoissa ajonvakautus. Ainut oikeasti isompi ongelma on peruuttaminen ylämäkee, jota pitää joskus kaupungeissa pysäköidessä ja parksita lähtiessä harrastaa. Ei välttämättä ole talvella ihan mahdollista.Jokainen tykkää mistä tykkää. Minä tykkään talvella siitä, etten jää jumiin ihan niin helpolla, jos ratti sen kaksi kertaa vuodessa vetäsee johonkin suuntaan niin kestän sen.
Kääntyminen eikä puskeminen ole ollut koskaan mulle mikään ongelma mutta en vetekään tuolla niin että G-voimat venyttää poskia.
Jokainen tavallaan. Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tykkää mistä tykkää. Minä tykkään talvella siitä, etten jää jumiin ihan niin helpolla, jos ratti sen kaksi kertaa vuodessa vetäsee johonkin suuntaan niin kestän sen.
Kääntyminen eikä puskeminen ole ollut koskaan mulle mikään ongelma mutta en vetekään tuolla niin että G-voimat venyttää poskia.
Jokainen tavallaan.>Minä tykkään talvella siitä, etten jää jumiin ihan niin helpolla,
Huhujen mukaan takavetoinen jää herkemmin jumiin kuin etuvetoinen. Ja tämä pitikin paikkansa vielä 80-luvulla, kun itse opettelin takavetoisella autoa ajamaan... Mutta sen jälkeen tilanne on kummasti muuttunut. Painojakauma on käytännössä 50-50 ja varsinkin ylämäissä takavetoinen tuntuu etenevän jopa etuvetoista paremmin.
Toisaalta, jos sen kerran talvessa meinaan johonkin jumiin jäädä, niin minä kestän sen. Jos en kestäisi, hankkisin nelivedon.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
>Minä tykkään talvella siitä, etten jää jumiin ihan niin helpolla,
Huhujen mukaan takavetoinen jää herkemmin jumiin kuin etuvetoinen. Ja tämä pitikin paikkansa vielä 80-luvulla, kun itse opettelin takavetoisella autoa ajamaan... Mutta sen jälkeen tilanne on kummasti muuttunut. Painojakauma on käytännössä 50-50 ja varsinkin ylämäissä takavetoinen tuntuu etenevän jopa etuvetoista paremmin.
Toisaalta, jos sen kerran talvessa meinaan johonkin jumiin jäädä, niin minä kestän sen. Jos en kestäisi, hankkisin nelivedon."Mutta sen jälkeen tilanne on kummasti muuttunut."
Se on muuttunut sen verran että ne takavetoiset pikkuautot on kadonneet markkinoilta, joilla ei pärjännyt talvella ollenkaan.
Ihan samalla lailla ne isommat takavetoiset jää sutimaan kuin ennenkin. Viime talvena katselin kun sporttimersu suti tasaisella eikä päässyt eteen eikä taakse. Autoja meni toista kaistaa ohitse ja vaikka en muistakaan, niin väitän että niistä oli suurin osa etuvetoisia. Anonyymi kirjoitti:
"Mutta sen jälkeen tilanne on kummasti muuttunut."
Se on muuttunut sen verran että ne takavetoiset pikkuautot on kadonneet markkinoilta, joilla ei pärjännyt talvella ollenkaan.
Ihan samalla lailla ne isommat takavetoiset jää sutimaan kuin ennenkin. Viime talvena katselin kun sporttimersu suti tasaisella eikä päässyt eteen eikä taakse. Autoja meni toista kaistaa ohitse ja vaikka en muistakaan, niin väitän että niistä oli suurin osa etuvetoisia.Se on jo saavutus. Taisi kuski polkea kaasua vähän enemmän...
Oma mersu on ollut viimeksi vaikeuksissa viitisen vuotta sitten, kun about toukokuussa yllätti kunnon lumimyrsky. Tien pinta kiillottui risteyskohdilla aika tehokkaasti ja kesänakeilla oli haasteita päästä siitä liikkeelle. Kyllä se lähti, mutta hitaasti...
Talvirenkailla olen viimeksi jäänyt jumiin ylämäkeen noin kymmenen vuotta sitten. Silloin tosin alla oli etuvetoinen, mutta sehän ei ylämäissä oikein toimikaan.
Siinä olet oikeassa, että autojen massa on merkittävästi kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana, mikä on parantanut etenemistä talvella.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta sen jälkeen tilanne on kummasti muuttunut."
Se on muuttunut sen verran että ne takavetoiset pikkuautot on kadonneet markkinoilta, joilla ei pärjännyt talvella ollenkaan.
Ihan samalla lailla ne isommat takavetoiset jää sutimaan kuin ennenkin. Viime talvena katselin kun sporttimersu suti tasaisella eikä päässyt eteen eikä taakse. Autoja meni toista kaistaa ohitse ja vaikka en muistakaan, niin väitän että niistä oli suurin osa etuvetoisia.Vastaavan tyyppisissä tilanteissa etuvetoisella pystyy vielä hakemaan pitoa renkaita kääntelemällä. Takavetoisella tahtoo tilanteessa kuin tilanteessa käydä niin että kun se kerran sutaisee niin peli on menetetty...
Anonyymi kirjoitti:
Vastaavan tyyppisissä tilanteissa etuvetoisella pystyy vielä hakemaan pitoa renkaita kääntelemällä. Takavetoisella tahtoo tilanteessa kuin tilanteessa käydä niin että kun se kerran sutaisee niin peli on menetetty...
No jaa, kyllä siinä takavetoisessakin pyörät lähtevät hakemaan, jos pitoa ei ole... Mutta kontrolli on tietysti vähäistä siihen, mistä päin...
Pointti lienee kuitenkin, että tuollainen on nykyautoilla äärimmäisen harvinaista. Mutta jos se pelottaa, on aina vaihtoehtona neliveto.
Itse siirryin (takaisin) takavetoihin kymmenkunta vuotta sitten. Paluuta etuvetoon ei ole, ellei jotain aivan mullistavaa tapahdu sähköavustimien saralla...- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Se on jo saavutus. Taisi kuski polkea kaasua vähän enemmän...
Oma mersu on ollut viimeksi vaikeuksissa viitisen vuotta sitten, kun about toukokuussa yllätti kunnon lumimyrsky. Tien pinta kiillottui risteyskohdilla aika tehokkaasti ja kesänakeilla oli haasteita päästä siitä liikkeelle. Kyllä se lähti, mutta hitaasti...
Talvirenkailla olen viimeksi jäänyt jumiin ylämäkeen noin kymmenen vuotta sitten. Silloin tosin alla oli etuvetoinen, mutta sehän ei ylämäissä oikein toimikaan.
Siinä olet oikeassa, että autojen massa on merkittävästi kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana, mikä on parantanut etenemistä talvella."Se on jo saavutus. Taisi kuski polkea kaasua vähän enemmän..."
Mielestäni kyseessä oli CSL 55 AMG... ja tilannehan meni niin, että oli risteyksestä kääntynyt ja varmaankin kun oli suora tie edessä (40 km/h alue), polkassut kaasua jolloin auto oli mennyt poikittain ja siinä kun oli sopivasti bussipysäkki kohdalla niin jäi siihen pysäkin ja kaistan kohdalle poikittain. Tulin paikalle vasta siinä vaiheessa kun auto oli jo poikittain, en nähnyt itse pyörähtämistä.
Siinä se koitti eteen- ja taaksepäin mutta ei se siitä mihinkään lähtenyt vaikka kaasunkäyttö oli todella maltillista. Paikka oli aikalailla tasamaata, ehkä jopa pikkasen loiva alamäki. Toista kaistaa meni autoja sujuvasti ohi ja tilanne oli hieman nolo sille mersukuskille.
Olisko ollut turhan leveät kitkarenkaat alla vai mikä sitten selitys.
Tuosta kiinnijäämisen pelosta talvella niin en edes muista koska olisin jäänyt jumiin, silti sitä jostain syystä aina jännittää, mikälie trauma jäänyt. Ehkä 10 vuotta sitten jäin parkkipaikalla jumiin kun joku oli sudittanut parkkiruutuun poterot mihin eturenkaat sujuvasti upposi. Sieltä ei päässyt pois kuin ulkopuolisella avulla. Kyseessä oli etuvetoauto mutta samalla lailla se takavetoinenkin olisi tuohon nalkkiin jäänyt. Anonyymi kirjoitti:
"Se on jo saavutus. Taisi kuski polkea kaasua vähän enemmän..."
Mielestäni kyseessä oli CSL 55 AMG... ja tilannehan meni niin, että oli risteyksestä kääntynyt ja varmaankin kun oli suora tie edessä (40 km/h alue), polkassut kaasua jolloin auto oli mennyt poikittain ja siinä kun oli sopivasti bussipysäkki kohdalla niin jäi siihen pysäkin ja kaistan kohdalle poikittain. Tulin paikalle vasta siinä vaiheessa kun auto oli jo poikittain, en nähnyt itse pyörähtämistä.
Siinä se koitti eteen- ja taaksepäin mutta ei se siitä mihinkään lähtenyt vaikka kaasunkäyttö oli todella maltillista. Paikka oli aikalailla tasamaata, ehkä jopa pikkasen loiva alamäki. Toista kaistaa meni autoja sujuvasti ohi ja tilanne oli hieman nolo sille mersukuskille.
Olisko ollut turhan leveät kitkarenkaat alla vai mikä sitten selitys.
Tuosta kiinnijäämisen pelosta talvella niin en edes muista koska olisin jäänyt jumiin, silti sitä jostain syystä aina jännittää, mikälie trauma jäänyt. Ehkä 10 vuotta sitten jäin parkkipaikalla jumiin kun joku oli sudittanut parkkiruutuun poterot mihin eturenkaat sujuvasti upposi. Sieltä ei päässyt pois kuin ulkopuolisella avulla. Kyseessä oli etuvetoauto mutta samalla lailla se takavetoinenkin olisi tuohon nalkkiin jäänyt.> Kyseessä oli etuvetoauto mutta samalla lailla se
> takavetoinenkin olisi tuohon nalkkiin jäänyt.
Tilannetta tuntematta, ehkä. Viime talvena ohi kulkiessa tuuppasin kolme autoa parkkiruudusta tielle. Kaikki etuvetoisia, mutta yhdessäkään syynä kiinnijääntiin tuskin oli vetotapa (tai rengastus), vaan kuskin osaamattomuus. Pieni heijausliike yleensä auttaa. Takavetoinen lähtee joskus paremmin, etuvetoinen joskus.
Vanhempi sukulaiseni jäi kiinni venettä nostaessa kesällä. Siinä etuveto on huono, kun paino on takarenkailla tehokkaasti. Oli päässyt pois, kun kaksi 100 -kiloista miestä istui konepellillä. Venettä vetäessä takaveto on kyllä muutenkin ehdoton (tai neliveto).
Omien kokemusten mukaan kummallakin pärjää. Takavetoinen on parempi joissain tilanteissa ja etuvetoinen joissain. Takavetoinen on kuitenkin loogisempi käytökseltään ja miellyttävämpi ajossa. Ongelmana ollut perän irtoaminen ja siitä johtuvat vaaratilanteet ovat korjautuneet elektroniikan voimin. Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa. Etuvedon selkeä etu on edullisuus.- Anonyymi
Ohjausgeometriassa on jotain vikaa jos nopeassa liikkeellelähdössä (etupyörät sutii vuorotellen) ohjaus vetelee. Olen vuosikymmenien aikana ajanut niin takavetoisia, etuvetoisia ja nelivetoisiakin, eikä koskaan ole ollut ongelmia etuvetoisen vetelystä. Myönnettäköön että suurimmalla tehopainosuhteella olleet autoni ovat olleet oikeita nelivetoisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta sen jälkeen tilanne on kummasti muuttunut."
Se on muuttunut sen verran että ne takavetoiset pikkuautot on kadonneet markkinoilta, joilla ei pärjännyt talvella ollenkaan.
Ihan samalla lailla ne isommat takavetoiset jää sutimaan kuin ennenkin. Viime talvena katselin kun sporttimersu suti tasaisella eikä päässyt eteen eikä taakse. Autoja meni toista kaistaa ohitse ja vaikka en muistakaan, niin väitän että niistä oli suurin osa etuvetoisia.Niinhän se on, Angliassani ja Datsun Finnissäni oli talvella takakontissa hiekkasäkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohjausgeometriassa on jotain vikaa jos nopeassa liikkeellelähdössä (etupyörät sutii vuorotellen) ohjaus vetelee. Olen vuosikymmenien aikana ajanut niin takavetoisia, etuvetoisia ja nelivetoisiakin, eikä koskaan ole ollut ongelmia etuvetoisen vetelystä. Myönnettäköön että suurimmalla tehopainosuhteella olleet autoni ovat olleet oikeita nelivetoisia.
Vielä 80-luvullakin oli etuvetoisia autoja jotka repi ratista reilumminkin jos pito oli erilaista eturenkailla.
Jokin mitta siihen vaikuttaa, eturenkaan etäisyys jostain pisteestä ja jos tuo etäisyys kasvaa, niin sitten se aiheuttaa momenttia siihen renkaaseen, tai jotakin tuohon suuntaan.
Taitaa olla alustageometrian suunnittelu parantunut noista ajoista. Anonyymi kirjoitti:
Ohjausgeometriassa on jotain vikaa jos nopeassa liikkeellelähdössä (etupyörät sutii vuorotellen) ohjaus vetelee. Olen vuosikymmenien aikana ajanut niin takavetoisia, etuvetoisia ja nelivetoisiakin, eikä koskaan ole ollut ongelmia etuvetoisen vetelystä. Myönnettäköön että suurimmalla tehopainosuhteella olleet autoni ovat olleet oikeita nelivetoisia.
Olen ajanut ehkä muutamalla kymmenellä etuvetoisella, eikä yhdelläkään kykene tekemään kiihdytystä luotettavsti pitämättä ratista kiinni. Se tarkoittaa, että ainakin jonkin verran vetelyä esiintyy. Jos pinta on epätasainen tai liukas, ongelma korostuu.
Ehkä minulla on vain käynyt huono tuuri... Mutta vähän epäilen. Vastaavaa kun ei ole tapahtunut yhdelläkään takavetoisella.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Olen ajanut ehkä muutamalla kymmenellä etuvetoisella, eikä yhdelläkään kykene tekemään kiihdytystä luotettavsti pitämättä ratista kiinni. Se tarkoittaa, että ainakin jonkin verran vetelyä esiintyy. Jos pinta on epätasainen tai liukas, ongelma korostuu.
Ehkä minulla on vain käynyt huono tuuri... Mutta vähän epäilen. Vastaavaa kun ei ole tapahtunut yhdelläkään takavetoisella.Varmaan pohjimmiltaan kyse samasta asiasta ja ero tulee ehkä siitä miten sen kokee. Muistan itse ajaneeni vain muutamaa etuvetoista, jossa esim. reippaampi kiihdytys uraisella tiellä vaatii että ratista saa oikeasti pitää kiinni ettei auto lähde vetelemään -> ohjausgeometriassa jotain pielessä. Sitten valtaosassa etuvetoisista ohjauksessa voi tuntua pientä "elämistä" varsinkin voimakkaassa kiihdytyksessä, mutta noissa tilanteissa ei ratista tarvitse pitää kiinni sen kovemmin kuin normaalistikaan ajaessa.
- Anonyymi
Vain äkkijarrutukset voi olla hankalia, jos ei ole ajanut takavetoisella. Silloin peräpää voi heittää. Mutta kun osaa alussa varoa niitä tilanteita, niin ei juuri ole eroa. Pari kertaa voi harjoitella tyhjällä tiellä jarrutusta. Niin saa tuntumaa mitä tuleman pitää. Näin ajattelisin asiasta. Onneksi nyt ei ole lunta. Talvikeli voi olla haastavaa.
Jarrutuksessa etu-, taka- tai nelivedossa ei ole eroa. Moottorijarrutuksessa kylläkin, mutta siitä et varmaan puhunut.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Jarrutuksessa etu-, taka- tai nelivedossa ei ole eroa. Moottorijarrutuksessa kylläkin, mutta siitä et varmaan puhunut.
En puhunut. Eikö ole jarrutuksessa eroa? Ajattelen lähinnä jos joutuu äkisti painamaan jarrua pohjaan. Joku muistikuva siitä että perä painaa ja saattaa heittää. Hyvä, jos niin ei ole.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Jarrutuksessa etu-, taka- tai nelivedossa ei ole eroa. Moottorijarrutuksessa kylläkin, mutta siitä et varmaan puhunut.
Takavetoinen skyline, painava kutoskone edessä ja painojakauma varmaan 70/30.
Kun tuolla vaihtoi vaihteen pienemmälle ja nosti hiekkatiellä tai kostealla kivikadulla jalan kaasulta, alkoi takapää hakemaan ihan omaa suuntaansa.
Saihan sillä näyttävät sladit noinkin mutta ei kovin turvallinen ominaisuus. No, turvallisuus ei ollut sen auton hyve muutenkaan. Anonyymi kirjoitti:
En puhunut. Eikö ole jarrutuksessa eroa? Ajattelen lähinnä jos joutuu äkisti painamaan jarrua pohjaan. Joku muistikuva siitä että perä painaa ja saattaa heittää. Hyvä, jos niin ei ole.
Jarruissa vikaa, jos noin käy. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En puhunut. Eikö ole jarrutuksessa eroa? Ajattelen lähinnä jos joutuu äkisti painamaan jarrua pohjaan. Joku muistikuva siitä että perä painaa ja saattaa heittää. Hyvä, jos niin ei ole.
Taidat muistella takamoottorisia autoja (mm. VW kupla). Niissä on takaveto ja takapää painavampi.
- Anonyymi
Muuten kuin takapyörät vetää, tavallaan työntöö etupäätä.
Takavetoinen on pitemmän päälle parempi ajaa. Murrokset eivät rikkoonnu, eivätkä täristä ja jytisytä.
Etuvetoinen helpompi oikaista, pitää tiellä, jos pyrkii karkaamaan, kuten liukkaalla, lumella ja hiekalla.
Mutta ei se takavetoinenkaan, kun varoo takapotkua ja sitoo hyvin kiinni, ettei hoppa pääse karkaamaan- Anonyymi
"Murrokset eivät rikkoonnu, eivätkä täristä ja jytisytä."
On niissä takavetoisissakin vetoakselit kardaani. Noissa kaikissa on niveliä, ellet sitten puhu historiallisen aikakauden jäykästä taka-akselista.
Etuvetoisen nivelet alkaa olla ihan toimivia nykyisin. Oman auton mittarissa on 395tkm ja alkuperäiset vetoakselit ei vielä ainakaan pidä mitään meteliä.
En siis pitäisi isona ongelmana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Murrokset eivät rikkoonnu, eivätkä täristä ja jytisytä."
On niissä takavetoisissakin vetoakselit kardaani. Noissa kaikissa on niveliä, ellet sitten puhu historiallisen aikakauden jäykästä taka-akselista.
Etuvetoisen nivelet alkaa olla ihan toimivia nykyisin. Oman auton mittarissa on 395tkm ja alkuperäiset vetoakselit ei vielä ainakaan pidä mitään meteliä.
En siis pitäisi isona ongelmana."On niissä takavetoisissakin vetoakselit kardaani. Noissa kaikissa on niveliä, ellet sitten puhu historiallisen aikakauden jäykästä taka-akselista."
Jäykälläkin taka-akselilla on nivelet kardaanissa, mutta vetoakseleissa ei ole.
- Anonyymi
Etuvetoinen vetää ja taka "veto" työntää.
- Anonyymi
Näin muistan. Se lähtee jotenkin kevyemmin liikkeelle, kun takapää työntää. Mutta työntääkö liikaa. Ettei lähe lapasesta. Joskus tuli ajettua bemaria. Mutta siitä on joku aika jo. Etuvetonen pitää ehkä paremmin tiessä. Vaikea sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin muistan. Se lähtee jotenkin kevyemmin liikkeelle, kun takapää työntää. Mutta työntääkö liikaa. Ettei lähe lapasesta. Joskus tuli ajettua bemaria. Mutta siitä on joku aika jo. Etuvetonen pitää ehkä paremmin tiessä. Vaikea sanoa.
Asiaa voi ajatella siten että kepinpätkää on helpompi vetää etupäästä, mutta vaikeaa työntää takapäästä.
Anonyymi kirjoitti:
Asiaa voi ajatella siten että kepinpätkää on helpompi vetää etupäästä, mutta vaikeaa työntää takapäästä.
Vielä parempi analogia ovat ostoskärryt. Paljon helpompi hallita, kun työnnät...
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Vielä parempi analogia ovat ostoskärryt. Paljon helpompi hallita, kun työnnät...
Aika harva vetää esim kottikärryjä, Pihassa on etu ja takavetoinen suuria eroja ei ole normaaliajossa ei huomaa mitään ja talvella takavetoisessakin on Luistonesto toki ääritilanteissa esim paksussa lumessa etuveto hieman parempi mutta takavetoiseen voi tosiaan lisätä painoa takakonttiin.
- Anonyymi
Jos vaan sitten se neliveto olisi kompromissi asiasta. Ja ehkä paras samalla mutta kallis.
Neliveto on paras, jos pitää kulkea haastavassa maastossa (tai erittäin liukkaalla) tai vetää raskaita taakkoja.
Siinä on kuitenkin omat vikansa. Taipumus puskea mutkissa, korkeampi kulutus, takavetoista heikompi kääntösäde, enemmän rikkoutuvia osia, ...- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Neliveto on paras, jos pitää kulkea haastavassa maastossa (tai erittäin liukkaalla) tai vetää raskaita taakkoja.
Siinä on kuitenkin omat vikansa. Taipumus puskea mutkissa, korkeampi kulutus, takavetoista heikompi kääntösäde, enemmän rikkoutuvia osia, ...Nyt meni vaikeaksi. Mitä tarkoittaa, auto puskee mutkissa? Aina olen ajatellut, että neliveto olisi paras. Mutta voi olla kankea ja jonkin verran kalliimpi pitää. Entäs se kääntösäde haittaako jollain tavalla normaali ajossa. Et ilmeisesti suosittele.
Anonyymi kirjoitti:
Nyt meni vaikeaksi. Mitä tarkoittaa, auto puskee mutkissa? Aina olen ajatellut, että neliveto olisi paras. Mutta voi olla kankea ja jonkin verran kalliimpi pitää. Entäs se kääntösäde haittaako jollain tavalla normaali ajossa. Et ilmeisesti suosittele.
Suosittelen ehdottomasti, jos sille on tarvetta.
Mutkissa puskeminen tarkoittaa sitä, että auto ei tahdo kääntyä liukkaalla. Tämä riippuu hieman siitä, miten neliveto on toteutettu, joten koeaja talvella. :)
Nelivedolla jännästi puskemista voi usein korjata painamalla hieman kaasua. Nelivedolla (ja takavedolla) liukkaalla siis jarrutetaan ennen mutkaa ja ajetaan mutka lievällä kaasulla läpi. Etuvetoisella liukkaalla jarrutetaan ennen mutkaa ja vedetään mutka ilman kaasua läpi.
Voi yllättää ensimmäisellä ajokerralla, mutta tuohon tottuu kyllä.
Kääntösäteeltään neliveto vastaa etuvetoista. Etupyöriin tulevat vetonivelet käytännössä ehkäisevät hieman etupyörien kääntämistä (en osaa sanoa johtuuko tilan puutteesta vai siitä, että tulisi liikaa vääntöä vetarille). Pääsääntönä takavetoinen kääntyy pienemmässä tilassa (sudittelematta).- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Suosittelen ehdottomasti, jos sille on tarvetta.
Mutkissa puskeminen tarkoittaa sitä, että auto ei tahdo kääntyä liukkaalla. Tämä riippuu hieman siitä, miten neliveto on toteutettu, joten koeaja talvella. :)
Nelivedolla jännästi puskemista voi usein korjata painamalla hieman kaasua. Nelivedolla (ja takavedolla) liukkaalla siis jarrutetaan ennen mutkaa ja ajetaan mutka lievällä kaasulla läpi. Etuvetoisella liukkaalla jarrutetaan ennen mutkaa ja vedetään mutka ilman kaasua läpi.
Voi yllättää ensimmäisellä ajokerralla, mutta tuohon tottuu kyllä.
Kääntösäteeltään neliveto vastaa etuvetoista. Etupyöriin tulevat vetonivelet käytännössä ehkäisevät hieman etupyörien kääntämistä (en osaa sanoa johtuuko tilan puutteesta vai siitä, että tulisi liikaa vääntöä vetarille). Pääsääntönä takavetoinen kääntyy pienemmässä tilassa (sudittelematta).Jos nyt vaikka porche 911 ottaa nelivetona niin puskeeko sekin mutkissa? Siis jos olisi varaa. Ainakin kuluttaa bensaa. Tiedä sitten onko neliveto tarpeellista noissa härpäkkeissä.
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt vaikka porche 911 ottaa nelivetona niin puskeeko sekin mutkissa? Siis jos olisi varaa. Ainakin kuluttaa bensaa. Tiedä sitten onko neliveto tarpeellista noissa härpäkkeissä.
En ole kokeillut, joten...
Veikkaan että enemmän kuin takavetoinen, mutta sehän riippuu pitkälti siitä, miten jatkuvaa neliveto on. Jos esimerkiksin veto on normaalisti 70/30 takana, niin puskeminen on varmasti vähäisempää kuin jos se olisi 50/50.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789