hei! minä olen kahdeksantoistavuotias tyttö..
ongelmani ovat luomet kasvoilla..
olen muuten ihan kaunis mutta naamassani on ainakin kymmenen luomia.. pidän aina hiuksia vähän
eessä ettei ne kovin näkyisi sieltä..
tietääkö kukaan mistä luomia tulee??
saako niitä itse jotenkin himmeämmäksi?
ja miten voi estää, ettei tulis lisää?
en aijo poistattaa, koska se tulee kalliiksi ja ei se auta kun niitä on niin paljon.
sydämmelliset kiitokset vastanneille.. :)
luomet kasvoilla
19
5303
Vastaukset
- asiasta tietoa
Luomien poisto ei tule kalliiksi, niitä poistetaan ihan terveyskeskuksissa perusmaksulla. Mutta poistosta jää arvet ja luomi saattaa kasvaa takaisin entiselle paikalleen.
Kannattaa sopeutua elämän luomien kanssa ja vältellä auringonpaistetta ilman kunnon suojakerrointa.- Peetula
Sairaala Laseri poistaa luomet aika kätevästi. (Käyttävät siis laseria). Homma ei ole kivulias, eikä jää arpia. Eikä se edes maksa kauheasti. Kannattaa niiltä kysyä, jos asia häiritsee. www.laseri.fi
- ikäväää
Tuo terveyskeskuksen käyttö ja perusmaksu taitaa kyllä olla vain luomille, joista on syöpäuhka (muuntuneet tms.). Ihan järkevää, koska muutenhan ihmiset rynnisisivät terveysasemille poistamaan luomiaan. Olen kuullut, että vain yksityiset poistavat kosmeettisista syistä luomia, eli hinta voi olla enemmänkin ja arpia saattaa jäädä. Luomien määrä on usein geeneissä.
- Ansku.
Peetula kirjoitti:
Sairaala Laseri poistaa luomet aika kätevästi. (Käyttävät siis laseria). Homma ei ole kivulias, eikä jää arpia. Eikä se edes maksa kauheasti. Kannattaa niiltä kysyä, jos asia häiritsee. www.laseri.fi
Kasvoista voi hyvin hyvin harvoin poistaa laserilla luomen koska lähes kaikissa tapauksissa kasvojen luomi täytyy lähettää patologille tutkittavaksi joten kirurginen poisto on ainoa mahdollisuus.
*useampi luomi kasvoista poistettu* - Ansku.
Lähellekään kaikki terveyskeskus-lääkärit eivät suostu kasvoista poistamaan luomia koska ruman arven mahdollisuus on suuri. Multa on poistettu terveyskeskuksessa monista muista paikoista luomia ja yritin saada kasvoistakin poistamaan mutta kaikki lääkärit sanoivat että kasvoista täytyy poistaa luomi sellaisen erikoislääkärin joka tuntee kasvojen lihakset.
Etenkin nuorten kohdalla he eivät halua että arpi vaivaa lopun elämää.
Minulta on poistettu kasvoista useampi luomi ja poistot on tehnyt yksityinen korva-, nenä-,kurkkulääkäri. Sellaisella on ehkä paras tuntemus kasvojen lihaksistoon. Jälki on erinomaista eikä suurimmastakaan luomesta jäänyt arpea! Kyllähän siihen 200 euroa saa helposti menemään mutta on mielestäni sen arvoista.
Yhden käyn vielä poistattamassa kasvoista ja tällä kertaa aion kokeilla plastiikkakirurgia kun on niin ikävässä kohdassa. Hinta-arvioksi muistaakseni sanoivat noin 300-400 €. - miraq
Ansku. kirjoitti:
Lähellekään kaikki terveyskeskus-lääkärit eivät suostu kasvoista poistamaan luomia koska ruman arven mahdollisuus on suuri. Multa on poistettu terveyskeskuksessa monista muista paikoista luomia ja yritin saada kasvoistakin poistamaan mutta kaikki lääkärit sanoivat että kasvoista täytyy poistaa luomi sellaisen erikoislääkärin joka tuntee kasvojen lihakset.
Minulta on poistettu kasvoista useampi luomi ja poistot on tehnyt yksityinen korva-, nenä-,kurkkulääkäri. Sellaisella on ehkä paras tuntemus kasvojen lihaksistoon. Jälki on erinomaista eikä suurimmastakaan luomesta jäänyt arpea! Kyllähän siihen 200 euroa saa helposti menemään mutta on mielestäni sen arvoista.
Yhden käyn vielä poistattamassa kasvoista ja tällä kertaa aion kokeilla plastiikkakirurgia kun on niin ikävässä kohdassa. Hinta-arvioksi muistaakseni sanoivat noin 300-400 €.Laitan nyt samaan ketjuun kysymykseni kun täällä näyttää olevan asiasta tietoisia.
Mulla on luomi reiden sisäpuolella, hankaa ikävästi ja olen alkanut varoa sitä.
Missä tuollaisen voisi poistaa? Terveyskeskus ei poista koska menee iso verisuoni juuri siinä kohdilla.
Mikä lääkäri voisi tälläisen toimenpiteen tehdä vai onko kirurgin hommia?
Kiitos jos joku viitsii vastata!! - salla
miraq kirjoitti:
Laitan nyt samaan ketjuun kysymykseni kun täällä näyttää olevan asiasta tietoisia.
Missä tuollaisen voisi poistaa? Terveyskeskus ei poista koska menee iso verisuoni juuri siinä kohdilla.
Kiitos jos joku viitsii vastata!!en todellakaan aio poistaa luomia..
mun kukkarolle se käy kalliiksi..
olen ruti köyhä..
mut tiedättekö mistä niitä tulee..
tuleeko mahdollisesti auringon otosta ynm..
saako niitä himmeäksi, jollain voiteella tai jollain muulla - Ansku.
miraq kirjoitti:
Laitan nyt samaan ketjuun kysymykseni kun täällä näyttää olevan asiasta tietoisia.
Kiitos jos joku viitsii vastata!!Mulla on poistettu luomi MYÖSKIN vähän samalta alueelta, tosin mulla se oli jo hieman kriittisellä alueella reiden "alkupäässä" taipeessa eli pikkuhousut hankasivat siihen koko ajan.
Mulla se poistettiin sairaalassa mutta sen voi poistaa ihan paikallispuudutuksessa eli siellä ei tarvitse olla kuin alle tunti. Tästä on tosin 6 vuotta aikaa kun multa poistettiin se. Plastiikkakirurgi poistaa varmasti myös, yksityisellä siis. Se kannattaa kyllä poistaa koska ajan myötä se voi ärsyyntyä tosi pahasti jos joutuu hankaukselle.
Kannattaa vertailla kaupungissasi käytössä olevia plastiikkakirurgeja, hintaerot voi olla suuria. Mun kotikaupungissa käy yksityisessä lääkärikeskuksessa pitämässä vastaanottoa kaksi eri plastiikkakirurgia, olen itse menossa toiselle heistä poistattamaan kasvoista luomen ja hinnoissa oli yli 200 euron erot heidän välillään joten kannattaa vertailla.
Mikäli yksityinen on liian kallis, hakeudu omalääkärille ja pyydä lähete esim. sairaalaan. Jos pistävät vastaan, kerro että luomi kutisee ja on hieman muuttanut väriä ja muotoa, silloin saat ainakin sairaalaan ajan ja poistavat sen "varmuuden vuoksi". Itse toimenpide on tosiaan nopea ja kivuton.
Turha niistä luomista on kärsiä jos häiritsee. Minulta on poistettu jo 14 luomea, seuraava on viidestoista. Ja silti niitä on vielä hirveästi... Mutta poistatan pikkuhiljaa niitä häiritsevimpiä. Tämän kasvoista poistettavan jälkeen aion poistaa vielä yhden kaulasta ja sitten riittää :)
Kysy vain lisää jos tarvitset neuvoja :) - miraq
Ansku. kirjoitti:
Mulla on poistettu luomi MYÖSKIN vähän samalta alueelta, tosin mulla se oli jo hieman kriittisellä alueella reiden "alkupäässä" taipeessa eli pikkuhousut hankasivat siihen koko ajan.
Mulla se poistettiin sairaalassa mutta sen voi poistaa ihan paikallispuudutuksessa eli siellä ei tarvitse olla kuin alle tunti. Tästä on tosin 6 vuotta aikaa kun multa poistettiin se. Plastiikkakirurgi poistaa varmasti myös, yksityisellä siis. Se kannattaa kyllä poistaa koska ajan myötä se voi ärsyyntyä tosi pahasti jos joutuu hankaukselle.
Kannattaa vertailla kaupungissasi käytössä olevia plastiikkakirurgeja, hintaerot voi olla suuria. Mun kotikaupungissa käy yksityisessä lääkärikeskuksessa pitämässä vastaanottoa kaksi eri plastiikkakirurgia, olen itse menossa toiselle heistä poistattamaan kasvoista luomen ja hinnoissa oli yli 200 euron erot heidän välillään joten kannattaa vertailla.
Mikäli yksityinen on liian kallis, hakeudu omalääkärille ja pyydä lähete esim. sairaalaan. Jos pistävät vastaan, kerro että luomi kutisee ja on hieman muuttanut väriä ja muotoa, silloin saat ainakin sairaalaan ajan ja poistavat sen "varmuuden vuoksi". Itse toimenpide on tosiaan nopea ja kivuton.
Turha niistä luomista on kärsiä jos häiritsee. Minulta on poistettu jo 14 luomea, seuraava on viidestoista. Ja silti niitä on vielä hirveästi... Mutta poistatan pikkuhiljaa niitä häiritsevimpiä. Tämän kasvoista poistettavan jälkeen aion poistaa vielä yhden kaulasta ja sitten riittää :)
Kysy vain lisää jos tarvitset neuvoja :)Niin, samassa kohtaa mullakin, eli pikkuhousujen sauma hankaa ja pelkään, että tulee jotain ongelmia siitä. Ja toinen on, että tuntuu, että luomi kasvaa koska vuosia sitten se ei häirinnyt mitenkään.
Muistatko miten tuo poisto tehdään? Sattuuko kamalasti ja onko se sillä hyvä kun napsaistaan pois vai tuleeko jotain hoito ehjeita?
Kiitos paljon neuvoista, lähdempä tekemään hintavertailua..=) - Ansku.
miraq kirjoitti:
Niin, samassa kohtaa mullakin, eli pikkuhousujen sauma hankaa ja pelkään, että tulee jotain ongelmia siitä. Ja toinen on, että tuntuu, että luomi kasvaa koska vuosia sitten se ei häirinnyt mitenkään.
Muistatko miten tuo poisto tehdään? Sattuuko kamalasti ja onko se sillä hyvä kun napsaistaan pois vai tuleeko jotain hoito ehjeita?
Kiitos paljon neuvoista, lähdempä tekemään hintavertailua..=)Joo luomi voi tosiaan kasvaa ja sillä voi olla jopa tekemistä sen ärsytyksenkin kanssa mille se joutuu hankauksessa. Mulla se luomi oli vieläpä hieman "perus-luomea" suurempi ja todella koholla oleva luomi. Pelkäsin monesti että repäisen sen vahingossa irti kun otan vaatteita pois.
En itse asiassa edes itse ehdottanut sen poistoa, ehkä siksi kun se oli niin kiusallisessa paikassa, en nuorempana kehdannut. Toisessa yhteydessä olin lääkärillä joka bongasi luomen ja sanoi että tuollaisesta paikasta tulisi poistaa. Nyrkkisääntönä pitäisi pitää että kaikki luomet jotka joutuvat hankaukselle, pitää poistaa. Tämäkin erikoislääkäri harmitteli sitä ettei terveyskeskuslääkärit sitä aina kerro...
Itse luomen poistoa et tunne laisinkaan. Siihen laitetaan paikallis-puudutus, eli ne pari neulalla tökkäisyä nipistää hieman mutta on sekunnissa ohi. Luomen ympärille tehdään pienellä veitsellä ihan pinta-viillot ja luomi onkin sitten poissa. Muutama tikki tulee koosta riippuen.
Kasvoista ja selästä kävin erikseen poistattamassa tikit mutta tuonne reisitaipeeseen olivat silloin laittaneet sulavat tikit jotka sitten suli itsekseen sieltä pois. Haavan kastelu oli parin päivän ajan kielletty mutta muutoin et huomaa mitään. Ei se ole edes kipeä kun puudutus lakkaa. Ja haava on tosiaan niin onnettoman pieni että se umpeutuu hetkessä.
Lääkäri määrittelee sitten tapaus-kohtaisesti lähettääkö luomen patologille tutkittavaksi. Yksityislääkäreillä se sisältyy aina siihen hintaan. Tarkistavat kaiken varalta onko luomessa mitään solu-muutoksia tms. Se tuntuu olevan "varotoimenpide", mulla ei ole yhdessäkään ollut mitään.
Jännitin itse ekan luomen poistoa tosi paljon mutta ne on tosiaan hirmu pieniä ja nopeita toimenpiteitä.
Mutta minä olen taustalla joten kysy vaan jos joku asia vielä mietityttää, hyvä jos jollekin on hyötyä näistä minun useista luomenpoisto-kokemuksista :) - Anne-Maija2
Ansku. kirjoitti:
Yhden käyn vielä poistattamassa kasvoista ja tällä kertaa aion kokeilla plastiikkakirurgia kun on niin ikävässä kohdassa. Hinta-arvioksi muistaakseni sanoivat noin 300-400 €.Inhoan näitä plastiikkakirurgiamainoksia. :(
- Ansku.
Anne-Maija2 kirjoitti:
Inhoan näitä plastiikkakirurgiamainoksia. :(
Kuules luomet voi olla riski terveydelle ja jos olen yli 10 luomea poistattanut muilla lääkäreillä ja nyt kokeilen plastiikkakirurgia, kuinka mainostan?? Eri asia jos kirjoittaisin että kaikki luomeni on poistanut plastiikkakirurgi ja oli paljon parempi kuin muut! Joten olipa typerää syyllistää turhaan.
Sitä paitsi syy plastiikkakirurgin käyttöön on siinä kun edellinen lääkäri ei katso tuntevansa kasvojen lihaksistoa tarpeeksi hyvin.
Lisäksi sinun kannattaisi opetella erottamaan toisistaan terveyteen liittyvä plastiikkakirurgin käyttö ja esteettinen plastiikkakirurgia!
Olipa ajattelematon kommentti. - ulkopuolinen
Ansku. kirjoitti:
Kuules luomet voi olla riski terveydelle ja jos olen yli 10 luomea poistattanut muilla lääkäreillä ja nyt kokeilen plastiikkakirurgia, kuinka mainostan?? Eri asia jos kirjoittaisin että kaikki luomeni on poistanut plastiikkakirurgi ja oli paljon parempi kuin muut! Joten olipa typerää syyllistää turhaan.
Sitä paitsi syy plastiikkakirurgin käyttöön on siinä kun edellinen lääkäri ei katso tuntevansa kasvojen lihaksistoa tarpeeksi hyvin.
Lisäksi sinun kannattaisi opetella erottamaan toisistaan terveyteen liittyvä plastiikkakirurgin käyttö ja esteettinen plastiikkakirurgia!
Olipa ajattelematon kommentti.Sori hei. Eikös aloittajalla ollut nyt kyse juuri pelkästä "kauneushaitasta". Miksi Sinä muuten oet yrittänyt saada luomia kasvoistaklin pois? Kutisivatko ne tai jotain muuta? En ole koskaan kuullut noin monesta luomen poistosta. Onko suvussasi ihosyöpää?
- Ansku.
ulkopuolinen kirjoitti:
Sori hei. Eikös aloittajalla ollut nyt kyse juuri pelkästä "kauneushaitasta". Miksi Sinä muuten oet yrittänyt saada luomia kasvoistaklin pois? Kutisivatko ne tai jotain muuta? En ole koskaan kuullut noin monesta luomen poistosta. Onko suvussasi ihosyöpää?
Tottakai se on usein kauneushaittakin, vaan niihin sisältyy myös terveysriski eli ei todellakaan ole verrattavissa esteettiseen plastiikkakirurgiaan kun mietit perusteita esim. silikonien hankintaan. Sitä minäkin paheksun mutta kyllä luomien poisto on ihan viisasta tietyissä tapauksissa, sitä mieltä on lääkäritkin.
Ei ole mun suvussa tietääkseni ihosyöpää eikä edes vanhemmilla tule yhtä helposti luomia kuin mulle. Eikä sisaruksillakaan tule yhtä paljoa.
Mulla oli ne poistetut luomet kasvoissa jo tarhaiästä asti. Ne toki kasvoi hieman sitä mukaa kun itsekin kasvoin. Noin kaksikymppisenä pari luomea kasvoi hirmuista vauhtia ja alkoi kutista. Ne poistettiin siis ihan terveydellisenä riskinä ja toki tutkitutettiin. Niistä ei onneksi löytynyt kuin hyvälaatuinen solumuutos eli ei mitään vaarallista.
Samassa yhteydessä lääkäri sanoi että kannattaisi muitakin hieman suurempia luomia poistattaa varsinkin kun tykkään olla auringossa. Onhan se melanooman riski kuitenkin olemassa. Minä käyn säännöllisesti tarkistuttamassa luomeni ja yksi poistettiinkin (ei kasvoista) kun tarkistuksen yhteydessä todettiin värin muuttuneen. Ei näillä ole leikkimistä.
Mulla on edelleen kasvoissa pienempiä luomia mutta ne ei kutise eikä koko ole muuttunut enää aikuis-iällä joten ei olla nähty (lääkärin kanssa) tarvetta poistamiselle.
- Amelie
Minulla on myös kasvoissa aikas paljon luomia, iän mukana niitä on tullut vain lisää..luulen, että aurinko on yksi ja samalla ainut syy niihin...nuorempana en tajunnut laittaa aurinkorasvaa, mutta nykyisin yritän parhaani mukaan välttää ihan auringonpaisteessa olemista(korkea suojakerroin)..joskus luomet kasvoissani ärsyttävät, mutta joskus niihin ei kiinnitä huomiota. Parasta kai olisi vain yrittää olla muistamatta, kun muutkaan ei niistä huomauttele..Olen joskus harkinut niiden poistamista, mutta tulevat arvet epäilyttävät, ehkä sitten vanhempana, jos sittenkään...)
- Mi^
Mulla on ollut todella isoja luomia jaloissa jo kauan 1 toisessa ja toinen toisessa.. Ne oli joskus ruskeita, mutta nyt molemmat on vaaleanpunaisia, toinen on mennyt rikki ties kuinka monta kertaa ja näyttää nytkin lähinnä ruvelta..
Kävin kerran terveyskeskuksessa kysymässä asiaa.. en heti löytänyt luomen paikkaa, että missä se nyt olikaan.. jännitin aika paljon ja luultavasti siksi en sitä heti löytänyt..
Terveyskeskuksen täti sanoi minulle "No, kun et sitä kerran heti muista missä se on, niin ei siitä sitten varmaan haittaakaan ole"
Tämän sanottuaan häntä ei enää kiinnostanut minun luomeni alkuunkaan.. löysin sen ja hän vain vilkaisi sitä, ei sanonut mitään.. Kysyin luomea samalla, kun olin muutenkin terkkarilla töihin hakemassa sairasloma todistusta.. Hän kirjoitti todistuksen ja sanoi näkemiin..
Ei niissä sitten varmaan mitään ole, kun kerran se ei mitään sanonut.. itseäni vähän epäillyttää, kun ne on muuttuneet sellaisiksi vaaleanpunaisiki ja toinen on rikki vähän väliä.
Olin silloin 21v. kun kysyin niistä, nyt olen 25v. eli siitä on n. neljä vuotta aikaa..- jokuvai
Olisit tehnyt valituksen siitä hoitajasta, samperi. Ei noin voi koulutettu työntekijä käyttäytyä. Hän on vastuussa SINUN HENGESTÄSI. Käy jossain muualla nyt näyttämässä.
- saksanpähkinä
Hei te kaikki luomista kärsivät. Itselläni oli kasvoissa kaksi kohollaan olevaa luomea, toinen 5mm ja toinen 3 mm. Poistatin kummatkin laserilla. Alussa jäljet muistuttivat pieniä kraatereita, mutta nyt kun toimenpiteestä on kulunut reilut kuusi kuukautta jäljet ovat lähes näkymättömät.
Olen satavarma, että pienistä ihonmyötäisistä pigmenttiluomista ei jää minkäänlaisia jälkiä. Ei kannata pelätä poistamista, sillä kun sen kerran tekee niin voi hyvin olla mahdollista, ettei toista kertaa tarvitse mennä. Itseäni harmittaa vain se, etten poistattanut luomia aikaisemmin! Kyseessä oli todella nopea toimenpide, ja olin sunnitellut aikatauluni niin, etten joutunut viikkoon kulkemaan ns. ihmisten ilmoilla poistattamisen jälkeen. Kannattaa todellakin poistaa luomet vaikkei niissä pelkäisikään olevan melanoomariskiä. Minulla syyt olivat vain ja ainoastaan esteettiset, enkä koe sitä turhamaiseksi, koska näinkin pieni asia paransi paljon itseluottamustani. Enää ihmisten huomio ja katseet keskustellessa eivät enää keskity luomiini. Tsemppiä!
T: Tyytyväinen asiakas
P.S. Olen myöskin poistattanut yhden luomen kaulani alueelta 17-vuotiaana, mutta siitä jäi pieni keloidiarpi, mikä on normaalia kyseisellä aluella. Jos luomi tällä alueella on pieni, kannattaa se siis melkein säilyttää niin ei tule ikäviä yllätyksiä :)
P.P.S. Poistatin luomeni Pulssissa. - moles
Minä poistin kasvoista ja selästä muutaman luomen uusimmalla tekniikalla, radiofrekvenssiveitsellä. Kaikki muut paitsi yksi kasvoilla oleva luomi olivat koholla ja niistä ei jäänyt mitään pysyvää arpea. Sen sijaan ihonmyötäisestä luomesta jäi pieni aknearpea muistuttava kuoppa, joka tuskin enää lähtee pois koska poistosta 1,5 v aikaa. Syynä ilmeisesti se, että tasaiset luomet joudutaan "kaivamaan" syvemmältä. Joten kannattaa harkita tarkkaan sellaisten poistoa näkyviltä alueilta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321