Pitääkö litium apukäynnistysakut virran pakkasessa kuinka hyvin? Jotkut valittaa kännyköidenkin hyytyvän pakkasessa. Kondensaattoreilla tomimista apukäynnistimistä tuskin on kenelläkään kokemusta, eikös ne ainakin tyhjene itsestään?
Varavirtalähteenä tomivan apukäynnistin litiumakun luulisi voivan kiinnittää akun vaihdossa akkukaapeleihin, joihinkin kuitenkin myydään omaa kaapelia akunvaihtoa vartan.
Litium akku pakkasessa
11
1489
Vastaukset
- Anonyymi
Korona tyhjentää akutkin kun ei pilluralliakaan viitsi enää ajella, jo kahdesti akku tyhjentynyt. Nyt meni alle 3 viikon tyhjäksi, eikä viitsisi kannella sisälle ladattavaksi. Edellistä apukäynnistintä lyijyakulla en tarvinnut kertaakaan kun siitä meni akku, ei viitsisi litiumakullakaan turhaan ostaa, varmaan sentään kauemmin kestävät, mutta mitenköhän pakkasessa. Kondensaattorit lähes ikuisia, mutta en ole nähnyt kenelläkään.
Litium-akut pitävät virran erittäin hyvin pakkasessa. Samoin lyijyakut. Ongelma on virran saaminen ulos akusta tai akun lataaminen.
Mutta jos akun vaihtoa mietit, niin eipä tuohon kovin kummoisia virtoja tarvita.- Anonyymi
Ei onneksi omassa romussa mikään sekoa akun vaihdossa, ihmettelin vaan kun uudemmissa laittavat virran OBD:n kautta.
- Anonyymi
Lyijyakkun kapasiteetti putoa rajusti pakkasessa.
60Ah lyijyakun pakasiteetti -18 pakksessa on luokkaa 25Ah.
Myös Litium akut pudottaa kapasiteettiaan mutta eirtyisesti ne pudottaa virran anto ja ottokykyään. Eli niistä ei saa kylmänä tehoa eikä niitä voi kylmänä ladata kovin isolla virralla.
Tämän vuoksi plugareissa ja sähkäreiss aon akun lämmitint. Niissä myös on akun jäähdytin koska liika kuumuus myös heikentää ominaisuuksia ja lyhentää käyttöikää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lyijyakkun kapasiteetti putoa rajusti pakkasessa.
60Ah lyijyakun pakasiteetti -18 pakksessa on luokkaa 25Ah.
Myös Litium akut pudottaa kapasiteettiaan mutta eirtyisesti ne pudottaa virran anto ja ottokykyään. Eli niistä ei saa kylmänä tehoa eikä niitä voi kylmänä ladata kovin isolla virralla.
Tämän vuoksi plugareissa ja sähkäreiss aon akun lämmitint. Niissä myös on akun jäähdytin koska liika kuumuus myös heikentää ominaisuuksia ja lyhentää käyttöikää."Myös Litium akut pudottaa kapasiteettiaan mutta eirtyisesti ne pudottaa virran anto ja ottokykyään. Eli niistä ei saa kylmänä tehoa eikä niitä voi kylmänä ladata kovin isolla virralla."
Ei litium-akkujen kapasiteetti pienene pakkasella. Energia kyllä säilyy niissä kylmässäkin. Mutta niiden virran anto- ja ottokyky tosiaan putoaa paljon. Anonyymi kirjoitti:
Lyijyakkun kapasiteetti putoa rajusti pakkasessa.
60Ah lyijyakun pakasiteetti -18 pakksessa on luokkaa 25Ah.
Myös Litium akut pudottaa kapasiteettiaan mutta eirtyisesti ne pudottaa virran anto ja ottokykyään. Eli niistä ei saa kylmänä tehoa eikä niitä voi kylmänä ladata kovin isolla virralla.
Tämän vuoksi plugareissa ja sähkäreiss aon akun lämmitint. Niissä myös on akun jäähdytin koska liika kuumuus myös heikentää ominaisuuksia ja lyhentää käyttöikää.Kyllä siellä se 60 appeerituntia on, mutta sitä ei saada ulos. Jos akku lämpenee, tilanne muuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onneksi omassa romussa mikään sekoa akun vaihdossa, ihmettelin vaan kun uudemmissa laittavat virran OBD:n kautta.
OBD liittimessä on suora akkusähkö ja liitin on sama kaikissa autoissa. Ei siis tarvita omia viritelmiä kytkennässä, sama piuha sopii kaikkiin autoihin. OBD-pistokkeen kautta voi antaa sen verran virtaa mitä auton elektroniikka tarvitsee akun vaihdon aikana, ettei muistit nollaudu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OBD liittimessä on suora akkusähkö ja liitin on sama kaikissa autoissa. Ei siis tarvita omia viritelmiä kytkennässä, sama piuha sopii kaikkiin autoihin. OBD-pistokkeen kautta voi antaa sen verran virtaa mitä auton elektroniikka tarvitsee akun vaihdon aikana, ettei muistit nollaudu.
Mutta pitäisi ostaa se liitin, hauenleuoilla voi laittaa suoraan akkukaapeleihin. Voi olla että noihin apukäynnistimiin on rakennettu jotain infoa tai poistavat vaikka liittimen kautta jotain auton elektronikkaa käytöstä.
- Anonyymi
Ainakin Honor-punelimen litium hyytyy jo pienessäkin pakkasessa. Joku tekniikan tietäjä väitti, että siinä on akun ympärillä vähemmän eristettä niinkuin muissa kännykkä merkeissä.
- Anonyymi
Olin ladannut syksyllä autossa mukana kuljettamani apukäynnistysakun (litiumakku). Oli autossa jo senkin vuoksi koko talven että jos tuleekin joskus sähköpulaa. Nyt toin akun kotiin ja ajattelin että lataan sen täyteen verkkovirrasta, mutta akun latausnäytössä paloikin kaikki tolpat, eli lataus ei ollut kadonnut usean kuukauden pakkasessakin seisoneesta akusta.
- Anonyymi
Harmi ettet testannut pakkasella antaako virtaa. Nuo pienet litiumakut on kyllä helppo kuljettaa mukanakin jos haluaa ottaa varalta mukaan, mutta ei varmaan kannata päiväksikään jättää autoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331