Vetyauto on järkevin

Anonyymi

Itse olin vannoutunut akkusähköauton kannattaja mutta kyllä vetyauto on kääntänyt mielipiteeni.
Vetyauto on sittenkin kaikin puolin parempi vaihtoehto.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c2337a25-974a-41f3-8f13-c5fe6e69b7d1

88

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hah... Tuoko muka nopea? Teslalla on malli joka kiihtyy 0-100km/h 2.1s.

      • Anonyymi

        Eihän vetyautoon kannata laittaa niin isoa polttokennoa että sen huipputeho sallisi suuret kiihtyvyydet. Kovat kiihtyvyydet saadaan vain niin että polttokenno lataa akustoa ja sieltä otetaan se huipputehon tarvitsema sähkö. Eli kyseessä olisi vain vähän erilainen hybridi.


      • Anonyymi

        Ja sillä pääsee "täyskaasulla" 100km?....🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sillä pääsee "täyskaasulla" 100km?....🤣

        Jospa saisin perustelut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sillä pääsee "täyskaasulla" 100km?....🤣

        "Täyskaasulla" se kulkee 360 km/h. Tuolla nopeudella voi matkan teko loppua johonkin aivan muuhun kuin akun loppumiseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Täyskaasulla" se kulkee 360 km/h. Tuolla nopeudella voi matkan teko loppua johonkin aivan muuhun kuin akun loppumiseen...

        Ja ne perustelut ovat?


      • Anonyymi

        On malli joka menee 1.1 s sataseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On malli joka menee 1.1 s sataseen

        Oletan, että puhut Tesla Roadsterin versiosta joka kulkee 1,1 s sataseen.

        Sitä ei ole myynnissä vielä ja tuskin tulee olemaankaan pitkään aikaan. Voi jopa olla, että sitä ei hyväksytä myyntiin, koska on liian vaarallinen. Varsinkin tuossa versiossa olisi rakettimoottorit.


    • Anonyymi

      Tuo auto on vasta prototyyppi, ja JOS tuo ensi vuonna tulisikin markkinoille, sitä myydään korkeintaan 300 kappaletta. Hinta lienee reilusti yli miljoona euroa ja Suomessa sitä ei edes myytäisi.

      Joten eipä tuo pahemmin normaalia ostajaa vakuuta.

      • Anonyymi

        Jepulisjee näin. On


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Harvassa maassa on vedyn jakelua ja niissäkin se vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvassa maassa on vedyn jakelua ja niissäkin se vähenee.

        "Harvassa maassa on vedyn jakelua ja niissäkin se vähenee."

        Vapisee täyssähkärin omistaja......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Harvassa maassa on vedyn jakelua ja niissäkin se vähenee."

        Vapisee täyssähkärin omistaja......

        Ehei! Ajan dieselillä enkä ole edes harkitsemassa sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei! Ajan dieselillä enkä ole edes harkitsemassa sähköautoa.

        No miksi sitten vetyä kommentoit?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Toyotalla on ollut vetyauto jo 7 vuoden ajan. Myynnit ovat olleet surkeita jopa Japanissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Hondalla on vetyauto markkinoilla.
        https://automobiles.honda.com/clarity-fuel-cell

        Se, että auto markkinoilla ei kerro paljoakaan. Hondalla on myös automalleja, joita myydään vain hyvin pieniä määriä ja osa malleista epäonnistuu.


    • Anonyymi

      Suomeen aiotaan rakentaa 20 MW suuruinen elektrolyysilaitteisto, joka alkaa tuottaa vihreää vetyä tuuli-, aurinko-, vesivoimalla tai biomassan avulla tuotetulla sähköllä.

      • Anonyymi

        Kyllä vety on se tulevaisuuden juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vety on se tulevaisuuden juttu.

        "Kyllä vety on se tulevaisuuden juttu."

        Juu, ja aina tulee olemaankin. Vähän kuin fuusio tai lentävät autot.


    • Anonyymi

      Kyllä vetyauto on paras. Suomeen on tulossa useita vedyntuotantolaitoksia joista ensimmäinen on teholtaan 20 MW.

      • Anonyymi

        Ai peräti ihan 20 MW. Tuolla sitten saadaankin peräti 360 kg vetyä tuotettua tunnissa.

        Ei taida menekkiennusteet olla kovin korkealla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai peräti ihan 20 MW. Tuolla sitten saadaankin peräti 360 kg vetyä tuotettua tunnissa.

        Ei taida menekkiennusteet olla kovin korkealla?

        Vedystä tehdään alussa synteettistä polttoainetta polttomoottoriautoihin.
        Tämä siksi että yhtiön toiminta olisi kannattavaa.
        Kun vetyautot yleistyvät niin synteettisen polttoaineen kulutus laskee ja voidaan alkaa myydä enenevässä määrin puhdasta vetyä.


      • Anonyymi

        Ja tuon ensimmäisen kohdalla ei olla löydetty edes sijaintipaikkaa. Eli pelkästään suunnitelma, jonka toteutumisesta ei kukaan voi olla varma. Jos tuo toteutuukin, se on useiden vuosien päässä tulevaisuudessa. Alle 5 vuoden sisällä se ei voi edes aloittaa, tehtiin sitten mitä tahansa.

        On epävarmaa, että onko edes kyseistä yritystä olemassa muutaman vuoden päästä, jolloin mitään tuotantolaitosta ei koskaan tule.


      • Anonyymi

        Vetyauto tulee syrjäyttämään lataussähköauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto tulee syrjäyttämään lataussähköauton.

        Argumentit loppuivat taas, kun pitää laittaa tämän tyhjän sontalauseen taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedystä tehdään alussa synteettistä polttoainetta polttomoottoriautoihin.
        Tämä siksi että yhtiön toiminta olisi kannattavaa.
        Kun vetyautot yleistyvät niin synteettisen polttoaineen kulutus laskee ja voidaan alkaa myydä enenevässä määrin puhdasta vetyä.

        "Vedystä tehdään alussa synteettistä polttoainetta polttomoottoriautoihin."

        Tehtaan kulut, työvoima ja sähkönkulutus mukaanlukien... tuosta tulee kallista bensaa. Riittääköhän 20€/litra?

        Paras hyötysuhde, minkä synteettisten bensiinin valmistukseen olen löytänyt on n. 50 kWh/litra (8,9 kWh = 1 litra bensaa). Jos 1 kWh maksaa 5 senttiä, tuosta tulee heti 2,5€/litra -- ennen mitään muita kuluja!

        Muut kulut mukaan lukien on vaikeaa keksiä miten lopputulosta voisi myydä ainakaan alle 10€/l pumpulla — paremminkin tämä on alakanttiin, 20€/l on varmaan lähempänä realismia, jos yritys haluaa tehdä voittoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Argumentit loppuivat taas, kun pitää laittaa tämän tyhjän sontalauseen taas.

        Sepustelee akkupaketin kuljettaja.....


      • Anonyymi

        Suomessa ei ole "hukkasähköä" käytettävissä tuollaiseen. Suomeen joudutaan tuomaan sähköä jatkuvasti rajojen yli, juuri tällä hetkellä ulkomailta tuodaan 2 096 MW vaikka on viikonlopun pienet kulutukset. Jos olisi ylimääräistä se kannattaisi myydä kansainvälisen sähköverkon kautta keskieurooppaan korvaamaan hiilisähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vedystä tehdään alussa synteettistä polttoainetta polttomoottoriautoihin."

        Tehtaan kulut, työvoima ja sähkönkulutus mukaanlukien... tuosta tulee kallista bensaa. Riittääköhän 20€/litra?

        Paras hyötysuhde, minkä synteettisten bensiinin valmistukseen olen löytänyt on n. 50 kWh/litra (8,9 kWh = 1 litra bensaa). Jos 1 kWh maksaa 5 senttiä, tuosta tulee heti 2,5€/litra -- ennen mitään muita kuluja!

        Muut kulut mukaan lukien on vaikeaa keksiä miten lopputulosta voisi myydä ainakaan alle 10€/l pumpulla — paremminkin tämä on alakanttiin, 20€/l on varmaan lähempänä realismia, jos yritys haluaa tehdä voittoa.

        Voisitko perustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko perustella?

        Tuo oli jo perustelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vedystä tehdään alussa synteettistä polttoainetta polttomoottoriautoihin."

        Tehtaan kulut, työvoima ja sähkönkulutus mukaanlukien... tuosta tulee kallista bensaa. Riittääköhän 20€/litra?

        Paras hyötysuhde, minkä synteettisten bensiinin valmistukseen olen löytänyt on n. 50 kWh/litra (8,9 kWh = 1 litra bensaa). Jos 1 kWh maksaa 5 senttiä, tuosta tulee heti 2,5€/litra -- ennen mitään muita kuluja!

        Muut kulut mukaan lukien on vaikeaa keksiä miten lopputulosta voisi myydä ainakaan alle 10€/l pumpulla — paremminkin tämä on alakanttiin, 20€/l on varmaan lähempänä realismia, jos yritys haluaa tehdä voittoa.

        Vähän voisit edes perustella väitettäsi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuon ensimmäisen kohdalla ei olla löydetty edes sijaintipaikkaa. Eli pelkästään suunnitelma, jonka toteutumisesta ei kukaan voi olla varma. Jos tuo toteutuukin, se on useiden vuosien päässä tulevaisuudessa. Alle 5 vuoden sisällä se ei voi edes aloittaa, tehtiin sitten mitä tahansa.

        On epävarmaa, että onko edes kyseistä yritystä olemassa muutaman vuoden päästä, jolloin mitään tuotantolaitosta ei koskaan tule.

        Saisinko perusteluja


    • Anonyymi

      Vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton. Kehityksen suuntaa ei voi pysäyttää.

      • Anonyymi

        Pitää paikkaansa, ellei seuraavan 50 vuoden aikana akkutekniikka kehity niin paljon, että se syrjäyttää vedyn.
        Vety on muuten hyvä, mutta henkilöautokäytössä hyötysuhde on kolmannes sähköauton hyötysuhteesta.

        Miksi 50 vuotta?
        No sen takia, koska tuskin vety paljon nopeammin on meidän yleisin polttoaine henkilöäautokäytössä.


    • Anonyymi

      Sekö on tämä tojohörhö, joka jatkuvasti tekee uusia avauksia vetyautoista. Kun se polttokennotekniikka ei koskaan tule yleistymään henkilöautoissa. Se on niin monen asiantuntijan toimesta sanottu. Mirait ja muut jää kokeiluksi.

    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa. Vetyauto on järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa.
      Ei joku 1800 luvulta peräisin oleva ladattava akkusähköauto.

    • Anonyymi

      Tottakai vetyauto on parempi vaihtoehto kuin akkuauto. Nyt vaan pitäisi saada vedynjakeluverkosto kuntoon.

      • Anonyymi

        Ja joka paikassa sama tyhjänpäiväinen nosto. Ilman mitään perusteluja, tietenkin.

        Melko hyvä todiste siitä, että täyssähköautot ovat tuon kisan jo voittaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja joka paikassa sama tyhjänpäiväinen nosto. Ilman mitään perusteluja, tietenkin.

        Melko hyvä todiste siitä, että täyssähköautot ovat tuon kisan jo voittaneet.

        Mitä perusteluja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä perusteluja?

        Ensinnäkin, polttokennoautoista on puhuttu jo useita vuosikymmeniä ja mitään ei ole tapahtunut. Jopa autoja on ollut myynnissä vuosia Japanissa ja USA:ssa eikä menekkiä ole ollut. Ei edes nousua myynneissä, koska viime vuonna nuo ennestäänkin surkeat myynnit romahtivat. Mitään merkkiä siitä, että vetyautoista tulisi mitään ei ole.


    • Anonyymi

      Saisiko perusteluja...

    • Anonyymi

      Haaveet, kaikki turhat haaveet, minut on jo saaneet täysin uupumaan...

    • Anonyymi

      Esimerkiksi korealaismerkki Hyundai olisi kiinnostunut tuomaan polttokennoautoja Suomeen, mutta joutunee aloittamaan Baltiasta. Hyundai Motor Finlandin tytäryhtiö nimittäin vastaa merkin maahantuonnista Baltiassa, jonne on alkanut jo rakentua vetyautojen tankkausverkosto.

      • Anonyymi

        Vetyautoista ei kuitenkaan tule mitään kymmeniin vuosiin. Ei ole kunnon infraa ja kunnon vetytuotantoakaan ei ole. Ei vetykään siitä vain tule. Et tule vetyautoja pahemmin näkemään missään koko maailmassa seuraavien 20 vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautoista ei kuitenkaan tule mitään kymmeniin vuosiin. Ei ole kunnon infraa ja kunnon vetytuotantoakaan ei ole. Ei vetykään siitä vain tule. Et tule vetyautoja pahemmin näkemään missään koko maailmassa seuraavien 20 vuoden aikana.

        Siitä kun Kennedy 1960 sanoi että tavoitteena on ihmisten toimittaminen kuuhun ja takaisin, kului 9 vuotta siihen kun näin tapahtui. Eli turha mossottaa mistään kymmenien vuosien tahimisesta vedyn kanssa kun kaikki teknologia on jo olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä kun Kennedy 1960 sanoi että tavoitteena on ihmisten toimittaminen kuuhun ja takaisin, kului 9 vuotta siihen kun näin tapahtui. Eli turha mossottaa mistään kymmenien vuosien tahimisesta vedyn kanssa kun kaikki teknologia on jo olemassa.

        Manhattan-projekti teki ydinaseen tyhjästä 27 kuukaudessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä kun Kennedy 1960 sanoi että tavoitteena on ihmisten toimittaminen kuuhun ja takaisin, kului 9 vuotta siihen kun näin tapahtui. Eli turha mossottaa mistään kymmenien vuosien tahimisesta vedyn kanssa kun kaikki teknologia on jo olemassa.

        Teknologia kun on olemassa niin ongelma on siis kaupallinen. Toisin sanoen vedyn käyttö/jakelu/valmistaminen on niin kallista ettei se ole, eikä tule, koskaan lyömään laajasti läpi markkinoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teknologia kun on olemassa niin ongelma on siis kaupallinen. Toisin sanoen vedyn käyttö/jakelu/valmistaminen on niin kallista ettei se ole, eikä tule, koskaan lyömään laajasti läpi markkinoilla.

        Tulee se kun niin päätetään. Ja niinhän tullaan päättämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee se kun niin päätetään. Ja niinhän tullaan päättämään.

        Se sitten autoilusta. 2 miljoonalta loppuu se nimittäin Suomessa, jos vety tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manhattan-projekti teki ydinaseen tyhjästä 27 kuukaudessa...

        Ensimmäiset vihjeet siitä, että atomin itsensä sisällä esiintyy reaktioita, saatiin 1896, kun Antoine Henri Becquerel löysi radioaktiivisuuden.


    • Anonyymi

      Vetoauto olisi paras ja toinen isommalla vieterillä🤣🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Wauh, kun olet hauska poika. No et!


    • Anonyymi

      Kaukaisen tulevaisuuden tuolla puolen kaikki tulee liikkumaan vedyllä, pelkästään ympäristö syistä. Siihen mennessä on revittävä jostain keinot edullisen sähkön tuottamiseen.

    • Anonyymi

      Vety on se juttu

      • Anonyymi

        Aivan - se unohduksiin häipyvä juttu.


    • Anonyymi

      Vety on järkevin

    • Anonyymi

      Lataussähköauto on vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin

      • Anonyymi

        Näin on, välivaihe vaan kestää arviolta sen 20-30 vuotta.


    • Anonyymi

      Vetyauto tulee syrjäyttämään lataussähköauton.

      • Anonyymi

        Siirrytään siis sähkiksiin vetyä odotellessa.


      • Anonyymi

        700 barin vetyä perseen alle ja menoksi.


    • Anonyymi

      Vetyauto on se tulevaisuuden ratkaisu uudistaa autokantaa.

    • Anonyymi

      Vetyauto on tosiaan järkevin valinta

      • Anonyymi

        Todella järkevin valinta on tällä hetkellä pienikulutuksinen bensiiniauto. Kokonaiskäyttökulut pienimmät.


    • Anonyymi

      Olisi se vetyauto kyllä ihan parasta

      • Anonyymi

        Niin - hinnaltaan. Parempia autoja saa halvemmallakin.


    • Anonyymi

      Vetyauto sen olla pitää

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on

    • Anonyymi

      kyllähän me voidaan kinata vaikka kuinka pitkää vety vs. sähkö.
      Fakta nyt vaan on että meillä ei ole vedylle riittävää tuotantoa, ei jakeluverkkoa eikä autoja.

      Jatketaan kinaamista kun nuo kaikki kolme on toteutuneet.

    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevin

    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevin

    • Anonyymi

      Onhan vetyauto huomattavasti parempi kuin ladattava sähköauto.

    • Anonyymi

      Polttokennoautot eivät koskaan tule yleistymään. Tojotakin on haaskannut miljoonia Mirain kehittämiseen - mutta turhaan.

      • Anonyymi

        Tulee mieleen Intelin Itanium, josta piti 20 vuotta sitten tulla se uusi ja mahtava prosessori. Intel käytti siihen miljardettain rahaa.

        Niitä ei vaan kukaan halunnut ostaa. Valmistus täysin loppu jo kauan sitten ja nyt niitä löytää lähinnä kaatopaikoilta.

        Sama kohtalo odottaa Miraita.


    • Anonyymi

      Nyt on vetyauton vuoro

      • Anonyymi

        "Nyt on vetyauton vuoro"... kadota historian havinaan.


    • Anonyymi

      Juu ei tarvitse olla kovinkaan hyvä ennustaja kun voi sanoa ettei lataussähköauto tule olemaan kuin välivaihe.

    • Anonyymi

      Moni autonvalmistaja siirtyy pikkuhiljaa vetyautojen valmistukseen.

      • Anonyymi

        Ei siirry, jos kuvittelet tuon tarkoittavan lataussähköautojen tuotannon vähentämistä. Yksikään autovalmistaja ei ole vähentänyt panostusta lataussähköautoihin. Autovalmistajat voi lataussähköautojen rinnalla kehittää hieman vetyautoja, mutta se ei vähennä lataussähköautojen kehitystä.

        Volvo, Toyota, Hyundai, BMW jne kaikki kehittävät lataussähköautoja eivätkä ole siirtymässä niistä pois. Heillä ei ole aikomustakaan vähentää lataussähköautojen kehitystä.


    • Anonyymi

      Vetyauto järkevin? Mitä järkeä on autossa jota ei voi tankata missään?

    • Anonyymi

      Moni lataussähköautolla ajava toivoo helpompaa rangen pidennystä ja vetyauto olisi juuri sellainen.

      • Anonyymi

        Vetyautoja ei ole myynnissä ja sitten kun mahdollisesti niitä on niin sähköautojen range on jo pidentynyt sadoilla kilometreillä. Nytkin pisimmät toimintamatkat ovat jo yli 600 km ja suurempiakin on tulossa jo parin vuoden sisällä. Sähköautot kehittyy vuosittain, joten toimintamatkan merkitys vähenee vuosi vuodelta.

        Ja eihän toimintamatkat nytkään ole useimmille ongelma vaan latausmahdollisuudet. Yli 90% matkoista on alle 50 km ja normaali toimintamatka täyssähköautoilla on jo noin 400 km. Jos on laturi kotona niin 400 km ei ole mikään ongelma. Eikä pitkälläkään matkalla, jos vain pikalatauspisteitä löytyy. Kaupungeissa on myös todella paljon niitä, jotka eivät lähes koskaan kulje pitkiä matkoja. Silloin ongelmana on vain se, että taloyhtiössä ei ole latauspaikkoja.

        Ja voihan vetyautolle teoriassa laittaa vaikka 1500 km toimintamatkan, mutta mitä hyötyä tuosta on? Kuinka moni ajaa autolla 1500 km kerralla pitämättä matkalla kertaakaan taukoa? Ja kotonahan voi ladata vaikka joka päivä helposti eikä tuohon kulu kuin sekunteja aikaa.

        Ja jos sanot, että kaikilla taukopaikoilla ei ole latauspaikkoja niin pitää muistaa että nyt puhumme tulevaisuudesta. Latauspaikkojen määrä on moninkertainen (luultavasti monikymmenkertainen), kun/jos vetyautot joskus vuosien päästä tulevat. Eli latauspaikat eivät enää ole silloin ongelma. Nykytilanne on arvoton tieto, kun puhutaan vetyautosta, joka on vielä kaukana tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      On se tulevaisuuden juttu

    • Anonyymi

      Tietenkin vety! Se on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine ja luonnollisin tulevaisuuden yleisin polttoaine.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe