Seleenin lähteitä energiataloudellisuusjärjestyksessä

Anonyymi

Tonnikala vedessä sekä rapu ovat helppoja seleenin saannin paikkaajia ja tietenkin parapähkinä jota nauttiessa on huomioitava yliannostusvaara.

Faktaa seleenistä: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional/ jonka mukaan suurin siedettävä vuorokausiannos on 400 µg.

Seleeni (µg), keskimääräisen aikuisen saantitavoite /vrk = 55 (~VRN2014)

Aines » Prosessi » Energia (kCal) » Määrä (g)

männynherkkutatti, pakaste » pakast » 7.78 » 27.5
pähkinä, parapähkinä » raaka » 19.2 » 2.87
korvasieni, keitetty, suolaton » keit » 30.6 » 109
sieni rouskut, suolattu, käyttövalmis » suol » 35.6 » 153
munuainen, keitetty, suolaa » keit » 38.9 » 28.7
sieni-sipulihakkelus » seos » 46.7 » 190
mustekala » pakast » 61.8 » 73.3
etikkasienisäilyke » säil » 65.5 » 172
retiisi » raaka » 66.8 » 550
munuainen, paistettu, vehnäjauhoa » paist » 66.8 » 36.7
tonnikala, vedessä, säilyke » säil » 69.9 » 70.5
rapu, keitetty » keit » 72.2 » 88
suppilovahvero, kokoon keitetty » keit » 73.7 » 232
suppilovahvero » raaka » 73.7 » 306
sinisimpukka, vedessä, säilyke » säil » 74.4 » 91.7
kiinankaali » raaka » 79.9 » 550
kantarelli, kokoon keitetty » keit » 80.9 » 229
kalalevite » seos » 83.3 » 97.1
munuaiskastike, ruoanvalmistuskerma, suurustettu » keit » 84.2 » 107
hoki, hokikala, uunissa » uunit » 92.9 » 110
etana » pakast » 94.5 » 110
maksa, keitetty, ei lisättyä suolaa » keit » 98.1 » 52
pinaatti, keitetty, suolaton » keit » 99.7 » 467
pinaatti » raaka » 99.7 » 550
maksapaisti » uunit » 109 » 53.9
hummeri, keitetty » keit » 111 » 106
pähkinäsekoitus, suolaton » seos » 111 » 17.6
pähkinäsekoitus, suolaton, paahdettu » paist » 111 » 17.6
nauris » raaka » 116 » 550
kuha » raaka » 118 » 149
kaviaari, sammen mäti » suol » 121 » 84
mustaherukanlehtiuute, alkoholiton kasviglyseriiniuute, grosellero » teol » 123 » 550
juuriselleri, keitetty, suolaton » keit » 124 » 550
juuriselleri, mukulaselleri » raaka » 124 » 550
pähkinäsekoitus, suolattu » uunit » 125 » 20
tilapia, uunissa » uunit » 131 » 101
maksapihvi, leivitetty » paist » 132 » 69.8
maksa, sian » raaka » 132 » 98.2
lampaankääpä » raaka » 132 » 550
siika, savustettu » savust » 133 » 121
kukkakaali » raaka » 134 » 550
kukkakaali, keitetty, suolaton » keit » 134 » 550
kukkakaali, keitetty, suolaa » keit » 135 » 555
ruohosipuli » raaka » 139 » 550
osteri » raaka » 144 » 1830

Haun ulkopuolelle on rajattu: 1) epäolellisia kuten makeiset, makeat leivonnaiset, ateriankorvikkeet, epämääräisen/epäselkeän otsikon omaavia. 2) Tulokset joissa massaksi tulee yli 2000 g.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ”jonka mukaan suurin siedettävä vuorokausiannos on 400 µg.”

      Tuo oli siis ylin turvallinen määrä lähteesi mukaan. Suomessa katsotaan, että ylin turvallinen määrä seleeni olisi vain 300 µg.

      Täytyy muistaa, että seleenin keskimääräinen tarve on naisilla vain 30 µg/vrk ja miehillä vain 35 µg/vrk. Saantisuositus eli viitearvo (aikuisilla 50–60 µg) on jokseenkin aina enemmän kuin todellinen tarve.

      • Anonyymi

        Niinpä näyttää olevan 300 µg. Liiteessä 7, dokumentissa: https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf Eli seleenin oikeamääräisen saannnin haarukka on aika kapea.

        "Täytyy muistaa, että seleenin keskimääräinen tarve"

        Tuota ei tarvitse muistaa, se on yksilökohtainen muuttuja, jollekin yksilölle saanti jonka määrä on populaation keskimääräinen tarve aiheuttaa puutoksen, mutta lähes kaikille suositusmäärä on riittävä, ja siitä ylimpään turvalliseen määrään on vielä pitkä matka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä näyttää olevan 300 µg. Liiteessä 7, dokumentissa: https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf Eli seleenin oikeamääräisen saannnin haarukka on aika kapea.

        "Täytyy muistaa, että seleenin keskimääräinen tarve"

        Tuota ei tarvitse muistaa, se on yksilökohtainen muuttuja, jollekin yksilölle saanti jonka määrä on populaation keskimääräinen tarve aiheuttaa puutoksen, mutta lähes kaikille suositusmäärä on riittävä, ja siitä ylimpään turvalliseen määrään on vielä pitkä matka.

        Jätit lainauksestaisi olennaisen sanan pois (”vain”).

        Pointtini oli siis, että täytyy muistaa, että seleenin keskimääräinen tarve on naisilla VAIN 30 µg/vrk ja miehillä VAIN 60 µg/vrk . Sinä puhuit jopa 400 mikrogrammasta käyttäen epäselvää ilmausta ”suurin siedettävä”. Sana siedettävä tarkoitaa Kielitoimiston sanakirjan mukaan ''sietokyvyn rajoissa olevaa; mukiinmenevää, laatuunkäypää'. En kommenttia kirjoittaessani ollut huomannut, että olit maininnut myös 55 mikrogrammaa keskimääräisen aikuisen saantitavoitteena. Tarkoitit tietenkin ”aikuisten keskimääräisenä saantitavoitteena”. Vai onko keskimäärinen aikuinen puolittain mies, puolittain nainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätit lainauksestaisi olennaisen sanan pois (”vain”).

        Pointtini oli siis, että täytyy muistaa, että seleenin keskimääräinen tarve on naisilla VAIN 30 µg/vrk ja miehillä VAIN 60 µg/vrk . Sinä puhuit jopa 400 mikrogrammasta käyttäen epäselvää ilmausta ”suurin siedettävä”. Sana siedettävä tarkoitaa Kielitoimiston sanakirjan mukaan ''sietokyvyn rajoissa olevaa; mukiinmenevää, laatuunkäypää'. En kommenttia kirjoittaessani ollut huomannut, että olit maininnut myös 55 mikrogrammaa keskimääräisen aikuisen saantitavoitteena. Tarkoitit tietenkin ”aikuisten keskimääräisenä saantitavoitteena”. Vai onko keskimäärinen aikuinen puolittain mies, puolittain nainen?

        Sana "vain" ei ole millään tavalla oleellinen siinä mitä kirjoitit.

        Vaikuttaa siltä että sinä et ymmärrä mitä tarkoittaa keskimääräinen tarve. Yritän kertoa uudestaaan, käsite 'keskimääräinen tarve' on määritelty m.m. täällä:
        https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja--ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/

        Ja se se kuuluu näin: "Ravintoaineen keskimääräinen tarve kuvaa ravintoaineen määrää, joka vastaa väestön tai väestöryhmän keskimääräistä tarvetta."

        Siis, väestöryhmässä olevien ihmisten todellinen tarve on yksilökohtainen, joku pärjää väestöryhmän keskimääräistä tarvetta paljonkin vähemmällä saannilla, joku tarvitsee suositusmäärän verran, ja jollekin riittää keskimääräinen tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana "vain" ei ole millään tavalla oleellinen siinä mitä kirjoitit.

        Vaikuttaa siltä että sinä et ymmärrä mitä tarkoittaa keskimääräinen tarve. Yritän kertoa uudestaaan, käsite 'keskimääräinen tarve' on määritelty m.m. täällä:
        https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja--ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/

        Ja se se kuuluu näin: "Ravintoaineen keskimääräinen tarve kuvaa ravintoaineen määrää, joka vastaa väestön tai väestöryhmän keskimääräistä tarvetta."

        Siis, väestöryhmässä olevien ihmisten todellinen tarve on yksilökohtainen, joku pärjää väestöryhmän keskimääräistä tarvetta paljonkin vähemmällä saannilla, joku tarvitsee suositusmäärän verran, ja jollekin riittää keskimääräinen tarve.

        Ruokaviraston on epätäsmällinen sanavalinnoissaan. Hyvä että tämä seikka tuli esiin ihmisiä harhauttamasta.

        Kehoitan sinua tutustumaan ”Nordic Nutrition Recommendations 2012” -nimiseen julkaisuun, jossa asiat on kerrot oikein.

        Tässä vielä lainaus Ravitsemustiede-oppikirjasta (vuoden 2021 painos) luvusta Suomalainen ruoka/Ravitsemussuositukset:

        ”Riittävää tai suositeltavaa ravintoaineen määrää voidaan tarkastella neljän viitearvon avulla.

        Ravintoaineen pienin tarve on se vähimmäismäärä, joka ylläpitää varastoja ja estää puutostaudin kehittymisen. Sitä vastaava määrä ravintoainetta ei kuitenkaan riitä ylläpitämään hyvää terveyttä ja ravitsemustilaa. Yksittäisillä henkilöillä voi esiintyä puutosoireita.

        Ravintoaineen keskimääräinen tarve kuvaa ravintoaineen määrää, joka vastaa väestön tai väestöryhmän keskimääräistä tarvetta. Väestön tai väestöryhmän vitamiinien ja hivenaineiden saannin riittävyyttä tulee verrata tähän viitearvoon, jos viitearvo on julkaistu ravitsemussuosituksissa (Nordic Council of Ministers 2014). Jos keskimääräisen tarpeen viitearvoa ei ole käytössä eikä muuta korvaavaa viitearvoa ole julkaistu, verrataan ravintoaineen saantia suositeltavan saannin viitearvoon.

        Suositeltavaa saantia vastaava määrä ravintoainetta puolestaan tyydyttää ravinnontarpeen ja ylläpitää hyvän ravitsemustilan lähes kaikilla (97,5 %) terveillä ihmisillä.

        Neljäs viitearvo, turvallisen saannin yläraja, on suurin ravintoaineen pitkäaikainen päivittäissaanti, jonka ei voida olettaa olevan yksilötasolla haitallista.

        Nykyisissä pohjoismaisissa suosituksissa vitamiineille ja kivennäis- ja hivenaineille esitetään pääosin kaikki neljä arvoa, suomalaisissa vain suositeltava saanti ja tietyille ravintoaineille turvallisen saannin yläraja.”


    • Anonyymi

      Vian ei tarvitse olla suuri, jos se on silmien ja takaraivon välissä. AP:llekin tiedoksi; sinä et sitten voi lopettaa kun olet kerran aloittanut.

      Ja seuraavaksi sinkki, sitten tina ja viimeisenä vanadiini. Sitten etsitäänkin taas seuraavaa taulukoitavaa, kun tiedot finelistä ja wikistä loppuu.

    • Seleeni on ihmiselle mikrogramma-annoksina hivenaineena välttämätöntä, mutta niin myrkyllistä vähääkään suurempina annoksina, että seleeniin verrattuna arsenikki on elintarvike.

      • Anonyymi

        Juuri siksi en koskaan syö parapähkinöitä.

        Lainaus kirjasta Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia (Jukka Hakkola ja Johanna Magga):

        ”Jo 0,6–1 mg/vrk seleeniä jatkuvasti saatuna johtaa myrkytysoireisiin: gastrointestinaalisiin, neurologisiin ja iho-oireisiin, kynsivaurioihin sekä hiustenlähtöön. Jos seleeniä on elimistössä paljon, sitä erittyy myös hengitysilmaan aiheuttaen valkosipulia muistuttavan hajun. Seleeni voi aiheuttaa akuutin myrkytyksen jo muutaman milligramman annoksena.”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri siksi en koskaan syö parapähkinöitä.

        Lainaus kirjasta Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia (Jukka Hakkola ja Johanna Magga):

        ”Jo 0,6–1 mg/vrk seleeniä jatkuvasti saatuna johtaa myrkytysoireisiin: gastrointestinaalisiin, neurologisiin ja iho-oireisiin, kynsivaurioihin sekä hiustenlähtöön. Jos seleeniä on elimistössä paljon, sitä erittyy myös hengitysilmaan aiheuttaen valkosipulia muistuttavan hajun. Seleeni voi aiheuttaa akuutin myrkytyksen jo muutaman milligramman annoksena.”

        Hivenainehörhö tarttuisi empimättä purkkiin, jonka kyljessä lukisi

        Selene 200 mg

        ; )


    • Anonyymi

      Kuulemma tulee pahoinvointia, jos syö liikaa parapähkinöitä. Joskus söin sen kaksi päivässä, mutta mielestäni ne ovat tunkkaisen makuisia, mudan tai kellarin. En erityisemmin tykkää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Välit poikki aikuisen lapsen perheen kanssa.

      He suuttuivat kun kuulivat ettemme puolisoni kanssa ota rokotetta. Emme todennäköisesti saa tavata enään lapsen lapsiamme, emmekä saa heitä yökylään k
      Maailman menoa
      588
      13623
    2. Yllätys-sexy! Sanna Ukkola poseeraa korsettitopissa nuoruuskuvassa: "Housut jalassa, kerrankin"

      Sanna Ukkola on totuttu näkemään aina hyvin asialinjalla. Nyt hän todellakin yllättää. UUH, aika hot! https://www.suomi24.fi/viihde/yllatys-sexy-bb-sa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      12877
    3. Eronnut Kirsi Alm-Siira vitsailee "jäätävistä silmäpusseista" - Yöllinen valvottaja on tässä!

      OMG, nyt on kyllä söpö yöllinen valvottaja. Kummatkin on kyllä aikamoisia nappisilmiä täytyy sanoa: https://www.suomi24.fi/viihde/eronnut-kirsi-alm-si
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      3634
    Aihe