Vanhalla autolla kiihdyttämimen

Anonyymi

Autokoulussa opetettiin, että viisivaihteisella autolla ei saisi kiihdyttää vitosvaihteella. Siellä myös opetettiin, että vanhalla autolla ajaessa on yksi poikkeus verrattuna uuteen autoon. Mietin, että onko juuri se kiihdyttäminen se poikkeus? Pitäisikö vanhalla autolla kiihdyttää esim. sinne sataan kilometriin vitosella?

35

144

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä meille enää tuollaisia opetettu, ei opetettu myöskään kampikäynnistystä, eikä sytytysennakon säätämistä ratin viiksestä.

      Mennyttä maailmaa.

      Liian pienellä vaihteella ei tietenkään saa jurnuttaa, mutta tämä koskee kaikkia vaihteita (paitsi ykköstä ja pakkia).

      Kiihdytys tehdään sillä vaihteella, jolla se on turvallista ja taloudellista, turvallisuus ensimmäisenä. Jos ohitus maantienopeudesta uhkaa venyä, niin vaihdetaan vitoselta (tai kutoselta) jopa kolmoselle ja annetaan sitä hanaa.

    • Anonyymi

      5.vaihteella ei kiihtyvyyttä juurikaan ole, koska se on ylin vaihde tai toiseksi ylin. Kiihdyttämiseen paras vaihde on ehkä 3.vaihde, sillä pystyy helposti vetämään sinne 80:n nopeuteen, siitä vaihtamaan neloselle tai suoraan 5:lle. Kolmosella hieman äkäisemmin kiihdyttäessä kierrokset eivät nouse ylettömän korkealle. Itsellä Toyotan 1.5 VVT-i kone ottaa 3500 rpm, kun kiihdyttää 3:lla sinne 80:iin.

      • Anonyymi

        Yleensä kiihdytän 1. vaihteella suunnilleen sataan ja jos oikein nopean kiihdytyksen haluan, niin vaihdan kakkoselle n. 130 km/h tuntumassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kiihdytän 1. vaihteella suunnilleen sataan ja jos oikein nopean kiihdytyksen haluan, niin vaihdan kakkoselle n. 130 km/h tuntumassa.

        Minä lähden liikkeelle kakkosvaihteella, ripeä kiihdytys kierrosluku mittari punaiselle ja siten nopea vaihto viitosvaihteelle kaasujalkaa keventäe.


    • Anonyymi

      Vapaasti hengittävissä koneissa pitää olla korkeammat kierrokset eli ts. pienemmät vaihteet kun kiihdytetään rampista esim. moottoritielle. Turbokone (Tsi) vääntää paremmin suurilla vaihteella.. 5-vaihteella kiihtyy hyvin 50km/h-120km/h.

      • Anonyymi

        Ei turbokaan väännä paremmin suurella vaihteella vaan hyvä vääntömomenttialue alkaa jo 1500 rpm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei turbokaan väännä paremmin suurella vaihteella vaan hyvä vääntömomenttialue alkaa jo 1500 rpm.

        1.5 Tsi koneessa 200nm vääntöalue on laaja 1400-4000rpm. Vanhoissa vaparikoneissa vääntöhuippu tulee vain tietyssa kohdassa. esim. Tojotan 1.6 VVt-i koneessa 160nm vääntö saavutetaan 4400rpm kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei turbokaan väännä paremmin suurella vaihteella vaan hyvä vääntömomenttialue alkaa jo 1500 rpm.

        Tarkoitin että vääntää suurella vaihteella paremmin kuin vaparikone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin että vääntää suurella vaihteella paremmin kuin vaparikone.

        Oikein kun vääntää niin saa myös autosta asioita rikki.
        5-vaihde olettaen, että ei ole 6-vaihteisesta manuaalia, ei todellakaan ole edes TSI moottorisissa autoissa ideaali vaihde kiihdyttämiseen 50 km/h nopeudesta. Ja aika heikkoa se kiihtyminen siinä onkin ennen kuin saadaan yli 60 km/h vauhti aikaiseksi. Vääntävällä turbo-moottorilla toki auto kiihtyy ilman suurempia tärinöitä, mutta moottorin ja voimansiirron kestävyydelle olisi huomattavasti terveellisempää kiihdyttää huomattavasti pienempiä vaihteita käyttäen, erityisesti mikäli todellakin haluaa välttää maksimiväännön lieveilmiöitä auton kestävyydelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein kun vääntää niin saa myös autosta asioita rikki.
        5-vaihde olettaen, että ei ole 6-vaihteisesta manuaalia, ei todellakaan ole edes TSI moottorisissa autoissa ideaali vaihde kiihdyttämiseen 50 km/h nopeudesta. Ja aika heikkoa se kiihtyminen siinä onkin ennen kuin saadaan yli 60 km/h vauhti aikaiseksi. Vääntävällä turbo-moottorilla toki auto kiihtyy ilman suurempia tärinöitä, mutta moottorin ja voimansiirron kestävyydelle olisi huomattavasti terveellisempää kiihdyttää huomattavasti pienempiä vaihteita käyttäen, erityisesti mikäli todellakin haluaa välttää maksimiväännön lieveilmiöitä auton kestävyydelle.

        No jos ei tarvi maksimi kiihtyvyyttä ( = "porche tai tesla takapuskurissa hiostamassa")
        niin sehän on sama kihdyttääkö 3- tai 5- vaihteella koska kummassakin tapauksessa TSI kone antaa 200nm väännön. Eli ei se vaihteistoa rasita sen enempää. Päinvastoin raju kiihdytys pienellä vaihteella ja kierrokset punasella hajottaa enemmin vaihteiston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos ei tarvi maksimi kiihtyvyyttä ( = "porche tai tesla takapuskurissa hiostamassa")
        niin sehän on sama kihdyttääkö 3- tai 5- vaihteella koska kummassakin tapauksessa TSI kone antaa 200nm väännön. Eli ei se vaihteistoa rasita sen enempää. Päinvastoin raju kiihdytys pienellä vaihteella ja kierrokset punasella hajottaa enemmin vaihteiston.

        Ei vääntö toimi noin. Jos vastusta on vähemmän, ei vääntö riko paikkoja.
        Vääntö ja sen rikkova voima tulee esille vain kun tulee myös vastusta ja vastusta on 50 km/h nopeudessa kiihdyttäessä viitosvaihteella aivan perkeleesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos ei tarvi maksimi kiihtyvyyttä ( = "porche tai tesla takapuskurissa hiostamassa")
        niin sehän on sama kihdyttääkö 3- tai 5- vaihteella koska kummassakin tapauksessa TSI kone antaa 200nm väännön. Eli ei se vaihteistoa rasita sen enempää. Päinvastoin raju kiihdytys pienellä vaihteella ja kierrokset punasella hajottaa enemmin vaihteiston.

        Jos väännät rautakangella 500 kg kiveä maksimiväännölläsi, rasittuu sekä vääntäjä että rautakanki enemmän kuin jos väännät 100 kg kiveä maksimiväännöllä.
        Ensimmäisessä kanki vääntyy ja kädet kipeytyvät, jälkimmäisessä kivi siirtyy, ilman että kanki taipuu, eikä hommassa tule edes hiki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos väännät rautakangella 500 kg kiveä maksimiväännölläsi, rasittuu sekä vääntäjä että rautakanki enemmän kuin jos väännät 100 kg kiveä maksimiväännöllä.
        Ensimmäisessä kanki vääntyy ja kädet kipeytyvät, jälkimmäisessä kivi siirtyy, ilman että kanki taipuu, eikä hommassa tule edes hiki.

        Tuo pätee vain autolla liikkeelle lähtöön. Tottakai paikalta lähdettäessä valitaan pienin vaihde ja kun vauhti nousee vaihdetaan suurempaan kun kierrokset nousee optimi vääntöalueelle. Ja jos halutaa paras kiihtyvyys nostetaan rpm kierrokset lähelle maksimia.

        Kun vauhtia on jo valmiiksi esim. 50 tai 60km/h. pintakaasulla kiihdytys 5-vaihteella moottoritienopeuteen ei rasita vaihteistoa tasaisella tai alamäessä. Ylämäet on eri asia, silloin vaihteisto rasittuu jos ajetaan hiljaista vauhtia kaasu pohjassa suurella vaihteeella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pätee vain autolla liikkeelle lähtöön. Tottakai paikalta lähdettäessä valitaan pienin vaihde ja kun vauhti nousee vaihdetaan suurempaan kun kierrokset nousee optimi vääntöalueelle. Ja jos halutaa paras kiihtyvyys nostetaan rpm kierrokset lähelle maksimia.

        Kun vauhtia on jo valmiiksi esim. 50 tai 60km/h. pintakaasulla kiihdytys 5-vaihteella moottoritienopeuteen ei rasita vaihteistoa tasaisella tai alamäessä. Ylämäet on eri asia, silloin vaihteisto rasittuu jos ajetaan hiljaista vauhtia kaasu pohjassa suurella vaihteeella.

        Optimiväännön alueellakaan vääntöä ei ole ellei sitä pyydä. 200nm vääntöä ei tule TSI koneesta samalla hetkellä kun kulutusmittari näyttää 3 litraa sadalle kulutuslukemaa...vaikka moottori onkin sillä kierroslukualueella jossa 200nm vääntö esiintyisi. Ja jos 200nm päräyttää lähes seisahduksissa olevassa autossa (50 km/h) 5 vaihteelle, ei se pitkän päälle ole kovin hyvä idea.


    • Anonyymi

      AP

      Vanha auto on kohdallani 1990 vuodelta oleva bansa-auto.

    • Anonyymi

      Neuvokaa nyt muakin kun mulla on kuorma-autossa 16 vaihdetta. Millä vaihteella mä kiihdytän ??

      • Anonyymi

        ota seiskalla maantienopeus


      • Anonyymi

        LÄhde liikkeelle ykkösellä ja vaihda 20km/h kohdalla 16 vaihteelle.


      • Anonyymi

        Vaihda se kuorma-auto Nissan Micraan jos et hallitse kuorma-autolla ajoa. Ei pitäisi aivan kaikille kuorma-autoa antaa ajettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda se kuorma-auto Nissan Micraan jos et hallitse kuorma-autolla ajoa. Ei pitäisi aivan kaikille kuorma-autoa antaa ajettavaksi.

        Micra läkähtyy ja liiskaantuu sen tavaramäärän alle mikä kuorma-autolla kulkee... tai sitten pitää ajella n. 100x useammin tavaraa, jos sen pystyy pilkkomaan Micran kyytiin sopiviin osiin...


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Automies voisi kertoa tuleeko moottorint työtahdin iskusta matalilla kierrosluvuilla suurempi hetkellinen vääntömomentti yms värinät vaihteistolle kiihdyttäessä suurella vaihteella kuin isolla teholla ja pienellä vaihteella.

      • Anonyymi

        En olisi tusta huolissani, enemmän mua huolettaa taka-akselin nylon tyynyt kestääkö ne suurta tehoa. Ne on voimavaunut takavetoisia meinaan.


    • Anonyymi

      Ei pahemmin kiinnosta t 5L v8 automaatti.

      • Anonyymi

        Taitaa siis olla Skoda Octavia V8?


    • Anonyymi

      Aika oudosti ilmaistu: "vanhalla autolla ajaessa yksi poikkeus"?

      Vm. 1990 ja uuden auton välillä on enemmän kuin yksi ero, varsinkin jos se vm. 1990 auto on varustettu kaasarilla ja käsiryypyllä.

      Vanhemmalla autolla ajaessa voi olla viisasta käyttää viitosvaihdetta vain 80 km/h ja suuremmissa nopeuksissa jos haluaa vaihteiston kestävän.
      Suurimmalla vaihteella ei kiihtyvyydessä ole hurraamista esim. moottoritielle rampilla kiihdyttäessä, silloin kannattaa valita pienempi vaihde, esim. 3. vaihde ja tarvittaessa runnoa se kaasupoljin vaikka pohjaan saakka jos ei muuten tahdo kiihtyä muun liikennevirran mukaiseen vauhtiin.

      • Anonyymi

        Niin, tosiaan itsellä oli aikoinaan juurikin vm. 1990 auto, kaasuttimella, tosin automaattiryyppy. Jo moottorin käynnistäminen erosi nykyautosta, tällä hetkellä autoni on vm. 2016 bensiinimoottorilla. Toisekseen vm. 1990 autossa ei ollut moottorin sammutusautomatiikkaakaan, ei ohjaustehostinta, ei keskuslukitusta, ei abs -jarruja, ei turvatyynyä, jne jne.


      • Anonyymi

        AP

        Autossa on automaattiryyppy mutta kaasarista en tiedä. Lähinnä haussa oli se, että pitääkö kahdeksankympin vauhdista kiihdyttää nelosella sataseen vai onko parempi pitää vaihde vitosella kiihdyttäessä. Ainakin tuntuu hölmöltä jos nelosella pitäisi kiihdyttää esim. sataankahteenkymppiin kun satasellakin kone käy isoilla kierroksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Autossa on automaattiryyppy mutta kaasarista en tiedä. Lähinnä haussa oli se, että pitääkö kahdeksankympin vauhdista kiihdyttää nelosella sataseen vai onko parempi pitää vaihde vitosella kiihdyttäessä. Ainakin tuntuu hölmöltä jos nelosella pitäisi kiihdyttää esim. sataankahteenkymppiin kun satasellakin kone käy isoilla kierroksilla.

        Jos autossasi on kierroslukumittaria, seuraa sitä kun vaihtelet vaihteita. -90 luvun autossasi on todennäköisesti vapaasti hengittävä moottori, joten se vaatii kiihdytyksissä enemmän kierroksia kuin turbokone. En tiiä paljonko autossasi on tehoa ja minkälaiset välitykset siinä on ?? , mutta arvioisin että voit kiihdyttää 3 tai 4- vaihteella n. 5000-5000 rpm ja vaihtaa sen jälkeen vitoselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Autossa on automaattiryyppy mutta kaasarista en tiedä. Lähinnä haussa oli se, että pitääkö kahdeksankympin vauhdista kiihdyttää nelosella sataseen vai onko parempi pitää vaihde vitosella kiihdyttäessä. Ainakin tuntuu hölmöltä jos nelosella pitäisi kiihdyttää esim. sataankahteenkymppiin kun satasellakin kone käy isoilla kierroksilla.

        Riippuu liikennetilanteesta. Jos pitää kiihtyä mahdollisimman nopeasti, nelosella kiihtyy nopeammin kuin viitosella, mutta rauhallisemmassa tilanteessa voi viitosellakin nostaa nopeuden 80:stä sataseen.
        Jos autossa on tosiaan automaatti RYYPPY, eli varmaankin kylmäkäynnistyksessä se on aktivoitava polkaisemalla kaasupoljinta, siinä todennäköisimmin on kaasutin ilman katalysaattoria. Polttoaineen suihkutuksella olevassa moottorissahan kaasupolkimeen ei tarvitse koskea olipa moottori kylmä tai lämmin käynnistäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Autossa on automaattiryyppy mutta kaasarista en tiedä. Lähinnä haussa oli se, että pitääkö kahdeksankympin vauhdista kiihdyttää nelosella sataseen vai onko parempi pitää vaihde vitosella kiihdyttäessä. Ainakin tuntuu hölmöltä jos nelosella pitäisi kiihdyttää esim. sataankahteenkymppiin kun satasellakin kone käy isoilla kierroksilla.

        Helpottais neuvomista jos kertoisit auton merkkin ja mallin.? -90 luvulla tehtiin monenlaisia autoa. Oli turbo-saabbeja jotka kulki 200km/h tai 1.2 litraisia riisikippoja joilla hädin tuskin pääsi 120km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu liikennetilanteesta. Jos pitää kiihtyä mahdollisimman nopeasti, nelosella kiihtyy nopeammin kuin viitosella, mutta rauhallisemmassa tilanteessa voi viitosellakin nostaa nopeuden 80:stä sataseen.
        Jos autossa on tosiaan automaatti RYYPPY, eli varmaankin kylmäkäynnistyksessä se on aktivoitava polkaisemalla kaasupoljinta, siinä todennäköisimmin on kaasutin ilman katalysaattoria. Polttoaineen suihkutuksella olevassa moottorissahan kaasupolkimeen ei tarvitse koskea olipa moottori kylmä tai lämmin käynnistäessä.

        AP

        Tämän kommentin perusteella autossa on polttoaineen suihkutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpottais neuvomista jos kertoisit auton merkkin ja mallin.? -90 luvulla tehtiin monenlaisia autoa. Oli turbo-saabbeja jotka kulki 200km/h tai 1.2 litraisia riisikippoja joilla hädin tuskin pääsi 120km/h.

        Vuonna 1990 myydystä merkkiautosta on aikojen saatossa tullut BiltemaMotonetFixusEbay Ranetettumalli 1,2 kun uutena 1,3 kone on karstoittunut ja heppoja lähtenyt muutenkin väsyneestä koneesta muille teille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1990 myydystä merkkiautosta on aikojen saatossa tullut BiltemaMotonetFixusEbay Ranetettumalli 1,2 kun uutena 1,3 kone on karstoittunut ja heppoja lähtenyt muutenkin väsyneestä koneesta muille teille...

        Se pitää virittää vanha auto, isompaa pakoputkea kehiin, ei tarvitse koko putkistoa vaan se putken pää joka näkyy puskurin alta, sen kun vaihtaa kunnon rööriks ja ehkä hyvä olisi ottaa yksi änkkäripönttö pois.
        Pinkit venttiilinhatut, nippu wundereita peiliin roikkumaan, takalasille mustavalkoiset tai pinkit karvanopat, helmojen alle ledivärit. Kuskile vielä lippis takaperin niin löytyy vääntöä ja kiihtyvyyttä.
        Älkää unohtako myöskään kalliimpia aluvanteita mitä auton hinta on ja matalaprofiilirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pitää virittää vanha auto, isompaa pakoputkea kehiin, ei tarvitse koko putkistoa vaan se putken pää joka näkyy puskurin alta, sen kun vaihtaa kunnon rööriks ja ehkä hyvä olisi ottaa yksi änkkäripönttö pois.
        Pinkit venttiilinhatut, nippu wundereita peiliin roikkumaan, takalasille mustavalkoiset tai pinkit karvanopat, helmojen alle ledivärit. Kuskile vielä lippis takaperin niin löytyy vääntöä ja kiihtyvyyttä.
        Älkää unohtako myöskään kalliimpia aluvanteita mitä auton hinta on ja matalaprofiilirenkaat.

        Niin ja sitten jos autossa on joitain vikoja, niin ne on korjattava kanaverkolla, tervalla ja höyhenillä, purkka ja teippi on myös yksi keino vikojen kötöstelyyn. Kunnon amisautoa ei voi kunnolla korjata...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Välit poikki aikuisen lapsen perheen kanssa.

      He suuttuivat kun kuulivat ettemme puolisoni kanssa ota rokotetta. Emme todennäköisesti saa tavata enään lapsen lapsiamme, emmekä saa heitä yökylään k
      Maailman menoa
      506
      10277
    2. Yllätys-sexy! Sanna Ukkola poseeraa korsettitopissa nuoruuskuvassa: "Housut jalassa, kerrankin"

      Sanna Ukkola on totuttu näkemään aina hyvin asialinjalla. Nyt hän todellakin yllättää. UUH, aika hot! https://www.suomi24.fi/viihde/yllatys-sexy-bb-sa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      9181
    3. Aikapommi räjähti BB-talossa - Ikävä "leikki" teki tehtävänsä - Nina Mikkonen häätöäänestykseen

      Voi ei, nyt kävi yksinhuoltajalle köpelösti… Mitä mieltä, pitäisikö Mikkosen jo tippua BB-talosta? https://www.suomi24.fi/viihde/aikapommi-rajahti-bb-
      Big Brother
      55
      4946
    Aihe